17.10.2007.
9/8-
Saeimas
Prezidijam
Tautsaimniecības
komisija lūdz iekļaut Saeimas nākamās kārtējās sēdes darba kārtībā otrajam
lasījumam sagatavoto likumprojektu Komercprakses likums (Nr.405/Lp9) .
Pielikumā:
apkopoto priekšlikumu tabula likumprojekta otrajam lasījumam uz .... lpp.
Ar cieņu,
komisijas
priekšsēdētājs
Guntis Blumbergs
Iesniedz Tautsaimniecības komisija
Likumprojekts otrajam
lasījumam
( Nr. 405
/ Lp 9 )
Pirmā lasījuma redakcija |
Nr. |
Priekšlikumi ( 34 ) |
Komisijas atzinums |
Komisijas atbalstītā redakcija |
Komercprakses
likums
|
1 |
Juridiskais birojs Izteikt likuma
nosaukumu šādā redakcijā: Negodīgas komercprakses aizlieguma likums. |
Atbalstīts |
Negodīgas komercprakses aizlieguma likums |
I nodaļa. Vispārīgie noteikumi |
|
|
|
I nodaļa. Vispārīgie noteikumi |
1.pants. Likumā lietotie termini |
|
|
|
1.pants. Likumā
lietotie termini |
Likumā ir lietoti šādi termini: |
|
|
|
(1) Likumā ir lietoti šādi termini: |
1) komercprakses īstenotājs persona, kas saimnieciskās vai
profesionālās darbības ietvaros īsteno komercpraksi, kā arī jebkura persona,
kas darbojas komercprakses īstenotāja vārdā vai uzdevumā; |
2 |
Juridiskais birojs Izteikt 1.panta 1.punktu šādā redakcijā: 1) komercprakses īstenotājs
ražotājs, pakalpojuma sniedzējs vai pārdevējs, kas savas saimnieciskās vai
profesionālās darbības ietvaros īsteno komercpraksi, kā arī jebkura cita
persona, kas rīkojas ražotāja, pakalpojuma sniedzēja vai pārdevēja vārdā vai
tā uzdevumā;; |
Atbalstīts Redakc. precizēts |
1) komercprakses īstenotājs
ražotājs, pakalpojuma sniedzējs vai pārdevējs, kas savas saimnieciskās vai
profesionālās darbības ietvaros īsteno komercpraksi, kā arī jebkura cita
persona, kas rīkojas ražotāja, pakalpojuma sniedzēja vai pārdevēja vārdā vai
uzdevumā; |
2) komercprakse
komercprakses īstenotāja darbība, uzvedība vai apgalvojums, komerciāla
saziņa, tostarp reklāma un tirgvedība vai noklusējums, kas tieši saistīts ar
tirdzniecības veicināšanu, preces (tostarp nekustamā īpašuma, tiesību un
pienākumu) pārdošanu, pakalpojuma sniegšanu vai to piegādi patērētājiem; |
3 |
Juridiskais birojs Izteikt 1.panta 2.punktu šādā redakcijā: 2) komercprakse ražotāja, pakalpojuma sniedzēja vai pārdevēja
darbība (uzvedība, apgalvojums, komerciāla saziņa, tirgvedība) vai bezdarbība
(noklusējums), kas tieši saistīta ar tirdzniecības veicināšanu, preces
(ķermeniskas vai bezķermeniskas lietas) pārdošanu vai pakalpojuma sniegšanu
patērētājam;; |
Daļēji atbalstīts.
Iekļauts priekšlikumā Nr.4 |
|
|
4 |
Atbildīgā
komisija Izteikt 1.panta 2.punktu šādā redakcijā: 2) komercprakse
darbība (uzvedība, apgalvojums, komerciāla saziņa, tirgvedība) vai
bezdarbība (noklusējums), kas tieši saistīta ar tirdzniecības veicināšanu,
preces (ķermeniskas vai bezķermeniskas lietas) pārdošanu vai pakalpojuma
sniegšanu patērētājam;; |
Atbalstīts |
2) komercprakse darbība
(uzvedība, apgalvojums, komerciāla saziņa, tirgvedība) vai bezdarbība
(noklusējums), kas tieši saistīta ar tirdzniecības veicināšanu, preces
(ķermeniskas vai bezķermeniskas lietas) pārdošanu vai pakalpojuma sniegšanu
patērētājam. |
3) labas prakses kodekss
brīvprātīga saimnieciskās darbības veicēju vienošanās vai tādu noteikumu
kopums, kas nav noteikts tiesību aktos un nosaka to komercprakses īstenotāju
rīcību, kuri ir apņēmušies pildīt labas prakses kodeksā minētos pienākumus
attiecībā uz vienu vai vairākiem komercprakses veidiem vai saimnieciskās
darbības jomām. |
5 |
Juridiskais birojs Izslēgt 1.panta 3.punktu. |
Atbalstīts |
|
|
6 |
Juridiskais birojs Papildināt 1.pantu ar otro daļu šādā redakcijā: (2) Citi šā likuma termini un jēdzieni lietoti Patērētāju tiesību
aizsardzības likuma izpratnē.. |
Atbalstīts |
(2) Citi šā likuma termini un jēdzieni
lietoti Patērētāju tiesību aizsardzības likuma izpratnē. |
2.pants. Likuma mērķis |
|
|
|
2.pants. Likuma mērķis |
Likuma mērķis ir nodrošināt patērētāju ekonomisko interešu
aizsardzību, aizliedzot komercprakses īstenotājiem izmantot negodīgu
komercpraksi pret patērētājiem. |
|
|
|
Likuma mērķis ir nodrošināt patērētāju
ekonomisko interešu aizsardzību, aizliedzot komercprakses īstenotājiem
izmantot negodīgu komercpraksi pret patērētājiem. |
3.pants. Likuma darbības joma |
|
|
|
3.pants.
Likuma darbības joma |
(1) Šis likums attiecas uz komercprakses
īstenotāju komercpraksi attiecībā pret patērētājiem pirms līguma slēgšanas,
tā noslēgšanas brīdī un pēc tā noslēgšanas. |
|
|
|
(1) Šis likums
attiecas uz komercprakses īstenotāju komercpraksi attiecībā pret patērētājiem
pirms līguma slēgšanas, tā noslēgšanas brīdī un pēc tā noslēgšanas. |
(2) Šis likums neskar saistību tiesības (jo
īpaši līguma noslēgšanu, spēkā esību un līguma sekas), noteikumus par pre ču
vai pakalpojumu nekaitīguma un drošuma prasībām un strīdu pakļautību tiesai. |
6 |
Juridiskais birojs Izteikt 3.panta otro, trešo un ceturto daļu kā panta
otro daļu šādā redakcijā: (2) Šā likuma noteikumi neattiecas uz tām izņēmuma jomām, kuras
noteiktas Eiropas Parlamenta un Padomes 2005.gada 11.maija Direktīvas
nr.2005/29/EK, kas attiecas uz uzņēmēju negodīgu komercpraksi iekšējā tirgū
attiecībā pret patērētājiem un ar ko groza Padomes Direktīvu 84/450/EEK un
Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 97/7/EK, 98/27/EK un 2002/65/EK, un
Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr.2006/2004 3.pantā.. |
Daļēji atbalstīts. Iekļauts priekšlikumā Nr.7 |
|
(3) Šis likums neskar saimnieciskās darbības
uzsākšanas vai speciālo atļauju (licenču) izsniegšanas nosacījumus, kā arī
ētikas kodeksus vai citus noteikumus, kas noteikti reglamentētajām
profesijām, lai uzturētu augstus profesionālās ētikas standartus. (4) Šis likums neskar noteikumus par dārgmetālu
izstrādājumu provēšanu. |
7 |
Atbildīgā komisija Izteikt 3.panta otro, trešo un ceturto daļu kā panta
otro daļu šādā redakcijā: (2) Šā likuma noteikumi neskar tās izņēmuma jomas, kuras noteiktas
Eiropas Parlamenta un Padomes 2005.gada 11.maija direktīvas 2005/29/EK, kas
attiecas uz uzņēmēju negodīgu komercpraksi iekšējā tirgū attiecībā pret
patērētājiem un ar ko groza Padomes direktīvu 84/450/EEK un Eiropas Parlamenta
un Padomes direktīvas 97/7/EK, 98/27/EK un 2002/65/EK, un Eiropas Parlamenta
un Padomes regulu 2006/2004/EK 3.pantā.. |
Atbalstīts |
(2) Šā likuma noteikumi neskar tās izņēmuma
jomas, kuras noteiktas Eiropas Parlamenta un Padomes 2005.gada 11.maija
direktīvas 2005/29/EK, kas attiecas uz uzņēmēju negodīgu komercpraksi iekšējā
tirgū attiecībā pret patērētājiem un ar ko groza Padomes direktīvu 84/450/EEK
un Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvas 97/7/EK, 98/27/EK un 2002/65/EK,
un Eiropas Parlamenta un Padomes regulu 2006/2004/EK 3.pantā. |
4.pants. Negodīgas
komercprakses aizliegums |
8 |
Juridiskais birojs Izslēgt likumprojekta
4.panta ceturto, piekto, sesto, septīto, astoto daļu (pārceltas un precizējot
izteiktas kā 6., 7. un 8.pants) un izteikt 4.pantu šādā redakcijā: 4.pants. Negodīgas komercprakses
aizliegums un negodīgas komercprakses pazīmes |
Daļēji atbalstīts. Iekļauts priekšlikumā Nr.9 |
|
(1) Negodīga komercprakse ir aizliegta. |
|
(1)
Negodīga komercprakse ir aizliegta. |
|
|
(2) Komercprakse ir negodīga, ja tā ir pretrunā ar komercprakses
īstenotāja profesionālo rūpību un būtiski kropļo vai var būtiski kropļot tāda
vidusmēra patērētāja ekonomisko rīcību, kuram komercprakse ir adresēta vai
kuru šī prakse skar, vai vidusmēra grupas pārstāvja ekonomisko rīcību
attiecībā uz preci vai pakalpojumu, ja komercprakse ir vērsta uz noteiktu
patērētāju grupu. |
|
(2)
Komercprakse ir negodīga, ja tā neatbilst komercprakses īstenotāja
profesionālajai rūpībai un negatīvi ietekmē vai var negatīvi ietekmēt
tāda vidusmēra patērētāja vai vidusmēra patērētāju grupas pārstāvja
ekonomisko rīcību, kurai komercprakse ir adresēta vai kuru šī prakse skar. |
