Saeimas
Prezidijam
Agrārās, vides un reģionālās politikas
komisija lūdz iekļaut Saeimas nākamās kārtējās sēdes darba kārtībā otrajam
lasījumam sagatavoto likumprojektu Ģenētiski modificēto organismu aprites
likums (Reģ. Nr. 399/Lp 9).
Pielikumā: apkopoto priekšlikumu tabula
likumprojekta
otrajam lasījumam uz
. lpp.
Ar cieņu,
komisijas priekšsēdētāja
Anna Seile
Agrārās,
vides un reģionālās politikas komisija Likumprojekts otrajam lasījumam
Ģenētiski modificēto organismu
aprites likums
(reģ. nr. 399/Lp9)
Pirmā
lasījuma redakcija |
Nr. p.k. |
Priekšlikumi (31) |
Komisijas
atzinums |
Komisijas atbalstītā
redakcija |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Ģenētiski modificēto
organismu aprites likums |
|
|
|
Ģenētiski modificēto
organismu aprites likums |
I nodaļa |
|
|
|
I nodaļa |
Vispārīgie noteikumi |
|
|
|
Vispārīgie noteikumi |
1.pants.
Likumā lietotie termini |
|
|
|
1.pants. Likumā lietotie termini |
Likumā ir lietoti šādi termini: |
|
|
|
Likumā ir lietoti šādi termini: |
1) ģenētiski modificēts organisms jebkurš dzīvs organisms ar jaunu
ģenētiskā materiāla kombināciju, kura iegūta, izmantojot likumā noteiktās
ģenētiskās modifikācijas metodes; |
|
|
|
1) ģenētiski modificēts
organisms jebkurš dzīvs
organisms ar jaunu ģenētiskā materiāla kombināciju, kura iegūta, izmantojot
likumā noteiktās ģenētiskās modifikācijas metodes; |
2) ģenētiskās
modifikācijas metodes: |
|
|
|
2) ģenētiskās modifikācijas metodes: |
a) nukleīnskābju rekombinācijas metodes, kas
ietver jaunu ģenētiskā materiāla kombināciju veidošanu, ārpus organisma ar
dažādiem līdzekļiem ievadot nukleīnskābju fragmentus vīrusā, baktēriju
plazmīdā vai citā vektorsistēmā, kā arī ietver tādu nukleīnskābju nogādāšanu
šūnās, kuras tajās neveidojas dabiski, taču spēj turpināt vairošanos, |
|
|
Redakcionāli precizēts |
a) nukleīnskābju
rekombinācijas metodes jaunu ģenētiskā materiāla kombināciju
veidošana, ārpus organisma ar dažādiem līdzekļiem ievadot nukleīnskābju
fragmentus vīrusā, baktēriju plazmīdā vai citā vektorsistēmā, kā arī tādu
nukleīnskābju nogādāšana šūnās, kuras tajās neveidojas dabiski, taču spēj
turpināt vairošanos, |
b) metodes, kas
saistītas ar ārpus organisma izveidotā ģenētiskā materiāla tiešu ievadīšanu
organismā, tai skaitā mikroinjekciju, makroinjekciju, mikroinkapsulāciju, |
|
|
|
b) metodes, kas saistītas ar ārpus organisma izveidotā ģenētiskā
materiāla tiešu ievadīšanu organismā, tai skaitā ar mikroinjekciju,
makroinjekciju, mikroinkapsulāciju, |
c) šūnu un protoplastu sapludināšanas vai hibridizācijas metodes,
kad šūnas ar jaunām ģenētiskā materiāla kombinācijām tiek veidotas,
sapludinot divas vai vairākas šūnas no sistemātiski attālām organismu grupām
un izmantojot paņēmienus, kas nav sastopami dabā; |
|
|
Redakcionāli precizēts |
c) šūnu un protoplastu
sapludināšanas vai hibridizācijas metodes šūnu ar jaunām
ģenētiskā materiāla kombinācijām veidošana, sapludinot divas vai vairākas
šūnas no sistemātiski attālām organismu grupām un izmantojot paņēmienus, kas
nav sastopami dabā; |
3) ģenētiski modificēto organismu aprite darbības, kas saistītas
ar ģenētiski modificēto organismu ierobežotu izmantošanu, izplatīšanu vidē
vai tirgū; |
|
|
|
3) ģenētiski modificēto organismu aprite darbības, kas
saistītas ar ģenētiski modificēto organismu ierobežotu izmantošanu,
izplatīšanu vidē vai tirgū; |
4) ģenētiski modificēto organismu ierobežotā izmantošana jebkura
darbība, ko veic saistībā ar ģenētiski modificētajiem organismiem, kurus
kontrolē, izmantojot īpašus norobežošanas pasākumus, kas efektīvi ierobežo šo
organismu saskarsmi ar vidi un ietekmi uz to; |
|
|
|
4) ģenētiski modificēto organismu ierobežotā
izmantošana jebkura darbība, kas saistīta ar ģenētiski modificētajiem
organismiem, kurus kontrolē, izmantojot īpašus norobežošanas pasākumus, kas
efektīvi ierobežo šo organismu saskarsmi ar vidi un ietekmi uz to; |
5) ģenētiski
modificēto organismu izplatīšana vidē ģenētiski modificēto organismu
izplatīšana vidē izmēģinājumiem, kas saistīti ar to turpmāko izmantošanu lauksaimniecībā un
tautsaimniecībā vai citiem noteiktiem mērķiem, neizmantojot īpašus norobežošanas pasākumus, lai ierobežotu ģenētiski
modificēto organismu tiešu saskarsmi ar vidi, kā arī tādu zāļu un veterināro
zāļu izmantošana klīniskajā izpētē, kas satur ģenētiski modificētus
organismus, sastāv vai ir iegūtas no tiem; |
1 |
Juridiskais birojsAizstāt 1.panta 5.punktā vārdus lauksaimniecībā un tautsaimniecībā vai
citiem noteiktiem mērķiem ar vārdiem lauksaimniecībā vai citās
tautsaimniecības nozarēs, vai kādiem citiem noteiktiem mērķiem. |
Atbalstīts |
5) ģenētiski modificēto organismu
izplatīšana vidē ģenētiski modificēto
organismu izplatīšana vidē izmēģinājumiem, kas saistīti ar to turpmāko
izmantošanu lauksaimniecībā vai citās tautsaimniecības nozarēs, vai kādiem
citiem noteiktiem mērķiem, neizmantojot īpašus norobežošanas pasākumus, lai
ierobežotu ģenētiski modificēto organismu tiešu saskarsmi ar vidi, kā arī
tādu zāļu un veterināro zāļu izmantošana klīniskajā izpētē, kas satur
ģenētiski modificētus organismus, sastāv vai ir iegūtas no tiem; |
6) ģenētiski modificēto organismu
izplatīšana tirgū ģenētiski modificēto organismu vai tos
saturošu produktu nodošana trešajām personām par maksu vai bez maksas. Izplatīšana tirgū ietver darbības, kas saistītas ar: |
|
|
|
6) ģenētiski modificēto
organismu izplatīšana tirgū ģenētiski modificēto organismu
vai tos saturošu produktu nodošana trešajām personām par maksu vai bez
maksas. Izplatīšana
tirgū ietver darbības, kas saistītas
ar: |
a) tādas pārtikas
apriti, kas satur ģenētiski modificētus organismus, sastāv vai ir iegūta no tiem, |
|
|
|
a) tādas
pārtikas apriti, kas satur ģenētiski modificētus organismus, sastāv vai ir
iegūta no tiem, |
b) tādas dzīvnieku
barības apriti, kas satur ģenētiski modificētus organismus, sastāv vai ir
iegūta no tiem, |
|
|
|
b) tādas
dzīvnieku barības apriti, kas satur ģenētiski modificētus organismus, sastāv
vai ir iegūta no tiem, |
c) ģenētiski
modificēto kultūraugu sēklu un augu pavairošanas materiāla apriti, |
|
|
|
c) ģenētiski
modificēto kultūraugu sēklu un augu pavairošanas materiāla apriti, |
d) ģenētiski modificēto
kultūraugu audzēšanu, |
|
|
|
d) ģenētiski
modificēto kultūraugu audzēšanu, |
e) ģenētiski
modificēto dzīvnieku apriti, |
|
|
|
e) ģenētiski
modificēto dzīvnieku apriti, |
f) ģenētiski
modificēto organismu izmantošanu citās tautsaimniecības nozarēs; |
|
|
|
f) ģenētiski
modificēto organismu izmantošanu citās tautsaimniecības nozarēs; |
7) līdzāspastāvēšana ģenētiski modificēto kultūraugu
audzēšana, novākšana, uzglabāšana, sagatavošana, saiņošana un transportēšana
līdzās bioloģiskajai un konvencionālajai lauksaimniecībai; |
|
|
|
7) līdzāspastāvēšana ģenētiski
modificēto kultūraugu audzēšana, novākšana, uzglabāšana, sagatavošana,
saiņošana un transportēšana līdztekus bioloģiskajai un konvencionālajai
lauksaimniecībai; |
8) riska novērtēšana pasākumu kopums, kas balstās uz
zinātniskiem pierādījumiem, lai identificētu un noteiktu iespējamo kaitīgo
tiešo vai netiešo, īstermiņa vai ilgtermiņa ģenētiski modificēto organismu
ietekmi uz cilvēka un dzīvnieka veselību un vidi; |
|
|
Redakcionāli precizēts |
8) riska novērtēšana uz
zinātniskiem pierādījumiem balstītu pasākumu kopums, lai identificētu un
noteiktu ģenētiski modificēto organismu iespējamo kaitīgo tiešo vai netiešo,
īstermiņa vai ilgtermiņa ietekmi uz cilvēku un dzīvnieku veselību un vidi; |
9) ārkārtas gadījums gadījums, kas saistīts ar ģenētiski
modificēto organismu nejaušu izkļūšanu ārpus kontroles to ierobežotās
izmantošanas laikā, kas īstermiņā vai ilgtermiņā var radīt draudus cilvēka un
dzīvnieka veselībai vai videi. |
|
|
|
9) ārkārtas gadījums gadījums,
kas saistīts ar ģenētiski modificēto organismu nejaušu izkļūšanu ārpus
kontroles to ierobežotās izmantošanas laikā, kas īstermiņā vai ilgtermiņā var
radīt draudus cilvēku un dzīvnieku veselībai vai videi. |
2.pants. Likuma mērķis |
|
|
|
2.pants. Likuma mērķis |
Likuma mērķis ir
nodrošināt ģenētiski modificēto organismu drošu apriti, novēršot negatīvo
ietekmi uz cilvēka un dzīvnieka veselību un vidi, saglabājot bioloģisko
daudzveidību, veicinot ilgtspējīgas lauksaimniecības un biotehnoloģijas
attīstību, tai skaitā arī ģenētiski modificēto kultūraugu pastāvēšanu līdzās
bioloģiskajai un konvencionālajai lauksaimniecībai. |
|
|
|
Likuma mērķis ir nodrošināt ģenētiski modificēto organismu drošu apriti,
novēršot negatīvo ietekmi uz cilvēku un dzīvnieku veselību un vidi,
saglabājot bioloģisko daudzveidību, veicinot ilgtspējīgas lauksaimniecības un
biotehnoloģijas attīstību, arī ģenētiski modificēto kultūraugu pastāvēšanu
līdztekus bioloģiskajai un konvencionālajai lauksaimniecībai. |
3.pants.
