Likumprojekts
Grozījumi Latvijas Administratīvo
pārkāpumu kodeksā
Izdarīt Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā šādus grozījumus:
1. Papildināt
kodeksu ar 155.15 pantu šādā redakcijā:
"155.15 pants. Patērētāju
tiesību aizsardzību un reklāmu reglamentējošos normatīvajos aktos paredzētās
apņemšanās izbeigt pārkāpumu nepildīšana
Par patērētāju
tiesību aizsardzību un reklāmu reglamentējošos normatīvajos aktos paredzētās
apņemšanās izbeigt pārkāpumu nepildīšanu
uzliek naudas sodu fiziskajām personām līdz piecsimt
latiem, bet juridiskajām personām līdz desmittūkstoš latiem."
2.
Izteikt 166.13 pantu šādā redakcijā:
"166.13 pants. Reklāmas un komerciālās
prakses noteikumu pārkāpšana
Par noteiktās kārtības pārkāpšanu reklāmas
sniegšanā vai izplatīšanā
uzliek naudas sodu fiziskajām personām līdz simt
latiem, bet juridiskajām personām līdz tūkstoš latiem.
Par normatīvo aktu prasībām neatbilstošas reklāmas
sniegšanu vai izplatīšanu
uzliek naudas sodu fiziskajām personām līdz piecsimt
latiem, bet juridiskajām personām līdz desmittūkstoš latiem.
Par negodīgu komerciālo praksi
uzliek naudas sodu fiziskajām personām līdz piecsimt
latiem, bet juridiskajām personām līdz desmittūkstoš latiem."
3. Papildināt 215.4 pantu aiz
skaitļa "155.14" ar skaitli "155.15".
4. Papildināt 215.8 pantu
aiz vārda "kodeksa" ar skaitli un vārdiem "155.15 pantā
un".
5. Papildināt 215.9 pantu aiz
vārda "kodeksa" ar skaitli "155.15".
6. Izteikt 228.2 panta pirmo
daļu šādā redakcijā:
"Valsts farmācijas inspekcija izskata šā
kodeksa 46.1, 78.1, 155.15 pantā un 166.13 panta
trešajā daļā paredzēto administratīvo pārkāpumu lietas."
7. Papildināt pārejas noteikumus ar
6.punktu šādā redakcijā:
"6. Šā likuma 166.13 panta
trešā daļa stājas spēkā 2007.gada 12.decembrī."
Ekonomikas ministrs
J.Strods
Likumprojekta Grozījumi Latvijas
Administratīvo pārkāpumu kodeksā anotācija
I. Kādēļ normatīvā akta projekts
ir vajadzīgs |
|||||||||||||
1.Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Vienlaicīgi ar likumprojektu ir izstrādāts
likumprojekts Komercprakses likums, kurā noteikts, ka negodīga komercprakse
ir aizliegta. Saskaņā ar minēto likumprojektu komercprakse ir negodīga, ja tā
ir pretrunā ar komercprakses veicēja
profesionālo rūpību un tā būtiski ietekmē vai var būtiski ietekmēt tāda
vidusmēra patērētāja ekonomisko rīcību, kuram komercprakse ir adresēta, vai
kuru šī prakse skar, vai vidusmēra grupas pārstāvja ekonomisko rīcību
attiecībā uz preci vai pakalpojumu, ja komercprakse ir vērsta uz noteiktu
patērētāju grupu. Īpaši komercprakse ir negodīga, ja tā ir maldinoša saskaņā
ar šā likumprojekta 5., 6. un 7.pantu vai tā ir agresīva saskaņā ar šā
likumprojekta 8. un 9.pantu. Praksē
ir bijuši gadījumi, kad presē tika publicēti sludinājumi, kuros tika
apgalvots, ka precei piemīt īpašība, kas spēj sekmēt iespēju laimēt
azartspēlēs. Tāpat praksē konstatēti gadījumi, kad tiek izmantota
tirdzniecības veicināšanas piramīdveida shēma, saskaņā ar kuru patērētājs
maksā par iespēju saņemt atlīdzību galvenokārt no citu patērētāju iekļaušanas
shēmā, nevis no preču vai pakalpojumu pārdošanas vai lietošanas. Šobrīd
Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 166.13pantā ir paredzēts
administratīvais sods par likumā noteiktās kārtības pārkāpšanu reklāmas
sniegšanā un izplatīšanā un par likumā aizliegtas reklāmas sniegšanu vai
izplatīšanu. Administratīvo pārkāpumu kodekss neparedz administratīvo sodu
par negodīgas komercprakses veikšanu. Līdz ar to nepieciešams paredzēt
atbildību par negodīgas komercprakses veikšanu. Šobrīd iestādēm, konstatējot
patērētāju tiesību pārkāpumu vai normatīvo aktu prasībām neatbilstošu
reklāmas izplatīšanu, saskaņā ar normatīvajiem aktiem, ir tiesības pieņemt
saistošu lēmumu, tomēr nav paredzētas tiesības prasīt no pārkāpēja apņemties
izbeigt pārkāpumu. Tādējādi, neatkarīgi no tā, vai pārkāpējs atzīst savu