|
|
(3) Komercprakse ir īpaši negodīga, ja tā ir
maldinoša saskaņā ar šā likuma 5., 6. un 7.pantu vai agresīva saskaņā ar šā
likuma 8. un 9.pantu. |
|
(3)
Komercprakse ir īpaši negodīga, ja tā ir maldinoša vai agresīva. |
|
|
|
9 |
Atbildīgā komisija Izslēgt likumprojekta
4.panta ceturto, piekto, sesto, septīto, astoto daļu un izteikt 4.pantu šādā
redakcijā: 4.pants. Negodīgas komercprakses
aizliegums un negodīgas komercprakses pazīmes |
Atbalstīts |
4.pants. Negodīgas komercprakses aizliegums
un negodīgas komercprakses pazīmes |
|
|
(1)
Negodīga komercprakse ir aizliegta. |
|
(1) Negodīga komercprakse ir aizliegta. |
|
|
(2) Komercprakse ir negodīga, ja tā neatbilst
komercprakses īstenotāja profesionālajai rūpībai un negatīvi ietekmē
vai var negatīvi ietekmēt tāda vidusmēra patērētāja vai tādas
vidusmēra patērētāju grupas ekonomisko rīcību, kam šī komercprakse ir adresēta
vai ko tā skar. |
|
(2) Komercprakse ir negodīga, ja tā neatbilst
komercprakses īstenotāja profesionālajai rūpībai un negatīvi ietekmē
vai var negatīvi ietekmēt tāda vidusmēra patērētāja vai tādas
vidusmēra patērētāju grupas ekonomisko rīcību, kam šī komercprakse ir
adresēta vai ko tā skar. |
|
|
(3) Komercprakse
jebkurā gadījumā ir negodīga, ja tā ir maldinoša vai agresīva. |
|
(3) Komercprakse jebkurā
gadījumā ir negodīga, ja tā ir maldinoša vai agresīva. |
(4) Par profesionālo rūpību uzskatāmas speciālas
prasmes un rūpības līmenis, kādu patērētājs var pamatoti sagaidīt no
komercprakses īstenotāja un kas atbilst godīgai tirgus praksei un labas
ticības principam attiecīgajā darbības jomā. |
|
|
|
|
(5) Profesionālās biedrības, kas apvieno konkrētas nozares
saimnieciskās darbības veicējus, var izstrādāt labas prakses kodeksu, kas
ietver godīgas komercprakses vadlīnijas attiecīgajā nozarē, tai skaitā
nosakot prasības profesionālās rūpības līmenim, kas atbilst godīgai tirgus
praksei attiecīgajā nozarē. |
|
|
|
|
(6) Uzskatāms, ka komercprakse būtiski kropļo patērētāja
ekonomisko rīcību, ja tā būtiski mazina patērētāja spēju pieņemt uz
informāciju pamatotu lēmumu, kā rezultātā patērētājs var pieņemt tādu lēmumu
slēgt līgumu, kādu citādi nebūtu pieņēmis. |
|
|
|
|
(7) Par lēmumu slēgt līgumu uzskatāms
patērētāja pieņemts lēmums rīkoties vai atturēties no rīcības, lai iegādātos
preci vai saņemtu pakalpojumu, kā un pēc kādiem noteikumiem iegādāties preci
vai saņemt pakalpojumu, lēmumu veikt apmaksu pa daļām vai kopumā par visu
darījumu, paturēt preci vai pakalpojumu vai attiecībā uz to izmantot
likumīgās tiesības. |
|
|
|
|
(8) Ja komercprakse var būtiski kropļot
tikai konkrēti nosakāmas patērētāju grupas ekonomisko rīcību, ko
komercprakses īstenotājs varētu saprātīgi paredzēt, ņemot vērā, ka šie
patērētāji garīgo vai fizisko traucējumu, vecuma vai nepamatotas uzticēšanās dēļ (tostarp pieredzes vai
zināšanu trūkuma dēļ) ir īpaši neaizsargāti pret tādu praksi
vai attiecīgo preci vai pakalpojumu, komercpraksi vērtē no tādas grupas vidusmēra
pārstāvja viedokļa. Tas neskar tiesības reklāmā lietot pārspīlētus
izteicienus, kuri nav uztverami burtiski. |
|
|
|
|
|
10 |
Juridiskais birojs Papildināt
likumprojekta I.nodaļu ar jaunu 5.pantu šādā redakcijā: 5.pants. Labas prakses kodekss |
Atbalstīts |
5.pants. Labas prakses kodekss |
|
|
(1) Lai veicinātu patērētāju
tiesību un interešu aizsardzību un šā likuma noteikumu ievērošanu,
saimnieciskās vai profesionālās darbības veicēji var izstrādāt labas prakses
kodeksu. |
Redakc. precizēts |
(1) Lai veicinātu patērētāju tiesību un
ekonomisko interešu aizsardzību un šā likuma noteikumu ievērošanu,
saimnieciskās vai profesionālās darbības veicēji var izstrādāt labas prakses
kodeksu. |
|
|
(2) Labas prakses kodekss ir
brīvprātīga saimnieciskās vai profesionālās darbības veicēju vienošanās vai
tādu noteikumu kopums, kas nav reglamentēts tiesību aktos un nosaka to
komercprakses īstenotāju rīcību, kuri ir apņēmušies pildīt labas prakses
kodeksā noteiktās saistības attiecībā uz vienu vai vairākiem komercprakses
veidiem, kā arī vienu vai vairākām saimnieciskās vai profesionālās darbības
jomām. |
Redakc. precizēts |
(2) Labas prakses kodekss ir
brīvprātīga saimnieciskās vai profesionālās darbības veicēju vienošanās vai
noteikumu kopums, kas nav reglamentēts tiesību aktos un regulē to
komercprakses īstenotāju rīcību, kuri ir apņēmušies pildīt labas prakses
kodeksā noteiktās saistības vienā vai vairākos komercprakses veidos, kā arī
vienā vai vairākās saimnieciskās vai profesionālās darbības jomās. |
|
|
(3) Labas prakses kodeksā var
ietvert attiecīgās saimnieciskās vai profesionālās darbības jomas godīgas
komercprakses vadlīnijas un profesionālās rūpības prasības, kas atbilst
godīgai tirgus praksei un labas ticības principam attiecīgajā jomā. |
Redakc. precizēts |
(3) Labas prakses kodeksā var ietvert
godīgas komercprakses vadlīnijas un profesionālās rūpības kritērijus, kas
atbilst attiecīgajā saimnieciskās vai profesionālās darbības jomā
vispāratzītajai godīgai tirgus praksei un labas ticības principam. |
|
11 |
Juridiskais birojs Papildināt
likumprojektu ar jaunu II.nodaļu šādā redakcijā: II nodaļa. Profesionālajai rūpībai neatbilstoša komercprakse un
negatīva ietekme uz patērētāja ekonomisko rīcību |
Daļēji atbalstīts. Iekļauts priekšlikumā Nr.12 |
|
|
|
6.pants.
Profesionālajai rūpībai neatbilstoša komercprakse Komercpraksi uzskata par neatbilstošu
profesionālajai rūpībai, ja patērētājs nesaņem no komercprakses īstenotāja
tādas prasmes un rūpības līmeni, kas atbilst godīgai tirgus praksei un labas
ticības principam attiecīgajā darbības jomā. (pārcelta 4.panta ceturtā daļa) |
|
|
|
|
7.pants. Patērētāja ekonomiskās rīcības negatīva
ietekmēšana (1) Komercpraksi uzskata par patērētāja
ekonomisko rīcību negatīvi ietekmējošu, ja tā ievērojami mazina patērētāja spēju pieņemt uz informāciju
pamatotu lēmumu, kura rezultātā patērētājs var pieņemt tādu lēmumu slēgt
līgumu, kādu citādi nebūtu pieņēmis. (pārcelta 4.panta sestā daļa) |
|
|
|
|
(2)
Par patērētāja pieņemtu lēmumu slēgt līgumu jebkurā gadījumā uzskatāms patērētāja
pieņemts lēmums: |
|
|
|
|
1)
rīkoties vai atturēties no rīcības, lai iegādātos preci vai saņemtu
pakalpojumu; |
|
|
|
|
2)
kā un pēc kādiem noteikumiem iegādāties preci vai saņemt pakalpojumu; |
|
|
|
|
3)
veikt preces vai pakalpojuma cenas apmaksu pa daļām vai kopumā; |
|
|
|
|
4)
paturēt preci, pieņemt pakalpojumu vai īstenot iespēju izmantot patērētāja
likumīgās tiesības. (pārcelta 4.panta septītā daļa) |
|
|
|
|
8.pants Patērētāju grupas ekonomiskās
rīcības negatīva ietekme (1)
Komercpraksi uzskata par patērētāju grupas ekonomisko rīcību būtiski
ietekmējošu, ja komercprakse ir vērsta uz noteiktu patērētāju grupu un ja tā
ir adresēta vai skar vidusmēra patērētāja grupas pārstāvja ekonomisko rīcību
attiecībā uz preci vai pakalpojumu. |
|
|
|
|
(2) Ja
komercprakse var negatīvi ietekmēt tikai konkrēti nosakāmas patērētāju grupas
ekonomisko rīcību, ko komercprakses īstenotājs varētu saprātīgi paredzēt,
ņemot vērā, ka šie patērētāji garīgā vai fiziskā stāvokļa, vecuma vai nepamatotas uzticēšanās dēļ (tostarp pieredzes vai
zināšanu trūkuma dēļ) ir īpaši neaizsargāti pret tādu praksi
vai attiecīgo preci vai pakalpojumu, komercpraksi vērtē no attiecīgas
patērētāju grupas vidusmēra pārstāvja viedokļa. |
|
|
|
|
(3)
Šā panta otrajā daļā noteiktais neskar komercprakses īstenotāja tiesības
lietot reklāmā pārspīlētus un burtiski neuztveramus izteicienus.. (pārcelta 4.panta astotā daļa) |
|
|
|
12 |
Atbildīgā komisija Papildināt
likumprojektu ar jaunu II.nodaļu šādā redakcijā: II nodaļa. Profesionālajai rūpībai neatbilstoša komercprakse un
patērētāja ekonomiskās rīcības negatīva ietekmēšana.. |
Atbalstīts |
II nodaļa. Profesionālajai rūpībai
neatbilstoša komercprakse un patērētāja ekonomiskās rīcības negatīva
ietekmēšana |
|
|
6.pants.
