Likumprojekts
Ģenētiski modificēto organismu aprites likums
I nodaļa
Vispārīgie noteikumi
1.pants.
Likumā lietotie termini
Likumā ir lietoti šādi termini:
1) ģenētiski
modificēts organisms jebkurš
dzīvs organisms ar jaunu ģenētiskā materiāla kombināciju, kura iegūta,
izmantojot likumā noteiktās ģenētiskās modifikācijas metodes;
2) ģenētiskās
modifikācijas metodes:
a) nukleīnskābju rekombinācijas metodes,
kas ietver jaunu ģenētiskā materiāla kombināciju veidošanu, ārpus organisma ar
dažādiem līdzekļiem ievadot nukleīnskābju fragmentus vīrusā, baktēriju plazmīdā
vai citā vektorsistēmā, kā arī ietver tādu nukleīnskābju nogādāšanu šūnās,
kuras tajās neveidojas dabiski, taču spēj turpināt vairošanos,
b) metodes, kas saistītas ar ārpus organisma
izveidotā ģenētiskā materiāla tiešu ievadīšanu organismā, tai skaitā
mikroinjekciju, makroinjekciju, mikroinkapsulāciju,
c) šūnu
un protoplastu sapludināšanas vai hibridizācijas metodes, kad šūnas ar jaunām
ģenētiskā materiāla kombinācijām tiek veidotas, sapludinot divas vai vairākas
šūnas no sistemātiski attālām organismu grupām un izmantojot paņēmienus, kas
nav sastopami dabā;
3) ģenētiski modificēto organismu aprite
darbības, kas saistītas ar ģenētiski modificēto organismu ierobežotu
izmantošanu, izplatīšanu vidē vai tirgū;
4) ģenētiski modificēto organismu ierobežotā
izmantošana jebkura darbība, ko
veic saistībā ar ģenētiski modificētajiem organismiem, kurus kontrolē,
izmantojot īpašus norobežošanas pasākumus, kas efektīvi ierobežo šo organismu saskarsmi
ar vidi un ietekmi uz to;
5) ģenētiski modificēto organismu izplatīšana vidē ģenētiski modificēto organismu izplatīšana vidē izmēģinājumiem,
kas saistīti ar to turpmāko izmantošanu
lauksaimniecībā un tautsaimniecībā vai citiem noteiktiem mērķiem, neizmantojot
īpašus norobežošanas pasākumus, lai ierobežotu ģenētiski modificēto organismu
tiešu saskarsmi ar vidi, kā arī tādu zāļu un veterināro zāļu izmantošana klīniskajā izpētē, kas
satur ģenētiski modificētus organismus, sastāv vai ir iegūtas no tiem;
6) ģenētiski
modificēto organismu izplatīšana tirgū ģenētiski modificēto
organismu vai tos saturošu produktu nodošana trešajām personām par maksu vai
bez maksas. Izplatīšana tirgū ietver
darbības, kas saistītas ar:
a) tādas pārtikas apriti,
kas satur ģenētiski modificētus organismus, sastāv vai ir iegūta no tiem,
b) tādas dzīvnieku
barības apriti, kas satur ģenētiski modificētus organismus, sastāv vai ir iegūta
no tiem,
c) ģenētiski modificēto
kultūraugu sēklu un augu pavairošanas materiāla apriti,
d) ģenētiski modificēto
kultūraugu audzēšanu,
e) ģenētiski modificēto
dzīvnieku apriti,
f) ģenētiski modificēto
organismu izmantošanu citās tautsaimniecības nozarēs;
7) līdzāspastāvēšana ģenētiski modificēto kultūraugu
audzēšana, novākšana, uzglabāšana, sagatavošana, saiņošana un transportēšana
līdzās bioloģiskajai un konvencionālajai lauksaimniecībai;
8) riska
novērtēšana pasākumu kopums,
kas balstās uz zinātniskiem pierādījumiem, lai identificētu un noteiktu
iespējamo kaitīgo tiešo vai netiešo, īstermiņa vai ilgtermiņa ģenētiski
modificēto organismu ietekmi uz cilvēka un dzīvnieka veselību un vidi;
9) ārkārtas
gadījums gadījums, kas
saistīts ar ģenētiski modificēto organismu nejaušu izkļūšanu ārpus kontroles to
ierobežotās izmantošanas laikā, kas īstermiņā vai ilgtermiņā var radīt draudus
cilvēka un dzīvnieka veselībai vai videi.
2.pants. Likuma
mērķis
Likuma mērķis ir nodrošināt ģenētiski modificēto
organismu drošu apriti, novēršot negatīvo ietekmi uz cilvēka un dzīvnieka
veselību un vidi, saglabājot bioloģisko daudzveidību, veicinot ilgtspējīgas
lauksaimniecības un biotehnoloģijas attīstību, tai skaitā arī ģenētiski
modificēto kultūraugu pastāvēšanu līdzās bioloģiskajai un konvencionālajai
lauksaimniecībai.
3.pants. Ģenētiski modificēto organismu aprites
principi
Lēmumu, kas saistīts ar ģenētiski modificēto
organismu apriti, pieņem, ievērojot šādus principus:
1) riska novērtēšanas princips. Risku
novērtē pirms darbībām, kas saistītas ar ģenētiski modificēto organismu apriti;
2) ilgtspējīgas attīstības princips. Ģenētiski
modificēto organismu aprite ir atļauta, ja attiecīgā darbība virzīta uz valsts
ekonomikas attīstības veicināšanu un tiek ievēroti vides aizsardzību regulējošajos
normatīvajos aktos noteiktie ilgtspējīgas attīstības un bioloģiskās daudzveidības saglabāšanas pamatprincipi;
3) piesardzības princips, kas nosaka attiecīgus
pagaidu riska pārvaldes pasākumus bīstamības samazināšanai līdz riska
novērtēšanai un riska vadības izstrādāšanai, ja riska novērtēšanas procesā
pastāv nenoteiktība, kas saistīta ar iespējamo negatīvo ietekmi uz cilvēka un
dzīvnieka veselību, ģenētiskos modificētos organismus izplatot vidē vai tirgū;
4) sabiedrības informēšanas un līdzdalības
princips. Institūcijas veicina sabiedrības izglītošanu un informēšanu
jautājumos, kas saistīti ar ģenētiski modificēto organismu apriti;
5) uzraudzības un kontroles pasākumu
nodrošināšanas princips, kas nosaka, ka ģenētiski modificēto organismu
izplatīšana vidē vai tirgū ir atļauta tikai tad, ja attiecīgajam ģenētiski
modificētajam organismam ir nodrošināta noteikšanas metode un izsekojamība.
4.pants.
Likuma darbības joma
(1) Likums nosaka valsts institūciju kompetences
jomas, fizisko un juridisko personu (turpmāk persona) tiesības un pienākumus,
ģenētiski modificēto organismu aprites, tai skaitā ģenētiski modificēto
kultūraugu līdzāspastāvēšanas principus, uzraudzību un kontroli, sabiedrības
līdzdalību, personu atbildību un tiesisko aizsardzību, kā arī drošības pasākumus un informācijas apriti jebkura
iespējamā ārkārtas gadījuma novēršanai.
(2) Likums neattiecas uz:
1) gēnu terapijas izmantošanu medicīnā;
2) to zāļu un veterināro zāļu izplatīšanu tirgū,
kas satur ģenētiski modificētus organismus, sastāv vai ir iegūtas no tiem,
izņemot riska novērtēšanu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par ģenētiski
modificēto organismu izplatīšanu vidē vai tirgū, kā arī monitoringa un atļaujas izsniegšanas kārtību;
3) tādu organismu ģenētisko modifikāciju, kas
notiek, piemērojot kādu no šādām metodēm (neizmantojot šā likuma 1.panta 2.punktā
minētās metodes):
a) mutaģenēzi,
b) prokariotu sugu šūnu vai protoplastu
saplūšanu, pēc kuras notiek ģenētiskā materiāla apmaiņa,
c) dažādu eikariotu sugu šūnu vai protoplastu
saplūšanu, ieskaitot hibridomu un augu šūnu hibrīdu iegūšanu,
d) pašklonēšanu,
kuras rezultātā iegūstamie organismi nav bīstami cilvēkiem, dzīvniekiem vai
augiem un nevar izraisīt to slimības, - nukleīnskābes izdalīšanu no šādu
organismu šūnām, pēc kuras seko vai neseko visas attiecīgās nukleīnskābes, tās
daļas vai tās sintētiskā ekvivalenta fermentatīva vai mehāniska apstrāde, lai
izraisītu ģenētiskā materiāla modifikāciju, un iegūtā ģenētiskā materiāla
ievadīšana tās pašas sugas vai filoģenētiski tuvu saistītu sugu organismu
šūnās, ar kurām ģenētiskās informācijas apmaiņa ir iespējama arī dabiskos
fizioloģiskos apstākļos;
4) ģenētiski modificēto organismu ierobežotu
izmantošanu, kas ir saistīta ar tādu ģenētiski modificēto organismu
izmantošanu, kas atbilst normatīvajos aktos par ģenētiski modificēto organismu
ierobežotu izmantošanu un atļaujas
izsniegšanas kārtību noteiktajiem nekaitīguma kritērijiem;
5) ģenētiski modificēto organismu pārvadāšanu pa
dzelzceļu, autoceļiem, iekšzemes ūdensceļiem, jūru vai gaisu.
