Saeimas
Prezidijam
Agrārās, vides un reģionālās politikas
komisija lūdz iekļaut Saeimas nākamās kārtējās sēdes darba kārtībā trešajam
lasījumam sagatavoto likumprojektu Ģenētiski modificēto organismu aprites
likums (Reģ. Nr. 399/Lp 9).
Pielikumā: apkopoto priekšlikumu tabula
likumprojekta
trešajam lasījumam uz
. lpp.
Ar cieņu,
komisijas
priekšsēdētāja
Anna Seile
Agrārās,
vides un reģionālās politikas komisija Likumprojekts trešajam lasījumam
Ģenētiski modificēto organismu
aprites likums
(reģ. nr. 399/Lp9)
Otrā
lasījuma redakcija |
Nr. p.k. |
Priekšlikumi (30) |
Komisijas
atzinums |
Komisijas atbalstītā redakcija
|
1 |
2 |
3 |
4 |
|
Ģenētiski modificēto
organismu aprites likums |
|
|
|
Ģenētiski modificēto
organismu aprites likums |
I nodaļa |
|
|
|
I nodaļa |
Vispārīgie noteikumi |
|
|
|
Vispārīgie noteikumi |
1.pants.
Likumā lietotie termini |
|
|
|
1.pants. Likumā lietotie termini |
Likumā ir lietoti šādi
termini: |
|
|
|
Likumā ir lietoti šādi termini: |
1) ģenētiski modificēts organisms jebkurš dzīvs organisms ar jaunu
ģenētiskā materiāla kombināciju, kura iegūta, izmantojot likumā noteiktās
ģenētiskās modifikācijas metodes; |
|
|
|
1) ģenētiski modificēts
organisms jebkurš dzīvs
organisms ar jaunu ģenētiskā materiāla kombināciju, kura iegūta, izmantojot
likumā noteiktās ģenētiskās modifikācijas metodes; |
2) ģenētiskās
modifikācijas metodes: |
|
|
|
2) ģenētiskās modifikācijas metodes: |
a) nukleīnskābju rekombinācijas
metodes jaunu ģenētiskā materiāla kombināciju veidošana, ārpus
organisma ar dažādiem līdzekļiem ievadot nukleīnskābju fragmentus vīrusā,
baktēriju plazmīdā vai citā vektorsistēmā, kā arī tādu nukleīnskābju
nogādāšana šūnās, kuras tajās neveidojas dabiski, taču spēj turpināt
vairošanos, |
|
|
|
a) nukleīnskābju
rekombinācijas metodes jaunu ģenētiskā materiāla kombināciju
veidošana, ārpus organisma ar dažādiem līdzekļiem ievadot nukleīnskābju
fragmentus vīrusā, baktēriju plazmīdā vai citā vektorsistēmā, kā arī tādu
nukleīnskābju nogādāšana šūnās, kuras tajās neveidojas dabiski, taču spēj
turpināt vairošanos, |
b) metodes, kas
saistītas ar ārpus organisma izveidotā ģenētiskā materiāla tiešu ievadīšanu
organismā, tai skaitā mikroinjekciju, makroinjekciju, mikroinkapsulāciju, |
|
|
|
b) metodes, kas saistītas ar ārpus organisma izveidotā ģenētiskā
materiāla tiešu ievadīšanu organismā, tai skaitā ar mikroinjekciju,
makroinjekciju, mikroinkapsulāciju, |
c) šūnu un protoplastu
sapludināšanas vai hibridizācijas metodes šūnu ar jaunām
ģenētiskā materiāla kombinācijām veidošana, sapludinot divas vai vairākas
šūnas no sistemātiski attālām organismu grupām un izmantojot paņēmienus, kas
nav sastopami dabā; |
|
|
|
c) šūnu un protoplastu
sapludināšanas vai hibridizācijas metodes šūnu veidošana ar
jaunām ģenētiskā materiāla kombinācijām, sapludinot divas vai vairākas šūnas
no sistemātiski attālām organismu grupām un izmantojot paņēmienus, kas nav
sastopami dabā; |
3) ģenētiski modificēto organismu aprite darbības, kas saistītas
ar ģenētiski modificēto organismu ierobežotu izmantošanu, izplatīšanu vidē
vai tirgū; |
|
|
|
3) ģenētiski modificēto organismu
aprite darbības, kas
saistītas ar ģenētiski modificēto organismu ierobežotu izmantošanu un
izplatīšanu vidē vai tirgū; |
4) ģenētiski modificēto organismu ierobežotā izmantošana jebkura
darbība, ko veic saistībā ar ģenētiski modificētajiem organismiem, kurus
kontrolē, izmantojot īpašus norobežošanas pasākumus, kas efektīvi ierobežo šo
organismu saskarsmi ar vidi un ietekmi uz to; |
|
|
|
4) ģenētiski modificēto organismu
ierobežotā izmantošana jebkura darbība, ko veic saistībā ar ģenētiski modificētajiem
organismiem, kurus kontrolē, izmantojot īpašus norobežošanas pasākumus, kas
efektīvi ierobežo šo organismu saskarsmi ar vidi un ietekmi uz to; |
5) ģenētiski modificēto organismu izplatīšana vidē ģenētiski modificēto organismu izplatīšana vidē
izmēģinājumiem, kas saistīti ar to turpmāko izmantošanu lauksaimniecībā vai
citās tautsaimniecības nozarēs, vai kādiem citiem noteiktiem mērķiem,
neizmantojot īpašus norobežošanas pasākumus, lai ierobežotu ģenētiski modificēto
organismu tiešu saskarsmi ar vidi, kā arī tādu zāļu un veterināro zāļu
izmantošana klīniskajā izpētē, kas satur ģenētiski modificētus organismus,
sastāv vai ir iegūtas no tiem; |
|
|
|
5) ģenētiski modificēto organismu izplatīšana
vidē ģenētiski modificēto
organismu izplatīšana vidē izmēģinājumiem, kas saistīti ar to turpmāko
izmantošanu lauksaimniecībā vai citās tautsaimniecības nozarēs, vai kādiem
citiem noteiktiem mērķiem, neizmantojot īpašus norobežošanas pasākumus, lai
ierobežotu ģenētiski modificēto organismu tiešu saskarsmi ar vidi, kā arī
tādu zāļu un veterināro zāļu izmantošana klīniskajā izpētē, kuras satur
ģenētiski modificētos organismus, sastāv vai ir iegūtas no tiem; |
6) ģenētiski modificēto organismu izplatīšana
tirgū ģenētiski modificēto organismu vai tos saturošu
produktu nodošana trešajām personām par maksu vai bez maksas. Izplatīšana tirgū ietver darbības, kas saistītas ar: |
|
|
|
6) ģenētiski modificēto
organismu izplatīšana tirgū ģenētiski modificēto organismu vai tos
saturošu produktu nodošana trešajām personām par maksu vai bez maksas.
Izplatīšana tirgū ietver darbības,
kas saistītas ar: |
a) tādas pārtikas
apriti, kas satur ģenētiski modificētus organismus, sastāv vai ir iegūta no
tiem, |
|
|
|
a) tādas pārtikas apriti, kura satur
ģenētiski modificētos organismus, sastāv vai ir iegūta no tiem, |
b) tādas dzīvnieku barības apriti, kas satur ģenētiski modificētus
organismus, sastāv vai ir iegūta no tiem, |
|
|
|
b) tādas dzīvnieku barības apriti, kura
satur ģenētiski modificētos organismus, sastāv vai ir iegūta no tiem, |
c) ģenētiski modificēto kultūraugu sēklu un augu pavairošanas
materiāla apriti, |
|
|
|
c) ģenētiski modificēto kultūraugu sēklu
un augu pavairošanas materiāla apriti, |
d) ģenētiski modificēto kultūraugu audzēšanu, |
|
|
|
d) ģenētiski modificēto kultūraugu
audzēšanu, |
e) ģenētiski modificēto dzīvnieku apriti, |
|
|
|
e) ģenētiski modificēto dzīvnieku apriti, |
f) ģenētiski modificēto organismu izmantošanu citās
tautsaimniecības nozarēs; |
|
|
|
f) ģenētiski modificēto organismu
izmantošanu citās tautsaimniecības nozarēs; |
7) līdzāspastāvēšana ģenētiski
modificēto kultūraugu audzēšana, novākšana, uzglabāšana, sagatavošana,
saiņošana un transportēšana līdztekus bioloģiskajai un konvencionālajai
lauksaimniecībai; |
|
|
|
7) līdzāspastāvēšana ģenētiski
modificēto kultūraugu audzēšana, novākšana, uzglabāšana, sagatavošana,
saiņošana un transportēšana līdztekus bioloģiskajai un konvencionālajai
lauksaimniecībai; |
8) riska novērtēšana uz
zinātniskiem pierādījumiem balstītu pasākumu kopums, lai identificētu un
noteiktu ģenētiski modificēto organismu iespējamo kaitīgo tiešo vai netiešo,
īstermiņa vai ilgtermiņa ietekmi uz cilvēku un dzīvnieku veselību un vidi; |
1 |
Vides ministrijas
parlamentārais sekretārs M.Jirgens Aizstāt 1. panta 8. punktā vārdus un vidiar vārdiem vai vidi. |
Atbalstīt |
8) riska novērtēšana uz
zinātniskiem pierādījumiem balstītu pasākumu kopums, lai identificētu un
noteiktu ģenētiski modificēto organismu iespējamo kaitīgo tiešo vai netiešo,
īstermiņa vai ilgtermiņa ietekmi uz cilvēku un dzīvnieku veselību vai vidi; |
9) ārkārtas gadījums gadījums,
kas saistīts ar ģenētiski modificēto organismu nejaušu izkļūšanu ārpus
kontroles to ierobežotās izmantošanas laikā, kas īstermiņā vai ilgtermiņā var
radīt draudus cilvēku un dzīvnieku veselībai vai videi. |
|
|
|
9) ārkārtas gadījums gadījums,
kas saistīts ar ģenētiski modificēto organismu nejaušu izkļūšanu ārpus
kontroles to ierobežotās izmantošanas laikā, kad šī izkļūšana īstermiņā vai
ilgtermiņā var radīt draudus cilvēku un dzīvnieku veselībai vai videi. |
2.pants. Likuma mērķis |
|
|
|
2.pants. Likuma mērķis |
Likuma mērķis ir nodrošināt ģenētiski modificēto organismu drošu apriti,
novēršot negatīvo ietekmi uz cilvēku un dzīvnieku veselību un vidi,
saglabājot bioloģisko daudzveidību, veicinot ilgtspējīgas lauksaimniecības un
biotehnoloģijas attīstību, arī ģenētiski modificēto kultūraugu pastāvēšanu
līdztekus bioloģiskajai un konvencionālajai lauksaimniecībai. |
2 |
Vides ministrijas parlamentārais sekretārs M.Jirgens Aizstāt 2. pantā vārdus un vidiar vārdiem vai vidi. |
Atbalstīt |
Likuma mērķis ir nodrošināt ģenētiski modificēto organismu drošu apriti,
novēršot negatīvo ietekmi uz cilvēku un dzīvnieku veselību vai vidi,
saglabājot bioloģisko daudzveidību, veicinot ilgtspējīgas lauksaimniecības un
biotehnoloģijas attīstību, arī ģenētiski modificēto kultūraugu pastāvēšanu
līdztekus bioloģiskajai un konvencionālajai lauksaimniecībai. |
3.pants. Ģenētiski modificēto organismu aprites principi |
|
|
|
3.pants. Ģenētiski modificēto organismu aprites principi |
Lēmumu, kas saistīts ar
ģenētiski modificēto organismu apriti, pieņem, ievērojot šādus principus: |
|
|
|
Lēmumu, kas saistīts ar
ģenētiski modificēto organismu apriti, pieņem, ievērojot šādus principus: |
1) riska novērtēšanas
princips, kas paredz, ka risku novērtē pirms darbībām, kuras saistītas ar
ģenētiski modificēto organismu apriti; |
|
|
|
1) riska novērtēšanas
princips, kas paredz, ka risku novērtē pirms darbībām, kuras saistītas ar
ģenētiski modificēto organismu apriti; |
2) ilgtspējīgas attīstības princips, kas paredz, ka ģenētiski
modificēto organismu apriti var atļaut, ja attiecīgā darbība vērsta uz valsts
ekonomikas attīstības veicināšanu un tiek ievēroti vides aizsardzību
regulējošajos normatīvajos aktos noteiktie ilgtspējīgas attīstības un bioloģiskās daudzveidības saglabāšanas