Profesionālajai rūpībai neatbilstoša komercprakse Komercpraksi uzskata
par profesionālajai rūpībai neatbilstošu, ja patērētājs nesagaida no
komercprakses īstenotāja tāda līmeņa prasmi un rūpību, kas atbilst
attiecīgajā saimnieciskās vai profesionālās darbības jomā vispāratzītajai
godīgai tirgus praksei un labas ticības principam. |
|
6.pants. Profesionālajai rūpībai
neatbilstoša komercprakse Komercpraksi uzskata par profesionālajai
rūpībai neatbilstošu, ja patērētājs nesagaida no komercprakses īstenotāja
tāda līmeņa prasmi un rūpību, kas atbilst attiecīgajā saimnieciskās vai
profesionālās darbības jomā vispāratzītajai godīgai tirgus praksei un labas ticības
principam. |
|
|
7.pants. Patērētāja ekonomiskās rīcības negatīva
ietekmēšana (1) Par patērētāja ekonomisko rīcību negatīvi ietekmējošu
uzskata tādu komercpraksi, kura būtiski ierobežo patērētāja iespēju pieņemt
uz informāciju balstītu lēmumu un kuras rezultātā patērētājs var pieņemt tādu
lēmumu par līguma slēgšanu, kādu citādi nebūtu pieņēmis. |
|
7.pants. Patērētāja ekonomiskās rīcības
negatīva ietekmēšana (1) Par patērētāja ekonomisko rīcību
negatīvi ietekmējošu uzskata tādu komercpraksi, kura būtiski ierobežo
patērētāja iespēju pieņemt uz informāciju balstītu lēmumu un kuras rezultātā
patērētājs var pieņemt tādu lēmumu par līguma slēgšanu, kādu citādi nebūtu
pieņēmis. |
|
|
(2) Par patērētāja
pieņemtu lēmumu slēgt līgumu jebkurā gadījumā uzskatāms patērētāja pieņemts
lēmums: |
|
(2) Par patērētāja pieņemtu
lēmumu slēgt līgumu jebkurā gadījumā uzskatāms patērētāja pieņemts lēmums: |
|
|
1)
rīkoties vai atturēties no rīcības, lai iegādātos preci vai saņemtu
pakalpojumu; |
|
1) rīkoties vai atturēties no rīcības,
lai iegādātos preci vai saņemtu pakalpojumu; |
|
|
2) kādā veidā un ar kādiem
noteikumiem iegādāties preci vai saņemt pakalpojumu; |
|
2) kādā veidā un ar kādiem noteikumiem
iegādāties preci vai saņemt pakalpojumu; |
|
|
3) samaksāt preces vai pakalpojuma cenu
pa daļām vai kopumā; |
|
3) samaksāt preces vai pakalpojuma cenu
pa daļām vai kopumā; |
|
|
4) paturēt preci, pieņemt
pakalpojumu vai izmantot iespēju īstenot savas likumīgās patērētāja tiesības. |
|
4) paturēt preci, pieņemt pakalpojumu
vai izmantot iespēju īstenot savas likumīgās patērētāja tiesības. |
|
|
8.pants Patērētāju grupas
ekonomiskās rīcības negatīva ietekmēšana (1) Ja komercprakse var negatīvi ietekmēt tikai konkrēti
nosakāmas patērētāju grupas ekonomisko rīcību, ko komercprakses īstenotājs
varētu saprātīgi paredzēt, ņemot vērā faktu, ka šie patērētāji sava garīgā
vai fiziskā stāvokļa, vecuma vai nepamatotas
uzticēšanās (arī pieredzes vai zināšanu trūkuma) dēļ ir īpaši neaizsargāti pret
attiecīgo praksi, preci vai pakalpojumu, tad šādu komercpraksi vērtē no attiecīgās
patērētāju grupas vidusmēra pārstāvja viedokļa. |
|
8.pants. Patērētāju grupas ekonomiskās
rīcības negatīva ietekmēšana (1) Ja komercprakse var negatīvi
ietekmēt tikai konkrēti nosakāmas patērētāju grupas ekonomisko rīcību, ko
komercprakses īstenotājs varētu saprātīgi paredzēt, ņemot vērā faktu, ka šie
patērētāji sava garīgā vai fiziskā stāvokļa, vecuma vai nepamatotas uzticēšanās (arī pieredzes vai
zināšanu trūkuma) dēļ
ir īpaši neaizsargāti pret attiecīgo praksi, preci vai
pakalpojumu, tad šādu komercpraksi vērtē no attiecīgās patērētāju grupas
vidusmēra pārstāvja viedokļa. |
|
|
(2) Šā panta
pirmajā daļā noteiktais neskar komercprakses īstenotāja tiesības
reklāmā izmantot pārspīlētus un tādus izteicienus, kuri nav uztverami
burtiski. |
|
(2) Šā panta pirmajā daļā noteiktais neskar
komercprakses īstenotāja tiesības reklāmā izmantot pārspīlētus un
tādus izteicienus, kuri nav uztverami burtiski. |
II
nodaļa. Maldinoša komercprakse |
13 |
Juridiskais birojs Izteikt likumprojekta
II.nodaļu kā III.nodaļu. |
Atbalstīts |
III nodaļa. Maldinoša komercprakse |
5.pants.
Maldinošas darbības (1) Komercpraksi uzskata par maldinošu, ja, ņemot vērā visus
apstākļus, tās rezultātā patērētājs pieņem vai var pieņemt tādu lēmumu slēgt
līgumu, ko viņš citādi nebūtu pieņēmis. Komercpraksi uzskata par maldinošu
šādos gadījumos: |
14 |
Juridiskais birojs Izteikt likumprojekta
5.pantu kā 9.pantu. |
Atbalstīts Redakc. precizēts |
9.pants.
Maldinošas darbības (1) Komercpraksi uzskata par maldinošu,
ja, ņemot vērā visus apstākļus, patērētājs tās ietekmē pieņem vai var pieņemt
tādu lēmumu par līguma slēgšanu, kādu viņš citādi nebūtu pieņēmis.
Komercpraksi uzskata par maldinošu šādos gadījumos: |
1) ja tās ietvaros sniedz nepatiesu informāciju vai ja tā
jebkādā veidā, tostarp vispārējā sniegumā, maldina vai varētu maldināt
vidusmēra patērētāju, pat ja informācija faktiski ir pareiza; |
|
|
Redakc. precizēts |
1) tās ietvaros tiek sniegta nepatiesa
informācija, vai tā jebkādā veidā, tostarp vispārējās pasniegšanas ziņā,
maldina vai varētu maldināt vidusmēra patērētāju pat tad, ja informācija
faktiski ir pareiza; |
2) ja komercprakses īstenotājs negodīgi izmanto
preces vai pakalpojuma tirdzniecības veicināšanas pasākumus, tostarp
salīdzinošu reklāmu, kas rada neskaidrību par preces vai pakalpojuma preču
zīmi, firmu vai citu atšķirības zīmi; |
15 |
Juridiskais birojs Aizstāt 5.panta pirmās daļas 2.punktā
vārdu firmu ar vārdiem tirdzniecības nosaukumu, preces ražotāja vai
pakalpojuma sniedzēja nosaukumu (firmu). |
Atbalstīts Redakc. precizēts |
2) komercprakses īstenotājs negodīgi
izmanto preces vai pakalpojuma tirdzniecības veicināšanas pasākumus, tostarp
salīdzinošu reklāmu, kas rada neskaidrības par preces vai pakalpojuma preču
zīmi, tirdzniecības nosaukumu, preces ražotāja vai pakalpojuma sniedzēja
nosaukumu (firmu) vai citu atšķirības zīmi; |
3) ja komercprakses īstenotājs neievēro labas prakses kodeksā ietvertos
pienākumus, kurus komercprakses īstenotājs ir apņēmies pildīt, un
komercprakses īstenotājs ir norādījis, ka labas prakses kodekss ir viņam
saistošs. |
16 |
Juridiskais birojs Aizstāt 5.panta pirmās
daļas 3.punktā vārdu ietvertos ar vārdu paredzētos. |
Atbalstīts Redakc. precizēts |
3) komercprakses īstenotājs neievēro
labas prakses kodeksā paredzētos pienākumus, kaut arī ir apņēmies tos pildīt
un norādījis, ka labas prakses kodekss viņam ir saistošs. |
(2) Vērtējot informācijas atbilstību, ņem vērā:
|
|
|
|
(2) Vērtējot informācijas atbilstību,
ņem vērā: |
1) preces vai pakalpojuma esību un galvenās
īpašības, piemēram, preces vai pakalpojuma pieejamību, ieguvumus no preces
vai pakalpojuma, riskus, darbību, saturu, piederumus, pēcpārdošanas
apkalpošanu un sūdzību izskatīšanas kārtību, ražošanas un piegādes metodi un
datumu, piegādi, nolūku, lietošanu, daudzumu, specifikācijas, preces vai
pakalpojuma ģeogrāfisko vai komerciālo izcelsmi, rezultātus, kas sagaidāmi no
preces vai pakalpojuma lietošanas, preces vai pakalpojuma testēšanas vai
pārbaudes rezultātus; |
|
|
Redakc. precizēts |
1) preces vai pakalpojuma esību un
galvenās īpašības, kā arī, piemēram, preces vai pakalpojuma pieejamību;
ieguvumus no preces vai pakalpojuma; ar preci vai pakalpojumu saistītos
riskus; preces vai pakalpojuma darbību, saturu, piederumus, pēcpārdošanas
apkalpošanu un sūdzību izskatīšanas kārtību; ražošanas un piegādes metodi un
datumu; piegādes apstākļus; preces vai pakalpojuma nolūku, lietošanu,
daudzumu, specifikācijas, ģeogrāfisko vai komerciālo izcelsmi; paredzamos
preces vai pakalpojuma lietošanas rezultātus; preces vai pakalpojuma
testēšanas vai pārbaudes rezultātus; |
2) komercprakses īstenotāja saistību
apjomu, attiecīgās komercprakses mērķi un pārdošanas procesa īpašības,
jebkuru paziņojumu vai simbolu attiecībā uz tiešu vai netiešu komercprakses
īstenotāja, preces vai pakalpojuma sponsorēšanu vai atbalstu; |
|
|
Redakc. precizēts |
2) komercprakses īstenotāja saistību
apjomu, attiecīgās komercprakses mērķi un preces vai pakalpojuma pārdošanas
procesa īpatnības, jebkuru paziņojumu vai simbolu attiecībā uz tiešu vai
netiešu komercprakses īstenotāja, preces vai pakalpojuma sponsorēšanu vai
atbalstīšanu; |
3) cenu vai cenas aprēķināšanas veidu vai
atlaižu esību; |
|
|
|
3) cenu vai cenas aprēķināšanas veidu
vai atlaižu esību; |
4) apkopes, detaļu nomaiņas vai labošanas
nepieciešamību; |
|
|
|
4) apkopes, detaļu nomaiņas vai
labošanas nepieciešamību; |
5) komercprakses īstenotāju, arī tā identitāti
un labās īpašības, kvalifikāciju, statusu, atzīšanu un piederību kādai
biedrībai, īpašumtiesības vai apbalvojumus; |
17 |
Juridiskais birojs Precizēt 5.panta otrās
daļas 5.punktā lietoto terminu īpašumtiesības. |
Daļēji atbalstīts.
