Likumprojekts
1.pants. Latvijas Jūras akadēmijas Satversmes sapulcē
2006.gada 22.novembrī pieņemtā Latvijas Jūras akadēmijas Satversme ar šo likumu
tiek apstiprināta.
2.pants. Likums stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā
izsludināšanas. Līdz ar likumu izsludināma Latvijas Jūras akadēmijas Satversme.
Izglītības
un zinātnes ministre
B.Rivža
I. Kādēļ normatīvais akts ir
vajadzīgs
|
|
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Ņemot vērā, ka
2006.gada 6.aprīlī spēkā stājās grozījumi Augstskolu likumā un to pārejas
noteikumu 18. un 19.punkts paredz augstskolām nodrošināt savu satversmju
atbilstību ar Augstskolu likumā noteiktajām prasībām, kā arī, saskaņā ar
Augstskolu likuma 10.panta trešajā daļā noteikto, ka valsts dibināto
augstskolu satversmi un tās grozījumus tajā pieņem attiecīgās augstskolas
satversmes sapulce un pēc izglītības un zinātnes ministra ieteikuma ar likumu
apstiprina Saeima, ir nepieciešams šis likumprojekts. Latvijas Jūras
akadēmijas Satversme tika apstiprināta ar Ministru kabineta 1998.gada
29.septembra rīkojumu Nr.469 Par Latvijas Jūras akadēmijas Satversmes
apstiprināšanu un grozījumi ar Ministru kabineta 2003.gada 16.aprīļa
rīkojumu Nr.223 Par Latvijas Jūras akadēmijas Satversmes grozījumu
apstiprināšanu. |
Ar šo likumprojektu tiek apstiprināta Latvijas
Jūras akadēmijas Satversme. Satversme nosaka Latvijas Jūras akadēmijas
darbības pamatvirzienus un uzdevumus, juridisko statusu tiek noteikts, ka
tā ir atvasināta publiska persona. Satversme nosaka akadēmijas personāla
(akadēmiskā personāla, vispārējā personāla un studējošo) sastāvu un tiesības,
pašpārvaldes un struktūrvienības, nosakot, ka tās pārstāvības un vadības
institūcijas un galvenās lēmējinstitūcijas ir: Satversmes sapulce, Senāts,
Rektors, Revīzijas komisija un Akadēmiskā šķīrējtiesa, kā arī nosaka to
struktūru un kompetenci. Tāpat tiek noteikts arī Latvijas Jūras akadēmijas
īpašums, finanses un saimnieciskā darbība, Satversmes pieņemšanas un
grozījumu izdarīšanas kārtība, kā arī Latvijas Jūras akadēmijas
reorganizācijas vai likvidācijas kārtība. |
|
Citas informācijas nav. |
II. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme attiecībā uz
makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
Likumprojekts šo jomu neskar. |
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
5. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
III. Kāda
var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads (2007.) |
Nākamie trīs gadi
(2008.2010.) |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos |
Likum-projekts
šo jomu neskar. |
Likum-projekts
šo jomu neskar. |
Likum-projekts
šo jomu neskar. |
Likum-projekts
šo jomu neskar. |
Likum-projekts
šo jomu neskar. |
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos |
Likum-projekts
šo jomu neskar. |
Likum-projekts
šo jomu neskar. |
Likum-projekts
šo jomu neskar. |
Likum-projekts
šo jomu neskar. |
Likum-projekts
šo jomu neskar. |
3. Finansiālā ietekme |
Likum-projekts
šo jomu neskar. |
Likum-projekts
šo jomu neskar. |
Likum-projekts
šo jomu neskar. |
Likum-projekts
šo jomu neskar. |
Likum-projekts
šo jomu neskar. |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
|||||
5. Detalizēts finansiālā
pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
6. Cita informācija |
Citas
informācijas nav. |
IV. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti likumi un Ministru kabineta
noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī
tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to
izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts
šos noteikumus izstrādāt. |
Nav nepieciešams izstrādāt papildu normatīvos
aktus. |
2. Cita informācija |
Citas
informācijas nav. |
|
V. Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|||||
|
1. Saistības pret Eiropas
Savienību. |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
||||
|
2. Saistības pret
citām starptautiskajām organizācijām. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
|
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju. |
Likumprojekts šo jomu neskar.
|
|||||
2.tabula |
||||||
Latvijas normatīvā akta
projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais
akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|||
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||
5.
Cita informācija |
Citas informācijas nav.
|
|||||
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
Konsultācijas nav notikušas. |
|
Konsultācijas nav
notikušas. |
|
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
|
Konsultācijas nav notikušas. |
|
Citas informācijas nav. |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1.
Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību
puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas |
Jaunas
institūcijas netiek radītas. Rektors atbild par augstskolas darbības atbilstību tās
satversmei saskaņā ar Augstskolu likuma
171. panta 1. punktu. |
2.
Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrība
tiks informēta, publicējot likumu pēc tā pieņemšanas likumā Par likumu un
citu Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu
izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību
noteiktajā kārtībā.
|
3.
Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Latvijas
Jūras akadēmijas izdotos administratīvos aktus vai faktisko rīcību
augstskolas personāls var apstrīdēt akadēmiskajā šķīrējtiesā, bet akadēmiskās
šķīrējtiesas lēmumus var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā
noteiktajā kārtībā. Personas, kuras nav augstskolas personāla sastāvā,
Latvijas Jūras akadēmijas izdotos administratīvos aktus vai faktisko rīcību
var apstrīdēt, iesniedzot iesniegumu rektoram. Rektora pieņemto lēmumu var
pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
|
4. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
Izglītības un
zinātnes ministre B.Rivža
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītājs |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
|
|
|
M.Gruškevics |
E.Martinsons |
R.Ozola
|
J.Čakste |
02.05.2007; 19:30
868
S.Gerge 7047898
sendija.gerge@izm.gov.lv
Latvijas Jūras akadēmijas
Satversmes sapulcē
2006.gada 22.novembrī
Kā patstāvīga augstākā mācību iestāde
Latvijas Jūras akadēmija ir nodibināta 1993.gada 8.janvārī ar Latvijas
Republikas Ministru padomes lēmumu nr.13.
No 1990.gada 25.jūlija līdz 1993.gada 8.janvārim
Latvijas Jūras akadēmija bija Rīgas Tehniskās universitātes fakultāte.
Ar Latvijas Republikas Izglītības
ministrijas 1991.gada 18.oktobra pavēli nr.442 Latvijas Jūras akadēmijas
sastāvā tika iekļauta bijušās PSRS Jūras flotes ministrijas Rīgas jūrskola,
tādējādi apvienojot vienā mācību iestādē kuģu speciālistu sagatavošanu ar
vidējo un augstāko profesionālo jūrniecības izglītību.
Latvijas Jūras akadēmijas Satversmi ir
pieņēmis Latvijas Jūras akadēmijas Senāts 1993.gada 3.martā, un tā ir
apstiprināta ar Latvijas Republikas Ministru kabineta 1995.gada 7.februāra
lēmumu (noteikumi nr.34, prot. nr.8., 5.§) ar turpmākajiem grozījumiem.
2006.gada 22.novembrī Latvijas Jūras
akadēmijas Satversmes sapulce saskaņā ar Augstskolu likumu pieņēma jaunu
Latvijas Jūras akadēmijas Satversmi.
1. Latvijas
Jūras akadēmija (tālāk tekstā akadēmija) ir izglītības un zinātnes
institūcija, kas īsteno akadēmiskās un profesionālās studiju programmas, kā arī
nodarbojas ar zinātni un pētniecību. Akadēmijas dibinātāja ir Latvijas valsts Ministru kabineta personā.
Akadēmijas saīsinātais nosaukums ir LJA. Tās nosaukums citās valodās ir:
latīņu valodā - Academia Maritae
Latviensis;
angļu valodā Latvian Maritime Academy;
vācu valodā - Akademie für Seefahrt
Lettlands;
franču valodā - Academie Maritime de
Lettonie;
spāņu valodā - Academia Maritima de
Letonia;
krievu valodā - Латвийская Морская академия;
lietuviešu valodā - Latvijos Juros
Akademija;
igauņu valodā - Lati Mere Akademia.
2. Akadēmijas
juridiskā adrese ir Rīgā, Flotes ielā 5B, LV 1016, Latvijas Republika.
3. Akadēmija
darbojas saskaņā ar Latvijas Republikas Satversmi, Izglītības likumu,
Augstskolu likumu, Zinātniskās darbības likumu, citiem normatīviem aktiem un šo
Satversmi. Ievērojot minētos normatīvos aktus, akadēmija patstāvīgi izvēlas
ceļus savu mērķu sasniegšanai un paņēmienus savu resursu izmantošanai.
4. Akadēmija
ir atvasināta publiska persona, tai ir savs zīmogs ar Latvijas Republikas
valsts mazā ģerboņa attēlu un uzrakstu "Latvijas Jūras akadēmija".
Akadēmijas un tās struktūrvienību simboliku apstiprina akadēmijas Senāts.
5. Akadēmijas
darbības galvenais mērķis ir sniegt studējošajiem augstāko profesionālo
jūrniecības izglītību un akadēmisko sagatavotību, attīstīt lietišķo zinātni un
uzturēt nepieciešamo Latvijas Republikas jūrniecības nozares intelektuālo
potenciālu un veicinātu tās attīstību.
6. Akadēmijas
uzdevums ir:
6.1. atbilstoši Latvijas vajadzībām
sagatavot ANO Starptautiskās Jūrniecības organizācijas prasībām atbilstošas
profesionālās kvalifikācijas kuģu virsniekus, kā arī speciālistus dažādiem ar
jūras transportu saistītām komercsabiedrībām, iestādēm un dienestiem;
6.2. veikt lietišķos pētījumus Transporta
un satiksmes zinātnes nozarē;
6.3. organizēt jūrniecības speciālistu
tālākizglītošanos un pārkvalificēšanos;
6.4. koordinēt jūrniecības izglītības un
zinātnes attīstības virzienus Latvijā;
6.5. sadarboties ar jūrniecības un citām
nozares izglītības iestādēm ārvalstīs.
