Likumprojekts
Rīgas Svētā Pētera baznīcas likums
1. pants. Likuma mērķis un uzdevums
(1) Šā likuma mērķis ir nodrošināt Rīgas Svētā Pētera baznīcas un tās kultūrvēsturiskās vērtības saglabāšanu un aizsardzību.
(2) Likuma uzdevums ir noteikt Rīgas Svētā Pētera baznīcas juridisko piederību, kā arī ar tās izmantošanu, uzturēšanu, apsaimniekošanu un finansēšanu saistītus jautājumus.
2. pants. Rīgas Svētā Pētera baznīcas
kultūrvēsturiskā vērtība
(1) Rīgas Svētā Pētera baznīca un tajā esošās mākslas vērtības ir Latvijas kultūrvēsturiskā mantojuma daļa. Rīgas Svētā Pētera baznīca ir valsts nozīmes kultūras piemineklis, kas iekļauta Valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu sarakstā ar valsts aizsardzības numuru 6598. Tajā esošie mākslas pieminekļi iekļauti Valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu sarakstā ar valsts aizsardzības numuru 7336 - 7361.
(2) Rīgas Svētā Pētera baznīca atrodas Rīgas vēsturiskajā centrā, kas iekļauts Apvienoto Nāciju Izglītības, zinātnes un kultūras organizācijas Pasaules mantojuma sarakstā.
(3) Rīgas Svētā Pētera baznīcas un tajā esošo mākslas vērtību saglabāšanu, uzturēšanu un izmantošanu reglamentē šis likums, likums "Par kultūras pieminekļu aizsardzību" un citi normatīvie akti.
3. pants. Rīgas Svētā Pētera baznīcas juridiskā piederība
(1) Ar šo likumu Latvijas Evaņģēliski luteriskajai baznīcai tiek noteiktas īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra numurs Nr. 0100 001 0055) - Rīgas Svētā Pētera baznīcas ēku (kadastra apzīmējums 0100 001 0055 001) Rīgā, Skārņu ielā 19, un zemes vienību 2788 m 2 platībā (zemes kadastra apzīmējums 0100 001 0055 001) Rīgā, Pēterbaznīcas ielā.
(2) Šā panta pirmajā daļā minētais nekustamais īpašums ierakstāms zemesgrāmatā uz Latvijas Evaņģēliski luteriskās baznīcas vārda ar kadastra numuru 0100 001 0055.
(3) Nostiprinot īpašuma tiesības uz šā panta pirmajā daļā minēto nekustamo īpašumu, zemesgrāmatā izdarāma atzīme par to, ka šis nekustamais īpašums ir valsts nozīmes kultūras piemineklis.
4. pants. Rīgas Svētā Pētera baznīcas izmantošana
(1) Reliģisko darbību Rīgas Svētā Pētera baznīcā reglamentē Reliģisko organizāciju likums un citi normatīvie akti.
(2) Rīgas Svētā Pētera baznīcu izmanto
kā kulta celtni, kā arī koncertu norises vietu, tematisku izstāžu par pilsētas
attīstību un arhitektūru, mākslas darbu izstāžu, kultūras pasākumu, kā arī kā
starptautiska kultūras tūrisma objektu, kas
ikdienā ir pieejams apmeklētajiem.
(3) Rīgas Svētā Pētera baznīcas skatu torni izmanto kā tūrisma objektu.
(4) Rīgas pilsētas pašvaldībai ar šo likumu tiek noteiktas tiesības bez atlīdzības izmantot Rīgas Svētā Pētera baznīcu kā pilsētai nozīmīgiem notikumiem veltītu svētbrīžu un pasākumu norises vietu.
(5) Citiem, šajā likumā neminētiem mērķiem Rīgas Svētā Pētera baznīcu var izmantot, par to vienojoties ar Latvijas Evaņģēliski luterisko baznīcu, ievērojot šā likuma un citu normatīvo aktu prasības.
5. pants. Rīgas Svētā Pētera baznīcas padome
(1) Šā likuma 4. panta otrajā un ceturtajā daļā minēto pasākumu saskaņotai plānošanai Latvijas Evaņģēliski luteriskā baznīca un Rīgas pilsētas pašvaldība savstarpēji vienojoties izveido konsultatīvo institūciju Rīgas Svētā Pētera baznīcas padomi, kuras nolikumu izstrādā Latvijas Evaņģēliski luteriskā baznīca, saskaņojot to ar Rīgas pilsētas pašvaldību.
