Izglītības,
kultūras un zinātnes komisija Likumprojekts trešajam lasījumam
(reģ.
Nr. 368/Lp9)
Spēkā esošā likuma redakcija |
Otrā lasījuma redakcija |
Nr. |
Priekšlikumi (8) |
Komisijas atzinums |
Komisijas atbalstītā redakcija |
Vispārējās izglītības likums |
Grozījumi Vispārējās izglītības likumā |
|
|
|
Grozījumi Vispārējās izglītības likumā |
|
Izdarīt Vispārējās izglītības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un
Ministru Kabineta Ziņotājs, 1999, 14., 17., 21.nr.; 2000, 15., 19.nr.; 2002,
24.nr.; 2004, 20.nr.; 2005,
14.nr.) šādus grozījumus: |
|
|
|
Izdarīt Vispārējās izglītības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un
Ministru Kabineta Ziņotājs, 1999, 14., 17., 21.nr.; 2000, 15., 19.nr.; 2002,
24.nr.; 2004, 20.nr.; 2005,
14.nr.) šādus grozījumus: |
1.pants. Likumā
lietotie termini (1) Likumā lietotie termini
atbilst Izglītības likumā lietotajiem terminiem, ja šajā likumā nav noteikts
citādi. (2) Likumā ir lietoti šādi termini: 1) apliecība par
pamatizglītību - izglītības dokuments, kas apliecina pamatizglītības
programmas apguvi; 2) atestāts par vispārējo
vidējo izglītību - izglītības dokuments, kas apliecina vispārējās vidējās
izglītības programmas apguvi; 3) liecība - dokuments, kas
apliecina pamatizglītības vai vispārējās vidējās izglītības programmas daļas
apguvi; 4) mācību līdzekļi - izglītības
programmu īstenošanai nepieciešamā literatūra, uzskates un tehniskie
līdzekļi, materiāli un iekārtas; 5) mācību priekšmets - pamatota
zināšanu, prasmju un attieksmju sistēma, kas izstrādāta atbilstoši kādai
zinātnes, tehnikas, mākslas nozarei un paredzēta apgūšanai pēc noteiktas
izglītības programmas; 6) mācību stundu (nodarbību) slodze
- izglītības programmā ietvertais regulāri apmeklējamo mācību priekšmetu
stundu skaits mācību nedēļā; 7) pedagoģiskā korekcija -
izglītības programma, kas metodiski un organizatoriski pielāgota personām
obligātās izglītības vecumā, kurām nepieciešams papildināt zināšanas
pamatizglītības programmas ietvaros; 8) sociālā korekcija -
izglītības programma, kas metodiski un organizatoriski pielāgota personām
obligātās izglītības vecumā ar sociālās uzvedības novirzēm; 9) pagarinātās dienas grupa -
izglītības iestādes nodrošināta iespēja izglītojamajiem saņemt pedagoģisku
palīdzību un organizēti pavadīt brīvo laiku ārpus obligātajām mācību stundām; 10) sekmju izraksts -
dokuments, kas parāda izglītojamā mācību sasniegumu vērtējumu mācību
priekšmetos; 11) pamatizglītības vai vispārējās
vidējās izglītības sertifikāts - dokuments, kas apliecina izglītojamā
mācību sasniegumus mācību priekšmetos, kuros pamatizglītības vai vispārējās
vidējās izglītības programmas apguves noslēgumā ir organizēti centralizēti
eksāmeni; 12) centralizēts eksāmens - pēc
īpašas metodikas izveidots un pēc vienotas kārtības valsts mērogā organizēts
eksāmens izglītojamo mācību sasniegumu novērtēšanai atsevišķos mācību
priekšmetos pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības pakāpes
noslēgumā; 13) vērtējums
