15.11.2007.
9/8-
Saeimas
Prezidijam
Tautsaimniecības
komisija lūdz iekļaut Saeimas nākamās kārtējās sēdes darba kārtībā trešajam
lasījumam sagatavoto likumprojektu Negodīgas komercprakses
aizlieguma likums (Nr.405/Lp9) .
Pielikumā:
apkopoto priekšlikumu tabula likumprojekta trešajam lasījumam uz .... lpp.
Ar cieņu,
komisijas
priekšsēdētājs
Guntis Blumbergs
Iesniedz Tautsaimniecības komisija
Likumprojekts trešajam
lasījumam
( Nr. 405
/ Lp 9 )
Otrā lasījuma redakcija |
Nr. |
Priekšlikumi ( 14 ) |
Komisijas atzinums |
Komisijas atbalstītā redakcija |
Negodīgas
komercprakses aizlieguma likums |
|
|
|
Negodīgas
komercprakses aizlieguma likums |
I
nodaļa. Vispārīgie noteikumi |
|
|
|
I
nodaļa. Vispārīgie noteikumi |
1.pants.
Likumā lietotie termini |
|
|
|
1.pants.
Likumā lietotie termini |
(1)Likumā ir lietoti šādi termini: |
|
|
|
(1) Likumā ir lietoti šādi termini: |
1) komercprakses īstenotājs
ražotājs, pakalpojuma sniedzējs vai pārdevējs, kas savas saimnieciskās vai
profesionālās darbības ietvaros īsteno komercpraksi, kā arī jebkura cita
persona, kas rīkojas ražotāja, pakalpojuma sniedzēja vai pārdevēja vārdā vai
uzdevumā; |
|
|
|
1) komercprakses
īstenotājs ražotājs, pakalpojuma sniedzējs vai pārdevējs, kas savas
saimni
eciskās vai profesionālās darbības ietvaros īsteno komercpraksi, kā arī
jebkura cita persona, kas rīkojas ražotāja, pakalpojuma sniedzēja vai
pārdevēja vārdā vai uzdevumā; |
2) komercprakse darbība (uzvedība,
apgalvojums, komerciāla saziņa, tirgvedība) vai bezdarbība (noklusējums), kas
tieši saistīta ar tirdzniecības veicināšanu, preces (ķermeniskas vai
bezķermeniskas lietas) pārdošanu vai pakalpojuma sniegšanu patērētājam. |
|
|
|
2) komercprakse
darbība (uzvedība, apgalvojums, komerciāla saziņa, tirgvedība) vai
bezdarbība (noklusējums), kas tieši saistīta ar tirdzniecības veicināšanu,
preces (ķermeniskas vai bezķermeniskas lietas) pārdošanu vai pakalpojuma
sniegšanu patērētājam. |
(2) Citi šā likuma termini un jēdzieni
lietoti Patērētāju tiesību aizsardzības likuma izpratnē. |
|
|
|
(2) Citi šā likuma termini un jēdzieni
lietoti Patērētāju tiesību aizsardzības likuma izpratnē. |
2.pants.
Likuma mērķis |
|
|
|
2.pants.
Likuma mērķis |
Likuma mērķis ir
nodrošināt patērētāju ekonomisko interešu aizsardzību, aizliedzot
komercprakses īstenotājiem izmantot negodīgu komercpraksi pret patērētājiem. |
1 |
Juridiskais birojs Papildināt 2.pantā pēc vārda patērētāju ar vārdiem tiesību un . |
Atbalstīts Redakc. precizēts |
Likuma mērķis ir nodrošināt patērētāju
tiesību un ekonomisko interešu aizsardzību, aizliedzot komercprakses
īstenotājiem izmantot negodīgu komercpraksi attiecībā pret
patērētājiem. |
3.pants. Likuma darbības joma (1) Šis likums
attiecas uz komercprakses īstenotāju komercpraksi attiecībā pret patērētājiem
pirms līguma slēgšanas, tā noslēgšanas brīdī un pēc tā noslēgšanas. |
2 |
Juridiskais birojs Izteikt 3.panta pirmo daļu šādā redakcijā: (1) Šis likums definē negodīgu
komercpraksi, kā arī reglamentē uzraudzības iestāžu kompetenci. |
Atbalstīts |
3.pants.
Likuma darbības joma (1) Šis likums definē negodīgu
komercpraksi, kā arī reglamentē uzraudzības iestāžu kompetenci. |
(2)
Šā likuma noteikumi neskar tās izņēmuma jomas, kuras noteiktas Eiropas
Parlamenta un Padomes 2005.gada 11.maija direktīvas 2005/29/EK, kas attiecas
uz uzņēmēju negodīgu komercpraksi iekšējā tirgū attiecībā pret patērētājiem
un ar ko groza Padomes direktīvu 84/450/EEK un Eiropas Parlamenta un Padomes
direktīvas 97/7/EK, 98/27/EK un 2002/65/EK, un Eiropas Parlamenta un Padomes
regulu 2006/2004/EK 3.pantā. |
|
|
|
(2) Šā likuma noteikumi
neskar tās izņēmuma jomas, kuras noteiktas Eiropas Parlamenta un Padomes
2005.gada 11.maija direktīvas 2005/29/EK, kas attiecas uz uzņēmēju negodīgu
komercpraksi iekšējā tirgū attiecībā pret patērētājiem un ar ko groza Padomes
direktīvu 84/450/EEK un Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvas 97/7/EK,
98/27/EK un 2002/65/EK, un Eiropas Parlamenta un Padomes regulu 2006/2004/EK
3.pantā. |
4.pants. Negodīgas komercprakses aizliegums
un negodīgas komercprakses pazīmes |
|
|
|
4.pants. Negodīgas
komercprakses aizliegums un negodīgas komercprakses pazīmes |
(1) Negodīga
komercprakse ir aizliegta. |
|
|
|
(1) Negodīga komercprakse ir aizliegta. |
(2) Komercprakse ir
negodīga, ja tā neatbilst komercprakses īstenotāja profesionālajai rūpībai
un negatīvi ietekmē vai var negatīvi ietekmēt tāda vidusmēra
patērētāja vai tādas vidusmēra patērētāju grupas ekonomisko rīcību, kam šī
komercprakse ir adresēta vai ko tā skar. (3) Komercprakse jebkurā
gadījumā ir negodīga, ja tā ir maldinoša vai agresīva. |
3 |
Juridiskais birojs Izteikt 4.panta otro un trešo daļu kā otro daļu šādā redakcijā: (2) Komercprakse ir negodīga, ja iestājies vismaz
viens no šādiem nosacījumiem: 1) komercprakse neatbilst komercprakses īstenotāja profesionālajai
rūpībai un negatīvi ietekmē vai var negatīvi ietekmēt tāda
vidusmēra patērētāja vai tādas vidusmēra patērētāju grupas ekonomisko rīcību,
kam šī komercprakse ir adresēta vai ko tā skar; 2) komercprakse ir maldinoša; 3) komercprakse
ir agresīva. |
Atbalstīts Redakc. precizēts |
(2) Komercprakse ir negodīga, ja ir
iestājies vismaz viens no šādiem nosacījumiem: 1) tā neatbilst komercprakses
īstenotāja profesionālās rūpības kritērijiem un negatīvi ietekmē vai
var negatīvi ietekmēt tāda vidusmēra patērētāja vai tādas
vidusmēra patērētāju grupas ekonomisko rīcību, kam šī komercprakse adresēta
vai ko tā skar; 2) tā ir maldinoša; 3) tā ir agresīva. |
5.pants. Labas prakses kodekss (1) Lai veicinātu patērētāju tiesību un
ekonomisko interešu aizsardzību un šā likuma noteikumu ievērošanu,
saimnieciskās vai profesionālās darbības veicēji var izstrādāt labas prakses
kodeksu. |
4 |
Atbildīgā komisija Izteikt 5.panta pirmo
daļu šādā redakcijā: (1) Lai veicinātu patērētāju tiesību un ekonomisko interešu
aizsardzību un šā likuma noteikumu ievērošanu, saimnieciskās vai
profesionālās darbības veicēji vai to izveidotās profesionālās biedrības
var izstrādāt labas prakses kodeksu. |
Atbalstīts |