(2) Rīgas Svētā Pētera baznīcas padomes sastāvā ir pieci locekļi trīs Latvijas Evaņģēliski luteriskās baznīcas pārstāvji un divi Rīgas pilsētas pašvaldības pārstāvji.
(3) Rīgas Svētā Pētera baznīcas padome katru gadu līdz 31. janvārim apstiprina pasākumu plānu, kurš ir saistošs abām iesaistītām pusēm.
(4) Rīgas Svētā Pētera baznīcas padomes darbību nodrošina Latvijas Evaņģēliski luteriskā baznīca no Rīgas Svētā Pētera baznīcas šā likuma 4. panta trešajā daļā noteiktā izmantošanas mērķa iegūtiem līdzekļiem.
6. pants. Rīgas Svētā Pētera baznīcas uzturēšanas,
izpētes, konservācijas un restaurācijas finansēšana
(1) Rīgas Svētā Pētera baznīcas uzturēšanai nepieciešamos izdevumus finansē Latvijas Evaņģēliski luteriskā baznīca.
(2) Latvijas valsts piedalās baznīcas izpētes, konservācijas un restaurācijas finansēšanā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un gadskārtējā valsts budžeta likumā šiem mērķiem paredzēto finanšu līdzekļu apmērā.
(3) Pašvaldības var piedalīties Rīgas Svētā Pētera baznīcas uzturēšanā, kā arī tās izpētes, konservācijas un restaurācijas finansēšanā.
Pārejas noteikumi
1. Līdz 2007. gada 1. jūlijam Rīgas pilsētas pašvaldība nodod un Latvijas Evaņģēliski luteriskā baznīca pārņem savā īpašumā šā likuma 3. pantā minēto nekustamo īpašumu, sastādot par to nodošanas - pieņemšanas aktu.
2. Līdz 2007. gada 31. oktobrim Rīgas Svētā Pētera baznīcas padome uzsāk darbību.
16.04.2007. 11:55
662
J. Macuka
7212374; jekaterina.macuka@rlp.gov.lv
Tieslietu ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
G. Bērziņš |
M. Bičevskis |
I. Nikuļceva |
L. Popova |
I. Romanovska |
I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs
|
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
Saskaņā ar
likuma Par īpašumu atdošanu reliģiskajām organizācijām 2. pantu
reliģiskajām organizācijām atjaunojamas īpašuma tiesības uz objektiem, kuri
Latvijas Republikas teritorijā laikā no 1940.gada 21.jūlija līdz šā likuma
spēkā stāšanās brīdim atsavināti, izņemot likumā noteiktus gadījumus. Minētā
likuma 3. pants paredzēja kompensācijas izmaksu tajos gadījumos, kad
reliģisko organizāciju īpašuma objektu nav iespējams atdot natūrā. Savukārt
atbilstoši 4. pantam reliģiskās organizācijas nevar pretendēt uz
kompensāciju par Otrajā pasaules karā iznīcinātajiem īpašuma objektiem,
turklāt kompensācija netiek izmaksāta arī gadījumos, ja nekustamais īpašums
ir iegūts vai celts par valsts līdzekļiem. Saskaņā ar minētā likuma
6. panta pirmo daļu tiesības atgūt nelikumīgi atsavinātos īpašuma
objektus atbilstoši saviem statūtiem (satversmei, nolikumam) ir tikai tām
reliģiskajām organizācijām, kuras 1940. gadā bija reģistrētas Latvijas
Republikas Iekšlietu ministrijas Baznīcu un konfesiju departamentā vai
Sabiedrisko lietu ministrijas Preses un biedrību departamentā, ja tās netika
pārtraukušas reliģisko darbību, ir atjaunojušas savu juridiskās personas
statusu un tas ir apliecināts ar Reliģisko lietu pārvaldes izziņu. Savukārt
minētā panta otrā daļa paredz, ka gadījumā, ja draudze vai cita reliģiskā
organizācija vairs nepastāv, tās īpašumu pārņem attiecīgais reliģiskais
centrs Latvijā. 1992. gada
12. maija Latvijas Republikas Augstākās Padomes lēmuma Par Latvijas
Republikas likuma Par īpašumu atdošanu reliģiskajām organizācijām spēkā
stāšanās kārtību 3. punkts noteic, ka likums Par īpašumu atdošanu
reliģiskajām organizācijām neattiecas uz valstij īpaši nozīmīgiem kultūras
pieminekļiem Doma baznīcu un Pētera baznīcu, kuru statuss tiek noteikts ar īpašiem
likumiem. Šobrīd Svētā
Pētera baznīcas zeme zem baznīcas ar kadastra numuru 0100 001 0055 un ēka
zemesgrāmatā nav ierakstīta. Apkārt esošā zeme pie Svētā Pētera luteriskās
baznīcas ar kadastra numuru 0100 001 0064 3699 m2 platībā ir
ierakstīta zemesgrāmatā un pieder Rīgas pilsētas pašvaldībai. Svētā Pētera
baznīcas ēka atrodas SIA Rīgas nami bilancē, savukārt Rīgas domes
Attīstības departaments Svētā Pētera baznīcas telpās veic esošās kustamās
