Likumprojekts
Grozījumi Valsts statistikas likumā
Izdarīt Valsts statistikas likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997, 24.nr.; 1999, 5.nr.; 2004, 8., 21.nr.; 2006, 8.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt visā likumā vārdus "valsts un pašvaldību iestādes" (attiecīgā locījumā) un vārdus "valsts vai pašvaldību iestādes" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "valsts institūcijas" (attiecīgā locījumā).
2. Izteikt 1.pantu šādā redakcijā:
"1.pants.
Likumā lietotie termini
Likumā ir lietoti šādi
termini:
1) anonimizēti dati pārveidoti individuālie
statistiskie dati, lai novērstu privātpersonu un valsts institūciju
identifikāciju;
2) cita
statistika statistika, kuru apkopo
privātpersona vai valsts institūcija un kura nav iekļauta valsts statistiskās
informācijas programmā;
3) individuālie
statistiskie dati informācija
par privātpersonām vai valsts institūcijām, kuru Centrālā statistikas pārvalde
vai kāda cita valsts institūcija, kas nodarbojas ar valsts statistiku,
statistiskiem nolūkiem saņem tieši no respondentiem vai reģistriem, datu bāzēm
vai citiem avotiem;
4) klasifikators sistematizēts objektu saraksts, kodu sistēma vai nomenklatūra. Katram klasifikatora objektam piešķir noteiktu identifikācijas kodu, kas aizvieto objekta nosaukumu;
5) klasifikācija sistematizēts
objektu sadalījums noteiktās kategorijās, grupās, apakšgrupās vai citās
vienībās atkarībā no to kritēriju līdzības vai atšķirības. Konkrētiem objektiem
piešķirtie kodi dod iespēju grupēt attiecīgos objektus jebkurā no
klasifikācijas līmeņiem;
6) nacionālā klasifikācija vai klasifikators valsts vajadzībām izstrādāta un apstiprināta klasifikācija vai klasifikators;
7) respondents privātpersona
(fiziskā persona, privāto tiesību juridiskā persona vai šādu personu apvienība)
vai valsts institūcija, kura pēc Centrālās statistikas pārvaldes vai kādas
citas valsts institūcijas pieprasījuma sagatavo un iesniedz individuālos
statistiskos datus;
8) statistiskā
novērošana sistemātiska informācijas
vākšana par sabiedrībā notiekošajām ekonomiskajām, demogrāfiskajām un
sociālajām parādībām un procesiem, kā arī vidi;
9) valsts institūcija Ministru kabinetam padotās tiešās pārvaldes iestādes, pārvaldes iestādes, kas nav padotas Ministru kabinetam, plānošanas reģioni, rajonu un vietējās pašvaldības un tām padotās iestādes, citas atvasinātās publisko tiesību juridiskās personas, tai skaitā publiskie nodibinājumi un to iestādes, kā arī privātpersonas, kurām deleģētas valsts pārvaldes funkcijas;
10) valsts statistika statistika, kuru apkopo Centrālā statistikas pārvalde vai kāda cita valsts institūcija valsts statistiskās informācijas programmas ietvaros;
11) vienotā ekonomiskās informācijas klasifikācijas sistēma klasifikāciju un
klasifikatoru saraksts, kura lietošana nodrošina valsts līmeņa ekonomiskās
informācijas standartizāciju un apriti starp valsts informācijas sistēmām."
3. Izteikt
4.pantu šādā redakcijā:
"4.pants. Valsts institūcijas, kas nodarbojas ar valsts statistiku
(1)
Latvijas Republikā valsts statistikas darbu organizē un veic:
1) Centrālā statistikas pārvalde;
2) citas valsts institūcijas, kuras risina atsevišķus valsts
statistikas jautājumus valsts statistiskās informācijas programmas
ietvaros.
(2) Citu valsts
institūciju izstrādātos valsts statistikas pārskatu un anketu veidlapu paraugus
apstiprina, kā arī to iesniegšanas un aizpildīšanas kārtību nosaka Ministru
kabinets, ja normatīvajos aktos nav noteikts citādi.
(3) Valsts statistikas pārskatu un
anketu veidlapu paraugus citas valsts institūcijas
30 dienu laikā pēc to apstiprināšanas normatīvajos
aktos noteiktajā kārtībā iesniedz reģistrēšanai Centrālajā statistikas
pārvaldē."