5.pants. Labas prakses kodekss (1) Lai veicinātu patērētāju tiesību un
ekonomisko interešu aizsardzību un šā likuma noteikumu ievērošanu,
saimnieciskās vai profesionālās darbības veicēji vai to izveidotās
profesionālās biedrības var izstrādāt labas prakses kodeksu. |
(2) Labas prakses kodekss ir
brīvprātīga saimnieciskās vai profesionālās darbības veicēju vienošanās vai
noteikumu kopums, kas nav reglamentēts tiesību aktos un regulē to
komercprakses īstenotāju rīcību, kuri ir apņēmušies pildīt labas prakses
kodeksā noteiktās saistības vienā vai vairākos komercprakses veidos, kā arī
vienā vai vairākās saimnieciskās vai profesionālās darbības jomās. |
|
|
|
(2) Labas prakses kodekss ir
brīvprātīga saimnieciskās vai profesionālās darbības veicēju vienošanās vai
noteikumu kopums, kas nav reglamentēts tiesību aktos un regulē to
komercprakses īstenotāju rīcību, kuri ir apņēmušies pildīt labas prakses
kodeksā noteiktās saistības vienā vai vairākos komercprakses veidos, kā arī
vienā vai vairākās saimnieciskās vai profesionālās darbības jomās. |
(3) Labas prakses kodeksā var ietvert
godīgas komercprakses vadlīnijas un profesionālās rūpības kritērijus, kas
atbilst attiecīgajā saimnieciskās vai profesionālās darbības jomā vispāratzītajai
godīgai tirgus praksei un labas ticības principam. |
|
|
Redakc. precizēts |
(3) Labas prakses kodeksā var ietvert
godīgas komercprakses vadlīnijas un profesionālās rūpības kritērijus, kas
atbilst attiecīgajā saimnieciskās vai profesionālās darbības jomā vispāratzītai
godīgai tirgus praksei un labas ticības principam. |
II nodaļa. Profesionālajai rūpībai
neatbilstoša komercprakse un patērētāja ekonomiskās rīcības negatīva
ietekmēšana |
|
|
|
II nodaļa. Profesionālajai rūpībai
neatbilstoša komercprakse un patērētāja ekonomiskās rīcības negatīva
ietekmēšana |
6.pants. Profesionālajai rūpībai
neatbilstoša komercprakse Komercpraksi uzskata par profesionālajai
rūpībai neatbilstošu, ja patērētājs nesagaida no komercprakses īstenotāja
tāda līmeņa prasmi un rūpību, kas atbilst attiecīgajā saimnieciskās vai
profesionālās darbības jomā vispāratzītajai godīgai tirgus praksei un labas ticības
principam. |
|
|
Redakc. precizēts |
6.pants. Profesionālajai rūpībai
neatbilstoša komercprakse Komercpraksi uzskata par profesionālajai
rūpībai neatbilstošu, ja patērētājs nesaņem no komercprakses
īstenotāja tāda līmeņa prasmi un rūpību, ko patērētājs var pamatoti
sagaidīt un kas atbilst attiecīgajā saimnieciskās vai profesionālās
darbības jomā vispāratzītai godīgai tirgus praksei un labas ticības
principam. |
7.pants. Patērētāja ekonomiskās rīcības
negatīva ietekmēšana (1) Par patērētāja ekonomisko rīcību
negatīvi ietekmējošu uzskata tādu komercpraksi, kura būtiski ierobežo
patērētāja iespēju pieņemt uz informāciju balstītu lēmumu un kuras rezultātā
patērētājs var pieņemt tādu lēmumu par līguma slēgšanu, kādu citādi nebūtu
pieņēmis. |
|
|
|
7.pants. Patērētāja ekonomiskās rīcības
negatīva ietekmēšana (1) Par patērētāja ekonomisko rīcību
negatīvi ietekmējošu uzskata tādu komercpraksi, kura būtiski ierobežo
patērētāja iespēju pieņemt uz informāciju balstītu lēmumu un kuras rezultātā
patērētājs var pieņemt tādu lēmumu par līguma slēgšanu, kādu citādi nebūtu
pieņēmis. |
(2) Par patērētāja pieņemtu
lēmumu slēgt līgumu jebkurā gadījumā uzskatāms patērētāja pieņemts lēmums: |
|
|
|
(2) Par
patērētāja pieņemtu lēmumu slēgt līgumu jebkurā gadījumā uzskatāms patērētāja
lēmums: |
1) rīkoties vai atturēties no rīcības,
lai iegādātos preci vai saņemtu pakalpojumu; |
|
|
Redakc. precizēts |
1) iegādāties preci vai saņemt
pakalpojumu vai atturēties no šādas rīcības; |
2) kādā veidā un ar kādiem noteikumiem
iegādāties preci vai saņemt pakalpojumu; |
|
|
|
2) kādā veidā un ar kādiem noteikumiem
iegādāties preci vai saņemt pakalpojumu; |
3) samaksāt preces vai pakalpojuma cenu
pa daļām vai kopumā; |
|
|
|
3) samaksāt preces vai pakalpojuma cenu
pa daļām vai kopumā; |
4) paturēt preci, pieņemt pakalpojumu vai izmantot iespēju
īstenot savas likumīgās patērētāja tiesības. |
|
|
|
4) paturēt preci, pieņemt pakalpojumu
vai izmantot iespēju īstenot savas likumīgās patērētāja tiesības. |
8.pants. Patērētāju grupas ekonomiskās
rīcības negatīva ietekmēšana (1) Ja komercprakse var negatīvi
ietekmēt tikai konkrēti nosakāmas patērētāju grupas ekonomisko rīcību, ko
komercprakses īstenotājs varētu saprātīgi paredzēt, ņemot vērā faktu, ka šie
patērētāji sava garīgā vai fiziskā stāvokļa, vecuma vai nepamatotas uzticēšanās (arī pieredzes vai
zināšanu trūkuma) dēļ
ir īpaši neaizsargāti pret attiecīgo praksi, preci vai
pakalpojumu, tad šādu komercpraksi vērtē no attiecīgās patērētāju grupas
vidusmēra pārstāvja viedokļa. |
|
|
|
8.pants. Patērētāju grupas ekonomiskās
rīcības negatīva ietekmēšana (1) Ja komercprakse var negatīvi
ietekmēt tikai konkrēti nosakāmas patērētāju grupas ekonomisko rīcību, ko
komercprakses īstenotājs varētu saprātīgi paredzēt, ņemot vērā faktu, ka šie
patērētāji sava garīgā vai fiziskā stāvokļa, vecuma vai nepamatotas uzticēšanās (arī pieredzes vai
zināšanu trūkuma) dēļ
ir īpaši neaizsargāti pret attiecīgo praksi, preci vai pakalpojumu,
tad šādu komercpraksi vērtē no attiecīgās patērētāju grupas vidusmēra
pārstāvja viedokļa. |
(2) Šā panta pirmajā daļā noteiktais neskar komercprakses īstenotāja
tiesības reklāmā izmantot pārspīlētus un tādus izteicienus, kuri nav
uztverami burtiski. |
|
|
|
(2) Šā panta pirmajā daļā noteiktais neskar
komercprakses īstenotāja tiesības reklāmā izmantot pārspīlētus un
tādus izteicienus, kuri nav uztverami burtiski. |
III nodaļa. Maldinoša komercprakse |
|
|
|
III nodaļa. Maldinoša
komercprakse |
9.pants.
Maldinošas darbības (1) Komercpraksi uzskata par maldinošu,
ja, ņemot vērā visus apstākļus, patērētājs tās ietekmē pieņem vai var pieņemt
tādu lēmumu par līguma slēgšanu, kādu viņš citādi nebūtu pieņēmis.
Komercpraksi uzskata par maldinošu šādos gadījumos: |
|
|
|
9.pants.
Maldinošas darbības (1) Komercpraksi uzskata par maldinošu,
ja, ņemot vērā visus apstākļus, patērētājs tās ietekmē pieņem vai var pieņemt
tādu lēmumu par līguma slēgšanu, kādu viņš citādi nebūtu pieņēmis.
