Likumprojekta “Grozījumi likumā “Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu””anotācija

Likumprojekts

 

Grozījumi likumā "Par tabakas izstrādājumu realizācijas,
reklāmas un lietošanas ierobežošanu"

 

Izdarīt likumā "Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997, 3.nr.; 1999, 22.nr.; 2003, 2., 23.nr.; 2004, 4.nr.; 2005, 7., 14.nr.) šādus grozījumus:

 

1.  1.pantā:

izteikt 9.punktu šādā redakcijā:

 

"9) telpa, kas speciāli ierādīta smēķēšanai, – smēķēšanai paredzēta atse­višķa telpa, kas ēkas tehniskās inventarizācijas plānā atzīmēta kā konstruktīvi nodalīta un aprīkota ar nosūces ventilāciju, lai tabakas dūmi neieplūstu citās telpās. Šajā telpā ir attiecīgs informatīvs uzraksts vai simbols. Tajā netiek sniegti iestādes, komersanta, jebkuras citas juridiskas vai pašnodarbinātas personas pamatpakalpojumi;";

 

izteikt 15.punktu šādā redakcijā:

 

"15) telpa, kas atsevišķi nodalīta smēķēšanai, – atsevišķa telpa, kas ēkas tehniskās inventarizācijas plānā atzīmēta kā konstruktīvi nodalīta telpa, kas paredzēta pamatpakalpojumu saņemšanai un smēķēšanai un ir aprīkota ar nosūces ventilāciju. Šī telpa aizņem ne vairāk kā 50 procentus no kopējās publiskās telpas platības un ir izvietota pēc iespējas tālāk no ieejas. Telpā ir attiecīgs informatīvs uzraksts vai simbols;".

 

2. Izteikt 5.panta 2., 3. un 4.punktu šādā redakcijā:

 

"2) ražot, realizēt un izlaist brīvam apgrozījumam (turpmāk – importēt) cigaretes, kurās nikotīna daudzums pārsniedz 1 miligramu vienā cigaretē (šis daudzums noteikts atbilstoši standartā LVS ISO 10315:2003 "Cigaretes – Nikotīna satura noteikšana dūmu kondensātos – Gāzhromatogrāfiskā metode" noteiktajām prasībām attiecībā uz nikotīnu);

3) ražot, realizēt un importēt cigaretes, kurās tabakas darvas daudzums pārsniedz 10 miligramus vienā cigaretē (šis daudzums noteikts atbilstoši standartā LVS ISO 4387:2003 "Cigaretes – Metodes, kā, izmantojot parastu analītisko smēķaparātu, noteikt dūmu cieto daļiņu kopējo masu pirms un pēc atūdeņošanas un denikotinēšanas" noteiktajām prasībām attiecībā uz tabakas darvu);


4) ražot, realizēt un importēt cigaretes, kuru dūmos oglekļa monoksīds pārsniedz 10 miligramus vienā cigaretē (šis daudzums noteikts atbilstoši standartā LVS ISO 8454:2003 "Cigaretes – Tvana gāzes satura noteikšana cigarešu dūmu gāzveida fāzē – NDIR metode" noteiktajām prasībām attiecībā uz oglekļa monoksīdu);".

 

3. Izteikt 5.1 pantu šādā redakcijā:

 

"5.1 pants. Tabakas izstrādājumu atbilstības novērtēšana

(1) Uz cigarešu paciņām norādītā nikotīna, tabakas darvas un oglekļa monoksīda daudzuma pareizību apstiprina saskaņā ar standartu LVS ISO 8243:2006 "Cigaretes – Paraugu ņemšana".

(2) Ja par attiecīgo cigarešu partiju nav testēšanas laboratorijas izsniegta testēšanas pārskata, komersanti, kuri realizē cigaretes, kā arī komersanti, kuri importē tabakas izstrādājumus no valstīm, kuras nav Eiropas Savienības dalībvalstis, par saviem līdzekļiem pārbauda nikotīna, tabakas darvas un oglekļa monoksīda daudzuma cigaretēs atbilstību šā likuma 5.panta 2., 3. un 4.punktā noteiktajam. Minēto pārbaudi tiesīgas veikt testēšanas laboratorijas, kuras akreditētas valsts aģentūrā "Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs" atbilstoši standartam LVS EN ISO/IEC 17025:2005 "Testēšanas un kalibrēšanas laborato­riju kompetences vispārīgās prasības" un par kurām Ekonomikas ministrija publicējusi paziņojumu laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", vai citu Eiropas Savienības dalībvalstu paziņotās laboratorijas tabakas izstrādājumu jomā.

