LATVIJAS
REPUBLIKAS SAEIMA
BUDŽETA
UN FINANŠU (NODOKĻU) KOMISIJA
Jēkaba iela 10/12 LV 1811 tālr. 708
7318, fakss 708 7317
________________________________________________________________
Rīgā
2007.gada
4.oktobris
Budžeta
un finanšu (nodokļu) komisija lūdz iekļaut Saeimas kārtējās sēdes darba kārtībā
likumprojekta "Grozījumi
Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku darbības likumā" (Nr.377/Lp9)
izskatīšanu 2.lasījumā.
Pielikumā: Komisijas apkopotie priekšlikumi uz ____
lpp.
Ar
cieņu,
komisijas
priekšsēdētājs K.Leiškalns
Budžeta un finanšu (nodokļu)
komisija
Likumprojekts otrajam lasījumam
Grozījumi Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas
starpnieku darbības likumā
Spēkā esošā redakcija |
Pirmā lasījuma redakcija |
Nr. |
Priekšlikumi (12) |
Komisijas
atzinums |
Komisijas
atbalstītā redakcija (ar valodas speciālistu labojumiem) |
|
Izdarīt Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas
starpnieku darbības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 2005, 8.nr.) šādus grozījumus: |
|
|
|
Izdarīt Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas
starpnieku darbības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 2005, 8.nr.) šādus grozījumus: |
3.pants. (1) Ikviena persona šajā likumā noteiktajā kārtībā
ir tiesīga nodarboties ar apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecību. (2) Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas
starpnieks nav tiesīgs izplatīt apdrošināšanas un pārapdrošināšanas
pakalpojumus, kuru izplatīšana ir pretrunā ar Apdrošināšanas sabiedrību un to
uzraudzības likumu. (3) Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas
starpniekam, kas nodarbojas ar apdrošināšanas un pārapdrošināšanas
starpniecību ārvalstīs, ir pienākums ievērot ārvalstu normatīvo aktu
prasības. (4) Apdrošināšanas komersants un nedalībvalsts
apdrošinātāja filiāle ir tiesīga nodarboties ar apdrošināšanas starpniecību
Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likumā noteiktajā kārtībā. |
1. Papildināt
3.pantu ar piekto, sesto, septīto un astoto daļu šādā redakcijā: "(5) Apdrošināšanas
aģents, kas ir kredītiestāde, ir tiesīgs nodarboties ar apdrošināšanas
starpniecību vairāku apdrošināšanas komersantu vai nedalībvalsts
apdrošinātāja filiāļu vārdā vai interesēs, ja apdrošināšana ir papildpakalpojums
kredītiestādes pamatdarbības ietvaros sniegtajam pakalpojumam. Kredītiestāde
nav tiesīga dot padomu vai sagatavot piedāvājumu, pamatojoties uz piedāvājumu
analīzi. |
1 |
Juridiskais
birojs Aizstāt
likumprojekta 1.pantā (likuma 3.panta piektajā daļā) vārdus vārdā vai interesēs ar
vārdiem vārdā un interesēs. |
Atbalstīts |
1. Papildināt
3.pantu ar piekto, sesto, septīto un astoto daļu šādā redakcijā: "(5) Apdrošināšanas
aģents kredītiestāde ir tiesīgs nodarboties ar apdrošināšanas
starpniecību vairāku apdrošināšanas komersantu vai nedalībvalsts
apdrošinātāja filiāļu vārdā un interesēs
, ja apdrošināšana ir
papildpakalpojums kredītiestādes pamatdarbības ietvaros sniegtajam
pakalpojumam. Kredītiestāde nav tiesīga dot padomu vai sagatavot piedāvājumu,
pamatojoties uz piedāvājumu analīzi. |
|
(6) Apdrošināšanas
un pārapdrošināšanas starpnieka juridiskās personas atbildīgā persona un
darbinieks, kas ir tieši iesaistīts apdrošināšanas un pārapdrošināšanas
starpniecībā, nav tiesīgs stāties darba tiesiskajās attiecībās ar citu
apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku. |
|
|
|
(6) Apdrošināšanas
un pārapdrošināšanas starpnieka juridiskās personas atbildīgā persona un
darbinieks, kas ir tieši iesaistīts apdrošināšanas un pārapdrošināšanas
starpniecībā, nav tiesīgs stāties darba tiesiskajās attiecībās ar citu
apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku. |
|
(7) Persona,
kas nodarbojas ar apdrošināšanas starpniecību apdrošināšanas aģenta
pašnodarbinātās personas statusā, nav tiesīga vienlaikus nodarboties ar
apdrošināšanas vai pārapdrošināšanas starpniecību uz darba tiesisko
attiecību pamata. |
2 |
Juridiskais
birojs Ierosinām apspriest, vai likumprojekta 1.pants (likuma 3.panta
septītajā daļā) pēc vārdiem uz darba tiesisko attiecību pamata nebūtu
papildināms ar vārdiem kā arī nav tiesīga, esot pašnodarbinātās personas
statusā, veikt starpniecības darbības cita apdrošināšanas komersanta vārdā un
interesēs. |
Atbalstīts |
(7) Persona,
kas nodarbojas ar apdrošināšanas starpniecību apdrošināšanas aģenta pašnodarbinātās
personas statusā, nav tiesīga vienlaikus nodarboties ar apdrošināšanas vai
pārapdrošināšanas starpniecību uz darba tiesisko attiecību pamata, kā arī nav tiesīga, esot pašnodarbinātās
personas statusā, veikt starpniecības darbības cita apdrošināšanas komersanta vārdā un
interesēs. |
|
(8) Ja
atbildīgā persona vai darbinieks, kas ir tieši iesaistīts apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpniecībā, ir pārtraucis pildīt minētos pienākumus uz
laiku, kas ir ilgāks par gadu, apdrošināšanas brokerim un apdrošināšanas
aģentam nav tiesību stāties darba tiesiskajās attiecībās ar šādu personu." |
|
|
|
(8) Ja
atbildīgā persona vai darbinieks, kas ir tieši iesaistīts apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpniecībā, pārtraucis pildīt minētos pienākumus uz laiku,
kas ir ilgāks par gadu, apdrošināšanas brokerim un apdrošināšanas aģentam
nav tiesību stāties darba tiesiskajās attiecībās ar šādu personu." |
7.pants. (1) Šis likums neattiecas uz personām, kuras
nodarbojas ar apdrošināšanas starpniecību, ja: 1) apdrošināšanas starpniecībai
nepieciešamas zināšanas tikai par apdrošināšanas līguma noteikumiem; 2) apdrošināšanas līgums nav dzīvības
apdrošināšanas līgums; 3) saskaņā ar apdrošināšanas līgumu
neapdrošina ar civiltiesisko atbildību saistītos riskus; 4) ar apdrošināšanas starpniecību nodarbojas
persona, kuras pamatdarbība nav apdrošināšanas starpniecība; 5) apdrošināšana ir vienīgi papildinājums
piegādātajai precei vai sniegtajam pakalpojumam un apdrošināšana paredz vienu
no šādiem gadījumiem: a) tādu zaudējumu segšanu, kuri ir saistīti
ar preces bojājumu vai zudumu, b) tādu zaudējumu segšanu, kuri ir saistīti
ar bagāžas bojājumu, zudumu un citiem ar ceļojuma pakalpojumiem saistītiem
riskiem, kā arī ar dzīvības apdrošināšanu un civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu,
ja tās ir papildu risks apdrošināšanai, kura attiecas uz sniegto ceļojuma
pakalpojumu; 6) apdrošināšanas prēmijas apmērs gadā nav
lielāks par 500 eiru ekvivalentu, kas pārrēķināts latos pēc Latvijas Bankas
noteiktā valūtas kursa, un kopējais apdrošināšanas līguma darbības termiņš,
ieskaitot pārjaunojumus, nepārsniedz piecus gadus. |
2. 7.pantā: izteikt pirmās
daļas ievaddaļu šādā redakcijā: "(1) Šis
likums neattiecas uz personām, kuras
nodarbojas ar apdrošināšanas starpniecību, ja vienlaikus tiek izpildīti šādi nosacījumi:"; izteikt
pirmās daļas 5.punkta ''a'' apakšpunktu šādā redakcijā: "a)
tādu zaudējumu segšanu, kuri ir saistīti ar piegādātās preces bojājumu vai
zudumu;". |
|
