Likumprojekts
Grozījumi likumā "Par tabakas
izstrādājumu realizācijas,
reklāmas un lietošanas ierobežošanu"
Izdarīt likumā "Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un
lietošanas ierobežošanu" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 1997, 3.nr.; 1999, 22.nr.; 2003, 2., 23.nr.; 2004, 4.nr.; 2005, 7.,
14.nr.) šādus grozījumus:
1. 1.pantā:
izteikt
9.punktu šādā redakcijā:
"9) telpa,
kas speciāli ierādīta smēķēšanai, smēķēšanai paredzēta atsevišķa telpa, kas
ēkas tehniskās inventarizācijas plānā atzīmēta kā konstruktīvi nodalīta un
aprīkota ar nosūces ventilāciju, lai tabakas dūmi neieplūstu citās telpās. Šajā
telpā ir attiecīgs informatīvs uzraksts vai simbols. Tajā netiek sniegti
iestādes, komersanta, jebkuras citas juridiskas vai pašnodarbinātas personas
pamatpakalpojumi;";
izteikt
15.punktu šādā redakcijā:
"15) telpa,
kas atsevišķi nodalīta smēķēšanai, atsevišķa telpa, kas ēkas tehniskās
inventarizācijas plānā atzīmēta kā konstruktīvi nodalīta telpa, kas paredzēta
pamatpakalpojumu saņemšanai un smēķēšanai un ir aprīkota ar nosūces
ventilāciju. Šī telpa aizņem ne vairāk kā 50 procentus no kopējās
publiskās telpas platības un ir izvietota pēc iespējas tālāk no ieejas. Telpā
ir attiecīgs informatīvs uzraksts vai simbols;".
2. Izteikt
5.panta 2., 3. un 4.punktu šādā redakcijā:
"2) ražot,
realizēt un izlaist brīvam apgrozījumam (turpmāk importēt) cigaretes,
kurās nikotīna daudzums pārsniedz 1 miligramu vienā cigaretē (šis daudzums
noteikts atbilstoši standartā LVS ISO 10315:2003
"Cigaretes Nikotīna satura noteikšana dūmu kondensātos
Gāzhromatogrāfiskā metode" noteiktajām prasībām attiecībā uz nikotīnu);
3) ražot, realizēt
un importēt cigaretes, kurās tabakas darvas daudzums pārsniedz
10 miligramus vienā cigaretē (šis daudzums noteikts atbilstoši standartā
LVS ISO 4387:2003 "Cigaretes Metodes, kā, izmantojot parastu
analītisko smēķaparātu, noteikt dūmu cieto daļiņu kopējo masu pirms un pēc
atūdeņošanas un denikotinēšanas" noteiktajām prasībām attiecībā uz tabakas
darvu);
4) ražot, realizēt
un importēt cigaretes, kuru dūmos oglekļa monoksīds pārsniedz
10 miligramus vienā cigaretē (šis daudzums noteikts atbilstoši standartā
LVS ISO 8454:2003 "Cigaretes Tvana gāzes satura noteikšana
cigarešu dūmu gāzveida fāzē NDIR metode" noteiktajām prasībām attiecībā
uz oglekļa monoksīdu);".
3. Izteikt
5.1 pantu šādā redakcijā:
"5.1 pants. Tabakas
izstrādājumu atbilstības novērtēšana
(1) Uz cigarešu paciņām norādītā
nikotīna, tabakas darvas un oglekļa monoksīda daudzuma pareizību apstiprina
saskaņā ar standartu LVS ISO 8243:2006 "Cigaretes Paraugu
ņemšana".
(2) Ja par attiecīgo
cigarešu partiju nav testēšanas laboratorijas izsniegta testēšanas pārskata,
komersanti, kuri realizē cigaretes, kā arī komersanti, kuri importē tabakas izstrādājumus
no valstīm, kuras nav Eiropas Savienības dalībvalstis, par saviem līdzekļiem
pārbauda nikotīna, tabakas darvas un oglekļa monoksīda daudzuma cigaretēs
atbilstību šā likuma 5.panta 2., 3. un 4.punktā noteiktajam. Minēto pārbaudi
tiesīgas veikt testēšanas laboratorijas, kuras akreditētas valsts aģentūrā
"Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs" atbilstoši standartam
LVS EN ISO/IEC 17025:2005 "Testēšanas un kalibrēšanas
laboratoriju kompetences vispārīgās prasības" un par kurām Ekonomikas
ministrija publicējusi paziņojumu laikrakstā "Latvijas Vēstnesis",
vai citu Eiropas Savienības dalībvalstu paziņotās laboratorijas tabakas
izstrādājumu jomā.