(3) Ekonomikas ministrija nosūta Eiropas Komisijai testēšanas labora­toriju sarakstu, norādot apstiprināšanai lietotos kritērijus un piemērotās pārraudzības metodes, kā arī informē Eiropas Komisiju par sarakstā izdarītajiem grozījumiem."

 

4. Izteikt 6.pantu šādā redakcijā:

 

"6.pants. Tabakas izstrādājumu iepakojuma noformējums

(1) Uz Latvijā realizējamo tabakas izstrādājumu iepakojuma aizliegts:

1) attēlot konkrētas fiziskās personas;

2) attēlot Latvijas valsts vai latviešu folkloras simbolus;

3) izmantot animācijas attēlus.

(2) Uz katras Latvijā realizējamo tabakas izstrādājumu iepakojuma vienības jābūt vismaz vienam no šādiem vispārīgiem brīdinājumiem valsts valodā:

1) "Smēķēšana nogalina";

2) "Smēķēšana nopietni apdraud Jūs un cilvēkus Jums blakus".

(3) Uz katras Latvijā realizējamo tabakas izstrādājumu iepakojuma vienības jābūt vismaz vienam no šādiem speciāliem brīdinājumiem valsts valodā:

1) "Smēķētāji mirst jauni";

2) "Smēķēšana izraisa artēriju nosprostošanos un rada sirdslēkmes un insultu";

3) "Smēķēšana izraisa neārstējamu plaušu vēzi";

4) "Smēķēšana grūtniecības laikā kaitē Jūsu bērnam";

5) "Sargiet bērnus: nelieciet viņiem elpot tabakas dūmus!";

6) "Atmest smēķēšanu Jums var palīdzēt Jūsu ģimenes ārsts un farmaceits";

7) "Smēķēšana izraisa stipru atkarību, nesāc!";

8) "Smēķēšanas atmešana samazina risku saslimt ar neārstējamām sirds un plaušu slimībām";

9) "Smēķēšana var izraisīt lēnu un mokošu nāvi";

10) "Lūdz palīdzību, lai atmestu smēķēšanu! (tālr.67037333)";

11) "Smēķēšana var pasliktināt asinsriti un izraisīt impotenci";

12) "Smēķēšana paātrina ādas novecošanos";

13) "Smēķēšana var kaitēt spermatozoīdiem un samazināt auglību";

14) "Tabakas dūmi satur benzolu, nitrozamīnus, formaldehīdu un zilskābi".

(4) Vienlaikus ar speciālo brīdinājumu tabakas izstrādājumu iepakojuma vienības papildina ar atbilstošiem krāsainiem fotoattēliem vai citām ilustrā­cijām (kombinētais brīdinājums) Ministru kabineta noteiktā kārtībā.

(5) Vispārīgos brīdinājumus uz attiecīgā tabakas izstrādājuma iepakojuma vienībām regulāri maina. Brīdinājumu drukā uz visredzamākās (lielākās) taba­kas iepakojuma vienības virsmas, kā arī uz jebkura ārējā iepakojuma, izņemot caurspīdīgo papildu apvalku, kas tiek lietots tabakas izstrādājumu mazum­tirdzniecībā.

(6) Šā panta trešajā daļā minētos speciālos brīdinājumus uz attiecīgā tabakas izstrādājuma iepakojuma vienībām regulāri maina. Brīdinājumu drukā uz otras redzamākās (lielākās) tabakas iepakojuma vienības virsmas, kā arī uz jebkura ārējā iepakojuma, izņemot caurspīdīgo papildu apvalku, kas tiek lietots tabakas izstrādājumu mazumtirdzniecībā.

(7) Speciālos brīdinājumus, kas novietoti uz otras lielākās tabakas iepakojuma vienības virsmas, maina, lai gada laikā dažādi brīdinājuma varianti parādītos vienādā daudzumā ar piecu procentu novirzi.

