Likuma “Grozījumi Hipotekāro ķīlu zīmju likumā” projekts

 

LATVIJAS REPUBLIKAS SAEIMA

BUDŽETA UN FINANŠU (NODOKĻU) KOMISIJA

 

Jēkaba iela 10/12        LV 1811                  tālr. 708 7318, fakss 708 7317

________________________________________________________________

Rīgā

 

2007.gada 4.oktobris

Nr.9/2 

 

Saeimas Prezidijam

 

Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija lūdz iekļaut Saeimas kārtējās sēdes darba kārtībā likumprojekta "Grozījumi Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku darbības likumā" (Nr.377/Lp9) izskatīšanu 2.lasījumā.

 

Pielikumā: Komisijas apkopotie priekšlikumi uz ____ lpp.

 

 

 

Ar cieņu,

 

komisijas priekšsēdētājs                                                 K.Leiškalns

 

 

Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija

Likumprojekts otrajam lasījumam

Grozījumi Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku darbības likumā

 (Nr.377/Lp9)

 

Spēkā esošā redakcija

Pirmā lasījuma redakcija

Nr.

Priekšlikumi

(12)

Komisijas atzinums

Komisijas atbalstītā redakcija

(ar valodas speciālistu labojumiem)

 

Izdarīt Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku darbības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2005, 8.nr.) šādus grozījumus:

 

 

 

Izdarīt Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku darbības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2005, 8.nr.) šādus grozījumus:

3.pants. (1) Ikviena persona šajā likumā noteiktajā kārtībā ir tiesīga nodarboties ar apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecību.

(2) Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieks nav tiesīgs izplatīt apdrošināšanas un pārapdrošināšanas pakalpojumus, kuru izplatīšana ir pretrunā ar Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likumu.

(3) Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniekam, kas nodarbojas ar apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecību ārvalstīs, ir pienākums ievērot ārvalstu normatīvo aktu prasības.

(4) Apdrošināšanas komersants un nedalībvalsts apdrošinātāja filiāle ir tiesīga nodarboties ar apdrošināšanas starpniecību Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likumā noteiktajā kārtībā.

1. Papildināt 3.pantu ar piekto, sesto, septīto un astoto daļu šādā redakcijā:

 "(5) Apdrošināšanas aģents, kas ir kredītiestāde, ir tiesīgs nodarboties ar apdrošināšanas starpniecību vairāku apdrošināšanas komersantu vai nedalīb­valsts apdrošinātāja filiāļu vārdā vai interesēs, ja apdrošināšana ir papild­pakalpojums kredītiestādes pamatdarbības ietvaros sniegtajam pakalpojumam. Kredītiestāde nav tiesīga dot padomu vai sagatavot piedāvājumu, pamatojoties uz piedāvājumu analīzi.

 

1

 

Juridiskais birojs

Aizstāt  likumprojekta 1.pantā (likuma 3.panta piektajā daļā)  vārdus “vārdā vai interesēs” ar vārdiem  “vārdā un interesēs”.

 

Atbalstīts

1. Papildināt 3.pantu ar piekto, sesto, septīto un astoto daļu šādā redakcijā:

 "(5) Apdrošināšanas aģents — kredītiestāde — ir tiesīgs nodarboties ar apdrošināšanas starpniecību vairāku apdrošināšanas komersantu vai nedalībvalsts apdrošinātāja filiāļu vārdā un interesēs , ja apdrošināšana ir papildpakalpojums kredītiestādes pamatdarbības ietvaros sniegtajam pakalpojumam. Kredītiestāde nav tiesīga dot padomu vai sagatavot piedāvājumu, pamatojoties uz piedāvājumu analīzi.

 

 

 

(6) Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka juridiskās personas atbildīgā persona un darbinieks, kas ir tieši iesaistīts apdrošināšanas un pār­apdrošināšanas starpniecībā, nav tiesīgs stāties darba tiesiskajās attiecībās ar citu apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku.

 

 

 

(6) Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka juridiskās personas atbildīgā persona un darbinieks, kas ir tieši iesaistīts apdrošināšanas un pār­apdrošināšanas starpniecībā, nav tiesīgs stāties darba tiesiskajās attiecībās ar citu apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku.

 

(7) Persona, kas nodarbojas ar apdrošināšanas starpniecību apdrošināšanas aģenta pašnodarbinātās personas statusā, nav tiesīga vienlaikus nodarboties ar apdrošināšanas vai pārapdrošināšanas starpniecību uz darba tiesisko attiecību pamata.

 

2

 

Juridiskais birojs

Ierosinām apspriest, vai  likumprojekta 1.pants (likuma 3.panta septītajā daļā) pēc vārdiem “uz darba tiesisko attiecību pamata“ nebūtu papildināms ar vārdiem “kā arī nav tiesīga, esot pašnodarbinātās personas statusā,  veikt  starpniecības darbības cita  apdrošināšanas komersanta vārdā un interesēs.“

Atbalstīts

(7) Persona, kas nodarbojas ar apdrošināšanas starpniecību apdrošināšanas aģenta pašnodarbinātās personas statusā, nav tiesīga vienlaikus nodarboties ar apdrošināšanas vai pārapdrošināšanas starpniecību uz darba tiesisko attiecību pamata, kā arī nav tiesīga, esot pašnodarbinātās personas statusā,  veikt  starpniecības darbības cita  apdrošināšanas komersanta vārdā un interesēs.

 

(8) Ja atbildīgā persona vai darbinieks, kas ir tieši iesaistīts apdro­šināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā, ir pārtraucis pildīt minētos pienākumus uz laiku, kas ir ilgāks par gadu, apdrošināšanas brokerim un apdro­šināšanas aģentam nav tiesību stāties darba tiesiskajās attiecībās ar šādu per­sonu."

 

 

 

(8) Ja atbildīgā persona vai darbinieks, kas ir tieši iesaistīts apdro­šināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā, pārtraucis pildīt minētos pienākumus uz laiku, kas ir ilgāks par gadu, apdrošināšanas brokerim un apdro­šināšanas aģentam nav tiesību stāties darba tiesiskajās attiecībās ar šādu per­sonu."

7.pants. (1) Šis likums neattiecas uz personām, kuras nodarbojas ar apdrošināšanas starpniecību, ja:

1) apdrošināšanas starpniecībai nepieciešamas zināšanas tikai par apdrošināšanas līguma noteikumiem;

2) apdrošināšanas līgums nav dzīvības apdrošināšanas līgums;

3) saskaņā ar apdrošināšanas līgumu neapdrošina ar civiltiesisko atbildību saistītos riskus;

4) ar apdrošināšanas starpniecību nodarbojas persona, kuras pamatdarbība nav apdrošināšanas starpniecība;

5) apdrošināšana ir vienīgi papildinājums piegādātajai precei vai sniegtajam pakalpojumam un apdrošināšana paredz vienu no šādiem gadījumiem:

a) tādu zaudējumu segšanu, kuri ir saistīti ar preces bojājumu vai zudumu,

b) tādu zaudējumu segšanu, kuri ir saistīti ar bagāžas bojājumu, zudumu un citiem ar ceļojuma pakalpojumiem saistītiem riskiem, kā arī ar dzīvības apdrošināšanu un civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu, ja tās ir papildu risks apdrošināšanai, kura attiecas uz sniegto ceļojuma pakalpojumu;

6) apdrošināšanas prēmijas apmērs gadā nav lielāks par 500 eiru ekvivalentu, kas pārrēķināts latos pēc Latvijas Bankas noteiktā valūtas kursa, un kopējais apdrošināšanas līguma darbības termiņš, ieskaitot pārjaunojumus, nepārsniedz piecus gadus.