Komercpraksi uzskata par maldinošu šādos gadījumos: |
1) tās ietvaros tiek sniegta nepatiesa
informācija, vai tā jebkādā veidā, tostarp vispārējās pasniegšanas ziņā,
maldina vai varētu maldināt vidusmēra patērētāju pat tad, ja informācija
faktiski ir pareiza; |
|
|
Redakc. precizēts |
1) tās ietvaros tiek sniegta nepatiesa
informācija vai šī informācija jebkādā veidā, tostarp vispārējās
pasniegšanas ziņā, maldina vai varētu maldināt vidusmēra patērētāju pat tad,
ja faktiski ir pareiza; |
2) komercprakses īstenotājs negodīgi
izmanto preces vai pakalpojuma tirdzniecības veicināšanas pasākumus, tostarp
salīdzinošu reklāmu, kas rada neskaidrības par preces vai pakalpojuma preču
zīmi, tirdzniecības nosaukumu, preces ražotāja vai pakalpojuma sniedzēja
nosaukumu (firmu) vai citu atšķirības zīmi; |
|
|
Redakc. precizēts |
2) komercprakses īstenotājs negodīgi
izmanto preces vai pakalpojuma tirdzniecības veicināšanas pasākumus, tostarp
salīdzinošu reklāmu, kas rada neskaidrību par preces vai pakalpojuma
preču zīmi, tirdzniecības nosaukumu, preces ražotāja vai pakalpojuma sniedzēja
nosaukumu (firmu) vai citu atšķirības zīmi; |
3) komercprakses īstenotājs neievēro
labas prakses kodeksā paredzētos pienākumus, kaut arī ir apņēmies tos pildīt
un norādījis, ka labas prakses kodekss viņam ir saistošs. |
|
|
|
3) komercprakses īstenotājs neievēro
labas prakses kodeksā paredzētos pienākumus, kaut arī ir apņēmies tos pildīt
un norādījis, ka labas prakses kodekss viņam ir saistošs. |
(2) Vērtējot informācijas atbilstību,
ņem vērā: |
|
|
|
(2) Vērtējot informācijas atbilstību,
ņem vērā: |
1) preces vai pakalpojuma esību un
galvenās īpašības, kā arī, piemēram, preces vai pakalpojuma pieejamību;
ieguvumus no preces vai pakalpojuma; ar preci vai pakalpojumu saistītos
riskus; preces vai pakalpojuma darbību, saturu, piederumus, pēcpārdošanas
apkalpošanu un sūdzību izskatīšanas kārtību; ražošanas un piegādes metodi un
datumu; piegādes apstākļus; preces vai pakalpojuma nolūku, lietošanu,
daudzumu, specifikācijas, ģeogrāfisko vai komerciālo izcelsmi; paredzamos
preces vai pakalpojuma lietošanas rezultātus; preces vai pakalpojuma
testēšanas vai pārbaudes rezultātus; |
|
|
Redakc. precizēts |
1) preces vai pakalpojuma esamību
un galvenās īpašības, kā arī, piemēram, preces vai pakalpojuma pieejamību;
ieguvumus no preces vai pakalpojuma; ar preci vai pakalpojumu saistītos
riskus; preces vai pakalpojuma darbību, saturu, piederumus, pēcpārdošanas
apkalpošanu un sūdzību izskatīšanas kārtību; ražošanas un piegādes metodi un
datumu; piegādes apstākļus; preces vai pakalpojuma nolūku, lietošanu,
daudzumu, specifikācijas, ģeogrāfisko vai komerciālo izcelsmi; paredzamos
preces vai pakalpojuma lietošanas rezultātus; preces vai pakalpojuma
testēšanas vai pārbaudes rezultātus; |
2) komercprakses īstenotāja saistību
apjomu, attiecīgās komercprakses mērķi un preces vai pakalpojuma pārdošanas
procesa īpatnības, jebkuru paziņojumu vai simbolu attiecībā uz tiešu vai
netiešu komercprakses īstenotāja, preces vai pakalpojuma sponsorēšanu vai
atbalstīšanu; |
|
|
|
2) komercprakses īstenotāja saistību
apjomu, attiecīgās komercprakses mērķi un preces vai pakalpojuma pārdošanas
procesa īpatnības, jebkuru paziņojumu vai simbolu attiecībā uz tiešu vai
netiešu komercprakses īstenotāja, preces vai pakalpojuma sponsorēšanu vai
atbalstīšanu; |
3) cenu vai cenas aprēķināšanas veidu
vai atlaižu esību; |
|
|
Redakc. precizēts |
3) cenu vai cenas aprēķināšanas veidu
vai atlaižu esamību; |
4) apkopes, detaļu nomaiņas vai
labošanas nepieciešamību; |
|
|
|
4) apkopes, detaļu nomaiņas vai
labošanas nepieciešamību; |
5) komercprakses īstenotāju, arī tā
identitāti un labās īpašības, kvalifikāciju, statusu, reputāciju,
piederību pie kādas biedrības, intelektuālā īpašuma tiesības vai
apbalvojumus; |
5 |
Juridiskais birojs Aizstāt 9.panta otrās
daļas 5.punktā vārdus komercprakses īstenotāju, arī tā identitāti ar
vārdiem komercprakses īstenotāja identitāti. |
Atbalstīts |
5) komercprakses īstenotāja identitāti
un labās īpašības, kvalifikāciju, statusu, reputāciju, piederību pie kādas
biedrības, intelektuālā īpašuma tiesības vai apbalvojumus; |
6) patērētāja tiesības, tostarp
prasījuma tiesības attiecībā uz līguma noteikumiem vai drošuma prasībām
neatbilstošu preci vai pakalpojumu. |
|
|
|
6) patērētāja tiesības, tostarp
prasījuma tiesības attiecībā uz līguma noteikumiem vai drošuma prasībām
neatbilstošu preci vai pakalpojumu. |
10.pants. Maldinoša
noklusēšana (1) Komercpraksi uzskata par maldinošu,
ja, ņemot vērā visas tās īpatnības un apstākļus, kā arī tajā izmantotā
saziņas līdzekļa ierobežojumus, var secināt, ka: |
|
|
|
10.pants.
Maldinoša noklusēšana (1) Komercpraksi uzskata par maldinošu,
ja, ņemot vērā visas tās īpatnības un apstākļus, kā arī tajā izmantotā
saziņas līdzekļa ierobežojumus, var secināt, ka: |
1) tās ietvaros tiek noklusēta būtiska
informācija, kas vidusmēra patērētājam ir nepieciešama, lai pieņemtu uz
informāciju balstītu lēmumu, un komercprakses ietekmē vidusmēra patērētājs
pieņem vai var pieņemt tādu lēmumu par līguma slēgšanu, kādu citādi nebūtu
pieņēmis; |
|
|
Redakc. precizēts |
1) tiek noklusēta būtiska informācija,
kas vidusmēra patērētājam ir nepieciešama, lai pieņemtu uz informāciju
balstītu lēmumu, un komercprakses ietekmē vidusmēra patērētājs pieņem vai var
pieņemt tādu lēmumu par līguma slēgšanu, kādu citādi nebūtu pieņēmis; |
2) komercprakses īstenotājs būtisko
informāciju slēpj vai sniedz neskaidri, nesaprotami, divdomīgi vai nepiemērotā
laikā, vai nenorāda komercprakses komerciālo nolūku, ja tas jau no konteksta
nav skaidrs, un rezultātā vidusmēra patērētājs pieņem vai var pieņemt tādu
lēmumu par līguma slēgšanu, kādu citādi nebūtu pieņēmis. |
|
|
Redakc. precizēts |
2) komercprakses īstenotājs būtisku
informāciju slēpj vai sniedz neskaidri, nesaprotami, divdomīgi vai
nepiemērotā laikā, vai nenorāda komercprakses komerciālo nolūku, ja tas jau
no konteksta nav skaidrs, un rezultātā vidusmēra patērētājs pieņem vai var
pieņemt tādu lēmumu par līguma slēgšanu, kādu citādi nebūtu pieņēmis. |
(2) Ja komercpraksē izmantotais saziņas
līdzeklis ir vietas vai laika ziņā ierobežots, tad, vērtējot to, vai
informācija ir noklusēta, ņem vērā komercprakses īstenotāja veiktos pasākumus
patērētāju informēšanai ar citiem līdzekļiem. |
|
|
|
(2) Ja komercpraksē izmantotais saziņas
līdzeklis ir vietas vai laika ziņā ierobežots, tad, vērtējot to, vai
informācija ir noklusēta, ņem vērā komercprakses īstenotāja veiktos pasākumus
patērētāju informēšanai ar citiem līdzekļiem. |
(3) Ja komercprakses īstenotājs
izmantotajai komerciālās saziņas formai piemērotā veidā piedāvā patērētājam
iegādāties preci vai saņemt pakalpojumu un norāda preces vai pakalpojuma
īpašības un cenu, par būtisku uzskata šādu informāciju: |
|
|
|
(3) Ja komercprakses īstenotājs
izmantotajai komerciālās saziņas formai piemērotā veidā piedāvā patērētājam
iegādāties preci vai saņemt pakalpojumu un norāda preces vai pakalpojuma
īpašības un cenu, par būtisku uzskata šādu informāciju: |
1) preces vai pakalpojuma galvenās
īpašības, ciktāl tās konkrētajai precei vai pakalpojumam iespējams norādīt,
ņemot vērā izmantoto saziņas līdzekli; |
|
|
|
1) preces vai pakalpojuma galvenās
īpašības, ciktāl tās konkrētajai precei vai pakalpojumam iespējams norādīt,
ņemot vērā izmantoto saziņas līdzekli; |
2) komercprakses īstenotāja adresi un
identitāti un, ja komercprakses īstenotājs darbojas cita īstenotāja uzdevumā,
tad arī šā cita komercprakses īstenotāja adresi un identitāti; |
|
|
Redakc. precizēts |
2) komercprakses īstenotāja adresi un
identitāti un, ja komercprakses īstenotājs darbojas cita tās
īstenotāja uzdevumā, tad arī šā cita komercprakses īstenotāja adresi un
identitāti; |
3) cenu (ieskaitot nodokļus) vai (ja
preces vai pakalpojuma īpašību dēļ cenu nav iespējams aprēķināt iepriekš) tās
aprēķināšanas veidu, kā arī visus papildu pārvadāšanas, piegādes vai pasta
izdevumus, ja tādi ir, vai (ja šiem izdevumiem atbilstošos maksājumus nav
iespējams aprēķināt iepriekš) norādi, ka komercprakses īstenotājs var iekasēt
papildu maksājumus; |
|
|
|
3) cenu (ieskaitot nodokļus) vai (ja
preces vai pakalpojuma īpašību dēļ cenu nav iespējams aprēķināt iepriekš) tās
aprēķināšanas veidu, kā arī visus papildu (pārvadāšanas, piegādes vai pasta)
izdevumus, ja tādi ir, vai (ja šiem izdevumiem atbilstošos maksājumus nav
iespējams aprēķināt iepriekš) norādi, ka komercprakses īstenotājs var iekasēt
papildu maksājumus; |
4) samaksas, piegādes, līguma izpildes
un sūdzību izskatīšanas kārtību, ja tā atšķiras no kārtības, kādu paredz
profesionālās rūpības kritēriji; |
|
|
|
4) samaksas, piegādes, līguma izpildes
un sūdzību izskatīšanas kārtību, ja tā atšķiras no kārtības, kādu paredz
profesionālās rūpības kritēriji; |
5) atteikuma tiesības. |
|
|
|
5) atteikuma tiesības. |
(4) Par būtisku informāciju uzskatāmas
arī prasības, kas informācijas sniegšanai noteiktas citos patērētāju tiesību
aizsardzību vai preču pārdošanu un pakalpojumu sniegšanu reglamentējošos
normatīvajos aktos, it īpaši informācija par distances līgumu, distances
finanšu pakalpojumu līgumu, līgumu par dzīvošanai paredzētas ēkas vai ēkas
daļas lietošanas tiesību iegūšanu uz laiku, līgumu par patēriņa kredītu, par
kompleksiem tūrisma pakalpojumiem, par preču un pakalpojumu cenu norādēm,
zālēm, par informācijas sabiedrībai sniedzamiem pakalpojumiem, par
privātajiem pensiju fondiem un par apdrošināšanas līgumu. |
|
|
Redakc. precizēts |
(4) Par būtisku informāciju uzskatāmas
arī prasības, kas informācijas sniegšanai noteiktas citos patērētāju tiesību
aizsardzību vai preču pārdošanu un pakalpojumu sniegšanu reglamentējošos
normatīvajos aktos, it īpaši informācija par distances līgumu, distances
finanšu pakalpojumu līgumu, līgumu par dzīvošanai paredzētas ēkas vai ēkas
daļas lietošanas tiesību iegūšanu uz laiku, līgumu par patēriņa kredītu, par
kompleksiem tūrisma pakalpojumiem, par preču un pakalpojumu cenu norādēm, par
zālēm, par informācijas sabiedrībai sniedzamiem pakalpojumiem, par
privātajiem pensiju fondiem un par apdrošināšanas līgumu. |
11.pants. Maldinoša
komercprakse jebkuros apstākļos |
|
|
|
11.pants.