(8) Uz katras Latvijā realizējamo cigarešu iepakojuma vienības jābūt:

1) norādījumam valsts valodā par nikotīna, tabakas darvas un oglekļa monoksīda daudzumu miligramos vienā cigaretē. Šo norādījumu izvieto uz vienas no cigarešu iepakojuma vienības sānu malām, un tas aizņem vismaz 10 procentus no attiecīgās virsmas;

2) piestiprinātai akcīzes nodokļa markai. Ja ir slēgts caurspīdīgs papildu apvalks, akcīzes nodokļa marku piestiprina zem apvalka.

(9) Gan pirms vispārīgā, gan pirms speciālā brīdinājuma jābūt norādei "Veselības ministrija brīdina".

(10) Vispārīgais brīdinājums (izņemot norādi "Veselības ministrija brīdina") aizņem vismaz 30 procentus no attiecīgās tabakas izstrādājumu iepakojuma vienības ārējās virsmas.

(11) Speciālais brīdinājums (izņemot norādi "Veselības ministrija brīdina") aizņem vismaz 40 procentus no attiecīgās tabakas izstrādājumu iepakojuma vienības ārējās virsmas.

(12) Uz citu tabakas izstrādājumu (kuri nav cigaretes) iepakojuma vienību redzamākajām (lielākajām) virsmām, kuras ir lielākas par 75 kvadrātcen­timetriem, vispārīgie un speciālie brīdinājumi aizņem vismaz 22,5 kvadrāt­centimetrus lielu laukumu no katras virsmas.

(13) Vispārīgā un speciālā brīdinājuma tek stam un norādījumam par nikotīna, tabakas darvas un oglekļa monoksīda saturu atbilstoši šā panta astotās daļas 1.punktam jābūt:

1) skaidram un salasāmam;

2) izvietotam tā, lai, atverot iepakojuma vienību, to nevarētu sabojāt vai noņemt. Brīdinājumi nedrīkst būt drukāti vai piestiprināti uz caurspīdīgā iepakojuma un akcīzes nodokļa markām, tie nedrīkst būt izdzēšami, kā arī tos nedrīkst apslēpt vai pārklāt cita rakstveida informācija vai attēls. Tabakas izstrādājumiem (kuri nav cigaretes) brīdinājuma teksts var būt drukāts uz uzlīmes, ja šāda uzlīme nav noņemama;

3) drukātam ar melnu krāsu Helvetica treknrakstā uz balta fona, turklāt burtu izmēram jābūt tādam, lai uzraksts aizņemtu lielāko tehniski iespējamo daļu no laukuma, kas paredzēts attiecīgajam tekstam;

4) drukātam ar mazajiem burtiem, izņemot ziņojuma pirmo burtu un gadījumus, kad gramatikas likumi nosaka citādi;

5) centrētam laukumā paralēli paciņas augšējai malai, izņemot gadījumu, ja sānu mala ir šaurāka par 16 milimetriem (tad norādījumu par nikotīna, tabakas darvas un oglekļa monoksīda saturu drukā perpendikulāri paciņas augšējai malai);

6) apvilktam ar melnu apmali, kas ir ne mazāk kā 3 milimetrus un ne vairāk kā 4 milimetrus plata un neskar brīdinājuma tekstu vai norādīto informāciju. Apmale netiek uzskatīta par brīdinājumam paredzētā laukuma daļu.

(14) Lai nodrošinātu tabakas izstrādājumu identifikāciju un varētu izsekot to apritei, tabakas izstrādājumus marķē ar partijas numuru vai līdzvērtīgu marķējumu uz katras iepakojuma vienības tā, lai varētu noteikt ražošanas vietu un laiku.

(15) Aizliegts uz tabakas izstrādājumu iepakojuma izvietot tekstus, nosaukumus, preču zīmes vai citas zīmes, kas norāda, ka konkrētais tabakas izstrādājums ir mazāk kaitīgs par citiem tabakas izstrādājumiem (šī prasība neattiecas uz tabakas izstrādājumiem, kas tiek eksportēti uz valstīm, kuras nav Eiropas Savienības dalībvalstis)."