7. Akadēmijā profesionālās izglītības
un akadēmiskās sagatavotības ieguve paredz profesionālo studiju programmu
īstenošanu un noteiktas profesionālās kvalifikācijas un profesionālā grāda
iegūšanu, kā arī zinātniskās pētniecības darbu un zinātniskā grāda iegūšanu.
8. Akadēmija saskaņā ar
savu darbības mērķi un uzdevumiem:
8.1. patstāvīgi nosaka studiju programmu
saturu un formas, zinātniskās pētniecības pamatvirzienus, Latvijas Republikas
normatīvajiem aktiem atbilstošus studējošo uzņemšanas noteikumus un
imatrikulācijas kārtību;
8.2. piešķir kvalifikāciju un veic
promociju, izsniedz attiecīgus akadēmijas diplomus un kvalifikācijas
sertifikātus, kas atzīti Latvijas Republikā;
8.3. patstāvīgi nosaka savu
organizatorisko un pārvaldes struktūru, veido personālsastāvu, nosaka darba
algas un citu darbu samaksas likmes, kuras nav zemākas par valstī oficiāli
noteiktajām;
8.4. nosaka savus iekšējās kārtības
noteikumus.
9 .
Īstenojot savu mērķi un
uzdevumus, akadēmija pamatojas uz šādiem principiem:
9.1. akadēmiskā personāla un studējošo
akadēmiskā brīvība, kas nav pretrunā ar citu personu tiesībām, šo
Satversmi un normatīvajiem aktiem;
9.2. studiju brīvība izpaužas studējošo
tiesībās:
9.2.1. izvēlēties studiju programmu;
9.2.2. studiju laikā mainīt studiju
programmas;
9.2.3. klausīties lekcijas citās augstskolās,
citās nodaļās;
9.2.4. sastādīt un apgūt individuālu
studiju brīvās izvēles daļu;
9.2.5. nodarboties ar zinātniskās
pētniecības darbu;
9.3. pētniecības darba brīvība izpaužas
akadēmijas akadēmiskā personāla tiesībās izvēlēties zinātniskās darbības tematiku
un virzienu;
9.4. studiju un zinātniskā darba
nedalāmība.
10. Tiesības studēt akadēmijā ir
katram Latvijas Republikas pilsonim un personai, kurai ir Latvijas Republikas
izdota nepilsoņa pase, kā arī personai, kurai ir izsniegta pastāvīgās
uzturēšanās atļauja. Akadēmijā ir tiesības studēt arī citu valstu
iedzīvotājiem, ievērojot normatīvos aktus par ārzemnieku studijām Latvijā.
11. Akadēmijas pārstāvības, vadības un
lēmējinstitūcijas atbilstoši to kompetencei ir:
11.1. Satversmes sapulce;
11.2. Senāts;
11.3. rektors;
11.4. Revīzijas komisija;
11.5. Akadēmiskā šķīrējtiesa.
12. Satversmes sapulce ir akadēmijas
pilnvarota augstākā koleģiālā pārstāvības, vadības un lēmējinstitūcija.
13. Satversmes sapulce sastāv no 65 personām, ko
saskaņā ar Satversmes sapulces nolikumu ievēlē uz trim gadiem:
13.1. no akadēmijas
profesoriem un pārējā akadēmiskā personāla - 40;
13.2. no studējošajiem 15;
13.3. no vispārējā akadēmijas
personāla - 10.
Satversmes sapulce ievēlē
priekšsēdētāju, viņa vietnieku un sekretāru.
14. Satversmes sapulci sasauc rektors
vai Senāts.
15. Satversmes sapulce:
15.1. pieņem akadēmijas Satversmi un
izdara tajā grozījumus;
15.2. ievēlē un atceļ rektoru;
15.3. ievēlē no akadēmiskā un
vispārējā akadēmijas personāla senatorus, apstiprina ievēlētos studējošo
pārstāvju senatorus un Senāta nolikumu;
15.4. ievēlē Revīzijas komisiju un
apstiprina tās nolikumu;
15.5. ievēlē Akadēmisko šķīrējtiesu
un apstiprina tās nolikumu;
15.6. noklausās rektora
pārskatu;
15.7. izskata iesniegumus par
Senāta, Revīzijas komisijas un Akadēmiskās šķīrējtiesas locekļu atsaukšanu;
15.8. ir lēmējtiesīga, ja piedalās
vismaz 2/3 no sastāva.
Satversmes sapulce ir tiesīga pēc
Senāta vai rektora ierosinājuma pieņemt izskatīšanai un izlemšanai arī citus
konceptuālus akadēmijas darbības un attīstības jautājumus.
Satversmes sapulce savus lēmumus
pieņem ar vienkāršu balsu vairākumu. Balsošanas veidu izvēlas pati Satversmes
sapulce.
16. Senāts ir akadēmijas personāla koleģiāla
vadības un lēmējinstitūcija, kas apstiprina kārtību un noteikumus, kuri regulē
visas akadēmijas darbības jomas. Senatorus ievēlē uz trim gadiem.
17. Senāts sastāv no 28 senatoriem: 21
akadēmiskā personāla, 1 vispārējā akadēmijas personāla, 6 studējošo
pārstāvjiem.Senatorus var atsaukt Satversmes sapulce.
