Likumprojekts
Ēku energoefektivitātes likums
I nodaļa
Vispārīgie noteikumi
1.pants. Likumā ir lietoti šādi termini:
1) apkures katls
iekārta, kura, sadedzinot
kurināmo, saražo enerģiju un nodod to siltumnesējam, kas nodrošina ēku ar
siltumenerģiju;
2) energoauditors fiziskā persona, kura ir kompetenta veikt
energoauditu;
3) energoaudits
ēkas apsekošanas un datu analīzes procedūra, lai noteiktu enerģijas
plūsmu ēkā un izvērtētu enerģijas taupīšanas iespējas;
4) ēka šā likuma izpratnē būve vai būves daļa (būves daļa
projektēta tā, lai to varētu lietot neatkarīgi no pārējās ēkas) ar ārējām
norobežojošām konstrukcijām, kurā enerģiju izmanto iekštelpu mikroklimata
regulēšanai;
5) ēkas
energoefektivitāte relatīvs enerģijas daudzums, kas raksturo enerģijas
patēriņu, kas nepieciešams konkrētās ēkas apkurei, ventilācijai, dzesēšanai,
apgaismojumam un karstā ūdens sagatavošanai;
6) ēkas energosertifikāts dokuments, kurā norādīta
ēkas energoefektivitāte;
7) ēkas
energosertifikācija process, kurā nosaka ēkas energoefektivitāti un
izsniedz ēkas energosertifikātu.
2.pants. (1) Likuma mērķi ir:
1) informēt ēku pircējus, īpašniekus, īrniekus vai
nomniekus, kā arī sabiedrību par esošo ēku un no jauna būvējamo ēku (turpmāk
jaunbūve) energoefektivitāti;
2) izveidot ēku energoefektivitātes novērtēšanas
sistēmu, kas veicinātu racionālu energoresursu izmantošanu un uzlabotu ēku
energoefektivitāti.
(2) Likums nosaka valsts pārvaldes un pašvaldību
institūciju kompetenci ēku energoefektivitātes jomā, kā arī ēku energosertifikācijas
tiesisko un organizatorisko pamatu.
3.pants. Šā likuma prasības attiecas uz esošajām
ēkām un jaunbūvēm, izņemot:
1)
ēkas, kuras ir kultūras pieminekļi, ja likumā noteikto prasību izpilde apdraud
kultūras pieminekļa saglabāšanu vai pazeminās tā kultūrvēsturisko vērtību;
2)
ēkas, ko izmanto par lūgšanu vai reliģisku darbību vietu;
3) īslaicīgas
lietošanas būves, ko plānots izmantot ne ilgāk kā divus gadus, kā arī ražošanas
objektus, darbnīcas, lauku saimniecību nedzīvojamās ēkas un ēkas, kurās nav
paredzēta vai nav ierīkota apkures sistēma;
4)
dzīvojamās ēkas, ko paredzēts izmantot mazāk par četriem mēnešiem gadā;
5) ēkas, kuru kopējā apkurināmā platība ir mazāka par
50 m2;
6) ēkas, kuru ekspluatācija nav pieļaujama bez
rekonstrukcijas.
II nodaļa
Valsts pārvaldes un pašvaldību
institūciju kompetence ēku energoefektivitātes uzlabošanas jomā
4.pants. (1) Ēku energoefektivitātes uzlabošanas jomas
vispārējo pārraudzību un koordināciju valstī veic Ekonomikas ministrija.
(2) Ekonomikas ministrija īsteno ēku
energoefektivitātes politiku un nodrošina sabiedrības informēšanu par ēku
energoefektivitātes prasībām un enerģijas taupības pasākumiem.
5.pants. (1) Valsts
un pašvaldība var sniegt palīdzību energoauditu veikšanā, kā arī ēku
renovācijai vai rekonstrukcijai, kas veikta saskaņā ar energoaudita atzinumu,
ievērojot efektīvāko ieguldījumu atmaksāšanās principu, ilgtspējības, maksimāla
enerģijas ietaupījuma un videi draudzīgu tehnoloģiju izmantošanas principus.
