Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā

Likumprojekts

 

Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā

 

Izdarīt Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā šādus grozījumus:
 

1. Papildināt kodeksu ar 155.15 pantu šādā redakcijā:

 

"155.15 pants. Patērētāju tiesību aizsardzību un reklāmu reglamen­tējošos normatīvajos aktos paredzētās apņemšanās izbeigt pārkāpumu nepildīšana

Par patērētāju tiesību aizsardzību un reklāmu reglamentējošos normatīvajos aktos paredzētās apņemšanās izbeigt pārkāpumu nepildīšanu –

uzliek naudas sodu fiziskajām personām līdz piecsimt latiem, bet juridiskajām personām – līdz desmittūkstoš latiem."

 

2. Izteikt 166.13 pantu šādā redakcijā:

 

"166.13 pants. Reklāmas un komerciālās prakses noteikumu pārkāpšana

Par noteiktās kārtības pārkāpšanu reklāmas sniegšanā vai izplatīšanā –

uzliek naudas sodu fiziskajām personām līdz simt latiem, bet juridiskajām personām – līdz tūkstoš latiem.

Par normatīvo aktu prasībām neatbilstošas reklāmas sniegšanu vai izplatīšanu –

uzliek naudas sodu fiziskajām personām līdz piecsimt latiem, bet juridiskajām personām – līdz desmittūkstoš latiem.

Par negodīgu komerciālo praksi –

uzliek naudas sodu fiziskajām personām līdz piecsimt latiem, bet juridiskajām personām – līdz desmittūkstoš latiem."

 

3. Papildināt 215.4 pantu aiz skaitļa "155.14" ar skaitli "155.15".

 

4. Papildināt 215.8 pantu aiz vārda "kodeksa" ar skaitli un vārdiem "155.15 pantā un".

 

5. Papildināt 215.9 pantu aiz vārda "kodeksa" ar skaitli "155.15".

 

6. Izteikt 228.2 panta pirmo daļu šādā redakcijā:

 

"Valsts farmācijas inspekcija izskata šā kodeksa 46.1, 78.1, 155.15 pantā un 166.13 panta trešajā daļā paredzēto administratīvo pārkāpumu lietas."

 

7. Papildināt pārejas noteikumus ar 6.punktu šādā redakcijā:

 

"6. Šā likuma 166.13 panta trešā daļa stājas spēkā 2007.gada 12.decembrī."

 

 

 

 

 

 

 

Ekonomikas ministrs

J.Strods

 

 

Likumprojekta „Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā” anotācija

 

 

I. Kādēļ normatīvā akta projekts ir vajadzīgs

1.Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

 

 

   

Vienlaicīgi ar likumprojektu ir izstrādāts likumprojekts „Komercprakses likums”, kurā noteikts, ka negodīga komercprakse ir aizliegta. Saskaņā ar minēto likumprojektu komercprakse ir negodīga, ja tā ir pretrunā ar  komercprakses veicēja profesionālo rūpību un tā būtiski ietekmē vai var būtiski ietekmēt tāda vidusmēra patērētāja ekonomisko rīcību, kuram komercprakse ir adresēta, vai kuru šī prakse skar, vai vidusmēra grupas pārstāvja ekonomisko rīcību attiecībā uz preci vai pakalpojumu, ja komercprakse ir vērsta uz noteiktu patērētāju grupu. Īpaši komercprakse ir negodīga, ja tā ir maldinoša saskaņā ar šā likumprojekta 5., 6. un 7.pantu vai tā ir agresīva saskaņā ar šā likumprojekta 8. un 9.pantu.

Praksē ir bijuši gadījumi, kad presē tika publicēti sludinājumi, kuros tika apgalvots, ka precei piemīt īpašība, kas spēj sekmēt iespēju laimēt azartspēlēs. Tāpat praksē konstatēti gadījumi, kad tiek izmantota tirdzniecības veicināšanas piramīdveida shēma, saskaņā ar kuru patērētājs maksā par iespēju saņemt atlīdzību galvenokārt no citu patērētāju iekļaušanas shēmā, nevis no preču vai pakalpojumu pārdošanas vai lietošanas.