pārkāpumu vai nē, iestādēm visos gadījumos, kad konstatēts pārkāpums, ir
jāpieņem lēmums. |
||||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekta mērķis ir paredzēt komercprakses veicēju atbildību par
likumā aizliegtas komercprakses veikšanu, nosakot naudas sodu fiziskām
personām līdz divsimt piecdesmit latiem, bet juridiskām personām līdz
desmittūkstoš latiem. Administratīvos sodus par likumprojekta Komercprakses
likums pārkāpumiem būs tiesīgs piemērot Patērētāju tiesību aizsardzības
centrs un Valsts Farmācijas inspekcija. Saskaņā ar EK regulas Nr.2006/2004 par sadarbību starp valsts
iestādēm, kas atbildīgas par tiesību aktu īstenošanu patērētāju tiesību
aizsardzības jomā, 4.pantu dalībvalstu normatīvajos aktos ir jānosaka regulā
noteikto pilnvaru minimums, ko iestādes īsteno saskaņā ar valstu
normatīvajiem aktiem. Viena no šādām pilnvarām, kas nav paredzēta Latvijas
normatīvajos aktos, ir iestāžu tiesības prasīt, lai pārdevējs vai pakalpojuma
sniedzējs, kas izdarījis normatīvo aktu pārkāpumu, apņemas izbeigt izdarīto
pārkāpumu un vajadzības gadījumā publicēt šo apņemšanos. Likumprojektā
paredzēta atbildība par minētās apņemšanās nepildīšanu, kā arī papildinātas
atbildīgo iestāžu tiesības piemērot administratīvos sodus par šādu pārkāpumu. Likumprojekta 2.panta trešā
daļa stājas spēkā 2007.gada 12.decembrī, jo ar minēto tiesību normu pārņemtas
Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2005/29/EK (2005. gada 11. maijs),
kas attiecas uz uzņēmēju negodīgu komercpraksi iekšējā tirgū attiecībā pret
patērētājiem un ar ko groza Padomes Direktīvu 84/450/EEK un Eiropas
Parlamenta un Padomes Direktīvas 97/7/EK, 98/27/EK un 2002/65/EK 13.pants.
Savukārt minētās direktīvas 19.panta otrajā daļā ir noteikts, ka direktīvā
noteiktos pasākumus dalībvalstis piemēro vēlākais 2007.gada 12.decembrī. |
||||||||||||
3. Cita
informācija |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta projekta
ietekme uz |
|||||||||||||
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts aizliedz
komercprakses veicējiem veikt negodīgu komercpraksi, kas saskaņā ar
likumprojektu Komercprakses likums ir atzīstama par negodīgu, paredzot
administratīvo sodu par tā pārkāpumiem. Likumprojekts paredz arī
administratīvo sodu par patērētāju tiesību aizsardzību un reklāmu
reglamentējošos normatīvajos aktos noteiktās apņemšanās izbeigt pārkāpumu
nepildīšanu. |
||||||||||||
3. Sociālo
seku izvērtējums |
Piemērojot likumprojektā
paredzētos administratīvos sodus, tiks nodrošināta komersantu administratīvā
sodīšana un tiks samazināta negodīgās komercprakses negatīvā ietekme uz
patērētāju ekonomisko rīcību. |
||||||||||||
4. Ietekme uz
vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
5. Cita
informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
III. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads 2007 |
Nākamie trīs
gadi |
Vidēji trīs
gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||||||
2008 |
2009 |
2010 |
|||||||||||
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
||||||||
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
- |
- |
- |
- |
- |
||||||||
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos, Ls |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||
3. Finansiālā
ietekme |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||
4.Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||
6. Cita
informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta projekta ietekme uz |
|||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru
kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī
tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to
izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts
šos noteikumus izstrādāt. |
Papildus sagatavots likumprojekts Komercprakses likums, grozījumi
