Likumprojekts
Par Ventspils
Augstskolas Satversmi
1.pants. Ventspils Augstskolas Satversmes sapulcē 2006.gada
7.jūnijā pieņemtā Ventspils Augstskolas Satversme ar šo likumu tiek
apstiprināta.
2.pants. Līdz ar likumu izsludināma Ventspils Augstskolas
Satversme.
Izglītības
un zinātnes ministre
B.Rivža
I. Kādēļ normatīvais akts ir
vajadzīgs
|
|
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Ņemot vērā, ka
2006.gada 6.aprīlī spēkā stājās grozījumi Augstskolu likumā un to pārejas
noteikumu 18. un 19.punkts paredz augstskolām nodrošināt savu satversmju
atbilstību ar Augstskolu likumā noteiktajām prasībām, kā arī, saskaņā ar
Augstskolu likuma 10.panta trešajā daļā noteikto, ka valsts dibināto
augstskolu satversmi un tās grozījumus tajā pieņem attiecīgās augstskolas
satversmes sapulce un pēc izglītības un zinātnes ministra ieteikuma ar likumu
apstiprina Saeima, ir nepieciešams šis likumprojekts. |
Ar šo likumprojektu tiek apstiprināta Ventspils
Augstskolas Satversme. Satversme nosaka Ventspils Augstskolas darbības
pamatvirzienus un uzdevumus, juridisko statusu tiek noteikts, ka tā ir
atvasināta publiska persona. Satversme nosaka Ventspils Augstskolas
pašpārvaldes un struktūrvienības, nosakot, ka tās pārstāvības un vadības
institūcijas un galvenās lēmējinstitūcijas ir: Satversmes sapulce, Senāts,
Rektors, Revīzijas komisija un Akadēmiskā šķīrējtiesa, kā arī nosaka to struktūru
un kompetenci. Tāpat tiek noteikts arī Ventspils Augstskolas īpašums,
finanses un saimnieciskā darbība, Satversmes pieņemšanas un grozījumu
izdarīšanas kārtība, kā arī Ventspils Augstskolas reorganizācijas vai
likvidācijas kārtība. |
|
Citas informācijas nav. |
II. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme attiecībā uz
makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
|
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
5. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
III. Kāda
var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads (2007.) |
Nākamie trīs gadi
(2008.2010.) |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos |
Likum-projekts
šo jomu neskar. |
Likum-projekts
šo jomu neskar. |
Likum-projekts
šo jomu neskar. |
Likum-projekts
šo jomu neskar. |
Likum-projekts
šo jomu neskar. |
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos |
Likum-projekts
šo jomu neskar. |
Likum-projekts
šo jomu neskar. |
Likum-projekts
šo jomu neskar. |
Likum-projekts
šo jomu neskar. |
Likum-projekts
šo jomu neskar. |
3. Finansiālā ietekme |
Likum-projekts
šo jomu neskar. |
Likum-projekts
šo jomu neskar. |
Likum-projekts
šo jomu neskar. |
Likum-projekts
šo jomu neskar. |
Likum-projekts
šo jomu neskar. |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
|||||
5. Detalizēts finansiālā
pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
6. Cita informācija |
Citas
informācijas nav. |
IV. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti likumi un Ministru kabineta
noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī
tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to
izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts
šos noteikumus izstrādāt. |
Nav nepieciešams izstrādāt papildu normatīvos
aktus. |
2. Cita informācija |
Citas
informācijas nav. |
|
V. Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|||||
|
1. Saistības pret Eiropas
Savienību. |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
||||
|
2. Saistības pret
citām starptautiskajām organizācijām. |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
||||
|
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem. |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju. |
Likumprojekts šo jomu neskar.
|
|||||
2.tabula |
||||||
|
||||||
Latvijas normatīvā akta
projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais
akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|||
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||
5.
Cita informācija |
Citas informācijas nav.
|
|||||
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
Konsultācijas nav notikušas. |
|
Konsultācijas nav
notikušas. |
|
Sabiedrības
informēšanas pasākumi nav veikti. |
|
Konsultācijas nav
notikušas. |
|
Citas informācijas nav. |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1.
Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību
puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas |
Jaunas
institūcijas netiek radītas. Rektors atbild par augstskolas darbības atbilstību tās
satversmei saskaņā ar Augstskolu likuma 171. panta 1. punktu. |
2.
Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrība
tiks informēta, publicējot likumu pēc tā pieņemšanas likumā Par likumu un
citu Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu
izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību
noteiktajā kārtībā.
|
3.
Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Ventspils
Augstskolas izdotos administratīvos aktus vai faktisko rīcību augstskolas
personāls var apstrīdēt akadēmiskajā šķīrējtiesā, bet akadēmiskās šķīrējtiesas
lēmumus var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
Personas, kuras nav augstskolas personāla sastāvā, Ventspils Augstskolas
izdotos administratīvos aktus vai faktisko rīcību var apstrīdēt, iesniedzot
iesniegumu rektoram. Rektora pieņemto lēmumu var pārsūdzēt tiesā
Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
|
4. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
Izglītības un
zinātnes ministre B.Rivža
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītājs |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
|
|
|
M.Gruškevics |
E.Martinsons |
R.Ozola
|
J.Čakste |
01.03.2007;
10:04
817
S.Gerge
7047898
sendija.gerge@izm.gov.lv
Pieņemta
Ventspils
Augstskolas
Satversmes
sapulcē
2006.gada
7.jūnijā
VENTSPILS AUGSTSKOLAS
SATVERSME
PREAMBULA
Ventspils Augstskola ir dibināta
1997.gada 23.jūlijā ar Latvijas Republikas Ministru kabineta rīkojumu Nr.384
"Par Ventspils Augstskolas dibināšanu" ("Latvijas
Vēstnesis" 1997, Nr.189).
Ventspils Augstskolas pirmo
Satversmi pieņēma Ventspils Augstskolas Satversmes sapulce 1998.gada 26.martā
un to apstiprināja Latvijas Republikas Ministru kabinets 1998.gada 17.novembrī
ar rīkojumu Nr.551.
Šo Satversmi pieņēma Ventspils
Augstskolas Satversmes sapulce 2006.gada 7.jūnijā.
I. VISPĀRĪGIE NOTEIKUMI
1. Ventspils Augstskola (turpmāk
tekstā VeA) ir valsts dibināta Latvijas Republikas augstākās izglītības un
zinātnes institūcija, kas īsteno studiju programmas, nodarbojas ar zinātni un
pētniecību, kā arī nodrošina mūžizglītības iespējas.
VeA nosaukums citās valodās ir:
latīņu valodā Schola superior Vindauensis;
angļu valodā Ventspils University College;
vācu valodā Hochschule
Ventspils;
franču valodā Ecole
Superieure de Ventspils;
krievu valodā Вентспилсская выcшая школа.
2. Augstskolas juridiskā
adrese ir Inženieru ielā 101a, Ventspils,
LV-3601, Latvijas Republika.
3. VeA ir atvasināta publiska
persona, kas atrodas Izglītības un zinātnes ministrijas pārraudzībā. VeA ir
tiesīga brīvi izvēlēties augstskolas dibinātāja izvirzīto un Augstskolu likumam
atbilstošo uzdevumu īstenošanas veidus un formas, kā arī ir atbildīga par VeA
iegūtās izglītības kvalitāti, mērķtiecīgu un racionālu finanšu un materiālo
resursu izmantošanu, par demokrātisma pamatprincipu, ētikas normu un normatīvo
aktu ievērošanu.
4. VeA darbības tiesiskais
pamats ir Latvijas Republikas Satversme, Izglītības likums, Zinātniskās
darbības likums, Augstskolu likums, šī Satversme un citi Latvijas Republikas
normatīvie akti.
5. VeA ir savs zīmogs ar
Latvijas Republikas mazā ģerboņa attēlu un tekstu "VENTSPILS
AUGSTSKOLA" un "LATVIJAS REPUBLIKA".
II. DARBĪBAS PAMATVIRZIENI UN UZDEVUMI
6. VeA darbības mērķis ir
nodrošināt kvalitatīvas studijas un zinātniskos pētījumus, tā veicinot Latvijas
intelektuālā potenciāla pieaugumu un Latvijas iedzīvotāju konkurētspēju darba
tirgū. Atbilstoši valsts akreditētajām studiju programmām VeA piešķir
akadēmiskos un profesionālos grādus, kā arī profesionālo kvalifikāciju un
izsniedz to apliecinošus dokumentus.
7. VeA uzdevumi ir:
7.1. sagatavot speciālistus,
kuri būtu konkurētspējīgi gan Latvijas un starptautiskajā darba tirgū, gan
zinātnē un kuri savā profesionālajā darbībā ievērotu vispārējos cilvēcības un
cieņas principus;
7.2. veikt pētniecisko
darbu, iespējami efektīvi izmantojot VeA akadēmiskā personāla potenciālu.