Šobrīd Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 166.13pantā ir paredzēts administratīvais sods par likumā noteiktās kārtības pārkāpšanu reklāmas sniegšanā un izplatīšanā un par likumā aizliegtas reklāmas sniegšanu vai izplatīšanu. Administratīvo pārkāpumu kodekss neparedz administratīvo sodu par negodīgas komercprakses veikšanu. Līdz ar to nepieciešams paredzēt atbildību par negodīgas komercprakses veikšanu.

Šobrīd iestādēm, konstatējot patērētāju tiesību pārkāpumu vai normatīvo aktu prasībām neatbilstošu reklāmas izplatīšanu, saskaņā ar normatīvajiem aktiem, ir tiesības pieņemt saistošu lēmumu, tomēr nav paredzētas tiesības prasīt no pārkāpēja apņemties izbeigt pārkāpumu. Tādējādi, neatkarīgi no tā, vai pārkāpējs atzīst savu pārkāpumu vai nē, iestādēm visos gadījumos, kad konstatēts pārkāpums, ir jāpieņem lēmums.

 

2. Normatīvā akta projekta būtība

  

Likumprojekta mērķis ir paredzēt komercprakses veicēju atbildību par likumā aizliegtas komercprakses veikšanu, nosakot naudas sodu fiziskām personām līdz divsimt piecdesmit latiem, bet juridiskām personām – līdz desmittūkstoš latiem. Administratīvos sodus par likumprojekta „Komercprakses likums” pārkāpumiem būs tiesīgs piemērot Patērētāju tiesību aizsardzības centrs un Valsts Farmācijas inspekcija.

Saskaņā ar EK regulas Nr.2006/2004 par sadarbību starp valsts iestādēm, kas atbildīgas par tiesību aktu īstenošanu patērētāju tiesību aizsardzības jomā, 4.pantu dalībvalstu normatīvajos aktos ir jānosaka regulā noteikto pilnvaru minimums, ko iestādes īsteno saskaņā ar valstu normatīvajiem aktiem. Viena no šādām pilnvarām, kas nav paredzēta Latvijas normatīvajos aktos, ir iestāžu tiesības prasīt, lai pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs, kas izdarījis normatīvo aktu pārkāpumu, apņemas izbeigt izdarīto pārkāpumu un vajadzības gadījumā publicēt šo apņemšanos. Likumprojektā paredzēta atbildība par minētās apņemšanās nepildīšanu, kā arī papildinātas atbildīgo iestāžu tiesības piemērot administratīvos sodus par šādu pārkāpumu.

Likumprojekta 2.panta trešā daļa stājas spēkā 2007.gada 12.decembrī, jo ar minēto tiesību normu pārņemtas Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2005/29/EK (2005. gada 11. maijs), kas attiecas uz uzņēmēju negodīgu komercpraksi iekšējā tirgū attiecībā pret patērētājiem un ar ko groza Padomes Direktīvu 84/450/EEK un Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 97/7/EK, 98/27/EK un 2002/65/EK 13.pants. Savukārt minētās direktīvas 19.panta otrajā daļā ir noteikts, ka direktīvā noteiktos pasākumus dalībvalstis piemēro vēlākais 2007.gada 12.decembrī.

3. Cita informācija 

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

   II. Kāda var būt normatīvā akta projekta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Likumprojekts aizliedz komercprakses veicējiem veikt negodīgu komercpraksi, kas saskaņā ar likumprojektu „Komercprakses likums” ir atzīstama par negodīgu, paredzot administratīvo sodu par tā pārkāpumiem.

Likumprojekts paredz arī administratīvo sodu par patērētāju tiesību aizsardzību un reklāmu reglamentējošos normatīvajos aktos noteiktās apņemšanās izbeigt pārkāpumu nepildīšanu.

