Likumprojekts
Grozījumi
Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku
darbības likumā
Izdarīt Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas
starpnieku darbības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 2005, 8.nr.) šādus grozījumus:
"6) apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpnieks lūdz anulēt ierakstu apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpnieku reģistrā;
7) apdrošināšanas un pārapdrošināšanas
starpnieks tiek likvidēts."
"16.pants. (1) Apdrošināšanas komersantam un nedalībvalsts apdrošinātāja filiālei ir pienākums informēt Finanšu un kapitāla tirgus komisiju par sadarbības līguma ar apdrošināšanas aģentu izbeigšanu.
(2) Apdrošināšanas brokerim un apdrošināšanas aģentam ir pienākums informēt Finanšu un kapitāla tirgus komisiju par apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecības pakalpojumu sniegšanas pārtraukšanu vai izbeigšanu.
(3) Apdrošināšanas brokeri profesionālās apdrošināšanas un pārapdrošināšanas
starpnieku asociācijas noteiktajā kārtībā iesniedz profesionālajai
apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku asociācijai informāciju par
apdrošināšanas brokeru parakstīto apdrošināšanas prēmiju apmēru sadalījumā pa
apdrošināšanas veidiem un apdrošināšanas sabiedrībām."
9. Izteikt 18.pantu šādā redakcijā:
"18.pants. (1) Apdrošināšanas
un pārapdrošināšanas starpniekam ir pienākums pašam vai pēc Finanšu un
kapitāla tirgus komisijas ierosinājuma atsaukt no amata apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpnieka atbildīgo personu vai darbinieku, kas ir tieši
iesaistīts apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā, ja:
1) tas neatbilst šā likuma 17.panta pirmajā vai otrajā daļā noteiktajām prasībām vai uz to var attiecināt kādu no šā likuma 17.panta ceturtās daļas punktiem;
2)
tas ilgāk par gadu nav veicis atbildīgās personas vai darbinieka, kas ir tieši
iesaistīts apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā, pienākumus;
3) tas
pārkāpis normatīvo aktu prasības, kuri regulē noziedzīgi iegūtu līdzekļu
legalizācijas novēršanu;
4)
tas pārkāpis šā likuma prasības.
(2) Izvērtējot
izdarīto pārkāpumu, kas ļauj atsaukt no amata apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpnieka atbildīgo personu vai darbinieku, kas ir tieši
iesaistīts apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā, var tikt pieņemts
lēmums par brīdinājuma izteikšanu.
(3) Ja Finanšu un kapitāla tirgus komisijas izdotais administratīvais akts par šā panta pirmajā daļā minēto personu atsaukšanu no amata tiek pārsūdzēts, šī pārsūdzēšana neaptur minētā administratīvā akta izpildi.''
12. Izteikt 21.panta ceturto un piekto daļu šādā redakcijā:
"(4) Apdrošināšanas
komersants un nedalībvalsts apdrošinātāja filiāle pēc savas iniciatīvas vai pēc
Finanšu un kapitāla tirgus komisijas ierosinājuma anulē ierakstu piesaistīto
apdrošināšanas aģentu reģistrā, ja:
1) piesaistītais
apdrošināšanas aģents pārkāpis šā likuma prasības;
2)
piesaistītais apdrošināšanas aģents pārkāpis normatīvo aktu prasības, kuri
regulē noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanu;
3)
piesaistītais apdrošināšanas aģents, kas darbojas dalībvalstī, ievērojot
dibināšanas vai pakalpojumu sniegšanas brīvības principu, pārkāpis prasības, kuras
ietvertas dalībvalsts sabiedrības intereses aizsargājošos likumos un citos normatīvajos
aktos;
4) piesaistītais apdrošināšanas aģents lūdz anulēt
ierakstu piesaistīto apdrošināšanas aģentu reģistrā;
5) piesaistītais apdrošināšanas aģents tiek likvidēts.
(5)
Ja Finanšu un kapitāla tirgus komisijas izdotais administratīvais akts par
ieraksta anulēšanu piesaistīto apdrošināšanas aģentu reģistrā tiek pārsūdzēts, šī
pārsūdzēšana neaptur minētā administratīvā akta izpildi."
13.
Papildināt IV nodaļu ar 21.1
pantu šādā redakcijā:
"21.1 pants. (1) Piesaistītajam
apdrošināšanas aģentam ir pienākums pašam vai pēc Finanšu un kapitāla tirgus
komisijas ierosinājuma atsaukt no amata piesaistītā apdrošināšanas aģenta
atbildīgo personu vai darbinieku, kas ir tieši iesaistīts apdrošināšanas starpniecībā,
ja:
1) tas neatbilst šā likuma 20.panta pirmajā daļā noteiktajām prasībām vai uz to var attiecināt kādu no šā likuma 20.panta otrās daļas punktiem;
2) tas
pārkāpis normatīvo aktu prasības, kuri regulē noziedzīgi iegūtu līdzekļu
legalizācijas novēršanu;
3)
tas pārkāpis šā likuma prasības.
