Likumprojekts
Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā
Izdarīt Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā šādus grozījumus:
1. Izteikt 58.pantu šādā redakcijā:
"58.pants. Vides piesārņošana vai
piegružošana
Par gaisa, zemes, mežu vai iekšējo ūdeņu
(virszemes vai pazemes) piesārņošanu ar notekūdeņiem, ķīmiskām vielām, tai
skaitā bīstamām vai citām kaitīgām vielām, materiāliem vai atkritumiem, piegružošanu
vai citādu kaitīgu iedarbību uz tiem jebkādā veidā –
uzliek naudas sodu fiziskajām personām no
piecdesmit līdz piecsimt latiem, konfiscējot pārkāpuma izdarīšanai izmantotos
transportlīdzekļus vai bez konfiskācijas, bet juridiskajām personām – no
divsimt piecdesmit līdz divtūkstoš latiem, konfiscējot pārkāpuma izdarīšanai
izmantotos transportlīdzekļus vai bez konfiskācijas."
2. 61.pantā:
aizstāt dispozīcijā vārdus "cilvēka
veselībai vai bioloģiskajiem jūras resursiem" ar vārdiem "bīstamām
vai citām";
izteikt panta sankciju šādā redakcijā:
"uzliek naudas sodu fiziskajām
personām no piecdesmit līdz divsimt latiem, bet juridiskajām personām – no
tūkstoš latiem līdz piectūkstoš latiem."
3. Aizstāt 82.panta dispozīcijā vārdus "atkritumiem,
notekūdeņiem, naftu, naftas produktiem vai citām piesārņojošām vielām no kuģiem
vai citiem peldošiem līdzekļiem, ierīcēm vai būvēm jūrā, gaisa kuģiem" ar
vārdiem "bīstamām vai citām kaitīgām vielām, materiāliem vai atkritumiem,
pārsniedzot noteiktos normatīvus vai pārkāpjot normatīvos aktus".
4. Izteikt 82.2 pantu
šādā redakcijā:
"82.2 pants. Neziņošana par Baltijas
jūras un iekšējo jūras ūdeņu piesārņošanu
Par neziņošanu tuvākās ostas
administrācijai par Latvijas Republikas ekskluzīvās ekonomiskās zonas,
teritoriālo vai iekšējo jūras ūdeņu (arī jūras ostu akvatoriju un upju grīvu)
piesārņošanu ar bīstamām vai citām kaitīgām vielām, materiāliem vai atkritumiem
–
uzliek naudas sodu amatpersonām no divsimt
latiem līdz tūkstoš piecsimt latiem."
5. Papildināt 84.panta pirmās daļas dispozīciju pēc vārdiem "pašvaldību institūcijām par" ar vārdiem "bīstamu vai citu kaitīgu vielu vai".
6. Aizstāt 231.panta otrās daļas 1.punktā vārdu "priekšnieks" ar
vārdu "ģenerāldirektors".
7. Izteikt
informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām šādā redakcijā:
"Informatīva atsauce uz Eiropas
Savienības direktīvām
Kodeksā iekļautas
tiesību normas, kas izriet no:
1) Padomes
2004.gada 29.aprīļa Direktīvas 2004/82/EK par pārvadātāju pienākumu paziņot
datus par pasažieriem;
2) Eiropas Parlamenta un Padomes 2005.gada
7.septembra Direktīvas 2005/35/EK par kuģu radīto piesārņojumu un par sankciju
ieviešanu par pārkāpumiem."
Vides ministrs
R.Vējonis
Likumprojekta
Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais
akts ir vajadzīgs |
|
1.
Pašreizējās situācijas raksturojums |
Latvijas Administratīvo pārkāpumu
kodeksa septītajā nodaļā 58., 61., 82., 822. un 84. pantā ir
ietverti administratīvie pārkāpumi vides jomā, paredzot atbildību par vides,
tai skaitā ūdeņu, piesārņošanu. Pašlaik
Latvijas
Administratīvo pārkāpumu kodeksa 58. un 82.pants nav saskaņots ar Krimināllikuma 101. un 102. pantu.