8. Tiesības studēt un iegūt
augstāko izglītību VeA ir jebkuram Latvijas Republikas iedzīvotājam un
ārzemniekam neatkarīgi no dzimuma, sociālā un mantiskā stāvokļa, rases un
nacionālās piederības, politiskajiem uzskatiem un reliģiskās pārliecības.
Personai, kura vēlas studēt VeA ir nepieciešams iepriekš iegūt vidējo vai
augstāko izglītību, ko apliecina attiecīgs dokuments. Uzņemšana VeA notiek
konkursa kārtībā saskaņā ar Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem un VeA
uzņemšanas noteikumiem. Ārzemnieki VeA var studēt arī uz noslēgto līgumu
pamata.
9. VeA sava darbības mērķa un
uzdevumu īstenošanai:
9.1. nosaka studiju saturu un
formu, izstrādā studiju programmas un nodrošina to kvalitatīvu realizāciju,
izstrādā uzņemšanas noteikumus un nosaka imatrikulācijas kārtību, kā arī nosaka
VeA zinātniskās pētniecības darba pamatvirzienus;
9.2
9.3. izstrādā mūžizglītības kursu
programmas, nodrošina to kvalitatīvu apguvi un izsniedz šo kursu apguvi
apliecinošus dokumentus;
9.4. patstāvīgi nosaka savu
organizatorisko un pārvaldes struktūru, komplektē personālsastāvu, nosaka
personāla atalgojumu, kā arī darba slodzes ievērojot Latvijas Republikas
normatīvajos aktos noteikto kārtību;
9.5. pastāvīgi informē
sabiedrību par savu darbību un tās rezultātiem, attīsta sadarbību ar citām
augstskolām un zinātniskās pētniecības iestādēm gan Latvijā, gan ārvalstīs,
veicina studējošo un darbinieku apmaiņu, veicina augstskolas intelektuālā
potenciāla zināšanu pārnesi uz uzņēmējdarbības vidi;
9.6. veic savam darbības profilam
atbilstošu saimniecisko darbību saskaņā ar Latvijas Republikas normatīvajiem
aktiem un patstāvīgi nosaka sniedzamos pakalpojumus un to izcenojumus.
Saimnieciskajā darbībā iegūtie ienākumi izmantojami tajā iesaistīto darbinieku
darba apmaksai un augstskolas tālākās attīstības nodrošināšanai.
III. PĀRVALDE UN STRUKTŪRVIENĪBAS
10. VeA pārstāvības, vadības un
lēmējinstitūcijas ir:
10.1. Satversmes sapulce;
10.2. Senāts;
10.3. Rektors;
10.4. Revīzijas komisija;
10.5. Akadēmiskā šķīrējtiesa.
11. VeA augstākā vadības
institūcija un lēmējinstitūcija stratēģiskajos, finanšu un saimnieciskajos
jautājumos ir tās dibinātājs, bet augstākā pārstāvības un vadības institūcija
un lēmējinstitūcija akadēmiskajos un zinātniskajos jautājumos VeA satversmes
sapulce.
12. Satversmes sapulce ir VeA
pilnvarota augstākā koleģiālā pārstāvības, vadības un lēmējinstitūcija
akadēmiskajos un zinātniskajos jautājumos, kas darbojas saskaņā ar tās
nolikumu.
13. Satversmes sapulci 30 cilvēku
sastāvā ievēlē uz trim gadiem saskaņā ar VeA Senāta apstiprināto Ventspils
Augstskolas Satversmes sapulces vēlēšanu nolikumu. Satversmes sapulci ievēlē,
aizklāti balsojot, no profesoriem un pārējā akadēmiskā personāla, studējošajiem
un citām darbinieku grupām. Studējošos Satversmes sapulcē ievēlē Studentu
padome. Satversmes sapulces ievēlēšanā tiek ievērotas šādas pārstāvības
proporcijas:
profesori un pārējais
akadēmiskais personāls 60 procenti (18 pārstāvji);
studējošie 20 procenti (6
pārstāvji);
citas darbinieku grupas 20
procenti (6 pārstāvji).
Satversmes sapulce ievēlē
priekšsēdētāju un sekretāru. Satversmes sapulci ne retāk kā reizi gadā sasauc
Rektors vai Senāts.