Ģenētiski modificēto organismu aprites principi |
|
|
|
3.pants. Ģenētiski modificēto organismu aprites principi |
Lēmumu, kas saistīts ar ģenētiski modificēto
organismu apriti, pieņem, ievērojot šādus principus: |
|
|
|
Lēmumu, kas saistīts ar
ģenētiski modificēto organismu apriti, pieņem, ievērojot šādus principus: |
1) riska novērtēšanas princips. Risku novērtē
pirms darbībām, kas saistītas ar ģenētiski modificēto organismu apriti; |
|
|
Redakcionāli precizēts |
1) riska novērtēšanas
princips, kas paredz, ka risku novērtē pirms darbībām, kuras saistītas ar
ģenētiski modificēto organismu apriti; |
2) ilgtspējīgas attīstības princips.
Ģenētiski modificēto organismu aprite ir atļauta, ja attiecīgā darbība
virzīta uz valsts ekonomikas attīstības veicināšanu un tiek ievēroti vides
aizsardzību regulējošajos normatīvajos aktos noteiktie ilgtspējīgas
attīstības un bioloģiskās
daudzveidības saglabāšanas pamatprincipi; |
2 |
Vides ministrs R.VējonisAizstāt 3. panta 3. punktā vārdus
aprite ir atļautaar vārdiem apriti var atļaut. |
Atbalstīts |
2) ilgtspējīgas attīstības princips, kas paredz, ka ģenētiski
modificēto organismu apriti var atļaut, ja attiecīgā darbība vērsta uz valsts
ekonomikas attīstības veicināšanu un tiek ievēroti vides aizsardzību
regulējošajos normatīvajos aktos noteiktie ilgtspējīgas attīstības un bioloģiskās daudzveidības saglabāšanas
pamatprincipi; |
3) piesardzības
princips, kas nosaka attiecīgus pagaidu riska pārvaldes pasākumus bīstamības
samazināšanai līdz riska novērtēšanai un riska vadības izstrādāšanai, ja
riska novērtēšanas procesā pastāv nenoteiktība, kas saistīta ar iespējamo
negatīvo ietekmi uz cilvēka un dzīvnieka veselību, ģenētiskos
modificētos organismus izplatot vidē vai tirgū; |
3 |
Vides ministrs R.Vējonis
Papildināt 3. panta 3. punktu pēc
vārdiem cilvēka un dzīvnieka veselībuar vārdiem vai negatīvu ietekmi uz
vidi. |
Atbalstīts |
3) piesardzības princips, kas paredz attiecīgus pagaidu riska
pārvaldes pasākumus bīstamības samazināšanai līdz riska novērtēšanai un riska
vadības izstrādāšanai, ja riska novērtēšanas procesā pastāv nenoteiktība, kas
saistīta ar iespējamo negatīvo ietekmi uz cilvēku un dzīvnieku veselību vai
vidi, ģenētiski modificētos organismus izplatot vidē vai tirgū; |
4) sabiedrības informēšanas un līdzdalības
princips. Institūcijas veicina sabiedrības izglītošanu un informēšanu jautājumos,
kas saistīti ar ģenētiski modificēto organismu apriti; |
4 |
Vides ministrs R.Vējonis
Papildināt
3. panta 4. punktu ar jaunu teikumu šādā redakcijā: Kompetentā institūcija savlaicīgi iesaista sabiedrību lēmumu pieņemšanas procesā , pirms tik pieņemts lēmums par ģenētiski modificēto organismu ierobežotu izmantošanu, izplatīšanu vidē vai tirgū. |
Daļēji atbalstīts, iekļauts priekšlikumā nr.23 |
4) sabiedrības
informēšanas un līdzdalības princips. Institūcijas veicina sabiedrības
izglītošanu un informēšanu jautājumos, kas saistīti ar ģenētiski modificēto
organismu apriti; |
5) uzraudzības un
kontroles pasākumu nodrošināšanas princips, kas nosaka, ka ģenētiski
modificēto organismu izplatīšana vidē vai tirgū ir atļauta tikai tad, ja
attiecīgajam ģenētiski modificētajam organismam ir nodrošināta noteikšanas
metode un izsekojamība. |
|
|
|
5) uzraudzības un kontroles pasākumu nodrošināšanas princips, kas
paredz, ka ģenētiski modificēto organismu izplatīšana vidē vai tirgū ir
atļauta tikai tad, ja attiecīgajam ģenētiski modificētajam organismam ir
nodrošināta noteikšanas metode un izsekojamība. |
4.pants.
Likuma darbības joma |
|
|
|
4.pants. Likuma darbības joma |
(1) Likums nosaka
valsts institūciju kompetences jomas, fizisko un juridisko personu (turpmāk
persona) tiesības un pienākumus, ģenētiski modificēto organismu aprites, tai
skaitā ģenētiski modificēto kultūraugu līdzāspastāvēšanas principus,
uzraudzību un kontroli, sabiedrības līdzdalību, personu atbildību un tiesisko
aizsardzību, kā arī drošības pasākumus un
informācijas apriti jebkura iespējamā ārkārtas gadījuma novēršanai. |
|
|
|
(1) Likums nosaka valsts institūciju kompetenci, fizisko un
juridisko personu (turpmāk persona) tiesības un pienākumus,
ģenētiski modificēto organismu aprites, tai skaitā ģenētiski modificēto
kultūraugu līdzāspastāvēšanas, principus, uzraudzību un kontroli, sabiedrības
līdzdalību, personu atbildību un tiesisko aizsardzību, kā arī drošības pasākumus un informācijas apriti jebkura
iespējamā ārkārtas gadījuma novēršanai. |
(2) Likums neattiecas uz: |
|
|
|
(2) Likums neattiecas uz: |
1) gēnu terapijas izmantošanu medicīnā; |
|
|
|
1) gēnu terapijas
izmantošanu medicīnā; |
2) to zāļu un
veterināro zāļu izplatīšanu tirgū, kas satur ģenētiski modificētus
organismus, sastāv vai ir iegūtas no tiem, izņemot riska novērtēšanu saskaņā
ar normatīvajiem aktiem par ģenētiski modificēto organismu izplatīšanu vidē
vai tirgū, kā arī monitoringa un
atļaujas izsniegšanas kārtību; |
|
|
|
2) to zāļu un veterināro zāļu izplatīšanu tirgū, kuras satur
ģenētiski modificētus organismus, sastāv vai ir iegūtas no tiem, izņemot
riska novērtēšanu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par ģenētiski modificēto
organismu izplatīšanu vidē vai tirgū,
kā arī monitoringa un atļaujas izsniegšanas kārtību; |
3) tādu organismu
ģenētisko modifikāciju, kas notiek, piemērojot kādu no šādām metodēm
(neizmantojot šā likuma 1.panta 2.punktā minētās metodes): |
|
|
|
3) tādu organismu ģenētisko modifikāciju, kas notiek, izmantojot
kādu no šādām metodēm (neizmantojot šā likuma 1.panta 2.punktā minētās
metodes): |
a) mutaģenēzi, |
|
|
|
a) mutaģenēzi, |
b) prokariotu
sugu šūnu vai protoplastu saplūšanu, pēc kuras notiek ģenētiskā materiāla
apmaiņa, |
|
|
|
b) prokariotu sugu šūnu vai protoplastu saplūšanu, pēc kuras notiek
ģenētiskā materiāla apmaiņa, |
c) dažādu
eikariotu sugu šūnu vai protoplastu saplūšanu, ieskaitot hibridomu un augu
šūnu hibrīdu iegūšanu, |
|
|
|
c) dažādu eikariotu sugu šūnu vai protoplastu saplūšanu, ieskaitot
hibridomu un augu šūnu hibrīdu iegūšanu, |
d) pašklonēšanu, kuras
rezultātā iegūstamie organismi nav bīstami cilvēkiem, dzīvniekiem vai augiem
un nevar izraisīt to slimības, - nukleīnskābes izdalīšanu no šādu
organismu šūnām, pēc kuras seko vai neseko visas attiecīgās nukleīnskābes,
tās daļas vai tās sintētiskā ekvivalenta fermentatīva vai mehāniska apstrāde,
lai izraisītu ģenētiskā materiāla modifikāciju, un iegūtā ģenētiskā materiāla
ievadīšana tās pašas sugas vai filoģenētiski tuvu saistītu sugu organismu
šūnās, ar kurām ģenētiskās informācijas apmaiņa ir iespējama arī dabiskos
fizioloģiskos apstākļos; |
|
|
|
d) pašklonēšanu, kuras
rezultātā iegūtie organismi nav bīstami cilvēkiem, dzīvniekiem vai augiem un
nevar izraisīt to slimības, nukleīnskābes izdalīšanu no šādu organismu
šūnām, pēc kuras seko vai neseko visas attiecīgās nukleīnskābes, tās daļas
vai tās sintētiskā ekvivalenta fermentatīva vai mehāniska apstrāde, lai
izraisītu ģenētiskā materiāla modifikāciju, un iegūtā ģenētiskā materiāla
ievadīšana tās pašas sugas vai filoģenētiski tuvu saistītu sugu organismu
šūnās, ar kurām ģenētiskās informācijas apmaiņa ir iespējama arī dabiskos
fizioloģiskos apstākļos; |
4) ģenētiski
modificēto organismu ierobežotu izmantošanu, kas ir saistīta ar tādu
ģenētiski modificēto organismu izmantošanu, kas atbilst normatīvajos aktos par
ģenētiski modificēto organismu ierobežotu izmantošanu un atļaujas izsniegšanas kārtību
noteiktajiem nekaitīguma kritērijiem; |
5 |
Juridiskais birojs Aizstāt 4.panta otrās daļas 4.punktā vārdus par
ģenētiski modificēto organismu ierobežotu izmantošanu ar vārdiem par
ģenētiski modificēto organismu ierobežotās izmantošanas. |
Atbalstīts, redakcionāli precizējot |
4) ģenētiski modificēto organismu ierobežotu izmantošanu, kas
saistīta ar tādu ģenētiski modificēto organismu izmantošanu, kuri atbilst
nekaitīguma kritērijiem, kas noteikti normatīvajos aktos par ģenētiski
modificēto organismu ierobežotās izmantošanas un atļaujas izsniegšanas kārtību; |
5) ģenētiski
modificēto organismu pārvadāšanu pa dzelzceļu, autoceļiem, iekšzemes
ūdensceļiem, jūru vai gaisu. |
|
|
|
5) ģenētiski modificēto organismu pārvadāšanu pa dzelzceļu,
autoceļiem, iekšzemes ūdensceļiem, jūru vai gaisu. |
II
nodaļa
|
|
|
|
II nodaļa
|
Institūciju
kompetence
|
|
|
|
Institūciju kompetence
|
5.pants. Ministru kabineta kompetence |
|
|
|
5.pants. Ministru kabineta
kompetence |
(1) Ministru kabinets: |
|
|
|
(1) Ministru kabinets: |
1) nosaka ģenētiski modificēto organismu ierobežotās izmantošanas
un atļaujas izsniegšanas kārtību; |
|
|
|
1) nosaka ģenētiski modificēto organismu
ierobežotās izmantošanas un atļaujas izsniegšanas kārtību; |
2) nosaka kārtību, kādā ģenētiski
modificētos organismus izplata vidē vai tirgū, kā arī monitoringa un atļaujas
izsniegšanas kārtību; |
6 |
Atbildīgā komisijaIzteikt 5.panta pirmās daļas
2.punktu šādā redakcijā: 2) nosaka kārtību, kādā ģenētiski modificētos
organismus izplata vidē vai tirgū, monitoringa un atļaujas izsniegšanas
kārtību, kā arī kārtību, kādā sniedzama informācija par ģenētiski modificēto
organismu apriti un sabiedrības iesaistīšanu lēmumu pieņemšanā. |
Atbalstīts |
2) nosaka kārtību, kādā ģenētiski modificētos
organismus izplata vidē vai tirgū, monitoringa un atļaujas izsniegšanas
kārtību, kā arī kārtību, kādā sniedzama informācija par ģenētiski modificēto
organismu apriti un sabiedrības iesaistīšanu lēmumu pieņemšanā; |
3) nosaka
ģenētiski modificēto organismu riska novērtēšanas metodoloģiju; |
|
|
|
3) nosaka ģenētiski modificēto organismu riska novērtēšanas
metodoloģiju; |
4) nosaka prasības ģenētiski modificēto
kultūraugu līdzāspastāvēšanas nodrošināšanai, kā arī uzraudzības, kontroles
un atļaujas izsniegšanas kārtību; |
|
|
|
4) nosaka prasības ģenētiski
modificēto kultūraugu līdzāspastāvēšanas nodrošināšanai, kā arī uzraudzības,
kontroles un atļaujas izsniegšanas kārtību; |
5) nosaka kārtību, kādā veic maksājumus
par ģenētiski modificēto organismu riska novērtējuma atzinuma sagatavošanu,
un maksas apmēru; |
7 |
Zemkopības ministrijas parlamentārais sekretārs U.Augulis Izteikt 5. panta pirmās daļas 5.punktu