Maldinoša komercprakse jebkuros apstākļos |
Komercprakse jebkuros
apstākļos ir maldinoša, ja komercprakses īstenotājs: |
|
|
|
Komercprakse jebkuros
apstākļos ir maldinoša, ja komercprakses īstenotājs: |
1) uzdodas par labas prakses kodeksa
parakstītāju, bet tas neatbilst patiesībai; |
|
|
|
1) uzdodas par labas prakses kodeksa
parakstītāju, bet tas neatbilst patiesībai; |
2) izmanto uzticības zīmes, kvalitātes
zīmes vai līdzīgas zīmes bez nepieciešamās atļaujas; |
|
|
|
2) izmanto uzticības zīmes, kvalitātes
zīmes vai līdzīgas zīmes bez nepieciešamās atļaujas; |
3) sniedz patiesībai neatbilstošu
informāciju par to, ka labas prakses kodeksu ir apstiprinājusi valsts
pārvaldes iestāde vai privāto tiesību subjekts; |
|
|
|
3) sniedz patiesībai neatbilstošu
informāciju par to, ka labas prakses kodeksu ir apstiprinājusi valsts
pārvaldes iestāde vai privāto tiesību subjekts; |
4) sniedz patiesībai neatbilstošu
informāciju par to, ka attiecībā uz viņa darbību konkrētā jomā vai arī
attiecībā uz preci vai pakalpojumu ir veiktas atbilstības novērtēšanas
procedūras; ka šo darbību, preci vai pakalpojumu ir ieteikusi vai atļāvusi
valsts pārvaldes iestāde vai privāto tiesību subjekts, vai, sniedzot šādu
informāciju, neievēro nosacījumus, ar kādiem veikta atbilstības novērtēšana,
dots konkrētais ieteikums vai piešķirta lietošanas atļauja; |
|
|
|
4) sniedz patiesībai neatbilstošu
informāciju par to, ka attiecībā uz viņa darbību konkrētā jomā vai arī
attiecībā uz preci vai pakalpojumu ir veiktas atbilstības novērtēšanas
procedūras; ka šo darbību, preci vai pakalpojumu ir ieteikusi vai atļāvusi
valsts pārvaldes iestāde vai privāto tiesību subjekts, vai, sniedzot šādu
informāciju, neievēro nosacījumus, ar kādiem veikta atbilstības novērtēšana,
dots konkrētais ieteikums vai piešķirta lietošanas atļauja; |
5) aicina iegādāties preces vai saņemt
pakalpojumus par noteiktu cenu, apzinoties, ka nespēs šīs vai līdzvērtīgas
preces vai pakalpojumus piedāvāt, piegādāt vai iepirkt no piegādātāja par
tādu pašu cenu, saprātīgā laikposmā un pieņemamos daudzumos, ņemot vērā preci
vai pakalpojumu, reklāmas apjomu un piedāvāto cenu. Šis nosacījums neattiecas
uz gadījumiem, kad komercprakses īstenotājs informē par to, ka prece vai
pakalpojums ir pieejams tikai ierobežotā laikposmā un ierobežotā daudzumā; |
|
|
|
5) aicina iegādāties preces vai saņemt
pakalpojumus par noteiktu cenu, apzinoties, ka nespēs šīs vai līdzvērtīgas
preces vai pakalpojumus piedāvāt, piegādāt vai iepirkt no piegādātāja par
tādu pašu cenu, saprātīgā laikposmā un pieņemamos daudzumos, ņemot vērā preci
vai pakalpojumu, reklāmas apjomu un piedāvāto cenu. Šis nosacījums neattiecas
uz gadījumiem, kad komercprakses īstenotājs informē par to, ka prece vai
pakalpojums ir pieejams tikai ierobežotā laikposmā un ierobežotā daudzumā; |
6) aicina iegādāties preces vai pakalpojumus
par noteiktu cenu, taču atsakās parādīt piedāvāto preci patērētājiem vai
atsakās pieņemt pasūtījumu vai to apmierināt saprātīgā laikposmā, vai arī
demonstrē preces vai lietas ar defektiem, lai veicinātu citas preces vai
pakalpojuma pārdošanu; |
|
|
Redakc. precizēts |
6) aicina iegādāties preces vai saņemt
pakalpojumus par noteiktu cenu, taču atsakās parādīt piedāvāto preci
patērētājiem vai atsakās pieņemt pasūtījumu vai to apmierināt saprātīgā
laikposmā, vai arī demonstrē preces vai lietas ar defektiem, lai veicinātu
citas preces vai pakalpojuma pārdošanu; |
7) nepatiesi apgalvo, ka prece vai
pakalpojums būs pieejams tikai ļoti ierobežotu laiku vai būs pieejams ar
īpašiem noteikumiem tikai ļoti ierobežotu laiku, tādējādi rosinot patērētāju
nekavējoties pieņemt lēmumu par līguma slēgšanu un nedodot viņam iespēju vai
pietiekamu laiku pieņemt uz informāciju balstītu lēmumu; |
|
|
|
7) nepatiesi apgalvo, ka prece vai
pakalpojums būs pieejams tikai ļoti ierobežotu laiku vai būs pieejams ar
īpašiem noteikumiem tikai ļoti ierobežotu laiku, tādējādi rosinot patērētāju
nekavējoties pieņemt lēmumu par līguma slēgšanu un nedodot viņam iespēju vai
pietiekamu laiku pieņemt uz informāciju balstītu lēmumu; |
8) apņem
as nodrošināt pēcpārdošanas apkalpošanu
patērētājam, ar kuru pirms darījuma ir sazinājies citā, nevis valsts valodā,
un pēc tam attiecīgos pakalpojumus piedāvā tikai šajā citā valodā, lai gan
patērētāju pirms līguma noslēgšanas par to nav skaidri brīdinājis; |
|
|
|
8) apņemas nodrošināt pēcpārdošanas
apkalpošanu patērētājam, ar kuru pirms darījuma ir sazinājies citā, nevis
valsts valodā, un pēc tam attiecīgos pakalpojumus piedāvā tikai šajā citā
valodā, lai gan patērētāju pirms līguma noslēgšanas par to nav skaidri
brīdinājis; |
9) apgalvo vai kā citādi rada iespaidu,
ka preci vai pakalpojumu var likumīgi pārdot, bet tas neatbilst patiesībai; |
|
|
Redakc. precizēts |
9) apgalvo vai kā citādi rada iespaidu,
ka preci drīkst likumīgi pārdot vai pakalpojumu sniegt, bet tas
neatbilst patiesībai; |
10) patērētāja likumīgās tiesības traktē
kā īpašu komercprakses īstenotāja piedāvājumu; |
|
|
|
10) patērētāja likumīgās tiesības
traktē kā īpašu komercprakses īstenotāja piedāvājumu; |
11) nolūkā veicināt preces vai
pakalpojuma pārdošanu sniedz informāciju ar plašsaziņas līdzekļu
starpniecību, nenorādot ar patērētājiem skaidri saprotamu attēlu vai skaņu
palīdzību, ka par šīs informācijas sniegšanu tiek maksāts; |
|
|
Redakc. precizēts |
11) ar plašsaziņas līdzekļu
starpniecību sniedz informāciju nolūkā veicināt preces pārdošanu vai
pakalpojuma sniegšanu, nenorādot ar patērētājiem skaidri saprotamu attēlu vai
skaņu palīdzību, ka par šīs informācijas sniegšanu tiek maksāts; |
12) nepatiesi apgalvo, ka patērētāja
vai viņa ģimenes personiskā drošība ir apdraudēta, vai sniedz nepatiesu