"(1) Pirms apdrošināšanas līguma
noslēgšanas apdrošināšanas starpnieka pienākums ir sniegt klientam vismaz šādu
informāciju par savu darbību:";
papildināt otrās daļas 1.punktu ar teikumu
šādā redakcijā:
papildināt pantu ar piekto daļu šādā
redakcijā:
"(5) Pirms apdrošināšanas līguma
grozīšanas apdrošināšanas starpniekam ir pienākums informēt klientu par
izmaiņām šā panta pirmajā daļā minētajā informācijā."
15. 25.pantā:
papildināt pantu ar otro daļu šādā
redakcijā:
"(2) Strīdus gadījumā apdrošināšanas
un pārapdrošināšanas starpniekam ir pienākums pierādīt šā likuma 24.pantā un
25.panta pirmajā daļā noteikto prasību izpildi."
"Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieks var atvērt filiāli
citā dalībvalstī uzreiz pēc tam, kad filiāles dalībvalsts uzraudzības
institūcija ir paziņojusi Eiropas Komisijai, ka nav nepieciešama informācija
par citu dalībvalstu apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku nodomu
atvērt filiāli tās teritorijā, un ir saņemts Finanšu un kapitāla tirgus
komisijas paziņojums, ka tā neiebilst pret filiāles atvēršanu."
"Apdrošināšanas
un pārapdrošināšanas starpnieks var sākt nodarboties ar apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpniecību citā dalībvalstī, ievērojot pakalpojumu
sniegšanas brīvības principu, uzreiz pēc tam, kad dalībvalsts uzraudzības
institūcija ir paziņojusi Eiropas Komisijai, ka nav nepieciešama informācija
par citu dalībvalstu apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku nodomu
nodarboties ar apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecību tās teritorijā,
un ir saņemts Finanšu un kapitāla tirgus komisijas paziņojums, ka tai nav
iebildumu pret apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka darbību, ievērojot
pakalpojumu sniegšanas brīvības principu."
18. Papildināt
42.pantu ar piekto, sesto, septīto un
astoto daļu šādā redakcijā:
''(5) Finanšu un kapitāla tirgus komisija pieņem lēmumu par atteikumu izsniegt šā panta pirmajā daļā minēto atļauju profesionālajai apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku asociācijai vai profesionālajai apdrošinātāju asociācijai, ja:
1) nav iesniegti visi šā panta otrajā vai trešajā daļā minētie dokumenti vai arī iesniegtajos dokumentos ir nepatiesas vai nepilnīgas ziņas;
2) profesionālās apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku asociācijas vai profesionālās apdrošinātāju asociācijas iesniegtā apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka atbildīgās personas un apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā tieši iesaistīto darbinieku apmācības programma nenodrošina apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka atbildīgās personas un apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā tieši iesaistīto darbinieku zināšanu un darba pieredzes pietiekamības pārbaudi atbilstoši šajā likumā noteiktajām prasībām;
3) apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka atbildīgās personas un apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā tieši iesaistīto darbinieku apmācības programmas izpildes nodrošinājums nav pietiekams apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka atbildīgās personas un apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā tieši iesaistīto darbinieku zināšanu un darba pieredzes pietiekamības pārbaudei atbilstoši šajā likumā noteiktajām prasībām.
(6) Finanšu un kapitāla tirgus komisija anulē šā panta pirmajā daļā minēto atļauju profesionālajai apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku asociācijai un profesionālajai apdrošinātāju asociācijai, ja:
1) konstatēts kāds no šā panta piektajā daļā minētajiem gadījumiem;
2) profesionālā apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku asociācija vai profesionālā apdrošinātāju asociācija nenodrošina vai nodrošina nepienācīgi apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka atbildīgās personas un apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā tieši iesaistīto darbinieku zināšanu un darba pieredzes pietiekamības pārbaudi;
3) profesionālā apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku asociācija vai profesionālā apdrošinātāju asociācija pārkāpj šā likuma prasības.
(7) Izvērtējot izdarīto pārkāpumu, kas ļauj
anulēt šā panta pirmajā daļā minēto atļauju, Finanšu un kapitāla tirgus
komisijai pirms atļaujas anulēšanas ir tiesības brīdināt profesionālo
apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku asociāciju vai profesionālo apdrošinātāju
asociāciju un noteikt atbilstošu termiņu pārkāpumu novēršanai.
