Likumprojekts
Grozījumi Patvēruma likumā
Izdarīt Patvēruma likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 8.nr.; 2005, 4.nr.; 2006, 14.nr.) šādus grozījumus:
1. 11.pantā:
izteikt trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Ja nepilngadīgā persona ir bez vecāku pavadības un vēlas iesniegumu iesniegt pati, to personiskajās un mantiskajās attiecībās patvēruma piešķiršanas laikā pārstāv bāriņtiesa vai tās iecelts aizbildnis, vai bērnu aprūpes iestādes vadītājs. Lēmumu par nepilngadīgās personas, kura ir bez vecāku pavadības, izmitināšanu pie aizbildņa vai bērnu aprūpes iestādē pieņem bāriņtiesa pēc saskaņošanas ar Departamentu.";
papildināt pantu ar astoto daļu šādā redakcijā:
"(8) Pašvaldības izdevumus, kas radušies, izmitinot bērnu aprūpes iestādē nepilngadīgo personu, kura ir bez vecāku pavadības, Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un apmērā sedz no Bērnu un ģimenes lietu ministrijai kārtējam gadam šim mērķim piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem."
2. Izteikt 20.panta pirmās daļas pirmo teikumu šādā redakcijā:
"Iesnieguma izskatīšanas laikā patvēruma meklētājs izmitināms patvēruma meklētāju izmitināšanas centrā, kurā nodrošināti cilvēka sadzīvei nepieciešamie apstākļi. Patvēruma meklētājs nepilngadīga persona, kura ir bez vecāku pavadības, izmitināma patvēruma meklētāju izmitināšanas centrā, pie bāriņtiesas iecelta aizbildņa vai bērnu aprūpes iestādē."
3. Izteikt pārejas noteikumu 6.punktu šādā redakcijā:
"6. Šā likuma 11.panta astotā daļa stājas spēkā 2009.gada 1.janvārī."
4. Izteikt informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām šādā redakcijā:
"Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet
no:
1) Padomes 2001.gada 20.jūlija
direktīvas 2001/55/EK par obligātajiem standartiem, lai pārvietoto personu
masveida pieplūduma gadījumā sniegtu tām pagaidu aizsardzību, un par
pasākumiem, lai līdzsvarotu dalībvalstu pūliņus, uzņemot šādas personas un uzņemoties
ar to saistītās sekas;
2) Padomes 2003.gada 27.janvāra
direktīvas 2003/9/EK, ar ko nosaka obligātos standartus patvēruma meklētāju
uzņemšanai;
3) Padomes 2005.gada 1.decembra
direktīvas 2005/85/EK par minimālajiem standartiem attiecībā uz dalībvalstu
procedūrām, ar kurām piešķir un atņem bēgļa statusu."
Bērnu un ģimenes lietu ministrs
A.Baštiks
Likumprojekta Grozījumi Patvēruma likumā anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas
raksturojums |
Līdz brīdim, kad
stājās spēkā 2006.gada 7.jūnija likums Grozījumi Patvēruma likumā, ja
nepilngadīgā persona bija bez vecāku pavadības un vēlējās patstāvīgi iesniegt
pieteikumu par bēgļa vai alternatīvā statusa piešķiršanu, tās tiesības un
likumīgās intereses pieteikuma iesniegšanas un izskatīšanas laikā pārstāvēja
Bēgļu lietu apelācijas padomes (turpmāk padome) iecelts neatkarīgs
pilnvarots pārstāvis. Pamatojoties uz
likuma Pārejas noteikumu 7.punktu, līdz 2006.gada 31.decembrim pārstāvi
nepilngadīgai personai nodrošina Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde. Saskaņā ar
Patvēruma likuma (turpmāk likums) 11.panta trešajā daļā noteikto pienākums iecelt pārstāvi
nepilngadīgai personai tās tiesību un likumīgo interešu pārstāvēšanai, kura
ir bez vecāku pavadības un kura vēlas pati iesniegt iesniegumu par bēgļa vai