|
|
2. 7.panta pirmajā
daļā: izteikt ievaddaļu
šādā redakcijā: (1) Šis
likums neattiecas uz personām, kuras
nodarbojas ar apdrošināšanas starpniecību, ja vienlaikus tiek izpildīti šādi nosacījumi:; izteikt 5.punkta
a apakšpunktu šādā redakcijā: a) tādu zaudējumu
segšanu, kuri ir saistīti ar piegādātās preces bojājumu vai zudumu,. |
10.pants. (1) Lai reģistrētos apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpnieku reģistrā, apdrošināšanas un pārapdrošināšanas
starpnieks iesniedz Finanšu un kapitāla tirgus komisijai: 1) pilnvarotas personas parakstītu šai
komisijai adresētu pieteikumu, kurā uzskaitīti visi tam pievienotie
dokumenti; 2) ziņas par atbildīgo personu; 3) ziņas par apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpnieka veidu; 4) civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas
polisi (tās kopiju) vai šā likuma 13.pantā minēto līgumu (tā kopiju) ar
apdrošināšanas komersantu, nedalībvalsts apdrošinātāja filiāli vai
pārapdrošinātāju; 5) dokumentus, kas apliecina šā likuma
14.pantā minēto prasību izpildi; 6) līgumu (tā kopiju) ar kredītiestādi par
atsevišķa naudas konta atvēršanu, kurā norādīts, ka kontā esošie naudas
līdzekļi ir apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka darbības rezultātā
iegūtie naudas līdzekļi saskaņā ar šā likuma 15.panta prasībām; 7) procedūru, kādā apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpnieks nodrošina šā likuma 17.panta prasību izpildi; 8) informācijas sistēmas aizsardzības
procedūru; 9) neparastu un aizdomīgu finanšu darījumu
identifikācijas procedūru; 10) procedūru, kādā apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpnieks izskata klientu sūdzības. |
3. 10.pantā: izteikt pirmās
daļas 2.punktu šādā redakcijā: "2)
ziņas par atbildīgo personu un kompetentas valsts institūcijas izsniegtu
dokumentu, kas apliecina, ka uz atbildīgo personu neattiecas neviens no šā
likuma 17.panta ceturtajā daļā minētajiem apstākļiem;"; izslēgt
pirmās daļas 5.punktu. |
|
|
|
3. 10.panta
pirmajā daļā: izteikt 2.punktu
šādā redakcijā: 2) ziņas par
atbildīgo personu un kompetentas valsts institūcijas izsniegtu dokumentu, kas
apliecina, ka uz atbildīgo personu neattiecas neviens no šā likuma 17.panta
ceturtajā daļā minētajiem apstākļiem;; izslēgt 5.punktu. |
11.pants. (2) Finanšu un kapitāla tirgus komisija
anulē ierakstu apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku reģistrā, ja: 1) konstatēts kāds no šā panta pirmajā daļā
minētajiem gadījumiem; 2) apdrošināšanas un pārapdrošināšanas
starpnieks ilgāk par gadu nav nodarbojies ar apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpniecību; 3) apdrošināšanas un pārapdrošināšanas
starpnieks pārkāpis šā likuma prasības; 4) apdrošināšanas un pārapdrošināšanas
starpnieks pārkāpis noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanu
regulējošu normatīvo aktu prasības; 5) apdrošināšanas un pārapdrošināšanas
starpnieks, kas darbojas dalībvalstī, ievērojot dibināšanas vai pakalpojumu
sniegšanas brīvības principu, pārkāpis dalībvalsts sabiedrības intereses
aizsargājošajos likumos un citos normatīvajos aktos ietvertās prasības. |
4. Papildināt
11.panta otro daļu ar 6. un 7.punktu šādā redakcijā: "6) apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpnieks lūdz anulēt ierakstu apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpnieku reģistrā; 7) apdrošināšanas un pārapdrošināšanas
starpnieks tiek likvidēts." |
|
|
|
4. Papildināt
11.panta otro daļu ar 6. un 7.pun
ktu šādā redakcijā: 6) apdrošināšanas un pārapdrošināšanas
starpnieks lūdz anulēt ierakstu apdrošināšanas un pārapdrošināšanas
starpnieku reģistrā; 7) apdrošināšanas un pārapdrošināšanas
starpnieks tiek likvidēts. |
14.pants. (1) Apdrošināšanas brokera juridiskās
personas pamatkapitālam jābūt ne mazākam par 50 000 eiru ekvivalentu,
kas pārrēķināts latos pēc Latvijas Bankas noteiktā valūtas kursa. (2) Nedalībvalsts apdrošināšanas brokera
filiāle šā panta pirmajā daļā minēto summu nogulda kā drošības naudu Latvijas
Republikā reģistrētā kredītiestādē. Noguldījumam jābūt brīvi pieejamam, tas
nevar būt apgrūtināts, un tā pārvietošana iespējama tikai ar Finanšu un
kapitāla tirgus komisijas atļauju. |
5. Izslēgt
14.pantu. |
|
|
|
5. Izslēgt
14.pantu. |
15.pants. (3) Šā panta pirmajā daļā minētos
naudas līdzekļus drīkst ieguldīt termiņnoguldījumos kredītiestādēs, bet šādu
termiņnoguldījumu līgumu termiņš nedrīkst pārsniegt 30 dienas. |
6. Izteikt 15.panta trešo daļu šādā redakcijā: "(3) Šā panta pirmajā daļā minētos naudas līdzekļus drīkst
ieguldīt termiņnoguldījumos tādās kredītiestādēs un ar tādiem nosacījumiem,
kuri pieļauj izbeigt šādu termiņnoguldījumu līgumu darbību pirms
termiņa un saņemt ieguldītos līdzekļus ne ilgāk kā 30 dienu laikā no dienas,
kad nosūtīts paziņojums par termiņnoguldījuma līguma izbeigšanu." |
3 |
Juridiskais
birojs Aizstāt likumprojekta 6.pantā (likuma
15.panta trešajā daļā) vārdus pieļauj izbeigt ar vārdiem paredz iespēju
izbeigt. |
Atbalstīts |
6. Izteikt 15.panta trešo daļu šādā redakcijā: "(3) Šā panta pirmajā daļā minētos naudas līdzekļus drīkst ieguldīt
termiņnoguldījumos tādās kredītiestādēs un ar tādiem nosacījumiem, kuri paredz iespēju izbeigt šādu termiņnoguldījumu
līgumu darbību pirms termiņa un saņemt ieguldītos līdzekļus ne ilgāk kā 30
dienu laikā no dienas, kad nosūtīts paziņojums par termiņnoguldījuma līguma
izbeigšanu." |
16.pants. Finanšu un kapitāla tirgus komisija pieprasa,
lai apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieks iesniedz pārskatus par tā
darbību, nosakot šo pārskatu formu, saturu un iesniegšanas termiņu. |
7. Izteikt
16.pantu šādā redakcijā: "16.pants. (1) Apdrošināšanas komersantam un
nedalībvalsts apdrošinātāja filiālei ir pienākums informēt Finanšu un
kapitāla tirgus komisiju par sadarbības līguma ar apdrošināšanas aģentu
izbeigšanu. (2) Apdrošināšanas brokerim un apdrošināšanas
aģentam ir pienākums informēt Finanšu un kapitāla tirgus komisiju par
apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecības pakalpojumu sniegšanas
pārtraukšanu vai izbeigšanu. (3) Apdrošināšanas brokeri
profesionālās apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku asociācijas
noteiktajā kārtībā iesniedz profesionālajai apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpnieku asociācijai informāciju par apdrošināšanas
brokeru parakstīto apdrošināšanas prēmiju apmēru sadalījumā pa apdrošināšanas
veidiem un apdrošināšanas sabiedrībām." |
|
|
|
7. Izteikt
16.pantu šādā redakcijā: 16.pants. (1) Apdrošināšanas komersantam un
nedalībvalsts apdrošinātāja filiālei ir pienākums informēt Finanšu un
kapitāla tirgus komisiju par to, ka sadarbības līgums ar apdrošināšanas aģentu
tiek izbeigts. (2) Apdrošināšanas brokerim un
apdrošināšanas aģentam ir pienākums informēt Finanšu un kapitāla tirgus
komisiju par to, ka apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecības
pakalpojumu sniegšana tiek pārtraukta vai izbeigta. (3) Apdrošināšanas brokeri