(3) Ekonomikas
ministrija nosūta Eiropas Komisijai testēšanas laboratoriju sarakstu, norādot
apstiprināšanai lietotos kritērijus un piemērotās pārraudzības metodes, kā arī
informē Eiropas Komisiju par sarakstā izdarītajiem grozījumiem."
4. Izteikt
6.pantu šādā redakcijā:
"6.pants. Tabakas izstrādājumu
iepakojuma noformējums
(1) Uz Latvijā
realizējamo tabakas izstrādājumu iepakojuma aizliegts:
1) attēlot konkrētas
fiziskās personas;
2) attēlot Latvijas
valsts vai latviešu folkloras simbolus;
3) izmantot
animācijas attēlus.
(2) Uz katras
Latvijā realizējamo tabakas izstrādājumu iepakojuma vienības jābūt vismaz
vienam no šādiem vispārīgiem brīdinājumiem valsts valodā:
1) "Smēķēšana
nogalina";
2) "Smēķēšana
nopietni apdraud Jūs un cilvēkus Jums blakus".
(3) Uz katras
Latvijā realizējamo tabakas izstrādājumu iepakojuma vienības jābūt vismaz
vienam no šādiem speciāliem brīdinājumiem valsts valodā:
1) "Smēķētāji
mirst jauni";
2) "Smēķēšana
izraisa artēriju nosprostošanos un rada sirdslēkmes un insultu";
3) "Smēķēšana
izraisa neārstējamu plaušu vēzi";
4) "Smēķēšana
grūtniecības laikā kaitē Jūsu bērnam";
5) "Sargiet
bērnus: nelieciet viņiem elpot tabakas dūmus!";
6) "Atmest
smēķēšanu Jums var palīdzēt Jūsu ģimenes ārsts un farmaceits";
7) "Smēķēšana
izraisa stipru atkarību, nesāc!";
8) "Smēķēšanas
atmešana samazina risku saslimt ar neārstējamām sirds un plaušu slimībām";
9) "Smēķēšana
var izraisīt lēnu un mokošu nāvi";
10) "Lūdz
palīdzību, lai atmestu smēķēšanu! (tālr.67037333)";
11) "Smēķēšana
var pasliktināt asinsriti un izraisīt impotenci";
12) "Smēķēšana
paātrina ādas novecošanos";
13) "Smēķēšana
var kaitēt spermatozoīdiem un samazināt auglību";
14) "Tabakas
dūmi satur benzolu, nitrozamīnus, formaldehīdu un zilskābi".
(4) Vienlaikus ar
speciālo brīdinājumu tabakas izstrādājumu iepakojuma vienības papildina ar
atbilstošiem krāsainiem fotoattēliem vai citām ilustrācijām (kombinētais
brīdinājums) Ministru kabineta noteiktā kārtībā.
(5) Vispārīgos
brīdinājumus uz attiecīgā tabakas izstrādājuma iepakojuma vienībām regulāri
maina. Brīdinājumu drukā uz visredzamākās (lielākās) tabakas iepakojuma
vienības virsmas, kā arī uz jebkura ārējā iepakojuma, izņemot caurspīdīgo
papildu apvalku, kas tiek lietots tabakas izstrādājumu mazumtirdzniecībā.
(6) Šā panta trešajā
daļā minētos speciālos brīdinājumus uz attiecīgā tabakas izstrādājuma
iepakojuma vienībām regulāri maina. Brīdinājumu drukā uz otras redzamākās
(lielākās) tabakas iepakojuma vienības virsmas, kā arī uz jebkura ārējā
iepakojuma, izņemot caurspīdīgo papildu apvalku, kas tiek lietots tabakas
izstrādājumu mazumtirdzniecībā.
(7) Speciālos
brīdinājumus, kas novietoti uz otras lielākās tabakas iepakojuma vienības
virsmas, maina, lai gada laikā dažādi brīdinājuma varianti parādītos vienādā
daudzumā ar piecu procentu novirzi.