(2) Pašvaldības šā panta pirmajā daļā minētās tiesības
īsteno saistošajos noteikumos noteiktajā kārtībā.
(3) Kārtību, kādā valsts sniedz palīdzību energoaudita
veikšanā, kā arī ēku renovācijā un rekonstrukcijā, nosaka Ministru kabinets.
III nodaļa
Energoefektivitātes prasības
ēkām
6.pants. Ēkas energoefektivitāti nosaka, ņemot vērā:
1) ēkas norobežojošo konstrukciju
siltumvadītspēju;
2) apkures sistēmu;
3) karstā ūdens apgādi;
4) gaisa kondicionēšanas sistēmas;
5) ventilāciju;
6) iebūvētās apgaismes sistēmas;
7) ēkas novietojumu;
8) ārējos klimatiskos apstākļus un iekšējo
mikroklimatu.
7.pants. Jaunbūvēm, kuru kopējā platība ir lielāka par
1000 m2, uzsākot projektēšanu, ņem vērā tehniskos, vides un
ekonomiskos apsvērumus, kā arī pašvaldības saistošos noteikumus, lai izvērtētu iespēju
ēkā kā alternatīvu risinājumu lietot sistēmas, kurās izmanto atjaunojamus
resursus, decentralizētas energoapgādes sistēmas, koģenerācijas sistēmas,
lokālās apkures un dzesēšanas sistēmas vai siltumsūkņus.
8.pants. Rekonstruējamām
ēkām, kuru kopējā platība ir lielāka par 1000 m2 un kopējās
rekonstrukcijas izmaksas pārsniedz 25 % no attiecīgās ēkas kadastrālās
vērtības vai kuru rekonstrukcijas darbi skar 25 % no ēkas būvapjoma, kā
arī jaunbūvēm energoefektivitātes minimālās prasības nosaka Ministru kabinets.
IV nodaļa
Ēku energosertifikācijas
vispārīgās prasības
9.pants. (1) Novērtējot ēkas energoefektivitāti, ēkas klasificē šādi:
1) dažādu tipu viena dzīvokļa ēkas;
2) daudzdzīvokļu ēkas;
3) biroju ēkas;
4) izglītības iestāžu ēkas;
5) ambulatoro vai stacionāro ārstniecības iestāžu
ēkas;
6) viesnīcu un restorānu ēkas;
7) sporta iestāžu ēkas;
8) ēkas, kur tiek sniegti vairumtirdzniecības un
mazumtirdzniecības pakalpojumi;
9) citu tipu ēkas, kurās tiek patērēta enerģija.
(2) Ēkas energoefektivitātes
aprēķina metodi nosaka Ministru kabinets.
10.pants. (1) Esošām ēkām energosertifikātu
izsniedz energoauditors.
(2) Jaunbūvēm un rekonstruējamām ēkām
energosertifikātu izsniedz energoauditors vai projektētājs.
(3) Energosertifikātu izsniedz saskaņā ar
normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā veicama ēkas energosertifikācija,
kā arī ēkas energosertifikāta veidu, paraugu, energosertifikāta saturu, izsniegšanas
un reģistrācijas kārtību.
(4) Ēkas energosertifikātu reģistrē mēneša
laikā pēc izsniegšanas.
11.pants. Ja akceptētā jaunbūves vai rekonstruējamas ēkas
būvprojektā ir izdarītas izmaiņas, kas skar ēkas enerģijas patēriņu, attiecīgas
izmaiņas veicamas arī ēkas energosertifikātā.
12.pants. Ēkas energosertifikāts nepieciešams šādos
gadījumos:
1) nododot ēku ekspluatācijā;
2) pārdodot ēku;
3) izīrējot vai iznomājot ēku.
13.pants. Ēkas energosertifikāta derī
guma termiņš
ir 10 gadi pēc tā izsniegšanas.
14.pants. Ja ēkas kopējā platība ir lielāka par 1000 m2,
tajā atrodas valsts vai pašvaldības institūcija vai sabiedrisko pakalpojumu
sniedzējs un to apmeklē daudz cilvēku, ēkas
energosertifikātu novieto ēkas apmeklētājiem redzamā vietā.