profesionālās apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku asociācijas
noteiktajā kārtībā iesniedz profesionālajai apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpnieku asociācijai informāciju par apdrošināšanas
brokeru parakstīto apdrošināšanas prēmiju apmēru sadalījumā pa apdrošināšanas
veidiem un apdrošināšanas sabiedrībām. |
17.pants. (1) Par apdrošināšanas brokeri,
apdrošināšanas brokera juridiskās personas atbildīgo personu un darbinieku,
kas ir tieši iesaistīts apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā, var
būt rīcībspējīga fiziskā persona, kura: 1) sasniegusi divdesmit viena gada vecumu; 2) ieguvusi atbilstošu augstāko izglītību; 3) prot valsts valodu; 4) ieguvusi apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpniecības veikšanai nepieciešamas un profesionālās
apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku asociācijas atzītas zināšanas; 5) ieguvusi profesionālās apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpnieku asociācijas atzītu vismaz triju gadu darba
pieredzi; 6) ir persona ar nevainojamu reputāciju un
uz kuru neattiecas neviens no šā panta ceturtajā daļā minētajiem apstākļiem. |
8. 17.pantā: izteikt pirmās
daļas ievaddaļu šādā redakcijā: "(1) Par
apdrošināšanas brokeri pašnodarbināto personu, apdrošināšanas brokera
juridiskās personas atbildīgo personu un darbinieku, kas ir tieši iesaistīts
apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā, var būt rīcībspējīga
fiziskā persona, kura:"; izslēgt
pirmās daļas 3.punktu; |
4 |
Juridiskais
birojs Aizstāt likumprojekta 8.pantā (likuma
17.panta pirmajā daļā) vārdus pašnodarbināto personu ar vārdiem pašnodarbinātās
personas statusā. |
Atbalstīts |
8. 17.pantā: izteikt pirmās
daļas ievaddaļu šādā redakcijā: (1) Par
apdrošināšanas brokeri pašnodarbinātās
personas statusā, apdrošināšanas
brokera juridiskās personas atbildīgo personu un apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpniecībā tieši iesaistītu darbinieku var būt
rīcībspējīga fiziskā persona, kura:; izslēgt pirmās
daļas 3.punktu; |
(2) Par apdrošināšanas aģentu,
apdrošināšanas aģenta juridiskās personas atbildīgo personu un darbinieku,
kas ir tieši iesaistīts apdrošināšanas starpniecībā, var būt rīcībspējīga
fiziskā persona, kura: 1) sasniegusi astoņpadsmit gadu vecumu; 2) ieguvusi vidējo izglītību; 3) prot valsts valodu; 4) ieguvusi apdrošināšanas starpniecības
veikšanai nepieciešamas un profesionālās apdrošinātāju asociācijas atzītas
zināšanas; 5) ieguvusi profesionālās apdrošinātāju
asociācijas atzītu vismaz viena gada darba pieredzi; 6) ir persona ar nevainojamu reputāciju un
uz kuru neattiecas neviens no šā panta ceturtajā daļā minētajiem apstākļiem. |
izteikt otrās
daļas ievaddaļu šādā redakcijā: "(2)
Par apdrošināšanas aģentu pašnodarbināto personu, apdrošināšanas
aģenta juridiskās personas atbildīgo personu un darbinieku, kas ir tieši
iesaistīts apdrošināšanas starpniecībā, var būt rīcībspējīga fiziskā persona,
kura:"; izslēgt otrās
daļas 3.punktu. |
5 |
Juridiskais
birojs Aizstāt likumprojekta 8.pantā (likuma
17.panta otrajā daļā) vārdus pašnodarbināto personu ar vārdiem
pašnodarbinātās personas statusā. |
Atbalstīts |
izteikt otrās
daļas ievaddaļu šādā redakcijā: (2) Par
apdrošināšanas aģentu pašnodarbinātās
personas statusā, apdrošināšanas
aģenta juridiskās personas atbildīgo
personu un apdrošināšanas starpniecībā tieši iesaistītu darbinieku var būt
rīcībspējīga fiziskā persona, kura:; izslēgt otrās
daļas 3.punktu. |
18.pants. Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniekam
juridiskajai personai ir pienākums pašam vai pēc Finanšu un kapitāla tirgus
komisijas ierosinājuma nekavējoties atsaukt no amata apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpnieka atbildīgo personu vai darbinieku, kas ir tieši
iesaistīts apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā, ja tiek
konstatēts, ka viņš radījis situāciju, kas var apdraudēt apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpnieka klientu intereses, kā arī neatbilst šajā likumā
noteiktajām prasībām. |
9. Izteikt 18.pantu šādā redakcijā: "18.pants. (1) Apdrošināšanas
un pārapdrošināšanas starpniekam ir pienākums pašam vai pēc Finanšu un
kapitāla tirgus komisijas ierosinājuma atsaukt no amata apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpnieka atbildīgo personu vai darbinieku, kas ir tieši
iesaistīts apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā, ja: 1) tas neatbilst šā likuma 17.panta pirmajā
vai otrajā daļā noteiktajām prasībām vai uz to var attiecināt kādu no šā
likuma 17.panta ceturtās daļas punktiem; 2) tas ilgāk par gadu nav veicis atbildīgās
personas vai darbinieka, kas ir tieši iesaistīts apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpniecībā, pienākumus; 3) tas pārkāpis normatīvo aktu
prasības, kuri regulē noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanu; 4) tas pārkāpis šā likuma prasības. (2) Izvērtējot izdarīto pārkāpumu, kas
ļauj atsaukt no amata apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka
atbildīgo personu vai darbinieku, kas ir tieši iesaistīts apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpniecībā, var tikt pieņemts lēmums par brīdinājuma
izteikšanu. (3) Ja Finanšu un kapitāla tirgus
komisijas izdotais administratīvais akts par šā panta pirmajā daļā minēto
personu atsaukšanu no amata tiek pārsūdzēts, šī pārsūdzēšana neaptur minētā
administratīvā akta izpildi.'' |
|
|
|
9. Izteikt 18.pantu šādā redakcijā: 18.pants. (1) Apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpniekam ir pienākums pašam vai pēc Finanšu un kapitāla
tirgus komisijas ierosinājuma atsaukt no amata apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpnieka atbildīgo personu vai apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpniecībā tieši iesaistītu darbinieku, ja tas: 1) neatbilst šā likuma 17.panta pirmās
vai otrās daļas prasībām vai uz to var attiecināt kādu no šā likuma 17.panta
ceturtās daļas punktiem; 2) ilgāk par gadu nav veicis atbildīgās
personas vai apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā tieši iesaistīta
darbinieka pienākumus; 3) pārkāpis noziedzīgi iegūtu līdzekļu
legalizācijas novēršanu regulējošos normatīvos aktus. 4) pārkāpis šo likumu. (2) Izvērtējot izdarīto pārkāpumu, kurš
ļauj atsaukt no amata apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka atbildīgo
personu vai apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā tieši iesaistītu
darbinieku, var pieņemt lēmumu par brīdinājuma izteikšanu. (3) Ja Finanšu un kapitāla tirgus
komisijas izdotais administratīvais akts par šā panta pirmajā daļā minēto personu
atsaukšanu no amata tiek pārsūdzēts, šī pārsūdzēšana neaptur minētā
administratīvā akta izpildi. |
19.pants. Apdrošināšanas brokeris veic tikai apdrošināšanas
un pārapdrošināšanas starpnieka profesionālo darbību. |
10. Izteikt
19.pantu šādā redakcijā: "19.pants.