pamatprincipi; |
|
|
|
2) ilgtspējīgas attīstības princips, kas paredz, ka ģenētiski
modificēto organismu apriti var atļaut, ja attiecīgā darbība vērsta uz valsts
ekonomikas attīstības veicināšanu un tiek ievēroti vides aizsardzību
regulējošos normatīvajos aktos noteiktie ilgtspējīgas attīstības un bioloģiskās daudzveidības saglabāšanas
pamatprincipi; |
3) piesardzības
princips, kas paredz attiecīgus pagaidu riska pārvaldes pasākumus bīstamības
samazināšanai līdz riska novērtēšanai un riska vadības izstrādāšanai, ja
riska novērtēšanas procesā pastāv nenoteiktība, kas saistīta ar iespējamo
negatīvo ietekmi uz cilvēku un dzīvnieku veselību vai vidi, ģenētiski
modificētos organismus izplatot vidē vai tirgū; |
|
|
|
3) piesardzības princips, kas paredz attiecīgus pagaidu riska
pārvaldes pasākumus bīstamības samazināšanai līdz riska novērtēšanai un riska
vadības izstrādāšanai, ja riska novērtēšanas procesā pastāv nenoteiktība, kas
saistīta ar iespējamo negatīvo ietekmi uz cilvēku un dzīvnieku veselību vai
vidi, ģenētiski modificētos organismus izplatot vidē vai tirgū; |
4) sabiedrības informēšanas un līdzdalības
princips. Institūcijas veicina sabiedrības izglītošanu un informēšanu
jautājumos, kas saistīti ar ģenētiski modificēto organismu apriti; |
3 |
Vides ministrijas parlamentārais sekretārs
M.Jirgens Papildināt
likuma 3. panta 4. punktu ar teikumu šādā redakcijā: Sabiedrības viedokli uzklausa un izvērtē. |
Daļēji atbalstīts, iekļauts priekšlik. nr.4 |
|
|
4 |
Atbildīgā komisijaIzteikt 3. panta 4. punktu šādā redakcijā:4) sabiedrības
informēšanas un līdzdalības princips. Institūcijas veicina sabiedrības
izglītošanu un informēšanu, uzklausa un izvērtē sabiedrības viedokli
jautājumos, kas saistīti ar ģenētiski modificēto organismu apriti; |
Atbalstīt |
4) sabiedrības informēšanas un līdzdalības princips, kas paredz, ka
institūcijas veicina sabiedrības izglītošanu un informēšanu, uzklausa un
izvērtē sabiedrības viedokli jautājumos, kas saistīti ar ģenētiski modificēto
organismu apriti; |
5) uzraudzības un
kontroles pasākumu nodrošināšanas princips, kas paredz, ka ģenētiski
modificēto organismu izplatīšana vidē vai tirgū ir atļauta tikai tad, ja
attiecīgajam ģenētiski modificētajam organismam ir nodrošināta noteikšanas
metode un izsekojamība. |
|
|
|
5) uzraudzības un kontroles pasākumu nodrošināšanas princips, kas
paredz, ka ģenētiski modificēto organismu izplatīšana vidē vai tirgū ir
atļauta tikai tad, ja attiecīgajam ģenētiski modificētajam organismam ir
nodrošināta noteikšanas metode un izsekojamība. |
4.pants. Likuma darbības joma |
|
|
|
4.pants. Likuma darbības joma |
(1) Likums nosaka valsts institūciju kompetenci, fizisko un
juridisko personu (turpmāk persona) tiesības un pienākumus,
ģenētiski modificēto organismu aprites, tai skaitā ģenētiski modificēto
kultūraugu līdzāspastāvēšanas, principus, uzraudzību un kontroli, sabiedrības
līdzdalību, personu atbildību un tiesisko aizsardzību, kā arī drošības pasākumus un informācijas apriti jebkura
iespējamā ārkārtas gadījuma novēršanai. |
|
|
|
(1) Likums nosaka valsts institūciju kompetenci, fizisko un
juridisko personu (turpmāk persona) tiesības un pienākumus,
ģenētiski modificēto organismu aprites, tai skaitā ģenētiski modificēto
kultūraugu līdzāspastāvēšanas, principus, uzraudzību un kontroli, sabiedrības
līdzdalību, personu atbildību un tiesisko aizsardzību, kā arī drošības pasākumus un informācijas apriti jebkura
iespējamā ārkārtas gadījuma novēršanai. |
(2) Likums neattiecas uz: |
|
|
|
(2) Likums neattiecas uz: |
1) gēnu terapijas
izmantošanu medicīnā; |
|
|
|
1) gēnu terapijas
izmantošanu medicīnā; |
2) to zāļu un veterināro zāļu izplatīšanu tirgū, kuras satur
ģenētiski modificētus organismus, sastāv vai ir iegūtas no tiem, izņemot
riska novērtēšanu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par ģenētiski modificēto organismu
izplatīšanu vidē vai tirgū, kā arī
monitoringa un atļaujas izsniegšanas kārtību; |
5 |
Zemkopības ministrijas parlamentārais sekretārs U.Augulis Aizstāt 4.panta otrās daļas 2.punktā vārdus kā arī monitoringa un atļaujas izsniegšanas kārtību ar vārdiem
monitoringa un atļaujas izsniegšanas
kārtību, kā arī informācijas par ģenētiski modificēto organismu apriti
sniegšanas kārtību un sabiedrības iesaistīšanu lēmumu pieņemšanas procesā. |
Atbalstīt |
2) to zāļu un veterināro zāļu izplatīšanu tirgū, kuras satur
ģenētiski modificētos organismus, sastāv vai ir iegūtas no tiem, izņemot
riska novērtēšanu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par ģenētiski modificēto
organismu izplatīšanu vidē vai tirgū,
monitoringa un atļaujas
izsniegšanas kārtību, kā arī uz kārtību, kādā sniedzama
informācija par ģenētiski modificēto organismu apriti un sabiedrības
iesaistīšanu lēmumu pieņemšanas procesā; |
3) tādu organismu ģenētisko modifikāciju, kas notiek, izmantojot
kādu no šādām metodēm (neizmantojot šā likuma 1.panta 2.punktā minētās
metodes): |
|
|
|
3) tādu organismu ģenētisko modifikāciju, kas notiek, izmantojot
kādu no šādām metodēm (neizmantojot šā likuma 1.panta 2.punktā minētās
metodes): |
a) mutaģenēzi, |
|
|
|
a) mutaģenēzi, |
b) prokariotu sugu šūnu vai protoplastu saplūšanu, pēc kuras notiek
ģenētiskā materiāla apmaiņa, |
|
|
|
b) prokariotu sugu šūnu vai protoplastu saplūšanu, pēc kuras notiek
ģenētiskā materiāla apmaiņa, |
c) dažādu eikariotu sugu šūnu vai protoplastu saplūšanu, ieskaitot
hibridomu un augu šūnu hibrīdu iegūšanu, |
|
|
|
c) dažādu eikariotu sugu šūnu vai protoplastu saplūšanu, ieskaitot
hibridomu un augu šūnu hibrīdu iegūšanu, |
d) pašklonēšanu, kuras
rezultātā iegūtie organismi nav bīstami cilvēkiem, dzīvniekiem vai augiem un
nevar izraisīt to slimības, nukleīnskābes izdalīšanu no šādu organismu
šūnām, pēc kuras seko vai neseko visas attiecīgās nukleīnskābes, tās daļas
vai tās sintētiskā ekvivalenta fermentatīva vai mehāniska apstrāde, lai
izraisītu ģenētiskā materiāla modifikāciju, un iegūtā ģenētiskā materiāla
ievadīšana tās pašas sugas vai filoģenētiski tuvu saistītu sugu organismu
šūnās, ar kurām ģenētiskās informācijas apmaiņa ir iespējama arī dabiskos
fizioloģiskos apstākļos; |
|
|
|
d) pašklonēšanu, kuras
rezultātā iegūtie organismi nav bīstami cilvēkiem, dzīvniekiem vai augiem un
nevar izraisīt to slimības, nukleīnskābes izdalīšanu no šādu organismu
šūnām, pēc kuras seko vai neseko visas attiecīgās nukleīnskābes, tās daļas
vai tās sintētiskā ekvivalenta fermentatīva vai mehāniska apstrāde, lai
izraisītu ģenētiskā materiāla modifikāciju, un iegūtā ģenētiskā materiāla
ievadīšana tās pašas sugas vai filoģenētiski tuvu saistītu sugu organismu
šūnās, ar kurām ģenētiskās informācijas apmaiņa ir iespējama arī dabiskos
fizioloģiskos apstākļos; |
4) ģenētiski modificēto organismu ierobežotu izmantošanu, kas
saistīta ar tādu ģenētiski modificēto organismu izmantošanu, kuri atbilst
nekaitīguma kritērijiem, kas noteikti normatīvajos aktos par ģenētiski
modificēto organismu ierobežotās izmantošanas un atļaujas izsniegšanas kārtību; |
|
|
|
4) ģenētiski modificēto organismu ierobežotu izmantošanu, kas
saistīta ar tādu ģenētiski modificēto organismu izmantošanu, kuri atbilst
nekaitīguma kritērijiem, kas noteikti normatīvajos aktos par ģenētiski
modificēto organismu ierobežotās izmantošanas un atļaujas izsniegšanas kārtību; |
5) ģenētiski modificēto organismu pārvadāšanu pa dzelzceļu,
autoceļiem, iekšzemes ūdensceļiem, jūru vai gaisu. |
6 |
Zemkopības ministrijas parlamentārais sekretārs U.Augulis Izslēgt 4. panta otrās daļas 5. punktu. |
Atbalstīt |
|
II nodaļa
|
|
|
|
II nodaļa
|
Institūciju
kompetence
|
|
|
|
Institūciju kompetence
|
5.pants. Ministru kabineta kompetence |
|
|
|
5.pants. Ministru kabineta
kompetence |
(1) Ministru kabinets: |
|
|
|
(1) Ministru kabinets: |
1) nosaka ģenētiski modificēto organismu ierobežotās izmantošanas
un atļaujas izsniegšanas kārtību; |
|
|
|
1) nosaka ģenētiski modificēto organismu
ierobežotās izmantošanas un atļaujas izsniegšanas kārtību; |
2) nosaka
kārtību, kādā ģenētiski modificētos organismus izplata vidē vai tirgū,
monitoringa un atļaujas izsniegšanas kārtību, kā arī kārtību, kādā sniedzama
informācija par ģenētiski modificēto organismu apriti un sabiedrības
iesaistīšanu lēmumu pieņemšanā; |
|
|
|
2) nosaka kārtību, kādā ģenētiski modificētos
organismus izplata vidē vai tirgū, monitoringa un atļaujas izsniegšanas
kārtību, kā arī kārtību, kādā sniedzama informācija par ģenētiski modificēto
organismu apriti un sabiedrības iesaistīšanu lēmumu pieņemšanas procesā; |
3) nosaka
ģenētiski modificēto organismu riska novērtēšanas metodoloģiju; |
|
|
|
3) nosaka ģenētiski
modificēto organismu riska novērtēšanas metodoloģiju; |
4) nosaka prasības ģenētiski modificēto
kultūraugu līdzāspastāvēšanas nodrošināšanai, kā arī uzraudzības, kontroles
un atļaujas izsniegšanas kārtību; |
|
|
|
4) nosaka prasības ģenētiski
modificēto kultūraugu līdzāspastāvēšanas nodrošināšanai, kā arī uzraudzības,
kontroles un atļaujas izsniegšanas kārtību; |
5) nosaka, kādā apmērā
maksājama valsts nodeva par ģenētiski modificēto organismu riska novērtējuma
atzinuma sagatavošanu un tās samaksas kārtību; |
|
|
|
5) nosaka, kādā apmērā maksājama valsts nodeva par ģenētiski modificēto
organismu riska novērtējuma atzinuma sagatavošanu, kā arī tās samaksas
kārtību; |
6) apstiprina ģenētiski modificēto
organismu uzraudzības padomes nolikumu. |
|
|
|
6) apstiprina Ģenētiski
modificēto organismu uzraudzības padomes nolikumu. |
(2) Ministru kabinets ne retāk kā reizi septiņos gados apstiprina