 


5. Izteikt 7.1 pantu šādā redakcijā:

 

"7.1 pants. Papildu informācija par tabakas izstrādājumiem

(1) Tabakas izstrādājumu ražotāji un komersanti, kuri importē tabakas izstrādājumus realizācijai Latvijā, katru gadu līdz 31.decembrim iesniedz Valsts sanitārajā inspekcijā visu to sastāvdaļu sarakstu, kuras lieto attiecīgā tabakas izstrādājuma ražošanā, kā arī norāda sastāvdaļu daudzumu katrā izstrādājumā atbilstoši tirdzniecības markai un veidam. Sarakstu sastāda pēc katras izstrādājumā iekļautās sastāvdaļas svara dilstošā secībā. Sarakstā norāda sastāvdaļu funkcijas un kategoriju, kā arī pievieno deklarāciju, kurā izskaidroti iemesli šo sastāvdaļu iekļaušanai attiecīgajos tabakas izstrādājumos. Tabakas izstrādājumu ražotājs un komersants, kurš ieved tabakas izstrādājumus realizācijai Latvijas Republikā, iesniedz pieejamo un veikto toksikoloģisko pētījumu datus par šīm sastāvdaļām (kuras var būt dedzinātā vai nededzinātā veidā), norādot to ietekmi uz veselību un spēju izraisīt atkarību.

(2) Valsts sanitārā inspekcija nodrošina patērētājiem pieeju informācijai par darvas, nikotīna un oglekļa monoksīda saturu cigaretēs.

(3) Valsts sanitārā inspekcija nodrošina tās informācijas aizsardzību, kura attiecas uz izstrādājuma specifisko formulu un ir komercnoslēpums."

 

6.  11.pantā:

izteikt pirmās daļas 1.punktu šādā redakcijā:

 

"1) izglītības un audzināšanas iestādēs;";

 

papildināt pirmās daļas 2.punktu aiz vārdiem "rehabilitācijas institūcijās" ar vārdiem "ieslodzījuma vietās";

papildināt pirmās daļas 5.punktu aiz vārdiem "kāpņu telpās" ar vārdiem "gaiteņos un citās koplietošanas telpās";

izslēgt pirmās daļas 7.punktā vārdus "izņemot atsevišķas telpas, kas speciāli ierādītas smēķēšanai";

papildināt pirmo daļu ar 10. un 11.punktu šādā redakcijā:

 

"10) bērnu atpūtas un rotaļu laukumos;

11) parkos, skvēros un peldvietās, izņemot vietas, kas speciāli ierādītas smēķēšanai;";

 

izslēgt ceturto daļu.

 

7. Papildināt 13.pantu ar 9., 10., 11., 12. un 13.punktu šādā redakcijā:

 

"9) Bērnu un ģimenes lietu ministrijas;

10) Iekšlietu ministrijas;

11) Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas;

12) Latvijas Pretsmēķēšanas koalīcijas;

13) Latvijas Pašvaldību savienības."

 

8. Izteikt 14.1 panta trešo un ceturto daļu šādā redakcijā:

 

"(3) Pēc Valsts ieņēmumu dienesta pieprasījuma cigarešu paraugus atlasa un testē testēšanas laboratorijas. Testēšanas laboratorijas par testēšanas rezultātiem informē Valsts ieņēmumu dienestu. Izdevumus, kas saistīti ar cigarešu paraugu atlasi un testēšanu, sedz ražotājs vai komersants, kurš ievedis tabakas izstrādājumus realizācijai Latvijā.

(4) Komersanti, kas ieved tabakas izstrādājumus no valstīm, kuras nav Eiropas Savienības dalībvalstis, pirms to realizācijas tirgū testēšanas laboratorijās pārbauda tabakas izstrādājumu marķējuma atbilstību šā likuma prasībām."

 

9. Papildināt pārejas noteikumus ar 16., 17. un 18.punktu šādā redakcijā:

 

"16. Līdz 2008.gada 1.jūlijam augstskolās, publiskās ēkās, būvēs un telpās (piemēram, kinoteātru, koncertu, sporta zālēs, citās sporta ēkās un būvēs, pastā, citu iestāžu zālēs, diskotēkās, deju zālēs) atļauts smēķēt telpās, kas speciāli ierādītas smēķēšanai.

 

17. Šā likuma 6.panta ceturtā daļa stājas spēkā 2008.gada 1.septembrī. Cigaretes atļauts importēt un laist brīvā apgrozībā bez iepakojuma papildinā­šanas ar krāsainiem fotoattēliem vai citām ilustrācijām līdz 2010.gada 1.martam.

