Likumprojekts
I nodaļa. Vispārīgie noteikumi
1.pants. Likumā
lietotie termini
Likumā ir lietoti šādi termini:
1) komercprakses
īstenotājs persona, kas saimnieciskās
vai profesionālās darbības ietvaros īsteno komercpraksi, kā arī jebkura
persona, kas darbojas komercprakses īstenotāja vārdā vai uzdevumā;
2) komercprakse
komercprakses īstenotāja darbība, uzvedība vai apgalvojums, komerciāla saziņa,
tostarp reklāma un tirgvedība vai noklusējums, kas tieši saistīts ar tirdzniecības
veicināšanu, preces (tostarp nekustamā īpašuma, tiesību un pienākumu) pārdošanu,
pakalpojuma sniegšanu vai to piegādi patērētājiem;
3) labas
prakses kodekss brīvprātīga saimnieciskās darbības veicēju vienošanās vai
tādu noteikumu kopums, kas nav noteikts tiesību aktos un nosaka to komercprakses
īstenotāju rīcību, kuri ir apņēmušies pildīt labas prakses kodeksā minētos
pienākumus attiecībā uz vienu vai vairākiem komercprakses veidiem vai saimnieciskās
darbības jomām.
2.pants. Likuma mērķis
Likuma mērķis ir nodrošināt patērētāju
ekonomisko interešu aizsardzību, aizliedzot komercprakses īstenotājiem izmantot
negodīgu komercpraksi pret patērētājiem.
3.pants.
Likuma darbības joma
(1) Šis likums
attiecas uz komercprakses īstenotāju komercpraksi attiecībā pret patērētājiem
pirms līguma slēgšanas, tā noslēgšanas brīdī un pēc tā noslēgšanas.
(2) Šis likums neskar saistību tiesības
(jo īpaši līguma noslēgšanu, spēkā esību un līguma sekas), noteikumus par pre
ču
vai pakalpojumu nekaitīguma un drošuma prasībām un strīdu pakļautību tiesai.
(3) Šis likums neskar saimnieciskās
darbības uzsākšanas vai speciālo atļauju (licenču) izsniegšanas nosacījumus, kā
arī ētikas kodeksus vai citus noteikumus, kas noteikti reglamentētajām profesijām,
lai uzturētu augstus profesionālās ētikas standartus.
(4) Šis likums neskar noteikumus par
dārgmetālu izstrādājumu provēšanu.
4.pants.
Negodīgas komercprakses aizliegums
(1) Negodīga komercprakse ir aizliegta.
(2) Komercprakse ir negodīga, ja tā ir pretrunā
ar komercprakses īstenotāja profesionālo rūpību un būtiski kropļo vai var
būtiski kropļot tāda vidusmēra patērētāja ekonomisko rīcību, kuram komercprakse
ir adresēta vai kuru šī prakse skar, vai vidusmēra grupas pārstāvja ekonomisko rīcību
attiecībā uz preci vai pakalpojumu, ja komercprakse ir vērsta uz noteiktu
patērētāju grupu.
(3) Komercprakse ir īpaši negodīga, ja tā
ir maldinoša saskaņā ar šā likuma 5., 6. un 7.pantu vai agresīva saskaņā ar šā
likuma 8. un 9.pantu.
(4) Par profesionālo rūpību uzskatāmas
speciālas prasmes un rūpības līmenis, kādu patērētājs var pamatoti sagaidīt no komercprakses
īstenotāja un kas atbilst godīgai tirgus praksei un labas ticības principam attiecīgajā
darbības jomā.
(5) Profesionālās biedrības, kas apvieno
konkrētas nozares saimnieciskās darbības veicējus, var izstrādāt labas prakses
kodeksu, kas ietver godīgas komercprakses vadlīnijas attiecīgajā nozarē, tai
skaitā nosakot prasības profesionālās rūpības līmenim, kas atbilst godīgai
tirgus praksei attiecīgajā nozarē.
(6) Uzskatāms, ka komercprakse būtiski kropļo patērētāja
ekonomisko rīcību, ja tā būtiski mazina patērētāja spēju pieņemt uz informāciju
pamatotu lēmumu, kā rezultātā patērētājs var pieņemt tādu lēmumu slēgt līgumu,
kādu citādi nebūtu pieņēmis.
(7) Par lēmumu slēgt līgumu uzskatāms
patērētāja pieņemts lēmums rīkoties vai atturēties no rīcības, lai iegādātos
preci vai saņemtu pakalpojumu, kā un pēc kādiem noteikumiem iegādāties preci
vai saņemt pakalpojumu, lēmumu veikt apmaksu pa daļām vai kopumā par visu darījumu,
paturēt preci vai pakalpojumu vai attiecībā uz to izmantot likumīgās tiesības.
(8) Ja komercprakse var būtiski kropļot tikai
konkrēti nosakāmas patērētāju grupas ekonomisko rīcību, ko komercprakses
īstenotājs varētu saprātīgi paredzēt, ņemot vērā, ka šie patērētāji garīgo vai
fizisko traucējumu, vecuma vai nepamatotas
uzticēšanās dēļ (tostarp pieredzes vai zināšanu trūkuma dēļ) ir
īpaši neaizsargāti pret tādu praksi vai attiecīgo preci vai pakalpojumu, komercpraksi
vērtē no tādas grupas vidusmēra pārstāvja viedokļa. Tas neskar tiesības reklāmā
lietot pārspīlētus izteicienus, kuri nav uztverami burtiski.
II nodaļa. Maldinoša komercprakse
5.pants.
Maldinošas darbības
(1) Komercpraksi uzskata par maldinošu,
ja, ņemot vērā visus apstākļus, tās rezultātā patērētājs pieņem vai var pieņemt
tādu lēmumu slēgt līgumu, ko viņš citādi nebūtu pieņēmis. Komercpraksi uzskata
par maldinošu šādos gadījumos:
1) ja tās ietvaros sniedz nepatiesu informāciju vai ja tā jebkādā veidā, tostarp vispārējā sniegumā, maldina vai varētu maldināt vidusmēra patērētāju, pat ja informācija faktiski ir pareiza;
2) ja komercprakses īstenotājs negodīgi
izmanto preces vai pakalpojuma tirdzniecības veicināšanas pasākumus, tostarp
salīdzinošu reklāmu, kas rada neskaidrību par preces vai pakalpojuma preču zīmi,
firmu vai citu atšķirības zīmi;
3) ja komercprakses īstenotājs neievēro labas
prakses kodeksā ietvertos pienākumus, kurus komercprakses īstenotājs ir apņēmies
pildīt, un komercprakses īstenotājs ir norādījis, ka labas prakses kodekss ir viņam
saistošs.
(2) Vērtējot informācijas atbilstību, ņem
vērā:
1) preces vai pakalpojuma esību un
galvenās īpašības, piemēram, preces vai pakalpojuma pieejamību, ieguvumus no
preces vai pakalpojuma, riskus, darbību, saturu, piederumus, pēcpārdošanas apkalpošanu
un sūdzību izskatīšanas kārtību, ražošanas un piegādes metodi un datumu, piegādi,
nolūku, lietošanu, daudzumu, specifikācijas, preces vai pakalpojuma ģeogrāfisko
vai komerciālo izcelsmi, rezultātus, kas sagaidāmi no preces vai pakalpojuma lietošanas,
preces vai pakalpojuma testēšanas vai pārbaudes rezultātus;
2) komercprakses īstenotāja saistību
apjomu, attiecīgās komercprakses mērķi un pārdošanas procesa īpašības, jebkuru
paziņojumu vai simbolu attiecībā uz tiešu vai netiešu komercprakses īstenotāja,
preces vai pakalpojuma sponsorēšanu vai atbalstu;
3) cenu vai cenas aprēķināšanas veidu vai
atlaižu esību;
4) apkopes, detaļu nomaiņas vai labošanas
nepieciešamību;
5) komercprakses īstenotāju, arī tā
identitāti un labās īpašības, kvalifikāciju, statusu, atzīšanu un piederību
kādai biedrībai, īpašumtiesības vai apbalvojumus;
6) patērētāja tiesības, tostarp prasījuma
tiesības par līguma noteikumiem vai drošuma prasībām neatbilstošu preci vai
pakalpojumu.
6.pants.