2.  7.pantā:

izteikt pirmās daļas ievaddaļu šādā redakcijā:

 "(1) Šis likums neattiecas uz personām, kuras nodarbojas ar apdro­šināšanas starpniecību, ja vienlaikus tiek izpildīti šādi nosacījumi:";

 izteikt pirmās daļas 5.punkta ''a'' apakšpunktu šādā redakcijā:

 "a) tādu zaudējumu segšanu, kuri ir saistīti ar piegādātās preces bojājumu vai zudumu;".

 

 

 

 

2. 7.panta pirmajā daļā:

izteikt ievaddaļu šādā redakcijā:

“(1) Šis likums neattiecas uz personām, kuras nodarbojas ar apdrošināšanas starpniecību, ja vienlaikus tiek izpildīti šādi nosacījumi:”;

izteikt 5.punkta “a” apakšpunktu šādā redakcijā:

“a) tādu zaudējumu segšanu, kuri ir saistīti ar piegādātās preces bojājumu vai zudumu,”.

 

10.pants. (1) Lai reģistrētos apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku reģistrā, apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieks iesniedz Finanšu un kapitāla tirgus komisijai:

1) pilnvarotas personas parakstītu šai komisijai adresētu pieteikumu, kurā uzskaitīti visi tam pievienotie dokumenti;

2) ziņas par atbildīgo personu;

3) ziņas par apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka veidu;

4) civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas polisi (tās kopiju) vai šā likuma 13.pantā minēto līgumu (tā kopiju) ar apdrošināšanas komersantu, nedalībvalsts apdrošinātāja filiāli vai pārapdrošinātāju;

5) dokumentus, kas apliecina šā likuma 14.pantā minēto prasību izpildi;

6) līgumu (tā kopiju) ar kredītiestādi par atsevišķa naudas konta atvēršanu, kurā norādīts, ka kontā esošie naudas līdzekļi ir apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka darbības rezultātā iegūtie naudas līdzekļi saskaņā ar šā likuma 15.panta prasībām;

7) procedūru, kādā apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieks nodrošina šā likuma 17.panta prasību izpildi;

8) informācijas sistēmas aizsardzības procedūru;

9) neparastu un aizdomīgu finanšu darījumu identifikācijas procedūru;

10) procedūru, kādā apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieks izskata klientu sūdzības.

3.  10.pantā:

izteikt pirmās daļas 2.punktu šādā redakcijā:

 "2) ziņas par atbildīgo personu un kompetentas valsts institūcijas izsniegtu dokumentu, kas apliecina, ka uz atbildīgo personu neattiecas neviens no šā likuma 17.panta ceturtajā daļā minētajiem apstākļiem;";

 izslēgt pirmās daļas 5.punktu.

 

 

 

 

3. 10.panta pirmajā daļā:

izteikt 2.punktu šādā redakcijā:

“2) ziņas par atbildīgo personu un kompetentas valsts institūcijas izsniegtu dokumentu, kas apliecina, ka uz atbildīgo personu neattiecas neviens no šā likuma 17.panta ceturtajā daļā minētajiem apstākļiem;”;

izslēgt 5.punktu.

 

11.pants.

(2) Finanšu un kapitāla tirgus komisija anulē ierakstu apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku reģistrā, ja:

1) konstatēts kāds no šā panta pirmajā daļā minētajiem gadījumiem;

2) apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieks ilgāk par gadu nav nodarbojies ar apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecību;

3) apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieks pārkāpis šā likuma prasības;

4) apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieks pārkāpis noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanu regulējošu normatīvo aktu prasības;

5) apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieks, kas darbojas dalībvalstī, ievērojot dibināšanas vai pakalpojumu sniegšanas brīvības principu, pārkāpis dalībvalsts sabiedrības intereses aizsargājošajos likumos un citos normatīvajos aktos ietvertās prasības.

4. Papildināt 11.panta otro daļu ar 6. un 7.punktu šādā redakcijā:

 "6) apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieks lūdz anulēt ierakstu apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku reģistrā;

7) apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieks tiek likvidēts."

 

 

 

4. Papildināt 11.panta otro daļu ar 6. un 7.pun ktu šādā redakcijā:

“6) apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieks lūdz anulēt ierakstu apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku reģistrā;

7) apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieks tiek likvidēts.”

 

14.pants. (1) Apdrošināšanas brokera — juridiskās personas — pamatkapitālam jābūt ne mazākam par 50 000 eiru ekvivalentu, kas pārrēķināts latos pēc Latvijas Bankas noteiktā valūtas kursa.

(2) Nedalībvalsts apdrošināšanas brokera filiāle šā panta pirmajā daļā minēto summu nogulda kā drošības naudu Latvijas Republikā reģistrētā kredītiestādē. Noguldījumam jābūt brīvi pieejamam, tas nevar būt apgrūtināts, un tā pārvietošana iespējama tikai ar Finanšu un kapitāla tirgus komisijas atļauju.

5. Izslēgt 14.pantu.

 

 

 

 

5. Izslēgt 14.pantu.

 

15.pants. 

(3) Šā panta pirmajā daļā minētos naudas līdzekļus drīkst ieguldīt termiņnoguldījumos kredītiestādēs, bet šādu termiņnoguldījumu līgumu termiņš nedrīkst pārsniegt 30 dienas.

6. Izteikt 15.panta trešo daļu šādā redakcijā:

"(3) Šā panta pirmajā daļā minētos naudas līdzekļus drīkst ieguldīt termiņnoguldījumos tādās kredītiestādēs un ar tādiem nosacījumiem, kuri pieļauj izbeigt šādu termiņnoguldījumu līgumu darbību pirms termiņa un saņemt ieguldītos lī­dzekļus ne ilgāk kā 30 dienu laikā no dienas, kad nosūtīts paziņojums par termiņnoguldījuma līguma izbeigšanu."

3

 

Juridiskais birojs

Aizstāt likumprojekta 6.pantā (likuma 15.panta trešajā daļā) vārdus “pieļauj izbeigt” ar vārdiem “paredz iespēju izbeigt”.

 

Atbalstīts

6. Izteikt 15.panta trešo daļu šādā redakcijā:

"(3) Šā panta pirmajā daļā minētos naudas līdzekļus drīkst ieguldīt termiņnoguldījumos tādās kredītiestādēs un ar tādiem nosacījumiem, kuri paredz iespēju izbeigt šādu termiņnoguldījumu līgumu darbību pirms termiņa un saņemt ieguldītos lī­dzekļus ne ilgāk kā 30 dienu laikā no dienas, kad nosūtīts paziņojums par termiņnoguldījuma līguma izbeigšanu."

16.pants. Finanšu un kapitāla tirgus komisija pieprasa, lai apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieks iesniedz pārskatus par tā darbību, nosakot šo pārskatu formu, saturu un iesniegšanas termiņu.

 

7. Izteikt 16.pantu šādā redakcijā:

 "16.pants. (1) Apdrošināšanas komersantam un nedalībvalsts apdro­šinātāja filiālei ir pienākums informēt Finanšu un kapitāla tirgus komisiju par sadarbības līguma ar apdrošināšanas aģentu izbeigšanu.

