Likumprojekts
Grozījumi Krimināllikumā
Izdarīt Krimināllikumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 15.nr.; 2000, 12., 13.nr.; 2001, 15.nr.; 2002, 11., 16., 22., 23.nr.; 2003, 10., 15.nr.; 2004, 2., 3., 4., 6., 11., 12., 13.nr.; 2005, 2., 11., 12., 13., 20., 21.nr.; 2006, 1., 7., 22.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt 202., 203. un 204.pantā vārdus
"maksas pakalpojums" (attiecīgā locījumā) ar vārdu "pakalpojums"
(attiecīgā locījumā).
2. Izteikt 211.pantu
šādā redakcijā:
"211.pants. Negodīga konkurence, maldinoša reklāma un
negodīga komerciālā prakse
Par negodīgu konkurenci, maldinošu reklāmu vai
negodīgu komerciālo praksi, ja šādi nodarījumi izdarīti atkārtoti gada laikā,
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz
diviem gadiem vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz astoņdesmit
minimālajām mēnešalgām, atņemot tiesības veikt uzņēmējdarbību uz laiku no
diviem līdz pieciem gadiem vai bez tā."
Pārejas noteikums
Likuma 2.pants stājas spēkā 2007.gada 12.decembrī.
Ekonomikas ministrs
J.Strods
Likumprojekta Grozījums
Krimināllikumā anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|||||||||||||
1.Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Lai pārņemtu Eiropas
Parlamenta un Padomes Direktīvu 2005/29/EK (2005.gada 11.maijs), kas attiecas
uz uzņēmēju negodīgu komercpraksi iekšējā tirgū attiecībā uz patērētājiem un
ar ko groza Padomes Direktīvu 84/450/EEK un Eiropas Parlamenta un Padomes
Direktīvas 97/7/EK,98/27/EK un 2002/65/EK un Eiropas Parlamenta un Padomes
Regulu (EK) Nr.2006/2004, nacionālajos normatīvajos aktos, izstrādāts
likumprojekts Komercprakses likums. Likumprojekta 4.panta otrajā daļā ir
noteikts, ka komercprakse ir atzīstama par negodīgu, ja tā ir pretrunā ar komercprakses
veicēja profesionālo rūpību un tā būtiski ietekmē vai var būtiski ietekmēt
tāda vidusmēra patērētāja ekonomisko rīcību, kuram komercprakse ir adresēta
vai kuru šī prakse skar, vai vidusmēra grupas pārstāvja ekonomisko rīcību, ja
komercprakse vērsta uz īpašu patērētāju grupu. Savukārt saskaņā ar minētā
likumprojekta 4.panta pirmo daļu negodīga komercprakse ir aizliegta. Lai
noteiktu atbildību par negodīgas komercprakses veikšanu, ir izstrādāti
grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā. Šobrīd Krimināllikuma
211.pantā ir paredzēts kriminālsods par negodīgu konkurenci, maldinošu
reklāmu, ja šie nodarījumi izdarīti atkārtoti gada laikā, taču Krimināllikums
neparedz kriminālatbildību par negodīgu komercprakses veikšanu. Praksē
ir bijuši gadījumi, kad presē tika publicēti sludinājumi, kuros tika
apgalvots, ka precei piemīt īpašība, kas spēj sekmēt iespēju laimēt
azartspēlēs. Tāpat praksē konstatēti gadījumi, kad tiek izmantota
tirdzniecības veicināšanas piramīdveida shēma, saskaņā ar kuru patērētājs
maksā par iespēju saņemt atlīdzību galvenokārt no citu patērētāju iekļaušanas
shēmā, nevis no preču vai pakalpojumu pārdošanas vai lietošanas. Krimināllikuma 202.,
203. un 204.pantā paredzēta atbildība par maksas pakalpojuma sniegšanu, kas
neatbilst kvalitātes vai drošuma prasībām, vai pircēja vai pasūtītāja
apkrāpšanu, saņemot maksas pakalpojumu. Savukārt Patērētāju tiesību
aizsardzības likuma 1.panta 2.punktā ir noteikts, ka pakalpojums ir personas
saimnieciskās vai profesionālās darbības ietvaros par atlīdzību vai bez tās
izpildīts patērētāja pasūtījums vai tāda ar patērētāju noslēgta līguma
pildīšana, saskaņā ar kuru tiek iznomāta kāda lieta, izgatavota jauna lieta,
uzlabota vai pārveidota esoša lieta vai tās īpašības vai veikts darbs, vai
gūts nematerializēts darba rezultāts. Līdz ar to Krimināllikumā nav paredzēta
atbildība par bezmaksas pakalpojumu neatbilstību kvalitātes vai drošuma
prasībām, kā arī par pircēja vai pasūtītāja apkrāpšanu, saņemot bezmaksas
pakalpojumu. |
||||||||||||
2. Grozījumu projekta būtība |
Likumprojekta mērķis ir paredzēt atbildību par likumā aizliegtas komercprakses veikšanu, ja tā veikta
atkārtoti gada laikā, paredzot brīvības atņemšanu uz laiku līdz diviem gadiem
vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz astoņdesmit minimālajām
mēnešalgām, atņemot tiesības veikt uzņēmējdarbību uz laiku no diviem līdz
pieciem gadiem vai bez tā. Normatīvā akta projekta ietvaros tiks novērstas arī atsevišķas
neprecizitātes, izslēdzot morāli novecojušu un citiem normatīvajiem aktiem
(piemēram, Patērētāju tiesību aizsardzības likumam, Latvijas Administratīvo
pārkāpumu kodeksam, Administratīvā procesa likumam) neatbilstošu
terminoloģiju un tiesisko regulējumu. Tiks paredzēta atbildība arī par
bezmaksas pakalpojumu neatbilstību kvalitātes vai drošuma prasībām, kā arī
par pircēja vai pasūtītāja apkrāpšanu, saņemot bezmaksas pakalpojumu. |
||||||||||||
3. Cita
informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta projekta
ietekme uz |
|||||||||||||
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts aizliedz komercprakses
veicējiem veikt negodīgu komercpraksi, kas saskaņā ar normatīvā akta projektu
Komercprakses likums ir atzīstama par negodīgu, paredzot kriminālatbildību