informāciju par iespējamā riska pakāpi tādā gadījumā, ja patērētājs
neiegādāsies attiecīgo preci vai neizmantos attiecīgo pakalpojumu; |
|
|
|
12) nepatiesi apgalvo, ka patērētāja
vai viņa ģimenes personiskā drošība ir apdraudēta, vai sniedz nepatiesu
informāciju par iespējamā riska pakāpi tādā gadījumā, ja patērētājs
neiegādāsies attiecīgo preci vai neizmantos attiecīgo pakalpojumu; |
13) nolūkā pārdot preci vai
pakalpojumu, kas ir līdzīgs cita pārdevēja vai pakalpojumu sniedzēja
piedāvātajai precei vai pakalpojumam, apzināti īsteno tirdzniecības
veicināšanas pasākumus tādējādi, lai radītu patērētājam maldinošu iespaidu,
ka pats ir izgatavojis attiecīgo preci vai sniedz attiecīgo pakalpojumu; |
|
|
|
13) nolūkā pārdot preci vai
pakalpojumu, kas ir līdzīgs cita pārdevēja vai pakalpojumu sniedzēja
piedāvātajai precei vai pakalpojumam, apzināti īsteno tirdzniecības
veicināšanas pasākumus tādējādi, lai radītu patērētājam maldinošu iespaidu,
ka pats ir izgatavojis attiecīgo preci vai sniedz attiecīgo pakalpojumu; |
14) veido vai atbalsta tirdzniecības
veicināšanas piramīdveida shēmu, atbilstoši kurai patērētājs maksā par
iespēju saņemt atlīdzību galvenokārt par citu patērētāju iekļaušanu shēmā,
nevis par iespēju gūt labumu no preču vai pakalpojumu pārdošanas vai
lietošanas; |
|
|
Redakc. precizēts |
14) veido vai atbalsta tirdzniecības
veicināšanas piramīdveida shēmu, atbilstoši kurai patērētājs maksā par
iespēju saņemt atlīdzību galvenokārt par citu patērētāju iekļaušanu shēmā,
nevis par iespēju gūt labumu preču pārdošanas vai lietošanas vai
pakalpojumu sniegšanas rezultātā; |
15) sniedz patiesībai neatbilstošu
informāciju par ko, ka gatavojas pārtraukt tirdzniecību vai pārcelties uz
citām telpām; |
|
|
|
15) sniedz patiesībai neatbilstošu
informāciju par ko, ka gatavojas pārtraukt tirdzniecību vai pārcelties uz
citām telpām; |
16) apgalvo, ka prece vai pakalpojums
var palīdzēt laimēt azartspēlēs, izlozēs vai loterijās; |
|
|
|
16) apgalvo, ka prece vai pakalpojums
var palīdzēt laimēt azartspēlēs, izlozēs vai loterijās; |
17) sniedz patiesībai neatbilstošu
informāciju par to, ka prece vai pakalpojums var palīdzēt izārstēt slimības,
novērst disfunkciju vai fiziskos defektus; |
|
|
|
17) sniedz patiesībai neatbilstošu
informāciju par to, ka prece vai pakalpojums var palīdzēt izārstēt slimības,
novērst disfunkciju vai fiziskos defektus; |
18) sniedz būtiski nepatiesu
informāciju par situāciju tirgū vai iespējām iegādāties preci vai saņemt
pakalpojumu, tādējādi rosinot patērētāju iegādāties preci vai saņemt
pakalpojumu ar tādiem noteikumiem, kas ir neizdevīgāki par tiem, kādi ir spēkā
normālā tirgus situācijā; |
|
|
|
18) sniedz būtiski nepatiesu
informāciju par situāciju tirgū vai iespējām iegādāties preci vai saņemt
pakalpojumu, tādējādi rosinot patērētāju iegādāties preci vai saņemt
pakalpojumu ar tādiem noteikumiem, kuri ir neizdevīgāki par tiem, kādi ir
spēkā normālā tirgus situācijā; |
19) piedāvā konkursu un apgalvo, ka
piešķirs balvas, taču neizsniedz ne solītās balvas, nedz arī pieņemamu to
ekvivalentu; |
|
|
|
19) piedāvā konkursu un apgalvo, ka
piešķirs balvas, taču neizsniedz nedz solītās balvas, nedz arī pieņemamu to
ekvivalentu; |
20) raksturo preci vai pakalpojumu ar
vārdiem bezmaksas, par velti, bez atlīdzības vai tamlīdzīgi, bet
patērētājam ir jāmaksā vēl kas vairāk virs tām izmaksām, kuras rodas,
atbildot uz piedāvājumu un saņemot piegādāto preci vai pakalpojumu; |
|
|
|
20) raksturo preci vai pakalpojumu ar
vārdiem bezmaksas, par velti, bez atlīdzības vai tamlīdzīgi, bet
patērētājam ir jāmaksā vēl kas vairāk virs tām izmaksām, kuras rodas,
atbildot uz piedāvājumu un saņemot piegādāto preci vai pakalpojumu; |
21) reklāmas materiālā iekļauj rēķinu
vai līdzīgu dokumentu par samaksu, tādējādi radot patērētājam nepatiesu
iespaidu, ka viņš ir pasūtījis reklamēto preci vai pakalpojumu; |
|
|
|
21) reklāmas materiālā iekļauj rēķinu
vai līdzīgu dokumentu par samaksu, tādējādi radot patērētājam nepatiesu
iespaidu, ka viņš ir pasūtījis reklamēto preci vai pakalpojumu; |
22) sniedz nepatiesu informāciju vai
rada nepatiesu priekšstatu par to, ka rīkojas ar paša tirdzniecības vai
saimnieciskās darbības interesēm, amatu vai profesionālajiem pienākumiem
nesaistītā nolūkā, vai pats uzdodas par patērētāju; |
|
|
|
22) sniedz nepatiesu informāciju vai
rada nepatiesu priekšstatu par to, ka rīkojas ar paša tirdzniecības vai
saimnieciskās darbības interesēm, amatu vai profesionālajiem pienākumiem
nesaistītā nolūkā, vai pats uzdodas par patērētāju; |
23) rada nepatiesu priekšstatu, ka
preces vai pakalpojuma pēcpārdošanas apkalpošana ir pieejama tikai citā
Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstī, nevis tajā, kur prece vai pakalpojums
pārdots. |
|
|
Redakc. precizēts |
23) rada nepatiesu priekšstatu, ka
preces vai pakalpojuma pēcpārdošanas apkalpošana ir pieejama tikai citā
Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstī, nevis tajā, kur prece pārdota
vai pakalpojums sniegts. |
IV
nodaļa. Agresīva komercprakse |
|
|
|
IV
nodaļa. Agresīva komercprakse |
12.pants.
Agresīvas un neatlaidīgas darbības, piespiešana un nesamērīgas ietekmes
izmantošana (1) Komercpraksi uzskata par agresīvu,
ja, ņemot vērā visas tās īpatnības un visus apstākļus, var secināt, ka tā
faktiski ietver neatlaidīgas darbības, piespiešanu, tostarp fiziska spēka vai
nesamērīgas ietekmes izmantošanu, negatīvi ietekmē vai var negatīvi ietekmēt
vidusmēra patērētāja izvēles vai rīcības brīvību attiecībā uz preci vai
pakalpojumu un tās rezultātā patērētājs pieņem vai var pieņemt tādu lēmumu
par līguma slēgšanu, kādu citādi nebūtu pieņēmis. |
|
|
Redakc. precizēts |
12.pants.