18. Senāta darbību un kompetenci
reglamentē Satversmes sapulces apstiprināts nolikums. Atsevišķu jautājumu
koordinācijai un risināšanai akadēmijas Senāts var izveidot padomes un
komisijas, kas darbojas atbilstīgi Senāta apstiprinātiem nolikumiem.
19. Senāts izskata un apstiprina:
19.1. akadēmijas
struktūrvienību, filiāļu, iestāžu, biedrību, nodibinājumu, komercsabiedrību
izveidošanas, reorganizācijas, likvidācijas un to darbības pamatnoteikumus, kā
arī statūtus vai nolikumus;
19.2. studējošo uzņemšanas
noteikumus un imatrikulācijas kārtību;
19.3. studiju programmas un studiju
plānus;
19.4. akadēmijas kvalitātes vadības
sistēmas pamatdokumentus.
20. Senāts lemj:
20.1. par būtiskiem
akadēmiskās, zinātniskās pētniecības un saimnieciskās darbības jautājumiem;
20.2. par akadēmijas budžeta
struktūru un izmantošanu, kā arī darba samaksas principiem;
20.3. par Satversmes sapulces
sasaukšanu;
20.4. par apelācijām, kas skar
rektora lēmumus, un var pieņemt izskatīšanai arī citus akadēmijas darbības
jautājumus;
20.5. par citiem jautājumiem
atbilstoši Senāta nolikumam.
Senāta lēmumus var pārsūdzēt
Akadēmiskajā šķīrējtiesā 10 dienu laikā.
21. Rektors ir akadēmijas augstākā
amatpersona, kas īsteno akadēmijas vispārējo administratīvo vadību un bez īpaša
pilnvarojuma pārstāv akadēmiju. Rektoru uz pieciem gadiem ievēlē Satversmes
sapulce, bet ne vairāk kā divas reizes pēc kārtas. Akadēmijā par rektoru ievēlē
profesoru vai personu, kurai ir doktora zinātniskais grāds. Akadēmijas ievēlēto
rektoru apstiprina Ministru
kabinets pēc Izglītības un zinātnes ministrijas ierosinājuma. Ja rektors netiek
apstiprināts, akadēmija divu mēnešu laikā atkārtoti organizē rektora vēlēšanas.
Kārtējās rektora vēlēšanas akadēmija rīko vismaz vienu mēnesi pirms rektora
pilnvaru izbeigšanās. Rektoru atceļ no amata Ministru kabinets pēc akadēmijas
Senāta vai Izglītības un zinātnes ministrijas ierosinājuma, ja rektora darbībā
konstatēti likuma vai citu normatīvo aktu pārkāpumi. Rektora atcelšanas
ierosināšanai pēc akadēmijas Senāta ierosinājuma nepieciešams vairāk nekā 50
procentu balsu no akadēmijas Senāta pārstāvju skaita.
22. Personas, kuras nav
akadēmijas personāla sastāvā, akadēmijas izdotos administratīvos aktus vai
faktisko rīcību var apstrīdēt, iesniedzot iesniegumu akadēmijas rektoram.
Rektora pieņemto lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā
noteiktajā kārtībā. Ja apstrīdamo administratīvo aktu izdevis vai faktisko
rīcību veicis akadēmijas rektors, personas, kuras nav akadēmijas personāla
sastāvā, attiecīgo administratīvo aktu vai faktisko rīcību var apstrīdēt
Izglītības un zinātnes ministrijā.
23. Rektors:
23.1. atbild par akadēmijas
darbības atbilstību Augstskolu likumam un citiem normatīvajiem aktiem, kā arī
akadēmijas Satversmei;
23.2. atbild par akadēmijā
iegūstāmās izglītības un veikto zinātnisko pētījumu kvalitāti;
23.3. nodrošina akadēmijai piešķirto
valsts budžeta līdzekļu, kā arī augstskolas mantas likumīgu, ekonomisku un
mērķtiecīgu izmantojumu; personiski atbild par akadēmijas finansiālo darbību;
23.4. veicina akadēmijas personāla
attīstību un nodrošina akadēmiskā personāla un studējošo akadēmisko brīvību;
23.5. veic citus Augstskolu likumā
un citos normatīvajos aktos, kā arī akadēmijas Satversmē noteiktos rektora
pienākumus.
24. Revīzijas komisija ir akadēmijas
kontroles institūcija. Revīzijas komisijas darbību reglamentē Satversmes
sapulces apstiprināts nolikums. Revīzijas komisiju trīs cilvēku sastāvā uz trim
gadiem no akadēmijas personāla vidus ievēlē Satversmes sapulce. Revīzijas
komisijas sastāvā nedrīkst būt akadēmijas administratīvā personāla pārstāvji.
Revīzijas komisijas locekļus var atsaukt Satversmes sapulce.
25. Revīzijas komisijai ir tiesības
pārbaudīt akadēmijas finansiālās un saimnieciskās darbības atbilstību spēkā
esošajiem likumiem, citiem normatīvajiem aktiem un akadēmijas Satversmei.