alternatīvā statusa piešķiršanu ir bāriņtiesai. Savukārt šā pārstāvja
pienākumus, viņa iecelšanas kārtību, atlīdzības piešķiršanas un izmaksāšanas
kārtību, atlīdzības apmēru, kā arī pārstāvim izvirzāmās prasības nosaka
Ministru kabinets. Ar Ministru prezidenta 2006.gada 13.septembra
rezolūciju Nr.12/Jur-228 bērnu un ģimenes lietu ministram tika uzdots
izstrādāt noteikumu projektu par nepilngadīgas personas, kas ir bez vecāku
pavadības, pārstāvja pienākumiem, iecelšanas kārtību, atlīdzības piešķiršanas
un izmaksāšanas kārtību, atlīdzības apmēru un izvirzāmajām prasībām. Ievērojot minēto, Bērnu un ģimenes lietu ministrijā
tika izstrādāts Ministru kabineta noteikumu projekts Noteikumi par
nepilngadīgas personas, kas ir bez vecāku pavadības, pārstāvja pienākumiem,
iecelšanas kārtību, atlīdzības piešķiršanas un izmaksāšanas kārtību,
atlīdzības apmēru un izvirzāmajām prasībām, tomēr saskaņošanas procesā ar
Iekšlietu ministriju, Tieslietu ministriju un citām institūcijām tika
nolemts, ka veidot jaunu pārstāvja institūtu, kas paredzēts īpašiem
gadījumiem - nepilngadīgas personas, kas ir bez vecāku pavadības pārstāvībai
tās personiskajās un mantiskajās attiecībās nav lietderīgi un efektīvi, ja
iepriekš minēto mērķi ir iespējams sasniegt jau izveidota mehānisma ietvaros,
proti pārstāvību nodrošina bāriņtiesa vai tās iecelts aizbildnis, vai bērnu
aprūpes iestādes vadītājs, ja bērns ir ievietots bērnu aprūpes iestādē. Turklāt Latvijā pēc Pilsonības un migrācijas lietu
pārvaldes datiem kopumā ir bijuši tikai 5 nepavadīti nepilngadīgie, kuriem
bija nepieciešams nodrošināt pārstāvi, proti, 1998.gadā 2 nepavadīti nepilngadīgie, 2006.gadā 3
nepavadīti nepilngadīgie. |
|
Lai nodrošinātu bērnu, kuri Latvijā ir bez vecāku pavadības, tiesības un intereses patvēruma piešķiršanas procesa laikā, ir izstrādāti grozījumi Patvēruma likumā, kas paredz, ka, ja nepilngadīgā persona ir bez vecāku pavadības un vēlas iesniegumu iesniegt pati, to personiskajās un mantiskajās attiecībās patvēruma piešķiršanas laikā pārstāv bāriņtiesa vai tās iecelts aizbildnis, vai bērnu aprūpes iestādes vadītājs. Lēmumu par nepilngadīgās personas bez vecāku pavadības izmitināšanu pie aizbildņa vai bērnu aprūpes iestādē pieņem bāriņtiesa pēc saskaņošanas ar Bēgļu lietu departamentu. Minētais likumprojekts ir izstrādāts, lai nodrošinātu bērnu, kuri Latvijā ir bez vecāku pavadības, tiesības un intereses patvēruma piešķiršanas procesa laikā. Likumprojekts atbilst saistībām pret Eiropas Savienību attiecībā uz direktīvu pārņemšanu. |
|
Priekšlikumus likumprojektam izstrādāja Bērnu un ģimenes lietu ministrijas pārstāvji, sadarbībā ar Iekšlietu ministrijas un Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes pārstāvjiem. Priekšlikumi izskatīti Valsts kancelejas Juridiskā departamenta rīkotajā starpministriju sanāksmē, kurā piedalījās arī Tieslietu ministrijas pārstāvji. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Nav tiešas ietekmes |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts paredz nepilngadīgās personas
pārstāvību nodrošināt ar jau izveidota mehānisma palīdzību pārstāvību
nodrošina bāriņtiesa vai bāriņtiesas iecelts bērna aizbildnis, vai bērnu
aprūpes iestādes vadītājs, ja bērns ir ievietots bērnu aprūpes iestādē.