Iekļauts priekšlikumā Nr.18 |
|
|
18 |
Atbildīgā komisija Aizstāt 5.panta otrās daļas 5.punktā lietoto terminu
īpašumtiesības ar vārdiem intelektuālā īpašuma tiesības. |
Atbalstīts Redakc. precizēts punkta teksts |
5) komercprakses īstenotāju, arī tā
identitāti un labās īpašības, kvalifikāciju, statusu, reputāciju, piederību
pie kādas biedrības, intelektuālā īpašuma tiesības vai apbalvojumus; |
6) patērētāja tiesības, tostarp prasījuma
tiesības par līguma noteikumiem vai drošuma prasībām neatbilstošu preci vai
pakalpojumu. |
|
|
Redakc. precizēts |
6) patērētāja tiesības, tostarp
prasījuma tiesības attiecībā uz līguma noteikumiem vai drošuma prasībām
neatbilstošu preci vai pakalpojumu. |
6.pants. Maldinoša noklusēšana |
19 |
Juridiskais birojs Izteikt likumprojekta 6.
un 7.pantu kā 10. un 11.pantu. |
Atbalstīts |
10.pants.
Maldinoša noklusēšana |
(1) Komercpraksi uzskata par maldinošu, ja, ņemot vērā visas
īpašības un apstākļus un izvēlētā saziņas līdzekļa ierobežojumus: |
|
|
Redakc. precizēts |
(1) Komercpraksi uzskata par maldinošu,
ja, ņemot vērā visas tās īpatnības un apstākļus, kā arī tajā izmantotā
saziņas līdzekļa ierobežojumus, var secināt, ka: |
1) tā noklusē būtisku informāciju, kas vidusmēra patērētājam ir
nepieciešama, lai varētu pieņemt uz informāciju balstītu lēmumu, un
komercprakses ietekmē vidusmēra patērētājs pieņem vai varētu pieņemt lēmumu
slēgt līgumu, ko viņš citādi nebūtu pieņēmis; |
|
|
Redakc. precizēts |
1) tās ietvaros tiek noklusēta būtiska
informācija, kas vidusmēra patērētājam ir nepieciešama, lai pieņemtu uz
informāciju balstītu lēmumu, un komercprakses ietekmē vidusmēra patērētājs
pieņem vai var pieņemt tādu lēmumu par līguma slēgšanu, kādu citādi nebūtu
pieņēmis; |
2) komercprakses īstenotājs būtisko informāciju slēpj vai sniedz
neskaidri, nesaprotami, divdomīgi vai nepiemērotā laikā, vai nenorāda uz komercprakses
komerciālo nolūku, ja tas jau no konteksta nav skaidrs, kā rezultātā
vidusmēra patērētājs pieņem vai var pieņemt lēmumu slēgt līgumu, ko viņš
citādi nebūtu pieņēmis. |
|
|
Redakc. precizēts |
2) komercprakses īstenotājs būtisko
informāciju slēpj vai sniedz neskaidri, nesaprotami, divdomīgi vai
nepiemērotā laikā, vai nenorāda komercprakses komerciālo nolūku, ja tas jau
no konteksta nav skaidrs, un rezultātā vidusmēra patērētājs pieņem vai var
pieņemt tādu lēmumu par līguma slēgšanu, kādu citādi nebūtu pieņēmis. |
(2) Ja komercpraksē izmantotais saziņas līdzeklis rada vietas
vai laika ierobežojumus, tad, vērtējot to, vai informācija ir noklusēta, ņem
vērā komercprakses īstenotāja veiktos pasākumus, lai informētu patērētājus ar
citiem līdzekļiem. |
|
|
Redakc. precizēts |
(2) Ja komercpraksē izmantotais saziņas
līdzeklis ir vietas vai laika ziņā ierobežots, tad, vērtējot to, vai
informācija ir noklusēta, ņem vērā komercprakses īstenotāja veiktos pasākumus
patērētāju informēšanai ar citiem līdzekļiem. |
(3) Ja komercprakses īstenotājs komerciālajā saziņā izmantotajai
komerciālās saziņas formai piemērotā veidā piedāvā patērētājam iegādāties
preci vai saņemt pakalpojumu, norādot preces vai pakalpojuma īpašības un
cenu, par būtisku uzskata šādu informāciju: |
|
|
Redakc. precizēts |
(3) Ja komercprakses īstenotājs
izmantotajai komerciālās saziņas formai piemērotā veidā piedāvā patērētājam
iegādāties preci vai saņemt pakalpojumu un norāda preces vai pakalpojuma
īpašības un cenu, par būtisku uzskata šādu informāciju: |
1) preces vai pakalpojuma galvenās īpašības, ciktāl tās
iespējams norādīt, ņemot vērā saziņas līdzekli un konkrēto preci vai
pakalpojumu; |
|
|
Redakc. precizēts |
1) preces vai pakalpojuma galvenās
īpašības, ciktāl tās konkrētajai precei vai pakalpojumam iespējams norādīt,
ņemot vērā izmantoto saziņas līdzekli; |
2) komercprakses īstenotāja adresi un identitāti un, ja tāds ir,
tā komercprakses īstenotāja adresi un identitāti, kura uzdevumā minētais
komercprakses īstenotājs darbojas; |
|
|
Redakc. precizēts |
2) komercprakses īstenotāja adresi un
identitāti un, ja komercprakses īstenotājs darbojas cita īstenotāja uzdevumā,
tad arī šā cita komercprakses īstenotāja adresi un identitāti; |
3) cenu (ieskaitot nodokļus) vai (ja preces vai pakalpojuma
īpašību dēļ cenu nav iespējams aprēķināt iepriekš) cenas aprēķināšanas veidu,
kā arī visus papildu pārvadāšanas, piegādes vai pasta izdevumus, ja tādi ir,
vai (ja tādus maksājumus nevar pamatoti aprēķināt iepriekš) norādi, ka šādus
papildu maksājumus komercprakses īstenotājs var iekasēt; |
|
|
Redakc. precizēts |
3) cenu (ieskaitot nodokļus) vai (ja
preces vai pakalpojuma īpašību dēļ cenu nav iespējams aprēķināt iepriekš) tās
aprēķināšanas veidu, kā arī visus papildu pārvadāšanas, piegādes vai pasta
izdevumus, ja tādi ir, vai (ja šiem izdevumiem atbilstošos maksājumus nav
iespējams aprēķināt iepriekš) norādi, ka komercprakses īstenotājs var iekasēt
papildu maksājumus; |
4) samaksas, piegādes, līguma izpildes un sūdzību izskatīšanas
kārtību, ja tās ir citādas, nekā to paredz profesionālā rūpība; |
|
|
Redakc. precizēts |
4) samaksas, piegādes, līguma izpildes
un sūdzību izskatīšanas kārtību, ja tā atšķiras no kārtības, kādu paredz
profesionālās rūpības kritēriji; |
5) atteikuma tiesības. |
|
|
|
5) atteikuma tiesības. |
(4) Par būtisku informāciju uzskatāmas arī prasības, kuras
attiecībā uz informācijas sniegšanu noteiktas citos patērētāju tiesību
aizsardzību vai preču pārdošanu un pakalpojumu sniegšanu reglamentējošajos
normatīvajos aktos, it īpaši normatīvajos aktos noteiktā informācija par distances
līgumu, par distances finanšu pakalpojumu līgumu, par līgumu par dzīvošanai
paredzētas ēkas vai ēkas daļas lietošanas tiesību iegūšanu uz laiku, līgumu
par patēriņa kredītu, par kompleksiem tūrisma pakalpojumiem, par preču un
pakalpojumu cenu norādēm, zālēm, par informācijas sabiedrības pakalpojumiem,
par privātajiem pensiju fondiem un apdrošināšanas līgumu. |
|
|
Redakc. precizēts |
(4) Par būtisku informāciju uzskatāmas
arī prasības, kas informācijas sniegšanai noteiktas citos patērētāju tiesību
aizsardzību vai preču pārdošanu un pakalpojumu sniegšanu reglamentējošos
normatīvajos aktos, it īpaši informācija par distances līgumu, distances
finanšu pakalpojumu līgumu, līgumu par dzīvošanai paredzētas ēkas vai ēkas
daļas lietošanas tiesību iegūšanu uz laiku, līgumu par patēriņa kredītu, par
kompleksiem tūrisma pakalpojumiem, par preču un pakalpojumu cenu norādēm,
zālēm, par informācijas sabiedrībai sniedzamiem pakalpojumiem, par
privātajiem pensiju fondiem un par apdrošināšanas līgumu. |
7.pants. Maldinoša komercprakse jebkuros
apstākļos |
|
|
|
11.pants. Maldinoša
komercprakse jebkuros apstākļos |
Komercprakse jebkuros apstākļos ir maldinoša, ja
komercprakses īstenotājs: |
|
|
Redakc. precizēts panta teksts |
Komercprakse jebkuros
apstākļos ir maldinoša, ja komercprakses īstenotājs: |
1) uzdodas par labas prakses kodeksa parakstītāju, kas neatbilst
patiesībai; |
|
|
|
1) uzdodas par labas prakses kodeksa
parakstītāju, bet tas neatbilst patiesībai; |
2) izmanto uzticības zīmes, kvalitātes zīmes vai līdzīgas zīmes
bez nepieciešamās atļaujas; |
|
|
|
2) izmanto uzticības zīmes, kvalitātes
zīmes vai līdzīgas zīmes bez nepieciešamās atļaujas; |
3) sniedz maldinošu informāciju, ka labas prakses kodeksu ir
apstiprinājusi valsts pārvaldes iestāde vai privāto tiesību subjekts; |
|
|
|
3) sniedz patiesībai neatbilstošu
informāciju par to, ka labas prakses kodeksu ir apstiprinājusi valsts
pārvaldes iestāde vai privāto tiesību subjekts; |
4) sniedz maldinošu informāciju, ka komercprakses īstenotāja
darbībai konkrētā jomā vai precei vai pakalpojumam ir veiktas atbilstības
novērtēšanas procedūras, to ir ieteikusi vai atļāvusi lietot valsts pārvaldes
iestāde vai privāto tiesību subjekts, vai sniedz šādu informāciju
neatbilstoši tiem nosacījumiem, ar kādiem veikta atbilstības novērtēšana vai
piešķirts konkrētais ieteikums vai lietošanas atļauja; |
|
|
|
4) sniedz patiesībai neatbilstošu
informāciju par to, ka attiecībā uz viņa darbību konkrētā jomā vai arī
attiecībā uz preci vai pakalpojumu ir veiktas atbilstības novērtēšanas
procedūras; ka šo darbību, preci vai pakalpojumu ir ieteikusi vai atļāvusi
valsts pārvaldes iestāde vai privāto tiesību subjekts, vai, sniedzot šādu
informāciju, neievēro nosacījumus, ar kādiem veikta atbilstības novērtēšana,
dots konkrētais ieteikums vai piešķirta lietošanas atļauja; |
5) aicina iegādāties preces vai pakalpojumus par noteiktu cenu,
zinot, ka komercprakses īstenotājs
nespēs šīs vai līdzvērtīgas preces vai pakalpojumus piedāvāt, piegādāt vai nodrošināt
iepirkumu no piegādātāja par tādu pašu cenu, saprātīgā laikposmā un
pieņemamos daudzumos, ņemot vērā preci vai pakalpojumu, reklāmas apjomu un
piedāvāto cenu. Šis nosacījums neattiecas uz gadījumiem, kad komercprakses
īstenotājs informē, ka prece vai pakalpojums ir pieejams tikai ierobežotā
laikposmā un ierobežotā daudzumā; |
|
|
|
5) aicina iegādāties preces vai saņemt