14. Satversmes sapulce:
14.1. pieņem un groza VeA
Satversmi;
14.2. ievēlē amatā un atceļ no tā
Rektoru;
14.3. apstiprina un groza
Satversmes sapulces, Senāta, Revīzijas komisijas
un Akadēmiskās šķīrējtiesas nolikumus un to vēlēšanu nolikumus;
14.4. ievēlē Senātu;
14.5. ievēlē Revīzijas komisiju;
14.6. ievēlē Akadēmisko
šķīrējtiesu;
14.7. noklausās rektora vai
prorektoru pārskatu;
14.8. apstiprina Satversmes
sapulces, Senāta, revīzijas komisijas un Akadēmiskās šķīrējtiesas vēlēšanu
rezultātus;
14.9. pilda citas likumos un
citos normatīvajos aktos noteiktās funkcijas.
15. Senāts ir VeA personāla
koleģiāla vadības institūcija un lēmējinstitūcija 20 cilvēku sastāvā. Senāts
apstiprina kārtību un noteikumus, kuri regulē visas VeA darbības sfēras. Senāts
darbojas saskaņā ar tā nolikumu.
16. Senāta locekļus (senatorus)
ievēlē uz trim gadiem. Senāta darbu vada Senāta priekšsēdētājs vai viņa
vietnieks. Senāta priekšsēdētāju un viņa vietnieku Senāts ievēlē aizklātās
vēlēšanās no senatoru vidus. Lai personu ievēlētu par Senāta priekšsēdētāju vai
viņa vietnieku, vēlēšanās par viņu jānobalso vismaz divām trešdaļām no kopējā
senatoru skaita. Par Senāta priekšsēdētāju un tā vietnieku nedrīkst ievēlēt
rektoru, prorektorus, fakultāšu dekānus, fakultāšu prodekānus un fakultāšu
nodaļu vadītājus. Senāta priekšsēdētāja un viņa vietnieka prombūtnes laikā
Senāta sēdes vada no senatoru vidus ievēlēts sēdes vadītājs. Senāta
priekšsēdētāju, Senāta priekšsēdētāja vietnieku no amata var atcelt Senāts ar
divām trešdaļām balsu no kopējā senatoru skaita. Senāta priekšsēdētāja, Senāta
priekšsēdētāja vietnieka atcelšanu no amata var ierosināt senatori.
17. Senāta ievēlēšanā tiek
ievērotas sekojošas pārstāvības proporcijas:
no akadēmiskā personāla 75 procenti (15 pārstāvji);
no studējošiem 20 procenti (4 pārstāvji);
no citām darbinieku grupām 5 procenti (1 pārstāvis).
18. Senāts var izveidot padomes un komisijas, kuras
darbojas saskaņā ar Senāta apstiprinātiem nolikumiem.
19. Senāts savu darbību izbeidz ar dienu, kad
beidzas tā ievēlēšanas termiņš.
20. Studējošajiem augstskolas Senātā ir veto tiesības
jautājumos, kas skar studējošo intereses. Pēc veto piemērošanas jautājumu
izskata saskaņošanas komisija, ko izveido augstskolas Senāts pēc paritātes
principa. Saskaņošanas komisijas lēmumu apstiprina senāts ar klātesošo divu
trešdaļu balsu vairākumu.
21. VeA ir izveidots Padomnieku konvents, kas darbojas
saskaņā ar tā nolikumu, kuru apstiprina VeA Senāts. Padomnieku konventa
locekļus ievēlē VeA Senāts. Padomnieku konventu sasauc pēc tā priekšsēdētāja
vai ne mazāk kā trešās daļas konventa locekļu ierosinājuma. Padomnieku konvents
konsultē Senātu un Rektoru VeA attīstības stratēģijas jautājumos. Padomnieku
konventam ir tiesības ierosināt jautājumu izskatīšanu Senātā un Satversmes
sapulcē.
22. Rektoru ievēlē VeA Satversmes sapulce,
Augstskolu likumā paredzētajā kārtībā uz pieciem gadiem, ne vairāk kā divas
reizes pēc kārtas.
23. Rektors atbild par VeA iegūstamās izglītības un
veikto zinātnisko pētījumu kvalitāti, nodrošina VeA budžeta līdzekļu, kā arī
VeA mantas likumīgu, ekonomisku un mērķtiecīgu izmantošanu, veicina VeA
personāla attīstību un nodrošina akadēmiskā personāla un studējošo akadēmisko
brīvību, kā arī veic citus Augstskolu likumā, VeA Satversmē un citos
normatīvajos aktos noteiktos rektora pienākumus.