- izglītības programmā noteikto zināšanu, prasmju un iemaņu apguves
līmeņa apliecinājums. |
1. Izteikt 1.panta otrās daļas 5.punktu šādā redakcijā:
5) mācību priekšmets noteiktas izglītības programmas ietvaros apgūstama
zināšanu, prasmju un attieksmju sistēma, kas izstrādāta atbilstoši kādai
zinātnes, tehnikas vai mākslas nozarei, ņemot vērā zinātniski pamatotas
izglītojamā vecumposma īpatnības;. |
|
|
|
1. Izteikt 1.panta otrās daļas 5.punktu šādā redakcijā:
5) mācību priekšmets noteiktas izglītības programmas ietvaros
apgūstama zināšanu, prasmju un attieksmju sistēma, kas izstrādāta atbilstoši
kādai zinātnes, tehnikas vai mākslas nozarei, ņemot vērā zinātniski pamatotas
izglītojamā vecumposma īpatnības;. |
4.pants. Ministru kabineta kompetence Ministru kabinets: 1) nosaka vispārējās izglītības
programmu licencēšanas un akreditācijas kārtību; 2) pēc izglītības un zinātnes
ministra ierosinājuma dibina, reorganizē un likvidē valsts vispārējās
izglītības iestādes, arī valsts speciālās izglītības iestādes; 3) nosaka vispārējās izglītības
iestāžu materiālā un finansiālā nodrošinājuma minimumu; 4) nosaka internātskolu un
speciālo izglītības iestāžu finansēšanas kārtību; 5) nosaka kritērijus un
kārtību, kādā tiek piešķirts un anulēts ģimnāzijas un valsts ģimnāzijas
statuss; 6) nosaka kritērijus un
kārtību, kādā izglītojamie tiek uzņemti internātskolās un speciālajās
izglītības iestādēs; 7) nosaka kritērijus un
kārtību, kādā speciālajām izglītības iestādēm tiek piešķirts speciālās
izglītības attīstības centra statuss; 8) nosaka valsts un pašvaldību
pedagoģiski medicīnisko komisiju kompetenci; 9) nosaka kārtību, kādā
izglītojamie atbrīvojami no noteiktajiem valsts pārbaudījumiem; 10) (izslēgts ar
16.06.2005. likumu); 11) nosaka valsts vispārējās
izglītības standartus un mācību priekšmetu standartus; 12) katru mācību gadu
atbilstoši valsts vispārējās izglītības standartiem nosaka valsts pārbaudes
darbu norises laiku un kārtību; 13) nosaka mācību sasniegumu
vērtēšanas kārtību speciālās izglītības programmās; 14) nosaka minimāli un maksimāli
pieļaujamo izglītojamo skaitu klasē valsts un pašvaldību vispārējās
izglītības iestādēs un pirmsskolas izglītības iestādes grupās (arī speciālās
izglītības iestādēs, sociālās un pedagoģiskās korekcijas klasēs); 15) nosaka kārtību, kādā notiek
ilgstoši slimojošu izglītojamo izglītošanās ārpus izglītības iestādes; 16) nosaka mācību gada un
mācību semestru sākuma un beigu laiku; 17) nosaka obligāto
dokumentāciju, kas nepieciešama vispārējās izglītības iestāžu pedagoģiskā
procesa organizācijai; 18) nosaka obligātās prasības
izglītojamo uzņemšanai un pārcelšanai nākamajā klasē vispārējās izglītības
iestādēs (izņemot internātskolas un speciālās izglītības iestādes); 19) veic citas šajā likumā un
Izglītības likumā noteiktās ar vispārējo izglītību saistītās funkcijas. (Ar grozījumiem, kas izdarīti ar 20.06.2000. likumu,
31.10.2002. likumu un 16.06.2005. likumu) |
|
1. |
Deputāts V.Buzajevs Izslēgt 4.panta 14.punktu. |
Neatbalstīts |
|
5.pants.