(2) Apdrošināšanas brokerim un apdrošināšanas aģentam ir pienākums informēt Finanšu un kapitāla tirgus komisiju par apdrošināšanas un pār­apdrošināšanas starpniecības pakalpojumu sniegšanas pārtraukšanu vai iz­beigšanu.

(3) Apdrošināšanas brokeri profesionālās apdrošināšanas un pār­apdrošināšanas starpnieku asociācijas noteiktajā kārtībā iesniedz profesionālajai apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku asociācijai informāciju par apdrošināšanas brokeru parakstīto apdrošināšanas prēmiju apmēru sadalījumā pa apdrošināšanas veidiem un apdrošināšanas sabiedrībām."

 

 

 

7. Izteikt 16.pantu šādā redakcijā:

“16.pants. (1) Apdrošināšanas komersantam un nedalībvalsts apdrošinātāja filiālei ir pienākums informēt Finanšu un kapitāla tirgus komisiju par to, ka sadarbības līgums ar apdrošināšanas aģentu tiek izbeigts.

(2) Apdrošināšanas brokerim un apdrošināšanas aģentam ir pienākums informēt Finanšu un kapitāla tirgus komisiju par to, ka apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecības pakalpojumu sniegšana tiek pārtraukta vai izbeigta.

(3) Apdrošināšanas brokeri profesionālās apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku asociācijas noteiktajā kārtībā iesniedz profesionālajai apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku asociācijai informāciju par apdrošināšanas brokeru parakstīto apdrošināšanas prēmiju apmēru sadalījumā pa apdrošināšanas veidiem un apdrošināšanas sabiedrībām.”

17.pants. (1) Par apdrošināšanas brokeri, apdrošināšanas brokera juridiskās personas atbildīgo personu un darbinieku, kas ir tieši iesaistīts apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā, var būt rīcībspējīga fiziskā persona, kura:

1) sasniegusi divdesmit viena gada vecumu;

2) ieguvusi atbilstošu augstāko izglītību;

3) prot valsts valodu;

4) ieguvusi apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecības veikšanai nepieciešamas un profesionālās apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku asociācijas atzītas zināšanas;

5) ieguvusi profesionālās apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku asociācijas atzītu vismaz triju gadu darba pieredzi;

6) ir persona ar nevainojamu reputāciju un uz kuru neattiecas neviens no šā panta ceturtajā daļā minētajiem apstākļiem.

8.  17.pantā:

izteikt pirmās daļas ievaddaļu šādā redakcijā:

"(1) Par apdrošināšanas brokeri pašnodarbināto personu, apdrošināšanas brokera juridiskās personas atbildīgo personu un darbinieku, kas ir tieši iesaistīts apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā, var būt rīcībspējīga fiziskā per­sona, kura:";

 

 izslēgt pirmās daļas 3.punktu;

 

4

 

Juridiskais birojs

Aizstāt likumprojekta 8.pantā (likuma 17.panta pirmajā daļā) vārdus “pašnodarbināto personu” ar vārdiem “pašnodarbinātās personas statusā”.

 

Atbalstīts

8. 17.pantā:

izteikt pirmās daļas ievaddaļu šādā redakcijā:

“(1) Par apdrošināšanas brokeri pašnodarbinātās personas statusā, apdrošināšanas brokera juridiskās personas atbildīgo personu un apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā tieši iesaistītu darbinieku var būt rīcībspējīga fiziskā persona, kura:”;

 

izslēgt pirmās daļas 3.punktu;

 

(2) Par apdrošināšanas aģentu, apdrošināšanas aģenta juridiskās personas atbildīgo personu un darbinieku, kas ir tieši iesaistīts apdrošināšanas starpniecībā, var būt rīcībspējīga fiziskā persona, kura:

1) sasniegusi astoņpadsmit gadu vecumu;

2) ieguvusi vidējo izglītību;

3) prot valsts valodu;

4) ieguvusi apdrošināšanas starpniecības veikšanai nepieciešamas un profesionālās apdrošinātāju asociācijas atzītas zināšanas;

5) ieguvusi profesionālās apdrošinātāju asociācijas atzītu vismaz viena gada darba pieredzi;

6) ir persona ar nevainojamu reputāciju un uz kuru neattiecas neviens no šā panta ceturtajā daļā minētajiem apstākļiem.

izteikt otrās daļas ievaddaļu šādā redakcijā:

 "(2) Par apdrošināšanas aģentu pašnodarbināto personu, apdrošināšanas aģenta juridiskās personas atbildīgo personu un darbinieku, kas ir tieši iesaistīts apdrošināšanas starpniecībā, var būt rīcībspējīga fiziskā persona, kura:";

 

izslēgt otrās daļas 3.punktu.

5

 

Juridiskais birojs

Aizstāt likumprojekta 8.pantā (likuma 17.panta otrajā daļā) vārdus “pašnodarbināto personu” ar vārdiem “pašnodarbinātās personas statusā”.

 

Atbalstīts

izteikt otrās daļas ievaddaļu šādā redakcijā:

“(2) Par apdrošināšanas aģentu pašnodarbinātās personas statusā, apdrošināšanas aģenta  juridiskās personas atbildīgo personu un apdrošināšanas starpniecībā tieši iesaistītu darbinieku var būt rīcībspējīga fiziskā persona, kura:”;

 

izslēgt otrās daļas 3.punktu.

 

18.pants. Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniekam — juridiskajai personai — ir pienākums pašam vai pēc Finanšu un kapitāla tirgus komisijas ierosinājuma nekavējoties atsaukt no amata apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka atbildīgo personu vai darbinieku, kas ir tieši iesaistīts apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā, ja tiek konstatēts, ka viņš radījis situāciju, kas var apdraudēt apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka klientu intereses, kā arī neatbilst šajā likumā noteiktajām prasībām.

 

 

9. Izteikt 18.pantu šādā redakcijā:

 "18.pants. (1) Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniekam ir pie­nākums pašam vai pēc Finanšu un kapitāla tirgus komisijas ierosinājuma atsaukt no amata apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka atbildīgo personu vai darbinieku, kas ir tieši iesaistīts apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starp­niecībā, ja:

1) tas neatbilst šā likuma 17.panta pirmajā vai otrajā daļā noteiktajām pra­sībām vai uz to var attiecināt kādu no šā likuma 17.panta ceturtās daļas pun­ktiem;

2) tas ilgāk par gadu nav veicis atbildīgās personas vai darbinieka, kas ir tieši iesaistīts apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā, pienākumus;

3) tas pārkāpis normatīvo aktu prasības, kuri regulē noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanu;

4) tas pārkāpis šā likuma prasības.

(2) Izvērtējot izdarīto pārkāpumu, kas ļauj atsaukt no amata apdro­šināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka atbildīgo personu vai darbinieku, kas ir tieši iesaistīts apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starp­niecībā, var tikt pie­ņemts lēmums par brīdinājuma izteikšanu.

(3) Ja Finanšu un kapitāla tirgus komisijas izdotais administratīvais akts par šā panta pirmajā daļā minēto personu atsaukšanu no amata tiek pārsūdzēts, šī pārsūdzēšana neaptur minētā administratīvā akta izpildi.''