pakalpojumus par noteiktu cenu, apzinoties, ka nespēs šīs vai līdzvērtīgas
preces vai pakalpojumus piedāvāt, piegādāt vai iepirkt no piegādātāja par
tādu pašu cenu, saprātīgā laikposmā un pieņemamos daudzumos, ņemot vērā preci
vai pakalpojumu, reklāmas apjomu un piedāvāto cenu. Šis nosacījums neattiecas
uz gadījumiem, kad komercprakses īstenotājs informē par to, ka prece vai
pakalpojums ir pieejams tikai ierobežotā laikposmā un ierobežotā daudzumā; |
6) aicina iegādāties preces vai pakalpojumus par noteiktu cenu,
taču atsakās parādīt piedāvāto preci patērētājiem vai atsakās pieņemt
pasūtījumu vai piegādāt to saprātīgā laikposmā, vai demonstrē preces vai
lietas paraugu ar defektiem, lai veicinātu citas preces vai pakalpojuma
pārdošanu; |
|
|
|
6) aicina iegādāties preces vai
pakalpojumus par noteiktu cenu, taču atsakās parādīt piedāvāto preci
patērētājiem vai atsakās pieņemt pasūtījumu vai to apmierināt saprātīgā
laikposmā, vai arī demonstrē preces vai lietas ar defektiem, lai veicinātu
citas preces vai pakalpojuma pārdošanu; |
7) nepatiesi apgalvo, ka prece vai pakalpojums būs pieejams
tikai ļoti ierobežotu laiku vai ka tas būs pieejams ar īpašiem noteikumiem
tikai ļoti ierobežotu laiku, lai rosinātu patērētāju pieņemt tūlītēju lēmumu
slēgt līgumu un nedotu pietiekamu iespēju vai laiku pieņemt uz informāciju
pamatotu lēmumu; |
|
|
|
7) nepatiesi apgalvo, ka prece vai
pakalpojums būs pieejams tikai ļoti ierobežotu laiku vai būs pieejams ar
īpašiem noteikumiem tikai ļoti ierobežotu laiku, tādējādi rosinot patērētāju
nekavējoties pieņemt lēmumu par līguma slēgšanu un nedodot viņam iespēju vai
pietiekamu laiku pieņemt uz informāciju balstītu lēmumu; |
8) uzņemas nodrošināt pēcpārdošanas apkalpošanu patērētājam, ar
ko komercprakses īstenotājs pirms darījuma ir sazinājies valodā, kas nav
valsts valoda, un tad piedāvā šo pakalpojumu tikai citā valodā, skaidri
neatklājot to patērētājam pirms piekrišanas līguma slēgšanai; |
|
|
|
8) apņemas nodrošināt pēcpārdošanas apkalpošanu
patērētājam, ar kuru pirms darījuma ir sazinājies citā, nevis valsts valodā,
un pēc tam attiecīgos pakalpojumus piedāvā tikai šajā citā valodā, lai gan
patērētāju pirms līguma noslēgšanas par to nav skaidri brīdinājis; |
9) apgalvo vai kā citādi rada iespaidu, ka preci vai pakalpojumu
var likumīgi pārdot, kaut arī tā nav patiesība; |
|
|
|
9) apgalvo vai kā citādi rada iespaidu,
ka preci vai pakalpojumu var likumīgi pārdot, bet tas neatbilst patiesībai; |
10) patērētāja likumīgās tiesības pasniedz kā īpašu
komercprakses īstenotāja piedāvājumu; |
|
|
|
10) patērētāja likumīgās tiesības
traktē kā īpašu komercprakses īstenotāja piedāvājumu; |
11) lai veicinātu preces vai pakalpojuma pārdošanu, izmanto
informācijas sniegšanu saziņas līdzekļos, nenorādot ar patērētājiem skaidri
saprotamu attēlu vai skaņu palīdzību, ka par šīs informācijas sniegšanu tiek
maksāts; |
|
|
|
11) nolūkā veicināt preces vai
pakalpojuma pārdošanu sniedz informāciju ar plašsaziņas līdzekļu starpniecību,
nenorādot ar patērētājiem skaidri saprotamu attēlu vai skaņu palīdzību, ka
par šīs informācijas sniegšanu tiek maksāts; |
12) nepatiesi apgalvo, ka pastāv risks patērētājam vai tā
ģimenes personīgai drošībai, vai sniedz nepatiesu informāciju par riska
pakāpi, ja patērētājs neiegādāsies preci vai neizmantos pakalpojumu; |
|
|
|
12) nepatiesi apgalvo, ka patērētāja
vai viņa ģimenes personiskā drošība ir apdraudēta, vai sniedz nepatiesu
informāciju par iespējamā riska pakāpi tādā gadījumā, ja patērētājs neiegādāsies
attiecīgo preci vai neizmantos attiecīgo pakalpojumu; |
13) lai pārdotu preci vai pakalpojumu, kas ir līdzīgs cita
pārdevēja vai pakalpojumu sniedzēja precei vai pakalpojumam, apzināti īsteno
tirdzniecības veicināšanas pasākumus tā, lai maldinātu patērētāju, ka preci
izgatavojis vai pakalpojumu sniedzis komercprakses īstenotājs; |
|
|
|
13) nolūkā pārdot preci vai
pakalpojumu, kas ir līdzīgs cita pārdevēja vai pakalpojumu sniedzēja
piedāvātajai precei vai pakalpojumam, apzināti īsteno tirdzniecības veicināšanas
pasākumus tādējādi, lai radītu patērētājam maldinošu iespaidu, ka pats ir
izgatavojis attiecīgo preci vai sniedz attiecīgo pakalpojumu; |
14) veido, veic vai veicina tirdzniecības veicināšanas
piramīdveida shēmu, ar kuru saskaņā patērētājs maksā par iespēju saņemt
atlīdzību galvenokārt no citu patērētāju iekļaušanas shēmā, nevis no preču
vai pakalpojumu pārdošanas vai lietošanas; |
|
|
|
14) veido vai atbalsta tirdzniecības
veicināšanas piramīdveida shēmu, atbilstoši kurai patērētājs maksā par
iespēju saņemt atlīdzību galvenokārt par citu patērētāju iekļaušanu shēmā,
nevis par iespēju gūt labumu no preču vai pakalpojumu pārdošanas vai
lietošanas; |
15) sniedz maldinošu informāciju, ka komercprakses īstenotājs
gatavojas pārtraukt tirdzniecību vai pārcelties uz citām telpām; |
|
|
|
15) sniedz patiesībai neatbilstošu
informāciju par ko, ka gatavojas pārtraukt tirdzniecību vai pārcelties uz
citām telpām; |
16) apgalvo, ka prece vai pakalpojums var veicināt spēju laimēt
azartspēlēs, izlozēs vai loterijās; |
|
|
|
16) apgalvo, ka prece vai pakalpojums
var palīdzēt laimēt azartspēlēs, izlozēs vai loterijās; |
17) sniedz maldinošu informāciju, ka prece vai pakalpojums spēj
izārstēt slimības, disfunkcijas vai fiziskos defektus; |
|
|
|
17) sniedz patiesībai neatbilstošu
informāciju par to, ka prece vai pakalpojums var palīdzēt izārstēt slimības,
novērst disfunkciju vai fiziskos defektus; |
18) sniedz būtiski nepatiesu informāciju par situāciju tirgū vai
iespējām iegādāties preci vai pakalpojumu, lai rosinātu patērētāju iegādāties
preci vai pakalpojumu ar nosacījumiem, kas ir neizdevīgāki nekā normālā
tirgus situācijā; |
|
|
|
18) sniedz būtiski nepatiesu
informāciju par situāciju tirgū vai iespējām iegādāties preci vai saņemt
pakalpojumu, tādējādi rosinot patērētāju iegādāties preci vai saņemt
pakalpojumu ar tādiem noteikumiem, kas ir neizdevīgāki par tiem, kādi ir
spēkā normālā tirgus situācijā; |
19) apgalvo, ka piedāvā konkursu vai balvas, taču neizsniedz
aprakstītās balvas vai pieņemamu to ekvivalentu; |
|
|
|
19) piedāvā konkursu un apgalvo, ka
piešķirs balvas, taču neizsniedz ne solītās balvas, nedz arī pieņemamu to
ekvivalentu; |
20) raksturo preci vai pakalpojumu kā "bezmaksas",
"par velti", "bez atlīdzības" vai līdzīgi, ja patērētājam
ir jāmaksā vēl kas vairāk par tām izmaksām, kas rodas, atbildot uz
piedāvājumu un saņemot preci vai pakalpojumu vai maksājot par tā piegādi; |
|
|
|
20) raksturo preci vai pakalpojumu ar
vārdiem bezmaksas, par velti, bez atlīdzības vai tamlīdzīgi, bet
patērētājam ir jāmaksā vēl kas vairāk virs tām izmaksām, kuras rodas,
atbildot uz piedāvājumu un saņemot piegādāto preci vai pakalpojumu; |
21) reklāmas materiālā iekļauj rēķinu vai līdzīgu dokumentu,
kuru nepieciešams apmaksāt, radot patērētājam maldinošu iespaidu, ka
patērētājs ir pasūtījis reklamēto preci vai pakalpojumu; |
|
|
|
21) reklāmas materiālā iekļauj rēķinu
vai līdzīgu dokumentu par samaksu, tādējādi radot patērētājam nepatiesu
iespaidu, ka viņš ir pasūtījis reklamēto preci vai pakalpojumu; |
22) sniedz maldinošu informāciju vai rada nepatiesu priekšstatu,
ka komercprakses īstenotājs darbojas nolūkā, kas nav saistīts ar tā
tirdzniecības, saimnieciskās darbības interesēm, amatu vai profesionālajiem
pienākumiem, vai komercprakses īstenotājs nepatiesi uzdodas par patērētāju; |
|
|
|
22) sniedz nepatiesu informāciju vai
rada nepatiesu priekšstatu par to, ka rīkojas ar paša tirdzniecības vai
saimnieciskās darbības interesēm, amatu vai profesionālajiem pienākumiem
nesaistītā nolūkā, vai pats uzdodas par patērētāju; |
23) rada maldinošu priekšstatu, ka preces vai pakalpojuma pēcpārdošanas
apkalpošana ir pieejama tikai citā Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstī,
nevis tajā, kur prece vai pakalpojums pārdots. |
|
|
|
23) rada nepatiesu priekšstatu, ka
preces vai pakalpojuma pēcpārdošanas apkalpošana ir pieejama tikai citā
Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstī, nevis tajā, kur prece vai pakalpojums
pārdots. |
III
nodaļa. Agresīva komercprakse |
20 |
Juridiskai birojs Izteikt likumprojekta
III nodaļu kā IV nodaļu. |
Atbalstīts |
IV
nodaļa. Agresīva komercprakse |
8.pants. Agresīvas un neatlaidīgas
darbības, piespiešana un nesamērīgas ietekmes izmantošana (1) Komercpraksi uzskata par agresīvu, ja tā faktiski, ņemot
vērā visas tās pazīmes un visus apstākļus, ar neatlaidīgām darbībām,
piespiešanu, tostarp fiziska spēka izmantošanu vai nesamērīgu ietekmi, būtiski
kropļo vai var būtiski kropļot vidusmēra patērētāja izvēles vai rīcības
brīvību attiecībā uz preci vai pakalpojumu, un rezultātā patērētājs pieņem
vai var pieņemt lēmumu slēgt līgumu, ko viņš citādi nebūtu pieņēmis. |
21 |
Juridiskais birojs Izteikt likumprojekta
8.pantu kā 12.pantu un aizstāt pirmajā daļā vārdus būtiski kropļo vai var
būtiski kropļot ar vārdiem negatīvi ietekmē vai var negatīvi ietekmēt. |
Atbalstīts Redakc. precizēts |
12.pants.