šādā redakcijā: 5) nosaka valsts nodevas apmēru un samaksas kārtību par ģenētiski
modificēto organismu riska novērtējuma atzinuma sagatavošanu. |
Atbalstīts, redakcionāli precizējot |
5) nosaka, kādā apmērā maksājama valsts nodeva par ģenētiski modificēto
organismu riska novērtējuma atzinuma sagatavošanu un tās samaksas kārtību; |
6) apstiprina ģenētiski modificēto
organismu uzraudzības padomes nolikumu. |
|
|
|
6) apstiprina
ģenētiski
modificēto organismu uzraudzības padomes nolikumu. |
|
8 |
Vides ministrs R.Vējonis
Papildināt 5. panta pirmo daļu ar 7. punktu šādā redakcijā: 7) nosaka informācijas par ģenētiski modificēto organismu apriti
sniegšanas kārtību; |
Daļēji atbalstīts, iekļauts priekšlikumā nr.6 |
|
|
9 |
Vides ministrs R.Vējonis
Papildināt 5. panta pirmo daļu ar 8. punktu šādā redakcijā: 8) nosaka kārtību sabiedrības iesaistīšanai lēmumu pieņemšanas procesā
par ģenētiski modificēto organismu ierobežotu izmantošanu, izplatīšanu vidē
vai tirgū. |
Daļēji atbalstīts, iekļauts priekšlikumā nr. 6 |
|
(2) Ministru
kabinets ne retāk kā reizi septiņos gados apstiprina nacionālās bioloģiskā
drošuma sistēmas attīstības stratēģijas pamatnostādnes un nacionālās
bioloģiskā drošuma sistēmas attīstības plānu. |
|
|
Redakcionāli precizēts |
(2) Ministru kabinets ne retāk kā reizi septiņos gados apstiprina
nacionālās bioloģiskā drošuma sistēmas attīstības stratēģijas pamatnostādnes
un šīs sistēmas attīstības plānu. |
(3) Ministru kabinets
var noteikt ģenētiski modificēto kultūraugu audzēšanas ierobežojumus
konkrētās teritorijās, kurās saskaņā
ar zinātniski ekonomisko pamatojumu ģenētiski modificēto kultūraugu audzēšana
var nodarīt būtiskus ekonomiskus zaudējumus konkrētas teritorijas
ekonomiskajai attīstībai. |
|
|
Redakcionāli precizēts |
(3) Ministru kabinets
var noteikt ģenētiski modificēto kultūraugu
audzēšanas ierobežojumus konkrētās teritorijās, kurās saskaņā ar zinātniski ekonomisko pamatojumu ģenētiski modificēto
kultūraugu audzēšana var ekonomikai nodarīt būtiskus zaudējumus un kavēt
ekonomisko attīstību. |
6.pants. Zemkopības ministrijas kompetence |
|
|
|
6.pants. Zemkopības
ministrijas kompetence |
Zemkopības ministrija, sadarbojoties ar zinātniskajām un nevalstiskajām
organizācijām, izstrādā un kopīgi ar valsts institūcijām, kas atbild par
ģenētiski modificēto organismu aprites kontroli un uzraudzību, īsteno vienotu
politiku šādās jomās: |
|
|
|
Zemkopības ministrija, sadarbojoties ar
zinātniskajām un nevalstiskajām organizācijām, izstrādā un kopīgi ar valsts
institūcijām, kas atbild par ģenētiski modificēto organismu aprites kontroli
un uzraudzību, īsteno vienotu politiku šādās jomās: |
1) ģenētiski
modificēto organismu aprite; |
|
|
|
1) ģenētiski
modificēto organismu aprite; |
2) ģenētiski modificēto kultūraugu līdzāspastāvēšana bioloģiskajai
un konvencionālajai lauksaimniecībai; |
|
|
Redakcionāli precizēts |
2) līdzāspastāvēšana; |
3) nacionālās bioloģiskā drošuma sistēmas attīstība. |
|
|
|
3) nacionālās bioloģiskā drošuma sistēmas
attīstība. |
7.pants. Valsts augu aizsardzības dienesta
kompetence |
|
|
|
7.pants. Valsts augu
aizsardzības dienesta kompetence |
Valsts augu aizsardzības
dienests: |
|
|
|
Valsts
augu aizsardzības dienests: |
1) izskata
iesniegumus un pieņem lēmumus par ģenētiski modificēto kultūraugu audzētāja
iekļaušanu ģenētiski modificēto kultūraugu audzētāju reģistrā; |
10 |
Juridiskais birojs Izteikt 7. panta 1. punktu kā 2.
punktu. |
Atbalstīts |
1) organizē un vada valsts informācijas sistēmas ģenētiski
modificēto kultūraugu audzētāju reģistra izveidošanu un darbību; |
2) organizē un
vada valsts informācijas sistēmas ģenētiski modificēto kultūraugu audzētāju
reģistra izveidošanu un darbību; |
11 |
Juridiskais birojsIzteikt 7. panta 2. punktu kā 1. punktu. |
Atbalstīts |
2) izskata iesniegumus un pieņem lēmumus par ģenētiski modificēto
kultūraugu audzētāja iekļaušanu ģenētiski modificēto kultūraugu audzētāju reģistrā; |
3) nodrošina
ģenētiski modificēto kultūraugu līdzāspastāvēšanas uzraudzību un kontroli to
audzēšanas laikā; |
|
|
|
3) ģenētiski modificēto kultūraugu audzēšanas laikā nodrošina
līdzāspastāvēšanas uzraudzību un kontroli; |
4) nodrošina
sēklu un augu pavairošanas materiāla aprites uzraudzību un kontroli ģenētiski
modificēto kultūraugu šķirnēm; |
|
|
|
4) nodrošina ģenētiski modificēto kultūraugu šķirņu sēklu un augu
pavairošanas materiāla aprites uzraudzību un kontroli; |
5) nosaka ģenētiski modificētos organismus
sēklās un augu pavairošanas materiālā; |
|
|
|
5) nosaka ģenētiski
modificētos organismus sēklās un augu pavairošanas materiālā; |
6) piedalās starptautisko organizāciju
rīkotajās starplaboratoriju testēšanas programmās; |
|
|
|
6) piedalās starptautisko organizāciju
rīkotajās starplaboratoriju testēšanas programmās; |
7) ievieš starptautiski atzītas
metodes, kas saistītas ar ģenētiski modificēto organismu noteikšanu sēklās un
augu pavairošanas materiālā; |
|
|
|
7) ievieš starptautiski atzītas
metodes, kas saistītas ar ģenētiski modificēto organismu noteikšanu sēklās un
augu pavairošanas materiālā; |
8) nodrošina ģenētiski modificēto
organismu noteikšanu sēklās un augu pavairošanas materiālā ārvalstu
laboratorijās, ja to nav iespējams veikt Latvijā. |
|
|
|
8) nodrošina ģenētiski modificēto
organismu noteikšanu sēklās un augu pavairošanas materiālā ārvalstu
laboratorijās, ja to nav iespējams veikt Latvijā. |
8.pants.
Pārtikas un veterinārā dienesta kompetence |
|
|
|
8.pants. Pārtikas un veterinārā dienesta kompetence |
Pārtikas un veterinārais
dienests: |
|
|
|
Pārtikas
un veterinārais dienests: |
1) pamatojoties
uz Zinātniskās ekspertu komitejas atzinumu un ģenētiski modificēto organismu uzraudzības padomes sagatavoto priekšlikumu, izdod, kā
arī anulē atļauju ģenētiski modificēto organismu: |
|
|
|
1) pamatojoties uz Zinātniskās ekspertu komitejas
atzinumu un Ģenētiski modificēto organismu uzraudzības padomes priekšlikumu, izdod, kā arī anulē atļauju ģenētiski modificēto
organismu: |
a) ierobežotai
izmantošanai, |
|
|
|
a) ierobežotai
izmantošanai, |
b) izplatīšanai
vidē, izņemot atļauju to zāļu un veterināro zāļu izmantošanai klīniskajā izpētē,
kas satur ģenētiski modificētus organismus, sastāv vai ir iegūtas no tiem, |
|
|
|
b) izplatīšanai vidē, izņemot atļauju to zāļu un veterināro zāļu
izmantošanai klīniskajā izpētē, kuras satur ģenētiski
modificētus organismus, sastāv vai ir iegūtas no tiem, |
c) izplatīšanai tirgū, izņemot atļauju
Eiropas Parlamenta un Padomes 2003.gada 22.septembra Regulā (EK)
Nr.1829/2003 par ģenētiski modificētu pārtiku un barību
(turpmāk Eiropas Parlamenta un Padomes regula Nr.1829/2003)
noteiktajām darbībām; |
|
|
|
c) izplatīšanai tirgū, izņemot atļauju
Eiropas Parlamenta un Padomes 2003.gada 22.septembra regulā (EK)
Nr.1829/2003 par ģenētiski modificētu pārtiku un barību
(turpmāk Eiropas Parlamenta un Padomes regula Nr.1829/2003)
noteiktajām darbībām; |
2) nodrošina Eiropas Pārtikas nekaitīguma
iestādes, Eiropas Zāļu aģentūras un citu Eiropas Savienības dalībvalstu
kompetento institūciju sagatavoto atzinumu par riska novērtēšanu
izskatīšanu ģenētiski modificēto organismu izplatīšanai vidē vai tirgū
atbilstoši Eiropas Parlamenta un
Padomes regulas Nr.1829/2003 un Eiropas Parlamenta un Padomes
2004.gada 31.marta Regulas (EK) Nr.726/2004, ar ko nosaka cilvēkiem paredzēto un veterināro zāļu reģistrēšanas
un uzraudzības Kopienas procedūras un izveido Eiropas Zāļu aģentūru, prasībām; |
|
|
Redakcionāli precizēts |
2) nodrošina, lai
Eiropas Pārtikas nekaitīguma iestādes, Eiropas Zāļu aģentūras un citu
Eiropas Savienības dalībvalstu kompetento institūciju sagatavotie atzinumi
par riska novērtēšanu sakarā ar ģenētiski modificēto organismu izplatīšanu
vidē vai tirgū, tiktu izskatīti atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes regulai Nr.1829/2003 un Eiropas
Parlamenta un Padomes 2004.gada 31.marta regulai (EK) Nr.726/2004, ar ko nosaka cilvēkiem paredzēto un
veterināro zāļu reģistrēšanas un uzraudzības Kopienas procedūras un
izveido Eiropas Zāļu aģentūru; |
3) organizē un vada valsts informācijas
sistēmas ģenētiski modificēto organismu aprites reģistra izveidošanu
un darbību. |
|
|
|
3) organizē un
vada valsts informācijas sistēmas ģenētiski modificēto organismu aprites
reģistra izveidošanu un darbību. |
9.pants. Pārtikas
un veterinārā dienesta Nacionālā diagnostikas centra kompetence |
|
|
|
|
Pārtikas un veterinārā dienesta Nacionālais
diagnostikas centrs: |
|
|
|
Pārtikas un veterinārā dienesta Nacionālais diagnostikas centrs: |
1) pilda
references laboratorijas funkcijas ģenētiski modificēto organismu
noteikšanā; |
|
|
|
1) pilda
references laboratorijas funkcijas ģenētiski modificēto organismu
noteikšanā; |
2) piedalās starptautisko organizāciju
rīkotajās starplaboratoriju testēšanas programmās; |
|
|
|
2) piedalās starptautisko
organizāciju rīkotajās starplaboratoriju testēšanas programmās; |
3) ievieš starptautiski atzītas
ģenētiski modificēto organismu noteikšanas metodes; |
|
|
|
3) ievieš starptautiski atzītas
ģenētiski modificēto organismu noteikšanas metodes; |
4) nodrošina ģenētiski modificēto
organismu paraugu izmeklēšanu ārvalstu laboratorijās, ja to nav iespējams
veikt Latvijā. |
|
|
|
4) nodrošina ģenētiski modificēto
organismu paraugu izmeklēšanu ārvalstu laboratorijās, ja to nav iespējams
veikt Latvijā. |
10.pants. Zāļu valsts aģentūras kompetence |
|
|
|
10.pants. Zāļu valsts aģentūras kompetence |
Zāļu
valsts aģentūra novērtē zāles un veterinārās zāles, kas satur ģenētiski
modificētus organismus, sastāv vai ir iegūtas no tiem, izdod atļaujas to
izplatīšanai vidē, kā arī uzrauga to izplatīšanu vidē, ja attiecīgās zāles
izmanto klīniskajā izpētē
atbilstoši farmāciju regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajai
kārtībai. |
|
|
|
Zāļu valsts aģentūra novērtē zāles un veterinārās zāles, kas satur
ģenētiski modificētos organismus, sastāv vai ir iegūtas no tiem, izdod
atļaujas to izplatīšanai vidē, kā arī uzrauga to izplatīšanu vidē, ja
attiecīgās zāles izmanto
klīniskajā izpētē atbilstoši farmāciju regulējošajos normatīvajos
aktos noteiktajai kārtībai. |
11.pants. Vides ministrijas kompetence |
|
|
|
11.pants.
