Likumprojekts
Grozījumi
Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā
Izdarīt Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā šādus grozījumus:
1. Aizstāt 41.3 panta nosaukumā, otrajā, trešajā, ceturtajā un piektajā daļā vārdus "Eiropas Kopienas komercsabiedrība" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "Eiropas Savienības mēroga komercsabiedrība" (attiecīgā locījumā).
2. Izteikt 204.13 pantu šādā redakcijā:
"204.13 pants. Sociālo pakalpojumu sniegšanas
noteikumu pārkāpšana
Par normatīvajos aktos noteiktās sociālo pakalpojumu kvalitātes nenodrošināšanu vai sociālo pakalpojumu sniedzēja neatbilstību normatīvajos aktos noteiktajām prasībām
izsaka brīdinājumu vai uzliek naudas sodu sociālo pakalpojumu sniedzējam fiziskajai personai vai amatpersonai līdz divsimt latiem, juridiskajai personai līdz četrsimt latiem.
Par šā panta pirmajā daļā minēto pārkāpumu, ja tas izdarīts atkārtoti gada laikā pēc administratīvā soda uzlikšanas,
uzliek naudas sodu sociālo pakalpojumu sniedzējam fiziskajai personai vai amatpersonai līdz trīssimt latiem, juridiskajai personai līdz sešsimt latiem.
Par sociālās aprūpes vai sociālās rehabilitācijas pakalpojuma sniegšanu bez reģistrēšanās sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā
izsaka brīdinājumu vai uzliek naudas sodu sociālās aprūpes vai sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sniedzējam fiziskajai personai vai amatpersonai līdz trīssimt latiem, juridiskajai personai līdz sešsimt latiem.
Par šā panta trešajā daļā minēto pārkāpumu, ja tas izdarīts atkārtoti gada laikā pēc administratīvā soda uzlikšanas,
uzliek naudas sodu sociālās aprūpes vai sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sniedzējam fiziskajai personai vai amatpersonai līdz četrsimt piecdesmit latiem, juridiskajai personai līdz deviņsimt latiem."
3. Izteikt 236.11 panta
otro daļu šādā redakcijā:
"Sastādīt administratīvo pārkāpumu protokolus, izskatīt administratīvo pārkāpumu lietas un uzlikt administratīvos sodus Sociālo pakalpojumu pārvaldes vārdā ir tiesīgas Sociālo pakalpojumu pārvaldes direktora pilnvarotas amatpersonas."
Labklājības ministre
D.Staķe
Likumprojekta
Grozījumi Latvijas Administratīvo
pārkāpumu kodeksā
ANOTĀCIJA
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 17.panta pirmā daļa nosaka, ka sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumus drīkst sniegt tikai tāds sociālo pakalpojumu sniedzējs, kas .ir reģistrēts sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā. Ja sociālās aprūpes vai sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sniedz sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā nereģistrējusies persona, līdz šim nav likumīga pamata viņu administratīvi sodīt. Tas nedod iespēju nenodrošināt paredzēto sociālo pakalpojumu kvalitāti, jo daļa sociālo pakalpojumu sniedzēju, kas neatbilst normatīvajos aktos noteiktajām prasībām, nereģistrējas sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā. Pašlaik spēkā esošajā Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā (turpmāk APK) paredzēts naudas sods līdz simt latiem par normatīvajos aktos noteiktās sociālo pakalpojumu kvalitātes nenodrošināšanu vai sociālo pakalpojumu sniedzēja neatbilstību normatīvajos aktos noteiktajām prasībām un līdz divsimt piecdesmit latiem par tādiem pašiem pārkāpumiem, ja tie izdarīti atkārtoti gada laikā pēc administratīvā soda uzlikšanas. Pēdējo gadu laikā valstī arvien palielinās inflācija, kā rezultātā APK noteiktais naudas soda apmērs nav adekvāts izdarītajam pārkāpumam. Tas ir viens no iemesliem, kāpēc šī APK norma nav uzskatāma par efektīvu. Bez tam, APK 204.¹³ panta pašlaik spēkā esošajā redakcijā ir noteikts, ka administratīvais sods ir piemērojams sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijas, sociālā dienesta vadītājam un citam sociālo pakalpojumu sniedzējam. Nepieciešams precizēt, kādam tieši subjektam var tikt piemērots administratīvais sods. APK 236.