Likumprojekts
Grozījumi likumā "Par Apvienoto Nāciju
Organizācijas Vispārējās konvencijas par klimata pārmaiņām Kioto protokolu"
Izdarīt likumā "Par Apvienoto Nāciju
Organizācijas Vispārējās konvencijas par klimata pārmaiņām Kioto protokolu"
(Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 13.nr.; 2005,
20.nr.) šādus grozījumus:
1. Izslēgt 5.pantu.
2. Izslēgt informatīvo atsauci uz Eiropas
Savienības direktīvu.
Likums stājas spēkā 2008.gada 1.maijā.
Vides ministrs
R.Vējonis
Likumprojekta Grozījumi likumā
Par Apvienoto Nāciju Organizācijas Vispārējās konvencijas par klimata
pārmaiņām Kioto protokolu
anotācija
I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs
|
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Latvijas Republikas Saeima 2002.gadā ratificēja
Apvienoto Nāciju Organizācijas Vispārējās konvencijas par klimata pārmaiņām
Kioto protokolu (likums Par Apvienoto Nāciju Organizācijas Vispārējās
konvencijas par klimata pārmaiņām Kioto protokolu). Līdz ar Kioto protokola
spēkā stāšanos 2005.gada 16.februārī, sāk darboties arī Kioto protokolā
paredzētie elastīgie mehānismi, ar kuru palīdzību dalībvalstis var īstenot
savas emisiju samazināšanas saistības kopīgi īstenojamie projekti, tīras
attīstības mehānisms un starptautiskā emisiju tirdzniecība. Šobrīd Latvijā kopīgi īstenojamo projektu un
tīras attīstības mehānisma īstenošana notiek saskaņā ar Ministru kabineta
2006.gada 7.februāra noteikumiem Nr.115 Noteikumi par Apvienoto Nāciju
Organizācijas Vispārējās konvencijas par klimata pārmaiņām Kioto protokola
projektu mehānismu īstenošanu un darbībām, kas saistītas ar emisijas
samazināšanas vienību, sertificētu emisijas samazināšanas vienību, piesaistes
vienību un noteiktā daudzuma vienību piešķiršanu un izmantošanu. Šie
noteikumi izdoti saskaņā ar likuma Par Apvienoto Nāciju Organizācijas
Vispārējās konvencijas par klimata pārmaiņām Kioto protokolu 5.pantu, lai
pārņemtu Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada 27.oktobra Direktīvas
2004/101/EK, ar ko groza Direktīvu 2003/87/EK, ar kuru izveido
siltumnīcefekta gāzu emisijas kvotu tirdzniecības sistēmu Kopienā, ņemot vērā
Kioto protokola projektu mehānismus. Ņemot vērā to, ka Ministru kabinets ir
apstiprinājis Koncepciju par Latvijas dalību starptautiskajā emisiju
tirdzniecībā (MK 2006.gada 12.aprīļa rīkojums Nr.249, MK 2006.gada
14.septembra rīkojumi Nr.698 un 699), atbalstot Latvijas dalību Kioto
protokola 17.pantā noteiktajā starptautiskajā emisiju tirdzniecībā, sākot ar
Kioto protokola pirmo saistību periodu, t.i. no 2008.gada, kā arī noteicis
nepieciešamo tiesību aktu izstrādes termiņus. Vides ministrijai jāizstrādā
attiecīgie normatīvo aktu projekti. Tādējādi, lai veidotu caurskatāmu
tiesisko regulējumu un nodrošinātu vienkāršu normu piemērošanu, ir lietderīgi
izstrādāt vienotu likumu, kurā noteikti pamatprincipi Latvijas Republikas
dalībai visos Kioto protokola elastīgajos mehānismos Turklāt no Latvijā
praktizētās juridiskās tehnikas viedokļa tehniska rakstura noteikumu
izstrādes deleģējuma iekļaušana Kioto protokola ratifikācijas likumā nav
optimāls risinājums. Likumprojekta Latvijas Republikas dalības Kioto protokola
elastīgajos mehānismos likums sagatavošanas gaitā Vides ministrija ir
konstatējusi, ka virkne tiesību normu, kas nepieciešamas starptautiskās
emisiju tirdzniecības īstenošanas regulējumā, attiecas arī uz kopīgi
īstenojamiem projektiem un tīras attīstības mehānismu, jo ietver arī
darījumus ar siltumnīcefekta gāzu emisijas vienībām, kas tiek radītas šo divu
elastīgo mehānismu ietvaros (piemēram, normas, kas saistītas ar siltumnīcefekta
gāzu emisijas vienību reģistru). Tāpēc
deleģējums MK noteikumu izstrādei no Kioto protokola ratifikācijas likuma
tiek svītrots un identiskā redakcijā ievietots likumprojektā Latvijas
Republikas dalības Kioto protokola elastīgajos mehānismos likums, jo šis
likums turpmāk nodrošinās visu trīs Kioto protokola elastīgo mehānismu
īstenošanu. |
2. Normatīvā
akta projekta būtība |
Sagatavotais likumprojekts Grozījumi likumā Par Apvienoto Nāciju Organizācijas Vispārējās konvencijas par klimata pārmaiņām Kioto protokolu nodrošinās likuma Par Apvienoto Nāciju Organizācijas Vispārējās konvencijas par klimata pārmaiņām Kioto protokolu sākotnējo redakciju (ar precizējumu 4.pantā attiecībā uz Vides ministrijas kā koordinējošās institūcijas nosaukumu) ar kuru tiek pieņemts un apstiprināts Apvienoto Nāciju Organizācijas Vispārējās konvencijas par klimata pārmaiņām Kioto protokols. |
3. Cita informācija |
Nav. |
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko
vidi |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
4. Ietekme uz
sieviešu un vīriešu vienādo tiesību iespēju ievērošanu |
Likumprojekts ir
neitrāls attiecībā uz šo jomu |
5. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
6. Cita informācija |
Nav. |
III. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
|
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais
gads |
Nākamie
trīs gadi |
Vidēji
piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
3. Finansiālā
ietekme |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
6. Cita
informācija
|
Nav. |
IV. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
|
|
1. Kādi normatīvie
akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir
sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana
ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura
galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Papildus jāizdod šādi normatīvie akti: 1)
Latvijas Republikas dalības
Kioto protokola elastīgajos mehānismos likums: -
likumā tiks noteikti galvenie pamatprincipi Latvijas Republikas dalībai
Kioto protokola elastīgajos mehānismos un ar to saistīto institūciju
kompetenci, kā arī valsts siltumnīcefekta gāzu emisijas vienību pārdošanas
rezultātā iegūto līdzekļu veidošanas, izmantošanas un administrēšanas
kārtība; -
likumprojekts ir izstrādāts un tiek virzīts kopā ar šo likumprojektu; 2)
Ministru kabineta noteikumi par kārtību, kādā īsteno kopīgi īstenojamos
projektus un tīras attīstības mehānismu: -
šie noteikumi aizstās esošos Ministru kabineta 2006.gada 7.februāra
noteikumus Nr.115 Noteikumi par Apvienoto Nāciju Organizācijas Vispārējās
konvencijas par klimata pārmaiņām Kioto protokola projektu mehānismu
īstenošanu un darbībām, kas saistītas ar emisijas samazināšanas vienību,
sertificētu emisijas samazināšanas vienību, piesaistes vienību un noteiktā
daudzuma vienību piešķiršanu un izmantošanu, ņemot vērā likuma deleģējuma
maiņu; -
paredzēts, ka noteikumi stāsies spēkā līdz 2008.gada 1.maijam. |
2. Cita informācija |
Nav. |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst
normatīvais akts
|
||||
1. Saistības pret
Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||
2. Saistības pret
citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||
3. Saistības, kas
izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||
4. Atbilstības
izvērtējums 1.tabula |
||||
Attiecīgie Eiropas
Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas
spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Nav attiecināms. |
|||
2.tabula |
||||
Latvijas
normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas
Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/ neatbilst) |
Komentāri
|
|
|
|
|
|
|
Nav attiecināms. |
||||
5. Cita informācija |
Nav. |
|||
VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu
|
|
1. Ar kurām
nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Veiktas konsultācijas ar Vides konsultatīvo padomi un Trīspusējās padomes
Vides apakškomiteju |
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Viedoklis nav
izteikts |
3. Kādi sabiedrības
informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedrības domas viedoklis |
Normatīvais akta
projekts ievietots Vides ministrijas globālajā tīmekļa vietnē www.vidm.gov.lv. |
4. Konsultācijas ar
starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav
notikušas. |
5. Cita informācija |
Nav. |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde
|
|
1. Kā tiks
nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas
vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likuma īstenošanu
veiks Vides ministrija esošo funkciju ietvaros. |
2. Kā sabiedrība
tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu. |
Sabiedrība par
likumprojekta pieņemšanu tiks informēta vispārējā kārtībā. Pēc pieņemšanas
Saeimā likums tiks publicēts oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis,
Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs. Likums tiks
ievietots Vides ministrijas globālajā tīmekļa vietnē www.vidm.gov.lv, kā arī būs pieejams
normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS)
un bezmaksas datu bāzē globālā tīmekļa vietnē www.likumi.lv. |
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds var aizstāvēt savas tiesības Administratīvā procesa likumā
noteiktajā kārtībā. |
4. Cita informācija |
Nav. |
Vides ministrs R.Vējonis
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktora p.i. |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
G.Puķītis |
U.Lapiņš |
V.Puriņš |
A.Celmiņa |
09.08.2007. 11:50
1232
A.Celmiņa
7026538,
Astrida.Celmina@vidm.gov.lv