Izglītības un zinātnes ministrijas kompetence Izglītības un zinātnes
ministrija: 1) izstrādā vispārējās
izglītības programmu un mācību priekšmetu programmu paraugus; 2) (izslēgts ar
16.06.2005. likumu); 3) (izslēgts ar
16.06.2005. likumu); 4) organizē vispārējās
izglītības satura un metodikas izstrādi; 5) reizi gadā izvērtē un
apstiprina mācību procesā izmantojamo mācību literatūru; 6) (izslēgts ar
16.06.2005. likumu); 7) (izslēgts ar
16.06.2005. likumu); 8) (izslēgts ar
16.06.2005. likumu); 9) organizē vispārējās
izglītības iestāžu vadītāju atestāciju un pedagogu profesionālās
kvalifikācijas vērtēšanu; 10) (izslēgts ar
16.06.2005. likumu); 11) (izslēgts ar
16.06.2005. likumu); 12) (izslēgts ar
16.06.2005. likumu); 13) (izslēgts ar
16.06.2005. likumu); 14) (izslēgts ar
16.06.2005. likumu); 15) (izslēgts ar
16.06.2005. likumu); 16) (izslēgts ar
16.06.2005. likumu); 17) (izslēgts ar
16.06.2005. likumu); 18) veic citas šajā likumā
un Izglītības likumā noteiktās funkcijas. (Ar grozījumiem, kas izdarīti ar
23.09.99. likumu, 20.06.2000. likumu, 14.09.2000. likumu, 31.10.2002. likumu
un 16.06.2005. likumu) |
2. Izslēgt
5.panta 9.punktu.
|
|
|
|
2.
Izslēgt 5.panta 9.punktu.
|
7.pants. Vispārējās izglītības iestādes
dibināšana, reorganizēšana un likvidēšana (1) Vispārējās izglītības iestādi
dibina valsts, pašvaldības, citas juridiskās vai fiziskās personas. (2) Vispārējās izglītības iestādi
reorganizē un likvidē tās dibinātājs. Valsts vai pašvaldības vispārējās
izglītības iestādi reorganizē un likvidē, saskaņojot ar Izglītības un zinātnes
ministriju. |
|
2. |
Deputāti
J.Pliners, V.Buhvalovs Papildināt likuma 7.pantu ar trešo un
ceturto daļu šādā redakcijā: (3) Pirms vispārējās
izglītības iestādes reorganizācijas un likvidācijas tiek veikta publiska
apspriede, kuras rezultāti tiek ņemti vērā pieņemot galīgo lēmumu. Kārtību
kādā tiek veikta publiska apspriede nosaka Ministru kabinets. (4) Reorganizācijas rezultātā
nevar tikt pārkāptas izglītojamā tiesības uz kvalitatīvu izglītību. |
Neatbalstīts |
|
9.pants. Vispārējās izglītības iestādes
nolikums (1) Vispārējās izglītības
iestādes nolikumā norāda: 1) izglītības iestādes
nosaukumu, tās juridisko adresi; 2) izglītības iestādes
dibinātāju, tās juridisko statusu; 3) izglītības iestādes darbības
mērķus, pamatvirzienus un uzdevumus; 4) izglītības iestādē
īstenojamās izglītības programmas; 5) izglītības procesa
organizāciju; 6) izglītojamo tiesības un
pienākumus; 7) pedagogu un citu
darbinieku tiesības un pienākumus; 8) izglītības iestādes
padomes izveidošanas kārtību un kompetenci; 9) izglītības iestādes
pašpārvaldes izveidošanas kārtību un kompetenci; 10) izglītības iestādes
pedagoģiskās padomes izveidošanas kārtību un kompetenci; 11) izglītības iestādes
iekšējo normatīvo aktu pieņemšanas kārtību un iestādi vai pārvaldes
amatpersonu, kurai privātpersona, iesniedzot attiecīgu iesniegumu, var
apstrīdēt izglītības iestādes izdotu administratīvo aktu vai faktisko rīcību; 12) izglītības iestādes
saimniecisko darbību; 13) izglītības iestādes
finansēšanas avotus un kārtību; 14) izglītības iestādes
reorganizācijas un likvidācijas kārtību; 15) izglītības iestādes
nolikuma un tā grozījumu pieņemšanas kārtību; 16) citus būtiskus
noteikumus, kas nav pretrunā ar šo likumu, Izglītības likumu un citiem
normatīvajiem aktiem. (2) Vispārējās izglītības
iestādes nolikumu apstiprina tās dibinātājs. (Ar grozījumiem, kas
izdarīti ar 16.06.2005. likumu) |
|
3. |
Deputāts V.Buzajevs Papildināt 9.panta pirmo daļu
ar 41 punktu šādā redakcijā: 4.1) minimāli un
maksimāli pieļaujamo izglītojamo skaitu klasē (grupā). |
Neatbalstīts |
|
13.pants. Izglītības iestādes padome (1) Sabiedrības, pašvaldības un
vecāku sadarbības nodrošināšanai tiek izveidota izglītības iestādes padome.