nacionālās bioloģiskā drošuma sistēmas attīstības stratēģijas pamatnostādnes
un šīs sistēmas attīstības plānu. |
|
|
|
(2) Ministru kabinets ne retāk kā reizi septiņos gados apstiprina
nacionālās bioloģiskā drošuma sistēmas attīstības stratēģijas pamatnostādnes
un šīs sistēmas attīstības plānu. |
(3) Ministru kabinets var noteikt ģenētiski modificēto kultūraugu
audzēšanas ierobežojumus konkrētās teritorijās, kurās saskaņā ar zinātniski ekonomisko pamatojumu ģenētiski modificēto
kultūraugu audzēšana var ekonomikai nodarīt būtiskus zaudējumus un kavēt ekonomisko
attīstību. |
7 |
Vides ministrijas parlamentārais sekretārs M.Jirgens Papildināt 5. panta trešo daļu pēc vārdiem ekonomisko attīstībuar
vārdiem vai nodarīt kaitējumu videi. |
Daļēji atbalstīts, iekļauts priekšlikumā nr.8 |
|
|
8 |
Atbildīgā komisijaIzteikt 5. panta trešo daļu šādā redakcijā:(3) Ministru kabinets var noteikt ģenētiski
modificēto kultūraugu audzēšanas ierobežojumus konkrētās teritorijās, kurās saskaņā ar zinātnisko pamatojumu
ģenētiski modificēto kultūraugu audzēšana var nodarīt būtiskus zaudējumus
ekonomikai vai kavēt tās attīstību, nodarīt kaitējumu cilvēku un dzīvnieku
veselībai vai videi. |
Atbalstīt |
(3) Ministru kabinets var noteikt ģenētiski modificēto
kultūraugu audzēšanas ierobežojumus konkrētās teritorijās, kurās saskaņā ar zinātnisko pamatojumu
ģenētiski modificēto kultūraugu audzēšana var nodarīt būtiskus zaudējumus
ekonomikai vai kavēt tās attīstību, nodarīt kaitējumu cilvēku un dzīvnieku
veselībai vai videi. |
6.pants. Zemkopības ministrijas kompetence |
|
|
|
6.pants. Zemkopības
ministrijas kompetence |
Zemkopības ministrija, sadarbojoties ar zinātniskajām un nevalstiskajām
organizācijām, izstrādā un kopīgi ar valsts institūcijām, kas atbild par
ģenētiski modificēto organismu aprites kontroli un uzraudzību, īsteno vienotu
politiku šādās jomās: |
9 |
Vides ministrijas parlamentārais sekretārs M.Jirgens Aizstāt 6. pantā vārdus un nevalstiskajām organizācijāmar vārdiem
organizācijām, biedrībām un nodibinājumiem. |
Atbalstīt |
Zemkopības ministrija, sadarbojoties ar
zinātniskajām organizācijām, biedrībām un nodibinājumiem, izstrādā un kopīgi ar valsts institūcijām,
kas atbild par ģenētiski modificēto organismu aprites kontroli un uzraudzību,
īsteno vienotu politiku šādās jomās: |
1) ģenētiski modificēto organismu aprite; |
|
|
|
1) ģenētiski modificēto organismu aprite; |
2) līdzāspastāvēšana; |
|
|
|
2) līdzāspastāvēšana; |
3) nacionālās bioloģiskā drošuma sistēmas attīstība. |
|
|
|
3) nacionālās bioloģiskā drošuma sistēmas
attīstība. |
7.pants. Valsts augu
aizsardzības dienesta kompetence |
|
|
|
7.pants. Valsts augu
aizsardzības dienesta kompetence |
Valsts
augu aizsardzības dienests: |
|
|
|
Valsts
augu aizsardzības dienests: |
1) organizē un vada valsts informācijas sistēmas ģenētiski
modificēto kultūraugu audzētāju reģistra izveidošanu un darbību; |
|
|
|
1) organizē un vada valsts informācijas sistēmas ģenētiski
modificēto kultūraugu audzētāju reģistra izveidošanu un darbību; |
2) izskata iesniegumus un pieņem lēmumus par ģenētiski modificēto
kultūraugu audzētāja iekļaušanu ģenētiski modificēto kultūraugu audzētāju reģistrā; |
|
|
|
2) izskata iesniegumus un pieņem lēmumus par ģenētiski modificēto kultūraugu
audzētāju iekļaušanu ģenētiski modificēto kultūraugu audzētāju reģistrā; |
3) ģenētiski modificēto kultūraugu audzēšanas laikā nodrošina
līdzāspastāvēšanas uzraudzību un kontroli; |
|
|
|
3) ģenētiski modificēto kultūraugu audzēšanas laikā nodrošina līdzāspastāvēšanas
uzraudzību un kontroli; |
4) nodrošina ģenētiski modificēto kultūraugu šķirņu sēklu un augu
pavairošanas materiāla aprites uzraudzību un kontroli; |
|
|
|
4) nodrošina ģenētiski modificēto kultūraugu šķirņu sēklu un augu
pavairošanas materiāla aprites uzraudzību un kontroli; |
5) nosaka ģenētiski
modificētos organismus sēklās un augu pavairošanas materiālā; |
|
|
|
5) nosaka ģenētiski modificētos organismus sēklās un augu
pavairošanas materiālā; |
6) piedalās starptautisko organizāciju rīkotajās starplaboratoriju
testēšanas programmās; |
|
|
|
6) piedalās starptautisko organizāciju
rīkotajās starplaboratoriju testēšanas programmās; |
7) ievieš starptautiski atzītas
metodes, kas saistītas ar ģenētiski modificēto organismu noteikšanu sēklās un
augu pavairošanas materiālā; |
|
|
|
7) ievieš starptautiski
atzītas metodes, kas saistītas ar ģenētiski modificēto organismu noteikšanu
sēklās un augu pavairošanas materiālā; |
8) nodrošina ģenētiski modificēto
organismu noteikšanu sēklās un augu pavairošanas materiālā ārvalstu laboratorijās,
ja to nav iespējams veikt Latvijā. |
|
|
|
8) nodrošina ģenētiski
modificēto organismu noteikšanu sēklās un augu pavairošanas materiālā
ārvalstu laboratorijās, ja to nav iespējams veikt Latvijā. |
8.pants.
Pārtikas un veterinārā dienesta kompetence |
|
|
|
8.pants. Pārtikas un veterinārā dienesta kompetence |
Pārtikas un veterinārais
dienests: |
|
|
|
Pārtikas
un veterinārais dienests: |
1) pamatojoties uz Zinātniskās ekspertu komitejas
atzinumu un Ģenētiski modificēto organismu uzraudzības padomes priekšlikumu, izdod, kā arī anulē atļauju ģenētiski modificēto
organismu: |
|
|
|
1) pamatojoties uz Zinātniskās ekspertu komitejas atzinumu un Ģenētiski modificēto organismu uzraudzības padomes priekšlikumu, izdod, kā arī anulē atļauju ģenētiski modificēto organismu: |
a) ierobežotai
izmantošanai, |
|
|
|
a) ierobežotai
izmantošanai, |
b) izplatīšanai vidē, izņemot atļauju to zāļu un veterināro zāļu
izmantošanai klīniskajā izpētē, kuras satur ģenētiski modificētus organismus, sastāv vai ir
iegūtas no tiem, |
|
|
|
b) izplatīšanai vidē, izņemot atļauju to zāļu un veterināro zāļu
izmantošanai klīniskajā izpētē, kuras satur ģenētiski
modificētos organismus, sastāv vai ir iegūtas no tiem, |
c) izplatīšanai tirgū, izņemot atļauju
Eiropas Parlamenta un Padomes 2003.gada 22.septembra regulā (EK)
Nr.1829/2003 par ģenētiski modificētu pārtiku un barību
(turpmāk Eiropas Parlamenta un Padomes regula Nr.1829/2003)
noteiktajām darbībām; |
|
|
|
c) izplatīšanai tirgū, izņemot atļauju
Eiropas Parlamenta un Padomes 2003.gada 22.septembra regulā (EK) Nr.1829/2003
par ģenētiski modificētu pārtiku un barību (turpmāk Eiropas
Parlamenta un Padomes regula Nr.1829/2003) noteiktajām darbībām; |
2) nodrošina, lai
Eiropas Pārtikas nekai
tīguma iestādes, Eiropas Zāļu aģentūras un citu
Eiropas Savienības dalībvalstu kompetento institūciju sagatavotie atzinumi
par riska novērtēšanu sakarā ar ģenētiski modificēto organismu izplatīšanu
vidē vai tirgū, tiktu izskatīti atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes regulai Nr.1829/2003 un Eiropas
Parlamenta un Padomes 2004.gada 31.marta regulai (EK) Nr.726/2004, ar ko nosaka cilvēkiem paredzēto un veterināro zāļu reģistrēšanas un
uzraudzības Kopienas procedūras un izveido Eiropas Zāļu aģentūru; |
|
|
|
2) nodrošina, lai
Eiropas Pārtikas nekaitīguma iestādes, Eiropas Zāļu aģentūras un citu
Eiropas Savienības dalībvalstu kompetento institūciju sagatavotie atzinumi
par riska novērtēšanu sakarā ar ģenētiski modificēto organismu izplatīšanu
vidē vai tirgū tiktu izskatīti atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes regulai Nr.1829/2003 un Eiropas
Parlamenta un Padomes 2004.gada 31.marta regulai (EK) Nr.726/2004, ar ko nosaka cilvēkiem paredzēto un
veterināro zāļu reģistrēšanas un uzraudzības Kopienas procedūras un
izveido Eiropas Zāļu aģentūru; |
3) organizē un
vada valsts informācijas sistēmas ģenētiski modificēto organismu aprites
reģistra izveidošanu un darbību. |
|
|
|
3) organizē un vada valsts informācijas sistēmas ģenētiski
modificēto organismu aprites reģistra izveidošanu un darbību. |
9.pants. Pārtikas
un veterinārā dienesta Nacionālā diagnostikas centra kompetence |
|
|
|
9.pants. Pārtikas un veterinārā
dienesta Nacionālā diagnostikas centra kompetence |
Pārtikas un veterinārā dienesta Nacionālais
diagnostikas centrs: |
|
|
|
Pārtikas un veterinārā dienesta Nacionālais diagnostikas centrs: |
1) pilda
references laboratorijas funkcijas ģenētiski modificēto organismu
noteikšanā; |
|
|
|
1) pilda
references laboratorijas funkcijas ģenētiski modificēto organismu
noteikšanā; |
2) piedalās starptautisko
organizāciju rīkotajās starplaboratoriju testēšanas programmās; |
|
|
|
2) piedalās starptautisko
organizāciju rīkotajās starplaboratoriju testēšanas programmās; |
3) ievieš starptautiski atzītas
ģenētiski modificēto organismu noteikšanas metodes; |
|
|
|
3) ievieš starptautiski
atzītas ģenētiski modificēto organismu noteikšanas metodes; |
4) nodrošina ģenētiski modificēto
organismu paraugu izmeklēšanu ārvalstu laboratorijās, ja to nav iespējams
veikt Latvijā. |
|
|
|
4) nodrošina ģenētiski
modificēto organismu paraugu izmeklēšanu ārvalstu laboratorijās, ja to nav
iespējams veikt Latvijā. |
10.pants. Zāļu valsts aģentūras kompetence |
|
|
|
10.pants. Zāļu valsts aģentūras kompetence |
Zāļu
valsts aģentūra novērtē zāles un veterinārās zāles, kas satur ģenētiski
modificētos organismus, sastāv vai ir iegūtas no tiem, izdod atļaujas to
izplatīšanai vidē, kā arī uzrauga to izplatīšanu vidē, ja attiecīgās zāles
izmanto klīniskajā izpētē
atbilstoši farmāciju regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajai
kārtībai. |
|
|
|
Zāļu valsts aģentūra novērtē zāles un veterinārās zāles, kas satur
ģenētiski modificētos organismus, sastāv vai ir iegūtas no tiem, izdod
atļaujas to izplatīšanai vidē, kā arī uzrauga to izplatīšanu vidē, ja
attiecīgās zāles izmanto
klīniskajā izpētē atbilstoši farmāciju regulējošos normatīvajos
aktos noteiktajai kārtībai. |
11.pants.