4. 5.pantā:
izteikt otrās daļas 4.punktu šādā redakcijā:
"4) atbild par vienotās ekonomiskās informācijas klasifikācijas sistēmas izveidošanu. Ministru kabinets apstiprina vienoto ekonomiskās informācijas klasifikācijas sistēmu un kārtību, kādā to ievieš un lieto;";
izteikt otrās daļas 6.punktu šādā redakcijā:
"6) koordinē valsts institūciju darbību statistikas jomā, kā arī starptautisko sadarbību;";
aizstāt otrās daļas 7.punktā vārdus "fizisko vai juridisko personu" ar vārdiem "privātpersonu vai valsts institūciju".
5. Izteikt 7.1 pantu šādā redakcijā:
"7.1 pants. Nacionālās klasifikācijas un
klasifikatori
Nacionālās klasifikācijas un klasifikatorus apstiprina Ministru kabinets."
6. 8.pantā:
izslēgt otrajā daļā vārdus "vai kurus veic Latvijas Banka vai Finanšu un kapitāla tirgus komisija";
aizstāt trešajā daļā vārdus "fiziskās vai juridiskās personas" ar vārdiem "privātpersonas vai valsts institūcijas".
7. 9.pantā:
izslēgt pirmajā daļā
vārdu "valsts";
izslēgt otro daļu.
8. 17.pantā:
izteikt 2. un 3.punktu šādā redakcijā:
"2) saņemt bez
maksas no valsts reģistriem
vai datu bāzēm informāciju, ieskaitot individuālos statistiskos datus par
privātpersonām, kas nepieciešama valsts statistiskās informācijas programmas
izpildei. Ja datu apstrādei nepieciešams izmantot papildu datu apstrādes
metodes, valsts informācijas sistēmas vai reģistra pārzinis vienojas ar
Centrālo statistikas pārvaldi;
3) saņemt bez maksas no
valsts institūcijām, kas nodarbojas ar valsts statistiku atbilstoši šā likuma
4.panta pirmās daļas 2.punktam un ar citu statistiku atbilstoši šā likuma
7.pantam, savākto un apkopoto statistisko informāciju par atsevišķām
ekonomiskajām, demogrāfiskajām un sociālajām parādībām un procesiem, kā arī
vidi;";
papildināt pantu ar 5.punktu šādā redakcijā:
"5) veikt patēriņa preču un pakalpojumu cenu statistisko novērošanu un iegūt patiesu un pilnīgu cenu informāciju no komersantiem."
9. Izteikt 18.pantu šādā redakcijā:
"18.pants. Valsts statistiskās informācijas izmantošana un
statistiskā konfidencialitāte
(1) Statistiskie dati ir uzskatāmi par konfidenciāliem, ja tie tieši vai netieši ļauj identificēt privātpersonas vai valsts institūcijas, par kurām sniegti individuālie statistiskie dati.
(2) Konfidenciālos datus, kas vākti vienīgi statistiskiem nolūkiem, var izmantot tikai kopsavilkumu izdarīšanai un datu grupēšanai, sociālekonomisko parādību un procesu analīzei.
(3) Centrālā statistikas pārvalde un citas valsts institūcijas, kas nodarbojas ar valsts statistiku, veic nepieciešamos administratīvos, tehniskos un organizatoriskos pasākumus individuālo statistisko datu konfidencialitātes nodrošināšanai, lai novērstu neatļautu piekļūšanu informācijai, tās sagrozīšanu vai izplatīšanu, nejaušu vai neatļautu iznīcināšanu.
(4) Centrālās statistikas pārvaldes, kā arī citu valsts institūciju nodarbinātām personām, kas nodarbojas ar valsts statistiku, aizliegts izpaust par respondentiem jebkādu informāciju, kura kļuvusi viņiem zināma, pildot dienesta pienākumus. Šis noteikums attiecas arī uz personām, kas uz laiku ir iesaistītas valsts statistiskās informācijas vākšanā un apkopošanā."
10.
Papildināt 19.pantu ar otro daļu šādā redakcijā:
"(2)
Latvijas Bankai un Finanšu un kapitāla tirgus komisijai ir tiesības apmainīties
ar konfidenciāliem datiem par finanšu un kapitāla tirgus dalībnieku
darbību."
11. 20.pantā:
izteikt
pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Centrālā
statistikas pārvalde un citas valsts institūcijas, kas nodarbojas ar valsts
statistiku, atbilstoši kompetencei ar publikāciju un plašsaziņas līdzekļu
starpniecību sistemātiski informē sabiedrību par valstī notiekošajām
ekonomiskajām, demogrāfiskajām un sociālajām parādībām un procesiem, kā arī
vides jautājumiem. Valsts statistiskās informācijas programmā iekļautās
informācijas publicēšanas autortiesības ir valsts institūcijai, kas atbildīga
par konkrētās informācijas nodrošināšanu.";
papildināt pantu
ar 2.1 daļu šādā redakcijā:
"(21)
Anonimizētus datus var izmantot zinātniskiem un pētnieciskiem mērķiem."