5.pants. Ministru kabineta kompetence
(1) Ministru
kabinets:
1) nosaka ģen
ētiski
modificēto organismu ierobežotās izmantošanas un atļaujas izsniegšanas
kārtību;
2) nosaka
kārtību, kādā ģenētiski modificētos organismus izplata vidē vai tirgū, kā arī
monitoringa un atļaujas izsniegšanas kārtību;
3) nosaka
ģenētiski modificēto organismu riska novērtēšanas metodoloģiju;
4) nosaka
prasības ģenētiski modificēto kultūraugu līdzāspastāvēšanas nodrošināšanai, kā
arī uzraudzības, kontroles un atļaujas izsniegšanas kārtību;
5) nosaka
kārtību, kādā veic maksājumus par ģenētiski modificēto organismu riska
novērtējuma atzinuma sagatavošanu, un maksas apmēru;
6) apstiprina ģenētiski modificēto organismu uzraudzības padomes
nolikumu.
(2) Ministru kabinets ne retāk kā reizi septiņos
gados apstiprina nacionālās bioloģiskā drošuma sistēmas attīstības stratēģijas
pamatnostādnes un nacionālās bioloģiskā drošuma sistēmas attīstības plānu.
(3) Ministru kabinets var noteikt ģenētiski
modificēto kultūraugu audzēšanas ierobežojumus konkrētās teritorijās, kurās saskaņā ar zinātniski ekonomisko
pamatojumu ģenētiski modificēto kultūraugu audzēšana var nodarīt būtiskus
ekonomiskus zaudējumus konkrētas teritorijas ekonomiskajai attīstībai.
6.pants. Zemkopības ministrijas kompetence
Zemkopības ministrija,
sadarbojoties ar zinātniskajām un nevalstiskajām organizācijām, izstrādā un
kopīgi ar valsts institūcijām, kas atbild par ģenētiski modificēto organismu
aprites kontroli un uzraudzību, īsteno vienotu politiku šādās jomās:
1) ģenētiski modificēto
organismu aprite;
2) ģenētiski modificēto
kultūraugu līdzāspastāvēšana bioloģiskajai un konvencionālajai
lauksaimniecībai;
3) nacionālās
bioloģiskā drošuma sistēmas attīstība.
7.pants. Valsts augu aizsardzības dienesta
kompetence
Valsts augu aizsardzības
dienests:
1) izskata iesniegumus un pieņem lēmumus par
ģenētiski modificēto kultūraugu audzētāja iekļaušanu ģenētiski modificēto
kultūraugu audzētāju reģistrā;
2) organizē un vada valsts informācijas sistēmas
ģenētiski modificēto kultūraugu audzētāju reģistra izveidošanu un darbību;
3) nodrošina ģenētiski modificēto kultūraugu līdzāspastāvēšanas
uzraudzību un kontroli to audzēšanas laikā;
4) nodrošina sēklu un augu pavairošanas materiāla
aprites uzraudzību un kontroli ģenētiski modificēto kultūraugu šķirnēm;
5) nosaka ģenētiski modificētos organismus sēklās
un augu pavairošanas materiālā;
6) piedalās
starptautisko organizāciju rīkotajās starplaboratoriju testēšanas programmās;
7) ievieš
starptautiski atzītas metodes, kas saistītas ar ģenētiski modificēto organismu
noteikšanu sēklās un augu pavairošanas materiālā;
8) nodrošina
ģenētiski modificēto organismu noteikšanu sēklās un augu pavairošanas materiālā
ārvalstu laboratorijās, ja to nav iespējams veikt Latvijā.
8.pants.
Pārtikas un veterinārā dienesta kompetence
Pārtikas un veterinārais
dienests:
1) pamatojoties
uz Zinātniskās ekspertu komitejas atzinumu un ģenētiski modificēto organismu uzraudzības padomes sagatavoto
priekšlikumu, izdod, kā arī anulē atļauju ģenētiski modificēto organismu:
a) ierobežotai
izmantošanai,
b) izplatīšanai
vidē, izņemot atļauju to zāļu un veterināro zāļu izmantošanai klīniskajā izpētē, kas satur ģenētiski modificētus
organismus, sastāv vai ir iegūtas no tiem,
c) izplatīšanai tirgū,
izņemot atļauju Eiropas Parlamenta un Padomes 2003.gada 22.septembra Regulā
(EK) Nr.1829/2003 par ģenētiski modificētu pārtiku un barību (turpmāk Eiropas
Parlamenta un Padomes regula Nr.1829/2003) noteiktajām darbībām;
2) nodrošina Eiropas Pārtikas nekaitīguma
iestādes, Eiropas Zāļu aģentūras un citu Eiropas Savienības dalībvalstu
kompetento institūciju sagatavoto atzinumu par riska novērtēšanu izskatīšanu ģenētiski
modificēto organismu izplatīšanai vidē vai tirgū atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes regulas
Nr.1829/2003 un Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada 31.marta Regulas
(EK) Nr.726/2004, ar ko nosaka
cilvēkiem paredzēto un veterināro zāļu reģistrēšanas un uzraudzības Kopienas
procedūras un izveido Eiropas Zāļu aģentūru, prasībām;
3) organizē un vada valsts informācijas sistēmas
ģenētiski modificēto organismu aprites reģistra izveidošanu un darbību.
9.pants. Pārtikas un veterinārā dienesta Nacionālā diagnostikas
centra kompetence
Pārtikas un veterinārā dienesta Nacionālais diagnostikas centrs:
1) pilda
references laboratorijas funkcijas ģenētiski modificēto organismu noteikšanā;
2) piedalās
starptautisko organizāciju rīkotajās starplaboratoriju testēšanas programmās;
3) ievieš
starptautiski atzītas ģenētiski modificēto organismu noteikšanas metodes;
4) nodrošina
ģenētiski modificēto organismu paraugu izmeklēšanu ārvalstu laboratorijās, ja
to nav iespējams veikt Latvijā.
10.pants. Zāļu valsts aģentūras kompetence
Zāļu valsts aģentūra novērtē zāles un veterinārās zāles,
kas satur ģenētiski modificētus organismus, sastāv vai ir iegūtas no tiem, izdod
atļaujas to izplatīšanai vidē, kā arī uzrauga to izplatīšanu vidē, ja
attiecīgās zāles izmanto klīniskajā
izpētē atbilstoši farmāciju regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajai
kārtībai.
11.pants. Vides ministrijas kompetence
Vides
ministrija nodrošina vides monitoringu atbilstoši normatīvajiem aktiem par
vides aizsardzību un, pamatojoties uz tā rezultātiem, sagatavo un iesniedz
Zemkopības ministrijā priekšlikumus par riska novērtēšanas un vides
aizsardzības pasākumiem, veicot darbības ar ģenētiski modificētiem organismiem
un tos izplatot vidē.
12.pants. Valsts darba inspekcijas kompetence
Valsts darba inspekcija atbilstoši normatīvajos aktos par darba
aizsardzību saskarsmē ar bioloģiskajām vielām noteiktajām prasībām nodrošina to drošības un darba
aizsardzības pasākumu uzraudzību un kontroli, kas saistīti ar ģenētiski
modificēto organismu ierobežoto izmantošanu.
13.pants. Valsts vides dienesta kompetence
Valsts vides dienests kontrolē vides aizsardzības nosacījumu
ievērošanu ģenētiski modificēto
organismu izplatīšanai vidē un šī likuma 1.panta 6.punkta "f" apakšpunktā
noteiktajām darbībām atbilstoši normatīvajiem aktiem par vides aizsardzību.
14.pants. Dabas aizsardzības pārvaldes
kompetence
Dabas aizsardzības pārvalde
sagatavo un iesniedz Vides
pārraudzības valsts birojā ieteikumus nosacījumu izstrādei par ietekmes uz
Eiropas nozīmes aizsargājamajām dabas teritorijām (NATURA 2000) novērtējumu
atbilstoši normatīvajos aktos par ietekmi
uz vidi noteiktajai kārtībai.
15.pants.