Krimināllikuma 101.pants paredz atbildību par jūras piesārņošanu, savukārt
102.pants nosaka atbildību par zemes, mežu un ūdeņu piesārņošanu un
piegružošanu. Šajās tiesību normās lietotie termini „piesārņošana ar bīstamām
vielām” vai „piesārņošana” neatbilst 2005.gada 7.septembra Eiropas Parlamenta
un Padomes Direktīvā 2005/35/EK par kuģu radīto piesārņojumu un par sankciju
ieviešanu par pārkāpumiem (turpmāk – Direktīva), kā arī Padomes 2005.gada 12. jūlija Pamatlēmumā
2005/667/TI par krimināltiesiskā pamata stiprināšanu, lai īstenotu tiesību
aktus attiecībā uz kuģu radītu piesārņojumu (turpmāk – Pamatlēmums)
lietotajiem terminiem. |
2.
Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts
“Grozījumi
Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā” izstrādāts ar mērķi, lai saskaņotu Latvijas Administratīvo pārkāpumu
kodeksā ietverto regulējumu ar Krimināllikumā ietverto
regulējumu. Tā kā
tiek precizēts Krimināllikuma 101. un 102. pants, attiecīgi labojumi jāveic Latvijas
Administratīvo pārkāpumu kodeksā, jo Krimināllikuma 101. panta pirmajā daļā
un 102. panta pirmajā daļā paredzēta kriminālatbildība, ja noziedzīgs
nodarījums izdarīts atkārtoti gada laikā. Likumprojekts precizē Latvijas Administratīvo
pārkāpumu kodeksa 58., 61., 82., 822. un 84.pantu, tajos minētos
jēdzienus aizstājot ar vārdiem „bīstamas vai citas kaitīgas vielas”. Latvijas Administratīvo pārkāpumu
kodeksa 58., 61 un 822.pantā palielinātas sankcijas gan
fiziskajām, gan juridiskajām personām attiecībā uz šajos pantos minētajiem
pārkāpumiem. Latvijas
Administratīvo
pārkāpumu kodeksa 58. panta pirmajā un otrajā daļā paredzētie
administratīvie pārkāpumi pēc sava smaguma un bīstamības ir identiski, tādēļ
apvienots Latvijas Administratīvo
pārkāpumu kodeksa 58. panta pirmajā un otrajā daļā ietvertais
regulējums, izsakot Latvijas Administratīvo
pārkāpumu kodeksa 58.pantu jaunā redakcijā. Latvijas
Administratīvo
pārkāpumu kodeksa 231.pantā likumprojekts precizē Vides valsts dienesta
atbildīgās personas – Vides valsts dienesta ģenerāldirektora – amata
nosaukumu. Ar šo likumprojektu daļēji tiks
atrisinātas minētās problēmas, jo vēl ir nepieciešams pieņemt grozījumus
Vides aizsardzības likumā, grozījumus Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības
likumā un grozījumus Krimināllikumā. Minēto likumu projekti ir izstrādāti un
tiek virzīti uz Saeimu. |
3. Cita informācija |
Nav. |
II. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1.
Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
2.
Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
3.
Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
4.
Ietekme uz vidi |
Likumprojektā ietvertās prasības
uzlabos jūras vides aizsardzību no piesārņojuma. |
5.
Cita informācija |
Nav. |
III. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un
pašvaldību budžetiem |
|||||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu
laikā pēc kārtējā gada |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
1.
Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Projekts
šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
|
|||
2.
Izmaiņas budžeta izdevumos |
Projekts
šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
||||
3.
Finansiālā ietekme |
Projekts
šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
||||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Projekts
šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
||||
5.
Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Projekts
šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
||||
6.
Cita informācija |
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
||||
IV. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību
normu sistēmu |
|
1.
Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod
un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā
uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura
punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Papildus jāizdod: 1) Grozījumi Vides aizsardzības likumā; 2) Grozījumi Jūrlietu pārvaldes un
jūras drošības likumā; 3) Grozījumi Krimināllikumā. Minētie likumprojekti ir izstrādāti ar
mērķi, lai saskaņotu Direktīvas un Pamatlēmuma normas ar normatīvo aktu
normām un šobrīd tiek virzīti uz Saeimu. |
2.