Tā darbojas saskaņā ar padomes nolikumu, un tās sastāvā var būt: 1) izglītības iestādes
vadītājs; 2) pedagogu pārstāvji; 3) pašvaldības pārstāvji; 4) izglītības iestādes
dibinātājs; 5) vecāku pārstāvji; 6) izglītojamo pārstāvji. (2) Vecāku pārstāvjiem
izglītības iestādes padomes sastāvā jābūt vairākumā. Padomes vadītāju ievēlē
no vecāku pārstāvju vidus. (3) Izglītības iestādes padome: 1) izstrādā priekšlikumus
izglītības iestādes attīstības plānam; 2) veicina izglītības
iestādes atbalsta fondu darbību; 3) risina ar izglītības
iestādes rīkotajiem pasākumiem saistītus organizatoriskos jautājumus; 4) veic izglītības iestādē
pieņemto ziedojumu uzskaiti, lemj par to izlietošanu un sniedz pārskatu par
to vecāku pilnsapulcei; 5) veic
citus padomes nolikumā paredzētus uzdevumus. |
3. 13.panta trešajā daļā: papildināt daļu ar jaunu 2. un
3.punktu šādā redakcijā: 2) piedalās izglītības procesa
un tā rezultātu apspriešanā un sniedz priekšlikumus izglītības kvalitātes
uzlabošanai; 3) seko tam, kā tiek ievērotas
izglītojamo un pedagogu tiesības un pildīti pienākumi, un sniedz
priekšlikumus situācijas uzlabošanai;; uzskatīt līdzšinējo 2.5.punktu
attiecīgi par 4.7.punktu. |
4. 5. |
Deputāti
J.Pliners, V.Buhvalovs Papildināt likuma 13.pantu pēc pirmā
teikuma ar teikumu šādā redakcijā: Padome tiek ievēlēta visas
skolas vecāku kopsapulcē un tajā ir jābūt pārstāvētiem izglītojamo vecākiem
no katra izglītības posma. Deputāts V.Buzajevs Papildināt 13.panta trešo daļu
ar 4.1 punktu šādā redakcijā: 41) lemj par
īstenojamo izglītības programmu un programmas apguves valodām;. |
Neatbalstīts Neatbalstīts |
3. 13.panta trešajā daļā: papildināt daļu ar jaunu 2. un
3.punktu šādā redakcijā: 2) piedalās izglītības procesa
un tā rezultātu apspriešanā un sniedz priekšlikumus izglītības kvalitātes
uzlabošanai; 3) seko tam, kā tiek ievērotas
izglītojamo un pedagogu tiesības un pildīti pienākumi, un sniedz
priekšlikumus situācijas uzlabošanai;; uzskatīt līdzšinējo 2.5.punktu
attiecīgi par 4.7.punktu. |
26.pants. Izglītojamo uzņemšana
pirmsskolas izglītības iestādēs (1) Pašvaldību vispārējās
pirmsskolas izglītības iestādēs izglītojamos uzņem pieteikumu iesniegšanas
secībā, ievērojot Izglītības likuma noteikumus. (2) Speciālajās pirmsskolas
izglītības iestādēs un grupās izglītojamos uzņem un no tām atskaita Ministru
kabineta noteiktajā kārtībā. (3) Privātajās pirmsskolas
izglītības iestādēs izglītojamo uzņemšanas kārtību nosaka dibinātājs. (4) Pirmsskolas izglītības
iestādes nedrīkst rīkot iestājpārbaudījumus. (Ar grozījumiem, kas izdarīti ar
20.06.2000. likumu un 16.06.2005. likumu) |
4. Izteikt
26.panta pirmo daļu šādā redakcijā: (1) Pašvaldību
vispārējās pirmsskolas izglītības iestādēs izglītojamos uzņem izglītības
iestādes dibinātāja noteiktajā kārtībā, ievērojot Izglītības likuma un citu
likumu noteikumus.
