Izglītības,
kultūras un zinātnes komisija Likumprojekts otrajam lasījumam
(reģ.
Nr. 368/Lp9)
Spēkā esošā likuma redakcija |
Pirmā lasījuma redakcija |
Nr. |
Priekšlikumi (10) |
Komisijas atzinums |
Komisijas atbalstītā redakcija |
Vispārējās izglītības likums |
Grozījumi Vispārējās izglītības likumā |
|
|
|
Grozījumi Vispārējās izglītības likumā |
|
Izdarīt Vispārējās izglītības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un
Ministru Kabineta Ziņotājs, 1999, 14., 17., 21.nr.; 2000, 15., 19.nr.; 2002,
24.nr.; 2004, 20.nr.; 2005,
14.nr.) šādus grozījumus: |
|
|
|
Izdarīt Vispārējās izglītības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un
Ministru Kabineta Ziņotājs, 1999, 14., 17., 21.nr.; 2000, 15., 19.nr.; 2002,
24.nr.; 2004, 20.nr.; 2005,
14.nr.) šādus grozījumus: |
1.pants. Likumā
lietotie termini (1) Likumā lietotie termini
atbilst Izglītības likumā lietotajiem terminiem, ja šajā likumā nav noteikts
citādi. (2) Likumā ir lietoti šādi termini: 1) apliecība par
pamatizglītību - izglītības dokuments, kas apliecina pamatizglītības
programmas apguvi; 2) atestāts par vispārējo
vidējo izglītību - izglītības dokuments, kas apliecina vispārējās vidējās
izglītības programmas apguvi; 3) liecība - dokuments, kas apliecina
pamatizglītības vai vispārējās vidējās izglītības programmas daļas apguvi; 4) mācību līdzekļi - izglītības
programmu īstenošanai nepieciešamā literatūra, uzskates un tehniskie
līdzekļi, materiāli un iekārtas; 5) mācību priekšmets - pamatota
zināšanu, prasmju un attieksmju sistēma, kas izstrādāta atbilstoši kādai
zinātnes, tehnikas, mākslas nozarei un paredzēta apgūšanai pēc noteiktas
izglītības programmas; 6) mācību stundu (nodarbību) slodze -
izglītības programmā ietvertais regulāri apmeklējamo mācību priekšmetu stundu
skaits mācību nedēļā; 7) pedagoģiskā korekcija - izglītības
programma, kas metodiski un organizatoriski pielāgota personām obligātās
izglītības vecumā, kurām nepieciešams papildināt zināšanas pamatizglītības
programmas ietvaros; 8) sociālā korekcija - izglītības
programma, kas metodiski un organizatoriski pielāgota personām obligātās
izglītības vecumā ar sociālās uzvedības novirzēm; 9) pagarinātās dienas grupa -
izglītības iestādes nodrošināta iespēja izglītojamajiem saņemt pedagoģisku
palīdzību un organizēti pavadīt brīvo laiku ārpus obligātajām mācību stundām; 10) sekmju izraksts - dokuments, kas
parāda izglītojamā mācību sasniegumu vērtējumu mācību priekšmetos; 11) pamatizglītības vai vispārējās vidējās
izglītības sertifikāts - dokuments, kas apliecina izglītojamā mācību
sasniegumus mācību priekšmetos, kuros pamatizglītības vai vispārējās vidējās
izglītības programmas apguves noslēgumā ir organizēti centralizēti eksāmeni; 12) centralizēts eksāmens - pēc īpašas
metodikas izveidots un pēc vienotas kārtības valsts mērogā organizēts
eksāmens izglītojamo mācību sasniegumu novērtēšanai atsevišķos mācību
priekšmetos pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības pakāpes
noslēgumā; 13) vērtējums - izglītības programmā
noteikto zināšanu, prasmju un iemaņu apguves līmeņa apliecinājums. |
1. Izteikt 1.panta otrās daļas 5.punktu šādā redakcijā:
5)
mācību priekšmets pamatota zināšanu, prasmju un attieksmju sistēma, kas izstrādāta
saskaņā ar zinātniski pamatotām izglītojamā vecumposma īpatnībām un
atbilstoši kādai zinātnes, tehnikas, mākslas nozarei un paredzēta apgūšanai
noteiktā izglītības programmā;. |
1. |
Juridiskais birojs Ierosinām izteikt likuma
1.panta otrās daļas 5.punktu (likumprojekta 1.pants) šādā redakcijā: 5) mācību priekšmets noteiktas izglītības programmas ietvaros
apgūstama zināšanu, prasmju un attieksmju sistēma, kas izstrādāta atbilstoši
kādai zinātnes, tehnikas vai mākslas nozarei, ņemot vērā zinātniski pamatotas
izglītojamā vecumposma īpatnības;. |
Atbalstīts |
1. Izteikt 1.panta otrās daļas 5.punktu šādā redakcijā:
5) mācību priekšmets noteiktas izglītības programmas ietvaros
apgūstama zināšanu, prasmju un attieksmju sistēma, kas izstrādāta atbilstoši
kādai zinātnes, tehnikas vai mākslas nozarei, ņemot vērā zinātniski pamatotas
izglītojamā vecumposma īpatnības;. |
5.pants.