(8)
Ja Finanšu un kapitāla tirgus komisijas izdotais administratīvais akts par šā
panta pirmajā daļā minētās atļaujas anulēšanu tiek pārsūdzēts, šī pārsūdzēšana
neaptur minētā administratīvā akta izpildi.''
19. Papildināt likumu ar 43., 44. un 45.pantu šādā redakcijā:
"43.pants.
Finanšu un kapitāla tirgus komisijai ir tiesības pieprasīt no profesionālās
apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku asociācijas un profesionālās apdrošinātāju
asociācijas informāciju un dokumentus par to darbību, kas ir saistīta ar
apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka atbildīgās personas un
apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā tieši iesaistīto darbinieku
zināšanu un darba pieredzes pietiekamības pārbaudi, un, ja nepieciešams, veikt
pārbaudi.
44.pants. Profesionālās apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku asociācijas un profesionālās apdrošinātāju asociācijas lēmumus par atzinumu sniegšanu par apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka atbildīgās personas un apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā tieši iesaistīto darbinieku zināšanu un darba pieredzes pietiekamību ieinteresētās personas var pārsūdzēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
45.pants. (1) Ja apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieks nepilda šā likuma 3.panta otrajā un piektajā daļā, 4.panta pirmajā daļā, 10.panta pirmās daļas 7., 8., 9. un 10.punktā noteiktās prasības, 16.panta trešajā daļā, 18.panta pirmajā daļā, 21.1 panta pirmajā daļā un 24.pantā noteiktās prasības vai apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka darbība neatbilst šā likuma 1.panta pirmās daļas 5., 6. un 7.punktā noteiktajām prasībām, Finanšu un kapitāla tirgus komisija uzliek apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniekam soda naudu līdz 10000 latu. Ja apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieks pārkāpj normatīvo aktu prasības, kuri regulē noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanu, Finanšu un kapitāla tirgus komisija uzliek apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniekam soda naudu līdz 100000 latu.
(2) Ja apdrošināšanas komersants un nedalībvalsts apdrošinātāja filiāle nepilda šā likuma 16.panta pirmajā daļā noteiktās prasības, Finanšu un kapitāla tirgus komisija uzliek apdrošināšanas komersantam un nedalībvalsts apdrošinātāja filiālei soda naudu 1000 latu apmērā. Ja apdrošināšanas komersants un nedalībvalsts apdrošinātāja filiāle nepilda šā likuma 20.panta trešajā un ceturtajā daļā un 21.panta ceturtajā daļā noteiktās prasības, Finanšu un kapitāla tirgus komisija uzliek apdrošināšanas komersantam un nedalībvalsts apdrošinātāja filiālei soda naudu līdz 10000 latu.''
20. Papildināt likumu ar informatīvu atsauci uz Eiropas Savienības direktīvu šādā redakcijā:
''Informatīva
atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no Eiropas Parlamenta un
Padomes 2002.gada 9.decembra Direktīvas 2002/92/EK par apdrošināšanas
starpniecību.''
Pārejas
noteikums
Personas, kuras saņēmušas Finanšu un kapitāla tirgus komisijas
izsniegto apdrošināšanas brokera sertifikātu, bet ilgāk par gadu no šā likuma
spēkā stāšanās dienas nav nodarbojušās ar apdrošināšanas un pārapdrošināšanas
starpniecību vai nav bijušas darba tiesiskajās attiecībās ar apdrošināšanas vai
pārapdrošināšanas starpnieku, ir tiesīgas sākt nodarboties ar apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpniecību vai stāties darba tiesiskajās attiecībās ar
apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku, izpildot likumā noteiktās
prasības. Šādām personām nav piemērojamas Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas
starpnieku darbības likuma pārejas noteikumu 5.punkta prasības.