|
|
|
|
4. Izteikt
26.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
(1) Pašvaldību vispārējās pirmsskolas izglītības iestādēs
izglītojamos uzņem izglītības iestādes dibinātāja noteiktajā kārtībā,
ievērojot Izglītības likuma un citu likumu noteikumus. |
33.pants. Mācību stundu slodze
pamatizglītības programmā Mācību stundu slodze nedēļā
vienā pamatizglītības programmā nedrīkst pārsniegt: 1) 1.klasē - 22 mācību stundas;
/1.punkts (par mācību stundu slodzi 1.klasē) stājas spēkā 2005.gada
1.septembrī/ 2) 2.klasē - 23 mācību stundas;
/2.punkts (par mācību stundu slodzi 2.klasē) stājas spēkā 2006.gada
1.septembrī/ 3) 3.klasē - 24 mācību stundas; 4) 4.klasē - 26 mācību stundas; 5) 5.klasē - 28 mācību stundas; 6) 6.klasē - 30 mācību stundas; 7) 7.klasē - 32 mācību stundas; 8) 8. un 9.klasē - 34 mācību
stundas. (Ar grozījumiem, kas
izdarīti ar 31.10.2002. likumu un 16.06.2005. likumu) |
|
6. |
Deputāti
J.Pliners, V.Buhvalovs
Papildināt 33.pantu ar otro daļu šādā redakcijā:
(2) Izglītojamo mājasdarbu slodzi pamatizglītības programmas ietvaros
regulē valsts pamatizglītības standarts. |
Neatbalstīts
|
|
42.pants. Vispārējās vidējās izglītības
programmu virzieni (1) Izglītības iestādes ir
tiesīgas izstrādāt vispārējās vidējās izglītības programmas šādos virzienos: 1) vispārizglītojošais
virziens, kuru nosaka izglītības programmu grupa bez īpaši akcentētiem mācību
priekšmetiem; 2) humanitārais un sociālais
virziens, kuru nosaka izglītības programmu grupa ar īpaši akcentētiem
humanitāro un sociālo zinību mācību priekšmetiem; 3
) matemātikas, dabaszinību
un tehnikas virziens, kuru nosaka izglītības programmu grupa ar īpaši
akcentētiem matemātikas, dabaszinību un tehnisko zinību mācību priekšmetiem; 4) profesionālais virziens,
kuru nosaka izglītības programmu grupa ar īpaši akcentētu profesionālo ievirzi. (2) Vispārējās vidējās
izglītības programmu attiecīgajā virzienā var apvienot ar mazākumtautību
izglītības programmu, iekļaujot tajā mazākumtautības dzimto valodu, ar
mazākumtautību identitāti un integrāciju Latvijas sabiedrībā saistītu mācību saturu. |
|
7. |
Deputāts V.Buzajevs
Izteikt 42.panta otro daļu šādā redakcijā: (2)
Vispārējās vidējās izglītības programmu attiecīgajā virzienā var apvienot ar
mazākumtautību izglītības programmu, iekļaujot tajā mazākumtautības dzimto
valodu, ar mazākumtautību identitāti un integrāciju Latvijas sabiedrībā
saistītu mācību saturu. Valsts vispārējās vidējās izglītības standarts
noteic, ka mācību satura apguve mazākumtautības izglītības programmā tiek
nodrošināta valsts valodā vai divās valodās (bilingvāli) ne mazāk kā trijās
piektdaļās no kopējās mācību stundu slodzes mācību gadā, ieskaitot
svešvalodas. |
Neatbalstīts |
|
44.pants. Mācību stundu slodze vispārējās
vidējās izglītības programmā (1) Mācību stundu slodze nedēļā