Maldinoša noklusēšana
(1) Komercpraksi uzskata par maldinošu, ja, ņemot
vērā visas īpašības un apstākļus un izvēlētā saziņas līdzekļa ierobežojumus:
1) tā noklusē būtisku informāciju, kas vidusmēra
patērētājam ir nepieciešama, lai varētu pieņemt uz informāciju balstītu lēmumu,
un komercprakses ietekmē vidusmēra patērētājs pieņem vai varētu pieņemt lēmumu slēgt
līgumu, ko viņš citādi nebūtu pieņēmis;
2) komercprakses īstenotājs būtisko informāciju
slēpj vai sniedz neskaidri, nesaprotami, divdomīgi vai nepiemērotā laikā, vai
nenorāda uz komercprakses komerciālo nolūku, ja tas jau no konteksta nav
skaidrs, kā rezultātā vidusmēra patērētājs pieņem vai var pieņemt lēmumu slēgt
līgumu, ko viņš citādi nebūtu pieņēmis.
(2) Ja komercpraksē izmantotais saziņas līdzeklis
rada vietas vai laika ierobežojumus, tad, vērtējot to, vai informācija ir
noklusēta, ņem vērā komercprakses īstenotāja veiktos pasākumus, lai informētu
patērētājus ar citiem līdzekļiem.
(3) Ja komercprakses īstenotājs komerciālajā
saziņā izmantotajai komerciālās saziņas formai piemērotā veidā piedāvā
patērētājam iegādāties preci vai saņemt pakalpojumu, norādot preces vai
pakalpojuma īpašības un cenu, par būtisku uzskata šādu informāciju:
1) preces vai pakalpojuma galvenās īpašības,
ciktāl tās iespējams norādīt, ņemot vērā saziņas līdzekli un konkrēto preci vai
pakalpojumu;
2) komercprakses īstenotāja adresi un identitāti un,
ja tāds ir, tā komercprakses īstenotāja adresi un identitāti, kura uzdevumā minētais
komercprakses īstenotājs darbojas;
3) cenu (ieskaitot nodokļus) vai (ja preces vai
pakalpojuma īpašību dēļ cenu nav iespējams aprēķināt iepriekš) cenas
aprēķināšanas veidu, kā arī visus papildu pārvadāšanas, piegādes vai pasta izdevumus,
ja tādi ir, vai (ja tādus maksājumus nevar pamatoti aprēķināt iepriekš) norādi,
ka šādus papildu maksājumus komercprakses īstenotājs var iekasēt;
4) samaksas, piegādes, līguma izpildes un sūdzību
izskatīšanas kārtību, ja tās ir citādas, nekā to paredz profesionālā rūpība;
5) atteikuma tiesības.
(4) Par būtisku informāciju uzskatāmas arī prasības,
kuras attiecībā uz informācijas sniegšanu noteiktas citos patērētāju tiesību aizsardzību
vai preču pārdošanu un pakalpojumu sniegšanu reglamentējošajos normatīvajos
aktos, it īpaši normatīvajos aktos noteiktā informācija par distances līgumu,
par distances finanšu pakalpojumu līgumu, par līgumu par dzīvošanai paredzētas
ēkas vai ēkas daļas lietošanas tiesību iegūšanu uz laiku, līgumu par patēriņa
kredītu, par kompleksiem tūrisma pakalpojumiem, par preču un pakalpojumu cenu
norādēm, zālēm, par informācijas sabiedrības pakalpojumiem, par privātajiem
pensiju fondiem un apdrošināšanas līgumu.
7.pants.
Maldinoša komercprakse jebkuros apstākļos
Komercprakse jebkuros apstākļos ir maldinoša,
ja komercprakses īstenotājs:
1) uzdodas par labas prakses kodeksa parakstītāju,
kas neatbilst patiesībai;
2) izmanto uzticības zīmes, kvalitātes zīmes vai
līdzīgas zīmes bez nepieciešamās atļaujas;
3) sniedz maldinošu informāciju, ka labas prakses
kodeksu ir apstiprinājusi valsts pārvaldes iestāde vai privāto tiesību subjekts;
4) sniedz maldinošu informāciju, ka komercprakses
īstenotāja darbībai konkrētā jomā vai precei vai pakalpojumam ir veiktas
atbilstības novērtēšanas procedūras, to ir ieteikusi vai atļāvusi lietot valsts
pārvaldes iestāde vai privāto tiesību subjekts, vai sniedz šādu informāciju neatbilstoši
tiem nosacījumiem, ar kādiem veikta atbilstības novērtēšana vai piešķirts
konkrētais ieteikums vai lietošanas atļauja;
5) aicina iegādāties preces vai pakalpojumus par
noteiktu cenu, zinot, ka komercprakses
īstenotājs nespēs šīs vai līdzvērtīgas preces vai pakalpojumus piedāvāt,
piegādāt vai nodrošināt iepirkumu no piegādātāja par tādu pašu cenu, saprātīgā
laikposmā un pieņemamos daudzumos, ņemot vērā preci vai pakalpojumu, reklāmas
apjomu un piedāvāto cenu. Šis nosacījums neattiecas uz gadījumiem, kad komercprakses
īstenotājs informē, ka prece vai pakalpojums ir pieejams tikai ierobežotā laikposmā
un ierobežotā daudzumā;
6) aicina iegādāties preces vai pakalpojumus par
noteiktu cenu, taču atsakās parādīt piedāvāto preci patērētājiem vai atsakās
pieņemt pasūtījumu vai piegādāt to saprātīgā laikposmā, vai demonstrē preces vai
lietas paraugu ar defektiem, lai veicinātu citas preces vai pakalpojuma pārdošanu;
7) nepatiesi apgalvo, ka prece vai pakalpojums būs
pieejams tikai ļoti ierobežotu laiku vai ka tas būs pieejams ar īpašiem
noteikumiem tikai ļoti ierobežotu laiku, lai rosinātu patērētāju pieņemt
tūlītēju lēmumu slēgt līgumu un nedotu pietiekamu iespēju vai laiku pieņemt uz
informāciju pamatotu lēmumu;
8) uzņemas nodrošināt pēcpārdošanas apkalpošanu
patērētājam, ar ko komercprakses īstenotājs pirms darījuma ir sazinājies
valodā, kas nav valsts valoda, un tad piedāvā šo pakalpojumu tikai citā valodā,
skaidri neatklājot to patērētājam pirms piekrišanas līguma slēgšanai;
9) apgalvo vai kā citādi rada iespaidu, ka preci
vai pakalpojumu var likumīgi pārdot, kaut arī tā nav patiesība;
10) patērētāja likumīgās tiesības pasniedz kā
īpašu komercprakses īstenotāja piedāvājumu;
11) lai veicinātu preces vai pakalpojuma pārdošanu,
izmanto informācijas sniegšanu saziņas līdzekļos, nenorādot ar patērētājiem
skaidri saprotamu attēlu vai skaņu palīdzību, ka par šīs informācijas sniegšanu
tiek maksāts;
12) nepatiesi apgalvo, ka pastāv risks patērētājam
vai tā ģimenes personīgai drošībai, vai sniedz nepatiesu informāciju par riska
pakāpi, ja patērētājs neiegādāsies preci vai neizmantos pakalpojumu;
13) lai pārdotu preci vai pakalpojumu, kas ir
līdzīgs cita pārdevēja vai pakalpojumu sniedzēja precei vai pakalpojumam, apzināti
īsteno tirdzniecības veicināšanas pasākumus tā, lai maldinātu patērētāju, ka preci
izgatavojis vai pakalpojumu sniedzis komercprakses īstenotājs;
14) veido, veic vai veicina tirdzniecības
veicināšanas piramīdveida shēmu, ar kuru saskaņā patērētājs maksā par iespēju saņemt
atlīdzību galvenokārt no citu patērētāju iekļaušanas shēmā, nevis no preču vai
pakalpojumu pārdošanas vai lietošanas;
15) sniedz maldinošu informāciju, ka komercprakses
īstenotājs gatavojas pārtraukt tirdzniecību vai pārcelties uz citām telpām;
16) apgalvo, ka prece vai pakalpojums var
veicināt spēju laimēt azartspēlēs, izlozēs vai loterijās;
17) sniedz maldinošu informāciju, ka prece vai
pakalpojums spēj izārstēt slimības, disfunkcijas vai fiziskos defektus;
18) sniedz būtiski nepatiesu informāciju par situāciju
tirgū vai iespējām iegādāties preci vai pakalpojumu, lai rosinātu patērētāju
iegādāties preci vai pakalpojumu ar nosacījumiem, kas ir neizdevīgāki nekā
normālā tirgus situācijā;
19) apgalvo, ka piedāvā konkursu vai balvas, taču
neizsniedz aprakstītās balvas vai pieņemamu to ekvivalentu;
20) raksturo preci vai pakalpojumu kā "bezmaksas",
"par velti", "bez atlīdzības" vai līdzīgi, ja patērētājam
ir jāmaksā vēl kas vairāk par tām izmaksām, kas rodas, atbildot uz piedāvājumu un
saņemot preci vai pakalpojumu vai maksājot par tā piegādi;
21) reklāmas materiālā iekļauj rēķinu vai līdzīgu
dokumentu, kuru nepieciešams apmaksāt, radot patērētājam maldinošu iespaidu, ka
patērētājs ir pasūtījis reklamēto preci vai pakalpojumu;
22) sniedz maldinošu informāciju vai rada
nepatiesu priekšstatu, ka komercprakses īstenotājs darbojas nolūkā, kas nav saistīts
ar tā tirdzniecības, saimnieciskās darbības interesēm, amatu vai
profesionālajiem pienākumiem, vai komercprakses īstenotājs nepatiesi uzdodas
par patērētāju;
23) rada maldinošu priekšstatu, ka preces vai
pakalpojuma pēcpārdošanas apkalpošana ir pieejama tikai citā Eiropas
Ekonomikas zonas dalībvalstī, nevis tajā, kur prece vai pakalpojums pārdots.