Vides ministrijas kompetence |
10 |
Vides ministrijas parlamentārais sekretārs M.Jirgens Izteikt 11. pantu šādā redakcijā: 11. pants Latvijas vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas aģentūras
kompetence |
Daļēji atbalstīts, iekļauts priekšlikumā nr.
11 |
|
Vides ministrija
nodrošina vides monitoringu atbilstoši normatīvajiem aktiem par vides
aizsardzību un, pamatojoties uz tā rezultātiem, sagatavo un iesniedz
Zemkopības ministrijai priekšlikumus par riska novērtēšanas un vides
aizsardzības pasākumiem, kas īstenojami, veicot darbības ar ģenētiski
modificētiem organismiem un tos izplatot vidē. |
|
Latvijas vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas aģentūra pēc personas,
kas izplata vidē vai tirgū ģenētiski modificētos organismus, pieprasījuma,
sagatavo monitoringa programmu. Pamatojoties uz veiktā monitoringa
rezultātiem, personas, kas izplata vidē vai tirgū ģenētiski modificētos
organismus, informē Zemkopības ministriju par riska novērtēšanas un vides
aizsardzības pasākumiem, kas īstenojami, veicot darbības ar ģenētiski modificētiem
organismiem un tos izplatot vidē. |
|
|
|
11 |
Atbildīgā komisija Izteikt 11. pantu šādā redakcijā: 11. pants Latvijas vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas aģentūras
kompetence Latvijas vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas aģentūra pēc personas,
kas izplata vidē vai tirgū ģenētiski modificētos organismus, iesnieguma,
sagatavo monitoringa programmu. Pamatojoties uz veiktā monitoringa
rezultātiem, personas, kas izplata vidē vai tirgū ģenētiski modificētos
organismus, informē Zemkopības ministriju par riska novērtēšanas un vides
aizsardzības pasākumiem, kas īstenojami, veicot darbības ar ģenētiski
modificētiem organismiem un tos izplatot vidē. |
Atbalstīt |
11. pants. Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas aģentūras
kompetence Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas aģentūra pēc personas,
kas izplata vidē vai tirgū ģenētiski modificētos organismus, iesnieguma
sagatavo monitoringa programmu. Pamatojoties uz veiktā monitoringa
rezultātiem, personas, kas izplata vidē vai tirgū ģenētiski modificētos organismus,
informē Zemkopības ministriju par riska novērtēšanas un vides aizsardzības
pasākumiem, kas īstenojami, veicot darbības ar ģenētiski modificētajiem
organismiem un izplatot tos vidē. |
12.pants. Valsts vides
dienesta kompetence |
|
|
|
12.pants. Valsts vides
dienesta kompetence |
Valsts vides dienests kontrolē
vides aizsardzības nosacījumu ievērošanu attiecībā uz ģenētiski modificēto organismu
izplatīšanu vidē. |
|
|
|
Valsts vides dienests kontrolē
vides aizsardzības nosacījumu ievērošanu attiecībā uz ģenētiski modificēto organismu
izplatīšanu vidē. |
13.pants. Dabas aizsardzības pārvaldes kompetence |
|
|
|
13.pants. Dabas aizsardzības pārvaldes kompetence |
Dabas aizsardzības pārvalde sagatavo un iesniedz Vides pārraudzības valsts birojam ieteikumus, kas
būtu ietverami nosacījumos par ietekmes uz Eiropas nozīmes aizsargājamām
dabas teritorijām (NATURA 2000) novērtējumu atbilstoši normatīvajos aktos
par ietekmi uz vidi noteiktajai
kārtībai. |
|
|
|
Dabas aizsardzības pārvalde sagatavo un iesniedz Vides pārraudzības valsts birojam ieteikumus, kas
būtu ietverami nosacījumos par ietekmes uz Eiropas nozīmes aizsargājamām
dabas teritorijām (NATURA 2000) novērtējumu atbilstoši normatīvajos aktos
par ietekmi uz vidi noteiktajai
kārtībai. |
14.pants. Valsts darba
inspekcijas kompetence |
|
|
|
14.pants. Valsts darba
inspekcijas kompetence |
Valsts darba inspekcija atbilstoši normatīvajiem aktiem par darba aizsardzību saskarsmē ar
bioloģiskajām vielām nodrošina
to drošības un darba aizsardzības pasākumu uzraudzību un kontroli, kas
saistīti ar ģenētiski modificēto organismu ierobežoto izmantošanu. |
|
|
|
Valsts darba inspekcija atbilstoši normatīvajiem aktiem par darba aizsardzību saskarsmē ar
bioloģiskajām vielām nodrošina
to drošības un darba aizsardzības pasākumu uzraudzību un kontroli, kuri
saistīti ar ģenētiski modificēto organismu ierobežoto izmantošanu. |
15.pants. Zinātniskā ekspertu komisija |
|
|
|
15.pants. Zinātniskā ekspertu komisija |
(1) Zinātniskā ekspertu
komisija ir konsultatīva ekspertu darba grupa, kas izskata personu
iesniegtos riska novērtēšanas dokumentus, kā arī sagatavo un iesniedz
Pārtikas un veterinārajam dienestam zinātniski pamatotu atzinumu par
ģenētiski modificēto organismu riska novērtējumu. Zinātniskā ekspertu komisija sagatavo priekšlikumus Pārtikas un
veterinārajam dienestam jautājumos, kas saistīti ar nacionālās bioloģiskā
drošuma sistēmas attīstības stratēģijas pilnveidošanu un veicina
sabiedrības iesaistīšanu lēmumu pieņemšanā par ģenētiski modificēto
organismu apriti. |
|
|
|
(1) Zinātniskā ekspertu
komisija ir konsultatīva ekspertu darba grupa, kas izskata personu
iesniegtos riska novērtēšanas dokumentus, kā arī sagatavo un iesniedz
Pārtikas un veterinārajam dienestam zinātniski pamatotu atzinumu par
ģenētiski modificēto organismu riska novērtējumu. Zinātniskā ekspertu komisija sagatavo priekšlikumus Pārtikas un
veterinārajam dienestam jautājumos, kas saistīti ar nacionālās bioloģiskā
drošuma sistēmas attīstības stratēģijas pilnveidošanu un veicina
sabiedrības iesaistīšanu lēmumu pieņemšanā par ģenētiski modificēto organismu
apriti. |
(2) Zinātniskā ekspertu komisija,
sagatavojot šā panta pirmajā daļā minēto atzinumu, izvērtē un ņem vērā šā
likuma 14.pantā minētās kompetentās institūcijas ieteikumus. |
|
|
|
(2) Zinātniskā ekspertu komisija,
sagatavojot šā panta pirmajā daļā minēto atzinumu, izvērtē un ņem vērā šā
likuma 14.pantā minētās kompetentās institūcijas ieteikumus. |
(3) Pārtikas un veterinārais dienests atbilstoši piešķirtajiem
valsts budžeta līdzekļiem nodrošina Zinātniskās ekspertu komisijas
darbību. |
|
|
|
(3) Pārtikas un veterinārais dienests atbilstoši piešķirtajiem
valsts budžeta līdzekļiem nodrošina Zinātniskās ekspertu komisijas
darbību. |
16.pants. Ģenētiski
modificēto organismu uzraudzības padome |
|
|
|
16.pants. Ģenētiski
modificēto organismu uzraudzības padome |
(1) Ģenētiski modificēto organismu uzraudzības padome ir Ministru
kabineta izveidota konsultatīva institūcija, kas koordinē nacionālās
bioloģiskā drošuma sistēmas politikas izstrādi. Ģenētiski modificēto
organismu uzraudzības padome veicina sadarbību starp institūcijām, kas
kontrolē un uzrauga ģenētiski modificēto organismu apriti, un
zinātniskajām institūcijām, kas veic pētījumus šajā jomā, kā arī sekmē ar
ģenētiski modificēto organismu apriti saistītās valsts politikas
īstenošanā iesaistīto institūciju sadarbību un valsts politikas
instrumentu pilnveidošanu. |
|
|
|
(1) Ģenētiski modificēto organismu uzraudzības padome ir Ministru
kabineta izveidota konsultatīva institūcija, kas koordinē nacionālās
bioloģiskā drošuma sistēmas politikas izstrādi. Ģenētiski modificēto
organismu uzraudzības padome veicina sadarbību starp institūcijām, kas
kontrolē un uzrauga ģenētiski modificēto organismu apriti, un
zinātniskajām institūcijām, kas veic pētījumus šajā jomā, kā arī sekmē ar
ģenētiski modificēto organismu apriti saistītās valsts politikas
īstenošanā iesaistīto institūciju sadarbību un valsts politikas
instrumentu pilnveidošanu. |
(2) Ģenētiski modificēto organismu uzraudzības padome iesniedz
priekšlikumus Pārtikas un veterinārajam dienestam par šā likuma 8.panta
1.punktā minētās atļaujas izsniegšanu. |
|
|
|
(2) Ģenētiski modificēto organismu uzraudzības padome iesniedz
priekšlikumus Pārtikas un veterinārajam dienestam par šā likuma 8.panta
1.punktā minētās atļaujas izsniegšanu. |
(3) Ģenētiski modificēto organismu uzraudzības padomes nolikumu un sastāvu apstiprina Ministru kabinets. Nolikumā
nosaka Genētiski modificēto organismu uzraudzības padomes institucionālo
sastāvu, tiesības, funkcijas un darbības kārtību. |
|
|
|
(3) Ģenētiski modificēto organismu uzraudzības padomes nolikumu un sastāvu apstiprina Ministru kabinets. Nolikumā
nosaka Genētiski modificēto organismu uzraudzības padomes institucionālo
sastāvu, tiesības, funkcijas un darbības kārtību. |
(4) Ģenētiski
modificēto organismu uzraudzības padomes sekretariāta funkcijas veic
Zemkopības ministrija valsts budžetā kārtējam gadam šim mērķim paredzēto
finanšu līdzekļu ietvaros. |
|
|
|
(4) Ģenētiski modificēto organismu uzraudzības padomes
sekretariāta funkcijas veic Zemkopības ministrija valsts budžetā kārtējam
gadam šim mērķim paredzēto finanšu līdzekļu ietvaros. |
III nodaļa |
|
|
|
III nodaļa |
Ģenētiski modificēto organismu ierobežotā
izmantošana |
|
|
|
Ģenētiski modificēto
organismu ierobežotā izmantošana |
17.pants. Ar ģenētiski modificēto organismu
