Likumprojekts
Grozījumi likumā "Par
valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām"
Izdarīt likumā "Par
valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām" (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 21.nr.; 2003, 6.,
15.nr.; 2004, 18., 23.nr.; 2005, 2., 15.nr.) šādus grozījumus:
73.pantā:
papildināt pantu ar 1.1 daļu
šādā redakcijā:
"(11) Sabiedrības pamatkapitālu
var palielināt:
1) akcionāram izdarot ieguldījumus
sabiedrības pamatkapitālā un pretī saņemot attiecīgu skaitu jaunu akciju;
2) pēc gada pārskata apstiprināšanas daļēji
vai pilnībā ieskaitot pamatkapitālā pozitīvo starpību starp pašu kapitālu un
summu, ko veido pamatkapitāls un rezerves, kuras saskaņā ar likumu nedrīkst
ieskaitīt pamatkapitāla palielināšanai, un pretī saņemot attiecīgu skaitu
jaunu akciju.";
papildināt otro daļu aiz
vārdiem "Palielinot sabiedrības pamatkapitālu" ar vārdiem un
skaitļiem "saskaņā ar šā panta 1.1 daļas
1.punktu".
Ekonomikas ministra vietā
tieslietu ministrs
G.Bērziņš
Normatīvā
akta projekta
Grozījums
likumā Par valsts un pašvaldību kapitāla
daļām un kapitālsabiedrībām
anotācija
I.
Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs
|
||||||||
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Likums
Par akciju sabiedrībām, kas šobrīd ir zaudējis spēku, paredzēja iespēju, ka
akciju sabiedrības pašu kapitāla pieauguma gadījumā bija iespējams veikt
pamatkapitāla palielināšanu, ieskaitot tajā pašu kapitālu. Šobrīd to neļauj
Komerclikuma un likuma Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām
normas. Saskaņā
ar Komerclikuma 250. panta pirmo daļu akciju sabiedrības pamatkapitāls var
tikt palielināts tikai vienā veidā izlaižot jaunas akcijas un tās
apmaksājot. Likumā Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un
kapitālsabiedrībām (turpmāk Likums) nav noteikta speciāla kārtība
pamatkapitāla palielināšanai valsts kapitālsabiedrībās. Akciju
sabiedrības rīcībā esošo līdzekļu (rezervju u.tml.) ieskaitīšana sabiedrības
pamatkapitālā, kas iespējama gan valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību
gadījumā (Likuma 43. panta pirmās daļas 2. punkts), gan privātas sabiedrības
ar ierobežotu atbildību gadījumā (Komerclikuma 197. panta pirmās daļas 2.
punkts), nav iespējama akciju sabiedrības gadījumā. Dažāds
regulējums pamatkapitāla palielināšanai akciju sabiedrībā un sabiedrībā ar
ierobežotu atbildību saistīts ar to, ka Komerclikumā akciju sabiedrība
definēta kā atklāta sabiedrība, kuras akcijas var būt publiskās apgrozības
objekts (134. panta ceturtā daļa), bet sabiedrība ar ierobežotu atbildību
definēta kā slēgta sabiedrība, kuras daļas nevar būt publiskās apgrozības
objekts. Atklātu sabiedrību parasti dibina, ja paredzama publiska kapitāla
piesaiste ar investoru iesaistīšanu pamatkapitāla apmaksā. Tāpēc akcijas ar
likumu ir noteiktas par vērtspapīriem, jo salīdzinot ar sabiedrības ar
ierobežotu atbildību daļām, akcijas ir brīvi atsavināmas, kas dod iespēju
piesaistīt plašu investoru loku. Komerclikuma
134. panta ceturtā daļa nosaka, ka akciju sabiedrība ir atklāta sabiedrība,
kuras daļas (akcijas) var būt publiskās apgrozības objekts. Savukārt, saskaņā
ar Likuma 22. panta otro daļu valsts vai pašvaldību akciju sabiedrību akcijas
līdz to privatizācijai vai atsavināšanai nevar būt par publiskās apgrozības
objektu. Līdz ar to
valsts vai pašvaldības kapitālsabiedrības gadījumā nav spēkā pamatarguments,
kādēļ šāda veida pamatkapitāla palielināšana Komerclikumā nav atļauta. |
|||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Grozījums Likuma 73. pantā nepieciešams, jo līdzšinējais normatīvais regulējums nepamatoti
nerisina jautājumu par akciju sabiedrību, kurās visas balsstiesīgās akcijas
pieder valstij vai pašvaldībai, pamatkapitāla palielināšanu, ieskaitot tajā
akciju sabiedrības pašu kapitālu. Ekonomiski efektīvām akciju sabiedrībām
šādi palielinot pamatkapitālu, valsts iegūs papildus akcijas, neveicot
papildus naudas vai mantiskos ieguldījumus pamatkapitālā. Izdarot grozījumu Likumā un nosakot, ka
valsts vai pašvaldību akciju sabiedrībā ir iespējama pamatkapitāla
palielināšana, kapitalizējot sabiedrības brīvos līdzekļus, Likuma norma