Finanšu ministra vietā
reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministrs
A.Štokenbergs
Likumprojekta
"Grozījumi Apdrošināšanas
un pārapdrošināšanas starpnieku darbības likumā"
|
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|||||||||||||||||
|
1.Pašreizējās situācijas raksturojums
|
1. 2005. gada 15. aprīlī stājās spēkā Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku darbības likums. Minētā likuma 1. panta 6. punkts definē apdrošināšanas aģenta jēdzienu, nosakot, ka apdrošināšanas aģents ir persona, kura nodarbojas ar apdrošināšanas starpniecību tikai viena apdrošināšanas komersanta, nedalībvalsts apdrošinātāja filiāles vai koncernā ietilpstošo apdrošināšanas komersantu vārdā un interesēs. Viens no aktīvākajiem apdrošināšanas aģentiem finanšu industrijā ir kredītiestādes, kuras pamatā izplata apdrošināšanas produktus papildus savas pamatdarbības ietvaros sniegtajiem pakalpojumiem. Ar spēkā esošo likuma regulējumu bankām ir liegta iespēja izplatīt vairāku apdrošināšanas sabiedrību apdrošināšanas produktus. Līdz Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku darbības likuma spēkā stāšanās dienai kredītiestādēm bija atļauts darboties vairāku apdrošināšanas sabiedrību vārdā un interesēs. Šāda situācija bija atbilstoša kredītiestāžu darbības praktiskajiem aspektiem, jo kredītiestādes piedāvāja vairāku apdrošināšanas sabiedrību apdrošināšanas produktus. Ievērojot vēlmi saglabāt situāciju, kad kredītiestādēs klientam ir iespēja izvēlēties starp vairākām apdrošināšanas sabiedrībām, Latvijas Apdrošinātāju asociācija un Latvijas Komercbanku asociācija ir griezušās Finanšu un kapitāla tirgus komisijā ar priekšlikumu grozīt Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku darbības likumu, paredzot kredītiestādēm kā speciālajai apdrošināšanas aģentu kategorijai iespēju izplatīt vairāku apdrošināšanas sabiedrību apdrošināšanas polises. Kredītiestādēm paredzētās tiesības darboties vairāku apdrošināšanas sabiedrību vārdā automātiski nepiešķirs kredītiestādēm apdrošināšanas brokeru statusu. Tiesības veikt vispusīgu piedāvājuma analīzi un noteikt klientam vispiemērotāko apdrošināšanas sabiedrības piedāvājumu likums nosaka tikai apdrošināšanas brokeriem. Tieši tādēļ likumprojektā ir atrunāts, ka kredītiestāde nav tiesīga dot padomu vai sagatavot piedāvājumu, pamatojoties uz piedāvājumu analīzi. Turklāt kredītiestādei uzlikts pienākums informēt klientu par to, ka kredītiestāde nav tiesīga dot padomu vai sagatavot piedāvājumu, pamatojoties uz piedāvājumu analīzi. Rezultātā klients, kas vēlēsies saņemt profesionālo padomu, vērsīsies pie apdrošināšanas brokera. Pamatā kredītiestāde izplata kredītiestādei par labu ieķīlāta nekustamā īpašuma apdrošināšanas polises. Šādās polisēs banka ir kā apdrošināšanas atlīdzības saņēmējs, kas nostāda kredītiestādi līdzvērtīgā interešu pozīcijā ar apdrošinājuma ņēmēju. Iespēja piedāvāt vairāku apdrošināšanas sabiedrību produktus
veicinās konkurenci apdrošināšanas sabiedrību starpā, kas atstās labvēlīgu
ietekmi uz apdrošināšanas polises cenu un patērētāja izvēles tiesībām. 2. Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku darbības likums, kaut arī precīzi nosaka, ka apdrošināšanas aģents ir tiesīgs nodarboties ar apdrošināšanas starpniecību tikai vienas apdrošināšanas sabiedrības vārdā, tomēr neaizliedz apdrošināšanas aģenta juridiskās personas atbildīgajai personai un darbiniekiem, kas ir tieši iesaistīti apdrošināšanas starpniecībā, vienlaikus stāties darba tiesiskajās attiecībās ar citu apdrošināšanas aģentu vai sākt darbību pašnodarbinātās personas statusā. Tādējādi var tikt dibināti vairāki apdrošināšanas aģenti juridiskās personas, kuros darbosies vieni un tieši paši darbinieki, izplatot dažādu apdrošināšanas sabiedrību apdrošināšanas produktus. Šādas situācijas ietvaros ar likumīgām metodēm var tikt apiets likumā noteiktais aizliegums apdrošināšanas aģentam darboties tikai vienas apdrošināšanas sabiedrības vārdā un interesēs. 