ierobežoto izmantošanu saistītās darbības |
|
|
|
17.pants. Ar ģenētiski modificēto organismu
ierobežoto izmantošanu saistītās darbības |
Ar ģenētiski modificēto organismu ierobežoto izmantošanu saistītās
darbības var veikt zinātniska
institūcija, kas reģistrēta zinātnisko institūciju reģistrā (turpmāk
zinātniska institūcija). |
|
|
|
Ar ģenētiski modificēto organismu ierobežoto izmantošanu saistītās
darbības drīkst veikt zinātniska
institūcija, kas reģistrēta zinātnisko institūciju reģistrā (turpmāk
zinātniska institūcija). |
18.pants. Ģenētiski
modificēto organismu izmantošanas ierobežojuma pakāpes |
|
|
|
18.pants. Ģenētiski
modificēto organismu izmantošanas ierobežojuma pakāpes |
(1) Katrai ar ģenētiski modificēto organismu ierobežoto
izmantošanu saistītajai darbībai
atbilstoši normatīvajiem aktiem par ģenētiski modificēto organismu
ierobežotās izmantošanas un atļaujas izsniegšanas kārtību tiek
noteikta ierobežojuma pakāpe, pamatojoties uz veikto riska novērtējumu, kā
arī normatīvajiem aktiem par darba aizsardzību saskarsmē ar bioloģiskajām
vielām. |
|
|
|
(1) Katrai ar ģenētiski modificēto organismu ierobežoto
izmantošanu saistītajai darbībai
atbilstoši normatīvajiem aktiem par ģenētiski modificēto organismu
ierobežotās izmantošanas un atļaujas izsniegšanas kārtību tiek
noteikta ierobežojuma pakāpe, pamatojoties uz veikto riska novērtējumu, kā
arī normatīvajiem aktiem par darba aizsardzību saskarsmē ar bioloģiskajām
vielām. |
(2) Ar ģenētiski modificēto organismu ierobežotu izmantošanu saistītās
darbības iedala četrās drošības klasēs: |
|
|
|
(2) Ar ģenētiski modificēto organismu ierobežotu izmantošanu
saistītās darbības iedala četrās drošības
klasēs: |
1) pirmajai drošības klasei atbilst darbības, kuras nerada risku
vai kuru radītais risks ir niecīgs. Tās ir darbības, kurām atbilst pirmās
pakāpes ierobežojums, kas noteikts, lai aizsargātu cilvēku veselību un
vidi; |
12 |
Vides ministrijas parlamentārais sekretārs M.Jirgens Aizstāt 18. panta otrās daļas 1., 2.,3. un 4. punktā vārdus un vidi
ar vārdiem vai vidi. |
Atbalstīt |
1) pirmajai drošības klasei atbilst darbības, kuras nerada risku
vai kuru radītais risks ir niecīgs. Tās ir darbības, kurām atbilst pirmās
pakāpes ierobežojums, kas noteikts, lai aizsargātu cilvēku veselību vai
vidi; |
2) otrajai drošības
klasei atbilst darbības, kas rada nelielu risku. Tās ir darbības, kurām
atbilst otrās pakāpes ierobežojums, kas noteikts, lai aizsargātu cilvēku
veselību un vidi; |
|
|
|
2) otrajai drošības
klasei atbilst darbības, kas rada nelielu risku. Tās ir darbības, kurām
atbilst otrās pakāpes ierobežojums, kas noteikts, lai aizsargātu cilvēku
veselību vai vidi; |
3) trešajai drošības
klasei atbilst darbības, kas rada mērenu risku. Tās ir darbības, kurām
atbilst trešās pakāpes ierobežojums, kas noteikts, lai aizsargātu cilvēku
veselību un vidi; |
|
|
|
3) trešajai drošības
klasei atbilst darbības, kas rada mērenu risku. Tās ir darbības, kurām
atbilst trešās pakāpes ierobežojums, kas noteikts, lai aizsargātu cilvēku
veselību vai vidi; |
4) ceturtajai
drošības klasei atbilst darbības, kas rada lielu risku. Tās ir darbības,
kurām atbilst ceturtās pakāpes ierobežojums, kas noteikts, lai aizsargātu
cilvēku veselību un vidi. |
|
|
|
4) ceturtajai
drošības klasei atbilst darbības, kas rada lielu risku. Tās ir darbības,
kurām atbilst ceturtās pakāpes ierobežojums, kas noteikts, lai aizsargātu
cilvēku veselību vai vidi. |
(3) Drošības
pasākumus veic atbilstoši konkrētajai ierobežojuma pakāpei saskaņā ar
normatīvajiem aktiem
par ģenētiski modificēto organismu ierobežotās
izmantošanas un atļaujas izsniegšanas kārtību un
normatīvajiem aktiem par darba aizsardzību saskarsmē ar bioloģiskajām
vielām |
|
|
|
(3) Drošības
pasākumus veic atbilstoši konkrētajai ierobežojuma pakāpei saskaņā ar
normatīvajiem aktiem
par ģenētiski modificēto organismu ierobežotās
izmantošanas un atļaujas izsniegšanas kārtību un
normatīvajiem aktiem par darba aizsardzību saskarsmē ar bioloģiskajām
vielām |
19.pants. Tiesības un pienākumi, veicot ar ģenētiski modificēto organismu
ierobežoto izmantošanu saistītās darbības |
|
|
|
19.pants. Tiesības un pienākumi, veicot ar ģenētiski modificēto organismu
ierobežoto izmantošanu saistītās darbības |
(1) Ģenētiski
modificēto organismu ierobežoto izmantošanu var uzsākt, ja saskaņā ar
normatīvajiem aktiem par ģenētiski modificēto organismu ierobežotās
izmantošanas un atļaujas izsniegšanas kārtību ievēroti šādi nosacījumi: |
|
|
|
(1) Ģenētiski
modificēto organismu ierobežoto izmantošanu var uzsākt, ja saskaņā ar
normatīvajiem aktiem par ģenētiski modificēto organismu ierobežotās
izmantošanas un atļaujas izsniegšanas kārtību ievēroti šādi nosacījumi: |
1) zinātniskā institūcija nodrošināta ar aprīkojumu un iekārtām; |
|
|
|
1) zinātniskā institūcija nodrošināta ar aprīkojumu un iekārtām; |
2) veikta
ģenētiski modificētā organisma riska novērtēšana un noteikta ierobežojuma
pakāpe; |
|
|
|
2) veikta ģenētiski modificētā organisma
riska novērtēšana un noteikta ierobežojuma pakāpe; |
3) par darbības uzsākšanu noteiktā kārtībā sniegts paziņojums Pārtikas
un veterinārajam dienestam. |
|
|
|
3) par darbības uzsākšanu noteiktā kārtībā sniegts paziņojums Pārtikas
un veterinārajam dienestam. |
(2) Lai veiktu ar trešajai un ceturtajai drošības klasei
atbilstošo ģenētiski modificēto organismu ierobežoto izmantošanu saistītās
darbības, jāsaņem Pārtikas un veterinārā dienesta atļauja saskaņā ar
normatīvajiem aktiem par ģenētiski modificēto organismu ierobežotās
izmantošanas un atļaujas izsniegšanas kārtību. Bez atļaujas drīkst veikt
ar ģenētiski modificēto organismu ierobežoto izmantošanu saistītās
darbības, kas atbilst pirmajai un otrajai drošības klasei, ja ievēroti šā
panta pirmās daļas nosacījumi. |
|
|
|
(2) Lai veiktu ar trešajai un ceturtajai drošības klasei
atbilstošo ģenētiski modificēto organismu ierobežoto izmantošanu saistītās
darbības, jāsaņem Pārtikas un veterinārā dienesta atļauja saskaņā ar
normatīvajiem aktiem par ģenētiski modificēto organismu ierobežotās izmantošanas
un atļaujas izsniegšanas kārtību. Bez atļaujas drīkst veikt ar ģenētiski
modificēto organismu ierobežoto izmantošanu saistītās darbības, kas
atbilst pirmajai un otrajai drošības klasei, ja ievēroti šā panta pirmās
daļas nosacījumi. |
(3) Zinātniskajai institūcijai, veicot ar ģenētiski modificēto
organismu ierobežoto izmantošanu saistītās darbības, ir šādi pienākumi: |
|
|
|
(3) Zinātniskajai institūcijai, veicot ar ģenētiski modificēto
organismu ierobežoto izmantošanu saistītās darbības, ir šādi pienākumi: |
1) izvērtēt veiktos kontroles un drošības pasākumus atbilstoši
normatīvajiem aktiem par ģenētiski modificēto organismu ierobežotās izmantošanas un atļaujas
izsniegšanas kārtību; |
|
|
|
1) izvērtēt veiktos kontroles un drošības pasākumus atbilstoši
normatīvajiem aktiem par ģenētiski modificēto organismu ierobežotās izmantošanas un atļaujas
izsniegšanas kārtību; |
2) nekavējoties veikt atbilstošus kontroles un drošības
pasākumus, ja ir pamats uzskatīt, ka tie vairs neatbilst jaunākajām
zinātnes atziņām; |
|
|
|
2) nekavējoties veikt atbilstošus kontroles un drošības
pasākumus, ja ir pamats uzskatīt, ka tie vairs neatbilst jaunākajām
zinātnes atziņām; |
3) nodrošināt ģenētiski modificēto organismu ierobežotās
izmantošanas darba drošības un higiēnas prasību ievērošanu atbilstoši
normatīvajiem aktiem par darba aizsardzību saskarsmē ar bioloģiskajām
vielām; |
|
|
|
3) nodrošināt ģenētiski modificēto organismu ierobežotās
izmantošanas darba drošības un higiēnas prasību ievērošanu atbilstoši
normatīvajiem aktiem par darba aizsardzību saskarsmē ar bioloģiskajām
vielām; |
4) pārtraukt darbību ar ģenētiski modificētiem organismiem, ja,
ņemot vērā jaunākās zinātnes atziņas, ir pamats uzskatīt, ka tā rada
draudus cilvēku un dzīvnieku veselībai vai videi, un informēt par to
attiecīgās kompetentās iestādes un sabiedrību. |
|
|
|
4) pārtraukt darbību ar ģenētiski modificētajiem organismiem, ja,
ņemot vērā jaunākās zinātnes atziņas, ir pamats uzskatīt, ka tā rada
draudus cilvēku un dzīvnieku veselībai vai videi, un informēt par to
attiecīgās kompetentās iestādes un sabiedrību. |
IV nodaļa |
|
|
|
IV nodaļa |
Ģenētiski modificēto organismu izplatīšana vidē
vai tirgū |
|
|
|
Ģenētiski modificēto
organismu izplatīšana vidē vai tirgū |
20.pants. Tiesības izplatīt ģenētiski modificētos organismus vidē vai tirgū |
|
|
|
20.pants. Tiesības izplatīt ģenētiski modificētos organismus vidē vai tirgū |
(1) Tiesības izplatīt ģenētiski modificētos organismus vidē ir
personai, kas saņēmusi Pārtikas un veterinārā dienesta vai Zāļu valsts
aģentūras atļauju saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā ģenētiski modificētos