Izglītības un zinātnes ministrijas kompetence Izglītības un zinātnes
ministrija: 1) izstrādā vispārējās
izglītības programmu un mācību priekšmetu programmu paraugus; 2) (izslēgts ar
16.06.2005. likumu); 3) (izslēgts ar
16.06.2005. likumu); 4) organizē vispārējās
izglītības satura un metodikas izstrādi; 5) reizi gadā izvērtē un
apstiprina mācību procesā izmantojamo mācību literatūru; 6) (izslēgts ar
16.06.2005. likumu); 7) (izslēgts ar
16.06.2005. likumu); 8) (izslēgts ar
16.06.2005. likumu); 9) organizē vispārējās
izglītības iestāžu vadītāju atestāciju un pedagogu profesionālās
kvalifikācijas vērtēšanu; 10) (izslēgts ar
16.06.2005. likumu); 11) (izslēgts ar
16.06.2005. likumu); 12) (izslēgts ar
16.06.2005. likumu); 13) (izslēgts ar
16.06.2005. likumu); 14) (izslēgts ar
16.06.2005. likumu); 15) (izslēgts ar
16.06.2005. likumu); 16) (izslēgts ar
16.06.2005. likumu); 17) (izslēgts ar
16.06.2005. likumu); 18) veic citas šajā likumā un
Izglītības likumā noteiktās funkcijas. (Ar grozījumiem, kas izdarīti ar
23.09.99. likumu, 20.06.2000. likumu, 14.09.2000. likumu, 31.10.2002. likumu
un 16.06.2005. likumu) |
2. Izslēgt
5.panta 9.punktu.
|
|
|
|
2. Izslēgt 5.panta 9.punktu. |
7.pants. Vispārējās izglītības iestādes
dibināšana, reorganizēšana un likvidēšana (1) Vispārējās izglītības iestādi dibina
valsts, pašvaldības, citas juridiskās vai fiziskās personas. (2) Vispārējās izglītības
iestādi reorganizē un likvidē tās dibinātājs. Valsts vai pašvaldības
vispārējās izglītības iestādi reorganizē un likvidē, saskaņojot ar Izglītības
un zinātnes ministriju. |
|
2. 3. |
Deputāti
J.Pliners, V.Buhvalovs Izteikt likuma 7.panta otro
daļu šādā redakcijā: (2)
Vispārējās izglītības iestādi reorganizē un likvidē tās dibinātājs. Valsts
vai pašvaldības vispārējās izglītības iestādi reorganizē un likvidē,
saskaņojot ar Izglītības un zinātnes ministriju un izglītojamo vecākiem
vai aizbildņiem, iesaistot viņus reorganizācijas vai likvidācijas procesa
apspriedē. Kārtību kādā ar izglītojamo vecākiem tiek saskaņota izglītības
iestādes reorganizācija vai likvidācija un kārtību kādā izglītojamo vecāki
tiek iesaistīti šo procesu apspriedē nosaka Ministru kabinets. Deputāti
J.Pliners, V.Buhvalovs Papildināt
likuma 7.pantu ar trešo daļu šādā redakcijā: (3)
Vispārējās izglītības iestādes reorganizācijas rezultātā, tajā nedrīkst
pasliktināties izglītošanās apstākļi un bez akreditācijas komisijas lēmuma
nedrīkst tikt pazemināts izglītības iestādes statuss. |
Neatbalstīts Neatbalstīts
|
|
13.pants. Izglītības iestādes padome (1) Sabiedrības, pašvaldības un
vecāku sadarbības nodrošināšanai tiek izveidota izglītības iestādes padome.