(8) Uz katras
Latvijā realizējamo cigarešu iepakojuma vienības jābūt:
1) norādījumam
valsts valodā par nikotīna, tabakas darvas un oglekļa monoksīda daudzumu
miligramos vienā cigaretē. Šo norādījumu izvieto uz vienas no cigarešu
iepakojuma vienības sānu malām, un tas aizņem vismaz 10 procentus no
attiecīgās virsmas;
2) piestiprinātai akcīzes nodokļa markai.
Ja ir slēgts caurspīdīgs papildu apvalks, akcīzes nodokļa marku piestiprina zem
apvalka.
(9) Gan pirms
vispārīgā, gan pirms speciālā brīdinājuma jābūt norādei "Veselības
ministrija brīdina".
(10) Vispārīgais
brīdinājums (izņemot norādi "Veselības ministrija brīdina") aizņem
vismaz 30 procentus no attiecīgās tabakas izstrādājumu iepakojuma vienības
ārējās virsmas.
(11) Speciālais
brīdinājums (izņemot norādi "Veselības ministrija brīdina") aizņem
vismaz 40 procentus no attiecīgās tabakas izstrādājumu iepakojuma vienības
ārējās virsmas.
(12) Uz citu tabakas
izstrādājumu (kuri nav cigaretes) iepakojuma vienību redzamākajām (lielākajām)
virsmām, kuras ir lielākas par 75 kvadrātcentimetriem, vispārīgie un
speciālie brīdinājumi aizņem vismaz 22,5 kvadrātcentimetrus lielu laukumu
no katras virsmas.
(13) Vispārīgā un
speciālā brīdinājuma tek
stam un norādījumam par nikotīna, tabakas darvas un
oglekļa monoksīda saturu atbilstoši šā panta astotās daļas 1.punktam jābūt:
1) skaidram un
salasāmam;
2) izvietotam tā, lai,
atverot iepakojuma vienību, to nevarētu sabojāt vai noņemt. Brīdinājumi
nedrīkst būt drukāti vai piestiprināti uz caurspīdīgā iepakojuma un akcīzes
nodokļa markām, tie nedrīkst būt izdzēšami, kā arī tos nedrīkst apslēpt vai
pārklāt cita rakstveida informācija vai attēls. Tabakas izstrādājumiem (kuri
nav cigaretes) brīdinājuma teksts var būt drukāts uz uzlīmes, ja šāda uzlīme
nav noņemama;
3) drukātam ar melnu
krāsu Helvetica treknrakstā uz balta fona, turklāt burtu izmēram jābūt
tādam, lai uzraksts aizņemtu lielāko tehniski iespējamo daļu no laukuma, kas
paredzēts attiecīgajam tekstam;
4) drukātam ar
mazajiem burtiem, izņemot ziņojuma pirmo burtu un gadījumus, kad gramatikas
likumi nosaka citādi;
5) centrētam laukumā
paralēli paciņas augšējai malai, izņemot gadījumu, ja sānu mala ir šaurāka par
16 milimetriem (tad norādījumu par nikotīna, tabakas darvas un oglekļa
monoksīda saturu drukā perpendikulāri paciņas augšējai malai);
6) apvilktam ar
melnu apmali, kas ir ne mazāk kā 3 milimetrus un ne vairāk kā 4 milimetrus
plata un neskar brīdinājuma tekstu vai norādīto informāciju. Apmale netiek
uzskatīta par brīdinājumam paredzētā laukuma daļu.
(14) Lai nodrošinātu
tabakas izstrādājumu identifikāciju un varētu izsekot to apritei, tabakas
izstrādājumus marķē ar partijas numuru vai līdzvērtīgu marķējumu uz katras
iepakojuma vienības tā, lai varētu noteikt ražošanas vietu un laiku.
(15) Aizliegts uz
tabakas izstrādājumu iepakojuma izvietot tekstus, nosaukumus, preču zīmes vai
citas zīmes, kas norāda, ka konkrētais tabakas izstrādājums ir mazāk kaitīgs
par citiem tabakas izstrādājumiem (šī prasība neattiecas uz tabakas
izstrādājumiem, kas tiek eksportēti uz valstīm, kuras nav Eiropas Savienības
dalībvalstis)."