Zinātniskā ekspertu komiteja
(1) Zinātniskā
ekspertu komiteja ir konsultatīva ekspertu darba grupa, kas izskata
personas iesniegtos riska novērtēšanas dokumentus, kā arī sagatavo un iesniedz
Pārtikas un veterinārajā dienestā zinātniski pamatotu atzinumu par ģenētiski
modificēto organismu riska novērtējumu. Zinātniskā
ekspertu komiteja sagatavo priekšlikumus Pārtikas un veterinārajam dienestam
jautājumos, kas saistīti ar nacionālās bioloģiskā drošuma sistēmas attīstības
stratēģijas pilnveidošanu un veicina sabiedrības iesaistīšanu lēmumu pieņemšanā
par ģenētiski modificēto organismu apriti.
(2) Zinātniskā ekspertu
komiteja, sagatavojot šā panta pirmajā daļā minēto atzinumu, izvērtē un ņem
vērā šā likuma 14.pantā minētās kompetentās institūcijas ieteikumus.
(3) Pārtikas un veterinārā dienesta ģenerāldirektors
apstiprina zinātniskās ekspertu
komitejas personālsastāvu un nolikumu. Nolikumā nosaka zinātniskās ekspertu
komitejas tiesības, funkcijas un darbības kārtību. Pārtikas un
veterinārais dienests finansiāli nodrošina zinātniskās ekspertu komitejas darbību.
16.pants.
Ģenētiski modificēto organismu uzraudzības padome
(1) Ģenētiski modificēto organismu uzraudzības padome
ir Ministru kabineta izveidota konsultatīva institūcija, kas koordinē
nacionālās bioloģiskā drošuma sistēmas politikas izstrādi. Ģenētiski modificēto
organismu uzraudzības padome veicina sadarbību starp institūcijām, kas kontrolē
un uzrauga ģenētiski modificēto organismu apriti, un zinātniskajām
institūcijām, kas veic pētījumus šajā jomā, kā arī sekmē ar ģenētiski
modificēto organismu apriti saistītās valsts politikas īstenošanā iesaistīto
institūciju sadarbību un valsts politikas instrumentu pilnveidošanu.
(2) Ģenētiski modificēto organismu uzraudzības padome
sniedz priekšlikumus Pārtikas un veterinārajam dienestam par šā likuma 8.panta 1.punktā
minētās atļaujas izsniegšanu.
(3) Ģenētiski modificēto
organismu uzraudzības padomes nolikumu un sastāvu
apstiprina Ministru kabinets. Nolikumā nosaka ģenētiski modificēto organismu uzraudzības padomes institucionālo sastāvu,
tiesības, funkcijas un darbības kārtību.
(4) Zemkopības ministrija
finansiāli nodrošina ģenētiski modificēto organismu uzraudzības padomes darbību.
III nodaļa
Ģenētiski modificēto organismu
ierobežotā izmantošana
17.pants. Ģenētiski modificēto organismu ierobežotas izmantošanas
darbības
Ģenētiski modificēto organismu ierobežotas
izmantošanas darbības var veikt zinātniska institūcija, kas reģistrēta zinātnisko institūciju reģistrā.
18.pants.
Ģenētiski modificēto organismu ierobežojuma pakāpes
(1) Katrai ģenētiski modificēto organismu
ierobežotās izmantošanas darbībai
atbilstoši normatīvajiem aktiem par ģenētiski modificēto organismu ierobežotās
izmantošanas un atļaujas izsniegšanas kārtību tiek noteikta ierobežojuma
pakāpe, pamatojoties uz veikto riska novērtējumu, kā arī normatīvo aktu
prasībām par darba aizsardzību, saskaroties ar bioloģiskajām vielām.
(2) Ģenētiski modificēto organismu ierobežotās
izmantošanas darbībām atbilst četras drošības
klases:
1) pirmajai drošības klasei atbilst darbības, kas
nerada risku vai kuru radītais risks ir niecīgs. Tās ir darbības, kurām atbilst
pirmās pakāpes ierobežojums, lai aizsargātu cilvēku veselību un apkārtējo vidi;
2) otrajai
drošības klasei atbilst darbības, kas rada nelielu risku. Tās ir darbības,
kurām atbilst otrās pakāpes ierobežojums, lai aizsargātu cilvēku veselību un
apkārtējo vidi;
3) trešajai
drošības klasei atbilst darbības, kas rada mērenu risku. Tās ir darbības, kurām
atbilst trešās pakāpes ierobežojums, lai aizsargātu cilvēku veselību un
apkārtējo vidi;
4) ceturtajai
drošības klasei atbilst darbības, kas rada lielu risku. Tās ir darbības, kurām
atbilst ceturtās pakāpes ierobežojums, lai aizsargātu cilvēku veselību un
apkārtējo vidi.
(3) Drošības
pasākumus piemēro atbilstoši konkrētajai ierobežošanas pakāpei saskaņā ar normatīvajiem
aktiem par ģenētiski modificēto
organismu ierobežotu izmantošanu un saskaņā ar normatīvajiem aktiem par darba
aizsardzības prasībām, saskaroties ar bioloģiskajām vielām.
19.pants. Tiesības un pienākumi, veicot
ģenētiski modificēto organismu ierobežotās izmantošanas darbības
(1) Ģenētiski
modificēto organismu ierobežoto izmantošanu var uzsākt, ja ievēroti šādi
nosacījumi:
1) zinātniskā
institūcija nodrošināta ar aprīkojumu un iekārtām atbilstoši normatīvajiem aktiem
par ģenētiski modificēto organismu ierobežoto izmantošanu un atļaujas izsniegšanas
kārtību;
2) veikta ģenētiski modificētā organisma riska
novērtēšana un noteikta ierobežojuma pakāpe atbilstoši normatīvajiem aktiem par
ģenētiski modificēto organismu ierobežotās izmantošanas un atļaujas
izsniegšanas kārtību;
3) Pārtikas
un veterinārajam dienestam sniegts paziņojums par darbības uzsākšanu atbilstoši
kārtībai, kas noteikta normatīvajos aktos par ģenētiski modificēto organismu ierobežoto
izmantošanu un atļaujas izsniegšanu.
(2) Lai
veiktu ierobežotas izmantošanas darbības ar ģenētiski modificētiem organismiem,
kas atbilst trešajai un ceturtajai drošības klasei, jāsaņem Pārtikas un
veterinārā dienesta atļauja saskaņā ar normatīvajiem aktiem par ģenētiski
modificēto organismu ierobežotās izmantošanas un atļaujas izsniegšanas kārtību. Bez atļaujas drīkst veikt
ģenētiski modificēto organismu ierobežotas izmantošanas darbības, kas atbilst
pirmajai un otrajai drošības klasei, ja ievēroti šā panta pirmajā daļā minētie
nosacījumi.
(3) Zinātniskajai
institūcijai, veicot ģenētiski modificēto organismu ierobežotas izmantošanas
darbības, ir šādi pienākumi:
1) izvērtēt piemērotos kontroles un drošības
pasākumus atbilstoši normatīvajiem aktiem par ģenētiski modificēto organismu ierobežotās izmantošanas un atļaujas
izsniegšanas kārtību;
2) nekavējoties piemērot atbilstošus kontroles un
drošības pasākumus, ja ir pamats uzskatīt, ka tie vairs neatbilst jaunākajām
zinātnes atziņām;
3) nodrošināt ģenētiski modificēto organismu
ierobežotās izmantošanas darba drošības un higiēnas prasību ievērošanu atbilstoši
normatīvo aktu prasībām par darba aizsardzību, saskaroties ar bioloģiskajām
vielām;
4) pārtraukt darbību ar ģenētiski modificētiem
organismiem, ja, ņemot vērā jaunākās zinātnes atziņas, ir pamats uzskatīt, ka
tā rada draudus cilvēka un dzīvnieka veselībai vai videi, un informēt par to
attiecīgās kompetentās iestādes un sabiedrību.
IV nodaļa
Ģenētiski modificēto organismu
izplatīšana vidē vai tirgū
20.pants. Tiesības izplatīt ģenētiski
modificēt
os organismus vidē vai tirgū
(1) Tiesības izplatīt ģenētiski modificētos
organismus vidē ir personai, kas ir saņēmusi Pārtikas un veterinārā dienesta
vai Zāļu valsts aģentūras atļauju saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā ģenētiski modificētos organismus
izplata vidē vai tirgū, kā arī monitoringa un atļaujas izsniegšanas kārtību.
(2) Tiesības izplatīt ģenētiski modificētos
organismus tirgū ir personai, kas ir saņēmusi Pārtikas un veterinārā dienesta
atļauju saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā ģenētiski modificētos organismus izplata vidē vai tirgū, kā
arī monitoringa un atļaujas izsniegšanas kārtību vai Eiropas Parlamenta un Padomes regulā
Nr.1829/2003 noteikto atļauju.
