Izdarīt Pārtikas aprites uzraudzības likumā
(Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 7.nr.; 2002,
2., 20.nr.; 2003, 24.nr.; 2004, 23.nr.; 2006, 1.nr.; 2007, 3.nr.) šādu grozījumu:
Papildināt 13.pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Ministru kabinets nosaka kārtību,
kādā pārtikas produktus marķē ar veselīguma norādēm, kas neattiecas uz slimības
riska samazināšanu, bērnu attīstību un veselību, saskaņā ar Eiropas Parlamenta
un Padomes 2006.gada 20.decembra Regulu Nr.1924/2006 par uzturvērtības un
veselīguma norādēm uz pārtikas produktiem."
Veselības ministrs
V.Veldre
Likumprojekta Grozījums Pārtikas aprites uzraudzības likumā
anotācija
I.
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
||||||||||||
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
2006.gada 20.decembrī tika pieņemta
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (EK) Nr.1924/2006 par uzturvērtības
un veselīguma norādēm uz pārtikas produktiem (turpmāk Regula). Regulas 13.panta 2.punkts paredz, ka
dalībvalstis iesniedz Eiropas Komisijai veselīguma norāžu, kas neattiecas uz
slimības riska samazināšanu, kā arī bērnu attīstību un veselību, sarakstu
līdz 2008.gada 31.janvārim kopā ar norādēm piemērojamiem nosacījumiem ar
atsauci uz attiecīgo zinātnisko pamatojumu. Šobrīd Latvijā nav normatīvo aktu,
kas reglamentētu uzturvērtības un
veselīguma norāžu marķēšanas kārtību, kas pārtikas produktu ražotājiem
ļautu ievērot Regulā Nr.1924/2006
noteiktās prasības. Lai Ministru kabinets izdotu
noteikumus, kas noteiktu kārtību, kādā pārtikas produktus marķē ar veselīguma
norādēm, kas neattiecas uz slimības riska samazināšanu, kā arī bērnu
attīstību un veselību, nepieciešams veikt grozījumu Pārtikas aprites
uzraudzības likuma 13.pantā, papildinot to ar ceturto daļu. |
|
|||||||||||
2. Normatīvā akta
projekta būtība |
Likumprojekts paredz, ka tiks
noteikta kārtība, kādā uzņēmējs varēs marķēt pārtikas produktus ar veselīguma
norādēm, kas neattiecas uz slimības riska samazināšanu, kā arī bērnu
attīstību un veselību. |
|
|||||||||||
3.Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
|||||||||||
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||||
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Likumprojekta ietekme
uz preču un pakalpojumu ražošanas apjomu ir niecīga. Regula neparedz, ka uz
pārtikas produktiem būtu obligāti jāizvieto uzturvērtības un/vai veselīguma
norādes, tomēr, ja ražotājs izvēlas uz saviem produktiem lietot šādas
norādes, tad tas ir jādara atbilstoši Regulā noteiktajai kārtībai. Papildus
Regulā ir sniegti stingri pārejas periodi pārtikas produktiem, kas laisti
tirgū vai marķēti pirms šīs Regulas spēkā stāšanās datuma un kas neatbilst
šai Regulai. Uzlabosies tirgus
dalībnieku iespējas veikt ekonomisko darbību brīvas un godīgas konkurences
apstākļos. Regula harmonizē uzturvērtības un veselīguma norāžu lietošanu
visās dalībvalstīs. Vienlaicīgi tiks
veicināta veselīga konkurence, ja ražotājs vēlēsies izcelt atsevišķus
produktus kā salīdzinoši nozīmīgus kopējā uzturā. |
||||||||||||
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Regulā noteiktie
veicamie pasākumi ir obligāti, tomēr Regulā ir noteikti pārejas pasākumi, lai
uzņēmēji, kas iesaistīti pārtikas apritē, varētu nodrošināt prasību izpildi. Veselīguma un uzturvērtības norādes var ietekmēt patērētāju izvēli,
līdz ar to pārtikas uzņēmumam iespējams būs vieglāk realizēt savu produkciju. |
||||||||||||
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Normatīvā akta projekts
šo jomu neskar, tomēr patērētājiem ir
atvieglota izvēles iespēja milzīgajā produktu klāstā, vienlaicīgi nodrošinot
augstu patērētāju aizsardzības līmeni. Patērētāji varēs paļauties uz produktu
marķējumā pausto informāciju, ka tirgū izvietotie produkti ir droši un
nekaitīgi, zinot, ka uzturvērtības un veselīguma norādēm ir jābūt pamatotām
ar vispārpieņemtiem zinātniskiem pierādījumiem. |
||||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
||||||||||||
5. Cita informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
||||||||||||
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||||||||
Rādītāji
|
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi
|
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||||||
|
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
|
||||||||
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
||||||||
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
||||||||
3. Finansiālā
ietekme |
Projekta ieviešanai
nav nepieciešami papildus budžeta līdzekļi |
Projekta ieviešanai
nav nepieciešami papildus budžeta līdzekļi |
Projekta ieviešanai
nav nepieciešami papildus budžeta līdzekļi |
Projekta ieviešanai
nav nepieciešami papildus budžeta līdzekļi |
Projekta ieviešanai
nav nepieciešami papildus budžeta līdzekļi |
||||||||
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildus izdevumu finansēšanai |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
||||||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
||||||||
6. Cita informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
||||||||
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||||
1. Kādi normatīvie
akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir
sagatavoti to projekti. Attiecībā uz
Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura
punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Līdz 2007.gada
1.novembrim jāizstrādā Ministru kabineta noteikumi, kas nosaka kārtību, kādā
pārtikas produktus marķē ar veselīguma norādēm, kas neattiecas uz slimības
riska samazināšanu, kā arī bērnu attīstību un veselību. |
||||||||||||
2. Cita informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
||||||||||||
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||||||||||||
1. Saistības pret
Eiropas Savienību |
Eiropas Parlamenta un Padomes 2006.gada 20.decembra Regula Nr.