3. Likums nosaka, ka apdrošināšanas brokera juridiskās personas pamatkapitālam jābūt ne mazākam par 50 000 eiro. Eiropas Parlamenta un Padomes 2002. gada 9. decembra Direktīva 2002/92/EK par apdrošināšanas starpniekiem, uz kuras pamata tika izstrādāts Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku darbības likums, nosaka vienoto obligāto profesionālo prasību kopumu, kas vērsts uz klienta aizsardzību pret apdrošināšanas starpnieka nespēju pārskaitīt apdrošināšanas prēmiju vai apdrošināšanas atlīdzību. Tajā ietilpst obligātās civiltiesiskās atbildības apdrošināšana 1 000 000 eiro apmērā attiecībā uz katru prasību un 1 500 000 eiro apmērā attiecībā uz visām prasībām, pienākums turēt apdrošināšanas prēmiju un apdrošināšanas atlīdzību summas strikti nodalītos kontos un prasība, saskaņā ar kuru naudu, ko klients samaksājis starpniekam, uzskata par samaksātu komercsabiedrībai, turpretim naudu, ko samaksājusi komercsabiedrība starpniekam, neuzskata par izmaksātu klientam, līdz klients to faktiski saņem. Pamatkapitāla prasība pēc savas ekonomiskās būtības nevar kalpot par papildu klientu aizsardzības līdzekli pret apdrošināšanas starpnieka nespēju pārskaitīt apdrošināšanas prēmiju vai apdrošināšanas atlīdzību, jo komercsabiedrība to bez ierobežojumiem var izmantot savā saimnieciskajā darbībā. Tomēr pamatkapitāla prasība ir iespējama barjera jauno tirgus dalībnieku ienākšanai apdrošināšanas starpniecības tirgū. Turklāt šāda prasība nostāda Latvijā reģistrētos apdrošināšanas brokerus juridiskās personas neizdevīgā stāvoklī salīdzinājumā ar tām sabiedrībām, kas darbojas Latvijā pakalpojumu sniegšanas brīvības principa vai dibināšanas brīvības principa ietvaros un kuru nacionālā likumdošana neizvirza pamatkapitāla prasību. 4. Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku darbības likums nosaka gadījumus, kad Finanšu un kapitāla tirgus komisija ir tiesīga izsniegt atļauju profesionālajai apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku asociācijai un profesionālajai apdrošinātāju asociācijai sniegt atzinumus par apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka atbildīgās personas un apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā tieši iesaistīto darbinieku zināšanu un darba pieredzes pietiekamību. Tomēr likums precīzi neatrunā gadījumus, kad Finanšu un kapitāla tirgus komisija būtu tiesīga anulēt vai atteikt izsniegt minēto atļauju. 5. Likumā nav pietiekami skaidri atrunāts mehānisms, kas ļautu kontrolēt apdrošināšanas starpnieku atbildīgo personu un darbinieku, kas ir tieši iesaistīti apdrošināšanas starpniecībā, darbības nepārtrauktību. 6. Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku darbības likums paredz tikai vienu sankciju par likuma normu pārkāpumu, kas ir ieraksta anulēšana apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku vai piesaistīto apdrošināšanas starpnieku reģistrā. Tomēr Finanšu un kapitāla tirgus komisija uzskata, ka ir nepieciešams izstrādāt arī mīkstāku sodu sistēmu, nosakot soda naudu par atsevišķajiem likuma pārkāpumiem. |
||||||||||||||||
|
2. Normatīvā akta projekta būtība
|
Izstrādātais likumprojekts: 1)
ievieš
speciālo apdrošināšanas aģentu kategoriju kredītiestādes , nosakot, ka tās
ir tiesīgas nodarboties ar apdrošināšanas starpniecību vairāku apdrošināšanas
komersantu vai nedalībvalsts apdrošinātāja filiāļu vārdā vai interesēs, ja
apdrošināšana ir papildpakalpojums kredītiestādes pamatdarbības ietvaros
sniegtajiem pakalpojumiem. Vienlaikus likumprojekts paredz, ka kredītiestāde
nav tiesīga dot padomu vai sagatavot piedāvājumu, pamatojoties uz piedāvājumu
analīzi;
2)
izslēdz
prasību par to, ka apdrošināšanas brokera juridiskās personas
pamatkapitālam jābūt ne mazākam par 50 000 eiro;
3)
nosaka
aizliegumu apdrošināšanas aģenta juridiskās personas atbildīgajai personai un
darbiniekam, kas ir tieši iesaistīts apdrošināšanas starpniecībā, stāties
darba tiesiskajās attiecībās ar citu apdrošināšanas starpnieku;
4)
uzliek
apdrošināšanas komersantam pienākumu informēt Finanšu un kapitāla tirgus
komisiju par sadarbības līguma ar apdrošināšanas aģentu izbeigšanu. Savukārt
apdrošināšanas brokerim un apdrošināšanas aģentam tiek uzlikts pienākums
informēt Finanšu un kapitāla tirgus komisiju par apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpniecības pakalpojumu sniegšanas pārtraukšanu vai
izbeigšanu;
5)
nosaka
gadījumus, kad apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniekam ir pienākums
pašam vai pēc Finanšu un kapitāla tirgus komisijas ierosinājuma atsaukt no
amata apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka atbildīgo personu vai
darbinieku, kas ir tieši iesaistīts apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā;
6)
paredz
iespēju savienot apdrošināšanas brokera pakalpojumus ar ieguldījumu
pakalpojumu sniedzēja darbību;
7)
nosaka