organismus izplata vidē vai tirgū, kā arī monitoringa un atļaujas
izsniegšanas kārtību. |
13 |
Zemkopības ministrijas parlamentārais sekretārs U.Augulis Aizstāt 20.panta
pirmajā un otrajā daļā vārdus kā
arī monitoringa un atļaujas izsniegšanas kārtību ar vārdiem monitoringa un atļaujas izsniegšanas
kārtību, kā arī informācijas par ģenētiski modificēto organismu
apriti sniegšanas kārtību un sabiedrības iesaistīšanu lēmumu pieņemšanas
procesā. |
Atbalstīt |
(1) Tiesības izplatīt ģenētiski modificētos organismus vidē ir
personai, kas saņēmusi Pārtikas un veterinārā dienesta vai Zāļu valsts
aģentūras atļauju saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā ģenētiski modificētos
organismus izplata vidē vai tirgū, monitoringa un atļaujas izsniegšanas kārtību,
kā arī kārtību, kādā sniedzama informācija par
ģenētiski modificēto organismu apriti un sabiedrības iesaistīšanu lēmumu
pieņemšanas procesā. |
(2) Tiesības izplatīt ģenētiski modificētos organismus tirgū ir
personai, kas saņēmusi Pārtikas un veterinārā dienesta atļauju saskaņā ar
normatīvajiem aktiem par kārtību,
kādā ģenētiski modificētos organismus izplata vidē vai tirgū, kā arī
monitoringa un atļaujas izsniegšanas kārtību vai Eiropas Parlamenta un Padomes regulā
Nr.1829/2003 noteikto atļauju. |
|
|
|
(2) Tiesības izplatīt ģenētiski modificētos organismus tirgū ir
personai, kas saņēmusi Pārtikas un veterinārā dienesta atļauju saskaņā ar
normatīvajiem aktiem par kārtību,
kādā ģenētiski modificētos organismus izplata vidē vai tirgū, monitoringa un atļaujas izsniegšanas
kārtību, kā arī kārtību, kādā sniedzama informācija par
ģenētiski modificēto organismu apriti un sabiedrības iesaistīšanu lēmumu
pieņemšanas procesā, vai Eiropas Parlamenta un Padomes regulā
Nr.1829/2003 noteikto atļauju. |
(3) Tiesības audzēt Eiropas Savienībā atzītos ģenētiski modificētos kultūraugus ir personai, kas reģistrēta ģenētiski
modificēto kultūraugu audzētāju reģistrā
saskaņā ar normatīvajiem aktiem par ģenētiski modificēto kultūraugu
līdzāspastāvēšanas nodrošināšanas, kā
arī uzraudzības, kontroles un atļaujas izsniegšanas kārtību. |
|
|
|
(3) Tiesības audzēt Eiropas Savienībā atzītos ģenētiski modificētos kultūraugus ir personai, kas reģistrēta ģenētiski
modificēto kultūraugu audzētāju reģistrā
saskaņā ar normatīvajiem aktiem par ģenētiski modificēto kultūraugu
līdzāspastāvēšanas nodrošināšanas, kā
arī uzraudzības, kontroles un atļaujas izsniegšanas kārtību. |
21.pants. Atļaujas
saņemšana zāļu klīniskās izpētes veikšanai |
|
|
|
21.pants. Atļaujas
saņemšana zāļu klīniskās izpētes veikšanai |
Ja zāles un veterinārās zāles satur ģenētiski modificētos organismus,
sastāv vai ir iegūtas no tiem, tās
atļauts izplatīt vidē, ja ir saņemta Zāļu
valsts aģentūras atļauja un ētikas komitejas atzinums saskaņā ar
normatīvajiem aktiem par zāļu klīniskās izpētes un lietošanas novērojumu
veikšanu un Pārtikas un veterinārā dienesta atzinums par ģenētiski
modificēto organismu riska novērtējumu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par
kārtību, kādā ģenētiski
modificētos organismus izplata vidē vai tirgū, kā arī monitoringa un
atļaujas izsniegšanas kārtību. |
14 |
Zemkopības ministrijas parlamentārais sekretārs U.Augulis Aizstāt 21.pantā vārdus
kā arī monitoringa un atļaujas
izsniegšanas kārtību ar vārdiem monitoringa un atļaujas izsniegšanas kārtību, kā arī
informācijas par ģenētiski modificēto organismu apriti sniegšanas kārtību
un sabiedrības iesaistīšanu lēmumu pieņemšanas procesā. |
Atbalstīt |
Ja zāles un
veterinārās zāles satur ģenētiski modificētos organismus, sastāv vai ir
iegūtas no tiem, tās atļauts
izplatīt vidē, ja ir saņemta Zāļu valsts aģentūras atļauja un ētikas
komitejas atzinums saskaņā ar normatīvajiem aktiem par zāļu klīniskās
izpētes un lietošanas novērojumu veikšanu un Pārtikas un veterinārā
dienesta atzinums par ģenētiski modificēto organismu riska novērtējumu
saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā ģenētiski modificētos organismus izplata vidē vai
tirgū, monitoringa un atļaujas izsniegšanas
kārtību, kā arī kārtību, kādā sniedzama informācija par ģenētiski modificēto
organismu apriti un sabiedrības iesaistīšanu lēmumu pieņemšanas procesā. |
22.pants. Ģenētiski modificēto kultūraugu audzēšanas ierobežojumi |
|
|
|
|
Ģenētiski modificēto kultūraugu audzēšanu
var aizliegt noteiktās teritorijās, kurās saskaņā ar zinātniski ekonomisko
pamatojumu ģenētiski modificēto kultūraugu audzēšana var ekonomikai
nodarīt būtiskus zaudējumus un kavēt ekonomisko attīstību. Par minēto aizliegumu tiek informēta Eiropas Komisija. |
15 |
Vides ministrijas parlamentārais sekretārs M.Jirgens Papildināt 22. panta pirmo teikumu pēc vārdiem ekonomisko
attīstībuar vārdiem vai nodarīt kaitējumu videi. |
Daļēji atbalstīts, iekļauts priekšlikumā nr.16 |
|
|
16 |
Atbildīgā komisijaIzteikt 22. panta tekstu šādā redakcijā: Ģenētiski modificēto
kultūraugu audzēšanu var aizliegt noteiktās teritorijās, kurās saskaņā ar
zinātnisko pamatojumu ģenētiski modificēto kultūraugu audzēšana var
nodarīt būtiskus zaudējumus ekonomikai un kavēt attīstību, nodarīt
kaitējumu cilvēku un dzīvnieku veselībai vai videi. Par minēto
aizliegumu tiek informēta Eiropas Komisija. |
Atbalstīt |
22.pants. Ģenētiski modificēto kultūraugu audzēšanas ierobežojumi Ģenētiski modificēto kultūraugu audzēšanu
var aizliegt noteiktās teritorijās, kurās saskaņā ar zinātnisko pamatojumu
ģenētiski modificēto kultūraugu audzēšana var nodarīt būtiskus zaudējumus
ekonomikai un kavēt tās attīstību, nodarīt kaitējumu cilvēku un dzīvnieku veselībai vai videi. Par
minēto aizliegumu tiek informēta Eiropas Komisija. |
23.pants. Antibiotiku rezistento marķiergēnu izmantošana |
|
|
|
23.pants. Antibiotiku rezistento marķiergēnu izmantošana |
Aizliegts izplatīt vidē vai tirgū ģenētiski modificētos organismus,
kas satur gēnus, kuri kodē rezistenci pret medicīnā vai veterinārijā
lietojamām antibiotikām un attiecībā uz kuriem riska novērtēšanas procesā
ir konstatēts, ka tie negatīvi ietekmē cilvēku un dzīvnieku veselību un
vidi. |
17 |
Vides ministrijas parlamentārais sekretārs M.Jirgens Aizstāt 23. pantā vārdus un vidiar vārdiem vai vidi. |
Atbalstīt |
Aizliegts izplatīt vidē vai tirgū ģenētiski modificētos organismus,
kas satur gēnus, kuri kodē rezistenci pret medicīnā vai veterinārijā
lietojamām antibiotikām un attiecībā uz kuriem riska novērtēšanas procesā
ir konstatēts, ka tie negatīvi ietekmē cilvēku un dzīvnieku veselību vai
vidi. |
24.pants. Personu pienākumi |
|
|
|
24.pants. Personu pienākumi |
Personai, kas izplata
vidē vai tirgū ģenētiski modificētos organismus, ir šādi pienākumi: |
18 |
Zemkopības ministrijas parlamentārais sekretārs U.Augulis Izteikt 24.panta ievaddaļu šādā redakcijā: Personai, kas ieguvusi atļauju izplatīt vidē vai tirgū ģenētiski
modificētos organismus, ir šādi pienākumi. |
Atbalstīt |
Personai, kas ieguvusi atļauju izplatīt vidē vai tirgū ģenētiski
modificētos organismus, ir šādi pienākumi: |
1) ievērot atļaujas nosacījumus par ģenētiski modificēto
organismu izplatīšanu vidē vai tirgū; |
|
|
|
1) ievērot atļaujas nosacījumus par ģenētiski modificēto
organismu izplatīšanu vidē vai tirgū; |
2) nodrošināt monitoringa pasākumu īstenošanu un kompetento
institūciju informēšanu par tā rezultātiem saskaņā ar normatīvajiem aktiem
par kārtību, kādā ģenētiski
modificētos organismus izplata vidē vai tirgū, kā arī monitoringa un
atļaujas izsniegšanas kārtību; |
19 |
Zemkopības ministrijas parlamentārais sekretārs U.Augulis Aizstāt 24.panta 2.punktā vārdus kā arī monitoringa un atļaujas izsniegšanas kārtību ar
vārdiem monitoringa un atļaujas
izsniegšanas kārtību, kā arī informācijas par ģenētiski modificēto
organismu apriti sniegšanas kārtību un sabiedrības iesaistīšanu lēmumu
pieņemšanas procesā. |
Atbalstīt |
2) nodrošināt monitoringa pasākumu īstenošanu un kompetento
institūciju informēšanu par tā rezultātiem saskaņā ar normatīvajiem aktiem
par kārtību, kādā ģenētiski
modificētos organismus izplata vidē vai tirgū, monitoringa un atļaujas izsniegšanas
kārtību, kā arī kārtību, kādā sniedzama informācija par
ģenētiski modificēto organismu apriti un sabiedrības iesaistīšanu lēmumu
pieņemšanas procesā; |
3) pārtraukt ģenētiski modificēto organismu izplatīšanu vidē vai
tirgū un informēt par to attiecīgās kompetentās iestādes un sabiedrību, ja
ir kļuvusi pieejama jauna informācija un ir pamats uzskatīt, ka pastāv
risks cilvēku un dzīvnieku veselībai un videi. |
20 |
Vides ministrijas parlamentārais sekretārs M.Jirgens Aizstāt 24. panta 3. punktā vārdus un videiar vārdiem vai videi. |
Daļēji atbalstīts, iekļauts priekšlikumā nr.