1924/2006 par uzturvērtības un veselīguma norādēm uz pārtikas produktiem. Regulas mērķis lai nodrošinātu augstu
patērētāju aizsardzības līmeni un atvieglotu viņu izvēli, tirgū laistajiem
produktiem, tostarp arī ievestajiem, vajadzētu būt drošiem un atbilstīgi
marķētiem.
Regula ir tieši piemērojama un dalībvalstīm jānodrošina tās prasību
izpilde. Dalībvalstis iesniedz Eiropas Komisijai sarakstu ar veselīguma
norādēm, kas neattiecas uz slimības riska samazināšanu, kā arī bērnu
attīstību un veselību, un visiem vajadzīgajiem šo norāžu izmantošanas
nosacījumiem ievietošanai Eiropas Kopienas reģistrā.
Regulu piemēro no 2007.gada 1.jūlija. Regulā ir noteikts, ka
dalībvalstis veselīguma norāžu sarakstu, kas neattiecas uz slimības riska
samazināšanu, kā arī bērnu attīstību un veselību, Eiropas Komisijai iesniedz
līdz 2008.gada 31.janvārim.
Pamatojoties uz iepriekšminēto, termiņš, kādā jāpieņem likumprojekta
grozījums ir 2007.gada oktobris. |
||||||||||||
2. Saistības pret
citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
||||||||||||
3. Saistības, kas
izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
||||||||||||
4. Atbilstības
izvērtējums 1.tabula |
|||||||||||||
Attiecīgie Eiropas
Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas
spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
||||||||||||
2.tabula |
|||||||||||||
Latv
ijas normatīvā
akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) Pārtikas aprites uzraudzības likums |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. Regula Nr.1924/2006 |
Atbilstības pakāpe
(atbilst/ |
Komentāri |
||||||||||
13.panta ceturtā
daļa |
1.panta 4.punkts; 13.pants; 15.panta 2.punkta
a)apakšpunkts; 16.panta 2.punkts; 18.panta 2.punkts |
Atbilst |
Nav |
||||||||||
|
|||||||||||||
5. Cita informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
||||||||||||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, |
|||||||||||||
1. Ar kurām
nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas ir
notikušas ar Latvijas Pārtikas uzņēmumu federāciju. |
||||||||||||
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nevalstiskās
organizācijas atbalsta likumprojektu, jo dalībvalstis nedrīkst ierobežot vai
aizliegt tādu pārtikas produktu tirdzniecību vai reklamēšanu, kas atbilst šai
regulai, piemērojot nesaskaņotus valsts noteikumus par norādēm, attiecībā uz
atsevišķiem pārtikas produktiem vai pārtiku kopumā. |
||||||||||||
3. Kādi sabiedrības
informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti |
||||||||||||
4. Konsultācijas ar
starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas |
||||||||||||
5. Cita informācija |
Konsultācijas nav notikušas |
||||||||||||
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||||||||||
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai
tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Likumprojekta īstenošanai netiek radītas jaunas valsts iestādes,
Regulā deleģēto funkciju veiks valsts aģentūra Sabiedrības veselības
aģentūra. Deleģējums kompetentajai institūcijai
noteikts Ministru kabineta noteikumu projektā Valsts aģentūras Sabiedrības
veselības aģentūra nolikums. Deleģējums paredzēts arī Ministru kabineta
noteikumos, kas noteiks kārtību, kādā pārtikas produktus marķēs ar veselīguma
norādēm, kas neattieksies uz slimības riska samazināšanu, kā arī bērnu
attīstību un veselību. |
||||||||||||
2. Kā sabiedrība
tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts pēc tā pieņemšanas
tiks publicēts normatīvo aktu laikrakstā Latvijas Vēstnesis, būs pieejams
normatīvo aktu informācijas sistēmā NAIS.
Likumprojekts pēc tā pieņemšanas būs pieejams bezmaksas datu bāzē
www.likumi.lv.
Latvijas Pārtikas uzņēmumu federācija informēs federācijas biedrus
(pārtikas ražotājus) par grozījumiem likumprojektā. Informācija būs
pieejama Veselības ministrijas mājas lapā. |
||||||||||||
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Attiecībā uz tiesiskajām
attiecībām, kas izriet no normatīvā akta, piemērojams vispārējais
administratīvais process. |
||||||||||||
4. Cita informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
||||||||||||
Veselības ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
|
V.Veldre |
A.Ploriņš |
A.Jurševica |
E.Zorgevica-Prāma |
I.Liepiņa
|
09.07.2007
11:11
1
276
I.Liepiņa
7876077, inga.liepina@vm.gov.lv