 

 

 

9. Izteikt 18.pantu šādā redakcijā:

“18.pants. (1) Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniekam ir pienākums pašam vai pēc Finanšu un kapitāla tirgus komisijas ierosinājuma atsaukt no amata apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka atbildīgo personu vai apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā tieši iesaistītu darbinieku, ja tas:

1) neatbilst šā likuma 17.panta pirmās vai otrās daļas prasībām vai uz to var attiecināt kādu no šā likuma 17.panta ceturtās daļas punktiem;

2) ilgāk par gadu nav veicis atbildīgās personas vai apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā tieši iesaistīta darbinieka pienākumus;

3) pārkāpis noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanu regulējošos normatīvos aktus.

4) pārkāpis šo likumu.

(2) Izvērtējot izdarīto pārkāpumu, kurš ļauj atsaukt no amata apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka atbildīgo personu vai apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā tieši iesaistītu darbinieku, var pieņemt lēmumu par brīdinājuma izteikšanu.

(3) Ja Finanšu un kapitāla tirgus komisijas izdotais administratīvais akts par šā panta pirmajā daļā minēto personu atsaukšanu no amata tiek pārsūdzēts, šī pārsūdzēšana neaptur minētā administratīvā akta izpildi.”

19.pants. Apdrošināšanas brokeris veic tikai apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka profesionālo darbību.

10. Izteikt 19.pantu šādā redakcijā:

 "19.pants. Apdrošināšanas brokeris apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starp­nieka profesionālo darbību ir tiesīgs savienot tikai ar ieguldījumu pakal­pojumu sniedzēja darbību."

 

 

 

10. Izteikt 19.pantu šādā redakcijā:

 "19.pants. Apdrošināšanas brokeris apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starp­nieka profesionālo darbību ir tiesīgs savienot tikai ar ieguldījumu pakal­pojumu sniedzēja darbību."

20.pants. (1) Par piesaistīto apdrošināšanas aģentu, piesaistītā apdrošināšanas aģenta atbildīgo personu un darbinieku, kas ir tieši iesaistīts apdrošināšanas starpniecībā, var būt rīcībspējīga fiziskā persona, kura:

1) sasniegusi astoņpadsmit gadu vecumu;

2) ieguvusi vidējo izglītību;

3) prot valsts valodu;

4) ieguvusi piesaistītā apdrošināšanas aģenta darbībai nepieciešamās zināšanas par izplatāmo apdrošināšanas pakalpojumu;

5) ir persona ar nevainojamu reputāciju un uz kuru neattiecas neviens no šā panta otrajā daļā minētajiem apstākļiem.

11.  20.pantā:

izteikt pirmās daļas ievaddaļu šādā redakcijā:

 "(1) Par piesaistīto apdrošināšanas aģentu pašnodarbināto personu, pie­sais­tītā apdrošināšanas aģenta juridiskās personas atbildīgo personu un dar­binieku, kas ir tieši iesaistīts apdrošināšanas starpniecībā, var būt rīcībspējīga fiziskā persona, kura:";

 

izslēgt pirmās daļas 3.punktu.

 

6

 

Juridiskais birojs

Aizstāt likumprojekta 11.pantā (likuma 20.panta pirmajā daļā) vārdus “pašnodarbināto personu” ar vārdiem “pašnodarbinātās personas statusā”.

 

Atbalstīts

11. 20.panta pirmajā daļā:

izteikt ievaddaļu šādā redakcijā:

“(1) Par piesaistīto apdrošināšanas aģentu pašnodarbinātās personas statusā, piesaistītā apdrošināšanas aģenta  juridiskās personas atbildīgo personu un apdrošināšanas starpniecībā tieši iesaistītu darbinieku var būt rīcībspējīga fiziskā persona, kura:”;

 

izslēgt 3.punktu.

 

21.pants. 

(4) Apdrošināšanas komersantam un nedalībvalsts apdrošinātāja filiālei ir pienākums pašai vai pēc Finanšu un kapitāla tirgus komisijas ierosinājuma nekavējoties anulēt piesaistītā apdrošināšanas aģenta reģistrāciju, ja tiek konstatēts, ka attiecīgais aģents nodarbojas ar starpniecību, neievērojot šo likumu.

(5) Piesaistītajam apdrošināšanas aģentam — juridiskajai personai — ir pienākums pašam vai pēc Finanšu un kapitāla tirgus komisijas ierosinājuma nekavējoties atsaukt no amata piesaistītā apdrošināšanas aģenta atbildīgo personu vai darbinieku, kas ir tieši iesaistīts apdrošināšanas starpniecībā, ja tiek konstatēts, ka viņš radījis situāciju, kas var apdraudēt piesaistītā apdrošināšanas aģenta klientu intereses, kā arī neatbilst šajā likumā noteiktajām prasībām.

12. Izteikt 21.panta ceturto un piekto daļu šādā redakcijā:

 "(4) Apdrošināšanas komersants un nedalībvalsts apdrošinātāja filiāle pēc savas iniciatīvas vai pēc Finanšu un kapitāla tirgus komisijas ierosinājuma anulē ierakstu pie­saistīto apdrošināšanas aģentu reģistrā, ja:

1) piesaistītais apdrošināšanas aģents pārkāpis šā likuma prasības;

2) piesaistītais apdrošināšanas aģents pārkāpis normatīvo aktu prasības, kuri regulē noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanu;

3) piesaistītais apdrošināšanas aģents, kas darbojas dalībvalstī, ievērojot dibināšanas vai pakalpojumu sniegšanas brīvības principu, pārkāpis prasības, ku­ras ietvertas dalībvalsts sabiedrības intereses aizsargājošos likumos un citos nor­matīvajos aktos;

4) piesaistītais apdrošināšanas aģents lūdz anulēt ierakstu piesaistīto apdrošināšanas aģentu reģistrā;

5) piesaistītais apdrošināšanas aģents tiek likvidēts.

(5) Ja Finanšu un kapitāla tirgus komisijas izdotais administratīvais akts par ieraksta anulēšanu piesaistīto apdrošināšanas aģentu reģistrā tiek pārsūdzēts, šī pārsūdzēšana neaptur minētā administratīvā akta izpildi."

 

 

 

12. Izteikt 21.panta ceturto un piekto daļu šādā redakcijā:

“(4) Apdrošināšanas komersants un nedalībvalsts apdrošinātāja filiāle pēc savas iniciatīvas vai pēc Finanšu un kapitāla tirgus komisijas ierosinājuma anulē ierakstu piesaistīto apdrošināšanas aģentu reģistrā, ja:

1) piesaistītais apdrošināšanas aģents pārkāpis šo likumu;

2) piesaistītais apdrošināšanas aģents pārkāpis noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanu regulējošos normatīvos aktus;

3) piesaistītais apdrošināšanas aģents, kas darbojas dalībvalstī, ievērojot dibināšanas vai pakalpojumu sniegšanas brīvības principu, pārkāpis dalībvalsts sabiedrības intereses aizsargājošus likumus un citus normatīvos aktus;

4) piesaistītais apdrošināšanas aģents lūdz anulēt ierakstu piesaistīto apdrošināšanas aģentu reģistrā;

5) piesaistītais apdrošināšanas aģents tiek likvidēts.

(5) Ja Finanšu un kapitāla tirgus komisijas izdotais administratīvais akts par ieraksta anulēšanu piesaistīto apdrošināšanas aģentu reģistrā tiek pārsūdzēts, šī pārsūdzēšana neaptur minētā administratīvā akta izpildi.”