 

18. Ministru kabinets līdz 2009.gada 1.janvārim izdod šā likuma 6.panta ceturtajā daļā minētos noteikumus."

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Veselības ministrs

V.Veldre

 

Likumprojekta „Grozījumi likumā „Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu””

ANOTĀCIJA

 

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

   Tabaka ir viena no visvairāk pasaulē lietotajām atkarību izraisošajām vielām. Pēc Pasaules Veselības organizācijas datiem, katru gadu no tabakas lietošanas mirst 5 miljoni cilvēku. Arī Latvijas iedzīvotāju vidū smēķēšana ir ļoti izplatīta parādība. Bez kaitējuma, ko smēķēšana nodara pašiem indivīdiem, viņu ģimenēm, tā lielā mērā negatīvi ietekmē Latvijas ekonomiku, pirmkārt - smēķēšanas radīto veselības problēmu dēļ samazinās darba produktivitāte, otrkārt - šo slimību ārstēšanas izmaksu dēļ. Nesmēķētājiem, kuri ir pakļauti pasīvai tabakas dūmu ietekmei, laika gaitā attīstās ar šo ietekmi saistītas slimības. Latvijā tabakas lietošanas sekas ir cēlonis vismaz 4380 priekšlaicīgām nāvēm katru gadu jeb vismaz 12 cilvēki dienā mirst no slimībām, kas saistītas ar tabakas lietošanu. Aprēķināts, ka 2004.gada pirmajos 6 mēnešos dažādu smēķēšanas izraisītu slimību ārstēšanai tika iztērēti 12 miljoni latu.

   Kā liecina 2004.gada Finbalt (Latvijas iedzīvotāju veselības paradumu pētījums) pētījuma rezultāti, ik dienas smēķē 47,3% vīriešu un 17,8% sieviešu.

    Īpaši satraucoša ir augstā ikdienas smēķētāju proporcija jauniešu vidū. 2003.gadā veiktā epidemioloģiskā pētījuma dati liecina, ka 34,3% Latvijas skolēnu smēķē.

   Pasīvā smēķēšana ir reāls un nozīmīgs drauds sabiedrības veselībai. Kā liecina 2004.gada Finbalt pētījuma rezultāti, tabakas dūmu ietekmei mājās ir pakļauti 53,9% vīriešu un 46,1% sieviešu. Arī darba vietās liela daļa pētījumā aptaujāto iedzīvotāju ir pakļauti tabakas dūmu ietekmei, t.i., 25,5% vīriešu un 9,9% sieviešu.

  Satversmes 111.pants nosaka, ka valsts aizsargā cilvēku veselību un tās 115.pants paredz valstij aizsargāt ikviena tiesības dzīvot labvēlīgā vidē. Likums „Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu” nosaka iedzīvotāju tiesības uz no tabakas dūmiem tīru vidi, tai skaitā, smēķēšanas ierobežojumus publiskās vietās, kā arī nosaka prasības tabakas izstrādājumu iepakojuma noformējumam, izplatīšanai un kārtību, kādā tiek kontrolēta tabakas izstrādājumu aprite.

 Šobrīd spēkā esošajā likumā „Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu” noteikts, ka, sākot ar šā gada 1.jūliju, kafejnīcās, restorānos un citās sabiedriskās ēdināšanas vietās,  kazino un spēļu zālēs smēķēt atļauts tikai telpās, kas speciāli ierādītas smēķēšanai vai telpās, kas atsevišķi nodalītas smēķēšanai. Vasaras (āra) kafejnīcās smēķēt atļauts vietās, kas speciāli ierādītas smēķēšanai. Savukārt augstskolās, ārstniecības iestādēs, sociālās aprūpes un rehabilitācijas institūcijās, darbavietās darba un koplietošanas telpās, publiskās ēkās, būvēs un telpās (kinoteātru, koncertu, sporta zālēs, citās sporta ēkās un būvēs, pasta un citu iestāžu zālēs, diskotēkās, deju zālēs u.c.), smēķēt atļauts tikai telpās, kas speciāli ierādītas smēķēšanai.

   Veselības ministrija, tāpat kā vairākas citas Eiropas Savienības valstis, lai rūpētos par iedzīvotāju un darbinieku veselību, vēlas  stingrāk ierobežot  smēķēšanu tādās darbavietās kā kafejnīcas, restorāni un citas sabiedriskās ēdināšanas vietas.

  Lai mazinātu tabakas kaitīgo ietekmi uz iedzīvotāju veselību, ir nepieciešams veikt papildus pasākumus, lai uzlabotu sabiedrības veselību valstī kopumā.

