Likumprojekts
Grozījumi Tiesībsarga likumā
Izdarīt Tiesībsarga likumā (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2006, 10.nr.) šādus
grozījumus:
1. 4.pantā:
izteikt trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Administratīvā soda
uzlikšana tiesībsargam ir pieļaujama tikai ar Saeimas piekrišanu.";
papildināt 4.pantu ar 4.punktu šādā
redakcijā:
"(4) Kriminālprocesu pret
tiesībsargu drīkst uzsākt tikai ģenerālprokurors. Tiesībsargu var saukt pie
kriminālatbildības vai apcietināt tikai ar Saeimas piekrišanu. Lēmumu par
tiesībsarga apcietināšanu, piespiedu atvešanu, aizturēšanu vai pakļaušanu
kratīšanai pieņem īpaši pilnvarots Augstākās tiesas tiesnesis. Ja tiesībsargs
notverts smaga vai sevišķi smaga noziedzīga nodarījuma izdarīšanā, lēmums par
piespiedu atvešanu, aizturēšanu vai pakļaušanu kratīšanai nav nepieciešams, bet
24 stundu laikā ir jāinformē īpaši pilnvarotais Augstākās tiesas tiesnesis un
ģenerālprokurors."
2. Papildināt 5.panta pirmo daļu aiz
vārdiem "apstiprina Saeima" ar vārdiem "ja par to nobalso vairāk
nekā divas trešdaļas Saeimas deputātu".
3. Aizstāt 7.panta pirmajā daļā
vārdu "četri" ar vārdu "pieci".
4. Papildināt 9.pantu ar otro daļu
šādā redakcijā:
"(2) Ja par tiesībsargu apstiprināta persona, kas saskaņā ar likumu "Par tiesu varu" apstiprināta par tiesnesi bez pilnvaru termiņa ierobežojuma, tai pēc tiesībsarga pilnvaru izbeigšanās ir tiesības atgriezties iepriekšējā tiesneša amatā, ja tā nav sasniegusi tiesneša amata pildīšanai noteikto maksimālo vecumu."
5. Izteikt 10.panta otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Jautājumu par tiesībsarga atbrīvošanu no amata var ierosināt ne mazāk kā viena trešdaļa Saeimas deputātu. Tiesībsargu var atbrīvot no amata, ja par to nobalso vairāk nekā divas trešdaļas Saeimas deputātu."
6. Papildināt 13.pantu ar 12.punktu šādā redakcijā:
"12) piedalīties ar padomdevēja tiesībām Ministru kabineta sēdēs."
7. Izteikt 17.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Tiesībsarga mēneša amatalga ir par 15 procentiem lielāka nekā Augstākās tiesas tiesneša mēneša amatalga ar piemaksu par 1.kvalifikācijas klasi."
8. Papildināt likumu ar 27.pantu šādā redakcijā:
"27.pants. Privātpersonas pienākumi
Privātpersonai ir pienākums tiesībsargam iesniegt dokumentus, sniegt patiesus paskaidrojumus un citu patiesu informāciju par jautājumiem, kam ir būtiska nozīme pārbaudes lietā, tiesībsarga noteiktajā termiņā."
Pārejas noteikums
Šā likuma 3. un 7.pants stājas spēkā 2010.gada 1.janvārī.