 

13. Papildināt IV nodaļu ar 21.1 pantu šādā redakcijā:

 "21.1 pants. (1) Piesaistītajam apdrošināšanas aģentam ir pienākums pa­šam vai pēc Finanšu un kapitāla tirgus komisijas ierosinājuma atsaukt no amata piesaistītā apdrošināšanas aģenta atbildīgo personu vai darbinieku, kas ir tieši iesaistīts apdrošināšanas starpniecībā, ja:

1) tas neatbilst šā likuma 20.panta pirmajā daļā noteiktajām prasībām vai uz to var attiecināt kādu no šā likuma 20.panta otrās daļas punktiem;

2) tas pārkāpis normatīvo aktu prasības, kuri regulē noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanu;

3) tas pārkāpis šā likuma prasības.

(2) Ja Finanšu un kapitāla tirgus komisijas izdotais administratīvais akts par šā panta pirmajā daļā minēto personu atsaukšanu no amata tiek pārsūdzēts, šī pārsūdzēšana neaptur minētā administratīvā akta izpildi.''

 

 

 

13. Papildināt IV nodaļu ar 21.1 pantu šādā redakcijā:

“21.1 pants. (1) Piesaistītajam apdrošināšanas aģentam ir pienākums pašam vai pēc Finanšu un kapitāla tirgus komisijas ierosinājuma atsaukt no amata piesaistītā apdrošināšanas aģenta atbildīgo personu vai apdrošināšanas starpniecībā tieši iesaistītu darbinieku, ja tas:

1) neatbilst šā likuma 20.panta pirmās daļas prasībām vai uz to var attiecināt kādu no šā likuma 20.panta otrās daļas punktiem;

2) pārkāpis noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanu regulējošos normatīvos aktus;

3) pārkāpis šo likumu.

(2) Ja Finanšu un kapitāla tirgus komisijas izdotais administratīvai s akts par šā panta pirmajā daļā minēto personu atsaukšanu no amata tiek pārsūdzēts, šī pārsūdzēšana neaptur minētā administratīvā akta izpildi.”

24.pants. (1) Pirms apdrošināšanas līguma noslēgšanas, arī pirms tā grozīšanas apdrošināšanas starpnieka pienākums ir sniegt klientam vismaz šādu informāciju par savu darbību:

1) apdrošināšanas starpnieka firma (vārds un uzvārds), reģistrācijas numurs, juridiskā adrese, tālruņa (telefaksa) numurs un elektroniskā pasta adrese. Fiziskā persona, kas rīkojas apdrošināšanas starpnieka juridiskās personas vārdā, papildus norāda savu vārdu un uzvārdu;

2) reģistrs, kurā apdrošināšanas starpnieks iekļauts, un veids, kādā var pārliecināties par tā reģistrāciju;

3) vai apdrošināšanas starpniekam ir apdrošināšanas komersantā vai nedalībvalsts apdrošinātājā, kurš izveidojis nedalībvalsts apdrošinātāja filiāli Latvijas Republikā un kura apdrošināšanas pakalpojumus apdrošināšanas starpnieks paredz izplatīt, tieši vai netieši iegūta līdzdalība, kas aptver 10 un vairāk procentus no apdrošināšanas komersanta vai nedalībvalsts apdrošinātāja filiāles mātes sabiedrības balsstiesīgo akciju skaita vai pamatkapitāla;

4) vai apdrošināšanas komersantam, tā mātes sabiedrībai vai nedalībvalsts apdrošinātājam, kurš izveidojis nedalībvalsts apdrošinātāja filiāli Latvijas Republikā, ir apdrošināšanas starpniekā tieši vai netieši iegūta līdzdalība, kas aptver 10 un vairāk procentus no apdrošināšanas starpnieka balsstiesīgo akciju skaita vai pamatkapitāla;

5) kārtība, kādā ārpustiesas ceļā izskatāmas sūdzības un strīdi starp apdrošināšanas starpnieku un klientu.

14.  24.pantā:

izteikt pirmās daļas ievaddaļu šādā redakcijā:

 "(1) Pirms apdrošināšanas līguma noslēgšanas apdrošināšanas starpnieka pienākums ir sniegt klientam vismaz šādu informāciju par savu darbību:";

 

 

 

 

 

 

 

14.  24.pantā:

izteikt pirmās daļas ievaddaļu šādā redakcijā:

 "(1) Pirms apdrošināšanas līguma noslēgšanas apdrošināšanas starpnieka pienākums ir sniegt klientam vismaz šādu informāciju par savu darbību:";

 

 

 

 

(2) Papildus šā panta pirmajā daļā noteiktajai informācijai apdrošināšanas starpnieka pienākums ir informēt klientu, ka:

1) apdrošināšanas starpnieks ir devis padomu vai sagatavojis piedāvājumu, pamatojoties uz vispusīgu piedāvājumu analīzi;

2) apdrošināšanas starpniekam pastāv līgumiskas saistības nodarboties ar apdrošināšanas starpniecību tikai viena vai vairāku noteiktu apdrošināšanas komersantu vai nedalībvalsts apdrošinātāju filiāļu interesēs. Šajā gadījumā apdrošināšanas starpnieks pēc klienta pieprasījuma norāda apdrošināšanas komersantu un nedalībvalsts apdrošinātāju filiāļu firmas un juridiskās adreses;

3) apdrošināšanas starpniekam nepastāv līgumiskas saistības nodarboties ar apdrošināšanas starpniecību tikai viena vai vairāku noteiktu apdrošināšanas komersantu vai nedalībvalsts apdrošinātāja filiāles interesēs un apdrošināšanas starpnieks nav devis padomu vai sagatavojis piedāvājumu, pamatojoties uz vispusīgu piedāvājumu analīzi. Šajā gadījumā apdrošināšanas starpnieks pēc klienta pieprasījuma norāda to apdrošināšanas komersantu vai nedalībvalsts apdrošinātāju filiāļu firmas un juridiskās adreses, kuru interesēs tas nodarbojas vai ir tiesīgs nodarboties ar apdrošināšanas starpniecību.

papildināt otrās daļas 1.punktu ar teikumu šādā redakcijā:

 "Kredītiestādei ir pienākums informēt klientu par to, ka kredītiestāde nav tiesīga dot padomu vai sagatavot piedāvājumu, pamatojoties uz piedāvājumu ana­līzi;";

 

 

 

 

papildināt otrās daļas 1.punktu ar teikumu šādā redakcijā:

 "Kredītiestādei ir pienākums informēt klientu par to, ka kredītiestāde nav tiesīga dot padomu vai sagatavot piedāvājumu, pamatojoties uz piedāvājumu ana­līzi;";

 

 


 

(3) Apdrošināšanas starpnieks pēc klienta pieprasījuma nekavējoties dara zināmu apdrošināšanas starpnieka atlīdzības apmēru par konkrēto piedāvāto apdrošināšanas līgumu.

 

7

 

Deputāte A. Rugāte

Izteikt likuma 24.panta 3.daļu šādā redakcijā:

"(3) Apdrošināšanas starpniekam pirms apdrošināšanas līguma noslēgšanas ir pienākums informēt klientu par apdrošināšanas starpnieka atlīdzības apmēru par konkrēto piedāvāto apdrošināšanas līgumu.".

Atbalstīts

izteikt  trešo daļu šādā redakcijā:

"(3) Apdrošināšanas starpniekam pirms apdrošināšanas līguma noslēgšanas ir pienākums informēt klientu par apdrošināšanas starpnieka atlīdzības apmēru par konkrēto piedāvāto apdrošināšanas līgumu.".

(4) Ja šā panta otrajā vai trešajā daļā minētā informācija tiek sniegta vienīgi pēc klienta pieprasījuma, apdrošināšanas starpniekam ir pienākums informēt klientu, ka tam ir tiesības pieprasīt šādu informāciju.