kredītiestādes pienākumu informēt klientu par to, ka kredītiestāde nav tiesīga
dot padomu vai sagatavot piedāvājumu, pamatojoties uz piedāvājumu analīzi;
8)
paredz
kārtību, kādā Finanšu un kapitāla tirgus komisija ir tiesīga anulēt vai
atteikt izsniegt atļauju profesionālajai apdrošināšanas un pārapdrošināšanas
starpnieku asociācijai un profesionālajai apdrošinātāju asociācijai sniegt
atzinumus par apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka atbildīgās
personas un apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpniecībā tieši iesaistīto
darbinieku zināšanu un darba pieredzes pietiekamību;
9)
ievieš
sankciju sistēmu par likuma normu pārkāpumiem, nosakot soda naudas
apmērus;
10) izdara citus grozījumus Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku darbības likumā, kas precizēs likuma regulējumu. |
||||||||||||||||
3. Cita informācija
|
Likumprojekts pozitīvi ietekmēs apdrošinājuma ņēmēju
intereses, jo tiks uzlabota pakalpojumu sniegšanas kvalitāte gadījumos, kad
apdrošināšanas starpniecības pakalpojumus piedāvās kredītiestādes, kurām ar
likumprojektu ir atļauts izplatīt vairāku apdrošināšanas sabiedrību apdrošināšanas
polises. |
|||||||||||||||||
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības
attīstību |
||||||||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts ir vērsts uz
uzņēmējdarbības vides sakārtošanu apdrošināšanas starpniecības jomā, jo
grozījumi sniedz detalizētāku apdrošināšanas starpniecībā iesaistīto subjektu
apdrošināšanas starpnieku, profesionālo apdrošināšanas un pārapdrošināšanas
starpnieku asociāciju, profesionālās apdrošinātāju asociācijas un Finanšu un kapitāla
tirgus komisijas tiesību un pienākumu raksturojumu. Likumprojekts ietekmēs konkurenci apdrošināšanas
starpniecības tirgū, jo, pirmkārt, kredītiestādēm tiks nodrošināta iespēja
izplatīt vairāku apdrošināšanas sabiedrību apdrošināšanas produktus, otrkārt,
likumprojekts samazina minimālo pamatkapitālu apdrošināšanas brokeriem, kas
var ietekmēt apdrošināšanas brokeru skaitu. |
|||||||||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Tiks uzlabota pakalpojumu sniegšanas kvalitāte gadījumos,
kad apdrošināšanas starpniecības pakalpojumus piedāvās kredītiestādes, kurām
ar likumprojektu ir atļauts izplatīt vairāku apdrošināšanas sabiedrību
apdrošināšanas polises. |
|||||||||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||||||
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
||||||||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||||||||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Nav papildus jāizdod likumi un Ministru kabineta noteikumi. |
|||||||||||||||||
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
||||||||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Eiropas Parlamenta un Padomes 2002. gada 9. decembra Direktīva
2002/92/EK par apdrošināšanas starpniecību (Eiropas Kopienu Oficiālais žurnāls L 009,
15.01.2003.). Tika konstatēts, ka pretēji dzīvības un nedzīvības apdrošināšanas sektora
direktīvām direktīva 2002/92/EK par apdrošināšanas starpniecību neparedz
gadījumus, kad Finanšu un kapitāla tirgus komisija būtu tiesīga neinformēt
attiecīgo dalībvalsts uzraudzības institūciju par apdrošināšanas starpnieka
nodomu nodarboties ar apdrošināšanas vai pārapdrošināšanas starpniecību šajā
valstī. Neskatoties uz minētā regulējuma trūkumu direktīvā, iespēja atteikt
apdrošināšanas vai pārapdrošināšanas starpniekam uzsākt pakalpojumu sniegšanu
citās valstīs ir nostiprināta Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku darbības
likuma 32. un 34. pantā. Izvērtējot Eiropas Savienības dalībvalstu tiesību aktus šajā jomā, tika
konstatēts, ka dalībvalstis, līdzīgi kā to paredz Apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpnieku darbības likums, nosaka uzraudzības iestāžu
tiesības atteikt apdrošināšanas vai pārapdrošināšanas starpniekam uzsākt
pakalpojumu sniegšanu citās valstīs, ja viņš nepilda nacionālos tiesību
aktus. Šāda nostāja ir pamatojama ar vienotu tiesību aktu piemērošanu visā
finanšu sektorā. Atteikuma piemērošanas nepieciešamība ir pamatojama arī ar
to, ka 30 dienu laikā (termiņš apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka
paziņojuma izskatīšanai) bieži vien nebūs iespējams izbeigt uzsākto
administratīvo lietu pret apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku, kas
var radīt situāciju, ka informācija par starpnieka nodomu uzsākt darbību citā