attiecībā pret Komerclikuma 250. panta pirmo daļu tiks uzskatīta par speciālo
tiesību normu. |
|||||||
3. Cita informācija
|
||||||||
II. Kāda var būt tiesību
akta
ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības
attīstību |
||||||||
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts attieksies uz valsts un
pašvaldību akciju sabiedrībām, ļaujot tām palielināt pamatkapitālu, izmantojot
pozitīvo starpību starp pašu kapitālu un pamatkapitālu un pilnībā vai daļēji
ieskaitot to pamatkapitālā. |
|||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||
5. Cita informācija |
|
|||||||
|
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz Likumprojekts neskar valsts budžetu un pašvaldību budžetus |
|||||||
|
|
(tūkst. latu) |
||||||
|
Rādītāji |
Kārtējais
gads |
Nākamie
trīs gadi |
Vidēji
piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||
|
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||
|
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||
|
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||
|
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu
finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||
|
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||
|
6. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||
IV. Kāda var būt tiesību
akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
|
|||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir
sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabinetu noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir
paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura
galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||
2. Cita
informācija |
|
||||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts
|
|||||||
1. Saistības pret
Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||
2. Saistības pret
citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||
|
|||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.),
norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||
2.tabula |
|||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe
(atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||
5. Cita
informācija |
|||||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu
|
|||||||
1. Ar kurām
nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Nav notikušas.
|
||||||
2.Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsts, iestrādāti to iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
|
||||||
3. Kādi
sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas
viedoklis |
Nav veikti.
|
||||||
4. Konsultācijas
ar starptautiskiem konsultantiem |
Nav notikušas.
|
||||||
5. Cita
informācija |
Pirms normatīvā
akta projekta izstrādes par konkrēta grozījuma izdarīšanas pamatotību
atzinumus ir snieguši komerctiesību speciālisti A.Strupišs un V.Šadinovs.
Atzinumos norādīts, ka grozījumu veikšana likumā Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un
kapitālsabiedrībām, nosakot, ka valstij piederošai akciju sabiedrībai ir
iespējama pamatkapitāla palielināšana, kapitalizējot sabiedrības brīvos
līdzekļus, ir juridiski pamatots un korekts risinājums. Savukārt Komerclikumā
attiecīgas normas nav iekļautas tieši privāto akciju sabiedrību publiskā
rakstura dēļ. |
||||||
VII. Kā tiks nodrošināta
tiesību akta izpilde
|
|||||||
1. Kā tiks
nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses un (vai) pašvaldību puses
vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvā akta publikācija laikrakstā Latvijas
Vēstnesis.
|
||||||
3. Kā indivīds vai uzņēmums var aizstāvēt savas tiesības, ja likums
viņu ierobežo |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. Likums neierobežo indivīdus vai citus
komersantus. Tiesību akts piešķir tiesības tikai konkrētai valsts vai
pašvaldības akciju sabiedrībai, kuras pārvaldes institūcijas pieņems lēmumu
par pamatkapitāla palielināšanu. Šo tiesību īstenošana neskar citus indivīdus
vai komersantus. |
||||||
Ekonomikas ministrs
J.Strods
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
K.Gerhards |
Dž.Innusa |
I.Vanaga |
U.Sarma
|
19.04.2007.
10:38
1171
A.Tarvide
7013222,
Aelita.Tarvide@em.gov.lv