 

 

 

 

 

 

 

papildināt pantu ar piekto daļu šādā redakcijā:

 "(5) Pirms apdrošināšanas līguma grozīšanas apdrošināšanas starpniekam ir pienākums informēt klientu par izmaiņām šā panta pirmajā daļā minētajā informācijā."

 

 

 

papildināt pantu ar piekto daļu šādā redakcijā:

 "(5) Pirms apdrošināšanas līguma grozīšanas apdrošināšanas starpniekam ir pienākums informēt klientu par izmaiņām šā panta pirmajā daļā minētajā informācijā."

25.pants. Pirms apdrošināšanas līguma noslēgšanas apdrošināšanas starpnieks, pamatojoties uz klienta sniegto informāciju, noskaidro klienta prasības un vajadzības, kā arī iemeslus, kas ir par pamatu klientam sniegtajām konsultācijām par attiecīgo apdrošināšanas pakalpojumu. Šo informāciju apdrošināšanas starpnieks sagatavo atbilstoši piedāvātā apdrošināšanas līguma sarežģītībai.

15.  25.pantā:

papildināt pantu ar otro daļu šādā redakcijā:

 "(2) Strīdus gadījumā apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniekam ir pienākums pierādīt šā likuma 24.pantā un 25.panta pirmajā daļā noteikto prasību izpildi."

 

 

 

 

 

15. Papildināt 25.pantu ar otro daļu šādā redakcijā:

“(2) Strīda gadījumā apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniekam ir pienākums pierādīt šā likuma 24.panta un 25.panta pirmās daļas prasību izpildi.”

 

32.pants.

(6) Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieks var atvērt filiāli citā dalībvalstī 30 dienas pēc tam, kad ir saņēmis Finanšu un kapitāla tirgus komisijas paziņojumu, ka tai nav iebildumu pret filiāles atvēršanu.

16. Papildināt 32.panta sesto daļu ar teikumu šādā redakcijā:

 "Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieks var atvērt filiāli citā dalībvalstī uzreiz pēc tam, kad filiāles dalībvalsts uzraudzības institūcija ir paziņojusi Eiropas Komisijai, ka nav nepieciešama infor­mācija par citu dalīb­valstu apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku nodomu atvērt filiāli tās teritorijā, un ir saņemts Finanšu un kapitāla tirgus komisijas paziņojums, ka tā neiebilst pret filiāles atvēršanu."

 

 

 

16. Papildināt 32.panta sesto daļu ar teikumu šādā redakcijā:

 "Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieks var atvērt filiāli citā dalībvalstī uzreiz pēc tam, kad šīs dalībvalsts uzraudzības institūcija ir paziņojusi Eiropas Komisijai, ka nav nepieciešama infor­mācija par citu dalīb­valstu apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku nodomu atvērt filiāli tās teritorijā, un ir saņemts Finanšu un kapitāla tirgus komisijas paziņojums, ka tā neiebilst pret filiāles atvēršanu."

34.pants.

(4) Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieks var sākt nodarboties ar apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecību citā dalībvalstī, ievērojot pakalpojumu sniegšanas brīvības principu, 30 dienas pēc tam, kad ir saņēmis Finanšu un kapitāla tirgus komisijas paziņojumu, ka tai nav iebildumu pret apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka darbību, ievērojot pakalpojumu sniegšanas brīvības principu.

17. Papildināt 34.panta ceturto daļu ar teikumu šādā redakcijā:

 "Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieks var sākt nodarboties ar apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecību citā dalībvalstī, ievērojot pa­kal­pojumu sniegšanas brīvības principu, uzreiz pēc tam, kad dalībvalsts uzraudzības institūcija ir paziņojusi Eiropas Komisijai, ka nav nepieciešama informācija par citu dalībvalstu apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku nodomu nodarboties ar apdro­šināšanas un pārapdrošināšanas starpniecību tās teritorijā, un ir saņemts Finanšu un kapitāla tirgus komisijas paziņojums, ka tai nav iebildumu pret apdro­šināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka darbību, ievērojot pakalpojumu sniegšanas brīvības principu."

 

 

 

17. Papildināt 34.panta ceturto daļu ar teikumu šādā redakcijā:

“Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieks var sākt nodarboties ar apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecību citā dalībvalstī, ievērojot pakalpojumu sniegšanas brīvības principu, uzreiz pēc tam, kad dalībvalsts uzraudzības institūcija ir paziņojusi Eiropas Komisijai, ka nav nepieciešama informācija par citu dalībvalstu apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku nodomu nodarboties ar apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecību tās teritorijā, un ir saņemts Finanšu un kapitāla tirgus komisijas paziņojums, ka tā neiebilst pret apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka darbību, ievērojot pakalpojumu sniegšanas brīvības principu.”

42.pants. (1) Finanšu un kapitāla tirgus komisija izsniedz atļauju profesionālajai apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku asociācijai un profesionālajai apdrošinātāju asociācijai sniegt atzinumus par apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka atbildīgās personas un apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā tieši iesaistīto darbinieku zināšanu un darba pieredzes pietiekamību.

(2) Lai saņemtu šā panta pirmajā daļā minēto atļauju, profesionālā apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku asociācija iesniedz Finanšu un kapitāla tirgus komisijai:

1) iesniegumu šā panta pirmajā daļā minētās atļaujas saņemšanai;

2) apdrošināšanas brokeru, apdrošināšanas atbildīgo personu un apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā tieši iesaistīto darbinieku apmācības programmu un tās izpildes nodrošinājumu;

3) profesionālās apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku asociācijas izstrādāto apdrošināšanas brokeru profesionālās darbības ētikas kodeksu.

(3) Lai saņemtu šā panta pirmajā daļā minēto atļauju, profesionālā apdrošinātāju asociācija iesniedz Finanšu un kapitāla tirgus komisijai:

1) iesniegumu šā panta pirmajā daļā minētās atļaujas saņemšanai;

2) apdrošināšanas aģentu, apdrošināšanas aģenta atbildīgo personu un apdrošināšanas starpniecībā tieši iesaistīto darbinieku apmācības programmu un tās izpildes nodrošinājumu;

3) profesionālās apdrošinātāju asociācijas izstrādāto apdrošināšanas aģentu profesionālās darbības ētikas kodeksu.

(4) Iesniegumu par šā panta pirmajā daļā minētās atļaujas izsniegšanu Finanšu un kapitāla tirgus komisija izskata un lēmumu par atļaujas izsniegšanu vai atteikumu pieņem 30 dienu laikā pēc tam, kad saņemti visi šā panta otrajā un trešajā daļā noteiktie dokumenti, kas noformēti atbilstoši to normatīvo aktu prasībām, kuri regulē dokumentu noformēšanas kārtību.