Ministru prezidents
A.Kalvītis
Likumprojekta
"Grozījumi Tiesībsarga likumā"
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Šobrīd tiesībsargu ir iespējams ievēlēt un atbrīvot no amata ar vienkāršu Saeimas balsu vairākumu. Eiropas Padomes Parlamentārās asamblejas 2003.gada rekomendācijā Nr.1615 valstis tiek aicinātas nodrošināt ombuda institūcijas efektīvu darbību, kā arī noteikt, ka ombuda ievēlēšanai un atbrīvošanai no amata ir nepieciešams kvalificēts balsu vairākums, kas nodrošinātu arī to partiju atbalstu, kas nav valdībā. Tādēļ ir jānosaka, ka tiesībsarga ievēlēšanai amatā un atbrīvošanai no amata ir nepieciešams kvalificēts balsu vairākums. Tas stiprinātu tiesībsarga neatkarību un arī veicinātu tā darbības efektivitāti un stabilitāti. Tiesībsarga personība, neatkarība un iepriekšējā pieredze ir būtiska tā autoritātei un amata pienākumu veikšanai. Būtu veiksmīgi, ja tiesībsargs tiktu ievēlēts no tiesnešu vidus. Taču šobrīd esošajiem tiesnešiem nav motivācijas pretendēt uz tiesībsarga amatu, ņemot vērā tiesībsarga darbības salīdzinoši īso termiņu un mazākas sociālās garantijas. Tādēļ likumā jāparedz papildu garantijas, lai strādājošus tiesnešus motivētu ieņemt tiesībsarga amatu. Šobrīd Tiesībsarga likums paredz, ka tiesībsarga pilnvaru termiņš ir četri gadi. Tas ir salīdzinoši īss termiņš efektīvai darbībai, jo tiesībsarga statuss un mandāts ir specifisks salīdzinājumā ar citām valsts pārvaldes iestādēm un tiesām, tādēļ ir vajadzīgs laiks, lai apgūtu un praksē aprobētu efektīvākās darbības metodes un sagaidītu to rezultātus. Tas stiprinātu arī tiesībsarga neatkarību, ja tiesībsarga pilnvaru laiks nesakrīt ar Saeimas pilnvaru laiku. Lai tiesībsargs varētu efektīvi atklāt trūkumus tiesību aktos un to piemērošanā, kā arī veicināt šo trūkumu novēršanu jautājumos, kas saistīti ar cilvēktiesībām un labas pārvaldības principu, kā to paredz likums, likumā būtu nostiprināmas tiesības piedalīties ar padomdevēja tiesībām Ministru kabineta sēdēs. Sekošana likumprojektu virzībai palīdzētu novērst pretrunas un problēmas normatīvo aktu projektos jau agrīnā to izstrādes stadijā |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojektā tiek nostiprināta tiesībsarga neaizskaramība. Likumprojekts paredz, ka tiesībsarga ievēlēšanai amatā un atbrīvošanai no amata ir nepieciešams kvalificēts balsu vairākums Saeimā. Šāda tiesībsarga atbrīvošanas un iecelšanas kārtība nodrošinās stabilitāti un neatkarību. Likumprojekts paredz papildu garantijas (līdzīgi kā tiesnešiem), lai strādājošus tiesnešus motivētu ieņemt tiesībsarga amatu: tiesībsarga algas paaugstināšana un garantijas tiesnešiem atgriezties iepriekšējā tiesneša amatā pēc tiesībsarga pilnvaru izbeigšanās. Līdz ar to atalgojuma problēma attiecībā uz tiesībsargu ir atrisināta. Tiesībsargs tiek pielīdzināts tiesnešiem amata nozīmīguma dēļ, jo tā izdotās rekomendācijas ir autoritatīvas un ir izpildāmas bez piespiedu mehānisma. Līdz ar to tiesībsargs pēc amata nozīmīguma ir pielīdzināms tiesnesim. Likumprojektā noteikts, ka tiesībsarga pilnvaru termiņš tiek palielināts no četriem uz pieciem gadiem. |
|
3. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
||
Likumprojekts šo jomu neskar |
||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
2007. |
2008. |
2009. |
2010. |
|
|
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
1300,2 |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
1300,2 |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
15,89 |
10,86 |
|
3. Finansiālā ietekme |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
15,89 |
10,86 |
|
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