Reklāmas likumā un grozījumi Krimināllikumā, kas tiks iesniegti vienlaicīgi
ar likumprojektu. |
||||||||||||
2. Cita
informācija |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||||||||||||
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Likumprojektu nepieciešams
pieņemt, lai saskaņā ar Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 249. pantu
izpildītu Eiropas Savienības dalībvalsts saistības, piemērojot Eiropas
Parlamenta un Padomes Direktīvas 2005/29/EK 13.pantu. Pilnībā Eiropas
Parlamenta un Padomes Direktīva 2005/29/EK tiks pārņemta ar Komercprakses
likumu, grozījumiem Reklāmas likumā un grozījumiem Krimināllikumā. |
||||||||||||
2. Saistības
pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
3. Saistības,
kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums
1.tabula |
|||||||||||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Eiropas Parlamenta un Padomes
Direktīva 2005/29/EK (2005. gada 11. maijs), kas attiecas uz uzņēmēju
negodīgu komercpraksi iekšējā tirgū attiecībā pret patērētājiem un ar ko
groza Padomes Direktīvu 84/450/EEK un Eiropas Parlamenta un Padomes
Direktīvas 97/7/EK, 98/27/EK un 2002/65/EK, Official Journal L 149, 11/06/2005 Lpp. 0022-0039. Eiropas
Parlamenta un Padomes Regula (EK) Nr. 2006/2004, Official Journal <
/span>L 364 ,
09/12/2004 P. 0001 0011. |
||||||||||||
2.tabula |
|||||||||||||
Latvijas normatīvā akta
projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības
normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe
(atbilst/ |
Komentāri |
||||||||||
1.pants |
Regula 2006/2004 4.pants
6.daļa e)apakšpunkts |
Atbilst |
|
||||||||||
2.pants |
Direktīva 2005/29/EK 13.pants |
Atbilst |
|
||||||||||
5. Cita
informācija |
Normatīvā akta
projekts šos jomu neskar. |
||||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas
ir notikušas |
Konsultācijas ir notikušas ar Latvijas Tirgotāju
asociāciju, Latvijas Reklāmas asociāciju un Latvijas Preses izdevēju
asociāciju. |
||||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija
(atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
Latvijas Tirgotāju asociācija, Latvijas
Reklāmas asociācija un Latvijas Preses izdevēju asociācija pauda atbalstu likumprojektam. |
||||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un
kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Likumprojekta teksts tiks
publicēts Ekonomikas ministrijas mājas lapā (www.em.gov.lv) un Patērētāju tiesību aizsardzības centra mājas lapā
(www.ptac.gov.lv). |
||||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas |
||||||||||||
5. Cita
informācija |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
projekts |
|||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta grozījumu projekta izpilde no
valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts
institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojektā paredzētos uzdevumus veiks Patērētāju tiesību
aizsardzības centrs, Konkurences padome, Valsts farmācijas inspekcija un
Nacionālā Radio un televīzijas padome |
||||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par grozījumu projekta
ieviešanu |
Likuma teksts tiks publicēts
laikrakstā Latvijas Vēstnesis, kā arī Ekonomikas ministrijas Internet lapā
(www.em.gov.lv) un Patērētāju tiesību
aizsardzības centra mājas lapā (www.ptac.gov.lv). |
||||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja
grozījumu projekts viņu ierobežo |
Indivīds iestāžu lēmumus var pārsūdzēt, iesniedzot pieteikumu
Administratīvā procesa likuma noteiktajā kārtībā augstākā iestādē vai
Administratīvajā rajona tiesā. |
||||||||||||
4. Cita
informācija |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
Ekonomikas ministrs J.Strods
Valsts
sekretārs |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
K.Gerhards
|
Dž.Innusa |
I.Vanaga |
L.Duntava |
20.07.2007. 10:09
1388
I.Mackeviča
7013146, Inna.Mackevica@em.gov.lv