(3) Tiesības audzēt Eiropas Savienībā atzītos ģenētiski modificētos kultūraugus ir personai, kas reģistrēta ģenētiski modificēto
kultūraugu audzētāju reģistrā saskaņā
ar normatīvajiem aktiem par ģenētiski modificēto kultūraugu līdzāspastāvēšanas
nodrošināšanas, kā arī uzraudzības,
kontroles un atļaujas izsniegšanas kārtību.
21.pants.
Atļaujas iegūšana zāļu klīniskās izpētes veikšanai
Ja zāles un veterinārās zāles
satur ģenētiski modificētus organismus, sastāv vai iegūtas no tiem, tās atļauts izplatīt vidē, ja ir saņemta Zāļu valsts
aģentūras atļauja un ētikas komitejas atzinums saskaņā ar normatīvajiem aktiem
par zāļu klīniskās izpētes un lietošanas novērojumu veikšanu un Pārtikas un
veterinārā dienesta atzinums par ģenētiski modificēto organismu riska
novērtējumu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā ģenētiski modificētos organismus izplata vidē vai tirgū, kā
arī monitoringa un atļaujas izsniegšanas kārtību.
22.pants. Ģenētiski modificēto kultūraugu
audzēšanas ierobežojumi
Ģenētiski modificēto
kultūraugu audzēšanu var aizliegt noteiktās teritorijās, kurās saskaņā ar
zinātniski ekonomisko pamatojumu ģenētiski modificēto kultūraugu audzēšana var
nodarīt būtiskus ekonomiskus zaudējumus konkrētas teritorijas ekonomiskajai
attīstībai. Par minēto aizliegumu tiek informēta Eiropas Komisija.
23.pants. Antibiotiku rezistento marķiergēnu
izmantošana
Aizliegts izplatīt vidē vai tirgū ģenētiski
modificētos organismus, kas satur gēnus, kuri kodē rezistenci pret medicīnā vai
veterinārijā lietojamām antibiotikām un kuriem riska novērtēšanas procesā ir
atklāta negatīva ietekme uz cilvēka un dzīvnieka veselību un vidi.
24.pants.
Personu pienākumi
Personai, kas izplata vidē vai tirgū ģenētiski
modificētos organismus, ir šādi pienākumi:
1) nodrošināt atļaujā noteikto nosacījumu
ievērošanu ģenētiski modificēto organismu izplatīšanai vidē vai tirgū;
2) nodrošināt monitoringa pasākumu īstenošanu un kompetento
institūciju informēšanu par tā rezultātiem saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā ģenētiski modificētos organismus
izplata vidē vai tirgū, kā arī monitoringa un atļaujas izsniegšanas kārtību;
3) pārtraukt ģenētiski modificēto organismu
izplatīšanu vidē vai tirgū un informēt par to attiecīgās kompetentās iestādes
un sabiedrību, ja ir kļuvusi pieejama jauna informācija un ir pamats uzskatīt,
ka pastāv risks cilvēka un dzīvnieka veselībai un videi.
25.pants.
Monitoringa nodrošināšana
Lai nodrošinātu šā likuma 24.panta 2.punktā minētā
monitoringa īstenošanu, personai ir tiesības vienoties ar kompetento
institūciju par esošā vides monitoringa pielāgošanu šā likuma 24.panta 2.punktā
minētajam monitoringam, attiecīgi nodrošinot tā īstenošanai nepieciešamo
finansējumu.
26.pants. Tās pārtikas un dzīvnieku
barības izplatīšana tirgū, kas satur ģenētiski modificētus organismus, sastāv vai
ir iegūta no tiem
Tās pārtikas un dzīvnieku barības izplatīšana tirgū,
kas satur ģenētiski modificētus organismus, sastāv vai ir iegūta no tiem,
notiek atbilstoši Eiropas Parlamenta un
Padomes regulai Nr.1829/2003 un Padomes 2003.gada 22.septembra Regulai
(EK) Nr.1830/2003, kas attiecas uz ģenētiski modificētu organismu izsekojamību
un marķēšanu, kā arī no ģenētiski modificētiem organismiem ražotu pārtikas un
barības produktu izsekojamību, ar ko groza Direktīvu 2001/18/EK.
V nodaļa
Informācijas pieejamība un
sabiedrības līdzdalība
27.pants.
Informācijas pieejamība un atklātība
Kompetentās institūcijas sniedz sabiedrībai
informāciju par ģenētiski modificēto organismu apriti saskaņā ar ģenētiski
modificēto organismu apriti regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajām
prasībām.
28.pants.
Sabiedrības līdzdalība lēmuma pieņemšanas procesā
(1) Biedrībām, nodibinājumiem un nevalstiskajām
organizācijām, apzinot sabiedrības nostāju, ir tiesības sniegt priekšlikumus
vai viedokli, pirms kompetentā institūcija izsniedz atļauju ģenētiski
modificēto organismu ierobežotai izmantošanai, izplatīšanai vidē vai tirgū.
(2) Sabiedrības līdzdalības un sabiedriskās
apspriešanas organizēšanas kārtība, kas saistīta ar ģenētiski modificēto
organismu apriti, noteikta normatīvajos aktos par kārtību, kādā ģenētiski modificētos organismus izplata vidē vai tirgū, kā
arī monitoringa un atļaujas izsniegšanas kārtību.
29.pants.
Pašvaldību, biedrību un nodibinājumu funkcijas
Pašvaldības, biedrības un nodibinājumi var iesniegt
priekšlikumus Zemkopības ministrijā, lai pasludinātu konkrēto teritoriju par
brīvu no ģenētiski modificēto kultūraugu audzēšanas, ja ir zinātniski
ekonomiskais pamatojums tam, ka ģenētiski modificēto kultūraugu audzēšana var
nodarīt būtiskus ekonomiskus zaudējumus
konkrētas teritorijas ekonomiskajai attīstībai.
30.pants.
Pienākums sniegt informāciju
(1) Persona, kura veic darbības ar ģenētiski
modificētiem organismiem, sistematizē un uzglabā informāciju, kas saistīta ar
ģenētiski modificēto organismu apriti, un uzrāda to pēc kompetento institūciju
pieprasījuma.
(2) Persona, kura veic darbības ar ģenētiski
modificētiem organismiem, nekavējoties atbilstoši normatīvajiem aktiem par
ģenētiski modificēto organismu apriti informē attiecīgās kompetentās
institūcijas un sabiedrību par gadījumiem, ja ir saņemti zinātniski pamatoti
atzinumi par iespējamo ģenētiski modificēto organismu negatīvo ietekmi uz
cilvēka un dzīvnieka veselību un vidi.
31.pants.
Informācijas aprite
Kompetentās institūcijas nodrošina informācijas
apmaiņu ar personu, Eiropas Savienības dalībvalstīm, Eiropas Komisiju, Eiropas
Pārtikas nekaitīguma iestādi, Eiropas Zāļu aģentūru un citām institūcijām par
ģenētiski modificēto organismu apriti.
VI nodaļa
Uzraudzība un kontrole
32.pants.
Uzraudzības un kontroles institūcijas
Ģenētiski modificēto organismu apriti regulējošo
normatīvo aktu izpildes uzraudzību un kontroli atbilstoši kompetencei nodrošina
Pārtikas un veterinārais dienests, Valsts vides dienests, Valsts augu
aizsardzības dienests, Valsts darba inspekcija un Zāļu valsts aģentūra.
33.pants. Uzraudzības un kontroles institūciju tiesības
(1) Uzraudzības
un kontroles institūciju inspektoram ir tiesības:
1) veikt kontroli un iepazīties ar dokumentiem,
lai nodrošinātu atļaujā noteikto nosacījumu izpildes kontroli;
2) ņemt paraugus, lai nodrošinātu ģenētiski
modificēto organismu noteikšanu pārtikā, dzīvnieku barībā, sēklās un augu
pavairošanas materiālā, kā arī citos vides objektos;
3) ja rodas draudi cilvēka un dzīvnieka veselībai
un videi, atbilstoši kompetencei noteikt ierobežojumus vai aizliegumus.
(2) Ja rodas draudi cilvēka un dzīvnieka
veselībai un videi, tiesības noteikt ierobežojumus vai aizliegumus ģenētiski
modificēto organismu apritē ir:
1) Pārtikas un veterinārā dienesta
ģenerāldirektoram ģenētiski modificēto organismu izplatīšanai tirgū, izņemot
gadījumus, kas saistīti ar šā likuma 1.panta 6.punkta "f" apakšpunktā
noteiktajām darbībām;
2) Valsts darba inspekcijas direktoram ģenētiski
modificēto organismu ierobežotai izmantošanai;
3) Valsts vides dienesta ģenerāldirektoram ģenētiski
modificēto organismu izplatīšanai vidē un šā likuma 1.panta 6.punkta "f"
apakšpunktā noteiktajām darbībām.