Revīzijas komisija veic pārbaudi ne retāk kā reizi gadā. Par veikto pārbaužu
rezultātiem Revīzijas komisija rakstveidā ziņo Senātam. Revīzijas komisijas
lēmumus var pārsūdzēt Akadēmiskajā šķīrējtiesā 10 dienu laikā.
26. Akadēmiskā šķīrējtiesa ir
akadēmijas lēmējinstitūcija. Akadēmiskās šķīrējtiesas darbību reglamentē
Satversmes sapulces apstiprināts nolikums. Akadēmiskā šķīrējtiesa sastāv no
piecām personām, no kurām četras ir no akadēmiskā personāla vidus, kuras uz
trim gadiem aizklātā balsošanā ievēlē Satversmes sapulce, un tās sastāvā
nedrīkst būt akadēmijas administratīvā personāla pārstāvji. Akadēmiskās
šķīrējtiesas sastāvā jābūt vienam studējošo pārstāvim, kuru ievēlē Studentu
padome. Akadēmiskās šķīrējtiesas lēmumus, kurus apstiprina Senāts, izpilda
administrācija. Akadēmiskās šķīrējtiesas pieņemtos lēmumus var pārsūdzēt tiesā
Administratīvā procesa likuma noteiktā kārtībā.
27. Akadēmiskā šķīrējtiesa izskata:
27.1. studējošo un akadēmiskā
personāla iesniegumus par akadēmijas Satversmē noteikto akadēmisko brīvību un
tiesību ierobežojumiem vai pārkāpumiem;
27.2. strīdus starp akadēmijas
amatpersonām, kā arī struktūrvienību pārvaldes institūcijām, kas atrodas
pakļautības attiecībās.
28. Akadēmiskās šķīrējtiesas
locekļi par savu darbību atbild Satversmes sapulcei un pēc darba devēja
iniciatīvas viņus no darba var atbrīvot tikai ar Satversmes sapulces
piekrišanu.
29. Akadēmijas Padomnieku konvents
ir institūcija, kas konsultē Senātu un rektoru akadēmijas attīstības
stratēģijas jautājumos, un kam ir tiesības ierosināt jautājumu izskatīšanu
Senātā un Satversmes sapulcē. Padomnieku konventu izveido Senāts, par tās
locekļiem uzaicinot atsevišķu ministriju pārstāvjus, kā arī ievērojamus
izglītības un jūrniecības nozaru organizatorus un speciālistus. Padomnieku
konventa nolikumu apstiprina Senāts. Padomnieku konventu sasauc pēc tā
priekšsēdētāja vai ne mazāk kā trešās daļas konventa locekļu ierosinājuma.
30. Akadēmiskā padome ir
akadēmijas institūcija, kas pārzina studiju, zinātniskās darbības un
saimnieciskā darba organizācijas un koordinācijas jautājumus saskaņā ar
akadēmijas Satversmi, kā arī jautājumus, kurus tai deleģē Senāts. Tā darbojas
rektora vadībā, un tajā ietilpst prorektori, nodaļu direktori, katedru un citu
struktūrvienību vadītāji. Izskatot jautājumus, kas skar konkrētas struktūrvienības
un studentus, akadēmiskajā padomē piedalās attiecīgo struktūrvienību pārstāvji
un studentu pašpārvaldes pārstāvji. Akadēmiskās padomes nolikumu apstiprina
Senāts.
31. Zinātnes padome koordinē akadēmijas
zinātniskās pētniecības darbu. Zinātnes padomes nolikumu un sastāvu apstiprina
Senāts.
32. Akadēmijas nozares profesoru
padome, novērtējot zinātnisko un pedagoģisko kvalifikāciju un
organizatorisko kompetenci, atklātā konkursā ievēlē pretendentus uz profesora
un asociētā profesora amatiem. Nozares profesoru padomi izveido saskaņā ar
Augstskolu likuma noteikumiem.
33. Akadēmijā studējošajiem -
studentiem, maģistrantiem un doktorantiem, ir vienota pašpārvalde - Studentu
padome.
34. Studentu padome:
34.1. pārstāv studējošos akadēmijas,
valsts un starptautiskajā dzīvē;
34.2. aizstāv un pārstāv studējošo
intereses akadēmijā un citās valsts institūcijās;
34.3. nosaka studējošo ievēlēšanas
kārtību Satversmes sapulcē un Senātā.
35. Studentu padomes lēmumi pēc to
apstiprināšanas Senātā ir obligāti visiem studējošajiem.
36. Studentu padomes pārstāvjiem
akadēmijas Satversmes sapulcē un Senātā ir veto tiesības jautājumos, kas skar
studējošo intereses. Pēc veto piemērošanas attiecīgo jautājumu izskata
saskaņošanas komisija, kuru izveido attiecīgā vadības institūcija pēc paritātes
principa. Saskaņošanas komisijas lēmumu šī institūcija apstiprina ar klātesošo
2/3 balsu vairākumu.
37. Studentu padomes darbību
reglamentē akadēmijas Senāta apstiprināts nolikums.
38. Studentu padomei ir tiesības
pieprasīt un saņemt informāciju, kā arī saņemt paskaidrojumus no akadēmijas
jebkuras struktūrvienības pilnvarotā pārstāvja par jautājumiem, kas skar
studējošo intereses.