15.pants. Kārtību, kādā Ekonomikas ministrija pārrauga
energosertifikāciju, apkopo, aktualizē un izmanto informāciju par
izsniegtajiem ēkas energosertifikātiem, nosaka Ministru kabinets.
V nodaļa
Apkures katlu, centralizētas
siltumapgādes sistēmu, gaisa kondicionēšanas sistēmu pārbaude
16.pants. Energoauditors papildus ēkas energosertifikācijai
novērtē efektivitātes un jaudas samērojamību apkures katliem, kuru nominālā
jauda ir lielāka par 20 kW, un gaisa kondicionēšanas sistēmām, kuru nominālā
jauda ir lielāka par 12 kW.
17.pants. Ja ēkas apkures katla nominālā jauda ir
lielāka par 20 kW vai apkures sistēma ir vecāka par 15 gadiem,
energoauditors novērtē apkures katlu kopā ar apkures sistēmu, sniedz atzinumu
par apkures katla efektivitāti un ieteikumus par apkures katla nomaiņu vai
citām iespējamām izmaiņām apkures sistēmā un alternatīviem risinājumiem ēkā,
lai samazinātu enerģijas patēriņu un oglekļa dioksīda izmešu daudzumu.
18.pants. Energoefektivitātes prasības licencēta
energoapgādes komersanta valdījumā esošām centralizētām siltumapgādes sistēmām
un to atbilstības pārbaudes kārtību nosaka Ministru kabinets.
19.pants. Pārbaudes kārtību gaisa kondicionēšanas
iekārtām, kuru nominālā jauda ir lielāka par 12 kW, un apkures katliem,
kuru nominālā jauda ir lielāka par 20 kW, nosaka Ministru kabinets.
VI nodaļa
Energoauditors
20.pants. (1) Tiesības veikt
energoauditu ir fiziskajai personai, kura atbilst šajā likumā noteiktajām
prasībām un ir saņēmusi attiecīgu sertifikātu, kas apliecina personas
kompetenci ēku energoefektivitātes jomā.
(2) Prasības
energoauditoriem, to sertifikācijas un uzraudzības kārtību nosaka Ministru
kabinets.
21.pants. Energoauditora galvenie pienākumi, veicot
energoauditu, ir šādi:
1) apkopot un analizēt datus par ēkas
norobežojošo konstrukciju siltumvadītspēju, apkures sistēmu, karstā ūdens
apgādi, gaisa kondicionēšanas sistēmu, ventilāciju, iebūvēto apgaismes sistēmu,
ēkas novietojumu, ārējiem klimatiskajiem apstākļiem un iekšējo mikroklimatu;
2) apsekot ēku;
3) izvērtēt piegādātās enerģijas daudzumu un ēkas
energoefektivitāti, lai noteiktu atbilstību prasībām, kas minētas normatīvajos
aktos energoefektivitātes jomā;
4) sagatavot atzinumu par apkures katla nomaiņu
vai citām iespējamām izmaiņām apkures sistēmā un alternatīviem risinājumiem, ja
apkures katla nominālā jauda ir lielāka par 20 kW vai apkures sistēma ir vecāka
par
15 gadiem;
5) sagatavot atzinumu par ēkā konstatētajām
tehniskajām problēmām un sniegt priekšlikumus par enerģijas taupīšanu;
6) izsniegt un reģistrēt ēkas energosertifikātu
saskaņā ar šā likuma 10.panta trešajā daļā minētajiem normatīvajiem aktiem.
22.pants. Energoauditors, vērtējot ēku, apkures
katlu un gaisa kondicionēšanas sistēmu energoefektivitāti, ir neatkarīgs un
ievēro profesionālās ētikas principus.
Pārejas noteikumi
1. Ēku energosertifikācija esošām dzīvojamām ēkām
valsts atbalsta programmu ietvaros veicama, sākot ar 2008.gada 1.janvāri.