3. Sociālo seku izvērtējums 

Piemērojot likumprojektā paredzētos administratīvos sodus, tiks nodrošināta komersantu administratīvā sodīšana un tiks samazināta negodīgās komercprakses negatīvā ietekme uz patērētāju ekonomisko rīcību.

 

4. Ietekme uz vidi 

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.  

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

Rādītāji

Kārtējais gads

2007

Nākamie trīs gadi

Vidēji trīs gadu laikā pēc kārtējā gada

2008

2009

2010

1.

2.

3.

4.

5.

6.

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

-

-

-

-

-

2. Izmaiņas budžeta izdevumos, Ls

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Finansiālā ietekme

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4.Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

6. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

IV. Kāda var būt normatīvā akta projekta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt. 

Papildus sagatavots likumprojekts „Komercprakses likums”, grozījumi Reklāmas likumā un grozījumi Krimināllikumā, kas tiks iesniegti vienlaicīgi ar likumprojektu.  

2. Cita informācija 

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvā akta projekts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Likumprojektu nepieciešams pieņemt, lai saskaņā ar Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 249. pantu izpildītu Eiropas Savienības dalībvalsts saistības, piemērojot Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2005/29/EK 13.pantu. Pilnībā Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2005/29/EK tiks pārņemta ar Komercprakses likumu, grozījumiem Reklāmas likumā un grozījumiem Krimināllikumā.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām 

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

  4. Atbilstības izvērtējums                                                               1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2005/29/EK (2005. gada 11. maijs), kas attiecas uz uzņēmēju negodīgu komercpraksi iekšējā tirgū attiecībā pret patērētājiem un ar ko groza Padomes Direktīvu 84/450/EEK un Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 97/7/EK, 98/27/EK un 2002/65/EK, Official Journal L 149, 11/06/2005 Lpp. 0022-0039. Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (EK) Nr. 2006/2004, Official Journal < /span>L 364 , 09/12/2004 P. 0001 – 0011.

 2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

1.pants

Regula 2006/2004

4.pants 6.daļa e)apakšpunkts

Atbilst

 

 

2.pants

Direktīva 2005/29/EK

13.pants

Atbilst

 

5. Cita informācija 

Normatīvā akta projekts šos jomu neskar.

 VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Konsultācijas ir notikušas ar Latvijas Tirgotāju asociāciju, Latvijas Reklāmas asociāciju un Latvijas Preses izdevēju asociāciju.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums
to interesēs, neatbalsta)

Latvijas Tirgotāju asociācija, Latvijas Reklāmas asociācija un Latvijas Preses izdevēju asociācija pauda atbalstu likumprojektam.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Likumprojekta teksts tiks publicēts Ekonomikas ministrijas mājas lapā (www.em.gov.lv) un Patērētāju tiesību aizsardzības centra mājas lapā (www.ptac.gov.lv).

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Konsultācijas nav notikušas

5. Cita informācija

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

  VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta projekts

1. Kā tiks nodrošināta grozījumu projekta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Likumprojektā paredzētos uzdevumus veiks Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, Konkurences padome, Valsts farmācijas inspekcija un Nacionālā Radio un televīzijas padome

2. Kā sabiedrība tiks informēta par grozījumu projekta ieviešanu 

Likuma teksts tiks publicēts laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”, kā arī Ekonomikas ministrijas Internet lapā (www.em.gov.lv) un Patērētāju tiesību aizsardzības centra mājas lapā (www.ptac.gov.lv).

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja grozījumu projekts viņu ierobežo

Indivīds iestāžu lēmumus var pārsūdzēt, iesniedzot pieteikumu Administratīvā procesa likuma noteiktajā kārtībā augstākā iestādē vai Administratīvajā rajona tiesā.

4. Cita informācija 

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

  

 

 

Ekonomikas ministrs        J.Strods

 

 

 

Valsts sekretārs

Juridiskā departamenta direktore

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

K.Gerhards

 Dž.Innusa

I.Vanaga

L.Duntava

 

 

 

20.07.2007. 10:09

1388

I.Mackeviča

7013146, Inna.Mackevica@em.gov.lv