39. Studējošo pašpārvaldes
pārstāvjiem ir tiesības līdzdarboties akadēmijas lēmējinstitūcijās, kā arī
tiesības piedalīties kā novērotājiem ieskaitēs un eksāmenos, ja to paredz
akadēmijas studiju kārtību reglamentējošie dokumenti.
40. Akadēmijas struktūrvienības ir
nodaļas, katedras un citas struktūrvienības. To izveidošana, reorganizācija un
likvidēšana ir akadēmijas Senāta kompetencē. Katrai akadēmijas struktūrvienībai
ir savs nolikums, kas nosaka tās uzdevumus, funkcijas un tiesības, un kuru
apstiprina akadēmijas Senāts.
41. Akadēmijas nodaļas organizē
studiju un zinātnisko darbu noteiktās studiju programmās. Nodaļas vada
direktori, kurus no akadēmijas profesoriem, asociētiem profesoriem vai
docentiem uz pieciem gadiem ievēl Senāts.
42. Akadēmijas katedra organizē un
īsteno studiju procesu vienā vai vairākās līdzīgās disciplīnās, kā arī veic
pētījumus. Katedru vada katedras vadītājs, kuru no akadēmijas akadēmiskā
personāla uz pieciem gadiem ievēl Senāts.
43. Akadēmijas pakļautībā ir
jūrskola ar tās filiālēm. Akadēmijas jūrskolai nav juridiskās personas tiesību,
un tās statusu un darbību regulē akadēmijas Senāta apstiprināts nolikums.
44. Akadēmija var dibināt
komercsabiedrības un būt par to dalībnieku, kā arī dibināt biedrības un
nodibinājumus un būt par to biedru vai dibinātāju. Akadēmija Satversmē noteikto
darbības mērķu sasniegšanai ar Senāta lēmumu var dibināt iestādes, to skaitā -
publiskās aģentūras.
45. Akadēmija īsteno profesionālās
studiju programmas un studijas doktorantūrā. Akadēmija īsteno Nacionālo
Bruņoto spēku un citu valsts dienestu jūrniecības speciālistu studiju
programmas. Akadēmija īsteno arī programmas jūrnieku profesionālajai apmācībai,
kvalifikācijas uzturēšanai, tālākizglītībai un pārkvalificēšanai.
46. Kuģu virsnieku sagatavošanā akadēmija
nodrošina profesionālo augstāko jūrniecības izglītību un profesionālās studiju
programmas profesionālā bakalaura grāda ieguvei.
47. Akadēmijas pakļautībā esošā
jūrskola nodrošina kuģa speciālistu jūrniecības vidējo profesionālo (jūrskolas)
izglītību.
48. Uzņemšanu studiju programmās
regulē uzņemšanas noteikumi. Uzņemšanas noteikumus akadēmija studiju programmās
izstrādā, ievērojot Ministru kabineta noteikumus par prasībām, kritērijiem un
kārtību uzņemšanai studiju programmās.
49. Akadēmijā studiju programmas
īsteno valsts valodā. Svešvalodu lietošana studiju programmu īstenošanā
iespējama Augstskolu likumā minētajos gadījumos.
50. Akadēmijas absolventi iegūst
profesionālajām studiju programmām atbilstošu profesionālo kvalifikāciju un
profesionālo grādu. Akadēmijas doktoranti pēc doktorantūras programmas apguves
un promocijas darba aizstāvēšanas iegūst doktora zinātnisko grādu.
51. Studējošie ievēro akadēmijas Senāta
apstiprinātos iekšējās kārtības noteikumus.
52. Studiju uzsākšana vēlākajos studiju
posmos ir iespējama, ja nokārtoti attiecīgās studiju programmas iepriekšējo
posmu nepieciešamie studiju pārbaudījumi citā augstskolā vai tos nokārto
papildus. Studijas par valsts budžeta līdzekļiem noteikta profesionālā grāda
(bakalaurs, maģistrs), zinātniskā grāda (doktors) vai augstākās izglītības
profesionālās kvalifikācijas iegūšanai fiziskā persona var izmantot vairākas
reizes.
53. Personas izslēgšanu no studējošo
saraksta veic akadēmijas rektors un to regulē akadēmijā apstiprināti noteikumi.
Apelācijas izskata Senāts.
54. Studējošiem ir tiesības:
54.1. iegūt augstāko profesionālo
izglītību;
54.2. noteiktā kārtībā izmantot
studijām un zinātniskai pētniecībai akadēmijas telpas, laboratorijas,
bibliotēkas, iekārtas, aparatūru, kultūras, sporta un citus objektus;
54.3. noteiktā kārtībā pārtraukt un
atsākt studijas;
54.4. vēlēt un tikt ievēlētiem
studējošo pašpārvaldē;
54.5. līdzdarboties akadēmijas visu
līmeņu pašpārvaldes institūcijās;
54.6. dibināt biedrības, pulciņus un
klubus;
54.7. akadēmijā brīvi paust un
aizstāvēt savas domas un uzskatus.
54.8. pretendēt uz studiju un
studējošo kredītiem.
55. Studiju programmas slēgšanas
gadījumā akadēmija finansiāli nodrošina studējošajiem iespēju turpināt
izglītības ieguvi citā akadēmijas vai citas augstskolas studiju programmā.