2. Šā likuma 12.pants stājas spēkā 2009.gada
1.janvārī.
3. Līdz 2008.gada 1.janvārim Ministru kabinets
izdod attiecīgus noteikumus, lai izpildītu šā likuma 5.panta trešajā daļā, 8.pantā,
9.panta otrajā daļā, 10.panta trešajā daļā, 15., 18., 19.pantā un 20.panta
otrajā daļā noteiktās prasības.
4. Ēkām, kas nodotas ekspluatācijā līdz 2008.gada
31.decembrim, šā likuma 12.panta 2. un 3.punkta prasības var nepiemērot, ja tam
piekrīt līgumslēdzējas puses.
Informatīva atsauce uz Eiropas
Savienības direktīvu
Likumā iekļautas tiesību
normas, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 16.decembra
Direktīvas 2002/91/EK par ēku energoefektivitāti.
Ekonomikas ministrs
J.Strods
Likumprojekta
Ēku energoefektivitātes likums
anotācija
I.
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Latvijai līdz 2006.gada 4.janvārim bija
jāpārņem Eiropas Padomes un Parlamenta
2002. gada 16. decembra Direktīva
2002/91/EC par ēku energoefektivitāti. Tās mērķis ir noteikt ēkas
energoefektivitāti, samazināt enerģijas patēriņu un oglekļa dioksīda izmešu
daudzumu, lai pildītu Kioto protokolu.
Viens no galvenajiem Direktīvas nosacījumiem ir iedzīvotāju nodrošināšana ar
informāciju par ēkas energoefektivitāti un ieteikumiem, kā var ietaupīt
energoresursus. Pašreiz spēkā esošie normatīvie akti neparedz regulējumu ēku
energoefektivitātei. Enerģētisko resursu izmantošanas efektivitāte ir galvenais valsts
enerģētiskās politikas virziens, tādēļ 2002.gada 2.aprīlī Latvijas Republikas
Ministru kabinets akceptējis Valsts energoefektivitātes stratēģiju.
Stratēģijas īstenošanas rezultātā veikta virkne pasākumu, tomēr pamatā tie
bijuši vērsti uz energoefektivitātes normām jaunu ēku projektēšanā un būvniecībā.
2006.gada 27.jūnijā Ministru kabinets ir apstiprinājis Enerģētikas
attīstības pamatnostādnes 2007-2016. 2003.gadā veiktais pētījums sadarbībā ar Dānijas ilgtermiņa
konsultantu energoefektivitātes jomā liecina, ka lielais enerģijas patēriņš
mājsaimniecību sektorā Latvijā rada: 1) negatīvu iedarbību uz
apkārtējo vidi; 2) augstas apkures
izmaksas, kas kavē iedzīvotāju dzīves līmeņa attīstību un uzņēmējdarbības
sektora konkurētspēju; 3) neefektīvu
energoresursu izlietojumu; 4)
ēku tehniskā stāvokļa pasliktināšanos un ēku mūža ilguma saīsināšanos. Līdz šim nav noteikta ēku energosertifikācija, kas veicinātu pēc
iespējas optimālāku energoresursu izmantošanu un oglekļa dioksīda emisijas
samazināšanu. |
|
|
Likumprojektā ir pārņemtas Direktīvas 2002/91/EC prasības, kuras pielāgotas Latvijas
normatīvajiem aktiem un papildinātas ar nacionālo regulējumu. Likumprojekts paredz veicināt taupīgu enerģijas
lietošanu ēkās, samazināt oglekļa dioksīda emisiju, kā arī nodrošināt
iedzīvotājus ar informāciju par ēku energoefektivitāti. Likumprojekts paredz
noteikt ēku energoefektivitāti,
kuru aprēķina ņemot vērā ēkas norobežojošo konstrukciju siltumvadītspēju,
apkures sistēmu, karstā ūdens apgādi, gaisa kondicionēšanas sistēmas,
ventilāciju, iebūvētās apgaismes sistēmas, ēkas novietojumu, ārējos
klimatiskos apstākļus un iekšējo mikroklimatu. Veicot ēkas
energoefektivitātes aprēķinu, ēkas klasificē kā dažāda tipa vienģimeņu mājas,
daudzdzīvokļu ēkas, biroju ēkas, skolas, bērnudārzus, veselības aprūpes ēkas,
viesnīcas, sabiedriskās ēdināšanas ēkas, vairumtirdzniecības un
mazumtirdzniecības pakalpojumu ēkas. Esošām ēkām energosertifikātu izsniedz
energoauditors, bet jaunbūvēm un rekonstruējamām ēkām projektētājs vai
energoauditors. Jaunbūvēm un rekonstruējamām ēkām
energosertifikāts nepieciešams nododot ēku ekspluatācijā, pārdodot vai
izīrējot. Esošām ēkām, t.sk. tām, kas tiks nodotas ekspluatācijā līdz 2008.