5. Izteikt
7.1 pantu šādā redakcijā:
"7.1 pants. Papildu informācija par tabakas
izstrādājumiem
(1) Tabakas izstrādājumu ražotāji un komersanti, kuri importē
tabakas izstrādājumus realizācijai Latvijā, katru gadu līdz 31.decembrim
iesniedz Valsts sanitārajā inspekcijā visu to sastāvdaļu sarakstu, kuras lieto attiecīgā
tabakas izstrādājuma ražošanā, kā arī norāda sastāvdaļu daudzumu katrā
izstrādājumā atbilstoši tirdzniecības markai un veidam. Sarakstu sastāda pēc
katras izstrādājumā iekļautās sastāvdaļas svara dilstošā secībā. Sarakstā
norāda sastāvdaļu funkcijas un kategoriju, kā arī pievieno deklarāciju, kurā
izskaidroti iemesli šo sastāvdaļu iekļaušanai attiecīgajos tabakas
izstrādājumos. Tabakas izstrādājumu ražotājs un komersants, kurš ieved tabakas
izstrādājumus realizācijai Latvijas Republikā, iesniedz pieejamo un veikto
toksikoloģisko pētījumu datus par šīm sastāvdaļām (kuras var būt dedzinātā vai
nededzinātā veidā), norādot to ietekmi uz veselību un spēju izraisīt atkarību.
(2) Valsts sanitārā inspekcija nodrošina
patērētājiem pieeju informācijai par darvas, nikotīna un oglekļa monoksīda
saturu cigaretēs.
(3) Valsts sanitārā inspekcija nodrošina tās informācijas
aizsardzību, kura attiecas uz izstrādājuma specifisko formulu un ir
komercnoslēpums."
6. 11.pantā:
izteikt pirmās daļas
1.punktu šādā redakcijā:
"1) izglītības un
audzināšanas iestādēs;";
papildināt pirmās daļas
2.punktu aiz vārdiem "rehabilitācijas institūcijās" ar vārdiem
"ieslodzījuma vietās";
papildināt pirmās daļas
5.punktu aiz vārdiem "kāpņu telpās" ar vārdiem "gaiteņos un
citās koplietošanas telpās";
izslēgt pirmās daļas
7.punktā vārdus "izņemot atsevišķas telpas, kas speciāli ierādītas
smēķēšanai";
papildināt pirmo daļu ar
10. un 11.punktu šādā redakcijā:
"10) bērnu
atpūtas un rotaļu laukumos;
11) parkos, skvēros
un peldvietās, izņemot vietas, kas speciāli ierādītas smēķēšanai;";
izslēgt ceturto daļu.
7. Papildināt
13.pantu ar 9., 10., 11., 12. un 13.punktu šādā redakcijā:
"9) Bērnu un ģimenes lietu ministrijas;
10) Iekšlietu ministrijas;
11) Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas;
12) Latvijas Pretsmēķēšanas koalīcijas;
13) Latvijas Pašvaldību savienības."
8. Izteikt
14.1 panta trešo un ceturto daļu šādā redakcijā:
"(3) Pēc Valsts ieņēmumu dienesta
pieprasījuma cigarešu paraugus atlasa un testē testēšanas laboratorijas.
Testēšanas laboratorijas par testēšanas rezultātiem informē Valsts ieņēmumu
dienestu. Izdevumus, kas saistīti ar cigarešu paraugu atlasi un testēšanu, sedz
ražotājs vai komersants, kurš ievedis tabakas izstrādājumus realizācijai
Latvijā.
(4) Komersanti,
kas ieved tabakas izstrādājumus no valstīm, kuras nav Eiropas Savienības
dalībvalstis, pirms to realizācijas tirgū testēšanas laboratorijās pārbauda
tabakas izstrādājumu marķējuma atbilstību šā likuma prasībām."
9. Papildināt
pārejas noteikumus ar 16., 17. un 18.punktu šādā redakcijā:
"16. Līdz 2008.gada 1.jūlijam
augstskolās, publiskās ēkās, būvēs un telpās (piemēram, kinoteātru, koncertu,
sporta zālēs, citās sporta ēkās un būvēs, pastā, citu iestāžu zālēs,
diskotēkās, deju zālēs) atļauts smēķēt telpās, kas speciāli ierādītas
smēķēšanai.
17. Šā likuma 6.panta ceturtā
daļa stājas spēkā 2008.gada 1.septembrī. Cigaretes atļauts importēt un laist
brīvā apgrozībā bez iepakojuma papildināšanas ar krāsainiem fotoattēliem vai
citām ilustrācijām līdz 2010.gada 1.martam.