Tā darbojas saskaņā ar padomes nolikumu, un tās sastāvā var būt: 1) izglītības iestādes
vadītājs; 2) pedagogu pārstāvji; 3) pašvaldības pārstāvji; 4) izglītības iestādes
dibinātājs; 5) vecāku pārstāvji; 6) izglītojamo pārstāvji. (2) Vecāku pārstāvjiem
izglītības iestādes padomes sastāvā jābūt vairākumā. Padomes vadītāju ievēlē
no vecāku pārstāvju vidus. (3) Izglītības iestādes padome: 1) izstrādā priekšlikumus
izglītības iestādes attīstības plānam; 2) veicina izglītības
iestādes atbalsta fondu darbību; 3) risina ar izglītības
iestādes rīkotajiem pasākumiem saistītus organizatoriskos jautājumus; 4) veic izglītības iestādē
pieņemto ziedojumu uzskaiti, lemj par to izlietošanu un sniedz pārskatu par
to vecāku pilnsapulcei; 5) veic citus padomes
nolikumā paredzētus uzdevumus. |
|
4. 5. 6. |
Deputāti
J.Pliners, V.Buhvalovs Izteikt 13.panta pirmo daļu šādā
redakcijā: (1) Sabiedrības, pašvaldības un vecāku sadarbības
nodrošināšanai tiek izveidota izglītības iestādes padome. Tā darbojas saskaņā
ar padomes nolikumu un tiek ievēlēta katru gadu pirmajā visas skolas
izglītojamo vecāku kopsapulcē uz alternatīva pamata aizklāti balsojot.
Tās sastāvā var būt: Deputāti
J.Pliners, V.Buhvalovs Papildināt likuma 13.panta
trešo daļu ar 2. un 3.punktu (atbilstoši mainot esošo punktu numerāciju)
sekojošā redakcijā: 2) piedalās izglītības procesa
un tā rezultātu apspriedē un sniedz priekšlikumus izglītības kvalitātes
uzlabošanai; 3) seko tam,
kā tiek ievērotas izglītojamo tiesības un sniedz priekšlikumus situācijas
uzlabošanai izglītojamo tiesību aizsardzībā; Atbildīgā komisija Papildināt likumprojektu ar
jaunu 3.pantu, attiecīgi mainot likumprojekta turpmāko pantu numerāciju, šādā
redakcijā: 3. 13.panta trešajā daļā: papildināt daļu ar jaunu 2. un
3.punktu šādā redakcijā: 2) piedalās izglītības procesa
un tā rezultātu apspriešanā un sniedz priekšlikumus izglītības kvalitātes
uzlabošanai; 3) seko tam, kā tiek ievērotas
izglītojamo un pedagogu tiesības un pildīti pienākumi, un sniedz
priekšlikumus situācijas uzlabošanai;; uzskatīt līdzšinējo 2.5.punktu
attiecīgi par 4.7.punktu. |
Neatbalstīts Daļēji atbalstīts. Iekļauts komisijas priekšlikumā Nr.6. Atbalstīts |
3. 13.panta trešajā daļā: papildināt daļu ar jaunu 2. un
3.punktu šādā redakcijā: 2) piedalās izglītības procesa
un tā rezultātu apspriešanā un sniedz priekšlikumus izglītības kvalitātes
uzlabošanai; 3) seko tam, kā tiek ievērotas
izglītojamo un pedagogu tiesības un pildīti pienākumi, un sniedz
priekšlikumus situācijas uzlabošanai;; uzskatīt līdzšinējo 2.5.punktu
attiecīgi par 4.7.punktu. |
26.pants. Izglītojamo uzņemšana
pirmsskolas izglītības iestādēs (1) Pašvaldību vispārējās
pirmsskolas izglītības iestādēs izglītojamos uzņem pieteikumu iesniegšanas
secībā, ievērojot Izglītības likuma noteikumus. (2) Speciālajās pirmsskolas
izglītības iestādēs un grupās izglītojamos uzņem un no tām atskaita Ministru
kabineta noteiktajā kārtībā. (3) Privātajās pirmsskolas
izglītības iestādēs izglītojamo uzņemšanas kārtību nosaka dibinātājs. (4) Pirmsskolas izglītības iestādes nedrīkst rīkot
iestājpārbaudījumus. (Ar grozījumiem, kas izdarīti ar
20.06.2000. likumu un 16.06.2005. likumu) |
3. Izteikt
26.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
(1) Pašvaldību vispārējās pirmsskolas izglītības iestādēs
izglītojamos uzņem izglītības iestādes dibinātāja noteiktā kārtībā, ievērojot
Izglītības likuma noteikumus.