Agresīvas un neatlaidīgas darbības, piespiešana un nesamērīgas ietekmes
izmantošana (1) Komercpraksi uzskata par agresīvu,
ja, ņemot vērā visas tās īpatnības un visus apstākļus, var secināt, ka tā
faktiski ietver neatlaidīgas darbības, piespiešanu, tostarp fiziska spēka vai
nesamērīgas ietekmes izmantošanu, negatīvi ietekmē vai var negatīvi ietekmēt
vidusmēra patērētāja izvēles vai rīcības brīvību attiecībā uz preci vai
pakalpojumu un tās rezultātā patērētājs pieņem vai var pieņemt tādu lēmumu
par līguma slēgšanu, kādu citādi nebūtu pieņēmis. |
(2) Par nesamērīgu ietekmi uzskata piespiedu līdzekļu
izmantošanu pret patērētāju, izdarot spiedienu, pat neizmantojot fizisku
spēku un nedraudot ar tā izmantošanu, tādā veidā, lai būtiski ierobežotu
patērētāja spēju pieņemt uz informāciju pamatotu lēmumu. |
|
|
Redakc. precizēts |
(2) Par
nesamērīgu ietekmi uzskata piespiedu līdzekļu izmantošanu pret patērētāju un
patērētāja pakļaušanu spiedienam pat tādos gadījumos, kad fizisks spēks
netiek izmantots un netiek draudēts ar tā izmantošanu, tomēr būtiski tiek
ierobežota patērētāja iespēja pieņemt uz informāciju balstītu lēmumu. |
(3) Lai noteiktu, vai komercpraksē ir izmantotas neatlaidīgas
darbības, piespiešana vai nesamērīga ietekme, ņem vērā: |
|
|
|
(3) Lai noteiktu, vai komercpraksē ir
izmantotas neatlaidīgas darbības, piespiešana vai nesamērīga ietekme, ņem
vērā: |
1) notikuma laiku, vietu, raksturu vai ilgumu; |
|
|
|
1) notikuma laiku, vietu, raksturu vai
ilgumu; |
2) draudīgas vai aizvainojošas runas vai uzvedības izmantošanu; |
|
|
Redakc. precizēts |
2) to, vai nav pieļauta draudēšana vai
aizvainošana ar vārdiem vai rīcību; |
3) to, vai komercprakses īstenotājs, lai ietekmētu patērētāja
lēmumu slēgt līgumu, izmanto konkrētu nelaimi vai tik nopietnus apstākļus,
kas mazina patērētāja spriestspēju, ja komercprakses īstenotājs apzinās tādu
nelaimi vai apstākļus; |
|
|
Redakc. precizēts |
3) to, vai komercprakses īstenotājs
nolūkā ietekmēt patērētāja lēmumu par līguma slēgšanu nav apzināti izmantojis
konkrētu nelaimi vai tik nopietnus apstākļus, kas mazina patērētāja spriestspēju; |
4) jebkurus apgrūtinošus vai nesamērīgus nelīgumiskus šķēršļus,
ko komercprakses īstenotājs uzliek, ja patērētājs vēlas izmantot līgumiskas
tiesības, tostarp izbeigt līgumu vai izvēlēties citu preci, pakalpojumu vai
citu pārdevēju vai pakalpojumu sniedzēju; |
|
|
Redakc. precizēts |
4) jebkurus apgrūtinošus vai
nesamērīgus nelīgumiskus šķēršļus, ko komercprakses īstenotājs liek
patērētājam gadījumos, kad tas vēlas izmantot līgumiskās tiesības, tostarp
izbeigt līgumu vai izvēlēties citu preci, pakalpojumu vai arī citu pārdevēju
vai pakalpojuma sniedzēju; |
5) jebkurus draudus veikt darbības, ko likumīgi nedrīkst veikt. |
|
|
Redakc. precizēts |
5) jebkurus draudus veikt nelikumīgas
darbības. |
9.pants. Agresīva komercprakse jebkuros
apstākļos |
22 |
Juridiskais birojs Izteikt likumprojekta
9.pantu kā 13.pantu |
|
13.pants.
Agresīva komercprakse jebkuros apstākļos |
Komercprakse jebkuros apstākļos uzskatāma par agresīvu, ja komercprakses
īstenotājs: |
|
|
Atbalstīts Redakc. precizēts panta teksts |
Komercprakse jebkuros apstākļos uzskatāma par agresīvu, ja komercprakses
īstenotājs: |
1) rada iespaidu, ka patērētājs nevar atstāt telpas pirms līguma
noslēgšanas; |
|
|
|
1) rada iespaidu, ka patērētājs nevarēs
atstāt attiecīgo telpu pirms līguma noslēgšanas; |
2) ierodas pie patērētāja mājās, ignorējot patērētāja lūgumu
nenākt, izņemot gadījumu, ja komercprakses īstenotājs ierodas, lai izpildītu
līgumiskus pienākumus saskaņā ar normatīvajiem aktiem; |
|
|
|
2) ierodas pie patērētāja mājās,
ignorējot viņa lūgumu nenākt, izņemot gadījumu, kad komercprakses īstenotājs
ierodas, lai izpildītu savus līgumiskos pienākumus saskaņā ar normatīvajiem
aktiem; |
3) nāk klajā ar uzstājīgiem un nevēlamiem piedāvājumiem, kurus
izsaka ar telefona, faksa, e-pasta vai cita saziņas līdzekļa starpniecību, izņemot
gadījumus, ja komercprakses īstenotājs to dara, lai izpildītu līgumiskus
pienākumus saskaņā ar normatīvajiem aktiem, un ja tiek ievēroti citos
normatīvajos aktos noteiktie ierobežojumi distances saziņas līdzekļu
izmantošanā; |
|
|
|
3) nāk klajā ar uzstājīgiem un
patērētājam nevēlamiem piedāvājumiem, kurus izsaka ar telefona, faksa,
e-pasta vai cita saziņas līdzekļa starpniecību, izņemot gadījumu, kad
komercprakses īstenotājs to dara, lai izpildītu savus līgumiskos pienākumus
saskaņā ar normatīvajiem aktiem, un ievēro citos normatīvajos aktos noteiktos
distances saziņas līdzekļu izmantošanas ierobežojumus; |
4) patērētājam, kas vēlas iesniegt pieteikumu par apdrošināšanas
atlīdzības saņemšanu saskaņā ar noslēgto apdrošināšanas līgumu, prasa
iesniegt dokumentus, ko saprātīgi nevar uzskatīt par tādiem, kas attiecas uz
prasības pamatotību, vai sistemātiski izvairās no atbildes, lai atturētu
patērētāju no līgumisku tiesību izmantošanas; |
|
|
|
4) prasa, lai patērētājs, kurš vēlas
iesniegt pieteikumu par apdrošināšanas atlīdzības saņemšanu saskaņā ar
noslēgto apdrošināšanas līgumu, iesniedz dokumentus, kas saprātīgi nav
atzīstami par tādiem, kas pamatotu šādu prasību, vai sistemātiski izvairās no
atbildes, lai atturētu patērētāju no līgumisko tiesību izmantošanas; |
5) reklāmā iekļauj tiešu bērniem adresētu pārliecināšanu
iegādāties reklamēto preci vai saņemt pakalpojumu, vai pierunāt vecākus vai
citus pieaugušos iegādāties reklamēto preci vai saņemt pakalpojumu; |
|
|
|
5) reklāmā iekļauj tiešu bērniem
adresētu aicinājumu iegādāties preci vai saņemt pakalpojumu, vai arī pierunāt
vecākus vai citus pieaugušos iegādāties preci vai saņemt pakalpojumu; |
6) prasa tūlītēju vai atliktu maksājumu par komercprakses
īstenotāja piegādātajām precēm vai pakalpojumiem, ko patērētājs nav
pasūtījis, vai prasa tos atdot vai glabāt, izņemot gadījumu, ja tiek
piegādāta ekvivalenta prece vai pakalpojums saskaņā ar normatīvajiem aktiem
par distances līgumu; |
|
|
|
6) pieprasa tūlītēju vai atliktu
maksājumu par piegādātajām precēm vai pakalpojumiem, ko patērētājs nav
pasūtījis, vai pieprasa šādu preci vai lietu atdot vai glabāt, izņemot
gadījumu, kad tiek piegādāta ekvivalenta prece vai pakalpojums saskaņā ar
normatīvajiem aktiem par distances līgumu; |
7) informē patērētāju, ka gadījumā, ja patērētājs neiegādāsies
preci vai pakalpojumu, tiks apdraudēta komercprakses īstenotāja darbība vai
iztikas līdzekļi; |
|
|
|
7) informē patērētāju, ka tas,
neiegādājoties preci vai neizmantojot pakalpojumu, apdraudēs komercprakses
īstenotāja darbību vai iztiku; |
8) rada nepatiesu priekšstatu, ka patērētājs jau ir ieguvis,
iegūs vai pēc noteiktas darbības veikšanas iegūs balvu vai citu priekšrocību,
lai gan patiesībā nekāda balva vai citas priekšrocības nav paredzētas, vai
patērētājam ir iespēja pieprasīt balvu vai citu priekšrocību, ja viņš samaksā
naudu vai viņam rodas izmaksas. |