Nolūkā nodrošināt nepilngadīgo personu interešu aizsardzību netiek veidots
jauns institucionāls mehānisms. |
|
Nav tiešas ietekmes |
4. Ietekme uz vidi |
Nav tiešas ietekmes |
|
- |
|
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||
2. Izmaiņas budžetu izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
4.9 |
4.9 |
4.9 |
||
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
-4.9 |
-4.9 |
-4.9 |
||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
1)
Izmaksas 1 bērna aprūpei bērnu aprūpes iestādē Atbilstoši
Sociālo pakalpojumu pārvaldes datiem 2006.gada izdevumi, kas saistīti ar
bērna izmitināšanu bērnu aprūpes iestādēs, bija: 1)
pašvaldību bērnu namos Ls 370.73 mēnesī 2)
valsts bērnu namos Ls 531.39 mēnesī 3)
specializētajos bērnu namos Ls 474.82 mēnesī Vidēji
valstī 2006.gadā izdevumi 1 bērna aprūpei bērnu aprūpes iestādē bija Ls
407.05 mēnesī. 2)
Laika periods, kuram jāparedz finansējums Iespējamais
laika periods, kuru 1 nepilngadīga persona bez vecāku pavadības var pavadīt
bērnu aprūpes iestādē, kamēr tiek izskatīts pieteikums par bēgļa vai
alternatīvā statusa piešķiršanu ilgst līdz pat 1 gadam. 3)
Bērnu skaits Līdzšinējā Latvijas pieredze rāda, ka kopumā ir bijuši tikai 5 nepavadīti
nepilngadīgie, kuriem bija nepieciešams nodrošināt pārstāvi, proti, 1998.gadā
2 nepavadīti nepilngadīgie, 2006.gadā 3 nepavadīti nepilngadīgie. Ievērojot
minēto finansējums tiek aprēķināts, prognozējot, ka katru gadu Latvijā
ierodas 1 nepilngadīga persona bez vecāku pavadības, kurai laika periodā, kad
tiek izskatīts pieteikums par bēgļa vai alternatīvā statusa piešķiršanu un
nodrošināta pārstāvība, vispiemērotākais izmitināšanas veids ir bērnu aprūpes
iestāde. 1 bērns (407.05 LVL) x 12
mēneši = 4884.6 LVL ik gadu |
||||||
6. Cita informācija |
Jautājums par papildu valsts budžetu līdzekļu
piešķiršanu turpmākajiem gadiem ir izskatāms Ministru kabinetā vienlaikus ar
visu nozaru ministriju budžeta prioritāšu pieteikumiem, sagatavojot valsts
budžeta projektu kārtējam gadam. |
||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana
ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un
galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus
izstrādāt |
Sagatavoti
priekšlikumi un iesniegti Saeimas Sociālo un darba lietu komisijā
likumprojektam Grozījumi likumā Valsts sociālo pabalstu likums pirms otrā
lasījuma. Minētie grozījumi radīs pamatu izmaksāt valsts sociālo pabalstu
aizbildnim, kas iecelts nepilngadīgai personai (bērnam) bez vecāku pavadības,
kura atbilstoši Patvēruma likumam ir iesniegusi iesniegumu par bēgļa vai
alternatīvā statusa piešķiršanu. Papildus
nepieciešams sagatavot grozījumus Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības
likumā, lai nodrošinātu, ka nepilngadīgajām personām, kas ir bez vecāku
pavadības, ir tiesības saņemt sociālās aprūpes pakalpojumus, lai apmierinātu
šo personu pamatvajadzības, kā arī atsevišķus sociālās rehabilitācijas
pakalpojumus. |
|
Priekšlikumi par grozījumiem Valsts sociālo pabalstu likumā un
Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā apspriesti Valsts
kancelejas rīkotajā starpministriju sanāksmē, izstrādāti sadarbībā ar
Iekšlietu ministriju un Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi. |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts atbilst saistībām pret Eiropas Savienību attiecībā uz direktīvu pārņemšanu, kas adresētas dalībvalstīm, saskaņā ar Eiropas Kopienas dibināšanas līgumā ietverto tiesisko regulējumu (63.panta 1.punkta b) un d) apakšpunkts). Padomes 2003.gada 27.janvāra direktīvas 2003/9/EK, ar ko nosaka obligātos standartus patvēruma meklētāju uzņemšanai (turpmāk direktīva 2003/9/EK) mērķis ir: noteikt minimālos standartus patvēruma meklētāju uzņemšanai dalībvalstīs; Direktīvā 2003/9/EK noteiktais mērķis tiek ieviests šādā veidā, jo tā iespējams nodrošināt patvēruma meklētāju uzņemšanas sistēmas efektivitāti, vienlaikus ievērojot starptautiskajos cilvēktiesību dokumentos ietvertās cilvēktiesību garantijas. Padomes 2005.gada 1.decembra direktīva 2005/85/EK par minimāliem standartiem attiecībā uz dalībvalstu procedūrām, ar kurām piešķir un atņem bēgļa statusu (turpmāk direktīva 2005/85/EK) mērķis ir noteikt minimālos standartus dalībvalstu piemērotajās