valstī tiks pārsūtīta apstākļos, kad konstatēti tiesību aktu pārkāpumi
apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieka reģistrācijas valstī. |
|||||||||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||||||
2.tabula |
||||||||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|||||||||||||||
16. pants |
Direktīva 2002/92/EK, 6. panta 1. punkts |
Atbilst
|
|
|||||||||||||||
17. pants |
Direktīva 2002/92/EK, 6. panta 1. punkts |
Atbilst
|
|
|||||||||||||||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
||||||||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Latvijas Apdrošinātāju asociācija, Latvijas Apdrošināšanas brokeru asociācija, Latvijas Profesionālo apdrošināšanas brokeru asociācija Latvijas Komercbanku asociācija |
|||||||||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultāciju laikā tika iestrādāti vairāki Latvijas Apdrošinātāju asociācijas, Latvijas Komercbanku asociācijas, Latvijas Apdrošināšanas brokeru asociācijas un Latvijas Profesionālo apdrošināšanas brokeru asociācijas ierosinājumi. Latvijas
Komercbanku asociācija un Latvijas Apdrošinātāju asociācija atbalsta projekta
tālāko virzību bez iebildumiem. 1. Latvijas Apdrošināšanas brokeru asociācija un
Latvijas Profesionālo apdrošināšanas brokeru asociācija iebilst pret
likumprojekta 1. panta redakciju, kas paredz piešķirt kredītiestādēm speciālā
apdrošināšanas aģenta statusu, kas ir
tiesīgs nodarboties ar apdrošināšanas starpniecību vairāku apdrošināšanas
komersantu vārdā vai interesēs, ja apdrošināšana ir papildpakalpojums
kredītiestādes pamatdarbības ietvaros sniegtajiem pakalpojumiem. a) Latvijas Apdrošināšanas brokeru asociācijas
viedoklis Asociācija
kategoriski iebilst pret grozījumu 1.pantā ietverto likuma 1.panta pirmās
daļas 6.punkta papildināšanu ar tekstu "Apdrošināšanas aģents, kas ir
kredītiestāde, ir tiesīgs nodarboties ar apdrošināšanas starpniecību vairāku
apdrošināšanas komersantu vai nedalībvalsts apdrošinātāja filiāļu vārdā vai
interesēs". Šādam izņēmumam no kopējā apdrošināšanas un
pārapdrošināšanas starpnieku darbības regulējuma nav nekāda objektīva
pamatojuma un nepieciešamības. Ietverot šādu papildinājumu, kredītiestādes
faktiski varēs veikt apdrošināšanas brokera darbību, taču atšķirībā no
apdrošināšanas brokeriem nenodrošinot apdrošināšanas piedāvājumu vispusīgu
analīzi un darbojoties nevis klientu interesēs, bet gan apdrošinātāju
interesēs. Tas apdrošināšanas starpniecības nozarē radīs tikai haosu un
maldinās apdrošināšanas klientus. Šobrīd apdrošināšanas brokera un
apdrošināšanas aģenta darbības atšķirības ar likumu ir saprātīgi nodalītas,
nosakot, ka ne apdrošināšanas aģents, ne piesaistītais apdrošināšanas aģents
nevar piedāvāt vairāku apdrošinātāju viena un tā paša veida apdrošināšanas
pakalpojumus. Izdarot izņēmumu šajā regulējumā, kredītiestādēm faktiski tiks
atļauts veikt apdrošināšanas brokeru sabiedrību darbību, nenodrošinot klientu
interešu aizsardzību attiecībā uz vispusīgu piedāvājumu izvērtēšanu,
neatkarīgumu un klienta apkalpošanu apdrošināšanas polises darbības laikā.
Šādam izņēmumam nav objektīva pamata un nepieciešamības, un tas ir
nepieļaujami attiecībā pret apdrošināšanas klientu, kas tādējādi tiks
maldināts. Līdzšinējais likuma regulējums kredītiestādēm ļauj būt gan
apdrošināšanas aģentiem, gan nodarbināt vienu vai vairākus piesaistītos
apdrošināšanas aģentus, tādējādi piedāvājot pietiekoši plašu apdrošināšanas
pakalpojumu spektru. b) Latvijas Profesionālo apdrošināšanas brokeru asociācijas viedoklis Latvijas
Profesionālo apdrošināšanas brokeru asociācija stingri uzskata, ka
apdrošināšanas sabiedrības aģents vienalga, vai juridiska vai fiziska
persona vienā apdrošināšanas veidā drīkst pārstāvēt tikai vienu apdrošināšanas sabiedrību (pārdot tikai vienas
apdrošināšanas sabiedrības polises). Lai
aizstāvētu patērētāju intereses, patērētājiem ir precīzi jāzina, ka apdrošināšanas piedāvātājs pārstāv patērētāja
(apdrošinājuma ņēmēja) intereses, kā tas ir brokera gadījumā, vai arī
apdrošināšanas sabiedrības intereses, kā tas ir apdrošināšanas sabiedrības
aģenta gadījumā. Atļaujot vienai
personai kā aģentam darboties vairāku apdrošināšanas sabiedrību vārdā, pastāv ļoti liels risks, ka patērētājs tiks
maldināts un šāds aģents mēģinās izlikties, ka sniedz objektīvu piedāvājumu
analīzi (kas būs rupja maldināšana), un mēģinās izlikties, ka veic līdzīgu darbu kā apdrošināšanas brokeris.