III nodaļa. Agresīva komercprakse
8.pants.
Agresīvas un neatlaidīgas darbības, piespiešana un nesamērīgas ietekmes
izmantošana
(1) Komercpraksi uzskata par agresīvu, ja tā faktiski,
ņemot vērā visas tās pazīmes un visus apstākļus, ar neatlaidīgām darbībām,
piespiešanu, tostarp fiziska spēka izmantošanu vai nesamērīgu ietekmi, būtiski kropļo
vai var būtiski kropļot vidusmēra patērētāja izvēles vai rīcības brīvību
attiecībā uz preci vai pakalpojumu, un rezultātā patērētājs pieņem vai var
pieņemt lēmumu slēgt līgumu, ko viņš citādi nebūtu pieņēmis.
(2) Par nesamērīgu ietekmi uzskata
piespiedu līdzekļu izmantošanu pret patērētāju, izdarot spiedienu, pat
neizmantojot fizisku spēku un nedraudot ar tā izmantošanu, tādā veidā, lai būtiski
ierobežotu patērētāja spēju pieņemt uz informāciju pamatotu lēmumu.
(3) Lai noteiktu, vai komercpraksē ir izmantotas neatlaidīgas
darbības, piespiešana vai nesamērīga ietekme, ņem vērā:
1) notikuma laiku, vietu, raksturu vai ilgumu;
2) draudīgas vai aizvainojošas runas vai uzvedības
izmantošanu;
3) to, vai komercprakses īstenotājs, lai ietekmētu
patērētāja lēmumu slēgt līgumu, izmanto konkrētu nelaimi vai tik nopietnus
apstākļus, kas mazina patērētāja spriestspēju, ja komercprakses īstenotājs apzinās
tādu nelaimi vai apstākļus;
4) jebkurus apgrūtinošus vai nesamērīgus
nelīgumiskus šķēršļus, ko komercprakses īstenotājs uzliek, ja patērētājs vēlas
izmantot līgumiskas tiesības, tostarp izbeigt līgumu vai izvēlēties citu preci,
pakalpojumu vai citu pārdevēju vai pakalpojumu sniedzēju;
5) jebkurus draudus veikt darbības, ko likumīgi
nedrīkst veikt.
9.pants.
Agresīva komercprakse jebkuros apstākļos
Komercprakse jebkuros apstākļos uzskatāma par agresīvu,
ja komercprakses īstenotājs:
1) rada iespaidu, ka patērētājs nevar atstāt
telpas pirms līguma noslēgšanas;
2) ierodas pie patērētāja mājās, ignorējot
patērētāja lūgumu nenākt, izņemot gadījumu, ja komercprakses īstenotājs ierodas,
lai izpildītu līgumiskus pienākumus saskaņā ar normatīvajiem aktiem;
3) nāk klajā ar uzstājīgiem un nevēlamiem
piedāvājumiem, kurus izsaka ar telefona, faksa, e-pasta vai cita saziņas
līdzekļa starpniecību, izņemot gadījumus, ja komercprakses īstenotājs to dara,
lai izpildītu līgumiskus pienākumus saskaņā ar normatīvajiem aktiem, un ja tiek
ievēroti citos normatīvajos aktos noteiktie ierobežojumi distances saziņas līdzekļu
izmantošanā;
4) patērētājam, kas vēlas iesniegt pieteikumu par
apdrošināšanas atlīdzības saņemšanu saskaņā ar noslēgto apdrošināšanas līgumu,
prasa iesniegt dokumentus, ko saprātīgi nevar uzskatīt par tādiem, kas attiecas
uz prasības pamatotību, vai sistemātiski izvairās no atbildes, lai atturētu
patērētāju no līgumisku tiesību izmantošanas;
5) reklāmā iekļauj tiešu bērniem adresētu pārliecināšanu
iegādāties reklamēto preci vai saņemt pakalpojumu, vai pierunāt vecākus vai
citus pieaugušos iegādāties reklamēto preci vai saņemt pakalpojumu;
6) prasa tūlītēju vai atliktu maksājumu par komercprakses
īstenotāja piegādātajām precēm vai pakalpojumiem, ko patērētājs nav pasūtījis,
vai prasa tos atdot vai glabāt, izņemot gadījumu, ja tiek piegādāta ekvivalenta
prece vai pakalpojums saskaņā ar normatīvajiem aktiem par distances līgumu;
7) informē patērētāju, ka gadījumā, ja patērētājs
neiegādāsies preci vai pakalpojumu, tiks apdraudēta komercprakses īstenotāja darbība
vai iztikas līdzekļi;
8) rada nepatiesu priekšstatu, ka patērētājs jau
ir ieguvis, iegūs vai pēc noteiktas darbības veikšanas iegūs balvu vai citu
priekšrocību, lai gan patiesībā nekāda balva vai citas priekšrocības nav
paredzētas, vai patērētājam ir iespēja pieprasīt balvu vai citu priekšrocību,
ja viņš samaksā naudu vai viņam rodas izmaksas.
IV
nodaļa. Uzraudzība
10.pants.
Uzraudzības iestādes
(1) Šā likuma ievērošanu atbilstoši kompetencei
uzrauga Patērētāju tiesību aizsardzības centrs un Valsts farmācijas inspekcija
(turpmāk Uzraudzības iestāde).
(2) Uzraudzības iestāde ir tiesīga pieprasīt,
lai valsts pārvaldes iestādes, kas ir atbildīgas par valsts kontroli un
uzraudzību attiecībā uz noteiktām precēm vai pakalpojumiem, pārbauda konkrētās preces
vai pakalpojuma atbilstību komercpraksē minētajai informācijai vai veic citas
darbības, kas nepieciešamas komercprakses izvērtēšanai.
11.pants.
Uzraudzības iestādes tiesības
(1) Uzraudzības iestāde izvērtē komercprakses
atbilstību patērētāju tiesību aizsardzību reglamentējošo normatīvo aktu un šā
likuma prasībām, pamatojoties uz personas vai patērētāju tiesību aizsardzības
biedrības pamatotu iesniegumu, citas iestādes sniegto informāciju vai pēc savas
iniciatīvas.
(2) Izvērtējot komercprakses atbilstību
šā likuma prasībām, Uzraudzības iestāde ir tiesīga pieprasīt un saņemt no komercprakses
īstenotāja visu lietas būtības noskaidrošanai nepieciešamo informāciju,
dokumentus un citus pierādījumus par komercpraksē izmantotās informācijas
patiesumu, kā arī noteikt to iesniegšanas termiņu.
(3) Ja saskaņā ar šā panta otro daļu komercprakses
īstenotājs nesniedz pieprasīto informāciju vai sniedz to nepilnīgi, Uzraudzības
iestāde ir tiesīga uzskatīt, ka komercpraksē izmantotā informācija ir neprecīza
vai nepatiesa.