¹¹ pantā ir noteikts, ka izskatīt administratīvo pārkāpumu lietas un uzlikt administratīvos sodus Sociālo pakalpojumu pārvaldes (turpmāk Pārvalde) vārdā ir tiesīgs tikai Pārvaldes direktors un viņa vietnieks. Tiesības uzlikt administratīvos sodus nepieciešams deleģēt Pārvaldes amatpersonām (piemēram, Kvalitātes kontroles daļas amatpersonām, kuras veic pakalpojumu kvalitātes kontroli). APK nav noteiktas arī personas, kuras būtu tiesīgas sastādīt administratīvos protokolus. Tā kā likuma Par Eiropas Kopienas komercsabiedrību un Eiropas Kopienas komercsabiedrību grupu darbinieku informēšanu un konsultēšanos ar šiem darbiniekiem grozījumi (VSS-458, Valsts sekretāru sanāksmes 2007.gada 22.marta prot. Nr.12 25.§) paredz aizstāt vārdus Eiropas Kopienas komercsabiedrība ar vārdiem Eiropas Savienības mēroga komercsabiedrība, atbilstoši grozījumi ir veicami arī APK 41.³ pantā, kur noteikta atbildība par šī likuma noteikumu pārkāpumiem. |
Likumprojektā
tiek noteikta jauna norma, kas paredz sodu par sociālo pakalpojumu sniedzēju
nereģistrēšanos sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā. Lai
nodrošinātu sankciju atbilstību pārkāpuma kaitējumam un disciplinētu sociālo
pakalpojumu sniedzējus, kā arī, ņemot vērā pēdējos gados valstī pieaugošo
inflāciju, palielināti naudas sodi par izdarītajiem pārkāpumiem. Precizēts
subjekts, kam ir piemērojams administratīvais sods. Likumprojektā
noteikts, ka sastādīt administratīvo pārkāpumu protokolus, izskatīt administratīvo
pārkāpumu lietas un uzlikt administratīvos sodus Pārvaldes vārdā ir tiesīgas
Pārvaldes direktora pilnvarotas amatpersonas. Lai
saskaņotu APK 41.³ pantā lietoto terminoloģiju ar likumā Par Eiropas
Kopienas komercsabiedrību un Eiropas Kopienas komercsabiedrību grupu
darbinieku informēšanu un konsultēšanos ar šiem darbiniekiem noteikto,
veikti redakcionāli labojumi APK 41.³ pantā. |
|
3. Cita informācija |
Ņemot vērā, ka likumprojektā paredzētais grozījums APK 41.³ pantā ir cieši saistīts ar likuma Par Eiropas Kopienas komercsabiedrību un Eiropas Kopienas komercsabiedrību grupu darbinieku informēšanu un konsultēšanos ar šiem darbiniekiem grozījumi (VSS-458, Valsts sekretāru sanāksmes 2007.gada 22.marta prot. Nr.12 25.§), minētie likumprojekti virzāmi izskatīšanai Saeimā vienlaikus. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības
vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
|
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts attiecas uz sociālo pakalpojumu kvalitātes nodrošināšanu sociālo pakalpojumu jomā, kas radīs pozitīvu ietekmi uz sabiedrību kopumā. Likumprojekts ir neitrāls attiecībā uz sieviešu un vīriešu vienādo tiesību un iespēju ievērošanu. |
Ministru kabineta 2003.gada 3.jūnija noteikumi Nr.291 Prasības sociālo pakalpojumu sniedzējiem cita starpā nosaka arī prasības videi, kas jāievēro sociālās aprūpes, sociālās rehabilitācijas un sociālā darba pakalpojumu sniedzējiem. Likumprojekta grozījumi paredzēti, lai veicinātu sociālo pakalpojumu sniedzējiem normatīvajos aktos noteikto prasību, arī attiecībā uz vidi, nodrošināšanu, tādējādi radot pozitīvu ietekmi uz vidi. |
|
5. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads (2007.) |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
2008. |
2009. |
2010. |
|
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
0 |
14,19 |
14,19 |
14,19 |
14,19 |
|
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3. Finansiālā ietekme |
0 |
14,19 |
14,19 |
14,19 |
14,19 |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins Sakarā ar to, ka APK jau pašlaik ir noteikta sankcija brīdinājuma izteikšana, kas praksē tiek pielietota, un to, ka Pārvalde naudas sodu kā sankciju par pārkāpuma kaitējumu līdz šim nav piemērojusi, nav iespējams aprēķināt likumprojektā paredzētā naudas soda palielinājuma (salīdzinājumā ar APK pašlaik noteikto naudas sodu) ietekmi uz valsts budžeta ieņēmumiem kārtējā gadā. Kaut ienākumi valsts budžetā no naudas soda piemērošanas turpmākajos gados ir iespējami, tomēr nav iespējams precīzi prognozēt šādu maksājumu apmēru. Tam ir šādi iemesli: · viens no Pārvaldes uzdevumiem ir koordinēt un kontrolēt sociālo pakalpojumu sniedzēju darbību, lai valstī tiktu nodrošināta sociālo