18. Ministru kabinets līdz 2009.gada
1.janvārim izdod šā likuma 6.panta ceturtajā daļā minētos noteikumus."
Veselības ministrs
V.Veldre
Likumprojekta Grozījumi likumā Par tabakas
izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu
ANOTĀCIJA
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Tabaka ir viena no visvairāk pasaulē
lietotajām atkarību izraisošajām vielām. Pēc Pasaules Veselības organizācijas
datiem, katru gadu no tabakas lietošanas mirst 5 miljoni cilvēku. Arī
Latvijas iedzīvotāju vidū smēķēšana ir ļoti izplatīta parādība. Bez
kaitējuma, ko smēķēšana nodara pašiem indivīdiem, viņu ģimenēm, tā lielā mērā
negatīvi ietekmē Latvijas ekonomiku, pirmkārt - smēķēšanas radīto veselības
problēmu dēļ samazinās darba produktivitāte, otrkārt - šo slimību ārstēšanas
izmaksu dēļ. Nesmēķētājiem, kuri ir pakļauti pasīvai tabakas dūmu ietekmei,
laika gaitā attīstās ar šo ietekmi saistītas slimības. Latvijā tabakas
lietošanas sekas ir cēlonis vismaz 4380 priekšlaicīgām nāvēm katru gadu jeb
vismaz 12 cilvēki dienā mirst no slimībām, kas saistītas ar tabakas
lietošanu. Aprēķināts, ka 2004.gada pirmajos 6 mēnešos dažādu smēķēšanas izraisītu
slimību ārstēšanai tika iztērēti 12 miljoni latu. Kā liecina 2004.gada Finbalt (Latvijas iedzīvotāju veselības paradumu pētījums) pētījuma rezultāti, ik dienas smēķē 47,3% vīriešu un 17,8% sieviešu. Īpaši satraucoša ir augstā ikdienas smēķētāju proporcija jauniešu vidū. 2003.gadā veiktā epidemioloģiskā pētījuma dati liecina, ka 34,3% Latvijas skolēnu smēķē. Pasīvā smēķēšana ir reāls un nozīmīgs drauds sabiedrības veselībai.
Kā liecina 2004.gada Finbalt pētījuma rezultāti, tabakas dūmu ietekmei mājās
ir pakļauti 53,9% vīriešu un 46,1% sieviešu. Arī darba vietās liela daļa
pētījumā aptaujāto iedzīvotāju ir pakļauti tabakas dūmu ietekmei, t.i., 25,5%
vīriešu un 9,9% sieviešu. Satversmes 111.pants nosaka, ka valsts
aizsargā cilvēku veselību un tās 115.pants paredz valstij aizsargāt ikviena
tiesības dzīvot labvēlīgā vidē. Likums Par tabakas izstrādājumu
realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu nosaka iedzīvotāju
tiesības uz no tabakas dūmiem tīru vidi, tai skaitā, smēķēšanas ierobežojumus
publiskās vietās, kā arī nosaka prasības tabakas izstrādājumu iepakojuma
noformējumam, izplatīšanai
un kārtību, kādā tiek kontrolēta tabakas izstrādājumu aprite. Šobrīd
spēkā esošajā likumā Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un
lietošanas ierobežošanu noteikts, ka, sākot ar šā gada 1.jūliju, kafejnīcās,
restorānos un citās sabiedriskās ēdināšanas vietās, kazino un spēļu zālēs smēķēt atļauts tikai telpās, kas speciāli
ierādītas smēķēšanai vai telpās, kas atsevišķi nodalītas smēķēšanai. Vasaras
(āra) kafejnīcās smēķēt atļauts vietās, kas speciāli ierādītas smēķēšanai.