Apdrošināšanas brokeris apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka
profesionālo darbību ir tiesīgs savienot tikai ar ieguldījumu pakalpojumu
sniedzēja darbību." |
|
|
|
10. Izteikt
19.pantu šādā redakcijā: "19.pants.
Apdrošināšanas brokeris apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka
profesionālo darbību ir tiesīgs savienot tikai ar ieguldījumu pakalpojumu
sniedzēja darbību." |
20.pants. (1) Par piesaistīto apdrošināšanas
aģentu, piesaistītā apdrošināšanas aģenta atbildīgo personu un darbinieku,
kas ir tieši iesaistīts apdrošināšanas starpniecībā, var būt rīcībspējīga
fiziskā persona, kura: 1) sasniegusi astoņpadsmit gadu vecumu; 2) ieguvusi vidējo izglītību; 3) prot valsts valodu; 4) ieguvusi piesaistītā apdrošināšanas
aģenta darbībai nepieciešamās zināšanas par izplatāmo apdrošināšanas
pakalpojumu; 5) ir persona ar nevainojamu reputāciju un
uz kuru neattiecas neviens no šā panta otrajā daļā minētajiem apstākļiem. |
11. 20.pantā:
izteikt pirmās
daļas ievaddaļu šādā redakcijā: "(1) Par
piesaistīto apdrošināšanas aģentu pašnodarbināto personu, piesaistītā
apdrošināšanas aģenta juridiskās personas atbildīgo personu un darbinieku,
kas ir tieši iesaistīts apdrošināšanas starpniecībā, var būt rīcībspējīga
fiziskā persona, kura:"; izslēgt pirmās
daļas 3.punktu. |
6 |
Juridiskais
birojs Aizstāt likumprojekta 11.pantā (likuma
20.panta pirmajā daļā) vārdus pašnodarbināto personu ar vārdiem
pašnodarbinātās personas statusā. |
Atbalstīts |
11. 20.panta
pirmajā daļā: izteikt ievaddaļu
šādā redakcijā: (1) Par
piesaistīto apdrošināšanas aģentu pašnodarbinātās
personas statusā, piesaistītā
apdrošināšanas aģenta juridiskās
personas atbildīgo personu un apdrošināšanas starpniecībā tieši iesaistītu
darbinieku var būt rīcībspējīga fiziskā persona, kura:; izslēgt 3.punktu. |
21.pants. (4) Apdrošināšanas komersantam un
nedalībvalsts apdrošinātāja filiālei ir pienākums pašai vai pēc Finanšu un
kapitāla tirgus komisijas ierosinājuma nekavējoties anulēt piesaistītā
apdrošināšanas aģenta reģistrāciju, ja tiek konstatēts, ka attiecīgais aģents
nodarbojas ar starpniecību, neievērojot šo likumu. (5) Piesaistītajam apdrošināšanas aģentam
juridiskajai personai ir pienākums pašam vai pēc Finanšu un kapitāla tirgus
komisijas ierosinājuma nekavējoties atsaukt no amata piesaistītā
apdrošināšanas aģenta atbildīgo personu vai darbinieku, kas ir tieši
iesaistīts apdrošināšanas starpniecībā, ja tiek konstatēts, ka viņš radījis
situāciju, kas var apdraudēt piesaistītā apdrošināšanas aģenta klientu intereses,
kā arī neatbilst šajā likumā noteiktajām prasībām. |
12. Izteikt 21.panta ceturto un piekto daļu
šādā redakcijā: "(4) Apdrošināšanas
komersants un nedalībvalsts apdrošinātāja filiāle pēc savas iniciatīvas vai
pēc Finanšu un kapitāla tirgus komisijas ierosinājuma anulē ierakstu piesaistīto
apdrošināšanas aģentu reģistrā, ja: 1) piesaistītais apdrošināšanas aģents
pārkāpis šā likuma prasības; 2) piesaistītais apdrošināšanas aģents
pārkāpis normatīvo aktu prasības, kuri regulē noziedzīgi iegūtu līdzekļu
legalizācijas novēršanu; 3) piesaistītais apdrošināšanas aģents, kas
darbojas dalībvalstī, ievērojot dibināšanas vai pakalpojumu sniegšanas
brīvības principu, pārkāpis prasības, kuras ietvertas dalībvalsts
sabiedrības intereses aizsargājošos likumos un citos normatīvajos aktos; 4) piesaistītais apdrošināšanas aģents lūdz
anulēt ierakstu piesaistīto apdrošināšanas aģentu reģistrā; 5) piesaistītais apdrošināšanas aģents tiek
likvidēts. (5) Ja Finanšu un kapitāla tirgus komisijas
izdotais administratīvais akts par ieraksta anulēšanu piesaistīto
apdrošināšanas aģentu reģistrā tiek pārsūdzēts, šī pārsūdzēšana neaptur
minētā administratīvā akta izpildi." |
|
|
|
12. Izteikt 21.panta ceturto un piekto daļu
šādā redakcijā: (4) Apdrošināšanas komersants un nedalībvalsts
apdrošinātāja filiāle pēc savas iniciatīvas vai pēc Finanšu un kapitāla
tirgus komisijas ierosinājuma anulē ierakstu piesaistīto apdrošināšanas
aģentu reģistrā, ja: 1) piesaistītais apdrošināšanas aģents
pārkāpis šo likumu; 2) piesaistītais apdrošināšanas aģents
pārkāpis noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanu regulējošos
normatīvos aktus; 3) piesaistītais apdrošināšanas aģents,
kas darbojas dalībvalstī, ievērojot dibināšanas vai pakalpojumu sniegšanas
brīvības principu, pārkāpis dalībvalsts sabiedrības intereses aizsargājošus
likumus un citus normatīvos aktus; 4) piesaistītais apdrošināšanas aģents
lūdz anulēt ierakstu piesaistīto apdrošināšanas aģentu reģistrā; 5) piesaistītais apdrošināšanas aģents
tiek likvidēts. (5) Ja Finanšu un kapitāla tirgus
komisijas izdotais administratīvais akts par ieraksta anulēšanu piesaistīto
apdrošināšanas aģentu reģistrā tiek pārsūdzēts, šī pārsūdzēšana neaptur
minētā administratīvā akta izpildi. |
|
13. Papildināt IV nodaļu ar 21.1 pantu šādā redakcijā: "21.1 pants. (1) Piesaistītajam
apdrošināšanas aģentam ir pienākums pašam vai pēc Finanšu un kapitāla tirgus
komisijas ierosinājuma atsaukt no amata piesaistītā apdrošināšanas aģenta
atbildīgo personu vai darbinieku, kas ir tieši iesaistīts apdrošināšanas
starpniecībā, ja: 1) tas neatbilst šā likuma 20.panta pirmajā
daļā noteiktajām prasībām vai uz to var attiecināt kādu no šā likuma 20.panta
otrās daļas punktiem; 2) tas pārkāpis normatīvo aktu
prasības, kuri regulē noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanu; 3) tas pārkāpis šā likuma prasības. (2) Ja Finanšu un
kapitāla tirgus komisijas izdotais administratīvais akts par šā panta pirmajā
daļā minēto personu atsaukšanu no amata tiek pārsūdzēts, šī pārsūdzēšana
neaptur minētā administratīvā akta izpildi.'' |
|
|
|
13. Papildināt IV nodaļu ar 21.1 pantu šādā redakcijā: 21.1 pants. (1) Piesaistītajam apdrošināšanas
aģentam ir pienākums pašam vai pēc Finanšu un kapitāla tirgus komisijas