(3) Valsts augu aizsardzības dienestam ir
tiesības:
1) anulēt reģistrāciju ģenētiski modificēto
kultūraugu audzētāju reģistrā, ja ir pārkāpti normatīvajos aktos noteiktie
audzēšanas un līdzāspastāvēšanas nosacījumi;
2) aizliegt ģenētiski
modificēto kultūraugu audzēšanu, ja ir kļuvusi pieejama jauna informācija par
negatīvo ietekmi uz cilvēka un dzīvnieka veselību, vidi un bioloģisko
daudzveidību.
34.pants.
Rīcība ārkārtas gadījumos
(1) Pārtikas un veterinārais dienests izstrādā un
tā ģenerāldirektors apstiprina rīcības plānu ārkārtas gadījumos, atbild par
rīcību ārkārtas gadījumos un ievēro civilo aizsardzību regulējošajos normatīvajos
aktos un ģenētiski modificēto organismu apriti regulējošajos normatīvajos aktos
noteiktās prasības.
(2) Ārkārtas gadījumos Pārtikas un veterinārā
dienesta ģenerāldirektors:
1) nodrošina un koordinē ārkārtas
pasākumu plāna īstenošanu;
2) nodrošina informācijas apriti saskaņā ar normatīvajos
aktos par pārtikas apriti un ģenētiski modificēto organismu apriti noteiktajām
prasībām;
3) veic ārkārtas gadījuma analīzi, sagatavo
priekšlikumus par izvairīšanos no līdzīgiem gadījumiem saskaņā ar normatīvajos
aktos par ģenētiski modificēto organismu apriti noteiktajām prasībām.
VII nodaļa
Atbildība un tiesiskā aizsardzība
35.pants. Atbildība
Personas, kuras pārkāpušas ģenētiski modificēto
organismu apriti regulējošos normatīvos aktus, saucamas pie administratīvās
atbildības.
36.pants. Tiesiskā aizsardzība biotehnoloģijas
jomā
Tiesību apjomu un izņēmumus biotehnoloģiskajiem
izgudrojumiem nosaka Patentu likums.
Pārejas noteikumi
1. Ministru kabinets līdz
2008.gada 1.decembrim izdod šā likuma 5.panta pirmās daļas 1., 2., 3., 4., 5.
un 6.punktā minētos Ministru kabineta noteikumus.
2. Līdz jaunu Ministru kabineta
noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2008.gada 1.decembrim
piemēro Ministru kabineta 2004.gada 20.aprīļa noteikumus Nr.333 "Noteikumi
par ģenētiski modificēto organismu ierobežotu izmantošanu un apzinātu izplatīšanu
vidē un tirgū, kā arī par monitoringa kārtību", ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu.
Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no:
1) Eiropas Parlamenta un Padomes 2001.gada
12.marta Direktīvas 2001/18/EK par ģenētiski modificētu organismu apzinātu
izplatīšanu vidē un Padomes Direktīvas 90/220/EEK atcelšanu;
2) Eiropas
Padomes 1998.gada 26.oktobra Direktīvas 98/81/EK, ar ko groza Direktīvu
90/219/EEK par ģenētiski modificētu mikroorganismu ierobežotu izmantošanu;
3) Eiropas
Padomes 1990.gada 23.aprīļa Direktīvas 90/219/EEK par ģenētiski modificētu
mikroorganismu ierobežotu izmantošanu.
Zemkopības
ministrs
M.Roze
Likumprojekta Ģenētiski modificēto organismu aprites likums
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts
ir vajadzīgs |
|||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Šobrīd ģenētiski modificēto organismu (turpmāk - ĢMO) apriti nosaka Ministru kabineta 2004.gada 20.aprīļa noteikumi Nr.333 Noteikumi par ģenētiski modificēto organismu ierobežotu izmantošanu un apzinātu izplatīšanu vidē un tirgū, kā arī par monitoringa kārtību (turpmāk - Noteikumi Nr.333), kas izdoti saskaņā ar likuma Par vides aizsardzību 9.panta 14.punktu. Ar Ministru kabineta 2006.gada 10.janvāra noteikumiem Nr.37 Grozījumi Ministru kabineta 2004.gada 20.aprīļa noteikumos Nr.333 Noteikumi par ģenētiski modificēto organismu ierobežotu izmantošanu un apzinātu izplatīšanu vidē un tirgū, kā arī par monitoringa kārtību zaudēja spēku Ministru kabineta 2005.gada 12.jūlija noteikumi Nr.511 Ģenētiski modificēto organismu un jaunās pārtikas uzraudzības padomes nolikums. Līdz ar to pašreiz nav izveidota jauna sistēma, kas nodrošinātu zinātniski pamatotu atzinumu sagatavošanu ĢMO risku izvērtēšanas jomā un riska novērtēšanas procedūras atbilstību Eiropas Savienības prasībām un Kartahenas protokola nostādnēm. Nav noteikta atbildīgā institūcija un tās rīcība ārkārtas gadījumos, kas saistīti ar ĢMO apriti. Nav noteiktas kompetento institūciju atbildības jomas, veicot kontroli par ĢMO ierobežotu izmantošanu, izplatīšanu vidē un tirgū. Nav iestrādātas Eiropas Parlamenta un Padomes 2001.gada 12.marta Direktīvas 2001/18/EK par ģenētiski modificētu organismu apzinātu izplatīšanu vidē un Padomes Direktīvas 90/220/EEK atcelšanu (turpmāk - Direktīva 2001/18/EK) prasības, kas nodrošinātu Orhūsas konvencijas prasību izpildi saistībā ar sabiedrības informēšanu un līdzdalību lēmuma pieņemšanas procesā. 2006.gada
2.novembrī Saeima pieņēma Vides aizsardzības likumu, kas neparedz Ministru
kabinetam deleģējumu izdot noteikumus, lai reglamentētu darbības ar ĢMO, kā
arī neparedz izdot normatīvo aktu,
kas nosaka prasības ģenētiski modificēto kultūraugu līdzāspastāvēšanas
nodrošināšanai atbilstoši Direktīvas 2001/18/EK 26.(a) punktam. Ar 2004.gada 1.maiju Latvijā stājās spēkā vairāki Eiropas Savienības tieši piemērojamie normatīvie akti: 1. Eiropas Parlamenta un Padomes 2003.gada 22.septembra Regula Nr.1829/2003 par ģenētiski modificēto pārtiku un dzīvnieku barību; 2. Eiropas Parlamenta un Padomes 2003.gada 22.septembra Regula Nr.1830/2003, kas attiecas uz ĢMO izsekojamību un marķēšanu, kā arī no ĢMO ražotu pārtikas un lopbarības produktu izsekojamību, un ar ko groza Direktīvu 2001/18/EK; 3. Eiropas Parlamenta un Padomes 2003.gada 15.jūlija Regula Nr.1946/2003 par ĢMO pārrobežu kustību; 4. Eiropas Komisijas 2004.gada 14.janvāra Regula 65/2004, kas nosaka prasības ĢMO unikālā identifikatora sistēmas izveidei. Minētie normatīvie akti nosaka Eiropas Kopienas vienotas procedūras ģenētiski modificētas pārtikas un dzīvnieku barības riska novērtēšanā, pieteikumu sagatavošanai atļaujas saņemšanai un šo produktu izsekojamības un pārrobežas kustības nodrošināšanā, kā arī marķēšanas prasības. Līdz ar to ir svarīga nacionālās sistēmas izveide, lai nodrošinātu zinātniski pamatotu viedokļu sagatavošanu un līdzdarbību Eiropas pārtikas nekaitīguma iestādes aktivitātēs. Šobrīd zinātniski pamatotu atzinumu sagatavošana ir Pārtikas un veterinārā dienesta atbildība. Nav noteikti mehānismi, lai nodrošinātu to sagatavošanu, īpaši par citu dalībvalstu veikto riska novērtēšanu atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2003.gada 22.septembra Regulas Nr.1829/2003 par ģenētiski modificēto pārtiku un dzīvnieku barību. Zinātniski pamatotu viedokļu sagatavošanā ir nepieciešama zinātnieku piesaiste. Šobrīd nav noteikti pasākumi un rīcība nacionālās bioloģiska drošuma sistēmas attīstībai. Bioloģiskā drošuma infrastruktūras stiprināšana ļautu efektīvi kontrolēt ĢMO izmantošanu un novērstu tās iespējamās nelabvēlīgās sekas. |
||||||||
