Likumprojekts
Grozījumi Militārpersonu izdienas pensiju likumā
Izdarīt Militārpersonu izdienas pensiju likumā (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 8.nr.; 2000, 9.nr.;
2001, 1.nr.; 2005, 2., 14.nr.; 2006, 13.nr.; Latvijas Vēstnesis, 2007, 10.nr.)
šādus grozījumus:
1. 4.pantā:
papildināt pirmās daļas 1.punktu ar "e" apakšpunktu šādā
redakcijā:
"e) vienu
dienesta dienu, kas aizvadīta starptautiskās militārās operācijās, kuru mērķis
ir īstenot Apvienoto Nāciju Organizācijas Statūtu 51.pantā noteiktās
neatņemamās Apvienoto Nāciju Organizācijas dalībvalstu tiesības uz kolektīvo
pašaizsardzību, ieskaita izdienas stāžā kā divas dienas;";
izteikt pirmās daļas 3.punktu šādā redakcijā:
"3) militārpersonai, kura iecelta
nesprāgušas munīcijas neitralizēšanas un improvizēto spridzināšanas ierīču
neitralizēšanas speciālista vai sapiera (atmīnētāja, mīnētāja, spridzinātāja) amatā,
vienu atmīnēšanas vai spridzināšanas darbos nostrādāto dienu ieskaita izdienas
stāžā kā trīs dienas;";
papildināt pirmo daļu ar 6. un 7.punktu šādā
redakcijā:
"6) militārpersonām, kuras ieceltas ūdenslīdēja
amatā, vienu dienu, kurā ir notikusi niršana, ieskaita izdienas stāžā kā divas
dienas;
7) militārpersonām, kuras pilda dienesta
pienākumus uz kuģa jūrā, vienu dienu, kas pavadīta jūrā, ieskaita izdienas stāžā
kā pusotru dienu."
2. 5.pantā:
papildināt pirmo daļu aiz vārda "mēneša" ar vārdu
"dienesta";
svītrot otro daļu;
izteikt trešo daļu šādā redakcijā:
"(3)
Militārpersonai, kura dienesta laikā ir piedalījusies šā likuma 4.panta pirmās
daļas 1.punktā minētajās starptautiskajās operācijās, aprēķinot izdienas
pensiju, par šo operāciju izpildes laiku ņem vērā dienesta atalgojumu, kas
militārpersonai bija noteikts tās pamatdienesta vietā Latvijā pirms nosūtīšanas
minēto starptautisko operāciju veikšanai."
3. Papildināt pārejas noteikumus ar 11. un 12.punktu šādā redakcijā:
"11. Attiecībā uz tām atvaļinātajām
militārpersonām, kurām, aprēķinot izdienas pensiju, tika ņemts vērā laikposms
no 2000.gada 19.augusta līdz 2004.gada 8.martam, dienesta atalgojumā, no kura
aprēķina izdienas pensiju, ietilpst amatalga, piemaksa par dienesta pakāpi,
piemaksa par izdienu, kā arī citas piemaksas, kuru veidus nosaka likumi un Ministru
kabineta normatīvie akti.
12. Attiecībā uz tām atvaļinātajām
militārpersonām, kurām, aprēķinot izdienas pensiju, tika ņemts vērā laikposms
no 2004.gada 8.marta līdz 2007.gada 17.janvārim, dienesta
atalgojumā, no kura aprēķina izdienas pensiju, ietilpst alga atkarībā no
dienesta pakāpes un izdienas stāža, kā arī piemaksas, kuru veidus nosaka likumi
un Ministru kabineta normatīvie akti."
Aizsardzības ministrs
A.Slakteris
Grozījumu Militārpersonu izdienas pensiju likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Ar Ministru kabineta 2000. gada 19. augusta noteikumu Nr. 272 "Grozījumi Militārpersonu izdienas pensiju likumā" 3.punktu, 2000.gada 30.novembra likuma "Grozījumi Militārpersonu izdienas pensiju likumā" 3. pantu, kas stājās spēkā 2000.gada 28.decembrī un 2006. gada 25. maija likumu "Grozījums Militārpersonu izdienas pensiju likumā" tika mainīta militārpersonu izdienas pensiju aprēķināšanas shēma. Turpmāk izdienas pensijas aprēķināšanā tika ņemts vērā vienīgi mēneša atalgojums(amatalga plus piemaksa par izdienu plus piemaksa par pakāpi) bet citas piemaksas netika ņemtas vērā. Minētie grozījumi tika apstrīdēti un Satversmes tiesas spriedumā konstatēta likuma normu neatbilstību Latvijas Republikas Satversmes normām. Lai novērstu šīs neatbilstības, AM ir izstrādājusi grozījumus Militārpersonu izdienas pensiju likumā. Minētie grozījumi paredz jaunu izdienas pensiju aprēķināšanas kārtību, kas nosaka, ka turpmāk, aprēķinot izdienas pensiju, tiks ņemts vērā mēneša vidējais dienesta atalgojums, kā arī papildina īpašo dienesta apstākļu sarakstu, kuros nodienēto laiku izdienas stāžā ieskaita palielinātā apmērā, un nosaka šo apmēru. Pārejas noteikumos noteiktais laika dalījums posmos līdz 2004.gada 8.martam un pēc 2004.gada 8.marta nepieciešams tādēļ, ka ar šo datumu NBS tika ieviesta jauna karavīru dienesta atalgojumu sistēma, kurā atsevišķi turpmāk vairs netiek izdalīta piemaksa par izdienu un piemaksa par pakāpi |
2.
Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts precizē Militārpersonu izdienas pensiju likuma 5.panta normas atbilstoši Satversmes tiesas spriedumam, kā arī Militārā dienesta likuma terminoloģijai. Turklāt likumprojekts papildina to karavīru amatu sarakstu Militārpersonu izdienas pensiju likuma 4.pantā, kuriem izdiena aprēķināma palielināta apmērā sakarā ar dienestu specifiskos apstākļos, sarakstu. Likumprojekts uzliek pienākumu pārrēķināt iepriekš piešķirtās
izdienas pensijas tām militārpersonām, kuras tika atvaļinātas no militārā
dienesta pēc 2000.gada 19.augusta, kā arī izmaksāt radušos starpību, ja tāda tiks konstatēta. |
3. Cita
informācija |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
|
1. Ietekme
uz makroekonomisko vidi |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
2. Ietekme
uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
3. Sociālo
seku izvērtējums |
Atvaļinātajām militārpersonām tiks
uzlabots materiālais stāvoklis pieejamāka kļūs medicīniskā aprūpe,
paaugstināsies viņu maksātspēja un dzīves līmenis. |
|
|
4. Ietekme
uz vidi |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
5. Cita
informācija |
Likuma izpilde tiks nodrošināta no AM
2007.gadā piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem |
|
|
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
|||||||||
(tūkst.
latu) |
|||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
|
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
|
||||
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
||||||||
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību
akta projekts šo jomu neskar |
696,
78 |
696,
78 |
696,
78 |
||||
3.
Finansiālā ietekme |
|
|
- 696.78 |
-696.78 |
-696.78 |
||||
5.
Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Patlaban
budžeta izdevumu apmērs nav precīzi aprēķināts. Vidēji katrai atvaļinātajai
militārpersonai, kuras izdienas pensijas apmērs ir jāpārrēķina,
būtu izmaksājami aptuveni 15 Ls par katru mēnesi, t.i. maksimāli nepieciešamā
summa ir 696,78 tūkst.latu (553 militārpersonas x 15 Ls mēnesī x 12mēneši x 7gadi = Ls 696780,00). Minētie izdevumi tiks segti no AM budžeta
programmas Militārpersonu pensiju fonds. |
||||||||
6. Cita
informācija |
Finansējums 2008.gadā
696,78 tūkst.latu apmērā iekļauts Aizsardzības ministrijas budžeta mērķa
griestos (MK 02.05.2007. sēdes protokols Nr.26 30.§) programmā 32.00.00 Militārpersonu pensiju fonds.
Likumprojekta īstenošanu 2007.gadā un turpmākajos gados Aizsardzības
ministrija nodrošinās atbilstoši piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem
programmas "Valsts aizsardzība, drošība un integrācija NATO"
ietvaros. |
||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
|||||||||
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā
uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura
punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||
2. Cita
informācija |
Tiks savstarpēji saskaņoti spēkā esošie tiesību akti. |
||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
||||||
1.
Saistības pret Eiropas Savienību |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||||
2.
Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||||
3.
Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||||
4. Atbilstības izvērtējums
1.tabula |
||||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||||
2.tabula |
||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta
Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|||
|
|
|
|
|||
5. Cita
informācija |
|
|||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām
konsultācijas ir notikušas |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija
(atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to
interesēs, neatbalsta) |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir
veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Tiesību
akta projekts šo jomu neskar. |
|||||
4.
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||||
5. Cita informācija |
|
|||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no
valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts
institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekta izpildi nodrošinās AM Sociālo lietu nodaļa savu
pastāvīgo funkciju ietvaros. |
|||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā
akta ieviešanu |
Tiesību
akta projekts tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un ievietots
Normatīvo aktu informatīvajā sistēmā NAIS. |
|||||
3. Kā
indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Tiesību akta projekts neierobežo
indivīda tiesības. Nepieciešamības gadījuma indivīds var aizstāvēt savas
tiesības Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtība |
|||||
4. Cita
informācija |
|
|||||
Aizsardzības ministrs
A.Slakteris
Aizsardzības
ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā
departamenta direktore |
Par kontroli
atbildīgā persona |
Dokumenta autors |
A.Slakteris |
E.Rinkēvičs |
S.Araslanova |
I.Kalna |
A.Jaško |
25.05.2007
10:10
940
Andris Jaško, 7335197
Andris.Jasko@mod.gov.lv; fakss 7210454