Agresīvas un neatlaidīgas darbības, piespiešana un nesamērīgas ietekmes
izmantošana (1) Komercpraksi uzskata par agresīvu,
ja, ņemot vērā visas tās īpatnības un visus apstākļus, var secināt, ka tā
faktiski ietver neatlaidīgas darbības, piespiešanu, tostarp fiziska spēka vai
nesamērīgas ietekmes izmantošanu, negatīvi ietekmē vai var negatīvi ietekmēt
vidusmēra patērētāja izvēles vai rīcības brīvību attiecībā uz preci vai
pakalpojumu un tā rezultātā patērētājs pieņem vai var pieņemt tādu
lēmumu par līguma slēgšanu, kādu citādi nebūtu pieņēmis. |
(2) Par
nesamērīgu ietekmi uzskata piespiedu līdzekļu izmantošanu pret patērētāju un
patērētāja pakļaušanu spiedienam pat tādos gadījumos, kad fizisks spēks
netiek izmantots un netiek draudēts ar tā izmantošanu, tomēr būtiski tiek
ierobežota patērētāja iespēja pieņemt uz informāciju balstītu lēmumu. |
|
|
Redakc. precizēts |
(2) Par nesamērīgu ietekmi uzskata piespiedu līdzekļu
izmantošanu pret patērētāju un patērētāja pakļaušanu spiedienam pat tādos
gadījumos, kad fizisks spēks netiek lietots un netiek draudēts ar tā lietošanu,
tomēr būtiski tiek ierobežota patērētāja iespēja pieņemt uz informāciju
balstītu lēmumu. |
(3) Lai noteiktu, vai komercpraksē ir
izmantotas neatlaidīgas darbības, piespiešana vai nesamērīga ietekme, ņem
vērā: |
|
|
|
(3) Lai noteiktu, vai komercpraksē ir
izmantotas neatlaidīgas darbības, piespiešana vai nesamērīga ietekme, ņem
vērā: |
1) notikuma laiku, vietu, raksturu vai
ilgumu; |
|
|
|
1) notikuma laiku, vietu, raksturu vai
ilgumu; |
2) to, vai nav pieļauta draudēšana vai
aizvainošana ar vārdiem vai rīcību; |
|
|
|
2) to, vai nav pieļauta draudēšana vai
aizvainošana ar vārdiem vai rīcību; |
3) to, vai komercprakses īstenotājs
nolūkā ietekmēt patērētāja lēmumu par līguma slēgšanu nav apzināti izmantojis
konkrētu nelaimi vai tik nopietnus apstākļus, kas mazina patērētāja
spriestspēju; |
|
|
|
3) to, vai komercprakses īstenotājs
nolūkā ietekmēt patērētāja lēmumu par līguma slēgšanu nav apzināti izmantojis
konkrētu nelaimi vai tik nopietnus apstākļus, kas mazina patērētāja
spriestspēju; |
4) jebkurus apgrūtinošus vai
nesamērīgus nelīgumiskus šķēršļus, ko komercprakses īstenotājs liek patērētājam
gadījumos, kad tas vēlas izmantot līgumiskās tiesības, tostarp izbeigt līgumu
vai izvēlēties citu preci, pakalpojumu vai arī citu pārdevēju vai pakalpojuma
sniedzēju; |
|
|
Redakc. precizēts |
4) jebkurus apgrūtinošus vai
nesamērīgus nelīgumiskus šķēršļus, ko komercprakses īstenotājs liek
patērētājam gadījumos, kad patērētājs vēlas izmantot līgumiskās
tiesības, tostarp izbeigt līgumu vai izvēlēties citu preci, pakalpojumu vai
arī citu pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju; |
5) jebkurus draudus veikt nelikumīgas
darbības. |
|
|
|
5) jebkurus draudus veikt nelikumīgas
darbības. |
13.pants.
Agresīva komercprakse jebkuros apstākļos |
|
|
|
13.pants.
Agresīva komercprakse jebkuros apstākļos |
Komercprakse jebkuros apstākļos uzskatāma par agresīvu, ja komercprakses
īstenotājs: |
|
|
|
Komercprakse jebkuros apstākļos uzskatāma
par agresīvu, ja komercprakses īstenotājs: |
1) rada iespaidu, ka patērētājs nevarēs
atstāt attiecīgo telpu pirms līguma noslēgšanas; |
|
|
Redakc. precizēts |
1) rada iespaidu, ka patērētājs nevarēs
atstāt attiecīgo telpu, pirms nebūs noslēdzis līgumu; |
2) ierodas pie patērētāja mājās,
ignorējot viņa lūgumu nenākt, izņemot gadījumu, kad komercprakses īstenotājs
ierodas, lai izpildītu savus līgumiskos pienākumus saskaņā ar normatīvajiem
aktiem; |
|
|
|
2) ierodas pie patērētāja mājās,
ignorējot viņa lūgumu nenākt, izņemot gadījumu, kad komercprakses īstenotājs
ierodas, lai izpildītu savus līgumiskos pienākumus saskaņā ar normatīvajiem
aktiem; |
3) nāk klajā ar uzstājīgiem un
patērētājam nevēlamiem piedāvājumiem, kurus izsaka ar telefona, faksa,
e-pasta vai cita saziņas līdzekļa starpniecību, izņemot gadījumu, kad
komercprakses īstenotājs to dara, lai izpildītu savus līgumiskos pienākumus
saskaņā ar normatīvajiem aktiem, un ievēro citos normatīvajos aktos noteiktos
distances saziņas līdzekļu izmantošanas ierobežojumus; |
|
|
|
3) nāk klajā ar uzstājīgiem un
patērētājam nevēlamiem piedāvājumiem, kurus izsaka ar telefona, faksa,
e-pasta vai cita saziņas līdzekļa starpniecību, izņemot gadījumu, kad
komercprakses īstenotājs to dara, lai izpildītu savus līgumiskos pienākumus
saskaņā ar normatīvajiem aktiem, un ievēro citos normatīvajos aktos noteiktos
distances saziņas līdzekļu izmantošanas ierobežojumus; |
4) prasa, lai patērētājs, kurš vēlas
iesniegt pieteikumu par apdrošināšanas atlīdzības saņemšanu saskaņā ar
noslēgto apdrošināšanas līgumu, iesniedz dokumentus, kas saprātīgi nav
atzīstami par tādiem, kas pamatotu šādu prasību, vai sistemātiski izvairās no
atbildes, lai atturētu patērētāju no līgumisko tiesību izmantošanas; |
|
|
Redakc. precizēts |
4) prasa, lai patērētājs, kurš vēlas
iesniegt pieteikumu par apdrošināšanas atlīdzības saņemšanu saskaņā ar
noslēgto apdrošināšanas līgumu, iesniedz dokumentus, kas saprātīgi nav
atzīstami par tādiem, kuri pamatotu šādu prasību, vai sistemātiski
izvairās no atbildes, lai atturētu patērētāju no līgumisko tiesību
izmantošanas; |
5) reklāmā iekļauj tiešu bērniem
adresētu aicinājumu iegādāties preci vai saņemt pakalpojumu, vai arī pierunāt
vecākus vai citus pieaugušos iegādāties preci vai saņemt pakalpojumu; |
|
|
|
5) reklāmā iekļauj tiešu bērniem
adresētu aicinājumu iegādāties preci vai saņemt pakalpojumu, vai arī pierunāt
vecākus vai citus pieaugušos iegādāties preci vai saņemt pakalpojumu; |
6) pieprasa tūlītēju vai atliktu
maksājumu par piegādātajām precēm vai pakalpojumiem, ko patērētājs nav
pasūtījis, vai pieprasa šādu preci vai lietu atdot vai glabāt, izņemot
gadījumu, kad tiek piegādāta ekvivalenta prece vai pakalpojums saskaņā ar
normatīvajiem aktiem par distances līgumu; |
|
|
Redakc. precizēts |
6) pieprasa tūlītēju vai atliktu
maksājumu par piegādātajām precēm vai sniegtajiem pakalpojumiem, ko
patērētājs nav pasūtījis, vai pieprasa šādu preci atdot vai lietu glabāt,
izņemot gadījumu, kad tiek piegādāta ekvivalenta prece vai sniegts
pakalpojums saskaņā ar normatīvajiem aktiem par distances līgumu; |
7) informē patērētāju, ka tas,
neiegādājoties preci vai neizmantojot pakalpojumu, apdraudēs komercprakses
īstenotāja darbību vai iztiku; |
|
|
|
7) informē patērētāju, ka tas,
neiegādājoties preci vai neizmantojot pakalpojumu, apdraudēs komercprakses
īstenotāja darbību vai iztiku; |
8) rada nepatiesu priekšstatu, ka
patērētājs jau ir ieguvis, iegūs vai pēc noteiktas darbības veikšanas iegūs
balvu vai citu priekšrocību, lai gan patiesībā nekāda balva vai citas priekšrocības
nav paredzētas vai arī patērētājam tiek dota iespēja pretendēt uz balvu vai
citu priekšrocību pēc naudas samaksāšanas vai personisku izdevumu rašanās. |
|
|
|
8) rada nepatiesu priekšstatu, ka
patērētājs jau ir ieguvis, iegūs vai pēc noteiktas darbības veikšanas iegūs
balvu vai citu priekšrocību, lai gan patiesībā nekāda balva vai cita
priekšrocība nav paredzēta, vai arī patērētājam tiek dota iespēja pretendēt
uz balvu vai citu priekšrocību pēc naudas samaksāšanas vai personisku
izdevumu rašanās. |
V
nodaļa. Uzraudzība |
|
|
|
V
nodaļa. Uzraudzība |
14.pants. Uzraudzības
iestādes (1) Šā
likuma ievērošanu atbilstoši savai kompetencei uzrauga Patērētāju tiesību
aizsardzības centrs, zāļu jomā Veselības inspekcija, veterināro zāļu jomā
Pārtikas un veterinārais dienests (turpmāk Uzraudzības iestāde). |
|
|
|
14.pants. Uzraudzības
iestādes (1) Šā
likuma ievērošanu atbilstoši savai kompetencei uzrauga Patērētāju tiesību
aizsardzības centrs, zāļu jomā Veselības inspekcija, veterināro zāļu jomā
Pārtikas un veterinārais dienests (turpmāk Uzraudzības iestāde). |
(2) Uzraudzības iestāde ir tiesīga
pieprasīt, lai valsts pārvaldes iestādes, kas atbild par valsts kontroli un
uzraudzību attiecībā uz noteiktām precēm vai pakalpojumiem, pārbauda
konkrētas preces vai pakalpojuma atbilstību komercpraksē izmantotajai
informācijai vai veic citas darbības, kas nepieciešamas komercprakses
novērtēšanai. |
|
|
|
(2) Uzraudzības iestāde ir tiesīga
pieprasīt, lai valsts pārvaldes iestādes, kas atbild par valsts kontroli un
uzraudzību attiecībā uz noteiktām precēm vai pakalpojumiem, pārbauda
konkrētas preces vai pakalpojuma atbilstību komercpraksē izmantotajai
informācijai vai veic citas darbības, kas nepieciešamas komercprakses