Cita informācija |
Nav. |
V. Kādām Latvijas
Starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais
akts |
|
1.
Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts ir izstrādāts atbilstoši
Eiropas Parlamenta un Padomes 2005.gada 7.septembra Direktīvai 2005/35/EK par
kuģu radīto piesārņojumu un par sankciju ieviešanu par pārkāpumiem, kā arī Padomes 2005. gada 12. jūlija
Pamatlēmumu 2005/667/TI par krimināltiesiskā pamata stiprināšanu, lai
īstenotu tiesību aktus attiecībā uz kuģu radītu piesārņojumu.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2006.gada 13.jūnija sēdes protokola Nr.32 24.§ 5.3.apakšpunktu, Vides ministrijai līdz 2007.gada 1.martam jānodrošina
tiesību aktu iesniegšana izskatīšanai Ministru kabinetā. Ar šo
likumprojektu attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu normas tiks pārņemtas
daļēji. Lai pārņemtu šīs normas pilnībā, papildus jāizdod: 1) Grozījumi Vides aizsardzības likumā; 2) Grozījumi Jūrlietu pārvaldes un
jūras drošības likumā; 3) Grozījumi Krimināllikumā. Minēto likumu projekti ir sagatavoti un
izskatīti 2007.gada 17.aprīļa
Ministru Kabineta sēdē. |
2.
Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts atbilst Marpol konvencijai un starptautiskajām
jūras tiesībām. |
3.
Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
4.
Atbilstības izvērtējums 1. tabula |
|||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas, atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Eiropas Parlamenta un Padomes 2005.gada
7.septembra Direktīva 2005/35/EK par kuģu radīto piesārņojumu un par sankciju
ieviešanu par pārkāpumiem. Atsauce uz publikāciju - L 255 Eiropas Savienības
Oficiālais Vēstnesis 30.9.2005, lpp. 0011-0021. Padomes
2005. gada 12. jūlija Pamatlēmums 2005/667/TI par krimināltiesiskā
pamata stiprināšanu, lai īstenotu tiesību aktus attiecībā uz kuģu radītu
piesārņojumu. Atsauce uz publikāciju - L 255 Eiropas
Savienības Oficiālais Vēstnesis 30.9.2005, lpp. 0164-0167. |
||
2. tabula |
|||
Latvijas normatīvā
akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības
normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe
(atbilst / neatbilst) |
Komentāri |
2.pants |
Direktīvas 2.pants un 8.pants Pamatlēmuma 5.pants |
Atbilst |
|
4.pants |
Direktīvas 2.pants un 8.pants |
Atbilst |
|
5.
Cita informācija |
Nav. |
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
1.
Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas
nav veiktas. |
2.
Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās
iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas
nav veiktas. |
3.Kādi
sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kādas ir sabiedriskās domas
viedoklis |
Sabiedrības
informēšanas pasākumi nav veikti. |
4.
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas
nav veiktas. |
5.
Cita informācija |
Nav. |
VII. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību
puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas |
Likumprojekta
izpildes kontroli veiks esošo valsts institūciju funkciju ietvaros. Izpilde
iespējama uzreiz pēc tā pieņemšanas. |
2.
Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts
tiks publicēts laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”, kā arī ievietots Vides
ministrijas interneta mājas lapā. |
3.
Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds
var aizstāvēt savas tiesības vispārējā administratīvā procesa noteiktajā
kārtībā. Pirmstiesas
strīda izskatīšanas stadijā iespējams lēmumu pārsūdzēt Valsts vides dienestā. |
4.
Cita informācija |
Nav. |
Vides
ministrs R.Vējonis
Valsts sekretāra p.i. |
Juridiskā departamenta
direktora p.i. |
Par kontroli atbildīgā
amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
A.Eglājs |
U.Lapiņš |
V.Puriņš |
Dz.Hadoņina |
25.04.2007 11:23
1162
7026556,
Dzidra.Hadonina@vidm.gov.lv