56. Akadēmijas personālu veido:
56.1. akadēmiskais personāls
akadēmijas akadēmiskos amatos ievēlētie darbinieki;
56.2. vispārējais akadēmijas
personāls;
56.3. pilna laika studējošie, arī
maģistranti un doktoranti.
Akadēmijas personāls akadēmijas
izdotos administratīvos aktus vai faktisko rīcību var apstrīdēt Akadēmiskajā
šķīrējtiesā, bet Akadēmiskās šķīrējtiesas lēmumu var pārsūdzēt tiesā
Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
57. Akadēmijas akadēmisko personālu
veido profesori, asociētie profesori, docenti un vadošie pētnieki, lektori un
pētnieki, asistenti.
58. Par profesoru var ievēlēt personu,
kurai ir doktora grāds un ne mazāk kā triju gadu pieredze asociētā profesora
vai profesora amatā. Asociēto profesoru amatu skaitu atbilstoši nepieciešamībai
un finansējuma iespējām nosaka akadēmija. Asociētā profesora amatā var ievēlēt
personu, kurai ir doktora grāds vai profesionālo studiju programmu īstenošanai
arī personas, kurām ir atbilstoša augstākā izglītība un vismaz desmit gadu
praktiskā darba pieredze attiecīgajā nozarē. Uz vakantajām profesora un
asociētā profesora amata vietām tiek izsludināts atklāts konkurss. Pretendentus
uz profesoru un asociēto profesoru amatiem ievēlē attiecīgās nozares profesoru
padome uz sešiem gadiem.
59. Docenta amatā var ievēlēt personu,
kurai ir doktora grāds vai profesionālo studiju programmu īstenošanai arī
personas ar augstāko izglītību bez zinātniskā grāda un pasniedzamajam
priekšmetam atbilstošu vismaz septiņu gadu praktiskā darba stāžu.
60. Lektora amatā var ievēlēt
personas ar doktora vai maģistra grādu vai profesionālo studiju programmu
īstenošanai arī personas, kurām nav zinātniskā un akadēmiskā grāda, bet ir
pasniedzamajam priekšmetam atbilstošs piecu gadu praktiskā darba stāžs. Lektora
galvenie uzdevumi ir: lekciju lasīšana, studiju nodarbību vadīšana, eksāmenu un
citu pārbaudījumu pieņemšana studiju kursos, metodiskais darbs, pētniecības
darbs atbilstošā zinātnes apakšnozarē.
61. Asistenta amatā var ievēlēt
personas ar doktora vai maģistra grādu vai profesionālo studiju programmu
īstenošanai arī personas, kurām nav zinātniskā un akadēmiskā grāda, bet ir
pasniedzamajam priekšmetam atbilstošs piecu gadu praktiskā darba
stāžs. Asistenta galvenie uzdevumi ir: studiju nodarbību vadīšana,
pārbaudījumu pieņemšana, palīdzība profesoriem un asociētiem profesoriem to
pedagoģiskā darbā, metodiskais darbs, līdzdalība pētniecības darbā atbilstošā
zinātnes apakšnozarē. Docenta, lektora un asistenta amatā ievēl uz sešiem
gadiem un ievēlēšanas noteikumus nosaka Senāta apstiprināts nolikums.
62. Ja akadēmijā ir brīvs vai uz laiku
brīvs akadēmiskais amats, Senāts pēc Akadēmiskās padomes ierosinājuma var
nolemt neizsludināt konkursu, bet uz laiku līdz diviem gadiem pieņemt darbā
viesprofesoru, viesdocentu vai vieslektoru. Viesprofesoriem, viesdocentiem un
vieslektoriem ir tādas pašas tiesības, pienākumi un atalgojums kā profesoriem,
docentiem un lektoriem, bet viņi nevar piedalīties vēlēto vadības institūciju
darbā.
63. Par īpašu ieguldījumu
augstākajā izglītībā, profesoriem un asociētajiem profesoriem sasniedzot
pensijas vecumu, akadēmija var piešķirt goda nosaukumu emeritus profesors.
64. Rektoram ir tiesības pieņemt
darbā akadēmiskajos amatos personas, kuru kvalifikācija atbilst Augstskolu
likuma un akadēmijas izvirzītajām prasībām un noslēgt ar tām darba līgumu uz ievēlēšanas
laiku sešiem gadiem.
65. Doktora grāda piešķiršanai
akadēmija var izveidot promocijas padomi. Tās darbība notiek saskaņā ar
Zinātniskās darbības likumu.
66. Akadēmijas akadēmiskais personāls
veic studējošo izglītošanu un zinātniskos pētījumus. Uzdevumu apjomu katrā no
abiem pamatdarbības veidiem nosaka akadēmija. Profesoru, asociēto profesoru un
docentu galvenos uzdevumus nosaka Augstskolu likums, bet lektoru un asistentu
akadēmijas Satversme.
67. Akadēmiskajam personālam katru
gadu pienākas astoņu nedēļu apmaksāts atvaļinājums, bet ik pēc sešiem gadiem
apmaksāts sešu kalendāro mēnešu akadēmiskais atvaļinājums zinātniskiem
pētījumiem vai zinātniskā darba veikšanai ārpus savas darbavietas.