24. Rektoru atceļ no amata Ministru kabinets pēc
VeA Senāta vai Izglītības un zinātnes ministrijas ierosinājuma, ja Rektora
darbībā konstatēti likumu vai citu normatīvo aktu pārkāpumi.
25. Studiju, zinātniskās pētniecības un
administratīvā darba vadības nodrošināšanai VeA ar Senāta lēmumu var izveidot
vienu vai vairākus prorektora amatus. Prorektorus pēc Rektora ieteikuma amatā
apstiprina Senāts.
26. Revīzijas komisija pārbauda augstskolas
finansiālās un saimnieciskās darbības atbilstību spēkā esošajiem likumiem,
citiem normatīvajiem aktiem un augstskolas satversmei, veicot pārbaudi ne retāk
kā reizi gadā. Ar revīziju saistīto jautājumu noskaidrošanai Revīzijas
komisijai ir tiesības iepazīties ar visiem dokumentiem, kas attiecas uz
augstskolas finansiālo un saimniecisko darbību, kā arī pieprasīt un saņemt
paskaidrojumus no amatpersonām.
27. Revīzijas komisiju uz trīs gadiem ievēlē
Satversmes sapulce Augstskolu likumā paredzētajā kārtībā. Revīzijas komisijas
sastāvā nedrīkst būt augstskolas administratīvā personāla pārstāvji.
28. Akadēmisko šķīrējtiesu ievēlē Augstskolu likumā
paredzētajā kārtībā. Akadēmiskā šķīrējtiesa izskata:
28.1. studējošo un akadēmiskā personāla
iesniegumus par augstskolas Satversmē noteikto akadēmisko brīvību un tiesību
ierobežojumiem vai pārkāpumiem;
28.2. strīdus starp augstskolas amatpersonām, kā
arī struktūrvienību pārvaldes institūcijām, kas atrodas pakļautības attiecībās.
29. VeA pamatstruktūru veido fakultātes, institūti,
nodaļas, katedras un citas struktūrvienības. VeA struktūrvienību dibināšanas,
reorganizācijas un likvidācijas kārtību nosaka Senāts. VeA struktūrvienību
uzdevumus, funkcijas un tiesības nosaka struktūrvienības nolikums, kuru
apstiprina Senāts. Katras struktūrvienības vadītājs ir atbildīgs par
struktūrvienības uzdevumu izpildi, kā arī par personāla nodarbināšanu un
struktūrvienības rīcībā esošo materiālo resursu lietderīgu izmantošanu un
saglabāšanu.
30. Fakultātes augstākā lēmējinstitūcija ir dome, kas
darbojas saskaņā ar Senāta apstiprinātu nolikumu. Fakultātes operatīvo vadību
īsteno dekāns, nepieciešamības gadījumā fakultātēs ar Senāta lēmumu var
izveidot prodekāna amatus.
31. VeA operatīvās un stratēģiskās vadības
pilnvērtīgai nodrošināšanai Rektoram, prorektoriem un fakultāšu dekāniem ir
tiesības veidot padomdevēja institūcijas padomes. Rektora un prorektoru
izveidotām padomēm var būt nolikumi, kurus apstiprina Senāts. Fakultāšu dekānu
izveidotām padomēm var būt nolikumi, kurus apstiprina attiecīgo fakultāšu
domes.
IV. PERSONĀLS
32. VeA personālu veido:
32.1. akadēmiskais personāls
VeA akadēmiskajos amatos ievēlētie darbinieki;
32.2. vispārējais personāls;
32.3. pilnā laika studējošie, arī
maģistranti un doktoranti.
33. VeA akadēmisko personālu
veido:
33.1. profesori, asociētie
profesori;
33.2. docenti, vadošie pētnieki;
33.3. lektori, pētnieki;
33.4. asistenti.
34. VeA operatīvo vadību veic
Rektors un prorektori.
35. VeA personāls ir
atbildīgs par savu darba pienākumu kvalificētu veikšanu un savā darbā ievēro
Augstskolu likumu, VeA Satversmi un citus normatīvos aktus.
V. STUDENTU PADOME
36. VeA studējošajiem ir sava pašpārvalde.
Augstākā studentu pašpārvaldes institūcija ir Studentu padome vēlēta,
neatkarīga studējošo tiesību un interešu pārstāvības institūcija. Tā darbojas
atbilstoši studējošo izstrādātajam nolikumam, ko apstiprina Senāts.
37. Studentu padome pārstāv un aizstāv VeA
studējošos augstskolas, valsts un starptautiskajā dzīvē.