Vides ministrijas kompetence |
Vides ministrija
nodrošina vides monitoringu atbilstoši normatīvajiem aktiem par vides
aizsardzību un, pamatojoties uz tā rezultātiem, sagatavo un iesniedz
Zemkopības ministrijā priekšlikumus par riska novērtēšanas un vides
aizsardzības pasākumiem, veicot darbības ar ģenētiski modificētiem
organismiem un tos izplatot vidē. |
|
|
|
Vides ministrija
nodrošina vides monitoringu atbilstoši normatīvajiem aktiem par vides
aizsardzību un, pamatojoties uz tā rezultātiem, sagatavo un iesniedz
Zemkopības ministrijai priekšlikumus par riska novērtēšanas un vides
aizsardzības pasākumiem, kas īstenojami, veicot darbības ar ģenētiski
modificētiem organismiem un tos izplatot vidē. |
12.pants. Valsts darba inspekcijas
kompetence |
12 |
Juridiskais birojs Iekļaut 12.pantu pēc
14.panta, attiecīgi mainot pantu numerāciju. |
Atbalstīts |
|
Valsts darba inspekcija atbilstoši
normatīvajos aktos par darba aizsardzību saskarsmē ar bioloģiskajām vielām
noteiktajām prasībām nodrošina
to drošības un darba aizsardzības pasākumu uzraudzību un kontroli, kas
saistīti ar ģenētiski modificēto organismu ierobežoto izmantošanu. |
|
|
|
|
13.pants. Valsts vides dienesta kompetence |
|
Atbildīgā komisija Izteikt 13.
pantu kā 12. pantu šādā redakcijā: 12.pants. Valsts vides
dienesta kompetence |
Atbalstīts |
12.pants. Valsts vides
dienesta kompetence |
Valsts vides dienests kontrolē
vides aizsardzības nosacījumu ievērošanu ģenētiski modificēto organismu izplatīšanai vidē un šī likuma
1.panta 6.punkta "f" apakšpunktā noteiktajām darbībām atbilstoši
normatīvajiem aktiem par vides aizsardzību. |
|
Valsts vides dienests kontrolē
vides aizsardzības nosacījumu ievērošanu attiecībā uz ģenētiski modificēto organismu
izplatīšanu vidē. |
|
Valsts vides dienests kontrolē
vides aizsardzības nosacījumu ievērošanu attiecībā uz ģenētiski modificēto organismu
izplatīšanu vidē. |
14.pants.
Dabas aizsardzības pārvaldes kompetence |
|
|
|
13.pants. Dabas aizsardzības pārvaldes kompetence |
Dabas aizsardzības pārvalde sagatavo un iesniedz Vides pārraudzības valsts birojā ieteikumus
nosacījumu izstrādei par ietekmes uz Eiropas nozīmes aizsargājamajām dabas
teritorijām (NATURA 2000) novērtējumu atbilstoši normatīvajos aktos par ietekmi uz vidi noteiktajai
kārtībai. |
|
|
Redakcionāli precizēts |
Dabas aizsardzības pārvalde sagatavo un iesniedz Vides pārraudzības valsts birojam ieteikumus, kas
būtu ietverami nosacījumos par ietekmes uz Eiropas nozīmes aizsargājamām
dabas teritorijām (NATURA 2000) novērtējumu atbilstoši normatīvajos aktos
par ietekmi uz vidi noteiktajai
kārtībai. |
|
|
|
|
14.pants. Valsts darba
inspekcijas kompetence |
|
|
|
Redakcionāli precizēts |
Valsts darba inspekcija atbilstoši normatīvajiem aktiem par darba aizsardzību saskarsmē ar
bioloģiskajām vielām nodrošina
to drošības un darba aizsardzības pasākumu uzraudzību un kontroli, kas
saistīti ar ģenētiski modificēto organismu ierobežoto izmantošanu. |
15.pants.
Zinātniskā ekspertu komiteja |
|
|
|
|
(1) Zinātniskā ekspertu komiteja
ir konsultatīva ekspertu darba grupa, kas izskata personas iesniegtos
riska novērtēšanas dokumentus, kā arī sagatavo un iesniedz Pārtikas un
veterinārajā dienestā zinātniski pamatotu atzinumu par ģenētiski
modificēto organismu riska novērtējumu. Zinātniskā ekspertu komiteja sagatavo priekšlikumus Pārtikas
un veterinārajam dienestam jautājumos, kas saistīti ar nacionālās
bioloģiskā drošuma sistēmas attīstības stratēģijas pilnveidošanu un
veicina sabiedrības iesaistīšanu lēmumu pieņemšanā par ģenētiski modificēto
organismu apriti. |
14 |
Juridiskais birojs Izteikt 15. panta pirmās daļas pirmo teikumu šādā redakcijā: Zinātniskā ekspertu komiteja
ir konsultatīva komiteja, kura izskata personas iesniegtos riska
novērtēšanas dokumentus, kā arī sagatavo un iesniedz Pārtikas un
veterinārajā dienestā zinātniski pamatotu atzinumu par ģenētiski
modificēto organismu riska novērtējumu; |
Daļēji atbalstīts, iekļauts
priekšlikumā Nr. 15 |
|
(2) Zinātniskā ekspertu komiteja,
sagatavojot šā panta pirmajā daļā minēto atzinumu, izvērtē un ņem vērā šā
likuma 14.pantā minētās kompetentās institūcijas ieteikumus. |
|
|
|
|
(3) Pārtikas
un veterinārā dienesta ģenerāldirektors apstiprina zinātniskās ekspertu komitejas personālsastāvu un nolikumu.
Nolikumā nosaka zinātniskās ekspertu komitejas tiesības,
funkcijas un darbības kārtību. Pārtikas un veterinārais dienests finansiāli
nodrošina zinātniskās ekspertu komitejas darbību. |
|
|
|
|
|
15 |
Atbildīgā komisija Izteikt 15.
pantu šādā redakcijā: 15.pants. Zinātniskā ekspertu komisija |
Atbalstīts |
15.pants. Zinātniskā ekspertu komisija |
|
|
(1) Zinātniskā ekspertu
komisija ir konsultatīva ekspertu darba grupa, kas izskata personu
iesniegtos riska novērtēšanas dokumentus, kā arī sagatavo un iesniedz
Pārtikas un veterinārajam dienestam zinātniski pamatotu atzinumu par
ģenētiski modificēto organismu riska novērtējumu. Zinātniskā ekspertu komisija sagatavo priekšlikumus Pārtikas un
veterinārajam dienestam jautājumos, kas saistīti ar nacionālās bioloģiskā
drošuma sistēmas attīstības stratēģijas pilnveidošanu un veicina
sabiedrības iesaistīšanu lēmumu pieņemšanā par ģenētiski modificēto
organismu apriti. |
|
(1) Zinātniskā ekspertu
komisija ir konsultatīva ekspertu darba grupa, kas izskata personu
iesniegtos riska novērtēšanas dokumentus, kā arī sagatavo un iesniedz
Pārtikas un veterinārajam dienestam zinātniski pamatotu atzinumu par
ģenētiski modificēto organismu riska novērtējumu. Zinātniskā ekspertu komisija sagatavo priekšlikumus Pārtikas un
veterinārajam dienestam jautājumos, kas saistīti ar nacionālās bioloģiskā
drošuma sistēmas attīstības stratēģijas pilnveidošanu un veicina
sabiedrības iesaistīšanu lēmumu pieņemšanā par ģenētiski modificēto
organismu apriti. |
|
|
(2) Zinātniskā ekspertu komisija,
sagatavojot šā panta pirmajā daļā minēto atzinumu, izvērtē un ņem vērā šā
likuma 14.pantā minētās kompetentās institūcijas ieteikumus. |
|
(2) Zinātniskā ekspertu komisija,
sagatavojot šā panta pirmajā daļā minēto atzinumu, izvērtē un ņem vērā šā
likuma 14.pantā minētās kompetentās institūcijas ieteikumus. |
|
|
(3)Pārtikas un veterinārais
dienests atbilstoši piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem nodrošina
zinātniskās ekspertu komisijas
darbību. |
|
(3) Pārtikas un veterinārais dienests atbilstoši piešķirtajiem
valsts budžeta līdzekļiem nodrošina Zinātniskās ekspertu komisijas
darbību. |
16.pants.