Akadēmiskajam personālam ir tiesības vienu reizi saņemt apmaksātu triju mēnešu studiju
atvaļinājumu doktora disertācijas sagatavošanai.
68. Akadēmijas personālam ir tiesības
saskaņā ar akadēmijas Satversmi noteiktajā kārtībā piedalīties akadēmijas
vadības un pašpārvaldes lēmumu un iekšējās kārtības noteikumu izstrādāšanā, kā
arī personāla intereses skarošu lēmumu pieņemšanā, izmantojot attiecīgos
akadēmijas dienestus un struktūras, vēlēt un tikt ievēlētiem akadēmijas
pašpārvaldes institūcijās.
69. Vispārējais akadēmijas
personāls ir administratīvais personāls, mācību palīgpersonāls, tehniskais,
saimnieciskais un cits personāls, izņemot akadēmisko personālu.
Akadēmijas administratīvais
personāls ir rektors, prorektori, nodaļu direktori un citas amatpersonas, kuru
pamatfunkcijas ir administratīvais darbs.
70. Akadēmijas īpašumā vai tās valdījumā var
būt zeme, būves (tai skaitā akvatorijas mācību kuģu novietošanai un praktisko
mācību nodrošināšanai), cits nekustamais, kustamais un intelektuālais īpašums,
kā arī naudas līdzekļi Latvijā un ārvalstīs saskaņā ar spēkā esošajiem
normatīvajiem aktiem. Akadēmijai ir tiesības rīkoties ar savu īpašumu šajā
Satversmē norādīto mērķu sasniegšanai. Akadēmijas īpašums tiek pārvaldīts
nošķirti no tai valdījumā nodotā valsts īpašuma.
71. Akadēmijas budžeta ienākumus veido:
71.1. valsts budžeta dotācija no
vispārējiem ieņēmumiem un pašu ieņēmumi;
71.2. juridisko un fizisko personu
ziedojumi un dāvinājumi (arī ar izmantošanas nosacījumiem);
71.3.citi normatīvajos aktos paredzētie
finanšu līdzekļi.
72. Finanšu resursi, kuri ir piešķirti
atsevišķu mērķprogrammu, projektu un pasākumu finansēšanai, tiek nodoti tai
akadēmijas struktūrvienībai, kas īsteno šo mērķprogrammu, projektu un pasākumu.
73. Akadēmijas budžeta izveidošanu, struktūru
un izmantošanu nosaka Senāts saskaņā ar attiecīgajiem normatīvajiem aktiem. Par
budžeta izpildi rektors sniedz ikgadēju pārskatu Senātam un izglītības un
zinātnes ministram.
74. Valsts nosaka studiju vietu skaitu
akadēmijā, kas tiek finansētas no valsts budžeta līdzekļiem. Kārtību, kādā
akadēmija tiek finansēta no valsts budžeta līdzekļiem, nosaka Ministru
kabinets. Uzņemšana valsts finansētajās studiju vietās notiek konkursa kārtībā.
Studiju maksu studiju vietās, kas netiek finansētas no valsts budžeta
līdzekļiem, sedz studējošie, juridiskās vai fiziskās personas, noslēdzot par to
studiju līgumu ar akadēmiju.
75. Akreditētās studiju programmās
studējošiem ir tiesības pretendēt uz studiju kredītu un studējošo kredītu, kuru
piešķiršanas un atmaksāšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
76. Pildot savus uzdevumus akadēmijai ir
tiesības saskaņā ar normatīvajiem aktiem un attiecīgajiem starpvalstu
līgumiem Latvijā un ārvalstīs veikt šādas darbības:
76.1. atvērt nodaļas, filiāles un
pārstāvniecības;
76.2. slēgt līgumus ar juridiskajām un
fiziskajām personām, kā arī veikt citas juridiskas darbības saskaņā ar
normatīvajiem aktiem;
76.3. izsludināt konkursus, pirkt kustamo
un nekustamo īpašumu un dažādu mantu un vērtspapīrus un atsavināt vai
apgrūtināt augstskolai piederošo kustamo un nekustamo īpašumu un dažādu mantu
saskaņā ar spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem un atbilstoši akadēmijas
darbības mērķiem;
76.4. saņemt un izmantot banku, citu
kredītiestāžu, kā arī organizāciju un fizisko personu ziedojumus un
dāvinājumus;
76.5. veikt akadēmijas profilam atbilstošu
saimniecisko darbību, kuras ienākumi tiek izmantoti akadēmijas attīstībai, kā
arī ieguldīt iegūtos līdzekļus citos uzņēmumos atbilstoši akadēmijas mērķim;
76.6. slēgt sadarbības līgumus.
77. Lēmumu par akadēmijas
reorganizāciju vai likvidāciju pieņem Ministru kabinets pēc izglītības un
zinātnes ministra ierosinājuma, kam pievienojams Augstākās izglītības padomes
atzinums.
78. Akadēmijas Satversmi un
grozījumus tajā pieņem akadēmijas Satversmes sapulce un pēc izglītības un
zinātnes ministra ieteikuma ar likumu apstiprina Saeima.