Tātad pastāv nopietns risks patērētāju maldināšanai. Bez tam, ja tiek sniegta apdrošināšanas
piedāvājumu salīdzināšana, tad patērētājam ir jābūt pārliecinātam, ka personai, kura veic šo salīdzināšanu, ir
pietiekošs zināšanu un prasmju
līmenis, lai spētu šo darbu patērētāja interesēs pietiekami kvalitatīvi
veikt. Tāpēc apdrošināšanas starpnieku darbības likumā ir paredzētas dažādas
zināšanu un kvalifikācijas
pārbaudes, kas brokerim ir jāveic, lai viņš varētu darīt savu apdrošināšanas brokera darbu. Jebkuram, kurš
veic apdrošināšanas piedāvājumu salīdzināšanu
un izvēli (respektīvi, pārdod vairāku apdrošināšanas sabiedrību polises), ir jāatbilst šiem kritērijiem. Tāpēc nav
pieļaujams, ka šādu darbu veic kredītiestādes, kas nav apdrošināšanas brokeri. Vienlaikus
Latvijas Profesionālo apdrošināšanas brokeru asociācija atzīmē, ka tā ir
novērojusi praksē, ka kredītiestāžu
ierindas darbinieki, pat tie, kuru tiešais darba pienākums ir kontrolēt
klientu apdrošināšanas esamību,
apdrošināšanas nozari pārzina ļoti slikti.
2.
Latvijas Apdrošināšanas brokeru asociācija iebilst pret likumprojekta 6.
pantu, kas paredz izslēgt Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas starpnieku
darbības likuma 14. pantā noteikto prasību, ka apdrošināšanas brokera
juridiskās personas pamatkapitālam jābūt ne mazākam par 50 000 eiro.
Latvijas
Apdrošināšanas brokeru asociācija uzskata, ka pamatkapitāla apmērs ir
jāsaglabā līdzšinējā apmērā, jo tas uztur adekvātu apdrošināšanas brokeru
sabiedrības atbildības apmēru, kā arī nodrošina, ka apdrošināšanas brokeru
sabiedrības tiek veidotas tikai nopietnos komercdarbības nolūkos.
|
|||||||||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Noteikumu projekts ir ievietots Finanšu un kapitāla tirgus komisijas interneta mājas lapā www.fktk.lv. |
|||||||||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Finanšu un kapitāla tirgus
komisija ir nosūtījusi pieprasījumu Eiropas Ekonomikas zonas valstu
apdrošināšanas starpniecības uzraudzības iestādēm ar lūgumu atbildēt uz jautājumu,
vai komercbankas (apdrošināšanas aģenti) šajās valstīs ir tiesīgas
izplatīt vairāku apdrošināšanas sabiedrību savstarpēji konkurējošos
produktus, darbojoties apdrošināšanas aģenta statusā. Jāatzīmē, ka tika
saņemtas atbildes no 22 Eiropas Ekonomikas zonas valstīm. Tikai četrās
valstīs bankām ir aizliegts izplatīt vairāku apdrošināšanas sabiedrību
apdrošināšanas polises. Tomēr ir jāatzīmē, ka vairākas valstis, kurās bankām
ir atļauts darboties vairāku apdrošināšanas sabiedrību vārdā, savos komentāros
ir norādījušas, ka šāda situācija praksē nav izplatīta un pamatā bankas
izplata tikai vienas apdrošināšanas sabiedrības, kura ir bankas meitas
uzņēmums, apdrošināšanas produktus.
|
|||||||||||||||||
5. Cita informācija |
|
|||||||||||||||||
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta izpildei nav nepieciešams radīt jaunas valsts institūcijas. Normatīvā akta izpildi nodrošinās Finanšu un kapitāla tirgus komisija. |
|||||||||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu
|
Pēc normatīvā akta pieņemšanas tas tiks publicēts laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", kā arī likuma teksts ar visiem grozījumiem tiks ievietots Finanšu un kapitāla tirgus komisijas interneta mājas lapā www.fktk.lv. |
|||||||||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds varēs
aizstāvēt savas tiesības Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. |
|||||||||||||||||
Finanšu ministrs O. Spurdziņš
Valsts sekretāra
vietā Valsts sekretāra vietnieks |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
I. Gaugers |
E. Strazdiņa |
M. Radeiko |
E. Lisenoka |
14.06.2007
13:07
2759
E. Lisenoka 777 4824
eleonora.lisenoka@fktk.lv