(4) Uzraudzības iestāde, izvērtējot komercprakses
raksturu un būtību, kā arī citus aspektus, ir tiesīga:
1) ierosināt, lai komercprakses
īstenotājs noteiktā termiņā nodrošina komercprakses atbilstību normatīvo aktu
prasībām;
2) ierosināt, lai komercprakses
īstenotājs rakstveidā apņemas noteiktā termiņā izbeigt izdarīto pārkāpumu.
(5) Šā panta ceturtajā daļā minētās
tiesības neierobežo Uzraudzības iestādi pieņemt šā panta astotajā daļā minētos
lēmumus.
(6) Ja saskaņā ar šā panta ceturtās daļas
1.punktu noteiktajā termiņā komercprakses atbilstība normatīvo aktu prasībām
netiek nodrošināta, Uzraudzības iestāde pieņem vienu vai vairākus šā panta astotajā
daļā minētos lēmumus.
(7) Ja komercprakses
īstenotājs rakstveidā apņemas noteiktajā termiņā izbeigt izdarīto pārkāpumu
saskaņā ar šā panta ceturtās daļas 2.punktu, Uzraudzības iestāde nepieņem šā
panta astotajā daļā minētos lēmumus. Ja apņemšanās netiek pildīta, Uzraudzības
iestāde ir tiesīga pieņemt vienu vai vairākus šā panta septītajā daļā minētos
lēmumus un komercprakses īstenotājs saucams pie normatīvajos aktos noteiktās
atbildības.
(8) Ja Uzraudzības
iestāde konstatē, ka komercprakse ir negodīga, Uzraudzības iestāde ir tiesīga
pieņemt vienu vai vairākus lēmumus, kuros:
1) uzliek par
pienākumu komercprakses īstenotājam atbilstošā veidā sniegt papildu
informāciju, lai nodrošinātu komercprakses atbilstību šā likuma prasībām;
2) uzliek par
pienākumu komercprakses īstenotājam nekavējoties pārtraukt negodīgu komercpraksi;
3) aizliedz komercpraksi,
ja tā vēl nav uzsākta, bet tās īstenošana ir paredzama;
4) pieprasa komercprakses īstenotājam publicēt
izmantotajai komercpraksei atbilstošā saziņas līdzeklī paziņojumu, kurā norāda
labotu informāciju, atsaucot negodīgo komercpraksi;
5) piemēro administratīvo sodu Latvijas
Administratīvo pārkāpumu kodeksā noteiktajā kārtībā.
(9) Šā panta septītajā daļā minētās
darbības tiek veiktas arī tad, ja nav pierādījumu par nodarītajiem zaudējumiem,
kā arī trūkst pierādījumu par to, ka komercprakses īstenotājs darbojies ļaunā
nolūkā vai nevērīgi.
(10) Ja Uzraudzības iestāde uzsākusi komercprakses
izvērtēšanu pēc personas vai patērētāju tiesību aizsardzības biedrības iesnieguma
vai citas iestādes sniegtas informācijas un, izvērtējot komercpraksi, konstatē,
ka komercprakse ir godīga, tā rakstveidā informē personu vai patērētāju tiesību
aizsardzības biedrību, kas iesniegusi iesniegumu, vai iestādi, kas sniegusi
informāciju.
12.pants.
Uzraudzības iestādes lēmums
(1) Uzraudzības iestādes lēmums ir spēkā
no tā paziņošanas brīža.
(2) Uzraudzības iestādes pieņemto lēmumu
var pārsūdzēt tiesā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. Lēmuma pārsūdzēšana
neaptur tā izpildi.
(3) Lai mazinātu negodīgas komercprakses radītās
negatīvās sekas, Uzraudzības iestāde ir tiesīga informāciju par šā likuma
11.panta ceturtās daļas 2.punktā minēto apņemšanos ievietot Uzraudzības
iestādes mājas lapā internetā vai pieņemto lēmumu daļēji vai pilnībā ievietot Uzraudzības
iestādes mājas lapā internetā un publicēt
laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" (ar publicēšanu saistītos izdevumus
sedz komercprakses īstenotājs).
13.pants.
Lēmums par pagaidu noregulējumu
(1) Ja ir pamats uzskatīt, ka komercprakse, kas
pirmsšķietami (prima facie) ir
negodīga un var radīt tūlītēju un būtisku kaitējumu patērētāju grupas
ekonomiskajām interesēm, Uzraudzības iestāde ir tiesīga pieņemt šā likuma
11.panta astotās daļas 2. vai 3.punktā minēto lēmumu kā pagaidu noregulējumu.
(2) Lēmums par pagaidu noregulējumu ir spēkā no
tā paziņošanas brīža līdz brīdim, kad tas ar Uzraudzības iestādes lēmumu tiek
atcelts, grozīts vai spēkā stājas Uzraudzības iestādes galīgais lēmums.
(3) Lēmumu par pagaidu noregulējumu var pārsūdzēt
administratīvajā rajona tiesā 10 dienu laikā no tā spēkā stāšanās dienas.
Pārsūdzēšana neaptur lēmuma par pagaidu noregulējumu spēkā esību un izpildi.
(4) Pieteikumu par lēmumu par pagaidu
noregulējumu tiesa izskata rakstveida procesā 14 dienu laikā.
(5) Tiesas lēmums par šā panta ceturtajā daļā
minēto lēmumu nav pārsūdzams un stājas spēkā ar tā pieņemšanas brīdi.
Likums stājas spēkā 2007.gada 12.decembrī.
Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no Eiropas
Parlamenta un Padomes 2005.gada 11.maija Direktīvas 2005/29/EK, kas attiecas uz
uzņēmēju negodīgu komercpraksi iekšējā tirgū attiecībā pret patērētājiem un ar
ko groza Padomes Direktīvu 84/450/EEK un Eiropas Parlamenta un Padomes
Direktīvas 97/7/EK, 98/27/EK un 2002/65/EK, un Eiropas Parlamenta un Padomes
Regulu (EK) Nr.2006/2004.
Ekonomikas ministrs
J.Strods
Likumprojekta Komercprakses likums anotācija
I. Kādēļ normatīvais akta
projekts ir vajadzīgs |
||||||||||||||
1.Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Likumprojekts
izstrādāts, lai pārņemtu Eiropas Parlamenta un Padomes
Direktīvu 2005/29/EK (2005.gada 11.maijs), kas attiecas uz uzņēmēju negodīgu komercpraksi
iekšējā tirgū attiecībā uz patērētājiem un ar ko groza Padomes Direktīvu
84/450/EEK un Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 97/7/EK,98/27/EK un
2002/65/EK un Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr.2006/2004,
nacionālajos normatīvajos aktos. Šobrīd jautājumus
par maldinošu un salīdzinošu reklāmu regulē Reklāmas likums, ar kuru pārņemta
Padomes 1984.gada 10.septembra Direktīva 84/450/EEK un Eiropas Parlamenta un
Padomes 1997. gada 6. oktobra direktīva 97/55/EK, paredzot tikai
minimālu patērētāju tiesību aizsardzību pret negodīgu komercpraksi. Reklāmas
likums aizsargā patērētāju no maldinošas un salīdzinošas reklāmas, regulē
reklāmas vispārēji izvirzāmās prasības, sagatavošanas un izplatīšanas
noteikumus. Viens no Reklāmas likuma mērķiem ir aizsargāt personas, kā arī
kopumā visas sabiedrības intereses reklāmas jomā, taču likums neregulē komercprakses
īstenošanu vispārējās tirgvedības robežās, jo reklāma ir tikai viens no komercprakses
veidiem. Latvijā nav apkopota
statistika par veikto negodīgo komercpraksi attiecībā pret patērētājiem,
tomēr Patērētāju tiesību aizsardzības centra prakse rāda, ka ir konstatēti
gadījumi, kad pārdevēji un pakalpojumu sniedzēji veic maldinošu un agresīvu komercpraksi,
tādējādi būtiski ietekmējot patērētāja izvēli. Pārdevējs vai pakalpojuma
sniedzējs nereti slēpj būtisko informāciju vai sniedz to nesaprotami, kā
rezultātā patērētājs pieņem lēmumu slēgt līgumu, ko citādi nebūtu pieņēmis. |
|||||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekta mērķis ir nodrošināt patērētāju ekonomisko interešu
aizsardzību, aizliedzot komercprakses veicējiem izmantot negodīgu komercpraksi
pret patērētājiem. Likumprojektā ir noteikts, ka komercprakse ir atzīstama
par negodīgu, ja tā ir pretrunā ar komercprakses veicēja profesionālo rūpību
un tā būtiski ietekmē vai var būtiski ietekmēt tāda vidusmēra patērētāja
ekonomisko rīcību, kuram komercprakse ir adresēta vai kuru šī prakse skar,
vai vidusmēra grupas pārstāvja ekonomisko rīcību, ja komercprakse vērsta uz
īpašu patērētāju grupu. Jēdziens vidusmēra patērētājs plaši skaidrots gan
Eiropas kopienu tiesas praksē, gan Latvijas administratīvo tiesu spriedumos.