novērtēšanai. |
15.pants. Uzraudzības
iestādes tiesības (1) Uzraudzības
iestāde uz personas iesnieguma, citas iestādes sniegtās informācijas pamata
vai pēc savas iniciatīvas izvērtē komercprakses atbilstību patērētāju tiesību
aizsardzību reglamentējošo un citu normatīvo aktu, kā arī šā likuma prasībām. |
|
|
|
15.pants. Uzraudzības
iestādes tiesības (1) Uzraudzības
iestāde uz personas iesnieguma, citas iestādes sniegtās informācijas pamata
vai pēc savas iniciatīvas izvērtē komercprakses atbilstību patērētāju tiesību
aizsardzību reglamentējošo un citu normatīvo aktu, kā arī šā likuma prasībām. |
(2) Uzraudzības iestāde, izvērtējot komercprakses atbilstību šā
likuma prasībām, ir tiesīga pieprasīt un saņemt no komercprakses īstenotāja
visu lietas būtības noskaidrošanai nepieciešamo informāciju, dokumentus un
citus pierādījumus par komercpraksē izmantotās informācijas patiesumu, darbības
atbilstību šā likuma prasībām, kā arī noteikt dokumentu un pierādījumu iesniegšanas
termiņu. |
|
|
|
(2) Uzraudzības iestāde, izvērtējot
komercprakses atbilstību šā likuma prasībām, ir tiesīga pieprasīt un saņemt
no komercprakses īstenotāja visu lietas būtības noskaidrošanai nepieciešamo
informāciju, dokumentus un citus pierādījumus par komercpraksē izmantotās
informācijas patiesumu, darbības atbilstību šā likuma prasībām, kā arī
noteikt dokumentu un pierādījumu iesniegšanas termiņu. |
(3) Ja komercprakses īstenotājs nesniedz saskaņā ar šā panta
otro daļu pieprasīto informāciju vai sniedz to nepilnīgi, Uzraudzības iestāde
ir tiesīga uzskatīt, ka komercpraksē izmantotā informācija ir neprecīza vai
nepatiesa. |
|
|
|
(3) Ja komercprakses īstenotājs
nesniedz saskaņā ar šā panta otro daļu pieprasīto informāciju vai sniedz to
nepilnīgi, Uzraudzības iestāde ir tiesīga uzskatīt, ka komercpraksē izmantotā
informācija ir neprecīza vai nepatiesa. |
(4) Uzraudzības iestāde, izvērtējot komercprakses raksturu un
būtību, kā arī citus aspektus, ir tiesīga ierosināt, lai komercprakses
īstenotājs: |
|
|
|
(4) Uzraudzības iestāde, izvērtējot
komercprakses raksturu un būtību, kā arī citus aspektus, ir tiesīga
ierosināt, lai komercprakses īstenotājs: |
1) noteiktā termiņā nodrošina komercprakses atbilstību
normatīvo aktu prasībām; |
|
|
|
1) noteiktā termiņā nodrošina
komercprakses atbilstību normatīvo aktu prasībām; |
2) rakstveidā apņemas noteiktā termiņā novērst konstatēto
pārkāpumu. |
|
|
|
2) rakstveidā apņemas noteiktā termiņā
novērst konstatēto pārkāpumu. |
(5) Šā panta ceturtajā daļā minētās tiesības neliedz Uzraudzības
iestādei pieņemt šā panta astotajā daļā minētos lēmumus. |
|
|
|
(5) Šā panta ceturtajā daļā minētās
tiesības neliedz Uzraudzības iestādei pieņemt šā panta astotajā daļā minētos
lēmumus. |
(6) Ja saskaņā ar šā panta ceturtās daļas 1.punktu noteiktajā
termiņā komercprakses atbilstība normatīvo aktu prasībām nav nodrošināta,
Uzraudzības iestāde pieņem vienu vai vairākus šā panta astotajā daļā minētos
lēmumus. |
|
|
|
(6) Ja saskaņā ar šā panta ceturtās
daļas 1.punktu noteiktajā termiņā komercprakses atbilstība normatīvo aktu
prasībām nav nodrošināta, Uzraudzības iestāde pieņem vienu vai vairākus šā
panta astotajā daļā minētos lēmumus. |
(7) Ja komercprakses īstenotājs saskaņā ar šā panta ceturtās
daļas 2.punktu rakstveidā apņemas noteiktā termiņā novērst konstatēto
pārkāpumu, Uzraudzības iestāde nepieņem šā panta astotajā daļā minētos
lēmumus. Ja apņemšanās netiek pildīta, Uzraudzības iestāde ir tiesīga pieņemt
vienu vai vairākus šā panta astotajā daļā minētos lēmumus un komercprakses
īstenotājs ir saucams pie normatīvajos aktos noteiktās atbildības. |
6 |
Juridiskais
birojs Papildināt 15.panta septīto daļu ar otro teikumu
šādā redakcijā: Parakstot rakstveida apņemšanos, komercprakses īstenotājs ir atzinis
savu vainu konstatētajā pārkāpumā. |
Atbalstīts |
(7) Ja komercprakses īstenotājs saskaņā
ar šā panta ceturtās daļas 2.punktu rakstveidā apņemas noteiktā termiņā
novērst konstatēto pārkāpumu, Uzraudzības iestāde nepieņem šā panta astotajā
daļā minētos lēmumus. Parakstot rakstveida apņemšanos, komercprakses
īstenotājs ir atzinis savu vainu konstatētajā pārkāpumā. Ja apņemšanās netiek
pildīta, Uzraudzības iestāde ir tiesīga pieņemt vienu vai vairākus šā panta
astotajā daļā minētos lēmumus un komercprakses īstenotājs ir saucams pie
normatīvajos aktos noteiktās atbildības. |
(8) Ja Uzraudzības iestāde atzīst komercpraksi par negodīgu, tā
ir tiesīga pieņemt vienu vai vairākus lēmumus, ar kuriem: |
|
|
|
(8) Ja Uzraudzības iestāde atzīst
komercpraksi par negodīgu, tā ir tiesīga pieņemt vienu vai vairākus lēmumus,
ar kuriem: |
1) uzliek komercprakses īstenotājam par pienākumu atbilstošā
veidā sniegt papildu informāciju, kas nepieciešama, lai nodrošinātu komercprakses
atbilstību šā likuma prasībām; |
|
|
|
1) uzliek komercprakses īstenotājam par
pienākumu atbilstošā veidā sniegt papildu informāciju, kas nepieciešama, lai
nodrošinātu komercprakses atbilstību šā likuma prasībām; |
2) uzliek komercprakses īstenotājam par pienākumu nekavējoties
izbeigt negodīgu komercpraksi; |
|
|
|
2) uzliek komercprakses īstenotājam par
pienākumu nekavējoties izbeigt negodīgu komercpraksi; |
3) aizliedz negodīgu komercpraksi, ja tā vēl nav uzsākta, bet ir
paredzama; |
|
|
|
3) aizliedz negodīgu komercpraksi, ja
tā vēl nav uzsākta, bet ir paredzama; |
4) uzliek komercprakses īstenotājam par pienākumu publicēt
attiecīgajai komercpraksei atbilstošā saziņas līdzeklī paziņojumu, kurā
norāda laboto informāciju, atsaucot negodīgo komercpraksi; |
|
|
|
4) uzliek komercprakses īstenotājam par
pienākumu publicēt attiecīgajai komercpraksei atbilstošā saziņas līdzeklī
paziņojumu, kurā norāda laboto informāciju, atsaucot negodīgo komercpraksi; |
5) piemēro administratīvo sodu Latvijas Administratīvo pārkāpumu
kodeksā noteiktajā kārtībā. |
7 |
Juridiskais
birojs Izteikt 15.panta astotās daļas 5.punktu šādā redakcijā: 5) piemēro administratīvo sodu likumā noteiktajā kārtībā. |
Atbalstīts |
5) piemēro administratīvo sodu likumā
noteiktajā kārtībā. |
(9) Šā panta septītajā daļā minētās darbības tiek veiktas arī
tad, ja trūkst pierādījumu par nodarītajiem zaudējumiem, kā arī par to, ka
komercprakses īstenotājs darbojies ļaunā nolūkā vai neuzmanīgi. |
8 |
Juridiskais birojs Izteikt 15.panta devīto daļu šādā redakcijā: (9) Šā panta astotajā daļā minētos lēmumus
Uzraudzības iestāde ir tiesīga pieņemt arī tad, ja tai nav pierādījumu par
komercprakses īstenotāja nodarītajiem zaudējumiem. |
Atbalstīts |
(9) Šā panta astotajā daļā minētos lēmumus
Uzraudzības iestāde ir tiesīga pieņemt arī tad, ja tai nav pierādījumu par
komercprakses īstenotāja nodarītajiem zaudējumiem. |
(10) Ja Uzraudzības iestāde uzsākusi
komercprakses izvērtēšanu uz personas iesnieguma vai citas iestādes sniegtās
informācijas pamata un konstatējusi, ka komercprakse nav negodīga, tā par to
rakstveidā informē personu, kas iesniegusi iesniegumu, vai iestādi, kas
sniegusi informāciju. |
9 |
Juridiskais birojs Izslēgt 15.panta desmito daļu . |
Atbalstīts |
|
|
10 |
Juridiskais birojs Papildināt pantu ar desmito daļu šādā redakcijā: (10) Uzraudzības iestāde
neuzsāk izvērtēt komercprakses atbilstību normatīvo aktu prasībām vai
izvērtēšanu pārtrauc, ja ir pieņemts lēmums par lietas izpētes izbeigšanu
vai, ja par konkrēto negodīgas komercprakses aizlieguma pārkāpumu jau ir
pieņemts viens no šādiem lēmumiem: 1) kāds no šā panta
astotajā daļā minētajiem lēmumiem; 2) kāds no Reklāmas likuma 15.panta ceturtajā daļā minētajiem lēmumiem. |
Atbalstīts |
(10) Uzraudzības iestāde neuzsāk izvērtēt
komercprakses atbilstību normatīvo aktu prasībām vai izvērtēšanu pārtrauc, ja
ir pieņemts lēmums par lietas izpētes izbeigšanu vai ja par konkrēto
negodīgas komercprakses aizlieguma pārkāpumu jau ir pieņemts viens no šādiem
lēmumiem: 1) kāds no šā panta astotajā daļā minētajiem
lēmumiem; 2) kāds no Reklāmas likuma 15.panta
ceturtajā daļā minētajiem lēmumiem. |
|
|
|
|
(11) Lai mazinātu negodīgas
komercprakses aizlieguma neievērošanas rezultātā radītās negatīvās sekas,
Uzraudzības iestāde ir tiesīga informāciju par šā likuma 15.panta ceturtās
daļas 2.punktā minēto apņemšanos ievietot savā mājaslapā, bet savu lēmumu
daļēji vai pilnībā ievietot savā mājaslapā un publicēt laikrakstā Latvijas Vēstnesis (ar publicēšanu
saistītos izdevumus sedz komercprakses īstenotājs). |
16.pants.