vienā vispārējās vidējās izglītības programmā 10. - 12.klasē nedrīkst
pārsniegt 36 mācību stundas. (2) Dienā mācību stundu skaits vienā
vispārējās vidējās izglītības programmā nedrīkst pārsniegt astoņas mācību stundas. |
|
8. |
Deputāti
J.Pliners, V.Buhvalovs Papildināt likuma 44.pantu ar
trešo daļu šādā redakcijā:
(3) Izglītojamo mājasdarbu slodzi vispārējās vidējās izglītības
programmas ietvaros regulē valsts vidējās izglītības standarts. |
Neatbalstīts |
|
49.pants. Speciālās izglītības programmas (1) Speciālās izglītības programmas
nodrošina vispārējo darba praktisko iemaņu un profesionālās ievirzes
izglītību izglītojamajiem ar garīgās un fiziskās attīstības traucējumiem un
speciālām vajadzībām (turpmāk - izglītojamie ar speciālām vajadzībām). (2) Speciālā izglītība rada
iespējas un apstākļus izglītojamajiem ar speciālām vajadzībām iegūt savam
veselības stāvoklim, spējām un attīstības līmenim atbilstošu izglītību
jebkurā izglītības iestādē, vienlaikus nodrošinot izglītojamā pedagoģiski
psiholoģisko un medicīnisko korekciju, sagatavotību darbam un dzīvei
sabiedrībā. |
5.
Papildināt 49.pantu ar trešo daļu šādā redakcijā: (3) Speciālās izglītības programmas
mērķus un uzdevumus, obligāto saturu, īstenošanas plānu un prasības attiecībā
uz iepriekš iegūto izglītību nosaka atbilstoši valsts vispārējās izglītības
standartam saskaņā ar izglītojamo speciālajām vajadzībām. |
|
|
|
5. Papildināt 49.pantu ar trešo
daļu šādā redakcijā: (3) Speciālās izglītības
programmas mērķus un uzdevumus, obligāto saturu, īstenošanas plānu un
prasības attiecībā uz iepriekš iegūto izglītību nosaka atbilstoši valsts
vispārējās izglītības standartam saskaņā ar izglītojamo speciālajām
vajadzībām. |
55.pants. Mācību sasniegumu vērtēšana
speciālajā izglītībā (1) Speciālās izglītības programmu apguve
tiek vērtēta atbilstoši attiecīgās pakāpes valsts vispārējās izglītības
standartam. (2) Individuālos sasniegumus speciālās programmas apguvē
pedagogs novērtē apraksta veidā. |
6. Izteikt 55.panta tekstu šādā redakcijā:
(1) Sasniegumus, ko mācībās guvis izglītojamais ar speciālām
vajadzībām, vērtē atbilstoši speciālās izglītības programmas prasībām un
ņemot vērā izglītojamā veselības stāvokli, spējas un attīstību.
(2) Speciālās izglītības programmas apguvi izglītojamiem ar vidēji
smagiem un smagiem garīgās attīstības traucējumiem vērtē aprakstošā
veidā. |
|
|
|
6. Izteikt 55.panta tekstu šādā redakcijā:
(1) Sasniegumus, ko mācībās guvis izglītojamais ar speciālām
vajadzībām, vērtē atbilstoši speciālās izglītības programmas prasībām un
ņemot vērā izglītojamā veselības stāvokli, spējas un attīstību.
(2) Speciālās izglītības programmas apguvi izglītojamiem ar vidēji
smagiem un smagiem garīgās attīstības traucējumiem vērtē aprakstošā
veidā. |