Konkurences Padome praksē, izvērtējot reklāmas atbilstību Reklāmas likuma
prasībām, ņem vērā vidusmēra patērētāja uztveri, t.i., to, kā reklāmā sniegtā
informācija ir uztverama vidusmēra patērētājam. Līdz ar iespējamā maldinājuma
mērogs ir nevis paviršs, nolaidīgs un vieglprātīgs, bet gan vidusmēra
patērētājs, kurš ir pietiekami labi informēts, vērīgs un piesardzīgs.
Konkurences Padomei šāda prakse pastāv jau kopš 2004.gada. Turklāt minēto
reklāmas izvērtēšanas veidu par pamatotu un pareizu ir atzinusi arī
Administratīvā rajona tiesa (Administratīvās rajona tiesas 28.10.2004.
spriedums lietā Nr.42064704, 11.punkts) un Eiropas Kopienu tiesa (Eiropas
Kopienu tiesas 25.10.2001. spriedums lietā Nr.C-112/99, 52.paragrāfs;
13.01.2000. spriedums lietā Nr. C-220/98, 27.paragrāfs; 16.07.1998. spriedums
lietā Nr.C-210/96, 31. un 37.paragrāfs). Normatīvā akta projekts vērsts uz sabiedrības neaizsargāto daļu
patērētājiem, paredzot komercprakses veicējiem aizliegumu nodarboties ar
negodīgu komercpraksi. Likums aizliedz nodarboties ar maldinošu komercpraksi,
piemēram, sniedzot patērētājam nepatiesu informāciju par preci vai
pakalpojumu, negodīgi izmantojot preces vai pakalpojuma tirdzniecības
veicināšanas pasākumus, kas rada neskaidrību par preci vai pakalpojumu, kuras
rezultātā patērētājs pieņem vai varētu pieņemt lēmumu slēgt līgumu, ko viņš
citādi nebūtu pieņēmis. Likumprojekts aizliedz nodarboties arī ar agresīvu komercpraksi,
piemēram, iespaidojot patērētāju ar neatlaidīgām darbībām, piespiešanu un
nesamērīgu ietekmi, kuras rezultātā patērētājs pieņem vai varētu pieņemt
lēmumu slēgt līgumu, ko viņš citādi nebūtu pieņēmis. Saskaņā ar normatīvā akta projektu uzraudzības
iestādes ir tiesīgas pieņemt lēmumu, ja ir pamats uzskatīt, ka komercprakse
ir negodīga. Pirms lēmuma pieņemšanas uzraudzības iestāde ir tiesīga aicināt
komercprakses veicēju noteiktā termiņā nodrošināt komercprakses atbilstību
normatīvo aktu prasībām vai aicināt, lai komercprakses veicējs noteiktā
termiņā rakstveidā apņemas izbeigt izdarīto pārkāpumu. Ja
komercprakses veicējs apņemšanos nepilda, uzraudzības iestāde pieņem saistošu
lēmumu, kā arī piemēro administratīvo sodu par apņemšanās nepildīšanu. Lai aizsargātu būtiskas sabiedrības intereses un
mazinātu negodīgas komercprakses radītās negatīvās sekas, kā arī, lai
informētu patērētājus par tām komercpraksēm, kas ir aizliegtas vai ko
komercprakses veicējs ir apņēmies turpmāk nepildīt, gan pieņemto lēmumu, gan
komercprakses veicēja apņemšanos pārtraukt negodīgu komercpraksi uzraudzības
iestāde ir tiesīga publicēt. Lai pārņemtu Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2005/29/EK
(2005.gada 11.maijs), kas attiecas uz uzņēmēju negodīgu komercpraksi iekšējā
tirgū attiecībā uz patērētājiem un ar ko groza Padomes Direktīvu 84/450/EEK
un Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 97/7/EK,98/27/EK un 2002/65/EK un
Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr.2006/2004 11.panta 2.punktu,
kurā noteikts, ka dalībvalstīm jāparedz arī paātrināta procedūra, lai
nodrošinātu patērētāju tiesību aizsardzību pret negodīgu komercpraksi,
likumprojektā iekļauts 13.pants, kas paredz iestādei tiesības pieņemt lēmumu
par pagaidu noregulējumu. Iestādes lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā
tiesā, kuras lēmums savukārt, lai nodrošinātu lēmuma efektivitāti un tūlītēju
izpildi, nav pārsūdzams. Šāds regulējums pašlaik jau pastāv Konkurences
likumā. Tiesības pieņemt lēmumu par pagaidu noregulējumu iestādēm
nepieciešamas, jo pašreizējais Administratīvā procesa likuma regulējums
nenodrošina pietiekamu patērētāju tiesību aizsardzību pret negodīgas
komercprakses radītajām sekām. Lai novērstu negodīgas komercprakses
izplatību, nepieciešams tūlītēja atbildīgo iestāžu rīcība, uzliekot par
komercprakses veicējam nekavējoties pārtraukt jau uzsāktu komercpraksi vai
aizliegt tādu negodīgas komercprakses veikšanu, kuras īstenošana ir
paredzama. |
|||||||||||||
3. Cita informācija |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta projekta
ietekme uz |
||||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
|||||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi
un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā
akta projekts aizliedz komercprakses veicējam īstenot komercpraksi, kas
saskaņā ar normatīvā akta projektu ir atzīstama par negodīgu. Likumprojekts
veicinās godīgu tirdzniecību, negodīgas komercprakses veikšanas aizliegums
veicinās uzņēmējdarbības vides uzlabošanos. |
|||||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā
akta projekts veicinās patērētāju interešu ievērošanu, samazinot negodīgās komercprakses
negatīvo ietekmi uz patērētāja ekonomisko rīcību. |
|||||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
|||||||||||||
5. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā
akta projekta ietekme uz |
||||||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais
gads |
Nākamie
trīs gadi |
Vidēji
piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||||
|
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
|
|||||||||
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos |
- |
436,8 |
384,8 |
388,6 |
406,0 |
|||||||||
3. Finansiālā
ietekme |
- |
-436,8 |
-384,8 |
-388,6 |
-406,0 |
|||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie
pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
- |
- |
- |
- |
- |
|||||||||
5. Detalizēts finansiālā
pamatojuma aprēķins |
||||||||||||||
Papildus izdevumi Patērētāju
tiesību aizsardzības centram: |
- |
Kopā: 362,5 |
Kopā 316,8 |
Kopā: 316,8 |
Kopā: 332,1 |
|||||||||
Atalgojums 16 darbiniekiem, tai
skaitā 6 reģionālajās pārvaldēs 1 departamenta direktors (26.3. vai
21.saime, V līmenis, 12.mēnešalgu grupa; Ls 1100 x 12 mēn. + 1100 = Ls
14 300), 1 departamenta direktora vietnieks (26.3. vai 21. saime, IV
līmenis, 11.mēnešalgu grupa; Ls 900 x 12 mēn. + 900 = Ls 11 700), 8
juristi (26.3. vai 21. saime, III līmenis, 9.mēnešalgu grupa; Ls 680 x 12 mēn.+ 680 = Ls 8840 x 8 cilv.