ierosinājuma atsaukt no amata piesaistītā apdrošināšanas aģenta atbildīgo
personu vai apdrošināšanas starpniecībā tieši iesaistītu darbinieku, ja tas: 1) neatbilst šā likuma 20.panta pirmās
daļas prasībām vai uz to var attiecināt kādu no šā likuma 20.panta otrās
daļas punktiem; 2) pārkāpis noziedzīgi iegūtu līdzekļu
legalizācijas novēršanu regulējošos normatīvos aktus; 3) pārkāpis šo likumu. (2) Ja Finanšu un
kapitāla tirgus komisijas izdotais administratīvai
s akts par šā panta pirmajā
daļā minēto personu atsaukšanu no amata tiek pārsūdzēts, šī pārsūdzēšana
neaptur minētā administratīvā akta izpildi. |
24.pants. (1) Pirms apdrošināšanas līguma noslēgšanas, arī
pirms tā grozīšanas apdrošināšanas starpnieka pienākums ir sniegt klientam
vismaz šādu informāciju par savu darbību: 1) apdrošināšanas starpnieka firma (vārds un
uzvārds), reģistrācijas numurs, juridiskā adrese, tālruņa (telefaksa) numurs un
elektroniskā pasta adrese. Fiziskā persona, kas rīkojas apdrošināšanas
starpnieka juridiskās personas vārdā, papildus norāda savu vārdu un uzvārdu; 2) reģistrs, kurā apdrošināšanas starpnieks
iekļauts, un veids, kādā var pārliecināties par tā reģistrāciju; 3) vai apdrošināšanas starpniekam ir
apdrošināšanas komersantā vai nedalībvalsts apdrošinātājā, kurš izveidojis
nedalībvalsts apdrošinātāja filiāli Latvijas Republikā un kura apdrošināšanas
pakalpojumus apdrošināšanas starpnieks paredz izplatīt, tieši vai netieši
iegūta līdzdalība, kas aptver 10 un vairāk procentus no apdrošināšanas
komersanta vai nedalībvalsts apdrošinātāja filiāles mātes sabiedrības
balsstiesīgo akciju skaita vai pamatkapitāla; 4) vai apdrošināšanas komersantam, tā mātes
sabiedrībai vai nedalībvalsts apdrošinātājam, kurš izveidojis nedalībvalsts
apdrošinātāja filiāli Latvijas Republikā, ir apdrošināšanas starpniekā tieši
vai netieši iegūta līdzdalība, kas aptver 10 un vairāk procentus no
apdrošināšanas starpnieka balsstiesīgo akciju skaita vai pamatkapitāla; 5) kārtība, kādā ārpustiesas ceļā izskatāmas
sūdzības un strīdi starp apdrošināšanas starpnieku un klientu. |
14. 24.pantā:
izteikt pirmās
daļas ievaddaļu šādā redakcijā: "(1) Pirms apdrošināšanas līguma
noslēgšanas apdrošināšanas starpnieka pienākums ir sniegt klientam vismaz
šādu informāciju par savu darbību:"; |
|
|
|
14. 24.pantā:
izteikt pirmās
daļas ievaddaļu šādā redakcijā: "(1) Pirms apdrošināšanas līguma
noslēgšanas apdrošināšanas starpnieka pienākums ir sniegt klientam vismaz
šādu informāciju par savu darbību:"; |
(2) Papildus šā panta pirmajā daļā
noteiktajai informācijai apdrošināšanas starpnieka pienākums ir informēt
klientu, ka: 1) apdrošināšanas starpnieks ir devis padomu
vai sagatavojis piedāvājumu, pamatojoties uz vispusīgu piedāvājumu analīzi; 2) apdrošināšanas starpniekam pastāv
līgumiskas saistības nodarboties ar apdrošināšanas starpniecību tikai viena
vai vairāku noteiktu apdrošināšanas komersantu vai nedalībvalsts
apdrošinātāju filiāļu interesēs. Šajā gadījumā apdrošināšanas starpnieks pēc
klienta pieprasījuma norāda apdrošināšanas komersantu un nedalībvalsts
apdrošinātāju filiāļu firmas un juridiskās adreses; 3) apdrošināšanas starpniekam nepastāv
līgumiskas saistības nodarboties ar apdrošināšanas starpniecību tikai viena
vai vairāku noteiktu apdrošināšanas komersantu vai nedalībvalsts
apdrošinātāja filiāles interesēs un apdrošināšanas starpnieks nav devis
padomu vai sagatavojis piedāvājumu, pamatojoties uz vispusīgu piedāvājumu
analīzi. Šajā gadījumā apdrošināšanas starpnieks pēc klienta pieprasījuma
norāda to apdrošināšanas komersantu vai nedalībvalsts apdrošinātāju filiāļu
firmas un juridiskās adreses, kuru interesēs tas nodarbojas vai ir tiesīgs
nodarboties ar apdrošināšanas starpniecību. |
papildināt otrās daļas 1.punktu ar teikumu
šādā redakcijā: "Kredītiestādei
ir pienākums informēt klientu par to, ka kredītiestāde nav tiesīga dot padomu
vai sagatavot piedāvājumu, pamatojoties uz piedāvājumu analīzi;"; |
|
|
|
papildināt otrās daļas 1.punktu ar teikumu
šādā redakcijā: "Kredītiestādei
ir pienākums informēt klientu par to, ka kredītiestāde nav tiesīga dot padomu
vai sagatavot piedāvājumu, pamatojoties uz piedāvājumu analīzi;"; |
(3) Apdrošināšanas starpnieks pēc klienta
pieprasījuma nekavējoties dara zināmu apdrošināšanas starpnieka atlīdzības
apmēru par konkrēto piedāvāto apdrošināšanas līgumu. |
|
7 |
Deputāte
A. Rugāte Izteikt likuma 24.panta 3.daļu šādā
redakcijā: "(3) Apdrošināšanas starpniekam pirms
apdrošināšanas līguma noslēgšanas ir pienākums informēt klientu par
apdrošināšanas starpnieka atlīdzības apmēru par konkrēto piedāvāto
apdrošināšanas līgumu.". |
Atbalstīts |
izteikt trešo daļu šādā redakcijā: "(3) Apdrošināšanas starpniekam pirms
apdrošināšanas līguma noslēgšanas ir pienākums informēt klientu par
apdrošināšanas starpnieka atlīdzības apmēru par konkrēto piedāvāto
apdrošināšanas līgumu.". |
(4) Ja šā panta otrajā vai trešajā daļā
minētā informācija tiek sniegta vienīgi pēc klienta pieprasījuma,
apdrošināšanas starpniekam ir pienākums informēt klientu, ka tam ir tiesības
pieprasīt šādu informāciju. |
|
|
|
|
|
|
papildināt pantu ar piekto daļu šādā
redakcijā: "(5) Pirms apdrošināšanas līguma
grozīšanas apdrošināšanas starpniekam ir pienākums informēt klientu par
izmaiņām šā panta pirmajā daļā minētajā informācijā." |
|
|
|
papildināt pantu ar piekto daļu šādā
redakcijā: "(5) Pirms apdrošināšanas līguma
grozīšanas apdrošināšanas starpniekam ir pienākums informēt klientu par
izmaiņām šā panta pirmajā daļā minētajā informācijā." |
25.pants. Pirms apdrošināšanas līguma noslēgšanas
apdrošināšanas starpnieks, pamatojoties uz klienta sniegto informāciju,
noskaidro klienta prasības un vajadzības, kā arī iemeslus, kas ir par pamatu
klientam sniegtajām konsultācijām par attiecīgo apdrošināšanas pakalpojumu.