2. Normatīvā akta projekta būtība

  Likumprojekts nosaka stingrākus smēķēšanas ierobežojumus augstskolās, kā arī citās publiskās ēkās, būvēs un telpās un teritorijās, svītrojot normu, kas paredz atļaut smēķēt telpās, kas speciāli ierādītas smēķēšanai.

 Likumprojekts paredz arī smēķēšanas ierobežojumus parkos, skvēros, peldvietās un smēķēšanas aizliegumu bērnu atpūtas un rotaļu laukumos, tas ir, vietās, kur cilvēki atpūšas. Šādi aizliegumi pasargātu bērnus, nepilngadīgos, grūtnieces un citas iedzīvotāju grupas no tabakas dūmu ietekmes.

  Likumprojekts paredz papildināt Smēķēšanas ierobežošanas valsts komisijas sastāvu ar jauniem pārstāvjiem no Latvijas Pretsmēķēšanas koalīcijas, Bērnu un ģimenes lietu ministrijas, Iekšlietu ministrijas, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas un Latvijas Pašvaldību savienības.

  Lai samazinātu valstī smēķējošo jauniešu īpatsvaru un sekotu Eiropas Komisijas aktivitātēm, paredzēts tabakas izstrādājumu iepakojuma vienības papildināt ar krāsainiem fotoattēliem vai citām ilustrācijām, Ministru kabinetam izdodot noteikumus par kārtību, kādā speciālie brīdinājumi uz tabakas izstrādājumiem, kas paredzēti smēķēšanai tiek papildināti ar krāsainiem fotoattēliem vai citām ilustrācijām (kombinētais brīdinājums).

  Likumprojekts precizē standartus tabakas izstrādājumu atbilstības novērtēšanai.

 3.Cita informācija

 

 

 

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

  Projekts šo jomu neskar

 

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

 Pieņemot šos likuma grozījumus, ražotājiem būs jāpārstrādā tabakas izstrādājumu marķējums atbilstoši noteiktajām prasībām.

Veselības ministrijas rīcībā pagaidām nav informācijas par izmaksām, kas tabakas industrijai varētu rasties uz cigarešu iepakojumiem izvietojot krāsainos attēlus.

 Likumprojekts paredz līdz 2009.gada 1.janvārim  izstrādāt Ministru kabineta noteikumus par kārtību, kādā uz tabakas izstrādājumu iepakojumiem izvietotie speciālie brīdinājuma uzraksti papildināmi ar atbilstošiem krāsainiem fotoattēliem vai citām ilustrācijām (kombinētais brīdinājums). Paredzēts, ka norma, kas paredz papildināt cigarešu iepakojuma vienības ar krāsainiem fotoattēliem vai citām ilustrācijām, stāsies spēkā 2008.gada 1.septembrī, taču cigaretes bez iepakojuma vienību papildināšanas ar kombinēto brīdinājumu būs atļauts importēt un laist brīvā apgrozībā līdz 2010.gada 1.martam.

3. Sociālo seku izvērtējums

  Epidemioloģisko pētījumu rezultāti liecina (Kanāda, 2001 un Brazīlija, 2003), ka vairāk nekā 50% smēķētāju, redzot uz tabakas izstrādājumu iepakojumiem kombinētos brīdinājumus, domājuši par  smēķēšanas atmešanu. Pastāv saistība, ka indivīds, izlasot brīdinājumu uz tabakas izstrādājumu iepakojuma vienības kombinācijā ar krāsaino attēlu par smēķēšanas kaitīgumu un ietekmi uz veselību, var atmest šo ieradumu vai samazināt tabakas patēriņu un smēķēšanas biežumu. Brīdinājuma attēla lielums un saturs uz iepakojuma vienības var ietekmēt to, cik daudz indivīda uzmanības tas piesaista. Jo lielāks un izteiktāks ir attēls un uzraksts, jo vairāk uzmanības tas piesaista.

   Pamatojoties uz to varētu prognozēt, ka smēķētāju skaits varētu samazināties un tālākā nākotnē varētu uzlaboties sabiedrības veselību raksturojošie rādītāji, piemēram, samazināties saslimstība ar sirds un asinsvadu un citām smēķēšanas izraisītām slimībām, kā rezultātā savukārt varētu samazināties izmaksas veselības aprūpei.