Savukārt augstskolās, ārstniecības iestādēs, sociālās aprūpes un
rehabilitācijas institūcijās, darbavietās darba un koplietošanas telpās,
publiskās ēkās, būvēs un telpās (kinoteātru, koncertu, sporta zālēs, citās
sporta ēkās un būvēs, pasta un citu iestāžu zālēs, diskotēkās, deju zālēs u.c.),
smēķēt atļauts tikai telpās, kas speciāli ierādītas smēķēšanai. Veselības ministrija, tāpat kā vairākas citas Eiropas Savienības valstis, lai rūpētos par iedzīvotāju un darbinieku veselību, vēlas stingrāk ierobežot smēķēšanu tādās darbavietās kā kafejnīcas, restorāni un citas sabiedriskās ēdināšanas vietas. Lai mazinātu tabakas kaitīgo ietekmi uz iedzīvotāju veselību, ir nepieciešams veikt papildus pasākumus, lai uzlabotu sabiedrības veselību valstī kopumā. |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts nosaka stingrākus smēķēšanas
ierobežojumus augstskolās, kā arī citās publiskās ēkās, būvēs un telpās un
teritorijās, svītrojot normu, kas paredz atļaut smēķēt telpās, kas speciāli
ierādītas smēķēšanai. Likumprojekts paredz arī smēķēšanas ierobežojumus
parkos, skvēros, peldvietās un smēķēšanas aizliegumu bērnu atpūtas un rotaļu
laukumos, tas ir, vietās, kur cilvēki atpūšas. Šādi aizliegumi pasargātu
bērnus, nepilngadīgos, grūtnieces un citas iedzīvotāju grupas no tabakas dūmu
ietekmes. Likumprojekts paredz
papildināt Smēķēšanas ierobežošanas valsts komisijas sastāvu ar jauniem
pārstāvjiem no Latvijas Pretsmēķēšanas koalīcijas, Bērnu un ģimenes lietu
ministrijas, Iekšlietu ministrijas, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu
ministrijas un Latvijas Pašvaldību savienības. Lai samazinātu valstī
smēķējošo jauniešu īpatsvaru un sekotu Eiropas Komisijas aktivitātēm,
paredzēts tabakas izstrādājumu iepakojuma vienības papildināt ar krāsainiem
fotoattēliem vai citām ilustrācijām, Ministru kabinetam izdodot noteikumus
par kārtību, kādā speciālie brīdinājumi uz tabakas izstrādājumiem, kas
paredzēti smēķēšanai tiek papildināti ar krāsainiem fotoattēliem vai citām
ilustrācijām (kombinētais brīdinājums). Likumprojekts precizē standartus tabakas
izstrādājumu atbilstības novērtēšanai. |
3.Cita informācija |
|
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Projekts šo jomu neskar |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo
procedūru vienkāršošanu |
Pieņemot šos likuma
grozījumus, ražotājiem būs jāpārstrādā tabakas izstrādājumu marķējums
atbilstoši noteiktajām prasībām. Veselības ministrijas rīcībā pagaidām nav informācijas par izmaksām,
kas tabakas industrijai varētu rasties uz cigarešu iepakojumiem izvietojot
krāsainos attēlus. Likumprojekts paredz līdz 2009.gada
1.janvārim izstrādāt Ministru
kabineta noteikumus par kārtību, kādā uz tabakas izstrādājumu iepakojumiem
izvietotie speciālie brīdinājuma uzraksti papildināmi ar atbilstošiem
krāsainiem fotoattēliem vai citām ilustrācijām (kombinētais brīdinājums).
Paredzēts, ka norma, kas paredz papildināt cigarešu iepakojuma vienības ar
krāsainiem fotoattēliem vai citām ilustrācijām, stāsies spēkā 2008.gada
1.septembrī, taču cigaretes bez iepakojuma vienību papildināšanas ar
kombinēto brīdinājumu būs atļauts importēt un laist brīvā apgrozībā līdz
2010.gada 1.martam. |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Epidemioloģisko pētījumu rezultāti liecina (Kanāda, 2001 un
Brazīlija, 2003), ka vairāk nekā 50% smēķētāju, redzot uz tabakas
izstrādājumu iepakojumiem kombinētos brīdinājumus, domājuši par smēķēšanas atmešanu. Pastāv saistība, ka
indivīds, izlasot brīdinājumu uz tabakas izstrādājumu iepakojuma vienības
kombinācijā ar krāsaino attēlu par smēķēšanas kaitīgumu un ietekmi uz
veselību, var atmest šo ieradumu vai samazināt tabakas patēriņu un smēķēšanas
biežumu. Brīdinājuma attēla lielums un saturs uz iepakojuma vienības var
ietekmēt to, cik daudz indivīda uzmanības tas piesaista. Jo lielāks un
izteiktāks ir attēls un uzraksts, jo vairāk uzmanības tas piesaista. Pamatojoties uz to varētu