gada 31. decembrim, šīs prasības varēs nepiemērot, ja tam piekritīs
līgumslēdzējas puses. Energosertifikācija ir veicama esošām dzīvojamām mājām,
ja tiek pretendēts uz valsts atbalsta programmu izmantošanu. Ēkas energosertifikāta derīguma termiņš ir
10 gadi kopš tā izsniegšanas dienas. Likumprojektā
paredzēto ēku energosertifikāciju paredzēts ieviest no 2009. gada 1. janvāra.
|
|
Latvijas Republika ir saņēmusi Eiropas
Komisijas 2006.gada 12.oktobra formālo paziņojumu Nr.SG-Greffe(2006)D/206138
par pārkāpumu lietā Nr.2006/2379, kurā norādīts, ka Latvija nav izpildījusi
savas saistības atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2002. gada 16.
decembra Direktīvai 2002/91/EK par ēku energoefektivitāti. Latvijas Republikas Nostājas projekts par
Eiropas Komisijas formālo paziņojumu par pārkāpumu lietā Nr. 2006/2379
apstiprināts Ministru kabineta 2006. gada 12. decembra sēdē. Saskaņā ar nostājas 2.3. punktu, Latvijas
Republika apņemas izpildīt Eiropas Padomes un Parlamenta 2002.gada
16.decembra direktīvas 2002/91/EK par ēku energoefektivitāti 15.panta
prasības 2007. gadā un nekavējoties par to informēt Eiropas Komisiju. |
||
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||
1. Ietekme
attiecībā uz makro- ekonomisko vidi |
Normatīvā akta ieviešanas rezultātā
samazināsies valsts atkarību no importējamiem energoresursiem, samazināsies
siltuma avotu jauda un to atjaunošanas izmaksas, samazināsies apkures
izmaksas, kas nodrošinās valsts un pašvaldību budžeta līdzekļu ekonomiju. |
|
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Ēku energosertifikācijai būs nepieciešami 200 līdz 300 kvalificētu
speciālistu energoauditoru. Plaši realizējot ēku siltumefektivitātes uzlabošanas pasākumus,
pieaugs pieprasījums pēc visu kvalifikāciju būvstrādniekiem un
inženiertehniskiem speciālistiem, kā arī atsevišķu būvizstrādājumu
kategorijās |
|
|
Ieviešot likumprojektu, ēku īpašnieki tiki
nodrošināti ar informāciju par ēku
energoefektivitāti un ieteikumiem energoresursu taupības pasākumiem.
Potenciālais īpašnieks tiks nodrošināts ar informāciju par ēkas
energoefektivitāti un paredzamo enerģijas patēriņu ēkas ekspluatācijas laikā.