= Ls 70 720); 6 vecākie inspektori (26.3. saime, III līmenis,
9.mēnešalgu grupa; Ls 680 x 12 mēn.+
680 = Ls 8840 x 6 cilv. = Ls 53 040)= 70 720 + 14 300 + 11 700 + 53
040 = 149 760 + 15% = Ls 172 224 Klāt nākošās funkcijas
izpildi nav iespējams deleģēt esošajiem darbiniekiem, tāpēc institūcijai ir
nepieciešams pieņemt papildus darbiniekus, kuru skaits noteikts, ņemot vērā
prognozējamo darba apjomu. 6 no 16 PTAC darbiniekiem būs reģionālajās
pārvaldēs. 16 darbinieki nepieciešami jauno funkciju izpildei, lai efektīvi
veiktu tirgus uzraudzību. PTAC tiks izveidots departaments, kas veiks
uzraudzības darbu visā Latvijā. Ņemot vērā, ka nevar paredzēt, kādas
kvalifikācijas darbinieki tiks pieņemti darbā, aprēķināts vidējais atalgojums,
pieņemot, ka darbiniekiem būs 4 kvalifikācijas kategorija. Inspektori ir tiesīgi pieņemt lēmumus un arī
juristiem ir līdzīgi uzdevumi. PTAC ir nepieciešami ļoti augstas
kvalifikācijas darbinieki, kuri nevis veic nelielu juridisku konsultēšanu
vienā iestādes darbības jomā, bet veic lietu izpēti un gatavo lēmumus. |
- |
172,2 |
172,2 |
172,2 |
172,2 |
|||||||||
Sociālās apdrošināšanas
obligātās iemaksas (149 760 Ls x
24,09%) = Ls 41 489 |
- |
41,5 |
41,5 |
41,5 |
41,5 |
|||||||||
Darba devēja apmaksātie
veselības, dzīvības apdrošināšanas izdevumi Ls 250 x 16 = Ls 4000 |
- |
4,0 |
4,0 |
4,0 |
4,0 |
|||||||||
Komandējumu izdevumi 16
darbiniekiem Ls 12 618 (Latvija 6 x 68 Ls (dienas
nauda Ls 4 x 2 + viesnīca Ls 25 x 2 + transports 10 Ls)) = Ls 408 x 16 cilv.
= Ls 6528 Ārvalstis 10 reizes gadā
(dienas nauda Ls 33 x 3 = Ls 99; viesnīca Ls 105 x 2 = Ls 210; transports Ls
300) Ls 609 x 10 = Ls 6090 |
- |
12,6 |
12,6 |
12,6 |
12,6 |
|||||||||
Pakalpojumu apmaksa 16
darbiniekiem: - telpu noma (ieskaitot
komunālos maksājumus) 160 m2 x 10 Ls = 1600 Ls x 12 mēn. = Ls 19 200 - telefona līnijas pieslēgums
Ls 35 x 16 cilv. = Ls 560 - telekomunikāciju
pakalpojumi (Ls 40 x 12) x 16 cilv. =
Ls 7680 - internets, Nais un citi
sakari (Ls 10 x 12) x 16 cilv. = Ls 1920 - pasta pakalpojumi Ls 100 x 16
cilv. = Ls 1600 - darbinieku apmācība Ls 300 x
16 cilv. = Ls 4800 - automašīnas noma Ls 300 x 12
= Ls 3600 + apdrošināšana Ls 400 = Ls 4000 - degviela Ls 300 x 12 = Ls
3600 |
- |
43,4 |
42,8 |
42,8 |
43,0 |
|||||||||
Materiālās izmaksas Ls 9096 - 16 darba krēsli Ls 65 x 16 = Ls 1040 - 24 apmeklētāju krēsli Ls 40 x 24 = Ls 960 - 16
kalkulatori Ls 4 x 16 = Ls 64 - biroja telpu iekārtojums (kanceleja) Ls 90 x 16 =
Ls 1440 - kanceleja (6 Ls x 12) x 16 = Ls 1152 - 16 galda lampas Ls 20 x 16 = Ls 320 - saimniecības izdevumi Ls 80 x 16 = Ls 1280 - 16 telefona aparāti Ls 40 x 16 = Ls 640 - biroja tehnikas uzturēšana (lāzerprintera kasetes
(30 x 48 Ls=1440 Ls), kopētāja kasetes (6 x 30 Ls= 180 Ls), faksa kasetes (4
x 55 Ls = 220 Ls)) = Ls 1840 - 4 Printera galdiņi Ls 40 x 4 = Ls160 - Arhīva plaukti Ls 200 |
- |
9,1 |
5,7 |
5,7 |
6,8 |
|||||||||
Kapitālie izdevumi Ls 29 700 - 16 datori (ieskaitot
datorprogrammas) 8 portatīvie datori Ls 1500 x 8 = Ls 12 000, 8 stacionārie
datori Ls 800 x 8 = Ls 6400 - kopā Ls
18400 - 4 printeri 350 x 4 = Ls
1400 - 4 pārnēsājamie printeri 250
x 4 = Ls 1000 - fakss un kopētājs Ls 1200 - 16 darba galdi Ls 260 x 10 = Ls 2600 ; - dokumentu
skapji Ls 230 x 10 = Ls 2300 - 2 pārrunu galdi 2 x Ls 300 = Ls 600 - 4 drēbju skapji
4 x Ls 100 = Ls 400 - 4 fotoaparāti
Ls 300 x 4 = Ls 1200; - 4 fotoprinteri
Ls 150 x 4 = Ls 600 |
- |
29,7 |
- |
- |
9,9 |
|||||||||
4 pētījumu veikšana gadā
pētījumi par komercpraksi konkrētās jomās (piemēram, elektronisko sakaru
tirgus u.c. ) 6 000 (1 pētījuma vidējā cena 5000 8000 Ls) x 4 = Ls 24 000 Patērētāju aptaujas veikšana Ls
4000 |
- |
28,0 |
28,0 |
28,0 |
28,0 |
|||||||||
Datorprogrammas izstrāde
(pārstrāde): Ls 20 000 Datorprogrammas uzturēšana
gadā: Ls 2 000 |
- |
22,0 |
2,0 |
2,0 |
8,7 |
|||||||||
Papildus izdevumi Valsts
Farmācijas inspekcijai |
- |
Kopā: 74,3 |
Kopā: 68 |
Kopā: 71,8 |
Kopā: 73,9 |
|||||||||
Atalgojums 3 darbiniekiem nodaļas vadītājs (26.3.saime, V līmenis, 12.mēnešalgu grupa,
4.kvalif.pakāpe) (Ls 1058 X 12 mēn + 1058 = 13754 Ls; 13754 + 15% =
15 817 Ls); vecākais inspektors (26.3.saime, III līmenis, 9.mēnešalgu grupa,
2.kvalif.pakāpe) (Ls 576 X 12 mēn + 576 = 7488;7488 + 15% = 8611 Ls); jurists (21.saime, III līmenis, 9.mēnešalgu grupa, 2.kvalif.pakāpe) (Ls
Ls 576 X 12 mēn = Ls 6912; 6912 + 15% = 7949 Ls). Atalgojums pirmajā ieviešanas
gadā kopā sastāda Ls 29377 Klāt nākošās funkcijas izpildi
nav iespējams deleģēt esošajiem darbiniekiem, kuru darba apjoms un slodze
neļauj veikt vēl papildus funkciju, tāpēc institūcijai ir nepieciešams
pieņemt papildus darbiniekus, kuru skaits noteikts, ņemot vērā prognozējamo
darba apjomu; turklāt darbinieku skaits
- 3 ir minimālais darbinieku skaits jaunās funkcijas izpildei. Jaunpieņemamo
darbinieku (gan nodaļas vadītāja, gan vecākā inspektora) kompetences obligāts
nosacījums būs arī administratīvo sodu noteikšana un fizisko un juridisko
personu darbības pārtraukšana. Savukārt, jurista amata pienākumi
neaprobežosies tikai ar specializēto, atsevišķo iestādes darbības jomu