Ģenētiski modificēto organismu uzraudzības padome |
|
|
|
16.pants. Ģenētiski
modificēto organismu uzraudzības padome |
(1) Ģenētiski
modificēto organismu uzraudzības padome ir Ministru kabineta izveidota
konsultatīva institūcija, kas koordinē nacionālās bioloģiskā drošuma
sistēmas politikas izstrādi. Ģenētiski modificēto organismu uzraudzības
padome veicina sadarbību starp institūcijām, kas kontrolē un uzrauga
ģenētiski modificēto organismu apriti, un zinātniskajām institūcijām, kas
veic pētījumus šajā jomā, kā arī sekmē ar ģenētiski modificēto organismu
apriti saistītās valsts politikas īstenošanā iesaistīto institūciju
sadarbību un valsts politikas instrumentu pilnveidošanu. |
|
|
|
(1) Ģenētiski modificēto organismu uzraudzības padome ir Ministru
kabineta izveidota konsultatīva institūcija, kas koordinē nacionālās
bioloģiskā drošuma sistēmas politikas izstrādi. Ģenētiski modificēto
organismu uzraudzības padome veicina sadarbību starp institūcijām, kas
kontrolē un uzrauga ģenētiski modificēto organismu apriti, un
zinātniskajām institūcijām, kas veic pētījumus šajā jomā, kā arī sekmē ar
ģenētiski modificēto organismu apriti saistītās valsts politikas
īstenošanā iesaistīto institūciju sadarbību un valsts politikas instrumentu
pilnveidošanu. |
(2) Ģenētiski
modificēto organismu uzraudzības padome sniedz priekšlikumus Pārtikas un
veterinārajam dienestam par šā likuma 8.panta 1.punktā minētās atļaujas
izsniegšanu. |
|
|
|
(2) Ģenētiski modificēto organismu uzraudzības padome iesniedz
priekšlikumus Pārtikas un veterinārajam dienestam par šā likuma 8.panta
1.punktā minētās atļaujas izsniegšanu. |
(3) Ģenētiski
modificēto organismu uzraudzības padomes nolikumu un
sastāvu apstiprina Ministru kabinets. Nolikumā nosaka ģenētiski modificēto
organismu uzraudzības padomes institucionālo sastāvu, tiesības, funkcijas
un darbības kārtību. |
|
|
|
(3) Ģenētiski modificēto organismu uzraudzības
padomes nolikumu un sastāvu apstiprina Ministru kabinets. Nolikumā nosaka
Genētiski modificēto organismu uzraudzības padomes institucionālo sastāvu,
tiesības, funkcijas un darbības kārtību. |
(4) Zemkopības
ministrija finansiāli nodrošina ģenētiski modificēto organismu uzraudzības padomes darbību. |
16 |
Atbildīgā komisija Izteikt 16. panta ceturto daļu šādā redakcijā: (4)Ģenētiski modificēto organismu uzraudzības padomes sekretariāta
funkcijas veic Zemkopības ministrija valsts budžetā kārtējam gadam šim
mērķim paredzēto finanšu līdzekļu ietvaros. |
Atbalstīts |
(4) Ģenētiski modificēto organismu uzraudzības padomes
sekretariāta funkcijas veic Zemkopības ministrija valsts budžetā kārtējam
gadam šim mērķim paredzēto finanšu līdzekļu ietvaros. |
III nodaļa |
|
|
|
III nodaļa |
Ģenētiski modificēto organismu ierobežotā izmantošana |
|
|
|
Ģenētiski modificēto organismu ierobežotā
izmantošana |
17.pants. Ģenētiski modificēto organismu
ierobežotas izmantošanas darbības |
17 |
Juridiskais birojs |
|
17.pants. Ar ģenētiski modificēto organismu
ierobežoto izmantošanu saistītās darbības |
Ģenētiski
modificēto organismu ierobežotas izmantošanas darbības var veikt
zinātniska institūcija, kas
reģistrēta zinātnisko institūciju reģistrā. |
|
Izteikt 17.panta tekstu šādā redakcijā: Ģenētiski modificēto organismu ierobežotas
izmantošanas darbības var veikt zinātniska institūcija, kas reģistrēta zinātnisko institūciju reģistrā
(turpmāk - zinātniska institūcija). |
Atbalstīt, redakcionāli precizējot |
Ar ģenētiski modificēto organismu ierobežoto izmantošanu saistītās
darbības var veikt zinātniska
institūcija, kas reģistrēta zinātnisko institūciju reģistrā (turpmāk
zinātniska institūcija). |
18.pants.
Ģenētiski modificēto organismu ierobežojuma pakāpes |
|
|
Redakcionāli precizēts |
18.pants. Ģenētiski
modificēto organismu izmantošanas ierobežojuma pakāpes |
(1) Katrai
ģenētiski modificēto organismu ierobežotās izmantošanas darbībai atbilstoši normatīvajiem aktiem par
ģenētiski modificēto organismu ierobežotās izmantošanas un atļaujas
izsniegšanas kārtību tiek noteikta ierobežojuma pakāpe,
pamatojoties uz veikto riska novērtējumu, kā arī normatīvo aktu prasībām
par darba aizsardzību, saskaroties ar bioloģiskajām vielām. |
|
|
|
(1) Katrai ar ģenētiski modificēto organismu ierobežoto
izmantošanu saistītajai darbībai
atbilstoši normatīvajiem aktiem par ģenētiski modificēto organismu
ierobežotās izmantošanas un atļaujas izsniegšanas kārtību tiek
noteikta ierobežojuma pakāpe, pamatojoties uz veikto riska novērtējumu, kā
arī normatīvajiem aktiem par darba aizsardzību saskarsmē ar bioloģiskajām
vielām. |
(2) Ģenētiski
modificēto organismu ierobežotās izmantošanas darbībām atbilst četras drošības klases: |
|
|
|
(2) Ar ģenētiski modificēto organismu ierobežotu izmantošanu
saistītās darbības iedala četrās drošības
klasēs: |
1) pirmajai
drošības klasei atbilst darbības, kas nerada risku vai kuru radītais risks
ir niecīgs. Tās ir darbības, kurām atbilst pirmās pakāpes ierobežojums,
lai aizsargātu cilvēku veselību un apkārtējo vidi; |
|
|
|
1) pirmajai drošības klasei atbilst darbības, kuras nerada risku
vai kuru radītais risks ir niecīgs. Tās ir darbības, kurām atbilst pirmās
pakāpes ierobežojums, kas noteikts, lai aizsargātu cilvēku veselību un
vidi; |
2) otrajai drošības klasei
atbilst darbības, kas rada nelielu risku. Tās ir darbības, kurām atbilst
otrās pakāpes ierobežojums, lai aizsargātu cilvēku veselību un apkārtējo
vidi; |
|
|
|
2) otrajai drošības
klasei atbilst darbības, kas rada nelielu risku. Tās ir darbības, kurām
atbilst otrās pakāpes ierobežojums, kas noteikts, lai aizsargātu cilvēku
veselību un vidi; |
3) trešajai drošības klasei
atbilst darbības, kas rada mērenu risku. Tās ir darbības, kurām atbilst
trešās pakāpes ierobežojums, lai aizsargātu cilvēku veselību un apkārtējo
vidi; |
|
|
|
3) trešajai drošības
klasei atbilst darbības, kas rada mērenu risku. Tās ir darbības, kurām
atbilst trešās pakāpes ierobežojums, kas noteikts, lai aizsargātu cilvēku
veselību un vidi; |
4) ceturtajai drošības
klasei atbilst darbības, kas rada lielu risku. Tās ir darbības, kurām
atbilst ceturtās pakāpes ierobežojums, lai aizsargātu cilvēku veselību un
apkārtējo vidi. |
|
|
|
4) ceturtajai
drošības klasei atbilst darbības, kas rada lielu risku. Tās ir darbības,
kurām atbilst ceturtās pakāpes ierobežojums, kas noteikts, lai aizsargātu
cilvēku veselību un vidi. |
(3) Drošības pasākumus
piemēro atbilstoši konkrētajai ierobežošanas pakāpei saskaņā ar
normatīvajiem aktiem par ģenētiski
modificēto organismu ierobežotu izmantošanu un saskaņā ar normatīvajiem aktiem par darba
aizsardzības prasībām, saskaroties ar bioloģiskajām vielām. |
18 |
Juridiskais birojs Aizstāt 18.panta trešajā daļā vārdus
ierobežotu izmantošanu ar vārdiem ierobežotās izmantošanas un atļaujas izsniegšanas kārtību. |
Atbalstīt, redakcionāli precizējot |
(3) Drošības
pasākumus veic atbilstoši konkrētajai ierobežojuma pakāpei saskaņā ar
normatīvajiem aktiem
par ģenētiski modificēto organismu ierobežotās
izmantošanas un atļaujas izsniegšanas kārtību un normatīvajiem
aktiem par darba aizsardzību saskarsmē ar bioloģiskajām vielām |
19.pants. Tiesības un pienākumi,
veicot ģenētiski modificēto organismu ierobežotās izmantošanas darbības |
|
|
|
19.pants. Tiesības un pienākumi, veicot ar ģenētiski modificēto organismu
ierobežoto izmantošanu saistītās darbības |
(1) Ģenētiski modificēto organismu ierobežoto izmantošanu var
uzsākt, ja ievēroti šādi nosacījumi: |
19 |
Juridiskais birojsIzteikt 19. panta pirmo daļu šādā redakcijā: (1) Ģenētiski
modificēto organismu ierobežoto izmantošanu var uzsākt, ja saskaņā
normatīvajiem aktiem par ģenētiski modificēto organismu ierobežotās
izmantošanas un atļaujas izsniegšanas kārtību ievēroti šādi nosacījumi: |
Atbalstīt, redakcionāli precizējot |
(1) Ģenētiski modificēto organismu ierobežoto izmantošanu var
uzsākt, ja saskaņā ar normatīvajiem aktiem par ģenētiski modificēto
organismu ierobežotās izmantošanas un atļaujas izsniegšanas kārtību
ievēroti šādi nosacījumi: |
1) zinātniskā institūcija nodrošināta ar aprīkojumu un iekārtām
atbilstoši normatīvajiem aktiem par ģenētiski modificēto organismu
ierobežoto izmantošanu un atļaujas izsniegšanas kārtību; |
|
1) zinātniskā
institūcija nodrošināta ar aprīkojumu un iekārtām; |
|
1) zinātniskā institūcija nodrošināta ar aprīkojumu un iekārtām; |
2) veikta
ģenētiski modificētā organisma riska novērtēšana un noteikta ierobežojuma
pakāpe atbilstoši normatīvajiem aktiem par ģenētiski modificēto organismu
ierobežotās izmantošanas un atļaujas izsniegšanas kārtību; |
|
2) veikta ģenētiski modificētā organisma riska
novērtēšana un noteikta ierobežojuma pakāpe; |
|
2) veikta ģenētiski modificētā organisma
riska novērtēšana un noteikta ierobežojuma pakāpe; |
3) Pārtikas un veterinārajam dienestam sniegts paziņojums par