|
|
|
8) rada nepatiesu priekšstatu, ka
patērētājs jau ir ieguvis, iegūs vai pēc noteiktas darbības veikšanas iegūs
balvu vai citu priekšrocību, lai gan patiesībā nekāda balva vai citas
priekšrocības nav paredzētas vai arī patērētājam tiek dota iespēja pretendēt
uz balvu vai citu priekšrocību pēc naudas samaksāšanas vai personisku
izdevumu rašanās. |
IV
nodaļa. Uzraudzība |
23 |
Juridiskais birojs Izteikt likumprojekta IV nodaļu kā V nodaļu. |
Atbalstīts |
V
nodaļa. Uzraudzība |
10.pants. Uzraudzības iestādes (1) Šā likuma ievērošanu atbilstoši kompetencei
uzrauga Patērētāju tiesību aizsardzības centrs un Valsts farmācijas
inspekcija (turpmāk Uzraudzības iestāde). |
24 |
Juridiskaisbirojs Izteikt likumprojekta 10.pantu kā 14.pantu un tā pirmo
daļu šādā redakcijā: (1) Šā likuma ievērošanu atbilstoši savai kompetencei
uzrauga Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, zāļu jomā - Veselības
inspekcija, veterināro zāļu jomā - Pārtikas un veterinārais dienests [turpmāk
Uzraudzības iestāde]. |
Atbalstīts |
14.pants. Uzraudzības
iestādes (1) Šā
likuma ievērošanu atbilstoši savai kompetencei uzrauga Patērētāju tiesību
aizsardzības centrs, zāļu jomā Veselības inspekcija, veterināro zāļu jomā
Pārtikas un veterinārais dienests (turpmāk Uzraudzības iestāde). |
(2) Uzraudzības iestāde ir tiesīga pieprasīt, lai valsts
pārvaldes iestādes, kas ir atbildīgas par valsts kontroli un uzraudzību
attiecībā uz noteiktām precēm vai pakalpojumiem, pārbauda konkrētās preces
vai pakalpojuma atbilstību komercpraksē minētajai informācijai vai veic citas
darbības, kas nepieciešamas komercprakses izvērtēšanai. |
|
|
Redakc. precizēts |
(2) Uzraudzības iestāde ir tiesīga
pieprasīt, lai valsts pārvaldes iestādes, kas atbild par valsts kontroli un
uzraudzību attiecībā uz noteiktām precēm vai pakalpojumiem, pārbauda
konkrētas preces vai pakalpojuma atbilstību komercpraksē izmantotajai
informācijai vai veic citas darbības, kas nepieciešamas komercprakses
novērtēšanai. |
11.pants. Uzraudzības iestādes
tiesības (1) Uzraudzības iestāde izvērtē komercprakses
atbilstību patērētāju tiesību aizsardzību reglamentējošo normatīvo aktu un šā
likuma prasībām, pamatojoties uz personas vai patērētāju tiesību aizsardzības
biedrības pamatotu iesniegumu, citas iestādes sniegto informāciju vai pēc
savas iniciatīvas. |
25 |
Juridiskais
birojs Izteikt likumprojekta 11.pantu kā 15.pantu un tā pirmo
daļu šādā redakcijā: (1) Uzraudzības iestāde,
pamatojoties uz personas iesniegumu, citas iestādes sniegto informāciju vai
pēc savas iniciatīvas, izvērtē komercprakses atbilstību patērētāju tiesību
aizsardzību reglamentējošo un citu normatīvo aktu, kā arī šā likuma prasībām.. |
Atbalstīts Redakc. precizēts |
15.pants. Uzraudzības
iestādes tiesības (1) Uzraudzības
iestāde uz personas iesnieguma, citas iestādes sniegtās informācijas pamata
vai pēc savas iniciatīvas izvērtē komercprakses atbilstību patērētāju tiesību
aizsardzību reglamentējošo un citu normatīvo aktu, kā arī šā likuma prasībām. |
(2) Izvērtējot komercprakses atbilstību šā likuma prasībām,
Uzraudzības iestāde ir tiesīga pieprasīt un saņemt no komercprakses
īstenotāja visu lietas būtības noskaidrošanai nepieciešamo informāciju,
dokumentus un citus pierādījumus par komercpraksē izmantotās informācijas
patiesumu, kā arī noteikt to iesniegšanas termiņu __. |
26 |
Juridiskais
birojs Papildināt 11.panta otro daļu pēc vārdiem patiesumu,
kā arī noteikt to iesniegšanas termiņu ar vārdiem vai atbilstību šā
likuma prasībām, kā arī noteikt pierādījumu iesniegšanas termiņu. |
Daļēji atbalstīts.
Iekļauts priekšlikumā Nr.27 |
|
|
27 |
Atbildīgā
komisija Izteikt 11.panta otro daļu šādā
redakcijā: (2) Uzraudzības
iestāde, izvērtējot komercprakses atbilstību šā likuma prasībām, ir tiesīga
pieprasīt un saņemt no komercprakses īstenotāja visu lietas būtības
noskaidrošanai nepieciešamo informāciju, dokumentus un citus pierādījumus par
komercpraksē izmantotās informācijas patiesumu, darbības atbilstību šā likuma
prasībām, kā arī noteikt dokumentu un p
ierādījumu iesniegšanas termiņu. |
Atbalstīts |
(2) Uzraudzības iestāde, izvērtējot
komercprakses atbilstību šā likuma prasībām, ir tiesīga pieprasīt un saņemt
no komercprakses īstenotāja visu lietas būtības noskaidrošanai nepieciešamo
informāciju, dokumentus un citus pierādījumus par komercpraksē izmantotās
informācijas patiesumu, darbības atbilstību šā likuma prasībām, kā arī
noteikt dokumentu un pierādījumu iesniegšanas termiņu. |
(3) Ja saskaņā ar šā panta otro daļu komercprakses īstenotājs nesniedz
pieprasīto informāciju vai sniedz to nepilnīgi, Uzraudzības iestāde ir
tiesīga uzskatīt, ka komercpraksē izmantotā informācija ir neprecīza vai
nepatiesa. |
|
|
Redakc. precizēts |
(3) Ja komercprakses
īstenotājs nesniedz saskaņā ar šā panta otro daļu pieprasīto informāciju vai
sniedz to nepilnīgi, Uzraudzības iestāde ir tiesīga uzskatīt, ka komercpraksē
izmantotā informācija ir neprecīza vai nepatiesa. |
(4) Uzraudzības iestāde, izvērtējot komercprakses raksturu un
būtību, kā arī citus aspektus, ir tiesīga: |
|
|
Redakc. precizēts |
(4) Uzraudzības iestāde,
izvērtējot komercprakses raksturu un būtību, kā arī citus aspektus, ir
tiesīga ierosināt, lai komercprakses īstenotājs: |
1) ierosināt, lai komercprakses īstenotājs noteiktā termiņā
nodrošina komercprakses atbilstību normatīvo aktu prasībām; |
|
|
Redakc. precizēts |
1) noteiktā termiņā nodrošina
komercprakses atbilstību normatīvo aktu prasībām; |
2) ierosināt, lai komercprakses īstenotājs rakstveidā apņemas
noteiktā termiņā izbeigt izdarīto pārkāpumu. |
|
|
Redakc. precizēts |
2) rakstveidā apņemas noteiktā
termiņā novērst konstatēto pārkāpumu. |
(5) Šā panta ceturtajā daļā minētās tiesības neierobežo
Uzraudzības iestādi pieņemt šā panta astotajā daļā minētos lēmumus. |
|
|
Redakc. precizēts |
(5) Šā panta ceturtajā daļā
minētās tiesības neliedz Uzraudzības iestādei pieņemt šā panta astotajā daļā
minētos lēmumus. |
(6) Ja saskaņā ar šā panta ceturtās daļas 1.punktu noteiktajā
termiņā komercprakses atbilstība normatīvo aktu prasībām netiek nodrošināta,
Uzraudzības iestāde pieņem vienu vai vairākus šā panta astotajā daļā minētos
lēmumus. |
|
|
Redakc. precizēts |
(6) Ja saskaņā ar šā panta
ceturtās daļas 1.punktu noteiktajā termiņā komercprakses atbilstība normatīvo
aktu prasībām nav nodrošināta, Uzraudzības iestāde pieņem vienu vai vairākus
šā panta astotajā daļā minētos lēmumus. |
(7) Ja komercprakses īstenotājs rakstveidā
apņemas noteiktajā termiņā izbeigt izdarīto pārkāpumu saskaņā ar šā panta
ceturtās daļas 2.punktu, Uzraudzības iestāde nepieņem šā panta astotajā daļā
minētos lēmumus. Ja apņemšanās netiek pildīta, Uzraudzības iestāde ir tiesīga
pieņemt vienu vai vairākus šā panta septītajā daļā minētos lēmumus un
komercprakses īstenotājs saucams pie normatīvajos aktos noteiktās atbildības.