Ekonomikas ministrs
J.Strods
Likumprojekta Grozījumi Valsts statistikas likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Saskaņā ar 2007.gada
2.janvāra Ministru kabineta protokollēmumu Nr.1 7§ Centrālai statistikas pārvaldei (turpmāk - CSP) ir uzdevums
izstrādāt grozījumus Valsts statistikas likumā. Pašreizējā Valsts statistikas
likuma (turpmāk - Likums) redakcija neparedz terminu klasifikācija,
klasifikators, vienotās ekonomiskās informācijas klasifikācijas sistēma,
nacionālā klasifikācija un klasifikators skaidrojumus, kas definētu jomu, par
kuru CSP saskaņā ar Likuma 5.panta otrās daļas 4.punktu ir atbildīga. Pašreizējā Likuma redakcijā
ir neprecīzs termins respondents, kas neaptver visu faktisko respondentu
loku. Pašreizējā Likuma redakcija nesatur regulējumu, ka datus, kas vākti statistiskiem nolūkiem var izmantot ne tikai statistiskiem nolūkiem, bet arī zinātniskiem un pētnieciskiem mērķiem. Pēc Latvijas iestāšanās Eiropas Savienībā
(turpmāk ES) ir paaugstinājušās prasības ES dalībvalstu statistikas
iestādēm, tajā skaitā -
attiecībā uz savākto statistikas datu konfidencialitāti. Eiropas Kopienu
Komisija 25.05.2005 ir apstiprinājusi Komisijas ieteikumu par valsts un
Kopienas statistikas iestāžu neatkarību, saliedētību un atbildību (COM (2005)
217 galīgā redakcija), kurā ieteikts dalībvalstīm šim dokumentam pievienoto
Eiropas statistikas prakses kodeksu uzskatīt par Eiropas statistikas iestāžu
standartu kopumu. Viens no šajā kodeksā ietvertajiem principiem ir statistikas
konfidencialitāte, saskaņā ar kuru statistikas iestādēm pilnībā jāgarantē datu sniedzēju
(mājsaimniecību, uzņēmumu, pārvaldes iestāžu un citu respondentu) privātums,
sniegtās informācijas konfidencialitāte un tās izmantošana vienīgi
statistikas mērķiem. |
|
2.
Normatīvā akta projekta būtība |
Normatīvā akta izdošanas mērķis ir novērst Likumā esošās nepilnības, kas saistītas
ar: Minētās problēmas tiks risinātas iekļaujot Likumā šādus terminu skaidrojumus anonimizēti
dati, klasifikācija, klasifikators, nacionālā klasifikācija vai klasifikators,
vienotā ekonomiskās informācijas klasifikācijas sistēma, privātpersona,
valsts institūcija, kā arī precizējot šādus terminu skaidrojumus valsts
statistika, cita statistika, statistiskā novērošana, individuālie
statistiskie dati un respondents. Tiks grozīti atsevišķi Likuma panti, lai
precizētu Ministru kabineta pilnvarojumu apstiprināt vienotās ekonomiskās
informācijas klasifikācijas sistēmas izveidošanu, ieviešanu un lietošanu;
apstiprināt klasifikācijas un klasifikatorus un apstiprināt citu valsts
institūciju izstrādāto valsts statistikas pārskatu un anketu veidlapu
paraugus. Likumā papildus tiks noteikts, ka datus, kas
vākti statistiskiem nolūkiem var izmantot ne tikai statistiskiem nolūkiem,
bet arī zinātniskiem un pētnieciskiem mērķiem, kā arī precizēta
konfidencialitātes prasību ievērošana, pilnveidojot
un redakcionāli precizējot Likuma 18.pantu. Kā arī atsevišķi likumprojekta grozījumi
paredzēti, lai precizētu Likuma pantu saturu.
Piemēram, tiks precizēts Likuma 5.pants, nosakot, ka CSP koordinē ne tikai
valsts institūciju darbību statistikas jomā, bet arī starptautisko sadarbību
šajā jomā. No Likuma 1. un 8.panta tiks svītrota Latvijas Banka un Finanšu un
kapitāla tirgus komisija, jo to vāktā statistika, kas vākta ārpus Valsts
statistiskās informācijas programmas, nav uzskatāma par valsts statistiku šī
Likuma izpratnē, bet gan par citu statistiku, ko Latvijas Banka vāc
pamatojoties uz likumu Par Latvijas Banku un Finanšu un kapitāla tirgus
komisija pamatojoties uz Finansu un kapitāla tirgus komisijas likumu. Pieņemot likumprojektu,
minētās problēmas tiks pilnībā atrisinātas. |
|
3.