pakalpojumu kvalitāte atbilstoši normatīvo aktu prasībām un vienlaicīgi lai disciplinētu sociālo pakalpojumu sniedzējus, neizvirzot par mērķi sociālo pakalpojumu sniedzēju sodīšanu; · likumprojekts nosaka naudas soda maksimālo apmēru, tādējādi dodot iespēju Pārvaldes atbildīgajai amatpersonai, izvērtējot katru pārkāpuma gadījumu individuāli, pieņemt racionālāko lēmumu par atbilstošāko naudas soda apmēru. Pamatojoties uz informāciju par Pārvaldes veiktajām pārbaudēm saistībā ar sociālajiem pakalpojumiem 2006.gadā un plānotajām pārbaudēm 2007.gadā, ir iespējams veikt aptuvenu aprēķinu par likumprojekta ietekmi uz valsts budžetu nākamajos gados. Par piemērojamo naudas soda apmēru tiek izdarīts pieņēmums, ka tas būs vidējais aritmētiskais no APK maksimāli pieļaujamā. 2006.gadā tika veiktas 109 tematiskās pārbaudes. Sakarā ar to, ka 2007.gadā tika palielināts Pārvaldes Sociālo pakalpojumu kvalitātes kontroles daļas darbinieku skaits, 2007.gadā tiek plānotas 140 tematiskās pārbaudes, no kurām 13 atkārtotas pārbaudes un 127 pirmreizējās pārbaudes. Par paredzamo darbinieku skaitu 2008.-2010.gadā informācijas nav, līdz ar to aprēķins tiks veikts pieņemot, ka arī turpmāk katru gadu tiks veiktas pa 140 tematiskajām pārbaudēm. Turklāt Pārvaldes darbinieki, pamatojoties uz saņemtajām vēstulēm un sūdzībām, vidēji 10 pārbaudes mēnesī veic tā saucamajos ārkārtas situāciju gadījumos. Tas nozīmē, ka gada laikā tiek veiktas aptuveni 120 šādas pārbaudes. Pastāv iespēja, ka sociālo pakalpojumu sniedzējam varētu tikt piemērots naudas sods 10% gadījumu no gada laikā atkārtoti veiktajām pārbaudēm un 5% gadījumu, kad pārkāpumi tiks konstatēti pirmo reizi, kā arī 10% no pārbaudēm, kas veiktas ārkārtas situāciju gadījumos. Vienlaicīgi tiek izteikts pieņēmums, ka no aptuveni 120 veiktajām pārbaudēm ārkārtas situāciju gadījumos 15% tiks sniegti sociālie pakalpojumi bez reģistrēšanās sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā. (10% no 13 pārbaudēm) x (300 Ls + 600 Ls) / 2 + (5% no 127 pārbaudēm) x (200 Ls + 400 Ls) / 2 +(10% no 120 pārbaudēm) x (200 Ls + 400 Ls) / 2 + (15% no 120 pārbaudēm) x (300 Ls + 600 Ls) / 2 = 14.190 Ls |
|||||
6. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru
kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
|
2. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
1.tabula |
|||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
2.tabula |
|||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
||
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||
5. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
Konsultācijas ar nevalstiskajām organizācijām nav notikušas. |
|
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas ar nevalstiskajām organizācijām nav notikušas. |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
|
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas. |
|
5. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta izpildi nodrošinās Pārvalde, un jaunas institūcijas netiks veidotas. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Par likuma ieviešanu sabiedrība tiks informēta, publicējot laikrakstā Latvijas Vēstnesis. Pārvalde ievietos informāciju Internetā savā mājas lapā (www.socpp.gov.lv). Tiks sagatavota publikācija Pārvaldes izdevumā Sociālās palīdzības vēstis un par likuma grozījumiem Pārvalde informēs semināros. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt saskaņā ar APK 23.nodaļā Administratīvā pārkāpuma lietā pieņemtā lēmuma pārsūdzēšana un protesta iesniegšana par lēmumu noteikto kārtību, Pārvaldes amatpersonas izdotu administratīvo aktu apstrīdot Pārvaldes direktoram, savukārt Pārvaldes direktora lēmumu pārsūdzot administratīvajā rajona tiesā. |
4. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
Labklājības ministre D.Staķe
Valsts sekretāre |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Eiropas un juridisko lietu departamenta direktora p.i. |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
B.Paševica |
A.Vanaga |
A.Vanaga |
D.Zvirgzdiņa |
02.07.2007 14:35
1630
D.Zvirgzdiņa
7021593, Dace.Zvirgzdina@lm.gov.lv