4. Ietekme uz vidi

  Projekts šo jomu neskar

5. Cita informācija

—

 

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1

2007

2008

2009

2010

 

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

3. Finansiālā ietekme

Projekta ieviešanai nav nepieciešami papildus budžeta līdzekļi

Projekta ieviešanai nav nepieciešami papildus budžeta līdzekļi

Projekta ieviešanai nav nepieciešami papildus budžeta līdzekļi

Projekta ieviešanai nav nepieciešami papildus budžeta līdzekļi

Projekta ieviešanai nav nepieciešami papildus budžeta līdzekļi

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildus izdevumu finansēšanai

Likuma „Par akcīzes nodokli” Pārejas noteikumu 3.punkts paredz pakāpenisku akcīzes nodokļa pieaugumu cigaretēm, tādējādi kompensējot iespējamo budžeta ieņēmumu samazinājumu smēķēšanas ierobežojumu dēļ.

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Nav

Nav

Nav

Nav

Nav

6. Cita informācija

 

 

 

 

 

 

                                                                                                    

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt

 Likumprojekts paredz jaunu Ministru kabineta noteikumu izstrādi līdz 2009.gada 1.janvārim par kārtību, kādā speciālie brīdinājumi uz tabakas izstrādājumiem, kas paredzēti smēķēšanai, papildināmi ar krāsainiem fotoattēliem vai citām ilustrācijām (kombinētais brīdinājums).

  Būs nepieciešams veikt grozījumus Ministru kabineta 2004.gada 15.septembra rīkojumā Nr.630 „Par Smēķēšanas ierobežošanas valsts komisiju” atbilstoši Ministru kabineta 12.marta 2002.gada noteikumu Nr.111 „Ministru kabineta kārtības rullis” 219.pantā noteiktajam termiņam (3 mēnešu laikā pēc likuma spēkā stāšanās).

2. Cita informācija

—

 

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

  Latvija ir viena no Eiropas Savienības dalībvalstīm, kas informējusi Eiropas Komisiju par lēmumu tabakas izstrādājumu iepakojumus papildināt ar krāsainām fotogrāfijām, atbilstoši Eiropas Komisijas 2003.gada 5.septembra lēmumā 2003/641/EK par krāsainu fotoattēlu vai citu ilustrāciju izmantošanu uz tabakas izstrādājumu iepakojumiem, lai brīdinātu par ietekmi uz veselību un Komisijas lēmumā 2006/IV/12, ar kuru groza Komisijas 2005.gada 26.maija Lēmumu K(2005) 1452 galīgais variants par primāro dokumentu bibliotēku, kurā ietverti krāsaini fotoattēli vai citas ilustrācijas visiem Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2001/37/EK 1.pielikumā uzskaitītiem papildu brīdinājumiem noteiktajām prasībām.

  Likumprojekts paredz līdz 2009.gada 1.janvārim  izstrādāt Ministru kabineta noteikumus par kārtību, kādā uz tabakas izstrādājumu iepakojumiem izvietotie speciālie brīdinājuma uzraksti papildināmi ar atbilstošiem krāsainiem fotoattēliem vai citām ilustrācijām (kombinētais brīdinājums). Paredzēts, ka norma, kas paredz papildināt cigarešu iepakojuma vienības ar krāsainiem fotoattēliem vai citām ilustrācijām, stāsies spēkā 2008.gada 1.septembrī, taču cigaretes bez iepakojuma vienību papildināšanas ar kombinēto brīdinājumu būs atļauts importēt un laist brīvā apgrozībā līdz 2010.gada 1.martam.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

 Projekts šo jomu neskar

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

 Pasaules Veselības organizācijas Vispārējā konvencija par tabakas uzraudzību paredz noteikt un realizēt daudz stingrākas prasības dalībvalstu normatīvajos aktos tabakas kontroles jautājumos.

 

 

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

Nav

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

 

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

Nav

Nav

Nav

Nav

 

5. Cita informācija

 

 

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

  Ir notikušas konsultācijas un  viedokļu apmaiņa ar Latvijas Pretsmēķēšanas koalīciju, Latvijas Sabiedrības veselības asociāciju. Informācijas un viedokļu apmaiņa ir notikusi ar SIA „Scandinavian Tobacco”, SIA „JTI Marketing and Sales” un SIA „Philip Morris Latvia” par stingrāku smēķēšanas ierobežojumu noteikšanu un Ministru kabineta noteikumu izstrādāšanu, kas paredz kārtību, kādā speciālie brīdinājumi uz tabakas izstrādājumiem, kas paredzēti smēķēšanai tiek papildināti ar krāsainiem fotoattēliem vai citām ilustrācijā (kombinētais brīdinājums).