Šo informāciju apdrošināšanas starpnieks sagatavo atbilstoši piedāvātā
apdrošināšanas līguma sarežģītībai. |
15. 25.pantā: papildināt pantu ar otro daļu šādā
redakcijā: "(2) Strīdus gadījumā
apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniekam ir pienākums pierādīt šā
likuma 24.pantā un 25.panta pirmajā daļā noteikto prasību izpildi." |
|
|
|
15. Papildināt 25.pantu ar otro daļu
šādā redakcijā: (2) Strīda gadījumā
apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniekam ir pienākums pierādīt šā
likuma 24.panta un 25.panta pirmās daļas prasību izpildi. |
32.pants. (6) Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas
starpnieks var atvērt filiāli citā dalībvalstī 30 dienas pēc tam, kad ir
saņēmis Finanšu un kapitāla tirgus komisijas paziņojumu, ka tai nav iebildumu
pret filiāles atvēršanu. |
16. Papildināt
32.panta sesto daļu ar teikumu šādā redakcijā: "Apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpnieks var atvērt filiāli citā dalībvalstī uzreiz pēc
tam, kad filiāles dalībvalsts uzraudzības institūcija ir paziņojusi Eiropas
Komisijai, ka nav nepieciešama informācija par citu dalībvalstu
apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku nodomu atvērt filiāli tās
teritorijā, un ir saņemts Finanšu un kapitāla tirgus komisijas paziņojums, ka
tā neiebilst pret filiāles atvēršanu." |
|
|
|
16. Papildināt
32.panta sesto daļu ar teikumu šādā redakcijā: "Apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpnieks var atvērt filiāli citā dalībvalstī
uzreiz pēc
tam, kad šīs dalībvalsts uzraudzības institūcija ir paziņojusi Eiropas
Komisijai, ka nav nepieciešama informācija par citu dalībvalstu
apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku nodomu atvērt filiāli tās
teritorijā, un ir saņemts Finanšu un kapitāla tirgus komisijas paziņojums, ka
tā neiebilst pret filiāles atvēršanu." |
34.pants. (4) Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas
starpnieks var sākt nodarboties ar apdrošināšanas un pārapdrošināšanas
starpniecību citā dalībvalstī, ievērojot pakalpojumu sniegšanas brīvības
principu, 30 dienas pēc tam, kad ir saņēmis Finanšu un kapitāla tirgus
komisijas paziņojumu, ka tai nav iebildumu pret apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpnieka darbību, ievērojot pakalpojumu sniegšanas
brīvības principu. |
17. Papildināt
34.panta ceturto daļu ar teikumu šādā redakcijā: "Apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpnieks var sākt nodarboties ar apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpniecību citā dalībvalstī, ievērojot pakalpojumu
sniegšanas brīvības principu, uzreiz pēc tam, kad dalībvalsts uzraudzības
institūcija ir paziņojusi Eiropas Komisijai, ka nav nepieciešama informācija
par citu dalībvalstu apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku nodomu
nodarboties ar apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecību tās
teritorijā, un ir saņemts Finanšu un kapitāla tirgus komisijas paziņojums, ka
tai nav iebildumu pret apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka
darbību, ievērojot pakalpojumu sniegšanas brīvības principu." |
|
|
|
17. Papildināt
34.panta ceturto daļu ar teikumu šādā redakcijā: Apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpnieks var sākt nodarboties ar apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpniecību citā dalībvalstī, ievērojot pakalpojumu
sniegšanas brīvības principu, uzreiz pēc tam, kad dalībvalsts uzraudzības
institūcija ir paziņojusi Eiropas Komisijai, ka nav nepieciešama informācija
par citu dalībvalstu apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku nodomu
nodarboties ar apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecību tās
teritorijā, un ir saņemts Finanšu un kapitāla tirgus komisijas paziņojums, ka
tā neiebilst pret apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka darbību,
ievērojot pakalpojumu sniegšanas brīvības principu. |
42.pants. (1) Finanšu un kapitāla tirgus komisija izsniedz
atļauju profesionālajai apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku
asociācijai un profesionālajai apdrošinātāju asociācijai sniegt atzinumus par
apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka atbildīgās personas un
apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā tieši iesaistīto darbinieku
zināšanu un darba pieredzes pietiekamību. (2) Lai saņemtu šā panta pirmajā daļā minēto
atļauju, profesionālā apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku
asociācija iesniedz Finanšu un kapitāla tirgus komisijai: 1) iesniegumu šā panta pirmajā daļā minētās
atļaujas saņemšanai; 2) apdrošināšanas brokeru, apdrošināšanas
atbildīgo personu un apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā tieši
iesaistīto darbinieku apmācības programmu un tās izpildes nodrošinājumu; 3) profesionālās apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpnieku asociācijas izstrādāto apdrošināšanas brokeru
profesionālās darbības ētikas kodeksu. (3) Lai saņemtu šā panta pirmajā daļā minēto
atļauju, profesionālā apdrošinātāju asociācija iesniedz Finanšu un kapitāla
tirgus komisijai: 1) iesniegumu šā panta pirmajā daļā minētās
atļaujas saņemšanai; 2) apdrošināšanas aģentu, apdrošināšanas
aģenta atbildīgo personu un apdrošināšanas starpniecībā tieši iesaistīto
darbinieku apmācības programmu un tās izpildes nodrošinājumu; 3) profesionālās apdrošinātāju asociācijas
izstrādāto apdrošināšanas aģentu profesionālās darbības ētikas kodeksu. (4) Iesniegumu par šā panta pirmajā
daļā minētās atļaujas izsniegšanu Finanšu un kapitāla tirgus komisija izskata
un lēmumu par atļaujas izsniegšanu vai atteikumu pieņem 30 dienu laikā pēc
tam, kad saņemti visi šā panta otrajā un trešajā daļā noteiktie dokumenti,
kas noformēti atbilstoši to normatīvo aktu prasībām, kuri regulē dokumentu
noformēšanas kārtību. |
18. Papildināt 42.pantu ar piekto,
sesto, septīto un astoto daļu
šādā redakcijā: ''(5) Finanšu un kapitāla tirgus
komisija pieņem lēmumu par atteikumu izsniegt šā panta pirmajā daļā minēto
atļauju profesionālajai apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku
asociācijai vai profesionālajai apdrošinātāju asociācijai, ja: 1) nav iesniegti visi šā panta otrajā vai
trešajā daļā minētie dokumenti vai arī iesniegtajos dokumentos ir nepatiesas
vai nepilnīgas ziņas; 2) profesionālās apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpnieku asociācijas vai profesionālās apdrošinātāju
asociācijas iesniegtā apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka
atbildīgās personas un apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā tieši
iesaistīto darbinieku apmācības programma nenodrošina apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpnieka atbildīgās personas un apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpniecībā tieši iesaistīto darbinieku zināšanu un darba
pieredzes pietiekamības pārbaudi atbilstoši šajā likumā noteiktajām prasībām; 3) apdrošināšanas un pārapdrošināšanas
starpnieka atbildīgās personas un apdrošināšanas un pārapdrošināšanas
starpniecībā tieši iesaistīto darbinieku apmācības programmas izpildes