Cita informācija |
|
|
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību
|
||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
|
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
|
5. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
|
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem (tūkst. Ls) |
|||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc
kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
6. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
IV. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||||||
1. Kādi normatīvie akti
(likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti
to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta
noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā)
norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā
paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Sakarā ar to, ka tiek grozīts Likuma 4.pants, 5.panta otrās daļas
4.punkts un 7.1pants, būs nepieciešams izdarīt grozījumus
2007.gada 20.marta Ministru kabineta noteikumos Nr.196 Noteikumi par valsts
statistikas datu apkopošanu par pasažieru regulārajiem komercpārvadājumiem ar
autobusiem, jo mainās deleģējuma pamats Ministru kabinetam izdot šos
noteikumus. Kā arī spēku zaudēs 2007.gada 2.janvāra Ministru kabineta
noteikumi Nr.21 Kārtība, kādā izstrādājama (adaptējama), ieviešama un
lietojama vienotā ekonomiskās informācijas klasifikācijas sistēma un
2006.gada 4.aprīļa Ministru kabineta noteikumi Nr.267 Noteikumi par Latvijas
izglītības klasifikāciju. Tā kā likumprojektā tiek precizēts deleģējums Ministru kabinetam
apstiprināt citu valsts institūciju izstrādātos valsts statistikas pārskatu
un anketu veidlapu paraugus, CSP uzskata, ka būtu jāizdara grozījumi Ministru
kabineta 2006.gada 19.decembra noteikumos Nr.1053 Valsts statistikas
pārskatu veidlapu paraugu apstiprināšanas noteikumi sociālo pakalpojumu un
sociālās palīdzības jomā un Ministru kabineta 2007.gada 17.aprīļa noteikumos
Nr.261 Noteikumi par izglītības statistikas
pārskatu veidlapu paraugiem, mainot to izdošanas pilnvarojumu no Likuma
5.panta otrās daļas 3.punkta uz Likuma 4.panta otro daļu. Par 2007.gada 2.janvāra Ministru kabineta noteikumu Nr.21 Kārtība, kādā
izstrādājama (adaptējama), ieviešama un lietojama vienotā ekonomiskās
informācijas klasifikācijas sistēma atkārtotu izdošanu atbildīga ir CSP un
tie stāsies spēkā vienlaicīgi ar šo likumprojektu. Ar Ministru kabineta 1998.gada
12.augusta rīkojumu Nr.396 Par Centrālo statistikas pārvaldi ir noteikts,
ka saskaņā ar Likuma 5.pantu un Pārejas noteikumu CSP ir Valsts statistikas
komitejas tiesību un saistību pārņēmēja. Tas ir precizēts Latvijas
Administratīvo pārkāpumu kodeksā (turpmāk LAPK) izdarot atbilstošus grozījumus LAPK 215.6
pantā. Minētie grozījumi 2007.gada 19.aprīlī ir pieņemti Saeimā
2.lasījumā. |
|||||
2. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām
saistībām atbilst normatīvais akts |
||||||
1. Saistības pret Eiropas
Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||
2. Saistības pret citām
starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||
3. Saistības, kas izriet no
Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
|
|||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie
akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas,
juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu,
nosaukumu un publikāciju |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||
2.tabula |
||||||
Latvijas
normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas
Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|||
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|||
5. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
||||||
1. Ar kurām
nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas
nav notikušas. |
|||||
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||
3. Kādi
sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas
viedoklis |
Sabiedrības
informēšanas pasākumi nav veikti. |
|||||
4. Konsultācijas ar
starptautiskajiem konsultantiem |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
|||||
5. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
|||||
VII. Kā
tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||
1. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas
jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas valsts institūcijas
netiks radītas. Izpildi nodrošinās jau esošā iestāde CSP. |
|||||
2. Kā sabiedrība tiks
informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums tiks publicēts
oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis un būs pieejams normatīvo aktu
informācijas sistēmā (NAIS), kā arī tiks ievietots CSP Internet mājas
lapā. |
|||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt
savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds varēs
aizstāvēt savas tiesības vispārējā administratīvā procesa noteiktajā kārtībā
Ekonomikas ministrijā. |
|||||
4. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
|||||
Ekonomikas ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
J.Strods |
K.Gerhards |
Dž.Innusa |
I.Vanaga |
K.Misāns |
7366897, Sigita.Vace@csb.gov.lv