darbības uzsākšanu atbilstoši kārtībai, kas noteikta normatīvajos aktos
par ģenētiski modificēto organismu ierobežoto izmantošanu un atļaujas
izsniegšanu. |
|
3) par darbības uzsākšanu noteiktā
kārtībā sniegts paziņojums Pārtikas un veterinārajam dienestam. |
|
3) par darbības uzsākšanu noteiktā kārtībā sniegts paziņojums Pārtikas
un veterinārajam dienestam. |
(2) Lai veiktu ierobežotas izmantošanas darbības ar
ģenētiski modificētiem organismiem, kas atbilst trešajai un ceturtajai
drošības klasei, jāsaņem Pārtikas un veterinārā dienesta atļauja saskaņā
ar normatīvajiem aktiem par ģenētiski modificēto organismu ierobežotās
izmantošanas un atļaujas izsniegšanas kārtību. Bez atļaujas drīkst veikt
ģenētiski modificēto organismu ierobežotas izmantošanas darbības,
kas atbilst pirmajai un otrajai drošības klasei, ja ievēroti šā panta
pirmajā daļā minētie nosacījumi. |
20 |
Juridiskais birojs Aizstāt 19. panta otrās daļas pirmajā un trešajā teikumā vārdus ierobežotas izmantošanas ar vārdiem ierobežotās izmantošanas; |
Atbalstīts |
(2) Lai veiktu ar trešajai un ceturtajai drošības klasei
atbilstošo ģenētiski modificēto organismu ierobežoto izmantošanu saistītās
darbības, jāsaņem Pārtikas un veterinārā dienesta atļauja saskaņā ar
normatīvajiem aktiem par ģenētiski modificēto organismu ierobežotās
izmantošanas un atļaujas izsniegšanas kārtību. Bez atļaujas drīkst veikt
ar ģenētiski modificēto organismu ierobežoto izmantošanu saistītās
darbības, kas atbilst pirmajai un otrajai drošības klasei, ja ievēroti šā
panta pirmās daļas nosacījumi. |
(3) Zinātniskajai institūcijai, veicot ģenētiski modificēto
organismu ierobežotas izmantošanas darbības, ir šādi
pienākumi: |
21 |
Juridiskais birojs Aizstāt 19. panta trešās daļas ievaddaļā vārdus ierobežotas
izmantošanas ar vārdiem ierobežotās izmantošanas. |
Atbalstīts |
(3) Zinātniskajai institūcijai, veicot ar ģenētiski modificēto
organismu ierobežoto izmantošanu saistītās darbības, ir šādi pienākumi: |
1) izvērtēt
piemērotos kontroles un drošības pasākumus atbilstoši normatīvajiem aktiem
par ģenētiski modificēto organismu ierobežotās
izmantošanas un atļaujas izsniegšanas kārtību; |
|
|
|
1) izvērtēt veiktos kontroles un drošības pasākumus atbilstoši
normatīvajiem aktiem par ģenētiski modificēto organismu ierobežotās izmantošanas un atļaujas
izsniegšanas kārtību; |
2) nekavējoties
piemērot atbilstošus kontroles un drošības pasākumus, ja ir pamats
uzskatīt, ka tie vairs neatbilst jaunākajām zinātnes atziņām; |
|
|
|
2) nekavējoties veikt atbilstošus kontroles un drošības
pasākumus, ja ir pamats uzskatīt, ka tie vairs neatbilst jaunākajām
zinātnes atziņām; |
3) nodrošināt
ģenētiski modificēto organismu ierobežotās izmantošanas darba drošības un
higiēnas prasību ievērošanu atbilstoši normatīvo aktu prasībām par darba
aizsardzību, saskaroties ar bioloģiskajām vielām; |
|
|
|
3) nodrošināt ģenētiski modificēto organismu ierobežotās
izmantošanas darba drošības un higiēnas prasību ievērošanu atbilstoši
normatīvajiem aktiem par darba aizsardzību saskarsmē ar bioloģiskajām
vielām; |
4) pārtraukt
darbību ar ģenētiski modificētiem organismiem, ja, ņemot vērā jaunākās
zinātnes atziņas, ir pamats uzskatīt, ka tā rada draudus cilvēka un
dzīvnieka veselībai vai videi, un informēt par to attiecīgās kompetentās
iestādes un sabiedrību. |
|
|
|
4) pārtraukt darbību ar ģenētiski modificētiem organismiem, ja,
ņemot vērā jaunākās zinātnes atziņas, ir pamats uzskatīt, ka tā rada
draudus cilvēku un dzīvnieku veselībai vai videi, un informēt par to
attiecīgās kompetentās iestādes un sabiedrību. |
IV nodaļa |
|
|
|
IV nodaļa |
Ģenētiski modificēto organismu izplatīšana vidē
vai tirgū |
|
|
|
Ģenētiski modificēto organismu izplatīšana vidē
vai tirgū |
20.pants. Tiesības izplatīt ģenētiski modificēt os
organismus vidē vai tirgū |
|
|
|
20.pants. <
/span>Tiesības izplatīt ģenētiski modificētos organismus vidē vai tirgū |
(1) Tiesības
izplatīt ģenētiski modificētos organismus vidē ir personai, kas ir
saņēmusi Pārtikas un veterinārā dienesta vai Zāļu valsts aģentūras atļauju
saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā ģenētiski modificētos organismus izplata vidē vai
tirgū, kā arī monitoringa un atļaujas izsniegšanas kārtību. |
|
|
|
(1) Tiesības izplatīt ģenētiski modificētos organismus vidē ir
personai, kas saņēmusi Pārtikas un veterinārā dienesta vai Zāļu valsts
aģentūras atļauju saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā ģenētiski modificētos
organismus izplata vidē vai tirgū, kā arī monitoringa un atļaujas
izsniegšanas kārtību. |
(2) Tiesības
izplatīt ģenētiski modificētos organismus tirgū ir personai, kas ir
saņēmusi Pārtikas un veterinārā dienesta atļauju saskaņā ar normatīvajiem
aktiem par kārtību, kādā ģenētiski
modificētos organismus izplata vidē vai tirgū, kā arī monitoringa un
atļaujas izsniegšanas kārtību vai Eiropas Parlamenta un Padomes regulā Nr.1829/2003 noteikto atļauju. |
|
|
|
(2) Tiesības izplatīt ģenētiski modificētos organismus tirgū ir
personai, kas saņēmusi Pārtikas un veterinārā dienesta atļauju saskaņā ar
normatīvajiem aktiem par kārtību,
kādā ģenētiski modificētos organismus izplata vidē vai tirgū, kā arī
monitoringa un atļaujas izsniegšanas kārtību vai Eiropas Parlamenta un Padomes regulā
Nr.1829/2003 noteikto atļauju. |
(3) Tiesības
audzēt Eiropas Savienībā atzītos ģenētiski
modificētos kultūraugus ir personai, kas reģistrēta ģenētiski modificēto kultūraugu audzētāju reģistrā saskaņā ar normatīvajiem
aktiem par ģenētiski modificēto kultūraugu līdzāspastāvēšanas
nodrošināšanas, kā arī
uzraudzības, kontroles un atļaujas izsniegšanas kārtību. |
|
|
|
(3) Tiesības audzēt Eiropas Savienībā atzītos ģenētiski modificētos kultūraugus ir personai, kas reģistrēta ģenētiski
modificēto kultūraugu audzētāju reģistrā
saskaņā ar normatīvajiem aktiem par ģenētiski modificēto kultūraugu
līdzāspastāvēšanas nodrošināšanas, kā
arī uzraudzības, kontroles un atļaujas izsniegšanas kārtību. |
21.pants. Atļaujas iegūšana zāļu klīniskās izpētes
veikšanai |
|
|
Redakcionāli precizēts |
21.pants. Atļaujas
saņemšana zāļu klīniskās izpētes veikšanai |
Ja
zāles un veterinārās zāles satur ģenētiski modificētus organismus, sastāv
vai iegūtas no tiem, tās atļauts izplatīt vidē, ja ir saņemta Zāļu valsts aģentūras atļauja un
ētikas komitejas atzinums saskaņā ar normatīvajiem aktiem par zāļu
klīniskās izpētes un lietošanas novērojumu veikšanu un Pārtikas un
veterinārā dienesta atzinums par ģenētiski modificēto organismu riska
novērtējumu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā ģenētiski modificētos organismus izplata vidē vai
tirgū, kā arī monitoringa un atļaujas izsniegšanas kārtību. |
|
|
|
Ja zāles un veterinārās zāles satur ģenētiski modificētos organismus,
sastāv vai ir iegūtas no tiem, tās
atļauts izplatīt vidē, ja ir saņemta Zāļu
valsts aģentūras atļauja un ētikas komitejas atzinums saskaņā ar
normatīvajiem aktiem par zāļu klīniskās izpētes un lietošanas novērojumu
veikšanu un Pārtikas un veterinārā dienesta atzinums par ģenētiski
modificēto organismu riska novērtējumu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par
kārtību, kādā ģenētiski
modificētos organismus izplata vidē vai tirgū, kā arī monitoringa un
atļaujas izsniegšanas kārtību. |
22.pants.
Ģenētiski modificēto kultūraugu audzēšanas ierobežojumi |
|
|
|
22.pants. Ģenētiski modificēto kultūraugu audzēšanas ierobežojumi |
Ģenētiski modificēto kultūraugu audzēšanu var
aizliegt noteiktās teritorijās, kurās saskaņā ar zinātniski ekonomisko
pamatojumu ģenētiski modificēto kultūraugu audzēšana var nodarīt būtiskus
ekonomiskus zaudējumus konkrētas teritorijas ekonomiskajai attīstībai. Par minēto aizliegumu tiek informēta Eiropas Komisija. |
|
|
Redakcionāli precizēts |
Ģenētiski modificēto kultūraugu audzēšanu
var aizliegt noteiktās teritorijās, kurās saskaņā ar zinātniski ekonomisko
pamatojumu ģenētiski modificēto kultūraugu audzēšana var ekonomikai
nodarīt būtiskus zaudējumus un kavēt ekonomisko attīstību. Par minēto aizliegumu tiek informēta Eiropas Komisija. |
23.pants. Antibiotiku rezistento
marķiergēnu izmantošana |
|
|
|
23.pants. Antibiotiku rezistento marķiergēnu izmantošana |
Aizliegts
izplatīt vidē vai tirgū ģenētiski modificētos organismus, kas satur gēnus,
kuri kodē rezistenci pret medicīnā vai veterinārijā lietojamām
antibiotikām un kuriem riska novērtēšanas procesā ir atklāta negatīva
ietekme uz cilvēka un dzīvnieka veselību un vidi. |
|
|
Redakcionāli precizēts |
Aizliegts izplatīt vidē vai tirgū ģenētiski modificētos organismus,
kas satur gēnus, kuri kodē rezistenci pret medicīnā vai veterinārijā
lietojamām antibiotikām un attiecībā uz kuriem riska novērtēšanas procesā
ir konstatēts, ka tie negatīvi ietekmē cilvēku un dzīvnieku veselību un
vidi. |
24.pants.