prognozēt, ka smēķētāju skaits varētu samazināties un tālākā nākotnē varētu
uzlaboties sabiedrības veselību raksturojošie rādītāji, piemēram, samazināties
saslimstība ar sirds un asinsvadu un citām smēķēšanas izraisītām slimībām, kā
rezultātā savukārt varētu samazināties izmaksas veselības aprūpei. |
4. Ietekme uz vidi |
Projekts šo jomu neskar |
5. Cita informācija |
|
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi
|
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
|
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
3. Finansiālā ietekme |
Projekta
ieviešanai nav nepieciešami papildus budžeta līdzekļi |
Projekta
ieviešanai nav nepieciešami papildus budžeta līdzekļi |
Projekta
ieviešanai nav nepieciešami papildus budžeta līdzekļi |
Projekta
ieviešanai nav nepieciešami papildus budžeta līdzekļi |
Projekta
ieviešanai nav nepieciešami papildus budžeta līdzekļi |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildus izdevumu finansēšanai |
Likuma Par akcīzes nodokli Pārejas noteikumu 3.punkts paredz pakāpenisku akcīzes nodokļa pieaugumu cigaretēm, tādējādi kompensējot iespējamo budžeta ieņēmumu samazinājumu smēķēšanas ierobežojumu dēļ. |
||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
6. Cita
informācija |
|
|
|
|
|
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Likumprojekts
paredz jaunu Ministru kabineta noteikumu izstrādi līdz 2009.gada 1.janvārim par
kārtību, kādā speciālie brīdinājumi uz tabakas izstrādājumiem, kas
paredzēti smēķēšanai, papildināmi ar krāsainiem fotoattēliem vai citām
ilustrācijām (kombinētais brīdinājums). Būs nepieciešams veikt
grozījumus Ministru kabineta 2004.gada 15.septembra rīkojumā Nr.630 Par Smēķēšanas
ierobežošanas valsts komisiju atbilstoši Ministru kabineta 12.marta
2002.gada noteikumu Nr.111 Ministru kabineta kārtības rullis 219.pantā
noteiktajam termiņam (3 mēnešu laikā pēc likuma spēkā stāšanās). |
2. Cita informācija |
|
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Latvija ir viena no Eiropas
Savienības dalībvalstīm, kas informējusi Eiropas Komisiju par lēmumu tabakas
izstrādājumu iepakojumus papildināt ar krāsainām fotogrāfijām, atbilstoši
Eiropas Komisijas 2003.gada 5.septembra lēmumā 2003/641/EK par krāsainu
fotoattēlu vai citu ilustrāciju izmantošanu uz tabakas izstrādājumu
iepakojumiem, lai brīdinātu par ietekmi uz veselību un Komisijas lēmumā
2006/IV/12, ar kuru groza Komisijas 2005.gada 26.maija Lēmumu K(2005) 1452
galīgais variants par primāro dokumentu bibliotēku, kurā ietverti krāsaini
fotoattēli vai citas ilustrācijas visiem Eiropas Parlamenta un Padomes
Direktīvas 2001/37/EK 1.pielikumā uzskaitītiem papildu brīdinājumiem
noteiktajām prasībām. Likumprojekts
paredz līdz 2009.gada 1.janvārim
izstrādāt Ministru kabineta noteikumus par kārtību, kādā uz tabakas
izstrādājumu iepakojumiem izvietotie speciālie brīdinājuma uzraksti
papildināmi ar atbilstošiem krāsainiem fotoattēliem vai citām ilustrācijām
(kombinētais brīdinājums). Paredzēts, ka norma, kas paredz papildināt
cigarešu iepakojuma vienības ar krāsainiem fotoattēliem vai citām
ilustrācijām, stāsies spēkā 2008.gada 1.septembrī, taču cigaretes bez
iepakojuma vienību papildināšanas ar kombinēto brīdinājumu būs atļauts
importēt un laist brīvā apgrozībā līdz 2010.gada 1.martam. |
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Projekts šo jomu neskar |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Pasaules Veselības organizācijas Vispārējā konvencija par tabakas uzraudzību paredz noteikt un realizēt daudz stingrākas prasības dalībvalstu normatīvajos aktos tabakas kontroles jautājumos. |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Nav |
|||
2.tabula |
||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
|
|
||||
5. Cita informācija |
|
|||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Ir notikušas
konsultācijas un viedokļu apmaiņa ar
Latvijas Pretsmēķēšanas koalīciju, Latvijas Sabiedrības veselības asociāciju.