procedūrās bēgļa statusa piešķiršanai un atņemšanai, kā arī nepavadītas nepilngadīgas personas pārstāvja pienākumu apjomu patvēruma piešķiršanas procesa laikā. Direktīvā 2005/85/EK noteiktais mērķis tiek ieviests šādi, lai nodrošinātu taisnīgu un efektīvu patvēruma piešķiršanas procedūru attiecībā uz nepavadītām nepilngadīgām personām. Likumprojekts atbilst pilnībā Eiropas Savienības tiesību aktiem patvēruma politikas jomā un attiecīgās direktīvas 2003/9/EK un direktīvas 2005/85/EK normas tiks pārņemtas pilnībā. Saskaņā ar Patvēruma likuma Pārejas noteikumu 7.punktā noteikto līdz 2006.gada 31.decembrim pārstāvi nepilngadīgai personai nodrošina Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde. Savukārt, sākot no 2007.gada 1.janvāra, pārstāvja iecelšanas pienākums ir nodots bāriņtiesai. |
||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
1. 1950. gada 4. novembra Eiropas cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencija (Latvijas Vēstnesis, 1997, 143. nr.). 2. 1951. gada 28. jūlija Konvencija par bēgļa statusu un tās 1967. gada 31. janvāra protokols par bēgļa statusu (Latvijas Vēstnesis, 1997, 171.nr.). 3. 1989.gada 20.novembra Konvencija par bērna tiesībām (nav publicēts). 4. ANO Bērna tiesību
komitejas 2005.gada sestie vispārējie komentāri Par rīcību ar nepavadītu un
šķirtu bērnu ārpus viņa mītnes zemes. Likumprojekts atbilst iepriekš minētajos starptautiskajos cilvēktiesību dokumentos noteiktajām saistībām, jo atbilstoši bērna tiesību aizsardzības principam nodrošina īpašu procesuālu garantiju īstenošanu attiecībā uz nepavadītām nepilngadīgām personām. |
||||
1. tabula |
|||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un
citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās
doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Padomes 2003.gada 27.janvāra direktīva 2003/9/EK, ar ko nosaka obligātos standartus patvēruma meklētāju uzņemšanai (OJ L31/6, 06.02.2003.) Padomes 2005.gada 1.decembra direktīva 2005/85/EK par minimālajiem standartiem attiecībā uz dalībvalstu procedūrām, ar kurām piešķir un atņem bēgļa statusu (0J L326/13, 13.12.2005.) |
||||
2. tabula |
|||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
||
11.panta trešā daļa |
2003/9/EK 19.panta 1.punkts. 2005/85/EK 17.panta 1., 2., 3.un 6.punkts. |
Atbilst. |
|
||
|
2003/9/EK 1. 18.panta, 19.panta 2., 3.un 4.punkta un 20. 24.panta, 2005/85/EK 1. 16.panta, 17.panta 4.un 5.punkta, 18. 46.panta nosacījumi nav šī likumprojekta priekšmets, tie iekļauti attiecīgo jomu regulējošajos normatīvajos aktos. |
||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|||||
Likumprojekta izstrādes gaitā konsultācijas ar nevalstiskajām organizācijām nav notikušas. |
|||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija
(atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
Likumprojektā nav iekļauts nevalstisko organizāciju viedoklis. |
||||
Nav veikti |
|||||
Nav notikušas |
|||||
|
- |
||||
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses -vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas valsts institūcijas netiek radītas, esošo institūciju funkcijas paplašinātas netiek. Pārstāvi nepilngadīgai personai bez vecāku pavadības
iecels bāriņtiesa. Ja atbilstošu pārstāvi nebūs iespējams nodrošināt
nepilngadīgo personu viņa personiskajās un mantiskajās attiecībās pārstāvēs
bāriņtiesa. Gadījumos, ja nepilngadīgā persona, pēc saskaņošanas ar Bēgļu
lietu departamentu, tiks izmitināta pie aizbildņa vai bērnu aprūpes centrā,
tad pārstāvja funkcijas būs attiecīgi aizbildnim vai bērnu aprūpes centra
vadītājam.
|
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta
ieviešanu |
Informācija tiks publicēta laikrakstā Latvijas Vēstnesis, Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS). |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Vispārējā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. |
4. Cita informācija |
- |
Bērnu un ģimenes
lietu ministrs A.Baštiks
Bērnu un ģimenes lietu ministrs |
Valsts sekretāre |
Juridiskā un Eiropas lietu departamenta direktors |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
A.Baštiks |
I.Zalpētere |
S.Rāgs |
M.Dzērve |
I.Celmiņa |
12.07.2007 15:30
1831
L.Āboliņa
7356505, liga.abolina@bm.gov.lv