mantas, t. sk. valsts nozīmes mākslas pieminekļu uzglabāšanu. Departaments
uztur un apkalpo siltummezglus saskaņā ar Latvijas Republikas būvnormatīviem,
veic nepieciešamos pasākumus celtnes uzkopšanai un uzturēšanai, nodrošina un
atbild par ugunsdrošības un sanitāro noteikumu ievērošanu, elektroenerģijas
un citu sistēmu darba kārtību nomātajā celtnē, organizē celtnes apsardzi un
uzkopj pagalmu, ietvi un ielas daļu. Rīgas domes
Attīstības departaments un tā struktūrvienība 13. gadsimta valsts
nozīmes arhitektūras pieminekļa Svētā Pētera baznīcas pārvalde organizē un
nodrošina Svētā Pētera baznīcas telpās tematiskas izstādes par pilsētas
attīstību un arhitektūru, mākslas darbu izstādes, kultūras pasākumus un
koncertus, iepazīstina tūristus ar valsts nozīmes arhitektūras pieminekļa
Svētā Pētera baznīcas (celta 13. gadsimtā) vēsturi, tās restaurācijas
gaitu un interjeru, Rīgas pilsētas vēsturiskās apbūves attīstību, izmantojot
Svētā Pētera baznīcas skatu torni. Tādējādi, lai
ievērojot normatīvo aktu prasības, būtu iespējams
noteikt Rīgas Svētā Pētera
baznīcas īpašnieku, kas ļautu attiecīgo īpašumu ierakstīt zemesgrāmatā, ir
nepieciešams pieņemt likumprojektu Rīgas Svētā Pētera baznīcas likums. |
2. Tiesību akta projekta būtība
|
Likumprojekts
nosaka Rīgas Svētā Pētera baznīcas juridisko piederību, kā arī ar tās
izmantošanu, uzturēšanu, apsaimniekošanu un finansēšanu saistītus jautājumus. Likumprojektā
tiek paredzēts noteikt Latvijas Evaņģēliski luteriskās Baznīcas īpašuma
tiesības uz nekustamo īpašumu Rīgas Svētā Pētera baznīcas ēku un zemi zem
tās. Minētais pieņēmums arī nozīmē īpašnieka pienākumu pienācīgi rūpēties par
tā īpašumu, gan uzturot to, gan arī ieguldot tajā nepieciešamās investīcijas.
Vienlaicīgi, ņemot vērā to, ka Rīgas Svētā Pētera baznīca un tajā esošās
mākslas vērtības ir Latvijas kultūrvēsturiskā mantojuma daļa, likumprojekts
uzsver īpašu Latvijas Evaņģēliski luteriskās baznīcas pienākumu gādāt par to
saglabāšanu, uzturēšanu un pienācīgu izmantošanu, t.sk., arī attiecīgi
iekārtojot Rīgas Svētā Pētera baznīcas interjeru, saglabājot tās vēsturisko
un māksliniecisko vērtību. Likumprojektā
atrunāta Rīgas Svētā Pētera baznīcas izmantošanas un finansēšanas kārtība,
valsts, Rīgas pilsētas pašvaldības un Latvijas Evaņģēliski luteriskās
Baznīcas savstarpējās attiecības Rīgas Svētā Pētera baznīcas kā kultūras
pieminekļa saglabāšanā. Ar mērķi
nodrošināt Rīgas Svētā Pētera baznīcas arī turpmāko funkcionēšanu kā koncertu
norises vietu, tematisku izstāžu par pilsētas attīstību un arhitektūru,
mākslas darbu izstāžu, kultūras pasākumu, kā arī kā starptautiska kultūras
tūrisma objektu, rezervējot Rīgas pilsētas pašvaldībai ar tiesības bez
atlīdzības izmantot Rīgas Svētā Pētera baznīcu kā pilsētai nozīmīgiem
notikumiem veltītu svētbrīžu un pasākumu norises vietu, likumprojekts paredz
līdz 2007. gada 31. oktobrim Latvijas Evaņģēliski luteriskai Baznīcai un
Rīgas pilsētas pašvaldībai kopīgi izveidotās konsultatīvās institūcijai, kas
reizi gadā apstiprinātu pasākumu plānu, uzsākt darbību. |
3. Cita informācija
|
Nav citas
informācijas. |
II. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz
sabiedrības
un tautsaimniecības attīstību
|
|
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi
|
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu
|
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
4. Ietekme uz vidi
|
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
5. Cita informācija
|
Nav citas
informācijas. |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu
un pašvaldību budžetiem |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi
|
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
6 |
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
||||
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
||||
3. Finansiālā
ietekme |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
||||
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
||||
6. Cita
informācija |
Nav citas
informācijas. |
||||
IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā
esošo
tiesību normu sistēmu
|
|
1. Kādi normatīvie akti likumi un Ministru
kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to
projekti
|
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
2. Cita informācija
|
Nav citas
informācijas. |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst tiesību akts
|
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību
|
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām
|
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem
|
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
4. Atbilstības izvērtējuma tabula
|
|
Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti,
numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija
|
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
5. Cita informācijas
|
Nav citas
informācijas. |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot
tiesību akta projektu
|
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir
notikušas konsultācijas |
Likumprojekta
izstrādei izveidotās darba grupas sastāvā tika iekļauti Latvijas Evaņģēliski
luteriskās Baznīcas pilnvarotie pārstāvji. |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija |
Latvijas
Evaņģēliski luteriskā baznīca likumprojektu atbalsta. Izteiktas galvenokārt
redakcionāla rakstura piezīmes, kas tika ņemtas vērā. |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir
veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis? |
Likumprojekta
tapšanas gaita tika vairākkārtīgi atspoguļota masu saziņas līdzekļos, proti,
laikrakstos Latvijas Vēstnesis, Diena, Neatkarīgā, Latvijas avīze,
Rīgas Balss, Вести
сегодня, Час
un Телеграф tika publicētas
vairākas publikācijas, kā arī interneta portāli Apollo un Delfi, kā arī
ziņu aģentūras Leta un BNS vairākkārtīgi atspoguļoja ar likumprojekta
tapšanas gaitu un saturu saistītās problēmas. Turklāt darba
grupas rīcībā tika nodotas vairāk nekā 5 000 cilvēku (ne tikai Latvijas
iedzīvotāju) parakstītās vēstules ar viedokļiem par iespējamo Rīgas Svētā
Pētera baznīcas īpašnieku un tās funkcionālo izmantošanu. Tāpat tika saņemtas
vairāku gan Latvijas, gan ārvalstu (Lietuvas, Krievijas, Kirgīzijas,
Ukrainas) sabiedrisko organizāciju vēstules par minēto jautājumu. Vairāk nekā
4 000 cilvēki ir parakstījušies par Rīgas Svētā Pētera baznīcas atdošanu
Latvijas Evaņģēliski luteriskās baznīcas īpašumā. Pārējie cilvēki, visas
sabiedriskās organizācijas, kā arī Latvijas Mākslinieku savienība un Latvijas
Reģionālās arhitektūras akadēmija atbalstīja Rīgas Svētā Pētera baznīcas
saglabāšanu Rīgas domes īpašumā, kas nodrošinātu objekta pieejamību plašai
sabiedrībai, saglabājot to kā koncertu norises vietu, tematisku izstāžu par
pilsētas attīstību un arhitektūru, mākslas darbu izstāžu, kultūras pasākumu,
kā arī kā starptautiska kultūras tūrisma objektu. |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem
konsultantiem
|
Nav notikušas. |
5. Cita informācija
|
Nav citas
informācijas. |
VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde
|
|
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no
valsts puses, - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas
esošo institūciju funkcijas? |
Jaunas valsts
institūcijas netiek radītas, un esošo institūciju funkcijas netiek
paplašinātas. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā
akta ieviešanu? |
Tiesību akts
tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un ievietots datu bāzē NAIS. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja
likums viņu ierobežo?
|
Normatīvā akta
projekts neierobežo indivīda tiesības. Gadījumā, ja indivīds uzskata, ka
normatīvais akts nepamatoti viņu ierobežo, viņš var vērsties ar
konstitucionālo sūdzību Satversmes tiesā. |
4. Cita informācija
|
Nav citas
informācijas. |
Tieslietu ministrs
G. Bērziņš
21.03.07. 11:55
1322
J. Macuka
7212374;
jekaterina.macuka@rlp.gov.lv
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
M. Bičevskis |
I. Nikuļceva |
L. Popova |
I. Romanovska |