Likumprojekta mērķis ir nodrošināt ĢMO drošu izmantošanu un izplatīšanu, novēršot negatīvo ietekmi uz cilvēku, dzīvnieku veselību un vidi, saglabājot bioloģisko daudzveidību, veicinot ilgspējīgās lauksaimniecības un biotehnoloģijas attīstību. Tas nosaka riska novērtēšanas, ilgspējīgas attīstības, piesardzības, sabiedrības informēšanas un līdzdalības, kā arī uzraudzības un kontroles pasākumu nodrošināšanas principus. Likumprojekts paredz Ministru kabinetam izdot noteikumus, lai reglamentētu darbības ar ĢMO, noteiktu izmaksas par dokumentu ekspertīzi atļauju izsniegšanai, noteiktu prasības ģenētiski modificēto kultūraugu līdzāspastāvēšanas nodrošināšanai, riska novērtēšanas un monitoringa veikšanas kārtību un kārtību, kādā tiek izsniegtas atļaujas. Likumprojekts nosaka, ka Zemkopības ministrija izstrādā un koordinē nacionālās bioloģiskā drošuma sistēmas attīstības stratēģijas īstenošanu. Likumprojekts nosaka kompetento institūciju atbildības jomas. Likumprojekts nosaka personas tiesības un pienākumus, uzsākot un veicot darbības ar ĢMO. Likumprojekts nosaka attiecīgās procedūras atsevišķiem gadījumiem, kad paziņo par darbībām, kas saistītas ar ĢMO ierobežoto izmantošanu, ievērojot to bīstamības pakāpi. Likumprojektā ir iekļautas prasības, lai nodrošinātu riska novērtēšanas procedūras atbilstību Eiropas Savienības prasībām un Kartahenas protokola nostādnēm. Izveidots mehānisms, kādā veidā atbildīgā institūcija nodrošina atzinuma sagatavošanu par ĢMO riska novērtēšanu. Likumprojekts paredz zinātniskās ekspertu komitejas izveidi. Ekspertu komitejas izveide nodrošinās atbilstošu zinātniski pamatotu atzinumu sagatavošanu par ĢMO ierobežoto izmantošanu, izplatīšanu vidē un tirgū, kā arī ļaus rūpīgi apsvērt citās valstīs veiktās vides riska analīzes atbilstību Latvijas dabas apstākļiem, īpaši ja ĢMO produkti paredzēti audzēšanai. Likumprojekts nosaka koordinējošo institūciju, lai īstenotu valsts politiku ĢMO aprites jomā un risinātu jautājumus par biotehnoloģijas pielietošanu tautsaimniecības nozarēs. Pieņemot lēmumu par atsevišķu ĢMO izmantošanas darbību, ir jāņem vērā sociāli ekonomiskie un ētiskie aspekti. Līdz ar to likums paredz padomes izveidi, kas pildīs koordinējošo lomu šajā procesā. Ģenētiski modificēto organismu padome veicinās sadarbību starp institūcijām, kas kontrolē un uzrauga ĢMO apriti, un zinātniskajām institūcijām, kas veic pētījumus šajā jomā, kā arī sekmēs iesaistīto institūciju sadarbību valsts politikas īstenošanā un tās instrumentu pilnveidošanā par ĢMO apriti. Likumprojekts nosaka, ka Pārtikas un veterinārā dienesta galvenais valsts pārtikas un veterinārais inspektors ir atbildīgā persona par rīcību ārkārtas gadījumos. Likumprojektā ir iestrādātas vispārīgās prasības, kas izriet no Eiropas Savienības direktīvām 2001/18/EK, 1990/219/EEK. Personas, kuras pārkāpušas ģenētiski modificēto organismu apriti regulējošos normatīvos aktus, saucamas pie administratīvās atbildības saskaņā ar Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksu. Ar likumprojekta regulējošo jomu saistīto informācijas pieejamību un atklātību nodrošinās kompetentās institūcijas, sniedzot sabiedrībai informāciju par ģenētiski modificēto organismu apriti, saskaņā ar ģenētiski modificēto organismu apriti regulējošo normatīvo aktu noteiktajām prasībām. |
|||||||||
3. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||||||
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Latvijā ĢMO aprites mehānisms un tirgus tiek sakārtots atbilstoši Eiropas Savienības prasībām un starptautiskajai praksei. Mūsdienu biotehnoloģija sniedz plašas iespējas cilvēku labklājības uzlabošanai. Tomēr šādas iespējas tiek nodrošinātas tikai tad, ja biotehnoloģija tiek attīstīta un izmantota, ievērojot atbilstošus drošības pasākumus attiecībā uz vidi un cilvēku veselību. |
||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Viena no svarīgākajām šī likumprojekta normām, kas skars komercdarbību, ir pienākums personai, kura veic darbības ar ĢMO, nodrošināt risku novērtēšanu un veikt pasākumus, lai novērstu ĢMO negatīvo ietekmi uz cilvēka un dzīvnieka veselību un vidi. Likumprojekta prasību īstenošana nesarežģīs administratīvās procedūras. |
||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts veicinās sabiedrības informētību par ĢMO aprites un biotehnoloģijas jautājumiem, un tās tiesībām, kā arī sekmēs sabiedrības iesaistīšanos lēmumu pieņemšanā minētajos jautājumos. Likumprojekts paredz sociāli-ekonomisko aspektu izvērtēšanu, pieņemot lēmumu par atļauju veikt darbības ar ĢMO. |
||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Tiks noteikti atbilstoši riska novērtēšanas un riska pārvaldes pasākumi (kontrole un monitorings), lai novērstu ĢMO negatīvo ietekmi uz vidi. |
||||||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||||||
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem (tūkst.
latu) |
|||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
0 |
0 |
+ 614,5 |
+ 544,3 |
+ 449,48 |
||||
3. Finansiālā ietekme |
0 |
0 |
- 614,5 |
- 544,3 |
- 449,48 |
||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
- |
||||||||
6. Cita informācija |
Likumprojekta 16.pantā minētās Ģenētiski modificēto organismu padomes darbība tiks nodrošināta Zemkopības ministrijas esošā budžeta ietvaros. |
||||||||
Vides ministrijai nepieciešamais finansējums |
|||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
0 |
0 |
+ 86 |
+ 86 |
+ 68,8 |
||||
3. Finansiālā ietekme |
0 |
0 |
- 86 |
- 86 |
- 68,8 |
||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins: (fizisku vai juridisku personu pakalpojumu apmaksai, lai varētu sagatavot priekšlikumus ģenētiski modificēto organismu aprites riska novērtēšanai un vides aizsardzības pasākumiem darbībām ar ģenētiski modificēto organismu izplatīšanu vidē). |
0 |
0 |
86 |
86 |
68,8 |
||||
Pasta, telefona un citu sakaru pakalpojumu apmaksa: |
0 |
0 |
1 |
1 |
0,8 |
||||
Telpu uzturēšana un noma (300 LVL mēn. x 12 mēn.): |
0 |
0 |
3,6 |
3,6 |
2,9 |
||||
Citu pakalpojumu apmaksa: |
0 |
0 |
8,1 |
8,1 |
65,1 |
||||
6. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||||||
Valsts augu aizsardzības dienestam nepieciešamais finansējums |
|||||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
0 |
0 |
+ 373,4 |
+ 353,1 |
+ 286,5 |
||||
3. Finansiālā ietekme |
0 |
0 |
- 373,4 |
- 353,1 |
- 286,5 |
||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins: |
0 |
0 |
373,4 |
353,1 |
286,5 |
||||
Uzturēšanas izdevumi: |
0 |
0 |
334,3 |
334,3 |
267,4 |
||||
Atalgojums: (15 darbinieki: 2 vecākie inspektori ar mēneša algu Ls 770 katrā reģionālajā nodaļā un daļas vadītājs departamentā ar mēneša algu Ls 920. Atalgojumā ieskaitīta arī viena prēmija mēneša algas apmērā) |
0 |
0 |
152,1 |
152,1 |
121,7 |
||||
Darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, sociāla rakstura pabalsti un kompensācijas: |
0 |
0 |
55,1 |
55,1 |
44,1 |
||||
Komandējumi: |
0 |
0 |
9,0 |
9,0 |
7,2 |
||||
Sakaru pak., interneta pieslēgums: |
0 |
0 |
7,5 |
7,5 |
6,0 |
||||
Iestādes reprezentācijas izdevumi, sabiedriskās attiecības, kursu, semināru organizēšana: |
0 |
0 |
5,6 |
5,6 |
4,5 |
||||
Remonta darbi, transportlīdzekļu remonts: |
0 |
0 |
1,5 |
1,5 |
1,2 |
||||
IT pakalpojumi: |
0 |
0 |
6,0 |
6,0 |
4,8 |