 

18. Papildināt 42.pantu ar piekto, sesto, septīto un astoto daļu šādā redak­cijā:

 ''(5) Finanšu un kapitāla tirgus komisija pieņem lēmumu par atteikumu izsniegt šā panta pirmajā daļā minēto atļauju profesionālajai apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku asociācijai vai profesionālajai apdrošinātāju asociācijai, ja:

1) nav iesniegti visi šā panta otrajā vai trešajā daļā minētie dokumenti vai arī iesniegtajos dokumentos ir nepatiesas vai nepilnīgas ziņas;

2) profesionālās apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku asociācijas vai profesionālās apdrošinātāju asociācijas iesniegtā apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka atbildīgās personas un apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā tieši iesaistīto darbinieku apmācības programma nenodrošina apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka atbildīgās personas un apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā tieši iesaistīto darbinieku zināšanu un darba pieredzes pietiekamības pārbaudi atbilstoši šajā likumā noteiktajām prasībām;

3) apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka atbildīgās personas un apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā tieši iesaistīto darbinieku apmācības programmas izpildes nodrošinājums nav pietiekams apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka atbildīgās personas un apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā tieši iesaistīto darbinieku zināšanu un darba pieredzes pietiekamības pārbaudei atbilstoši šajā likumā noteiktajām prasībām.

(6) Finanšu un kapitāla tirgus komisija anulē šā panta pirmajā daļā minēto atļauju profesionālajai apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku asociāci­jai un profesionālajai apdrošinātāju asociācijai, ja:

1) konstatēts kāds no šā panta piektajā daļā minētajiem gadījumiem;

2) profesionālā apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku asociācija vai profesionālā apdrošinātāju asociācija nenodrošina vai nodrošina nepienācīgi apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka atbildīgās personas un apdro­šināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā tieši iesaistīto darbinieku zināšanu un darba pieredzes pietiekamības pārbaudi;

3) profesionālā apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku asociācija vai profesionālā apdrošinātāju asociācija pārkāpj šā likuma prasības.


(7) Izvērtējot izdarīto pārkāpumu, kas ļauj anulēt šā panta pirmajā daļā minēto atļauju, Finanšu un kapitāla tirgus komisijai pirms atļaujas anulēšanas ir tiesības brīdināt profesionālo apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku asociāciju vai profesionālo apdrošinātāju asociāciju un noteikt atbilstošu termiņu pārkāpumu novēršanai.

(8) Ja Finanšu un kapitāla tirgus komisijas izdotais administratīvais akts par šā panta pirmajā daļā minētās atļaujas anulēšanu tiek pārsūdzēts, šī pārsūdzēšana neaptur minētā administratīvā akta izpildi.''

 

 

 

18. Papildināt 42.pantu ar piekto, sesto, septīto un astoto daļu šādā redakcijā:

“(5) Finanšu un kapitāla tirgus komisija pieņem lēmumu par atteikumu izsniegt šā panta pirmajā daļā minēto atļauju profesionālajai apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku asociācijai vai profesionālajai apdrošinātāju asociācijai, ja:

1) nav iesniegti visi šā panta otrajā vai trešajā daļā minētie dokumenti vai arī iesniegtajos dokumentos ir nepatiesas vai nepilnīgas ziņas;

2) profesionālās apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku asociācijas vai profesionālās apdrošinātāju asociācijas iesniegtā apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka atbildīgās personas un apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā tieši iesaistītu darbinieku apmācības programma nenodrošina apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka atbildīgās personas un apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā tieši iesaistīto darbinieku zināšanu un darba pieredzes pietiekamības pārbaudi atbilstoši šā likuma prasībām;

3) apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka atbildīgās personas un apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā tieši iesaistītu darbinieku apmācības programmas izpildes nodrošinājums nav pietiekams apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka atbildīgās personas un apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā tieši iesaistītu darbinieku zināšanu un darba pieredzes pietiekamības pārbaudei atbilstoši šā likuma prasībām.

(6) Finanšu un kapitāla tirgus komisija anulē šā panta pirmajā daļā minēto atļauju profesionālajai apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku asociācijai un profesionālajai apdrošinātāju asociācijai, ja:

1) konstatēts kāds no šā panta piektajā daļā minētajiem gadījumiem;

2) profesionālā apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku asociācija vai profesionālā apdrošinātāju asociācija nenodrošina vai pienācīgi nenodrošina apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka atbildīgās personas un apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā tieši iesaistītu darbinieku zināšanu un darba pieredzes pietiekamības pārbaudi;

3) profesionālā apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku asociācija vai profesionālā apdrošinātāju asociācija pārkāpj šo likumu.

(7) Izvērtējot izdarīto pārkāpumu, kurš ļauj anulēt šā panta pirmajā daļā minēto atļauju, Finanšu un kapitāla tirgus komisija ir tiesīga pirms atļaujas anulēšanas brīdināt profesionālo apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku asociāciju vai profesionālo apdrošinātāju asociāciju un noteikt atbilstošu termiņu pārkāpumu novēršanai.

(8) Ja Finanšu un kapitāla tirgus komisijas izdotais administratīvais akts par šā panta pirmajā daļā minētās atļaujas anulēšanu tiek pārsūdzēts, šī pārsūdzēšana neaptur minētā administratīvā akta izpildi.”

 

19. Papildināt likumu ar 43., 44. un 45.pantu šādā redakcijā:

 "43.pants. Finanšu un kapitāla tirgus komisijai ir tiesības pieprasīt no profesionālās apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku asociācijas un profesionālās apdrošinātāju asociācijas informāciju un dokumentus par to darbību, kas ir saistīta ar apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka atbildīgās personas un apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā tieši iesaistīto darbinieku zināšanu un darba pieredzes pietiekamības pārbaudi, un, ja nepieciešams, veikt pārbaudi.

 44.pants. Profesionālās apdrošināšanas un pārap­drošināšanas starpnieku asociācijas un profesionālās apdrošinātāju asociācijas lēmumus par atzinumu sniegšanu par apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka atbildīgās personas un apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā tieši iesaistīto darbinieku zināšanu un darba pieredzes pietiekamību ieinteresētās personas var pārsūdzēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

 45.pants. (1) Ja apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieks nepilda šā likuma 3.panta otrajā un piektajā daļā, 4.panta pirmajā daļā, 10.panta pirmās daļas 7., 8., 9. un 10.punktā noteiktās prasības, 16.panta trešajā daļā, 18.panta pirmajā daļā, 21.1 panta pirmajā daļā un 24.pantā noteiktās prasības vai apdro­šināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka darbība neatbilst šā likuma 1.panta pirmās daļas 5., 6. un 7.punktā noteiktajām prasībām, Finanšu un kapitāla tirgus komisija uzliek apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniekam soda naudu līdz 10000 latu. Ja apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieks pār­kāpj normatīvo aktu prasības, kuri regulē noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanu, Finanšu un kapitāla tirgus komisija uzliek apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniekam soda naudu līdz 100000 latu.

 
(2) Ja apdrošināšanas komersants un nedalībvalsts apdrošinātāja filiāle nepilda šā likuma 16.panta pirmajā daļā noteiktās prasības, Finanšu un kapitāla tirgus komisija uzliek apdrošināšanas komersantam un nedalībvalsts apdrošinātāja filiālei soda naudu 1000 latu apmērā. Ja apdrošināšanas komersants un nedalībvalsts apdrošinātāja filiāle nepilda šā likuma 20.panta trešajā un ceturtajā daļā un 21.panta ceturtajā daļā noteiktās prasības, Finanšu un kapitāla tirgus komisija uzliek apdrošināšanas komersantam un nedalībvalsts apdrošinātāja filiālei soda naudu līdz 10000 latu.''