Personu pienākumi |
|
|
|
24.pants. Personu pienākumi |
Personai, kas izplata vidē vai tirgū ģenētiski
modificētos organismus, ir šādi pienākumi: |
|
|
|
Personai, kas izplata
vidē vai tirgū ģenētiski modificētos organismus, ir šādi pienākumi: |
1) nodrošināt
atļaujā noteikto nosacījumu ievērošanu ģenētiski modificēto organismu
izplatīšanai vidē vai tirgū; |
|
|
Redakcionāli precizēts |
1) ievērot atļaujas nosacījumus par ģenētiski modificēto
organismu izplatīšanu vidē vai tirgū; |
2) nodrošināt
monitoringa pasākumu īstenošanu un kompetento institūciju informēšanu par
tā rezultātiem saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā ģenētiski modificētos organismus izplata vidē vai
tirgū, kā arī monitoringa un atļaujas izsniegšanas kārtību; |
|
|
|
2) nodrošināt monitoringa pasākumu īstenošanu un kompetento
institūciju informēšanu par tā rezultātiem saskaņā ar normatīvajiem aktiem
par kārtību, kādā ģenētiski
modificētos organismus izplata vidē vai tirgū, kā arī monitoringa un
atļaujas izsniegšanas kārtību; |
3) pārtraukt
ģenētiski modificēto organismu izplatīšanu vidē vai tirgū un informēt par
to attiecīgās kompetentās iestādes un sabiedrību, ja ir kļuvusi pieejama
jauna informācija un ir pamats uzskatīt, ka pastāv risks cilvēka un
dzīvnieka veselībai un videi. |
|
|
|
3) pārtraukt ģenētiski modificēto organismu izplatīšanu vidē vai
tirgū un informēt par to attiecīgās kompetentās iestādes un sabiedrību, ja
ir kļuvusi pieejama jauna informācija un ir pamats uzskatīt, ka pastāv
risks cilvēku un dzīvnieku veselībai un videi. |
25.pants. Monitoringa nodrošināšana |
|
|
|
25.pants. Monitoringa
nodrošināšana |
Lai
nodrošinātu šā likuma 24.panta 2.punktā minētā monitoringa īstenošanu,
personai ir tiesības vienoties ar kompetento institūciju par esošā vides
monitoringa pielāgošanu šā likuma 24.panta 2.punktā minētajam
monitoringam, attiecīgi nodrošinot tā īstenošanai nepieciešamo
finansējumu. |
|
|
|
Lai nodrošinātu šā likuma 24.panta 2.punktā minētā monitoringa
īstenošanu, personai ir tiesības vienoties ar kompetento institūciju par
vides monitoringa pielāgošanu šā likuma 24.panta 2.punktā minētajam
monitoringam, attiecīgi nodrošinot tā īstenošanai nepieciešamo
finansējumu. |
26.pants. Tās pārtikas un dzīvnieku
barības izplatīšana tirgū, kas satur ģenētiski modificētus organismus,
sastāv vai ir iegūta no tiem |
|
|
Redakcionāli precizēts |
26.pants. Tās pārtikas un dzīvnieku barības izplatīšana tirgū, kura satur
ģenētiski modificētos organismus, sastāv vai ir iegūta no tiem |
Tās
pārtikas un dzīvnieku barības izplatīšana tirgū, kas satur ģenētiski
modificētus organismus, sastāv vai ir iegūta no tiem, notiek atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes regulai
Nr.1829/2003 un Padomes 2003.gada 22.septembra Regulai (EK)
Nr.1830/2003, kas attiecas uz ģenētiski modificētu organismu izsekojamību
un marķēšanu, kā arī no ģenētiski modificētiem organismiem ražotu pārtikas
un barības produktu izsekojamību, ar ko groza Direktīvu 2001/18/EK. |
|
|
|
Tās pārtikas un dzīvnieku barības izplatīšana tirgū, kura satur
ģenētiski modificētos organismus, sastāv vai ir iegūta no tiem, notiek
atbilstoši Eiropas Parlamenta un
Padomes regulai Nr.1829/2003 un Padomes 2003.gada 22.septembra
regulai (EK) Nr.1830/2003, kas attiecas uz ģenētiski modificēto organismu
izsekojamību un marķēšanu, kā arī no ģenētiski modificētiem organismiem
ražotu pārtikas un barības produktu izsekojamību, ar ko groza direktīvu
2001/18/EK. |
V nodaļa |
|
|
|
V nodaļa |
Informācijas pieejamība un
sabiedrības līdzdalība |
|
|
|
Informācijas pieejamība un
sabiedrības līdzdalība |
27.pants.
Informācijas pieejamība un atklātība |
|
|
|
27.pants. Informācijas pieejamība un atklātība |
Kompetentās
institūcijas sniedz sabiedrībai informāciju par ģenētiski modificēto
organismu apriti saskaņā ar ģenētiski modificēto organismu apriti
regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajām prasībām. |
|
|
Redakcionāli precizēts |
Kompetentās institūcijas sniedz sabiedrībai informāciju par ģenētiski
modificēto organismu apriti saskaņā ar ģenētiski modificēto organismu
apriti regulējošo normatīvo aktu prasībām. |
28.pants.
Sabiedrības līdzdalība lēmuma pieņemšanas procesā |
|
|
Redakcionāli precizēts |
28.pants. Sabiedrības
līdzdalība lēmumu pieņemšanas procesā |
(1) Biedrībām,
nodibinājumiem un nevalstiskajām organizācijām, apzinot sabiedrības
nostāju, ir tiesības sniegt priekšlikumus vai viedokli, pirms kompetentā
institūcija izsniedz atļauju ģenētiski modificēto organismu ierobežotai
izmantošanai, izplatīšanai vidē vai tirgū. |
22 |
Vides ministrs R.Vējonis
Izteikt 28. panta pirmo daļu šādā redakcijā: Sabiedrībai ikvienai privātpersonai, kā arī biedrībām un
nodibinājumiem, ir tiesības sniegt priekšlikumus vai viedokli, pirms
kompetentā institūcija izsniedz atļauju ģenētiski modificēto organismu
ierobežotai izmantošanai, izplatīšanai vidē vai tirgū. |
Atbalstīt, redakcionāli precizējot |
(1) Sabiedrībai ikvienai privātpersonai, kā arī biedrībām un
nodibinājumiem ir tiesības iesniegt priekšlikumus vai izteikt viedokli,
pirms kompetenta institūcija izsniedz atļauju ģenētiski modificēto
organismu ierobežotai izmantošanai, izplatīšanai vidē vai tirgū. |
(2) Sabiedrības
līdzdalības un sabiedriskās apspriešanas organizēšanas kārtība, kas
saistīta ar ģenētiski modificēto organismu apriti, noteikta normatīvajos
aktos par kārtību, kādā ģenētiski
modificētos organismus izplata vidē vai tirgū, kā arī monitoringa un
atļaujas izsniegšanas kārtību. |
23 |
Atbildīgā komisijaIzteikt 28. panta otro daļu un papildināt pantu ar trešo daļu šādā redakcijā: (2) Sabiedrības līdzdalības un sabiedriskās apspriešanas organizēšanas
kārtība, kas saistīta ar ģenētiski modificēto organismu apriti, noteikta
normatīvajos aktos par kārtību, kādā ģenētiski modificētos organismus
izplata vidē vai tirgū, monitoringa un atļaujas izsniegšanas kārtību, kā
arī kārtību, kādā sniedzama informācija par ģenētiski modificēto organismu
apriti un sabiedrības iesaistīšanu lēmumu pieņemšanā; |
Atbalstīts |
(2) Sabiedrības līdzdalības un
sabiedriskās apspriešanas organizēšanas kārtība, kas saistīta ar ģenētiski
modificēto organismu apriti, noteikta normatīvajos aktos par kārtību, kādā
ģenētiski modificētos organismus izplata vidē vai tirgū, monitoringa un
atļaujas izsniegšanas kārtību, kā arī kārtību, kādā sniedzama informācija
par ģenētiski modificēto organismu apriti un sabiedrības iesaistīšanu
lēmumu pieņemšanā; |
|
|
(3) Kompetentā institūcija savlaicīgi iesaista
sabiedrību lēmumu pieņemšanas procesā pirms tiek pieņemts lēmums par
ģenētiski modificēto organismu ierobežotu izmantošanu, izplatīšanu vidē
vai tirgū. |
|
(3) Kompetentā institūcija savlaicīgi iesaista sabiedrību lēmumu
pieņemšanas procesā pirms tiek pieņemts lēmums par ģenētiski modificēto
organismu ierobežotu izmantošanu, izplatīšanu vidē vai tirgū. |
29.pants. Pašvaldību, biedrību un nodibinājumu
funkcijas |
|
|
|
29.pants. Pašvaldību,
biedrību un nodibinājumu funkcijas |
Pašvaldības,
biedrības un nodibinājumi var iesniegt priekšlikumus Zemkopības
ministrijā, lai pasludinātu konkrēto teritoriju par brīvu no ģenētiski
modificēto kultūraugu audzēšanas, ja ir zinātniski ekonomiskais pamatojums
tam, ka ģenētiski modificēto kultūraugu audzēšana var nodarīt būtiskus ekonomiskus zaudējumus
konkrētas teritorijas ekonomiskajai attīstībai. |
|
|
Redakcionāli precizēts |
Pašvaldības, biedrības un nodibinājumi var iesniegt priekšlikumus
Zemkopības ministrijai, lai konkrēta teritorija tiktu pasludināta par
brīvu no ģenētiski modificēto kultūraugu audzēšanas, ja saskaņā ar
zinātniski ekonomisko pamatojumu ģenētiski modificēto kultūraugu audzēšana
teritorijas ekonomikai var nodarīt būtiskus
zaudējumus un kavēt tās ekonomisko attīstību. |
30.pants.
Pienākums sniegt informāciju |
|
|
|
30.pants. Pienākums sniegt
informāciju |
(1) Persona,
kura veic darbības ar ģenētiski modificētiem organismiem, sistematizē un
uzglabā informāciju, kas saistīta ar ģenētiski modificēto organismu
apriti, un uzrāda to pēc kompetento institūciju pieprasījuma. |
|
|
|
(1) Persona, kura veic darbības ar ģenētiski modificētiem
organismiem, sistematizē un uzglabā informāciju, kas saistīta ar ģenētiski
modificēto organismu apriti, un uzrāda to pēc kompetento institūciju pieprasījuma.
|
(2) Persona,
kura veic darbības ar ģenētiski modificētiem organismiem, nekavējoties
atbilstoši normatīvajiem aktiem par ģenētiski modificēto organismu apriti
informē attiecīgās kompetentās institūcijas un sabiedrību par gadījumiem,
ja ir saņemti zinātniski pamatoti atzinumi par iespējamo ģenētiski
modificēto organismu negatīvo ietekmi uz cilvēka un dzīvnieka veselību un
vidi. |
|
|
|
(2) Persona, kura veic darbības ar ģenētiski modificētiem
organismiem, nekavējoties atbilstoši normatīvajiem aktiem par ģenētiski
modificēto organismu apriti informē attiecīgās kompetentās institūcijas un
sabiedrību par gadījumiem, kad saņemti zinātniski pamatoti atzinumi par
iespējamo ģenētiski modificēto organismu negatīvo ietekmi uz cilvēku un
dzīvnieku veselību un vidi. |
31.pants. Informācijas aprite |
|
|
|
31.pants. Informācijas
aprite |
Kompetentās
institūcijas nodrošina informācijas apmaiņu ar personu, Eiropas Savienības
dalībvalstīm, Eiropas Komisiju, Eiropas Pārtikas nekaitīguma iestādi,
Eiropas Zāļu aģentūru un citām institūcijām par ģenētiski modificēto
organismu apriti. |
|
|
|
Kompetentās institūcijas nodrošina, lai ar personām, Eiropas
Savienības dalībvalstīm, Eiropas Komisiju, Eiropas Pārtikas nekaitīguma
iestādi, Eiropas Zāļu aģentūru un citām institūcijām notiktu apmaiņa ar
informāciju par ģenētiski modificēto organismu apriti. |
VI nodaļa |
|
|
|
VI nodaļa kontrole |
Uzraudzība un kontrole |
|
|
|
Uzraudzība un kontrole |
32.pants.