nodrošinājums nav pietiekams apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka
atbildīgās personas un apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā tieši
iesaistīto darbinieku zināšanu un darba pieredzes pietiekamības pārbaudei
atbilstoši šajā likumā noteiktajām prasībām. (6) Finanšu un kapitāla tirgus komisija
anulē šā panta pirmajā daļā minēto atļauju profesionālajai apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpnieku asociācijai un profesionālajai apdrošinātāju
asociācijai, ja: 1) konstatēts kāds no šā panta piektajā daļā
minētajiem gadījumiem; 2) profesionālā apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpnieku asociācija vai profesionālā apdrošinātāju
asociācija nenodrošina vai nodrošina nepienācīgi apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpnieka atbildīgās personas un apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpniecībā tieši iesaistīto darbinieku zināšanu un darba
pieredzes pietiekamības pārbaudi; 3) profesionālā apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpnieku asociācija vai profesionālā apdrošinātāju
asociācija pārkāpj šā likuma prasības. (7) Izvērtējot
izdarīto pārkāpumu, kas ļauj anulēt šā panta pirmajā daļā minēto atļauju,
Finanšu un kapitāla tirgus komisijai pirms atļaujas anulēšanas ir tiesības
brīdināt profesionālo apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku
asociāciju vai profesionālo apdrošinātāju asociāciju un noteikt atbilstošu
termiņu pārkāpumu novēršanai. (8) Ja Finanšu un kapitāla tirgus komisijas
izdotais administratīvais akts par šā panta pirmajā daļā minētās atļaujas
anulēšanu tiek pārsūdzēts, šī pārsūdzēšana neaptur minētā administratīvā akta
izpildi.'' |
|
|
|
18. Papildināt 42.pantu ar piekto, sesto,
septīto un astoto daļu šādā
redakcijā: (5) Finanšu un
kapitāla tirgus komisija pieņem lēmumu par atteikumu izsniegt šā panta pirmajā
daļā minēto atļauju profesionālajai apdrošināšanas un pārapdrošināšanas
starpnieku asociācijai vai profesionālajai apdrošinātāju asociācijai, ja: 1) nav iesniegti visi šā panta otrajā
vai trešajā daļā minētie dokumenti vai arī iesniegtajos dokumentos ir
nepatiesas vai nepilnīgas ziņas; 2) profesionālās apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpnieku asociācijas vai profesionālās apdrošinātāju
asociācijas iesniegtā apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka
atbildīgās personas un apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā tieši
iesaistītu darbinieku apmācības programma nenodrošina apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpnieka atbildīgās personas un apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpniecībā tieši iesaistīto darbinieku zināšanu un darba pieredzes
pietiekamības pārbaudi atbilstoši šā likuma prasībām; 3) apdrošināšanas un pārapdrošināšanas
starpnieka atbildīgās personas un apdrošināšanas un pārapdrošināšanas
starpniecībā tieši iesaistītu darbinieku apmācības programmas izpildes
nodrošinājums nav pietiekams apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka
atbildīgās personas un apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā tieši
iesaistītu darbinieku zināšanu un darba pieredzes pietiekamības pārbaudei
atbilstoši šā likuma prasībām. (6) Finanšu un kapitāla tirgus komisija
anulē šā panta pirmajā daļā minēto atļauju profesionālajai apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpnieku asociācijai un profesionālajai apdrošinātāju
asociācijai, ja: 1) konstatēts kāds no šā panta piektajā daļā
minētajiem gadījumiem; 2) profesionālā apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpnieku asociācija vai profesionālā apdrošinātāju
asociācija nenodrošina vai pienācīgi nenodrošina apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpnieka atbildīgās personas un apdrošināšanas un pārapdrošināšanas
starpniecībā tieši iesaistītu darbinieku zināšanu un darba pieredzes
pietiekamības pārbaudi; 3) profesionālā apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpnieku asociācija vai profesionālā apdrošinātāju
asociācija pārkāpj šo likumu. (7) Izvērtējot
izdarīto pārkāpumu, kurš ļauj anulēt šā panta pirmajā daļā minēto atļauju,
Finanšu un kapitāla tirgus komisija ir tiesīga pirms atļaujas anulēšanas
brīdināt profesionālo apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku
asociāciju vai profesionālo apdrošinātāju asociāciju un noteikt atbilstošu
termiņu pārkāpumu novēršanai. (8) Ja Finanšu un kapitāla tirgus
komisijas izdotais administratīvais akts par šā panta pirmajā daļā minētās
atļaujas anulēšanu tiek pārsūdzēts, šī pārsūdzēšana neaptur minētā
administratīvā akta izpildi. |
|
19. Papildināt likumu ar 43., 44. un
45.pantu šādā redakcijā: "43.pants. Finanšu un
kapitāla tirgus komisijai ir tiesības pieprasīt no profesionālās
apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku asociācijas un profesionālās
apdrošinātāju asociācijas informāciju un dokumentus par to darbību, kas ir
saistīta ar apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka atbildīgās
personas un apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā tieši iesaistīto
darbinieku zināšanu un darba pieredzes pietiekamības pārbaudi, un, ja
nepieciešams, veikt pārbaudi. 44.pants. Profesionālās
apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku asociācijas un profesionālās
apdrošinātāju asociācijas lēmumus par atzinumu sniegšanu par apdrošināšanas
un pārapdrošināšanas starpnieka atbildīgās personas un apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpniecībā tieši iesaistīto darbinieku zināšanu un darba
pieredzes pietiekamību ieinteresētās personas var pārsūdzēt Administratīvā
procesa likumā noteiktajā kārtībā. 45.pants. (1) Ja apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieks nepilda šā
likuma 3.panta otrajā un piektajā
daļā, 4.panta pirmajā daļā, 10.panta pirmās daļas 7., 8., 9. un
10.punktā noteiktās prasības, 16.panta trešajā daļā, 18.panta pirmajā daļā,
21.1 panta pirmajā daļā un 24.pantā noteiktās prasības vai apdrošināšanas
un pārapdrošināšanas starpnieka darbība neatbilst šā likuma 1.panta pirmās
daļas 5., 6. un 7.punktā noteiktajām prasībām, Finanšu un kapitāla tirgus
komisija uzliek apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniekam soda naudu
līdz 10000 latu. Ja apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieks pārkāpj
normatīvo aktu prasības, kuri regulē noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas
un terorisma finansēšanas novēršanu, Finanšu un kapitāla tirgus komisija
uzliek apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniekam soda naudu līdz 100000
latu. |
|
|
|
19. Papildināt likumu ar 43., 44. un
45.pantu šādā redakcijā: 43.pants. Finanšu un kapitāla tirgus komisijai ir
tiesības pieprasīt no profesionālās apdrošināšanas un pārapdrošināšanas
starpnieku asociācijas un profesionālās apdrošinātāju asociācijas informāciju
un dokumentus par to darbību, kas saistīta ar apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpnieka atbildīgās personas un apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpniecībā tieši iesaistītu darbinieku zināšanu un darba