2010.gads. Saskaņā ar spēkā esošo Tiesībsarga likumu 2010.gada pirmajos trijos mēnešos tiesībsarga darba samaksa mēnesī 2997 lati (trijos mēnešos kopā 8991 lats), sākot ar aprīli 3321 lats mēnesī, tātad deviņos mēnešos 29889 lati, atvaļinājuma pabalsts 3321 lats. Izdarot grozījumus Tiesībsarga likumā, 2010.gada pirmajos trijos mēnešos tiesībsarga darba samaksa mēnesī būs 3893 lati, (trijos mēnešos kopā 11679 lati), sākot ar aprīli 4333 lati mēnesī, tātad deviņos mēnešos 38997 lati, atvaļinājuma pabalsts Aprēķins papildus nepieciešamajam finansējumam: ((3 x 3893 + 9 x 4333) (3 x 2997 + 9 x 3321) + 4333 3321) x 1,2409 = 15893,45 lati Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada 2011.gads. Saskaņā ar spēkā esošo Tiesībsarga likumu 2011.gada pirmajos trijos mēnešos darba samaksa mēnesī 3321 lats (trijos mēnešos kopā 9963 lati), sākot ar aprīli 3645 lati mēnesī, tātad deviņos mēnešos 32805 lati, atvaļinājuma pabalsts 3645 lati. Izdarot grozījumus Tiesībsarga likumā, 2012.gada pirmajos trijos mēnešos darba samaksa mēnesī būs 4333 lati (trijos mēnešos kopā 12999 lati), sākot ar aprīli 4793 lati mēnesī, tātad deviņos mēnešos 43137 lati, atvaļinājuma pabalsts 4793 lati. Papildu darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas 24,09 %. Aprēķins papildus nepieciešamajam finansējumam: ((3 x 4333 + 9 x 4793) (3 x 3321 + 9 x 3645) + 4793 3645) x 1,2409 = 18012,90 latu 2012.gads. Darba samaksas pieauguma koeficients 2011.gadā salīdzinājumā ar 2010.gadu ir 1,13 (18012 latu/15893 lati = 1,13), tādējādi papildus nepieciešamais finansējums 2012.gadā būtu 20354,58 lati (18012,90 latu x 1,13) Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada (20354,58 + 18012,90 + 15893,45) : 5 = 10852,19 latu |
|||||
6. Cita informācija |
Katru gadu Tiesībsarga birojam ir nepieciešams papildu finansējums, lai nodrošinātu likumā paredzēto tiesībsarga un tiesībsarga vietnieka darba samaksu saistībā ar valstī sabiedriskajā sektorā strādājošo gada vidējās darba algas apmēra pieaugumu. Līdz ar to tiesībsarga un viņa vietnieka darba samaksas paaugstināšanai 2008.gadā papildus nepieciešamais valsts budžeta finansējums 18955 latu apmērā ir iekļauts tiesībsarga budžeta programmā Jauno politikas iniciatīvu sarakstā (apstiprināts ar Ministru kabineta 2007.gada 2.maija sēdes protokollēmuma (prot. Nr.26 30.§) "Par Makroekonomiskās attīstības un fiskālās politikas ietvaru 2008.2010.gadam" 3.punktu). 2010.gadā būtu nepieciešams papildu finansējums arī tad, ja Tiesībsarga likums netiktu grozīts. Anotācijā kā papildus nepieciešamais finansējums ir norādīta starpība starp to finansējumu tiesībsarga darba samaksai 2010.gadā, kas nepieciešams sakarā ar grozījumiem Tiesībsarga likumā, un to finansējumu tiesībsarga darba samaksai 2010.gadā, kas būtu nepieciešams, ja likums netiktu grozīts. Tāpat ir aprēķināts nepieciešamais papildu finansējums vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada. Katru gadu Tiesībsarga birojam ir nepieciešams papildu finansējums, lai nodrošinātu likumā paredzēto tiesībsarga un tiesībsarga vietnieka darba samaksu saistībā ar valstī sabiedriskajā sektorā strādājošo gada vidējās darba algas apmēra pieaugumu |
|||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||
Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Papildus normatīvie akti nav jāizdod. Likumprojekts izskatāms vienlaikus ar šādiem likumprojektiem: "Grozījums Tiesnešu izdienas pensiju likumā"; "Grozījums likumā "Par valsts noslēpumu""; "Grozījums Kriminālprocesa
likumā"; "Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā" | |||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||
4. Atbilstības izvērtējums |
|||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|||
Konsultācijas nav notikušas |
|||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas nav notikušas |
||
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti |
|||
Konsultācijas nav notikušas |
|||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likuma izpildi nodrošina esošo institūciju ietvaros |
||
Saskaņā ar likumu "Par likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību" normatīvais akts tiks publicēts laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" un izdevumā "Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs" |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā un Administratīvā procesa likumā paredzētajā kārtībā |
Ministru prezidents A.Kalvītis
Ministru prezidents |
Valsts kancelejas direktore |
Valsts kancelejas direktora vietniece tiesību aktu lietās |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
A.Kalvītis |
G.Veismane |
E.Ektermane |
E.Usāre |
A.Kovaļevska |
29.05.2007. 10:20
1450
Eva Upīte
Tālr. 7082978, fakss 7082961
Eva.upite@mk.gov.lv