Informācijas un viedokļu apmaiņa ir notikusi ar SIA Scandinavian Tobacco,
SIA JTI Marketing and Sales un SIA Philip Morris Latvia par stingrāku
smēķēšanas ierobežojumu noteikšanu un Ministru kabineta noteikumu
izstrādāšanu, kas paredz kārtību, kādā speciālie brīdinājumi uz tabakas
izstrādājumiem, kas paredzēti smēķēšanai tiek papildināti ar krāsainiem fotoattēliem
vai citām ilustrācijā (kombinētais brīdinājums). |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Latvijas Pretsmēķēšanas
koalīcija un Latvijas Sabiedrības veselības asociācija atbalsta stingrāku
smēķēšanas ierobežojumu ieviešanu, kā arī Veselības ministrijas ierosinātie
priekšlikumi jau 2004.gada beigās likumā Par tabakas izstrādājumu
realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu par stingrākiem smēķēšanas
ierobežojumiem publiskās vietās guva ļoti lielu valsts iedzīvotāju atsaucību.
SIA Philip Morris Latvia atbalsta normu, kas paredz uz tabakas
izstrādājumu iepakojumiem izvietot brīdinājuma uzrakstu kombinācijā ar
krāsainu attēlu, ja vien tiek paredzēts pārejas periods marķējuma
pārstrādāšanai. Saņemta vēstule ar British American Tobacco, Gallaher Group Plc,
SIA Scandinavian Tobacco un SIA JTI Marketing and Sales izteiktiem
viedokļiem par likumprojektu, kuri izskatīti sanāksmē (13.07.2006.). Tabakas
industrijas pārstāvji iebilst par stingrākiem smēķēšanas ierobežojumiem pēc
2008.gada 1.jūlija un nodomam uz cigarešu iepakojumiem izvietot krāsainos
attēlus. Latvijas Tirgotāju
asociācija rakstiski izteikusi negatīvus apsvērumus par stingrākiem
smēķēšanas ierobežojumiem pēc 2008.gada 1.jūlija. |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Projekts ievietots Veselības ministrijas mājas lapā www.vm.gov.lv. Caur masu medijiem sabiedrība ir informēta par likumprojektā paredzētajām izmaiņām. |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Ir notikušas konsultācijas ar Eiropas Komisijas ekspertiem tabakas jautājumos par stingrāku smēķēšanas ierobežojumu ieviešanu un kombinēto brīdinājumu izvietošanu uz cigarešu iepakojumu vienībām. Eiropas Komisijas eksperti atbalsta līdz šim paveikto pasīvās smēķēšanas samazināšanas jomā un ieceri uz cigarešu iepakojumiem izvietot kombinētos brīdinājumus. |
5. Cita informācija |
|
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunu papildu
funkciju noteikšana valsts institūcijām un papildu finansējums nav
nepieciešams. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Pirms likumprojekta izsludināšanas Valsts sekretāru sanāksmē,
Veselības ministrija sagatavoja un izsūtīja preses relīzes, lai informētu
iedzīvotājus par likuma grozījumiem, kas stāsies spēkā 2008.gada 1.jūlijā
attiecībā uz smēķēšanas ierobežojumiem publiskās vietās. Ir sniegtas vairākas intervijas masu medijiem. Par normatīvā akta ieviešanu sabiedrība
tiks informēta, publicējot pieņemto normatīvo aktu laikrakstā Latvijas
Vēstnesis, būs pieejams NAIS
un Veselības ministrijas mājas lapā. Plānota preses konference pēc likuma pieņemšanas Saeimā un tuvojoties atsevišķu likuma normu spēkā stāšanās brīdim. Vienlaikus, atbilstoši Tabakas uzraudzības valsts programmā 2006.-2010.gadam noteiktajam, tiks veikti sabiedrību informējoši un izglītojoši pasākumi. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Savas tiesības indivīds varēs aizstāvēt
Administratīvā procesa likumā un Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa noteiktajā
kārtībā. |
4. Cita informācija |
|
Veselības
ministrs |
Valsts sekretāra v.i. |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
V.Veldre |
L.Ruškule |
A.Jurševica |
E.Zorgevica-Prāma |
I.Bogdanoviča |
01.06.2007. 15:58
1926
I.Bogdanoviča, 7876009