Komercprakses likuma prasību ievērošanas uzraudzību, bet tie, ņemot vērā
risināmo jautājumu spektru, sasaistīsies ar visas iestādes jautājumu
risināšanu Valsts farmācijas inspekcijai
nepieciešamo papildus 3 darbinieku atalgojums nākamajos funkcijas īstenošanas
gados palielināsies, prognozējot, ka darbinieku kvalifikācija tiek
palielināta katru gadu par 1 vienību, resp. (1 nodaļas vadītājs (26.3.saime,
V līmenis, 12.mēnešalgu grupa, 4.kvalif.pakāpe- 2008.gadā, 5.kval.pakāpe -
2009.gadā, utml. katru gadu palielinoties kvalifikācijas pakāpei par 1
vienību), 1 vecākais inspektors (26.3.saime, III līmenis, 9.mēnešalgu grupa,
2.kvalif.pakāpe- 2008.gadā, 3.kval.pakāpe - 2009.gadā, utml. palielinoties
kvalifik.pakāpei) un 1 jurists (21.saime, III līmenis, 9.mēnešalgu grupa,
2.kvalif.pakāpe - 2008.gadā, 3.kval.pakāpe - 2009.gadā, utml. palielinoties
kvalifik.pakāpei), tādējādi atalgojums 2009.gadā būs jau Ls 38239; 2010.gadā
Ls 41333; 2011.gadā Ls 42750; 2012.gadā Ls 44275. |
- |
29,4 |
38,2 |
41,3 |
39,2 |
|||||||||
Sociālās apdrošināšanas
obligātās iemaksas (29377 x 24,09%) = Ls 7077 (pirmajā ieviešanas gadā) Ievērojot to, ka mainās atalgojums,
mainīsies arī sociālās apdrošināšanas maksājumu summas turpmākjiem gadiem
(pēc pirmā ieviešanas gada), kuras 2009.gadā ir Ls 9212; 2010.gadā Ls 9957;
2011.gadā Ls 10298; 2012.gadā Ls 10665. |
- |
7,1 |
9,2 |
9,9 |
9,4 |
|||||||||
Komandējumi un dienesta
braucieni: t.sk. komandējumi (uz ES darba
grupām):(Brisele 9 x 299Ls (dienas nauda 33 x 3 + viesnīca 2 x 100 +
vietējais transports 33 Ls) = Ls 2691,- ar funkciju veikšanu saistītie
dienesta braucieni pa Latviju (Ls 96,- (vidējā summa mēnesī) x 2 x 12 = Ls
2304,-) Kopā: Ls
4995 |
- |
5,0 |
5,0 |
5,0 |
5,0 |
|||||||||
Pakalpojumu apmaksa - personāla apmācīšanas
izdevumi (apmācību kursi)(vidēji mēnesī Ls 24,8 x 3 x 12 = Ls 893,-) *; - darba devēja apmaksātie
veselības, dzīvības apdrošināšanas izdevumi (Ls 300,- x 3)= Ls 900,- ; - telefona līnijas pieslēgums
35 Ls x 3 = 105 Ls *; - telekomunikāciju pakalpojumi
= 40 Ls x 12 x 3 = 1440 Ls; - telpu noma = 30 m2 x 9 Ls =
270 Ls x 12 = 3240 Ls; - Internets, NAIS un citi
sakari: (vidēji mēnesī) Ls19 x 12 = 228 Ls; - pasta pakalpojumi: 12 Ls
(vidēji mēnesī) x 3 x 12 = 432 Ls; - telpu remonts 200 Ls x 30 m2
= 6000 Ls*; - automašīnas noma 250 Ls x 12
= 3000 Ls + (KASKO un OCTA apdrošināšana) 410 Ls = 3410 Ls Kopā : Ls 16648,-. * - papildus izdevumi tikai
pirmajā ieviešanas gadā |
- |
16,5 |
16,5 |
16,5 |
16,5 |
|||||||||
Materiālās izmaksas - apmeklētāju krēsli 25 Ls x 3
= 75 Ls* - kalkulators 16 x 3 Ls = 48
Ls*; - biroja telpu iekārtojums
(kanceleja) 90 Ls x 3 = 270 Ls*; - galda lampa 20 Ls x 3 = 60
Ls*; - telefona aparāts 40 Ls x 3 =
120 Ls*; - biroja tehnikas uzturēšana
(lāzerprintera kasetes (6 x 48 Ls), kopētāja kasetes (6 x 28 Ls), faksa
kasetes(6 x 28 Ls)) = 624 Ls; - degviela dienesta
operatīvajiem braucieniem Ls 420,- x 12 mēneši = Ls 5040,-; - kārtējā remonta un
uzturēšanas materiāli Ls 8 x 3 x 12 = Ls 288,-; - saimniecības materiāli
(jaunveidojamās nodaļas darbinieku patērētie saimniecības materiāli, kā arī
tiem izsniegti atsev.saimniec.materiāli Ls 12 x 3 x 12 mēn ) = Ls 432,-. Kopā : Ls 6957,- * - papildus izdevumi tikai
pirmajā ieviešanas gadā |
- |
7,0 |
5,9 |
5,9 |
6,1 |
|||||||||
Kapitālie izdevumi: - darba krēsli 76 Ls x 3 = 228
Ls - biroja mēbeles (darba galdi
230 Ls x 3 = 690 Ls; dokumentu skapji 185 Ls x 3 = 555 Ls; drēbju skapis 180
Ls, pārrunu galds 140 Ls; dokumentu plaukti Ls 78 x 2 = Ls 156,-) = 1721 Ls - datora sistēmbloks Ls 810,- x
3 = Ls 2430,-; -
monitors Ls 212 x 3= Ls 636,- ; - UPS Ls 262 x 3 = Ls
786,-; - lāzerprinteris 320 Ls ; - Faksa aparāts = 350 Ls; - datu bāze datoriem (kopā ar
licencētām datorprogrammām) Ls 2870,- Kopā: Ls 9341,-. Kapitālie izdevumi nepieciešami tikai
pirmajā ieviešanas gadā, nodrošinot funkcijas veikšanu |
|
9,3 |
- |
- |
3,1 |
|||||||||
6. Cita informācija |
Sagatavots ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekts, kurā
noteikts, ka jautājumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu
Ekonomikas ministrijai 2008.gadā un turpmākajos gados jāskata Ministru kabinetā
kopā ar visu ministriju budžeta prioritāšu pieteikumiem kārtējā gada valsts
budžeta likumprojekta sagatavošanas un izskatīšanas procesā. |
|||||||||||||
IV.
Kāda var būt normatīvā akta projekta ietekme uz |
||||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru
kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī
tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to
izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts
šos noteikumus izstrādāt. |
Papildus ir sagatavoti grozījumi Reklāmas likumā, grozījumi Latvijas
Administratīvo pārkāpumu kodeksā un Krimināllikumā, kas tiks iesniegti
vienlaicīgi ar likumprojektu. |
|||||||||||||
2. Cita informācija |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
||||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojektu
nepieciešams pieņemt, lai saskaņā ar Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 249.