||||
Telpu, transportlīdzekļu noma: |
0 |
0 |
36,0 |
36,0 |
28,8 |
||||
Maksa par paraugu analīzēm (laboratorijas nodrošinājums ISTA atbilstības testu veikšanai, atbilstības testu (Proficiency Test) veikšana: |
0 |
0 |
30,0 |
30,0 |
24,0 |
||||
Biroja preces: |
0 |
0 |
2,5 |
2,5 |
2,0 |
||||
Degvielas iegāde: |
0 |
0 |
18,3 |
18,3 |
14.6 |
||||
Ķīmikālijas, laboratorijas preces: |
0 |
0 |
9,0 |
9,0 |
7,2 |
||||
Kārtējā remonta, uzturēšanas materiāli: |
0 |
0 |
1,7 |
1,7 |
1,4 |
||||
Izdevumi kapitālieguldījumiem: |
0 |
0 |
39,1 |
18,8 |
19,1 |
||||
Nemateriālie ieguldījumi (datu bāzes jaunie modeļi integrēti ar VAAD IS): |
0 |
0 |
10,0 |
10,0 |
8,0 |
||||
Laboratorijas iekārtas: |
0 |
0 |
20,0 |
6,0 |
7,6 |
||||
Saimniecības pamatlīdzekļi, mēbeles: |
0 |
0 |
1,9 |
0,6 |
0,7 |
||||
Datortehnika: |
0 |
0 |
7,2 |
2,2 |
2,8 |
||||
Pārtikas un veterinārā
dienesta Nacionālajam diagnostikas centram nepieciešamais finansējums |
|||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos (Ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansējums) |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
0 |
0 |
+ 31 |
+ 25 |
+ 21,2 |
|
3. Finansiālā ietekme |
0 |
0 |
- 31 |
- 25 |
- 21,2 |
|
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai. |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins: |
0 |
0 |
31 |
25 |
21,2 |
|
Izdevumi komandējumiem: |
0 |
0 |
5 |
3 |
2,8 |
|
Starplaboratoriju salīdzinošā testēšana, kvalitātes nodrošināšana, periodika: |
0 |
0 |
5 |
4 |
3,4 |
|
Standarti, references materiāli: |
0 |
0 |
7 |
6 |
5,0 |
|
Inventārs: |
0 |
0 |
1 |
1 |
0,8 |
|
Izdevumi reaģentiem, ķimikālijām: |
0 |
0 |
13 |
11 |
9,2 |
|
6. Cita informācija. |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||
Pārtikas un veterinārā dienesta Pārtikas centram nepieciešamais finansējums |
||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos (Ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansējums) |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
0 |
0 |
+ 124,1 |
+ 80,2 |
+ 72,9 |
|
3. Finansiālā ietekme |
0 |
0 |
- 124,1 |
- 80,2 |
- 72,9 |
|
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
0 |
0 |
124,1 |
80,2 |
72,9 |
|
Atalgojums: |
0 |
0 |
32,5 |
39,6 |
30,3 |
|
Algas (1 darbinieks): |
0 |
0 |
8,4 |
9,6 |
7,4 |
|
Piemaksas pie algām: |
0 |
0 |
0,2 |
0,3 |
0,2 |
|
Pabalsti un kompensācijas: |
0 |
0 |
1,4 |
1,6 |
1,2 |
|
Atalgojums ārštata darbiniekiem: (2008.gadā ir plānots izskatīt 16 ĢMO lietas. Lietu skaits pakāpeniski pieaugs līdz 30 lietām 2011.gadā. Ārštata darbinieku izmaksas ir pamatotas ar to, ka nepieciešams piesaistīt resursus ĢMO lietu ekspertīžu veikšanai. Šiem resursiem ir izvirzāmas augstas kvalitātes prasības ekspertam ir jābūt ar kvalificētu zinātnisko grādu ĢMO jautājumos. Šādām prasībām atbilst eksperti ar doktora zinātnisko grādu. Līdz ar to ir pamatots, ka šādu ekspertu kvalifikācijai atbilst profesora darba algas likme, kas ir noteikta 1500 Ls/mēnesī apmērā. Plānots, ka vienas ĢMO lietas ekspertīzei būs nepieciešams nedaudz mazāk kā viens cilvēkmēnesis eksperta darba. |
0 |
0 |
22,5 |
28,1 |
21,4 |
|
Valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas: |
0 |
0 |
7,8 |
9,5 |
7,3 |
|
Komandējumi un dienesta braucieni: |
0 |
0 |
15,6 |
18,9 |
14,5 |
|
Pārējie kārtējie izdevumi: Informācijas tehnoloģiju pakalpojumu izmaksas ĢMO datu bāzes izveide. Lielākie ieguldījumi ir paredzēti 2008.gadā un 2009.gadā, 64 000 un 10 000 Ls apmērā. 2010.gadā plānots papildināt datu bāzi atbilstoši prasībām, kas mainās ekspluatācijas gaitā. Tam ir paredzēta summa 16 000 Ls. Nelielu daļu no summas 2000 Ls gadā sastāda pasta, sakaru, telpu nomas u.c. pakalpojumu apmaksa. |
0 |
0 |
66,2 |
12,0 |
20,4 |
|
Kapitālie izdevumi: |
0 |
0 |
2,0 |
0,2 |
0,5 |
|
6. Cita informācija. |
Atbildīgās institūcijas likuma īstenošanu 2008.gadā
nodrošinās tām piešķirto budžetu līdzekļu ietvaros, bet jautājumu par papildu
finansējumu 2009.gadā un turpmākajos gados izskatīs vienlaikus ar citu
institūciju prioritāšu pieteikumiem budžeta projekta sagatavošanas procesā. |
|||||
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
|||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Likumprojekts paredz Ministru kabinetam i zdot noteikumus, kas: 1) nosaka ģenētiski modificēto organismu ierobežotās izmantošanas un
atļaujas izsniegšanas kārtību; 2) nosaka ģenētiski modificēto organismu izplatīšanas vidē un tirgū, kā
arī monitoringa un atļaujas izsniegšanas kārtību; 3) nosaka ģenētiski modificēto organismu riska novērtēšanas
metodoloģiju; 4) nosaka prasības ģenētiski modificēto kultūraugu līdzāspastāvēšanas
nodrošināšanai, kā arī uzraudzības, kontroles un atļaujas izsniegšanas
kārtību; 5) nosaka izdevumu segšanas kārtību par ģenētiski modificēto organismu
aprites atzinumu sagatavošanu; 6) apstiprina ģenētiski modificēto organismu padomes nolikumu. Minētie normatīvie akti tiks izdoti līdz 2008.gada 1.decembrim |
|
||||||
2. Cita informācija |
- |
|
||||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|
|||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Eiropas Kopienas
dibināšanas līgums un jo īpaši tā 95.pants |
|
||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Nav saistību |
|
||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijas saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
1) 1992.gada 5.jūnija Konvencija par
bioloģisko daudzveidību (apstiprināta Saeimā 31.08.1995., spēkā no
13.03.1996.). Regulē jautājumus, kas attiecas uz bioloģiskās
daudzveidības saglabāšanu, dzīvās dabas ilgspējīgu izmantošanu un godīgu un
līdztiesīgu ģenētisko resursu patērēšanā iegūto labumu sadali, ietverot gan
pienācīgu pieeju ģenētiskajiem resursiem, gan atbilstošu tehnoloģiju
izmantošanu, ņemot vērā visas tiesības uz šiem resursiem un tehnoloģijām, gan
pienācīgu finansēšanu. 2) 1998.gada 25.jūnija Konvencija par
pieeju informācijai, sabiedrības dalību lēmumu pieņemšanā un iespēju
griezties tiesu iestādēs saistībā ar vides jautājumiem (Orhūsas Konvencija;
apstiprināta Saeimā 18.04.2002., spēkā no 12.09.2002.) Šīs konvencijas
noteikumi garantē tiesības piekļūt informācijai, sabiedrības dalību lēmumu
pieņemšanā un iespēju griezties tiesu iestādēs saistībā ar vides jautājumiem. |
|
||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|
|||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Eiropas Parlamenta un Padomes 2001.gada 12.marta Direktīva 2001/18/EK par ģenētiski modificētu organismu apzinātu izplatīšanu vidē un Padomes Direktīvas 90/220/EEK atcelšanu (OJ, L 106, 17/04/2001 P. 0001 0039). Eiropas Padomes 1990.gada 23.aprīļa Direktīva 90/219/EEK par ģenētiski modificēto mikroorganismu ierobežoto izmantošanu (OJ, L 117, 08/05/1990 P. 0001 0039). Eiropas
Padomes 1998.gada 26.oktobra Direktīva 98/81/EK, ar ko tiek izdarīti
grozījumi Direktīvā 90/219/EEK par ģenētiski modificēto mikroorganismu
ierobežotu izmantošanu (OJ, L330, 05/12/1998 P. 0013 0031). |