Uzraudzības iestādes lēmums |
11 |
Juridiskais birojs Likumprojekta 16.pantā: izteikt panta nosaukumu šādā redakcijā: 16.pants. Uzraudzības iestādes lēmuma pārsūdzēšana; |
Atbalstīts |
16.pants. Uzraudzības iestādes
lēmuma pārsūdzēšana |
(1) Uzraudzības
iestādes lēmums ir spēkā no tā paziņošanas brīža. |
|
izslēgt pirmo daļu; |
|
|
(2) Uzraudzības
iestādes lēmumu var pārsūdzēt tiesā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
Lēmuma pārsūdzēšana neaptur tā izpildi. |
|
aizstāt otrajā daļā vārdu izpildi ar vārdu darbību. |
|
Uzraudzības iestādes lēmumu var
pārsūdzēt tiesā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. Lēmuma pārsūdzēšana
neaptur tā darbību. |
(3) Lai mazinātu negodīgas
komercprakses radītās negatīvās sekas, Uzraudzības iestāde ir tiesīga
informāciju par šā likuma 15.panta ceturtās daļas 2.punktā minēto apņemšanos
ievietot savā mājaslapā, bet savu lēmumu daļēji vai pilnībā ievietot savā
mājaslapā un publicēt laikrakstā
Latvijas Vēstnesis (ar publicēšanu saistītos izdevumus sedz komercprakses
īstenotājs). |
12 |
Juridiskais birojs izslēgt trešo daļu un pārnest to kā 15.panta vienpadsmito daļu,
aizstājot vārdus negodīgas komercprakses ar vārdiem negodīgas
komercprakses aizlieguma neievērošanas rezultātā. |
Atbalstīts |
|
17.pants. Lēmums
par pagaidu noregulējumu (1) Ja Uzraudzības iestādei ir pamats
uzskatīt, ka komercprakse ir negodīga un var radīt tūlītēju un būtisku
kaitējumu konkrētas patērētāju grupas ekonomiskajām interesēm, tā ir tiesīga
pieņemt šā likuma 15.panta astotās daļas 2. vai 3.punktā minēto lēmumu kā
pagaidu noregulējumu. |
13 |
Juridiskais birojs Likumprojekta 17.pantā: papildināt panta nosaukumu pirms vārda
Lēmums ar vārdiem Uzraudzības iestādes; aizstāt pirmajā daļā vārdus komercprakse ir
negodīga un ar vārdiem ir pārkāpts negodīgas komercprakses aizliegums un
tas; |
Atbalstīts Redakc. precizēts |
17.pants. Uzraudzības iestādes lēmums par pagaidu noregulējumu (1) Ja Uzraudzības iestādei ir
pamats uzskatīt, ka pārkāpts negodīgas komercprakses aizliegums un tas
var radīt tūlītēju un būtisku kaitējumu konkrētas patērētāju grupas
ekonomiskajām interesēm, tā ir tiesīga pieņemt šā likuma 15.panta astotās
daļas 2. vai 3.punktā minēto lēmumu kā pagaidu noregulējumu. |
(2) Lēmums par pagaidu noregulējumu ir
spēkā no tā paziņošanas brīža līdz brīdim, kad tas ar Uzraudzības iestādes
lēmumu tiek atcelts vai grozīts vai kad stājas spēkā Uzraudzības iestādes
galīgais lēmums. |
|
|
|
(2) Lēmums par pagaidu
noregulējumu ir spēkā no tā paziņošanas brīža līdz brīdim, kad tas ar
Uzraudzības iestādes lēmumu tiek atcelts vai grozīts vai kad stājas spēkā
Uzraudzības iestādes galīgais lēmums. |
(3) Lēmumu par pagaidu
noregulējumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā 10 dienu laikā no tā
spēkā stāšanās dienas. Šā lēmuma pārsūdzēšana neaptur tā izpildi. |
|
papildināt trešo daļu pirms vārda Lēmumu
ar vārdiem Uzraudzības iestādes; aizstāt trešajā daļā vārdu izpildi ar
vārdu darbību; |
|
(3) Uzraudzības iestādes lēmumu par pagaidu noregulējumu var
pārsūdzēt administratīvajā rajona tiesā 10 dienu laikā no tā spēkā stāšanās
dienas. Šā lēmuma pārsūdzēšana neaptur tā darbību. |
(4) Pieteikumu par lēmumu par
pagaidu noregulējumu tiesa izskata rakstveida procesā 14 dienu laikā. |
|
aizstāt ceturtajā daļā vārdus par lēmumu
ar vārdiem par Uzraudzības iestādes lēmumu. |
|
(4) Pieteikumu par Uzraudzības iestādes lēmumu par pagaidu
noregulējumu tiesa izskata rakstveida procesā 14 dienu laikā. |
(5) Tiesas lēmums par šā panta
ceturtajā daļā minēto lēmumu nav pārsūdzams un stājas spēkā tā pieņemšanas
brīdī. |
|
|
|
(5) Tiesas lēmums par šā panta
ceturtajā daļā minēto lēmumu nav pārsūdzams un stājas spēkā tā pieņemšanas
brīdī. |
Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības
direktīvu |
|
|
|
Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības
direktīvu |
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet
no Eiropas Parlamenta un Padomes 2005.gada 11.maija direktīvas 2005/29/EK,
kas attiecas uz uzņēmēju negodīgu komercpraksi iekšējā tirgū attiecībā pret
patērētājiem un ar ko groza Padomes direktīvu 84/450/EEK un Eiropas
Parlamenta un Padomes direktīvas 97/7/EK, 98/27/EK un 2002/65/EK, un Eiropas
Parlamenta un Padomes regulu 2006/2004/EK. |
|
|
|
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet
no Eiropas Parlamenta un Padomes 2005.gada 11.maija direktīvas 2005/29/EK,
kas attiecas uz uzņēmēju negodīgu komercpraksi iekšējā tirgū attiecībā pret
patērētājiem un ar ko groza Padomes direktīvu 84/450/EEK un Eiropas
Parlamenta un Padomes direktīvas 97/7/EK, 98/27/EK un 2002/65/EK, un Eiropas
Parlamenta un Padomes regulu 2006/2004/EK. |
Likums stājas
spēkā 2007.gada 12.decembrī. |
14 |
Atbildīgā komisija Izteikt likuma spēkā
stāšanās nosacījumu šādā redakcijā: Likums stājas spēkā 2008.gada 1.janvārī. |
Atbalstīts |
Likums stājas spēkā 2008.gada 1.janvārī. |