pieredzes pietiekamības pārbaudi, un, ja nepieciešams, veikt pārbaudi. 44.pants. Profesionālās apdrošināšanas un pārapdrošināšanas
starpnieku asociācijas un profesionālās apdrošinātāju asociācijas lēmumus par
atzinumu sniegšanu par apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka
atbildīgās personas un apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā tieši
iesaistītu darbinieku zināšanu un darba pieredzes pietiekamību ieinteresētās
personas var pārsūdzēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. 45.pants. (1) Ja
apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieks nepilda šā likuma 3.panta
otrās un piektās daļas,
4.panta pirmās daļas, 10.panta pirmās daļas 7., 8., 9. un 10.punkta, 16.panta
trešās daļas, 18.panta pirmās daļas, 21.1 panta pirmās daļas
un 24.panta prasības vai apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka
darbība neatbilst šā likuma 1.panta pirmās daļas 5., 6. un 7.punkta prasībām,
Finanšu un kapitāla tirgus komisija uzliek apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpniekam soda naudu līdz 10 000 latu. Ja
apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieks pārkāpj noziedzīgi iegūtu
līdzekļu legalizāciju un terorisma finansēšanas novēršanu regulējošos
normatīvos aktus, Finanšu un kapitāla tirgus komisija uzliek apdrošināšanas
un pārapdrošināšanas starpniekam soda naudu līdz 100 000 latu. (2) Ja apdrošināšanas komersants un
nedalībvalsts apdrošinātāja filiāle nepilda šā likuma 16.panta pirmās daļas
prasības, Finanšu un kapitāla tirgus komisija uzliek apdrošināšanas
komersantam un nedalībvalsts apdrošinātāja filiālei soda naudu 1000 latu
apmērā. Ja apdrošināšanas komersants un nedalībvalsts apdrošinātāja filiāle
nepilda šā likuma 20.panta trešās un ceturtās daļas un 21.panta ceturtās
daļas prasības, Finanšu un kapitāla tirgus komisija uzliek apdrošināšanas
komersantam un nedalībvalsts apdrošinātāja filiālei soda naudu līdz
10 000 latu. |
Informatīva
atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet
no Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 9.decembra direktīvas 2002/92/EK
par apdrošināšanas starpniecību. |
20. Papildināt likumu ar informatīvu
atsauci uz Eiropas Savienības direktīvu šādā redakcijā: ''Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības
direktīvu Likumā
iekļautas tiesību normas, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes
2002.gada 9.decembra Direktīvas 2002/92/EK par apdrošināšanas starpniecību.'' |
8 9 |
Juridiskais birojs Izslēgt likumprojekta 20.panta tekstu (atsauci uz
Eiropas Savienības direktīvu, jo likumā jau ir atsauce uz šo direktīvu)
un vienlaikus likumprojekta pārejas
noteikumu izteikt kā 20.pantu šādā redakcijā: 20. Papildināt likuma pārejas noteikumus ar
6.punktu šādā redakcijā: 6. Personas, kuras saņēmušas Finanšu un kapitāla
tirgus komisijas izsniegto apdrošināšanas brokera sertifikātu, bet ilgāk par
gadu, sākot no 2008.gada................, nav nodarbojušās ar apdrošināšanas
un pārapdrošināšanas starpniecību vai nav bijušas darba tiesiskajās
attiecībās ar apdrošināšanas vai pārapdrošināšanas starpnieku, ir tiesīgas
sākt nodarboties ar apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecību vai
stāties darba tiesiskajās attiecībās ar apdrošināšanas un pārapdrošināšanas
starpnieku, izpildot likumā noteiktās prasības. Šādām personām nav
piemērojamas šā likuma pārejas
noteikumu 5.punkta prasības. Budžeta un finanšu
(nodokļu) komisija Izslēgt likumprojekta 20.pantu. |
Atbalstīts. Iekļauts komisijas
priekšliku-mos Nr.9, Nr.10 Atbalstīts |
|
Pārejas
noteikumi 5. Personas, kuras līdz šā likuma spēkā
stāšanās dienai saskaņā ar Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likuma
82.panta pirmo daļu saņēmušas Finanšu un kapitāla tirgus komisijas izsniegto
apdrošināšanas brokera sertifikātu, ir tiesīgas nodarboties ar apdrošināšanas
un pārapdrošināšanas starpniecību apdrošināšanas brokera, apdrošināšanas
aģenta, apdrošināšanas brokera vai apdrošināšanas aģenta atbildīgās personas
vai apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā tieši iesaistīta
darbinieka statusā un uz tām nav attiecināmas šā likuma 17.panta pirmās daļas
1., 2., 4. un 5.punktā un 17.panta otrās daļas 4. un 5.punktā minētās
prasības. |
Pārejas
noteikums Personas, kuras saņēmušas Finanšu un
kapitāla tirgus komisijas izsniegto apdrošināšanas brokera sertifikātu, bet
ilgāk par gadu no šā likuma spēkā stāšanās dienas nav nodarbojušās ar
apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecību vai nav bijušas darba
tiesiskajās attiecībās ar apdrošināšanas vai pārapdrošināšanas starpnieku, ir
tiesīgas sākt nodarboties ar apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecību
vai stāties darba tiesiskajās attiecībās ar apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpnieku, izpildot likumā noteiktās prasības. Šādām
personām nav piemērojamas Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku
darbības likuma pārejas noteikumu 5.punkta prasības. |
10 |
Budžeta un finanšu
(nodokļu) komisija Izteikt likumprojekta pārejas noteikumu kā 20.pantu
šādā redakcijā: 20. Papildināt likuma pārejas noteikumus ar
6.punktu šādā redakcijā: 6. Personas, kuras saņēmušas Finanšu un kapitāla
tirgus komisijas izsniegto apdrošināšanas brokera sertifikātu, bet ilgāk par
gadu, sākot no 2008.gada 1.janvāra, nav nodarbojušās ar apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpniecību vai nav bijušas darba tiesiskajās attiecībās
ar apdrošināšanas vai pārapdrošināšanas starpnieku, ir tiesīgas sākt
nodarboties ar apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecību vai stāties
darba tiesiskajās attiecībās ar apdrošināšanas un pārapdrošināšanas
starpnieku, izpildot likuma prasības. Šādām personām nav piemērojamas šā likuma pārejas noteikumu 5.punkta
prasības. |
Atbalstīts |
20. Papildināt likuma pārejas noteikumus ar
6.punktu šādā redakcijā: 6. Personas, kuras saņēmušas Finanšu un
kapitāla tirgus komisijas izsniegto apdrošināšanas brokera sertifikātu, bet
ilgāk par gadu, sākot no 2008.gada 1.janvāra, nav nodarbojušās ar
apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecību vai nav bijušas darba
tiesiskajās attiecībās ar apdrošināšanas vai pārapdrošināšanas starpnieku, ir
tiesīgas sākt nodarboties ar apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecību
vai stāties darba tiesiskajās attiecībās ar apdrošināšanas un pārapdrošināšanas
starpnieku, izpildot likuma prasības. Šādām personām nav piemērojamas šā likuma pārejas noteikumu 5.punkta
prasības. |
|
|
11 12 |
Juridiskais birojs Papildināt likuma tekstu beigās ar normu par likuma
spēkā stāšanos, izsakot to šādā redakcijā: Likums stājas spēkā
2008.gada................. Budžeta un finanšu
(nodokļu) komisija Papildināt likuma tekstu beigās ar normu par likuma
spēkā stāšanos, izsakot to šādā redakcijā: Likums stājas spēkā 2008.gada 1.janvārī. |
Atbalstīts. Iekļauts komisijas priekšliku-mā
Nr.12 Atbalstīts |
Likums stājas spēkā 2008.gada 1.janvārī. |