Likumprojekta ieviešana
stimulēs mājsaimniecības aktīvāk veikt mājokļu siltināšanu, kā rezultātā
varēs ietaupīt ap 25% energoresursu un samazināsies izdevumi par
siltumenerģiju. |
|
4. Ietekme uz vidi |
Samazināsies CO2 izmešu daudzums
atmosfērā, jo samazināsies kurināmā patēriņš. |
|
Izmaksas
ēku energosertificēšanai atkarīgas no pielietotās aprēķina metodikas, kā arī
no valsts atbalsta un tirgus situācijas. Dažādās ES valstīs par atsevišķi
stāvošas dzīvojamās ēkas energosertifikācija jāmaksā no 50 līdz 500 eiro. Valsts
aģentūras Mājokļa aģentūra pasūtījumos pēc valsts Vides ministrijas
sadarbībā ar Pasaules bankas Tehnisko vienību 2002. gadā izstrādātās
metodikas vidējās energoaudita izmaksas 2006. gadā daudzdzīvokļu mājai
sastādīja no 300 līdz 400 Ls. Ēkai, kuras platība ir ap 2000 m2,
energoaudits izmaksā 350 Ls, kas rēķinot uz vienu kvadrātmetru ir 17,5
santīmi. |
||
III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts
budžetu un pašvaldību budžetiem |
|
|||||||||||
tūkst. Ls |
|
|||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Trīs nākamie gadi |
*) |
|
||||||||
|
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
|
|||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
0 |
0 |
60 |
60 |
40 |
|
||||||
3. Finansiālā ietekme |
0 |
0 |
60 |
60 |
40 |
|
||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi
papildu izdevumu finansēšanai |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins: Pakalpojumu
apmaksa |
0 |
0 |
60 |
60 |
40 |
|
||||||
Energoauditoru reģistra izveide un uzturēšana |
0 |
0 |
20 |
20 |
13,3 |
|
||||||
Ēku energosertifikātu reģistra izveide un uzturēšana |
0 |
0 |
40 |
40 |
16,7 |
|
||||||
|
6. Cita informācija |
Ēku siltumpatēriņa samazināšana saistīta ar
atsevišķu ēku norobežojošo konstrukciju siltumpretestības paaugstināšanu,
siltā ūdens un apkures sistēmas cauruļu sistēmu papildus izolāciju,
siltumapgādes iekārtu nomaiņu un sistēmas automatizēšanu. Enerģētikas attīstības pamatnostādnēs 2007.
2016. gadam noteikts: 149. Laika posmā līdz 2016. gadam jāsamazina
vidējais īpatnējais siltumenerģijas patēriņš ēkās no 220-250 kWh/m2/gadā
uz 195 kWh/m2/gadā, līdz 2020.gadam jāsasniedz vidējais īpatnējais
siltumenerģijas patēriņš 150 kWh/m2/gadā. Visa energoefektivitātes
potenciāla apgūšanai dzīvojamajā sektorā nepieciešamās investīcijas ir
novērtētas 1100 miljonu Ls apmērā, bet laika posmā līdz 2016.gadam 439
miljonu Ls apmērā. Veicot visus iespējam
os pasākumus ēkas
energoefektivitātes paaugstināšanā, enerģijas ietaupījums sasniedz ap 60% no
siltuma enerģijas patēriņa līdz šo pasākumu veikšanai. Ar minimāliem
pasākumiem iespējams panākt 20-30 % ietaupījumu. Publisko ēku
konstrukciju siltināšanas elementiem atbilstošais siltumenerģijas iespējamais
ietaupījums novērtēts Ministru kabineta ar 2002. gada 30. augusta rīkojumu
nr.478 apstiprinātajā Būvniecības
nacionālā programmā 2002.-2012. gadam sadaļā 4.5.3. Ēku norobežojošo
konstrukciju siltumnoturības paaugstināšana. |
||||||||||
|
N.p.k |
Ēku konstrukcijas elementi |
Siltumenerģijas ietaupījums GWh/gadā |
Ietaupījuma īpatsvars ēkā % |
Ietaupījums milj.Ls/g.* |
|||||||
|
1. |
Ārsienas |
833 |
41 |
20 |
|||||||
|
2. |
Logi |
212 |
19 |
6 |
|||||||
|
3. |
Jumti |
404 |
20 |
10 |
|||||||
|
4. |
Bēniņi |
135 |
7 |
3 |
|||||||
|
5. |
Pagrabi |
266 |
13 |
7 |
|||||||
|
6. |
Grīdas virs
pagrabiem |
198 |
10 |
5 |
|||||||
|
Kopā ēkā: |
2048 |
(100) |
51 |
||||||||
|
*ietaupījums pārrēķināts ņemot vērā vidējā
siltumenerģijas cenu 2006. gadā 25 Ls/MWh. |
|||||||||||
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz
Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura
punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Lai ieviestu likumprojektu, līdz 2008. gada
1. janvārim jāizstrādā un Ministru kabinetam jāpieņem noteikumi, kas nosaka: 1) rekonstruējamām esošām ēkām ar kopējo platību virs 1000 m2
un jaunbūvēm ēkas energoefektivitātes minimālās prasības; 2) ēku energoefektivitātes aprēķina metodi, ēkas energosertifikāta formu, saturu, izsniegšanas
kārtību; 3) informācijas apkopošanas, aktualizācijas un izmantošanas kārtību; 4) ēkas energosertifikācijas veikšanas
kārtību; 5) energoauditora sertifikācijas kārtību; 6) energoefektivitātes prasības licencēta komersanta valdījumā
esošajām centralizētajām siltumapgādes sistēmām; 7) gaisa kondicionēšanas iekārtu ar nominālo jauda virs 12kW un
apkures katlu ar nominālo jaudu virs 20 kW pārbaudes kārtību. Valsts atbalsta programmu īstenošanai
energoauditu veikšanai, kā arī ēku renovācijai vai rekonstrukcijai līdz 2008.
gada 1. janvārim jāizstrādā un jāpieņem attiecīgi Ministru kabineta
noteikumi. |
|
2. Cita
informācija |
2007. gada 25.maijā
ar Ministru kabineta rīkojumu Nr.305 apstiprināta Daudzdzīvokļu dzīvojamo
māju renovācijas veicināšanas valsts atbalsta programma 2007.
2010. gadam. |
|
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvā akts |
||
1. Saistības pret
Eiropas Savienību |
Latvijai līdz
2006.gada 4.janvārim bija jāievieš Direktīva 2002/91/EK par ēku
energoefektivitāti. |
|
2.
Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Enerģētikas Hartas
protokols par energoefektivitāti un ar to saistītajiem vides aizsardzības
aspektiem, kas ir ratificēts Latvijā 1998. gada 16. oktobrī un stājies spēkā
no 1999. gada 4. februāra publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis 1998.gada
308.nr. ANO Vispārējā konvencija
par klimata pārmaiņām Kioto protokols, kas parakstīts 1997.gada 11.decembrī,
ratificēts Latvijā 2002.gada 30. maijā un stājās spēkā 2005. gada 16.
februārī. |
|
3.
Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Enerģētikas Hartas
protokols par energoefektivitāti un ar to saistītajiem vides aizsardzības
aspektiem, kas ir ratificēts Latvijā 1998. gada 16. oktobrī un stājies spēkā
no 1999. gada 4. februāra publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis 1998.gada
308.nr. ANO Vispārējā
konvencija par klimata pārmaiņām Kioto protokols, kas parakstīts 1997.gada
11.decembrī, ratificēts Latvijā 2002.gada 30. maijā un stājās spēkā 2005.
gada 16. februārī. |
|
Attiecīgie EK tiesību
akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi,
vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada
16.decembra direktīva 2002/91/EK par ēku energoefektivitāti, publicēta Eiropas
Savienības Oficiālajā Vēstnesī L 1, 4.01.2003.; |
Latvijas tiesību
akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES tiesību akta un
attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ neatbilst) |
Komentāri |
|
2002/91/EK |
|
|
1.pants |
2.pants |
atbilst |
|
2.pants |
1.pants |
atbilst |
|
3.pants |
4.panta 3.daļa |
atbilst |
|
4.pants |
12.pants |
atbilst |
|
5.pants |
Preambulas 16. un
17. punkts |
atbilst |
|
6.pants |
Pielikuma 1.daļa |
atbilst |
|
7. un 8.pants |
4.panta 1. daļa,
5., 6. pants |
atbilst |
|
9.pants 1. daļa |
Pielikuma 3.daļa |
atbilst |
|
9.pants 2. daļa |
3. pants |
atbilst |
|
10.pants |
10. pants un
preambulas 10. punkts |
atbilst |
|
11.pants |
- |
- |
Direktīva šo
jautājumu neregulē |
12.pants |
7.panta 1.daļa |
atbilst |
|
13.pants |
7.panta 1.daļa |
atbilst |
|
14.pants |
7.panta 3.daļa un
preambulas 16. punkts |
atbilst |
|
15.pants |
- |
- |
Direktīva šo
jautājumu neregulē |
16. un 17.pants |
8. un 9. pants |
atbilst |
|
18.pants |
preambulas 17.