21 |
|
|
21 |
Atbildīgā komisijaIzteikt 24. panta 3. punktu šādā redakcijā: 3) veikt atbilstošus pasākumus un pārtraukt
ģenētiski modificēto organismu izplatīšanu vidē vai tirgū un informēt par
to attiecīgās kompetentās iestādes un sabiedrību, ja ir kļuvusi pieejama
jauna informācija un ir pamats uzskatīt, ka pastāv risks cilvēku un
dzīvnieku veselībai vai videi.. |
Atbalstīt |
3) veikt atbilstošus pasākumus un pārtraukt ģenētiski modificēto
organismu izplatīšanu vidē vai tirgū, kā arī informēt par to attiecīgās
kompetentās iestādes un sabiedrību, ja ir kļuvusi pieejama jauna
informācija un ir pamats uzskatīt, ka pastāv risks cilvēku un dzīvnieku
veselībai vai videi. |
25.pants. Monitoringa
nodrošināšana |
|
|
|
25.pants. Monitoringa
nodrošināšana |
Lai nodrošinātu šā likuma 24.panta 2.punktā minētā monitoringa
īstenošanu, personai ir tiesības vienoties ar kompetento
institūciju par vides monitoringa
pielāgošanu šā likuma 24.panta 2.punktā minētajam monitoringam, attiecīgi
nodrošinot tā īstenošanai nepieciešamo finansējumu. |
|
|
|
Lai nodrošinātu šā likuma 24.panta 2.punktā minētā monitoringa
īstenošanu, personai ir tiesības vienoties ar kompetento institūciju par
vides monitoringa pielāgošanu šā likuma 24.panta 2.punktā minētajam
monitoringam, attiecīgi nodrošinot tā īstenošanai nepieciešamo
finansējumu. |
26.pants. Tās pārtikas un dzīvnieku barības izplatīšana tirgū, kura satur
ģenētiski modificētos organismus, sastāv vai ir iegūta no tiem |
|
|
|
26.pants. Tās pārtikas un dzīvnieku barības izplatīšana tirgū, kura satur
ģenētiski modificētos organismus, sastāv vai ir iegūta no tiem |
Tās pārtikas un dzīvnieku barības izplatīšana tirgū, kura satur
ģenētiski modificētos organismus, sastāv vai ir iegūta no tiem, notiek
atbilstoši Eiropas Parlamenta un
Padomes regulai Nr.1829/2003 un Padomes 2003.gada 22.septembra
regulai (EK) Nr.1830/2003, kas attiecas uz ģenētiski modificēto organismu
izsekojamību un marķēšanu, kā arī no ģenētiski modificētiem organismiem
ražotu pārtikas un barības produktu izsekojamību, ar ko groza direktīvu
2001/18/EK. |
|
|
|
Tās pārtikas un dzīvnieku barības izplatīšana tirgū, kura satur
ģenētiski modificētos organismus, sastāv vai ir iegūta no tiem, notiek
atbilstoši Eiropas Parlamenta un
Padomes regulai Nr.1829/2003 un Padomes 2003.gada 22.septembra
regulai (EK) Nr.1830/2003, kas attiecas uz ģenētiski modificēto organismu
izsekojamību un marķēšanu, kā arī no ģenētiski modificētiem organismiem
ražotu pārtikas un barības produktu izsekojamību, ar ko groza direktīvu
2001/18/EK. |
V nodaļa |
|
|
|
V nodaļa |
Informācijas pieejamība un
sabiedrības līdzdalība |
|
|
|
Informācijas pieejamība un
sabiedrības līdzdalība |
27.pants. Informācijas pieejamība un atklātība |
|
|
|
27.pants. Informācijas pieejamība un atklātība |
Kompetentās institūcijas sniedz sabiedrībai informāciju par ģenētiski
modificēto organismu apriti saskaņā ar ģenētiski modificēto organismu
apriti regulējošo normatīvo aktu prasībām. |
|
|
|
Kompetentās institūcijas sniedz sabiedrībai informāciju par ģenētiski
modificēto organismu apriti saskaņā ar ģenētiski modificēto organismu
apriti regulējošo normatīvo aktu prasībām. |
28.pants. Sabiedrības
līdzdalība lēmumu pieņemšanas procesā |
|
|
|
28.pants. Sabiedrības
līdzdalība lēmumu pieņemšanas procesā |
(1) Sabiedrībai ikvienai privātpersonai, kā arī biedrībām un
nodibinājumiem ir tiesības iesniegt priekšlikumus vai izteikt viedokli,
pirms kompetenta institūcija izsniedz atļauju ģenētiski modificēto
organismu ierobežotai izmantošanai, izplatīšanai vidē vai tirgū. |
|
|
|
(1) Sabiedrībai ikvienai privātpersonai, kā arī biedrībām un
nodibinājumiem ir tiesības iesniegt priekšlikumus vai izteikt viedokli,
pirms kompetentā institūcija izsniedz atļauju ģenētiski modificēto
organismu ierobežotai izmantošanai, izplatīšanai vidē vai tirgū. |
(2) Sabiedrības līdzdalības un
sabiedriskās apspriešanas organizēšanas kārtība, kas saistīta ar ģenētiski
modificēto organismu apriti, noteikta normatīvajos aktos par kārtību, kādā
ģenētiski modificētos organismus izplata vidē vai tirgū, monitoringa un
atļaujas izsniegšanas kārtību, kā arī kārtību, kādā sniedzama informācija
par ģenētiski modificēto organismu apriti un sabiedrības iesaistīšanu
lēmumu pieņemšanā; |
|
|
|
(2) Kārtība, kādā notiek sabiedrības līdzdalība
un organizējama sabiedriskā apspriešana, kas saistīta ar ģenētiski
modificēto organismu apriti, noteikta normatīvajos aktos par kārtību, kādā
ģenētiski modificētos organismus izplata vidē vai tirgū, monitoringa un
atļaujas izsniegšanas kārtību, kā arī kārtību, kādā sniedzama informācija
par ģenētiski modificēto organismu apriti un sabiedrības iesaistīšanu
lēmumu pieņemšanas procesā; |
(3) Kompetentā institūcija savlaicīgi iesaista sabiedrību lēmumu
pieņemšanas procesā pirms tiek pieņemts lēmums par ģenētiski modificēto
organismu ierobežotu izmantošanu, izplatīšanu vidē vai tirgū. |
|
|
|
(3) Kompetentā institūcija iesaista sabiedrību
lēmumu pieņemšanas procesā, pirms tiek pieņemts lēmums par ģenētiski
modificēto organismu ierobežotu izmantošanu, izplatīšanu vidē vai tirgū. |
29.pants. Pašvaldību,
biedrību un nodibinājumu funkcijas |
|
|
|
|
Pašvaldības, biedrības un nodibinājumi var iesniegt priekšlikumus
Zemkopības ministrijai, lai konkrēta teritorija tiktu pasludināta par
brīvu no ģenētiski modificēto kultūraugu audzēšanas, ja saskaņā ar
zinātniski ekonomisko pamatojumu ģenētiski modificēto kultūraugu audzēšana
teritorijas ekonomikai var nodarīt būtiskus
zaudējumus un kavēt tās ekonomisko attīstību. |
22 |
Vides ministrijas parlamentārais sekretārs M.Jirgens Papildināt 29. panta pirmo teikumu pēc vārdiem ekonomisko attīstību
ar vārdiem vai nodarīt kaitējumu videi. |
Daļēji atbalstīts, iekļauts priekšlikumā nr.23 |
|
|
23 |
Atbildīgā komisijaIzteikt 29. panta tekstu šādā redakcijā: Pašvaldības, biedrības un nodibinājumi var iesniegt
priekšlikumus Zemkopības ministrijai, lai konkrēta teritorija tiktu
pasludināta par brīvu no ģenētiski modificēto kultūraugu audzēšanas, ja
saskaņā ar zinātnisko pamatojumu ģenētiski modificēto kultūraugu audzēšana
var nodarīt būtiskus zaudējumus teritorijas
ekonomikai vai kavēt tās , nodarīt
kaitējumu cilvēku un dzīvnieku veselībai vai videi. |
Atbalstīt |
29.pants. Pašvaldību,
biedrību un nodibinājumu funkcijas Pašvaldības, biedrības un nodibinājumi var iesniegt priekšlikumus
Zemkopības ministrijai, lai konkrēta teritorija tiktu pasludināta par
brīvu no ģenētiski modificēto kultūraugu audzēšanas, ja saskaņā ar
zinātnisko pamatojumu ģenētiski modificēto kultūraugu audzēšana var
nodarīt būtiskus zaudējumus teritorijas
ekonomikai vai kavēt tās
attīstību, nodarīt kaitējumu cilvēku un dzīvnieku veselībai vai videi. |
30.pants. Pienākums sniegt
informāciju |
|
|
|
30.pants. Pienākums sniegt
informāciju |
(1) Persona, kura veic darbības ar ģenētiski modificētiem
organismiem, sistematizē un uzglabā informāciju, kas saistīta ar ģenētiski
modificēto organismu apriti, un uzrāda to pēc kompetento institūciju
pieprasījuma. |
|
|
|
(1) Persona, kura veic darbības ar ģenētiski modificētajiem
organismiem, sistematizē un uzglabā informāciju, kas saistīta ar ģenētiski
modificēto organismu apriti, un uzrāda to pēc kompetento institūciju
pieprasījuma. |
(2) Persona, kura veic darbības ar ģenētiski modificētiem
organismiem, nekavējoties atbilstoši normatīvajiem aktiem par ģenētiski
modificēto organismu apriti informē attiecīgās kompetentās institūcijas un
sabiedrību par gadījumiem, kad saņemti zinātniski pamatoti atzinumi par
iespējamo ģenētiski modificēto organismu negatīvo ietekmi uz cilvēku un
dzīvnieku veselību un vidi. |
24 |
Vides ministrijas parlamentārais sekretārs M.Jirgens Aizstāt 30 panta otrajā daļā vārdus un vidiar vārdiem vai vidi. |
Atbalstīt |
(2) Persona, kura veic darbības ar ģenētiski modificētajiem
organismiem, nekavējoties atbilstoši normatīvajiem aktiem par ģenētiski
modificēto organismu apriti informē attiecīgās kompetentās institūcijas un
sabiedrību par gadījumiem, kad saņemti zinātniski pamatoti atzinumi par
ģenētiski modificēto organismu iespējamo negatīvo ietekmi uz cilvēku un
dzīvnieku veselību vai vidi. |
31.pants. Informācijas
aprite |
|
|
|
31.pants. Informācijas
aprite |
Kompetentās institūcijas nodrošina, lai ar personām, Eiropas
Savienības dalībvalstīm, Eiropas Komisiju, Eiropas Pārtikas nekaitīguma
iestādi, Eiropas Zāļu aģentūru un citām institūcijām notiktu apmaiņa ar
informāciju par ģenētiski modificēto organismu apriti. |
|
|
|
Kompetentās institūcijas nodrošina, lai ar personām, Eiropas
Savienības dalībvalstīm, Eiropas Komisiju, Eiropas Pārtikas nekaitīguma
iestādi, Eiropas Zāļu aģentūru un citām institūcijām notiktu apmaiņa ar
informāciju par ģenētiski modificēto organismu apriti. |
VI nodaļa kontrole |
|
|
|
VI nodaļa |
Uzraudzība un kontrole |
|
|
|
Uzraudzība un kontrole |
32.pants. Uzraudzības un
kontroles institūcijas |
|
|
|
32.pants. Uzraudzības un
kontroles institūcijas |
Ģenētiski modificēto organismu apriti regulējošo normatīvo aktu
izpildi atbilstoši kompetencei uzrauga un kontrolē Pārtikas un
veterinārais dienests, Valsts vides dienests, Valsts augu aizsardzības
dienests, Valsts darba inspekcija un Zāļu valsts aģentūra. |
|
|
|
Ģenētiski modificēto organismu apriti regulējošo normatīvo aktu
izpildi atbilstoši kompetencei uzrauga un kontrolē Pārtikas un
veterinārais dienests, Valsts vides dienests, Valsts augu aizsardzības
dienests, Valsts darba inspekcija un Zāļu valsts aģentūra. |
33.pants. Uzraudzības un kontroles institūciju tiesības: |
|
|
|
33.pants. Uzraudzības un kontroles institūciju tiesības |
(1) Uzraudzības un kontroles
institūcijas inspektoram ir tiesības: |
|