|
||||||
2.tabula |
|
|||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe |
Komentāri |
|
||||
1.panta 1.punkts |
Direktīvas 2001/18/EK 2.panta 1), 2) punkts, Direktīvas 1990/219/EEK (1998/81/EK) 2.panta a) un b) apakšpunkts |
atbilst |
- |
|
||||
1.panta 2.punkts |
Direktīvas 2001/18/EK 2.panta 2.punkta a) apakšpunkts un 1.A pielikuma 1.daļa; Direktīvas 1990/219/EEK (1998/81/EK) 2.panta b) apakšpunkta (i) daļa, 1.pielikuma A daļa. |
atbilst |
- |
|
||||
1.panta 4.punkts |
Direktīvas 1990/219/EEK (1998/81/EK) 2.panta c) apakšpunkts |
atbilst |
- |
|
||||
1.panta 5.punkts |
Direktīvas 2001/18/EK 2.panta 3.punkts |
atbilst |
- |
|
||||
1.panta 6.punkts |
Direktīvas 2001/18/EK 2.panta 4)punkts |
atbilst |
- |
|
||||
1.panta 9.punkts |
Direktīvas 1990/219/EEK (1998/81/EK) 2.panta d) apakšpunkts |
atbilst |
- |
|
||||
4.panta otrās daļas 2.punkts |
Direktīvas 2001/18/EK 5.panta 1.punkts, 12.pants |
atbilst |
- |
|
||||
4.panta otrās daļas 3.punkts |
Direktīvas 2001/18/EK 3.panta 1.punkts un 1B pielikums; Direktīvas 1990/219/EEK (1998/81/EK) 3.pants un 2.pielikuma A daļa. |
atbilst |
- |
|
||||
4.panta otrās daļas 4.punkts |
Direktīvas 1990/219/EEK (1998/81/EC) 3.panta 2.iedaļa, 2.pielikuma B daļa |
atbilst |
- |
|
||||
4.panta 5.punkts |
Direktīvas 2001/18/EK 3.panta 2.punkts; Direktīvas 1990/219/EEK (1998/81/EK) 4.pants |
atbilst |
- |
|
||||
8.panta 1. un 2.punkts 15.panta pirmā daļa |
Direktīvas 1990/219/EEK 11.panta 1. un 2.punkts; Direktīvas 2001/18/EK 4.panta 4.punkts |
daļēji atbilst |
detalizētas prasības tiks iestrādātas ģenētiski modificēto organismu apriti regulējošos normatīvos aktos |
|
||||
18.panta pirmā daļa un otrā daļa |
Direktīvas 1990/219/EEK (1998/81/EK) 5.panta 2. un 3.punkts |
atbilst |
|
|
||||
18.panta trešā daļa |
Direktīvas 1990/219/EEK (1998/81/EK) 6.panta 1.punkts |
atbilst |
- |
|
||||
19.panta pirmā daļa |
Direktīvas 1990/219/EEK (1998/81/EK) 5.panta 2.punkts, 7.pants, 9.panta 1.punkts un 10.panta 1.punkts |
atbilst |
- |
|
||||
19.panta otrā daļa |
Direktīvas 1990/219/EEK (1998/81/EK) 10.panta 2.punkts |
atbilst |
- |
|
||||
19.panta trešā daļa |
Direktīvas 1990/219/EEK (1998/81/EK) 6.pants un 12.pants |
atbilst |
- |
|
||||
20.panta otrā daļa |
Direktīvas 2001/18/EK 6.panta 8.punkts un 19.panta 2.punkts |
atbilst |
- |
|
||||
23.pants |
Direktīvas 2001/18/EK 4.panta 1. un 2.punkts |
atbilst |
- |
|
||||
24.panta 2.punkts |
Direktīvas 2001/18/EK 10. un 20.pants 1.punkts |
atbilst |
- |
|
||||
24.panta 3.punkts |
Direktīvas 2001/18/EK 8.panta 1.punkts un 20.panta 2.punkts |
daļēji atbilst |
detalizētas prasības tiks iestrādātas Ministru kabineta noteikumos Noteikumi par ģenētiski modificēto organismu izplatīšanu vidē vai tirgū, kā arī monitoringa un atļaujas izsniegšanas kārtība. |
|
||||
27.pants |
Direktīvas 2001/18/EK 8.panta 2.punkts, 9.panta 2.punkta pirmā daļa, 20.panta 4.punkts, 24.pants; Direktīvas 1990/219/EEK (1998/81/EK) 13.pants, 14.panta b) apakšpunkts |
daļēji atbilst |
detalizētas prasības tiks iestrādātas ģenētiski modificēto organismu apriti regulējošos normatīvos aktos |
|
||||
28.pants |
Direktīvas 2001/18/EK 9.panta 1.punkts |
atbilst |
- |
|
||||
30.panta otrā daļa |
Direktīvas 1990/219/EEK (1998/81/EK) 8.pant 2.punkts, 20.panta 2.punkts; Direktīvas 1990/219/EEK (1998/81/EK) 12.panta pirmā iedaļa, 15.panta 1.punkts; |
atbilst |
- |
|
||||
33.pants |
Direktīvas 1990/219/EEK (1998/81/EK) 5. un 17.pants; Direktīvas 2001/18/EK 4.panta 5.punkts |
atbilst |
- |
|
||||
34.panta pirmā daļa |
Direktīvas 1990/219/EEK (1998/81/EK) 15. un 16.pants |
atbilst |
- |
|
||||
34.panta otrā daļa |
Direktīvas 1990/219/EEK (1998/81/EK) 16.pants un 18.pants Direktīvas 2001/18/EK 7.panta 7.punkts, 11.pants, 15.panta 1. un 3.punkts, 31.pants |
daļēji atbilst |
detalizētas prasības tiks iestrādātas ģenētiski modificēto organismu apriti regulējošos normatīvos aktos |
|
||||
35.pants |
Direktīvas 2001/18/EK 33.pants |
atbilst |
- |
|
||||
5. Cita informācija |
Direktīvas 2001/18/EK, 1998/81/EK, 1990/219/EEK panti, kas nav minēti atbilstības izvērtējuma 2.tabulā, tiks ieviesti ar šī likumprojekta 5.panta pirmajā daļā minētajiem Ministru kabineta noteikumiem. |
- |
- |
|||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
|||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
|
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padome un Ģenētiķu un selekcionāru biedrība atbalsta projekta tālāku virzību. Iesniegtie priekšlikumi ir izvērtēti darba grupā un iestrādāti likumprojektā. |
|
||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Likumprojekts tiks publicēts Zemkopības ministrijas mājas lapā. |
|
||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas ar starptautiskiem konsultantiem nav notikušas. |
|
||||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts sagatavots, ņemot vērā Zemkopības ministrijas likumprojekta izstrādes darba grupas (Zemkopības ministrijas 2006.gada 16.janvāra Vadības apspriedes protokola Nr.7.2-7/6-VAP 2.punkts) locekļu, kas ir zinātnisko institūciju pārstāvji (U.Viesturs, LU Mikrobioloģijas un biotehnoloģijas institūta direktors; E.Grēns, LU Biomedicīnas pētījumu un studiju centra direktors; Ina Alsiņa, LLU Zinātņu daļas vadītāja; G.Tirzītis, Latvijas Organiskās sintēzes institūta pārstāvis; Ī.Rašals, Latvijas Ģenētiķu un selekcionāru biedrības prezidents), viedokļus un priekšlikumus. |
|
||||||
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
|
|||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas. |
Netiks radītas jaunas valsts institūcijas. Tiks paplašinātas Pārtikas un veterinārā dienesta, Valsts augu aizsardzības dienesta un Valsts vides dienesta funkcijas. Savas kompetences
ietvaros ĢMO, tai skaitā ģenētiski modificēto kultūraugu līdzāspastāvēšanas
nodrošināšanas uzraudzību un kontroli veiks Valsts augu aizsardzības
dienests, Valsts vides dienests, Pārtikas un veterinārais dienests, Zāļu
valsts aģentūra, Valsts darba
inspekcija, Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas aģentūra, Valsts vides dienests un Dabas aizsardzības
pārvalde. |
|
||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis, kā arī būs pieejams normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS). |
|
||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības var aizstāvēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kartībā. Pārtikas un veterinārā dienesta inspektora lēmumus var atcelt Pārtikas un veterinārā dienesta ģenerāldirektors. Valsts augu aizsardzības dienesta inspektora lēmumus var atcelt Valsts augu aizsardzības dienesta direktors. |
|
||||||
4. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||
Zemkopības ministrs M.Roze
Valsts sekretāre |
Juridiskā
departamenta direktora vietniece |
Par kontroli
atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
D.Lucaua |
V.Lukaševiča |
I.Smilga |
I.Aleksejeva |
13.07.2007. 14:59
3211
I.Aleksejeva
67027069, Inese.Aleksejeva@zm.gov.lv