pantu izpildītu Eiropas Savienības dalībvalsts saistības, piemērojot Eiropas
Parlamenta un Padomes Direktīvu 2005/29/EK. |
|||||||||||||
2. Saistības pret citām
starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
3. Saistības, kas izriet no
Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums
1.tabula |
||||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības
normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi,
vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Eiropas
Parlamenta un Padomes Direktīva 2005/29/EK (2005. gada 11. maijs), kas attiecas
uz uzņēmēju negodīgu komercpraksi iekšējā tirgū attiecībā pret patērētājiem
un ar ko groza Padomes Direktīvu 84/450/EEK un Eiropas Parlamenta un Padomes
Direktīvas 97/7/EK, 98/27/EK, un 2002/65/EK un Padomes Regulu (EK)
Nr.2006/2004, Official Journal L
149, 11/06/2005 Lpp. 0022-0039. Eiropas Parlamenta un Padomes
Regula (EK) Nr. 2006/2004, Official Journal L 364 , 09/12/2004 P. 0001 0011. |
|||||||||||||
2.tabula |
||||||||||||||
Latvijas
normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas
Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|||||||||||
2.p. |
Direktīva 2005/29/EK 1.pants |
Atbilst |
|
|||||||||||
1.p. piektā daļa |
Direktīva 2005/29/EK 1.panta e)apakšpunkts |
Atbilst |
|
|||||||||||
4.p. ceturtā daļa |
Direktīva 2005/29/EK 1.panta h)apakšpunkts |
Atbilst |
|
|||||||||||
1.p. 2.p. |
Direktīva 2005/29/EK 2.panta b)apakšpunkts |
Atbilst |
|
|||||||||||
1.p. 1.p. |
Direktīva 2005/29/EK 2.panta c)apakšpunkts |
Atbilst |
|
|||||||||||
1.p. 3.p. |
Direktīva 2005/29/EK 2.panta d)apakšpunkts |
Atbilst |
|
|||||||||||
1.p. 4.p. |
Direktīva 2005/29/EK 2.panta f)apakšpunkts |
Atbilst |
|
|||||||||||
5.p. otrā daļa |
Direktīva 2005/29/EK 2.panta k)apakšpunkts |
Atbilst |
|
|||||||||||
8.p. otrā daļa |
2005/29/EK 2.panta j)apakšpunkts |
Atbilst |
|
|||||||||||
6.p.ceturtā daļa |
Direktīva 2005/29/EK 2.panta i)apakšpunkts |
Atbilst |
|
|||||||||||
3.p. pirmā daļa |
Direktīva 2005/29/EK 3.panta 1.punkts |
Atbilst |
|
|||||||||||
3.p. otrā daļa |
Direktīva 2005/29/EK 3.panta 2.punkts |
Atbilst |
|
|||||||||||
3.p. otrā daļa |
Direktīva 2005/29/EK 3.panta 3.punkts |
Atbilst |
|
|||||||||||
3.p. otrā daļa 3.p. ceturtā daļa |
Direktīva 2005/29/EK 3.panta
7.punkts |
Atbilst Atbilst |
|
|||||||||||
3.p. trešā daļa |
Direktīva 2005/29/EK 3.panta 8.punkts |
Atbilst |
|
|||||||||||
4.p.pirmā daļa |
Direktīva 2005/29/EK 3.panta 10.punkts |
Atbilst |
|
|||||||||||
4.p. sestā daļa |
Direktīva 2005/29/EK 5.panta 1.punkts |
Atbilst |
|
|||||||||||
4.p. trešā daļa |
Direktīva 2005/29/EK 5.panta 3.punkts |
Atbilst |
|
|||||||||||
4.p. trešā daļa |
Direktīva 2005/29/EK 5.panta ceturtā punkta
a)apakšpunkts |
Atbilst |
|
|||||||||||
5.p. pirmās daļas 1.p. |
Direktīva 2005/29/EK 5.panta ceturtās daļas b)apakšpunkts |
Atbilst |
|
|||||||||||
5.p.trešās daļas 1.p. |
Direktīva 2005/29/EK 6.panta 1.punkts |
Atbilst |
|
|||||||||||
5.p.trešās daļas 2. p. |
Direktīva 2005/29/EK 6.panta pirmā punkta a),b)
apakšpunkts |
Atbilst |
|
|||||||||||
5.p. trešās daļas 3.p. |
Direktīva 2005/29/EK 6.panta c)apakšpunkts |
Atbilst |
|
|||||||||||
5.p.trešās daļas 4.p. |
Direktīva 2005/29/EK 6.panta d)apakšpunkts |
Atbilst |
|
|||||||||||
5.p.trešās daļas 5.p. |
Direktīva 2005/29/EK 6.panta e)apakšpunkts |
Atbilst |
|
|||||||||||
5.p. trešās daļas 6.p |
Direktīva 2005/29/EK 6.panta f)apakšpunkts |
Atbilst |
|
|||||||||||
6.p. pirmā daļa |
Direktīva 2005/29/EK 6.p. g)apakšpunkts |
Atbilst |
|
|||||||||||
6.p. otrā daļa |
Direktīva 2005/29/EK 7.panta 1. punkts |
Atbilst |
|
|||||||||||
6.panta trešā daļa |
Direktīva 2005/29/EK 7.panta 2.punkts |
Atbilst |
|
|||||||||||
6.p. ceturtās daļas
1.,2.,3.,4.,5.,p. |
Direktīva 2005/29/EK 7.panta 3.punkts |
Atbilst |
|
|||||||||||
6.p. piektā daļa |
Direktīva 2005/29/EK 7.panta 4.punkta a),b),c),d) apakšpunkts |
Atbilst |
|
|||||||||||
8.p. trešās daļas
1).,2).,3)., p. |
Direktīva 2005/29/EK 7.panta 5.punkts |
Atbilst |
|
|||||||||||
8.p. trešās daļas 3.p. |
Direktīva 2005/29/EK 9.panta a),b) apakšpunkts |
Atbilst Atbilst |
|
|||||||||||
8.p. trešās daļas 4).p. |
Direktīva 2005/29/EK 9.panta c)apakšpunkts |
Atbilst |
|
|||||||||||
8.p. trešās daļas 5.p. |
Direktīva 2005/29/EK 9.panta d)apakšpunkts |
Atbilst |
|
|||||||||||
11.p. pirmā daļa |
Direktīva 2005/29/EK 9.panta e)apakšpunkts |
Atbilst |
|
|||||||||||
10.panta pirmā daļa |
Direktīva 2005/29/EK 11.panta 1.punkts |
Atbilst |
|
|||||||||||
11.p.ceturtās daļas
2.,4.punkts, 12.p.trešā daļa |
Direktīva 2005/29/EK 11.panta 1.,3.punkts |
Atbilst |
|
|||||||||||
11.p. otrā, trešā daļa |
Direktīva 2005/29/EK 11.panta 2.punkts |
Atbilst |
|
|||||||||||
14.p. |
Direktīva 2005/29/EK 12.pants |
Atbilst |
|
|||||||||||
7., 9.pants |
Direktīva 2005/29/EK 1.pielikums |
Atbilst |
|
|||||||||||
6.panta ceturtā daļa |
Direktīva 2005/29/EK 2.pielikums |
Atbilst |
|
|||||||||||
5. Cita informācija |
Lai pilnībā pārņemtu Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu
2005/29/EK (2005. gada 11. maijs), kas attiecas uz uzņēmēju negodīgu
komercpraksi iekšējā tirgū attiecībā pret patērētājiem un ar ko groza Padomes
Direktīvu 84/450/EEK un Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 97/7/EK,
98/27/EK, un 2002/65/EK un Padomes Regulu (EK) Nr.2006/2004, papildus
izstrādāti grozījumi Reklāmas likumā, Latvijas Administratīvo pārkāpumu
kodeksā un Krimināllikumā. Atsevišķas Eiropas Parlamenta un Padomes
Direktīvas 2005/29/EK (2005. gada 11. maijs), kas attiecas uz uzņēmēju
negodīgu komercpraksi iekšējā tirgū attiecībā pret patērētājiem un ar ko
groza Padomes Direktīvu 84/450/EEK un Eiropas Parlamenta un Padomes
Direktīvas 97/7/EK, 98/27/EK, un 2002/65/EK un Padomes Regulu (EK)
Nr.2006/2004, normas, piemēram, 15. 16.pants, jau ir pārņemti Patērētāju
tiesību aizsardzības likuma 4.panta trešajā daļā un 25.pantā. |
|||||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
||||||||||||||
1. Ar
kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2005/29/EK
pārņemšanai konsultācijas ir notikušas ar Latvijas Tirgotāju asociāciju, Latvijas
Reklāmas asociāciju un Latvijas Preses izdevēju asociāciju. |
|||||||||||||
2. Kāda
ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums |
Latvijas Tirgotāju asociācija, un Latvijas
Preses izdevēju asociācija pauda atbalstu likumprojektam. Latvijas Reklāmas
asociācijas priekšlikumi daļēji iestrādāti likumprojektā. |
|||||||||||||
3. Kādi
sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas
viedoklis |
Likumprojekta
teksts tiks publicēts Ekonomikas ministrijas mājas lapā (www.em.gov.lv) un Patērētāju tiesību
aizsardzības centra mājas lapā (www.ptac.gov.lv). |
|||||||||||||
4.
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas
nav notikušas. |
|||||||||||||
5. Cita informācija |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
projekta izpilde |
||||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no
valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts
institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojektā paredzētos uzdevumus veiks Patērētāju tiesību
aizsardzības centrs un Valsts Farmācijas inspekcija. |
|||||||||||||
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likuma
teksts tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis, kā arī Ekonomikas
ministrijas mājas lapā (www.em.gov.lv) un
Patērētāju tiesību aizsardzības centra mājas lapā (www.ptac.gov.lv). |
|||||||||||||
3. Kā
indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Indivīds Patērētāju tiesību aizsardzības centra un Valsts Farmācijas
inspekcijas amatpersonu izdotos administratīvos aktus un faktisko rīcību var
apstrīdēt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā tiesā. Atlīdzinājumu par mantisko zaudējumu vai personisko kaitējumu, kas
nodarīts ar valsts pārvaldes iestādes prettiesisku administratīvo aktu vai
faktisko rīcību indivīds var saņemt saskaņā ar Valsts pārvaldes iestāžu nodarīto
zaudējumu atlīdzināšanas likumu. |
|||||||||||||
4. Cita informācija |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
Ekonomikas ministrs J.Strods
Valsts
sekretārs |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
K.Gerhards |
Dž.Innusa |
I. Vanaga |
L.Duntava |
23.07.2007 11:16
3694
I.Mackeviča
7013146, Inna.Mackevica@em.gov.lv