par tā pārkāpumiem atkārtoti gada laikā. |
||||||||||||
3. Sociālo
seku izvērtējums |
Nosakot kriminālatbildību par
negodīgu komercpraksi, tiks veicināta patērētāju interešu aizsardzība,
samazinot komercprakses veicēju negodīgās komercprakses negatīvo ietekme uz
patērētāju ekonomisko rīcību. |
||||||||||||
4. Ietekme uz
vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
5. Cita
informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
III. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads 2007 |
Nākamie trīs
gadi |
Vidēji trīs
gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||||||
2008 |
2009 |
2010 |
|||||||||||
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
||||||||
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
- |
- |
- |
- |
- |
||||||||
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos, Ls |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||
3. Finansiālā
ietekme |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||
4.Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta projekta ietekme uz |
|||||||||||||
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz
Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura
punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Papildus ir sagatavots likumprojekts Komercprakses likums,
grozījumi Reklāmas likumā un Administratīvo pārkāpumu kodeksā, kas tiks
iesniegti vienlaicīgi ar likumprojektu. |
||||||||||||
2. Cita
informācija |
Normatīvā akta projekts
šo jomu neskar. |
||||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||||||||||||
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Likumprojektu nepieciešams
pieņemt, lai saskaņā ar Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 249. pantu
izpildītu Eiropas Savienības dalībvalsts saistības, piemērojot Eiropas
Parlamenta un Padomes Direktīvas 2005/29/EK 13.pantu. Pilnībā Eiropas
Parlamenta un Padomes Direktīva 2005/29/EK tiks pārņemta ar Komercprakses
likumu, grozījumiem Reklāmas likumā un grozījumiem Latvijas Administratīvo
pārkāpumu kodeksā. |
||||||||||||
2. Saistības
pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
3. Saistības,
kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts
šo jomu neskar. |
||||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums
1.tabula |
|||||||||||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Eiropas Parlamenta un Padomes
Direktīva 2005/29/EK (2005. gada 11. maijs), kas attiecas uz uzņēmēju
negodīgu komercpraksi iekšējā tirgū attiecībā pret patērētājiem un ar ko groza
Padomes Direktīvu 84/450/EEK un Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas
97/7/EK, 98/27/EK un 2002/65/EK, Official Journal L 149, 11/06/2005 Lpp. 0022-0039. |
||||||||||||
2.tabula |
|||||||||||||
Latvijas normatīvā akta
projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības
normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe
(atbilst/ |
Komentāri |
||||||||||
211. pants |
Direktīva 2005/29/EK 13.pants |
Atbilst |
|
||||||||||
5. Cita
informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas
ir notikušas |
Direktīvas 2005/29/EK pārņemšanai konsultācijas ir
notikušas ar Latvijas Tirgotāju asociāciju, Latvijas reklāmas asociāciju un Latvijas
Preses izdevēju asociāciju. |
||||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija
(atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
Latvijas Tirgotāju asociācija, Latvijas
Reklāmas asociācija un Latvijas Preses izdevēju asociācija pauda atbalstu likumprojektam. |
||||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un
kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Likumprojekta teksts tiks publicēts
Ekonomikas ministrijas mājas lapā (www.em.gov.lv) un Patērētāju tiesību
aizsardzības centra mājas lapā (www.ptac.gov.lv). |
||||||||||||
4.Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas |
||||||||||||
5.Cita
informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
projekta izpilde |
|||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta grozījumu projekta izpilde no
valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts
institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas valsts institūcijas netiek radītas. Funkcijas netiek
paplašinātas. |
||||||||||||
2.Kā sabiedrība tiks informēta par grozījumu projekta
ieviešanu |
Likuma teksts tiks publicēts
laikrakstā Latvijas Vēstnesis, kā arī Ekonomikas ministrijas mājas lapā (www.em.gov.lv) un Patērētāju tiesību
aizsardzības centra mājas lapā (www.ptac.gov.lv). |
||||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja
grozījumu projekts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt kriminālprocesu regulējošos
normatīvajos aktos paredzētajā kārtībā. |
||||||||||||
4.Cita
informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
Ekonomikas ministrs J.Strods
Valsts
sekretārs |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
K.Gerhards |
Dž.Innusa |
I.Vanaga |
L.Duntava |
20.07.2007. 13:53
1269
I.Mackeviča
7013146, Inna.Mackevica@em.gov.lv