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

   Latvijas Pretsmēķēšanas koalīcija un Latvijas Sabiedrības veselības asociācija atbalsta stingrāku smēķēšanas ierobežojumu ieviešanu, kā arī Veselības ministrijas ierosinātie priekšlikumi jau 2004.gada beigās likumā „Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu” par stingrākiem smēķēšanas ierobežojumiem publiskās vietās guva ļoti lielu valsts iedzīvotāju atsaucību.

   SIA „Philip Morris Latvia” atbalsta normu, kas paredz uz tabakas izstrādājumu iepakojumiem izvietot brīdinājuma uzrakstu kombinācijā ar krāsainu attēlu, ja vien tiek paredzēts pārejas periods marķējuma pārstrādāšanai.

  Saņemta vēstule ar British American Tobacco, Gallaher Group Plc, SIA “Scandinavian Tobacco” un SIA “JTI Marketing and Sales” izteiktiem viedokļiem par likumprojektu, kuri izskatīti sanāksmē (13.07.2006.). Tabakas industrijas pārstāvji iebilst par stingrākiem smēķēšanas ierobežojumiem pēc 2008.gada 1.jūlija un nodomam uz cigarešu iepakojumiem izvietot krāsainos attēlus.

   Latvijas Tirgotāju asociācija rakstiski izteikusi negatīvus apsvērumus par stingrākiem smēķēšanas ierobežojumiem pēc 2008.gada 1.jūlija.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

  Projekts ievietots Veselības ministrijas mājas lapā www.vm.gov.lv. Caur masu medijiem sabiedrība ir informēta par likumprojektā paredzētajām izmaiņām.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

  Ir notikušas konsultācijas ar Eiropas Komisijas ekspertiem tabakas jautājumos par stingrāku smēķēšanas ierobežojumu ieviešanu un kombinēto brīdinājumu izvietošanu uz cigarešu iepakojumu vienībām. Eiropas Komisijas eksperti atbalsta līdz šim paveikto pasīvās smēķēšanas samazināšanas jomā un ieceri uz cigarešu iepakojumiem izvietot kombinētos brīdinājumus.

5. Cita informācija

 

 

 

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

  Jaunu papildu funkciju noteikšana valsts institūcijām un papildu finansējums nav nepieciešams.

 

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

  Pirms likumprojekta izsludināšanas Valsts sekretāru sanāksmē, Veselības ministrija sagatavoja un izsūtīja preses relīzes, lai informētu iedzīvotājus par likuma grozījumiem, kas stāsies spēkā 2008.gada 1.jūlijā attiecībā uz smēķēšanas ierobežojumiem publiskās vietās. Ir sniegtas vairākas intervijas masu medijiem.

  Par normatīvā akta ieviešanu sabiedrība tiks informēta, publicējot pieņemto normatīvo aktu laikrakstā „Latvijas Vēstnesis”, būs pieejams NAIS un Veselības ministrijas mājas lapā.

 Plānota preses konference pēc likuma pieņemšanas Saeimā un tuvojoties atsevišķu likuma normu spēkā stāšanās brīdim. Vienlaikus, atbilstoši Tabakas uzraudzības valsts programmā 2006.-2010.gadam noteiktajam, tiks veikti sabiedrību informējoši un izglītojoši pasākumi.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

  Savas tiesības indivīds varēs aizstāvēt Administratīvā procesa likumā un Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa noteiktajā kārtībā.

4. Cita informācija

—

 

 

Veselības ministrs                                                            V.Veldre

 

 

 

 

 Veselības ministrs

Valsts

sekretāra v.i.

Juridiskā dienesta vadītāja

Par kontroli atbildīgā

amatpersona

Atbildīgā

amatpersona

 

 

 

 

 

 

V.Veldre

L.Ruškule

A.Jurševica

E.Zorgevica-Prāma

I.Bogdanoviča

 

 

01.06.2007. 15:58

1926

I.Bogdanoviča, 7876009

ilze.bogdanovica@vm.gov.lv