 

 

 

19. Papildināt likumu ar 43., 44. un 45.pantu šādā redakcijā:

“43.pants. Finanšu un kapitāla tirgus komisijai ir tiesības pieprasīt no profesionālās apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku asociācijas un profesionālās apdrošinātāju asociācijas informāciju un dokumentus par to darbību, kas saistīta ar apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka atbildīgās personas un apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā tieši iesaistītu darbinieku zināšanu un darba pieredzes pietiekamības pārbaudi, un, ja nepieciešams, veikt pārbaudi.

44.pants. Profesionālās apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku asociācijas un profesionālās apdrošinātāju asociācijas lēmumus par atzinumu sniegšanu par apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka atbildīgās personas un apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā tieši iesaistītu darbinieku zināšanu un darba pieredzes pietiekamību ieinteresētās personas var pārsūdzēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

45.pants. (1) Ja apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieks nepilda šā likuma 3.panta otrās un piektās daļas, 4.panta pirmās daļas, 10.panta pirmās daļas 7., 8., 9. un 10.punkta, 16.panta trešās daļas, 18.panta pirmās daļas, 21.1 panta pirmās daļas un 24.panta prasības vai apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka darbība neatbilst šā likuma 1.panta pirmās daļas 5., 6. un 7.punkta prasībām, Finanšu un kapitāla tirgus komisija uzliek apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniekam soda naudu līdz 10 000 latu. Ja apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieks pārkāpj noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju un terorisma finansēšanas novēršanu regulējošos normatīvos aktus, Finanšu un kapitāla tirgus komisija uzliek apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniekam soda naudu līdz 100 000 latu.

(2) Ja apdrošināšanas komersants un nedalībvalsts apdrošinātāja filiāle nepilda šā likuma 16.panta pirmās daļas prasības, Finanšu un kapitāla tirgus komisija uzliek apdrošināšanas komersantam un nedalībvalsts apdrošinātāja filiālei soda naudu 1000 latu apmērā. Ja apdrošināšanas komersants un nedalībvalsts apdrošinātāja filiāle nepilda šā likuma 20.panta trešās un ceturtās daļas un 21.panta ceturtās daļas prasības, Finanšu un kapitāla tirgus komisija uzliek apdrošināšanas komersantam un nedalībvalsts apdrošinātāja filiālei soda naudu līdz 10 000 latu.”

Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu

Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 9.decembra direktīvas 2002/92/EK par apdrošināšanas starpniecību.

20. Papildināt likumu ar informatīvu atsauci uz Eiropas Savienības direktīvu šādā redakcijā:

''Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu

 Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 9.decembra Direktīvas 2002/92/EK par apdrošināšanas starpniecību.'' 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

Juridiskais birojs

Izslēgt likumprojekta 20.panta tekstu (atsauci uz Eiropas Savienības direktīvu, jo likumā jau ir atsauce uz šo direktīvu) un  vienlaikus likumprojekta pārejas noteikumu izteikt kā 20.pantu šādā redakcijā:

“20. Papildināt likuma pārejas noteikumus ar 6.punktu šādā redakcijā:

“6. Personas, kuras saņēmušas Finanšu un kapitāla tirgus komisijas izsniegto apdrošināšanas brokera sertifikātu, bet ilgāk par gadu, sākot no 2008.gada................, nav nodarbojušās ar apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecību vai nav bijušas darba tiesiskajās attiecībās ar apdrošināšanas vai pārapdrošināšanas starpnieku, ir tiesīgas sākt nodarboties ar apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecību vai stāties darba tiesiskajās attiecībās ar apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku, izpildot likumā noteiktās prasības. Šādām personām nav piemērojamas šā  likuma pārejas noteikumu 5.punkta prasības.””

 

Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija

Izslēgt likumprojekta 20.pantu.

Atbalstīts. Iekļauts komisijas priekšliku-mos Nr.9, Nr.10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Atbalstīts

 

 

Pārejas noteikumi

5. Personas, kuras līdz šā likuma spēkā stāšanās dienai saskaņā ar Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likuma 82.panta pirmo daļu saņēmušas Finanšu un kapitāla tirgus komisijas izsniegto apdrošināšanas brokera sertifikātu, ir tiesīgas nodarboties ar apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecību apdrošināšanas brokera, apdrošināšanas aģenta, apdrošināšanas brokera vai apdrošināšanas aģenta atbildīgās personas vai apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā tieši iesaistīta darbinieka statusā un uz tām nav attiecināmas šā likuma 17.panta pirmās daļas 1., 2., 4. un 5.punktā un 17.panta otrās daļas 4. un 5.punktā minētās prasības.

 

 

Pārejas noteikums

 Personas, kuras saņēmušas Finanšu un kapitāla tirgus komisijas izsniegto apdrošināšanas brokera sertifikātu, bet ilgāk par gadu no šā likuma spēkā stāšanās dienas nav nodarbojušās ar apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecību vai nav bijušas darba tiesiskajās attiecībās ar apdrošināšanas vai pārapdrošināšanas starpnieku, ir tiesīgas sākt nodarboties ar apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecību vai stāties darba tiesiskajās attiecībās ar apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku, izpildot likumā noteiktās prasības. Šādām personām nav piemērojamas Apdrošināšanas un pārap­drošināšanas starpnieku darbības likuma pārejas noteikumu 5.punkta prasības.

10

 

Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija

Izteikt likumprojekta pārejas noteikumu kā 20.pantu šādā redakcijā:

“20. Papildināt likuma pārejas noteikumus ar 6.punktu šādā redakcijā:

“6. Personas, kuras saņēmušas Finanšu un kapitāla tirgus komisijas izsniegto apdrošināšanas brokera sertifikātu, bet ilgāk par gadu, sākot no 2008.gada 1.janvāra, nav nodarbojušās ar apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecību vai nav bijušas darba tiesiskajās attiecībās ar apdrošināšanas vai pārapdrošināšanas starpnieku, ir tiesīgas sākt nodarboties ar apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecību vai stāties darba tiesiskajās attiecībās ar apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku, izpildot likuma prasības. Šādām personām nav piemērojamas šā  likuma pārejas noteikumu 5.punkta prasības.””

Atbalstīts

20. Papildināt likuma pārejas noteikumus ar 6.punktu šādā redakcijā:

“6. Personas, kuras saņēmušas Finanšu un kapitāla tirgus komisijas izsniegto apdrošināšanas brokera sertifikātu, bet ilgāk par gadu, sākot no 2008.gada 1.janvāra, nav nodarbojušās ar apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecību vai nav bijušas darba tiesiskajās attiecībās ar apdrošināšanas vai pārapdrošināšanas starpnieku, ir tiesīgas sākt nodarboties ar apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecību vai stāties darba tiesiskajās attiecībās ar apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku, izpildot likuma prasības. Šādām personām nav piemērojamas šā  likuma pārejas noteikumu 5.punkta prasības.””

 

 

11

 

 

 

 

 

 

12

 

 

Juridiskais birojs

Papildināt likuma tekstu beigās ar normu par likuma spēkā stāšanos, izsakot to šādā redakcijā:

“Likums stājas spēkā 2008.gada.................”

 

Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija

Papildināt likuma tekstu beigās ar normu par likuma spēkā stāšanos, izsakot to šādā redakcijā:

“Likums stājas spēkā 2008.gada 1.janvārī.”

Atbalstīts. Iekļauts komisijas priekšliku-mā Nr.12

 

 

Atbalstīts

 

Likums stājas spēkā 2008.gada 1.janvārī.