punkts |
atbilst |
|
19.pants |
- |
- |
Direktīva šo
jautājumu neregulē |
20., 21. un 22.
pants |
10.pants un
preambulas 10. punkts |
atbilst |
|
Pārejas noteikumi |
15.pants |
daļēji atbilst |
|
5. Cita informācija |
Nav |
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
||
Latvijas
Būvinženieru savienība Latvijas Pašvaldību
savienība SIA Ekodoma Latvijas Siltuma,
Gāzes un Ūdens tehnoloģijas inženieru savienība |
||
Minētās
organizācijas piedalījās likumprojekta izstrādes darba grupā un to
priekšlikumi iestrādāti likumprojektā ciktāl tie nav pretrunā ar Eiropas
Savienības direktīvu 2002/91/EC. |
||
Sabiedrība tika
informēta ar publikācijām presē, semināros un konferencēs. |
||
Latvijas Dānijas
starptautiskajos projektos 2003.-2004.gadā saņemtas konsultācijas no Dānijas
ilgtermiņa konsultanta un Dānijas Enerģētikas aģentūras. Saskaņā ar 2005.
gada 25. maijā parakstīto vienošanās līgumu starp Eiropas Komisiju un 25 ES
valstu deleģētām institūcijām, Intelligent Energy Europe programmas
ietvaros, Ekonomikas ministrijas piedalās Ēku energoefektivitātes direktīvas
ieviešanas atbalsta aktivitātēs. |
||
Nav. |
||
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||
1. Kā tiks
nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas
vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Ir nepieciešams paplašināt Ekonomikas
ministrijas Mājokļu aģentūras funkcijas, lai nodrošinātu informatīvo un
konsultatīvo atbalstu ēku energoefektivitātes jomā ne tikai dzīvojamo ēku,
bet arī visā ēku sektorā. Jānodrošina ēku energosertifikātu un energoauditoru
reģistru uzturēšana. |
|
2. Kā sabiedrība
tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrība tiks informēta publikācijās un
Ekonomikas ministrijas rīkotajos semināros. Informācija par normatīvo aktu tiks
ievietota Ekonomikas ministrijas mājas lapā. |
|
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt vispārējā civiltiesiskā
kārtībā. |
|
4. Cita informācija |
2007. gada 25.maijā
ar Ministru kabineta rīkojumu Nr.305 apstiprināta Daudzdzīvokļu dzīvojamo
māju renovācijas veicināšanas valsts atbalsta programma 2007.
2010. gadam, kurā paredzēts valsts atbalsts ēku energoaudita veikšanai,
kā arī daudzdzīvokļu dzīvojamo māju renovācijai vai rekonstrukcijai saskaņā ar
Daudzdzīvokļu dzīvojamo māju renovācijas veicināšanas |
|
Ekonomikas ministra
vietā
īpašu uzdevumu
ministrs
Eiropas Savienības
līdzekļu apguves lietās N.Broks
Ekonomikas
ministra vietā īpašu uzdevumu ministrs Eiropas
Savienības līdzekļu apguves lietās |
Valsts sekretāra vietā valsts sekretāra vietnieks |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
N.Broks |
A.Liepiņš |
Dž.Innusa |
I.Vanaga |
Dz.Grasmanis |
06.06.2007, 16:00
1917
Dz.Grasmanis
7013040, Dzintars.Grasmanis@em.gov.lv