|
|
|
Redakc. precizēts |
(7) Ja
komercprakses īstenotājs saskaņā ar šā panta ceturtās daļas 2.punktu
rakstveidā apņemas noteiktā termiņā novērst konstatēto pārkāpumu, Uzraudzības
iestāde nepieņem šā panta astotajā daļā minētos lēmumus. Ja apņemšanās netiek
pildīta, Uzraudzības iestāde ir tiesīga pieņemt vienu vai vairākus šā panta
astotajā daļā minētos lēmumus un komercprakses īstenotājs ir saucams pie
normatīvajos aktos noteiktās atbildības. |
(8) Ja Uzraudzības iestāde konstatē, ka
komercprakse ir negodīga, Uzraudzības iestāde ir tiesīga pieņemt vienu vai vairākus
lēmumus, kuros: |
|
|
Redakc. precizēts |
(8) Ja
Uzraudzības iestāde atzīst komercpraksi par negodīgu, tā ir tiesīga pieņemt
vienu vai vairākus lēmumus, ar kuriem: |
1) uzliek par pienākumu komercprakses
īstenotājam atbilstošā veidā sniegt papildu informāciju, lai nodrošinātu
komercprakses atbilstību šā likuma prasībām; |
|
|
Redakc. precizēts |
1) uzliek
komercprakses īstenotājam par pienākumu atbilstošā veidā sniegt papildu
informāciju, kas nepieciešama, lai nodrošinātu komercprakses atbilstību šā
likuma prasībām; |
2) uzliek par pienākumu komercprakses
īstenotājam nekavējoties pārtraukt negodīgu komercpraksi; |
|
|
Redakc. precizēts |
2) uzliek
komercprakses īstenotājam par pienākumu nekavējoties izbeigt negodīgu
komercpraksi; |
3) aizliedz komercpraksi, ja tā vēl nav
uzsākta, bet tās īstenošana ir paredzama; |
|
|
Redakc. precizēts |
3) aizliedz
negodīgu komercpraksi, ja tā vēl nav uzsākta, bet ir paredzama; |
4) pieprasa komercprakses īstenotājam publicēt izmantotajai
komercpraksei atbilstošā saziņas līdzeklī paziņojumu, kurā norāda labotu
informāciju, atsaucot negodīgo komercpraksi; |
|
|
Redakc. precizēts |
4) uzliek komercprakses
īstenotājam par pienākumu publicēt attiecīgajai komercpraksei atbilstošā
saziņas līdzeklī paziņojumu, kurā norāda laboto informāciju, atsaucot negodīgo
komercpraksi; |
5) piemēro administratīvo sodu Latvijas Administratīvo pārkāpumu
kodeksā noteiktajā kārtībā. |
|
|
|
5) piemēro administratīvo sodu
Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā noteiktajā kārtībā. |
(9) Šā panta septītajā daļā minētās darbības tiek veiktas arī
tad, ja nav pierādījumu par nodarītajiem zaudējumiem, kā arī trūkst
pierādījumu par to, ka komercprakses īstenotājs darbojies ļaunā nolūkā vai nevērīgi. |
28 |
Juridiskais
birojs
Aizstāt 11.panta devītajā daļā vārdu nevērīgi ar vārdu
neuzmanīgi. |
Atbalstīts Redakc. precizēts |
(9) Šā panta septītajā daļā minētās
darbības tiek veiktas arī tad, ja trūkst pierādījumu par nodarītajiem
zaudējumiem, kā arī par to, ka komercprakses īstenotājs darbojies ļaunā
nolūkā vai neuzmanīgi. |
(10) Ja Uzraudzības iestāde uzsākusi
komercprakses izvērtēšanu pēc personas vai patērētāju tiesību aizsardzības
biedrības iesnieguma vai citas iestādes sniegtas informācijas un,
izvērtējot komercpraksi, konstatē, ka komercprakse ir godīga, tā rakstveidā
informē personu vai patērētāju tiesību aizsardzības biedrību, kas
iesniegusi iesniegumu, vai iestādi, kas sniegusi informāciju. |
29 |
Juridiskais birojs Izslēgt 11.panta desmitajā daļā vārdus vai patērētāju
tiesību aizsardzības biedrības (attiecīgā locījumā). |
Atbalstīts Redakc. precizēts |
(10) Ja Uzraudzības iestāde uzsākusi
komercprakses izvērtēšanu uz personas iesnieguma vai citas iestādes sniegtās
informācijas pamata un konstatējusi, ka komercprakse nav negodīga, tā par to
rakstveidā informē personu, kas iesniegusi iesniegumu, vai iestādi, kas
sniegusi informāciju. |
12.pants. Uzraudzības iestādes
lēmums |
30 |
Juridiskais
birojs Izteikt likumprojekta 12.pantu kā 16.pantu. |
Atbalstīts |
16.pants.
Uzraudzības iestādes lēmums |
(1) Uzraudzības iestādes lēmums ir spēkā no tā paziņošanas
brīža. |
|
|
|
(1) Uzraudzības iestādes lēmums ir
spēkā no tā paziņošanas brīža. |
(2) Uzraudzības iestādes pieņemto lēmumu var pārsūdzēt tiesā
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. Lēmuma pārsūdzēšana neaptur tā
izpildi. |
|
|
Redakc. precizēts |
(2) Uzraudzības iestādes
lēmumu var pārsūdzēt tiesā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. Lēmuma
pārsūdzēšana neaptur tā izpildi. |
(3) Lai mazinātu negodīgas komercprakses radītās negatīvās
sekas, Uzraudzības iestāde ir tiesīga informāciju par šā likuma 11.panta
ceturtās daļas 2.punktā minēto apņemšanos ievietot Uzraudzības iestādes mājas
lapā internetā vai pieņemto lēmumu daļēji vai pilnībā ievietot Uzraudzības
iestādes mājas lapā internetā un publicēt
laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" (ar publicēšanu saistītos izdevumus
sedz komercprakses īstenotājs). |
31 |
Juridiskais birojs Aizstāt 12.panta trešajā daļā skaitli un vārdu
11.panta ar skaitli un vārdu 15.panta. |
Atbalstīts Redakc. precizēts |
(3) Lai mazinātu negodīgas komercprakses
radītās negatīvās sekas, Uzraudzības iestāde ir tiesīga informāciju par šā
likuma 15.panta ceturtās daļas 2.punktā minēto apņemšanos ievietot savā
mājaslapā, bet savu lēmumu daļēji vai pilnībā ievietot savā mājaslapā un publicēt laikrakstā Latvijas Vēstnesis
(ar publicēšanu saistītos izdevumus sedz komercprakses īstenotājs). |
13.pants. Lēmums par pagaidu
noregulējumu (1) Ja ir pamats uzskatīt, ka komercprakse, kas
pirmsšķietami (prima facie)
ir negodīga un var radīt tūlītēju un būtisku kaitējumu patērētāju grupas
ekonomiskajām interesēm, Uzraudzības iestāde ir tiesīga pieņemt šā likuma 11.panta
astotās daļas 2. vai 3.punktā minēto lēmumu kā pagaidu noregulējumu. |
32 |
Juridiskais
birojs Izteikt likumprojekta 13.pantu kā 17.pantu; izslēgt
pirmajā daļā vārdus iekavās (prima
facie); aizstāt
pirmajā daļā skaitli un vārdu 11.panta ar skaitli un vārdu 15.panta. |
Atbalstīts Redakc. precizēts |
17.pants. Lēmums par
pagaidu noregulējumu (1) Ja Uzraudzības iestādei ir pamats
uzskatīt, ka komercprakse ir negodīga un var radīt tūlītēju un būtisku
kaitējumu konkrētas patērētāju grupas ekonomiskajām interesēm, tā ir tiesīga
pieņemt šā likuma 15.panta astotās daļas 2. vai 3.punktā minēto lēmumu kā
pagaidu noregulējumu. |
(2) Lēmums par pagaidu noregulējumu ir spēkā no tā paziņošanas
brīža līdz brīdim, kad tas ar Uzraudzības iestādes lēmumu tiek atcelts,
grozīts vai spēkā stājas Uzraudzības iestādes galīgais lēmums. |
|
|
Redakc. precizēts |
(2) Lēmums par pagaidu noregulējumu ir
spēkā no tā paziņošanas brīža līdz brīdim, kad tas ar Uzraudzības iestādes
lēmumu tiek atcelts vai grozīts vai kad stājas spēkā Uzraudzības iestādes
galīgais lēmums. |
(3) Lēmumu par pagaidu noregulējumu var pārsūdzēt
administratīvajā rajona tiesā 10 dienu laikā no tā spēkā stāšanās dienas. Pārsūdzēšana
neaptur lēmuma par pagaidu noregulējumu spēkā esību un izpildi. |
|
|
Redakc. precizēts |
(3) Lēmumu par pagaidu noregulējumu var
pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā 10 dienu laikā no tā spēkā stāšanās
dienas. Šā lēmuma pārsūdzēšana neaptur tā izpildi. |
(4) Pieteikumu par lēmumu par pagaidu noregulējumu tiesa izskata
rakstveida procesā 14 dienu laikā. |
|
|
|
(4) Pieteikumu par lēmumu par pagaidu
noregulējumu tiesa izskata rakstveida procesā 14 dienu laikā. |
(5) Tiesas lēmums par šā panta ceturtajā daļā minēto lēmumu nav
pārsūdzams un stājas spēkā ar tā pieņemšanas brīdi. |
|
|
Redakc. precizēts |
(5) Tiesas lēmums par šā panta
ceturtajā daļā minēto lēmumu nav pārsūdzams un stājas spēkā tā pieņemšanas
brīdī. |
Pārejas noteikums
Likums stājas spēkā 2007.gada 12.decembrī. |
33 |
Atbildīgā
komisija
Izslēgt pārejas noteikumu. |
Atbalstīts |
|
Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu |
|
|
|
Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības
direktīvu |
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes
2005.gada 11.maija Direktīvas 2005/29/EK, kas attiecas uz uzņēmēju negodīgu
komercpraksi iekšējā tirgū attiecībā pret patērētājiem un ar ko groza Padomes
Direktīvu 84/450/EEK un Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 97/7/EK,
98/27/EK un 2002/65/EK, un Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK)
Nr.2006/2004. |
|
|
Redakc. precizēts |
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet
no Eiropas Parlamenta un Padomes 2005.gada 11.maija direktīvas 2005/29/EK,
kas attiecas uz uzņēmēju negodīgu komercpraksi iekšējā tirgū attiecībā pret
patērētājiem un ar ko groza Padomes direktīvu 84/450/EEK un Eiropas
Parlamenta un Padomes direktīvas 97/7/EK, 98/27/EK un 2002/65/EK, un Eiropas
Parlamenta un Padomes regulu 2006/2004/EK. |
|
34 |
Atbildīgā
komisija
Papildināt likumprojektu ar norādi par likuma spēkā stāšanos šādā
redakcijā: Likums stājas spēkā 2007.gada
12.decembrī.. |
Atbalstīts |
Likums stājas
spēkā 2007.gada 12.decembrī. |