Uzraudzības un kontroles institūcijas |
|
|
|
32.pants. Uzraudzības un
kontroles institūcijas |
Ģenētiski
modificēto organismu apriti regulējošo normatīvo aktu izpildes uzraudzību
un kontroli atbilstoši kompetencei nodrošina Pārtikas un veterinārais
dienests, Valsts vides dienests, Valsts augu aizsardzības dienests, Valsts
darba inspekcija un Zāļu valsts aģentūra. |
|
|
Redakcionāli precizēts |
Ģenētiski modificēto organismu apriti regulējošo normatīvo aktu
izpildi atbilstoši kompetencei uzrauga un kontrolē Pārtikas un
veterinārais dienests, Valsts vides dienests, Valsts augu aizsardzības
dienests, Valsts darba inspekcija un Zāļu valsts aģentūra. |
33.pants. Uzraudzības un kontroles institūciju tiesības |
|
|
|
33.pants. Uzraudzības un kontroles institūciju tiesības: |
(1) Uzraudzības
un kontroles institūciju inspektoram ir tiesības: |
24 |
Juridiskais birojs Izteikt 33. panta pirmās daļas ievaddaļu šādā redakcijā: (1) Uzraudzības un kontroles institūcijas
inspektoram ir tiesības; |
Atbalstīts |
(1) Uzraudzības un kontroles
institūcijas inspektoram ir tiesības: |
1) vei
kt
kontroli un iepazīties ar dokumentiem, lai nodrošinātu atļaujā noteikto
nosacījumu izpildes kontroli; |
|
|
|
1) veikt kontroli un iepazīties ar dokumentiem, lai nodrošinātu
atļaujā noteikto nosacījumu izpildi; |
2) ņemt
paraugus, lai nodrošinātu ģenētiski modificēto organismu noteikšanu
pārtikā, dzīvnieku barībā, sēklās un augu pavairošanas materiālā, kā arī
citos vides objektos; |
|
|
Redakcionāli precizēts |
2) ņemt paraugus, lai noteiktu, vai pārtikā, dzīvnieku barībā,
sēklās un augu pavairošanas materiālā, kā arī citos vides objektos ir
ģenētiski modificētie organismi; |
3) ja
rodas draudi cilvēka un dzīvnieka veselībai un videi, atbilstoši
kompetencei noteikt ierobežojumus vai aizliegumus. |
|
|
|
3) ja rodas draudi cilvēku un dzīvnieku veselībai un videi,
atbilstoši kompetencei noteikt ierobežojumus vai aizliegumus. |
(2) Ja
rodas draudi cilvēka un dzīvnieka veselībai un videi, tiesības noteikt
ierobežojumus vai aizliegumus ģenētiski modificēto organismu apritē ir: |
|
|
|
(2) Ja rodas draudi cilvēku un dzīvnieku veselībai un videi,
tiesības noteikt ierobežojumus vai aizliegumus ģenētiski modificēto
organismu apritē ir: |
1) Pārtikas
un veterinārā dienesta ģenerāldirektoram ģenētiski modificēto organismu
izplatīšanai tirgū, izņemot gadījumus, kas saistīti ar šā likuma 1.panta
6.punkta "f" apakšpunktā noteiktajām darbībām; |
25 |
Atbildīgā komisija Izteikt 33. panta otrās daļas 1. punktu šādā redakcijā: 1) Pārtikas un veterinārā dienesta
ģenerāldirektoram ģenētiski modificēto organismu izplatīšanai tirgū. |
Atbalstīts |
1) Pārtikas un veterinārā dienesta ģenerāldirektoram ģenētiski
modificēto organismu izplatīšanai tirgū; |
2) Valsts darba inspekcijas direktoram
ģenētiski modificēto organismu ierobežotai izmantošanai; |
|
|
|
2) Valsts darba
inspekcijas direktoram ģenētiski modificēto organismu ierobežotajai
izmantošanai; |
3) Valsts
vides dienesta ģenerāldirektoram ģenētiski modificēto organismu
izplatīšanai vidē un šā likuma 1.panta 6.punkta "f"
apakšpunktā noteiktajām darbībām. |
26 |
Atbildīgā komisija Izteikt 33. panta otrās daļas 3. punktu šādā redakcijā: 3) Valsts vides dienesta ģenerāldirektoram ģenētiski modificēto organismu izplatīšanai vidē . |
Atbalstīts |
3) Valsts vides dienesta ģenerāldirektoram ģenētiski
modificēto organismu izplatīšanai vidē. |
(3) Valsts augu aizsardzības dienestam ir
tiesības: |
|
|
|
(3) Valsts augu aizsardzības
dienestam ir tiesības: |
1) anulēt
reģistrāciju ģenētiski modificēto kultūraugu audzētāju reģistrā, ja ir
pārkāpti normatīvajos aktos noteiktie audzēšanas un līdzāspastāvēšanas
nosacījumi; |
|
|
Redakcionāli precizēts |
1) anulēt reģistrāciju ģenētiski modificēto kultūraugu audzētāju
reģistrā, ja ir pārkāpti normatīvo aktu nosacījumi par ģenētiski
modificēto kultūraugu audzēšanu un līdzāspastāvēšanu; |
2) aizliegt ģenētiski modificēto
kultūraugu audzēšanu, ja ir kļuvusi pieejama jauna informācija par negatīvo
ietekmi uz cilvēka un dzīvnieka veselību, vidi un bioloģisko daudzveidību. |
|
|
|
2) aizliegt ģenētiski modificēto
kultūraugu audzēšanu, ja ir kļuvusi pieejama jauna informācija par to
negatīvo ietekmi uz cilvēku un dzīvnieku veselību, vidi un bioloģisko
daudzveidību. |
34.pants.
Rīcība ārkārtas gadījumos |
|
|
|
34.pants. Rīcība ārkārtas gadījumos |
(1) Pārtikas
un veterinārais dienests izstrādā un tā ģenerāldirektors apstiprina
rīcības plānu ārkārtas gadījumos, atbild par rīcību ārkārtas gadījumos un
ievēro civilo aizsardzību regulējošajos normatīvajos aktos un ģenētiski
modificēto organismu apriti regulējošajos normatīvajos aktos noteiktās
prasības. |
|
|
Redakcionāli precizēts |
(1) Pārtikas un veterinārais dienests izstrādā un tā
ģenerāldirektors apstiprina rīcības plānu ārkārtas gadījumiem, atbild par
rīcību ārkārtas gadījumos un ievēro civilo aizsardzību regulējošo
normatīvo aktu un ģenētiski modificēto organismu apriti regulējošo
normatīvo aktu prasības. |
(2) Ārkārtas
gadījumos Pārtikas un veterinārā dienesta ģenerāldirektors: |
|
|
|
(2) Ārkārtas gadījumos Pārtikas un veterinārā dienesta
ģenerāldirektors: |
1) nodrošina
un koordinē ārkārtas pasākumu plāna īstenošanu; |
|
|
|
1) nodrošina un
koordinē ārkārtas pasākumu plāna īstenošanu; |
2) nodrošina informācijas apriti saskaņā
ar normatīvajos aktos par pārtikas apriti un ģenētiski modificēto
organismu apriti noteiktajām prasībām; |
|
|
|
2) nodrošina informācijas apriti saskaņā ar normatīvajiem aktiem
par pārtikas apriti un ģenētiski modificēto organismu apriti; |
3) veic
ārkārtas gadījuma analīzi, sagatavo priekšlikumus par izvairīšanos no
līdzīgiem gadījumiem saskaņā ar normatīvajos aktos par ģenētiski
modificēto organismu apriti noteiktajām prasībām. |
|
|
|
3) veic ārkārtas gadījuma analīzi un saskaņā ar normatīvajiem
aktiem par ģenētiski modificēto organismu apriti sagatavo priekšlikumus
par izvairīšanos no līdzīgiem gadījumiem. |
VII nodaļa
|
|
|
|
VII nodaļa |
Atbildība un tiesiskā aizsardzība |
|
|
|
Atbildība un tiesiskā
aizsardzība |
35.pants. Atbildība |
|
|
|
35.pants. Atbildība |
Personas, kuras pārkāpušas ģenētiski modificēto
organismu apriti regulējošos normatīvos aktus, saucamas pie
administratīvās atbildības |
|
|
|
Personas, kuras
pārkāpušas ģenētiski modificēto organismu apriti regulējošos normatīvos
aktus, saucamas pie administratīvās atbildības. |
. 36.pants. Tiesiskā aizsardzība
biotehnoloģijas jomā |
|
|
|
36.pants. Tiesiskā
aizsardzība biotehnoloģijas jomā |
Tiesību
apjomu un izņēmumus biotehnoloģiskajiem izgudrojumiem nosaka Patentu
likums. |
27 |
Juridiskais birojs Izteikt 36.pantu šādā redakcijā: Tiesību apjomu un izņēmumus biotehnoloģiskajiem izgudrojumiem, kā arī
šo izgudrojumu tiesisko aizsardzību nosaka Patentu likums. |
Atbalstīts, redakcionāli precizējot |
Tiesību apjomu un izņēmumus attiecībā uz biotehnoloģiskajiem
izgudrojumiem, kā arī šo izgudrojumu tiesisko aizsardzību nosaka Patentu
likums. |
Pārejas noteikumi |
|
|
|
Pārejas noteikumi |
1. Ministru kabinets līdz 2008.gada
1.decembrim izdod šā likuma 5.panta pirmās daļas 1., 2., 3., 4., 5. un
6.punktā minētos Ministru kabineta noteikumus. |
28 |
Vides ministrs R.Vējonis
Izteikt pārejas
noteikumu 1. punktu šādā redakcijā: 1.
Ministru kabinets līdz 2008. gada 1. decembrim izdod šā likuma 5. panta
pirmās daļas 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7. un 8. punktā minētos Ministru
kabineta noteikumus. |
Daļēji atbalstīts, iekļauts priekšlikumā nr. 29 |
|
|
29 |
Atbildīgā komisija Izteikt pārejas noteikumu 1. punktu šādā
redakcijā: 1. Ministru kabinets
līdz 2008. gada 1. decembrim izdod šā likuma 5. panta pirmajā daļā minētos
Ministru kabineta noteikumus. |
Atbalstīts |
1. Ministru kabinets līdz 2008.gada 1.decembrim izdod šā likuma
5.panta pirmajā daļā minētos Ministru kabineta noteikumus. |
2. Līdz jaunu Ministru kabineta noteikumu
spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2008.gada 1.decembrim piemēro
Ministru kabineta 2004.gada 20.aprīļa noteikumus Nr.333 "Noteikumi par ģenētiski
modificēto organismu ierobežotu izmantošanu un apzinātu izplatīšanu vidē
un tirgū, kā arī par monitoringa kārtību", ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu. |
|
|
|
2. Līdz jaunu Ministru kabineta
noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2008.gada
1.decembrim piemēro Ministru kabineta 2004.gada 20.aprīļa noteikumus
Nr.333 Noteikumi
par ģenētiski modificēto organismu ierobežotu izmantošanu un apzinātu
izplatīšanu vidē un tirgū, kā arī par monitoringa kārtību, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu. |
|
30 |
Vides ministrs R.Vējonis Papildināt
Pārejas noteikumus ar 3. punktu šādā redakcijā: 3. Likuma 11. un 13. pants stājas spēkā 2009. gada 1. janvārī. |
Atbalstīts |
3. Šā likuma 11. un
13.pants stājas spēkā 2009.gada 1.janvārī. |
|
31 |
Atbildīgā komisija Papildināt Pārejas noteikumus ar 4. punktu šādā redakcijā: 4.Šā likuma 5. panta 5. punkts stājas spēkā vienlaikus ar
atbilstošiem grozījumiem likumā Par nodokļiem un nodevām. |
Atbalstīts |
|
Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības
direktīvām |
|
|
|
Informatīva atsauce uz
Eiropas Savienības direktīvām |
Likumā
iekļautas
tiesību normas, kas izriet no: |
|
|
|
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no: |
1) Eiropas
Parlamenta un Padomes 2001.gada 12.marta Direktīvas 2001/18/EK par
ģenētiski modificētu organismu apzinātu izplatīšanu vidē un Padomes
Direktīvas 90/220/EEK atcelšanu; |
|
|
|
1) Eiropas Parlamenta un Padomes 2001.gada
12.marta direktīvas 2001/18/EK par ģenētiski modificētu organismu apzinātu
izplatīšanu vidē un Padomes direktīvas 90/220/EEK atcelšanu; |
2) Eiropas Padomes
1998.gada 26.oktobra Direktīvas 98/81/EK, ar ko groza Direktīvu 90/219/EEK
par ģenētiski modificētu mikroorganismu ierobežotu izmantošanu; |
|
|
|
2) Eiropas Padomes 1998.gada 26.oktobra
direktīvas 98/81/EK, ar ko groza direktīvu 90/219/EEK par ģenētiski
modificētu mikroorganismu ierobežotu izmantošanu; |
3) Eiropas Padomes 1990.gada
23.aprīļa Direktīvas 90/219/EEK par ģenētiski modificētu mikroorganismu
ierobežotu izmantošanu. |
|
|
|
3) Eiropas Padomes 1990.gada
23.aprīļa direktīvas 90/219/EEK par ģenētiski modificētu mikroorganismu
ierobežotu izmantošanu. |