|
|
(1) Uzraudzības un kontroles
institūcijas inspektoram ir tiesības: |
1) veikt kontroli un iepazīties ar dokumentiem, lai nodrošinātu
atļaujā noteikto nosacījumu izpildi; |
|
|
|
1) veikt kontroli un iepazīties ar dokumentiem, lai nodrošinātu
atļaujā noteikto nosacījumu izpildi; |
2) ņemt paraugus, lai noteiktu, vai pārtikā, dzīvnieku barībā,
sēklās un augu pavairošanas materiālā, kā arī citos vides objektos ir
ģenētiski modificētie organismi; |
|
|
|
2) ņemt paraugus, lai noteiktu, vai pārtikā, dzīvnieku barībā,
sēklās un augu pavairošanas materiālā, kā arī citos vides objektos ir
ģenētiski modificētie organismi; |
3) ja rodas draudi cilvēku un dzīvnieku veselībai un videi,
atbilstoši kompetencei noteikt ierobežojumus vai aizliegumus. |
25 |
Vides ministrijas parlamentārais sekretārs M.Jirgens Aizstāt 33. panta pirmās daļas 3. punktā vārdus un videiar vārdiem
vai videi. |
Atbalstīt |
3) ja rodas draudi cilvēku un dzīvnieku veselībai vai videi,
atbilstoši kompetencei noteikt ierobežojumus vai aizliegumus. |
(2) Ja rodas draudi cilvēku un dzīvnieku veselībai un videi,
tiesības noteikt ierobežojumus vai aizliegumus ģenētiski modificēto
organismu apritē ir: |
26 |
Vides ministrijas parlamentārais sekretārs M.Jirgens Aizstāt 33. panta otrajā daļā vārdus un videi ar vārdiem vai
videi. |
Atbalstīt |
(2) Ja rodas draudi cilvēku un dzīvnieku veselībai vai videi,
tiesības noteikt ierobežojumus vai aizliegumus ģenētiski modificēto
organismu apritē ir: |
1) Pārtikas un veterinārā dienesta ģenerāldirektoram
ģenētiski modificēto organismu izplatīšanai tirgū; |
|
|
|
1) Pārtikas un veterinārā dienesta ģenerāldirektoram
ģenētiski modificēto organismu izplatīšanai tirgū; |
2) Valsts darba inspekcijas direktoram
ģenētiski modificēto organismu ierobežotajai izmantošanai; |
|
|
|
2) Valsts darba inspekcijas direktoram ģenētiski modificēto
organismu ierobežotajai izmantošanai; |
3) Valsts vides dienesta ģenerāldirektoram ģenētiski
modificēto organismu izplatīšanai vidē. |
|
|
|
3) Valsts vides dienesta ģenerāldirektoram ģenētiski
modificēto organismu izplatīšanai vidē. |
(3) Valsts augu
aizsardzības dienestam ir tiesības: |
|
|
|
(3) Valsts augu aizsardzības dienestam ir tiesības: |
1) anulēt reģistrāciju ģenētiski modificēto kultūraugu audzētāju
reģistrā, ja ir pārkāpti normatīvo aktu nosacījumi par ģenētiski
modificēto kultūraugu audzēšanu un līdzāspastāvēšanu; |
|
|
|
1) anulēt reģistrāciju ģenētiski modificēto kultūraugu audzētāju
reģistrā, ja ir pārkāpti normatīvo aktu nosacījumi par ģenētiski
modificēto kultūraugu audzēšanu un līdzāspastāvēšanu; |
2) aizliegt ģenētiski modificēto
kultūraugu audzēšanu, ja ir k
ļuvusi pieejama jauna informācija par to
negatīvo ietekmi uz cilvēku un dzīvnieku veselību, vidi un bioloģisko
daudzveidību. |
27 |
Vides ministrijas parlamentārais sekretārs M.Jirgens Aizstāt trešās daļas 2. punktā vārdus vidi un bioloģisko
daudzveidībuar vārdiem vidi vai bioloģisko daudzveidību. |
Atbalstīt |
2) aizliegt ģenētiski modificēto
kultūraugu audzēšanu, ja ir kļuvusi pieejama jauna informācija par to
negatīvo ietekmi uz cilvēku un dzīvnieku veselību, vidi vai bioloģisko
daudzveidību. |
34.pants. Rīcība ārkārtas gadījumos |
|
|
|
34.pants. Rīcība ārkārtas gadījumos |
(1) Pārtikas un veterinārais dienests izstrādā un tā
ģenerāldirektors apstiprina rīcības plānu ārkārtas gadījumiem, atbild par
rīcību ārkārtas gadījumos un ievēro civilo aizsardzību regulējošo
normatīvo aktu un ģenētiski modificēto organismu apriti regulējošo
normatīvo aktu prasības. |
|
|
|
(1) Pārtikas un veterinārais dienests izstrādā un tā
ģenerāldirektors apstiprina rīcības plānu ārkārtas gadījumiem, atbild par
rīcību ārkārtas gadījumos un ievēro civilo aizsardzību regulējošo
normatīvo aktu un ģenētiski modificēto organismu apriti regulējošo
normatīvo aktu prasības. |
(2) Ārkārtas gadījumos Pārtikas un veterinārā dienesta
ģenerāldirektors: |
|
|
|
(2) Ārkārtas gadījumos Pārtikas un veterinārā dienesta
ģenerāldirektors: |
1) nodrošina un
koordinē ārkārtas pasākumu plāna īstenošanu; |
|
|
|
1) nodrošina un
koordinē ārkārtas pasākumu plāna īstenošanu; |
2) nodrošina informācijas apriti saskaņā ar normatīvajiem aktiem
par pārtikas apriti un ģenētiski modificēto organismu apriti; |
|
|
|
2) nodrošina informācijas apriti saskaņā ar normatīvajiem aktiem
par pārtikas apriti un ģenētiski modificēto organismu apriti; |
3) veic ārkārtas gadījuma analīzi un saskaņā ar normatīvajiem
aktiem par ģenētiski modificēto organismu apriti sagatavo priekšlikumus
par izvairīšanos no līdzīgiem gadījumiem. |
|
|
|
3) veic ārkārtas gadījuma analīzi un saskaņā ar normatīvajiem
aktiem par ģenētiski modificēto organismu apriti sagatavo priekšlikumus
par izvairīšanos no līdzīgiem gadījumiem. |
VII nodaļa |
|
|
|
VII nodaļa |
Atbildība un tiesiskā
aizsardzība |
|
|
|
Atbildība un tiesiskā
aizsardzība |
35.pants. Atbildība |
|
|
|
|
Personas, kuras
pārkāpušas ģenētiski modificēto organismu apriti regulējošos normatīvos
aktus, saucamas pie administratīvās atbildības. |
28 |
Vides ministrijas parlamentārais sekretārs M.Jirgens Papildināt 35. pantu ar teikumu šādā redakcijā: Atbildību par kaitējumu videi vai tiešiem kaitējuma draudiem, kas
radušies no ģenētiski modificēto organismu aprites, nosaka Vides
aizsardzības likums. |
Daļēji atbalstīts, iekļauts priekšlikumā nr.
29 |
|
|
29 |
Atbildīgā komisijaIzteikt 35. pantu šādā redakcijā: 35. pants. Atbildība |
Atbalstīt |
35. pants. Atbildība |
|
|
(1)Personas, kuras pārkāpušas ģenētiski modificēto organismu apriti
regulējošos normatīvos aktus, saucamas pie normatīvajos aktos noteiktās
atbildības. |
|
(1)Personas, kuras pārkāpušas ģenētiski modificēto organismu apriti
regulējošos normatīvos aktus, saucamas pie normatīvajos aktos noteiktās
atbildības. |
|
|
(2)Saukšana pie atbildības neatbrīvo šā panta pirmajā daļā minētās
personas no pienākuma atlīdzināt kaitējumu cilvēku un dzīvnieku veselībai
un videi. |
|
(2)Saukšana pie atbildības neatbrīvo šā panta pirmajā daļā minētās
personas no pienākuma atlīdzināt kaitējumu cilvēku un dzīvnieku veselībai
un videi. |
|
|
(3) Atbildība par kaitējumu cilvēku un dzīvnieku veselībai, kā arī par
kaitējumu vai tiešiem kaitējuma
draudiem videi , kas radušies
ģenētiski modificēto organismu aprites rezultātā, nosaka Vides
aizsardzības likums un citi normatīvie akti. |
|
(3) Atbildība par kaitējumu cilvēku un dzīvnieku veselībai, kā arī par
kaitējumu vai tiešiem kaitējuma
draudiem videi , kas radušies
ģenētiski modificēto organismu aprites rezultātā, nosaka Vides
aizsardzības likums un citi normatīvie akti. |
36. pants.Tiesiskā aizsardzība biotehnoloģijas jomā |
|
|
|
36. pants. Tiesiskā aizsardzīiba biotehnoloģijas jomā |
Tiesību apjomu un izņēmumus attiecībā uz biotehnoloģiskajiem
izgudrojumiem, kā arī šo izgudrojumu tiesisko aizsardzību nosaka Patentu
likums. |
|
|
|
Tiesību apjomu un izņēmumus attiecībā uz biotehnoloģiskajiem izgudrojumiem,
kā arī šo izgudrojumu tiesisko aizsardzību nosaka Patentu likums. |
Pārejas noteikumi |
|
|
|
Pārejas noteikumi |
1.
Ministru kabinets līdz 2008.gada 1.decembrim izdod šā likuma 5.panta
pirmajā daļā minētos Ministru kabineta noteikumus.. |
|
|
|
1. Ministru kabinets līdz 2008.gada 1.decembrim izdod šā likuma
5.panta pirmajā daļā minētos Ministru kabineta noteikumus. |
2. Līdz jaunu Ministru kabineta noteikumu
spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2008.gada 1.decembrim piemēro
Ministru kabineta 2004.gada 20.aprīļa noteikumus Nr.333 Noteikumi par ģenētiski
modificēto organismu ierobežotu izmantošanu un apzinātu izplatīšanu vidē
un tirgū, kā arī par monitoringa kārtību, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu. |
|
|
|
2. Līdz jaunu Ministru kabineta
noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2008.gada
1.decembrim piemēro Ministru kabineta 2004.gada 20.aprīļa noteikumus
Nr.333 Noteikumi
par ģenētiski modificēto organismu ierobežotu izmantošanu un apzinātu
izplatīšanu vidē un tirgū, kā arī par monitoringa kārtību, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu. |
3. Šā likuma 11. un
13.pants stājas spēkā 2009.gada 1.janvārī. |
30 |
Atbildīgā komisijaIzslēgt pārejas notikumu 3. punktu. Uzskatīt pārejas noteikumu 4.
punktu par 3. punktu. |
Atbalstīt |
|
4. Šā likuma 5.panta
5.punkts stājas spēkā vienlaikus ar atbilstošiem grozījumiem likumā Par
nodokļiem un nodevām. |
|
|
|
3. Šā likuma 5.panta 5.punkts stājas spēkā vienlaikus ar atbilstošiem
grozījumiem likumā Par nodokļiem un nodevām. |
Informatīva atsauce uz
Eiropas Savienības direktīvām |
|
|
|
Informatīva atsauce uz
Eiropas Savienības direktīvām |
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no: |
|
|
|
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no: |
1) Eiropas Parlamenta un Padomes 2001.gada
12.marta direktīvas 2001/18/EK par ģenētiski modificētu organismu apzinātu
izplatīšanu vidē un Padomes direktīvas 90/220/EEK atcelšanu; |
|
|
|
1) Eiropas Parlamenta un Padomes 2001.gada 12.marta direktīvas
2001/18/EK par ģenētiski modificētu organismu apzinātu izplatīšanu vidē un
Padomes direktīvas 90/220/EEK atcelšanu; |
2) Eiropas Padomes 1998.gada 26.oktobra direktīvas 98/81/EK, ar
ko groza direktīvu 90/219/EEK par ģenētiski modificētu mikroorganismu
ierobežotu izmantošanu; |
|
|
|
2) Eiropas Padomes 1998.gada 26.oktobra direktīvas 98/81/EK, ar
ko groza direktīvu 90/219/EEK par ģenētiski modificētu mikroorganismu
ierobežotu izmantošanu; |
3) Eiropas Padomes 1990.gada
23.aprīļa direktīvas 90/219/EEK par ģenētiski modificētu mikroorganismu
ierobežotu izmantošanu. |
|
|
|
3) Eiropas Padomes 1990.gada 23.aprīļa direktīvas 90/219/EEK par
ģenētiski modificētu mikroorganismu ierobežotu izmantošanu. |