38. Studējošo ievēlēšanas kārtību un skaitu Studentu
padomē nosaka Senāta apstiprināts Studentu padomes vēlēšanu nolikums.
39. Studentu padomes pārstāvjiem ir līdzdalības
tiesības visu līmeņu VeA lēmējinstitūcijās, ja to nosaka attiecīgie VeA
normatīvie akti, kā arī tiesības piedalīties kā novērotājiem pārbaudījumos, ja
to nosaka VeA studiju kārtību regulējoši normatīvie akti.
40. Studentu padome nosaka studējošo ievēlēšanas
kārtību Satversmes sapulcē, Senātā, Akadēmiskajā šķīrējtiesā un citās
augstskolas institūcijās.
41. Studentu padomes lēmumi pēc to apstiprināšanas
Senātā jāievēro visiem studējošajiem.
42. Studentu padome ir tiesīga pieprasīt un
saņemt informāciju un paskaidrojumus no jebkuras VeA struktūrvienības par
jautājumiem, kas skar studējošo intereses.
VI. VeA IZDOTO ADMINISTRATĪVO AKTU UN FAKTISKĀS
RĪCĪBAS APSTRĪDĒŠANAS UN IEKŠĒJO KĀRTĪBU REGLAMENTĒJOŠO DOKUMENTU PIEŅEMŠANAS
KĀRTĪBA
43. VeA izdotos administratīvos aktus vai faktisko
rīcību augstskolas personāls var apstrīdēt Akadēmiskajā šķīrējtiesā.
Augstskolas Akadēmiskās šķīrējtiesas lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā
procesa likumā noteiktajā kārtībā.
44. Personas, kuras nav augstskolas personāls,
augstskolas izdotos administratīvos aktus vai faktisko rīcību var apstrīdēt,
iesniedzot iesniegumu attiecīgās augstskolas Rektoram. Rektora pieņemto lēmumu
var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Ja
apstrīdamo administratīvo aktu izdevis vai faktisko rīcību veicis augstskolas
Rektors, tad personas, kuras nav augstskolas personāls, attiecīgos
administratīvos aktus vai faktisko rīcību var apstrīdēt Izglītības un zinātnes
ministrijā. Ministrijas pieņemto lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā
procesa likumā noteiktajā kārtībā.
45. VeA iekšējo kārtību reglamentējošos dokumentus
izdod un pieņem Rektors, prorektori, Satversmes sapulce un Senāts, ievērojot
Augstskolu likuma, VeA Satversmes un citu normatīvo aktu noteikumus. Dokumenta
izdevējs ir tieši atbildīgs par tā likumību un atbilstību VeA interesēm.
VII. ĪPAŠUMS, BUDŽETS UN SAIMNIECISKĀ DARBĪBA
46. VeA īpašumā var būt zeme, kustamais, nekustamais
un intelektuālais īpašums, kā arī naudas līdzekļi Latvijā un ārvalstīs saskaņā
ar spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem.
47. VeA finanšu resursus veido:
47.1. dotācija no vispārējiem ieņēmumiem;
47.2. pašu ieņēmumi;
47.3. ziedojumi un dāvinājumi;
47.4. citi normatīvajos aktos paredzētie finanšu
līdzekļi.
48. VeA ir tiesības veikt saimniecisko darbību, ar
Senāta lēmumu dibināt komercsabiedrības un būt par to dalībnieku, kā arī
dibināt iestādes, to skaitā publiskās aģentūras, un zinātniskos institūtus, būt
par biedru vai dibinātāju biedrībās un nodibinājumos, ievērojot Augstskolu
likumu, Zinātniskās darbības likumu, šo Satversmi un citus normatīvos aktus.
VIII. VeA REORGANIZĀCIJAS UN LIKVIDĀCIJAS KĀRTĪBA
49. Lēmumu par VeA reorganizāciju vai likvidāciju
pieņem Ministru kabinets pēc izglītības un zinātnes ministra ierosinājuma..
Ministru kabineta rīkojuma projektam par VeA reorganizāciju vai likvidāciju
pievienojams Augstākās izglītības padomes atzinums.
IX. VeA SATVERSMES PIEŅEMŠANAS UN GROZĪŠANAS KĀRTĪBA
50. VeA Satversmi un grozījumus tajā pieņem VeA
Satversmes sapulce un pēc izglītības un zinātnes ministra ieteikuma ar likumu
apstiprina Latvijas Republikas Saeima.
51. VeA Satversme un grozījumi tajā stājas spēkā pēc
apstiprināšanas Latvijas Republikas Saeimā.