|
7. |
Atbildīgā komisija Izteikt
likumprojekta 3.pantu kā 4.pantu šādā redakcijā: 4. Izteikt
26.panta pirmo daļu šādā redakcijā: (1) Pašvaldību
vispārējās pirmsskolas izglītības iestādēs izglītojamos uzņem izglītības
iestādes dibinātāja noteiktajā kārtībā, ievērojot Izglītības likuma un
citu likumu noteikumus. |
Atbalstīts
|
4. Izteikt
26.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
(1) Pašvaldību vispārējās
pirmsskolas izglītības iestādēs izglītojamos uzņem izglītības iestādes
dibinātāja noteiktajā kārtībā, ievērojot Izglītības likuma un citu likumu
noteikumus. |
33.pants. Mācību stundu slodze pamatizglītības programmā Mācību stundu slodze nedēļā
vienā pamatizglītības programmā nedrīkst pārsniegt: 1) 1.klasē - 22 mācību stundas; /1.punkts (par
mācību stundu slodzi 1.klasē) stājas spēkā 2005.gada 1.septembrī/ 2) 2.klasē - 23 mācību stundas; /2.punkts (par
mācību stundu slodzi 2.klasē) stājas spēkā 2006.gada 1.septembrī/ 3) 3.klasē - 24 mācību stundas; 4) 4.klasē - 26 mācību stundas; 5) 5.klasē - 28 mācību stundas; 6) 6.klasē - 30 mācību stundas; 7) 7.klasē - 32 mācību stundas; 8) 8. un 9.klasē - 34 mācību
stundas. (Ar grozījumiem, kas izdarīti ar 31.10.2002. likumu un 16.06.2005. likumu) |
|
8. |
Deputāti
J.Pliners, V.Buhvalovs Papildināt likuma 33.pantu ar otro daļu
(patreizējo panta tekstu numurējot kā pirmo daļu) šādā redakcijā: (2) Mājasdarbu stundu slodze nedēļā
vienā pamatizglītības programmā nedrīkst pārsniegt vienu ceturto daļu no
mācību stundu skaita nedēļā. |
Neatbalstīts |
|
44.pants. Mācību stundu slodze vispārējās
vidējās izglītības programmā (1) Mācību stundu slodze nedēļā
vienā vispārējās vidējās izglītības programmā 10. - 12.klasē nedrīkst
pārsniegt 36 mācību stundas. (2) Dienā mācību stundu skaits
vienā vispārējās vidējās izglītības programmā nedrīkst pārsniegt astoņas
mācību stundas. |
|
9. |
Deputāti
J.Pliners, V.Buhvalovs Papildināt likuma 44.pantu ar
trešo daļu šādā redakcijā: (3)
Mājasdarbu stundu slodze nedēļā vienā vispārējās vidējās izglītības programmā
nedrīkst pārsniegt vienu trešo daļu no mācību stundu skaita nedēļā. |
Neatbalstīts |
|
49.pants. Speciālās izglītības programmas (1) Speciālās izglītības programmas
nodrošina vispārējo darba praktisko iemaņu un profesionālās ievirzes
izglītību izglītojamajiem ar garīgās un fiziskās attīstības traucējumiem un speciālām
vajadzībām (turpmāk - izglītojamie ar speciālām vajadzībām). (2) Speciālā izglītība rada
iespējas un apstākļus izglītojamajiem ar speciālām vajadzībām iegūt savam
veselības stāvoklim, spējām un attīstības līmenim atbilstošu izglītību
jebkurā izglītības iestādē, vienlaikus nodrošinot izglītojamā pedagoģiski
psiholoģisko un medicīnisko korekciju, sagatavotību darbam un dzīvei
sabiedrībā. |
4.
Papildināt 49.pantu ar trešo daļu šādā redakcijā: (3)
Speciālās izglītības programmas mērķus un uzdevumus, obligāto saturu,
īstenošanas plānu un prasības attiecībā uz iepriekš iegūto izglītību nosaka
atbilstoši valsts vispārējās izglītības standartam saskaņā ar izglītojamo
speciālajām vajadzībām. |
|
|
|
5.
Papildināt 49.pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:
(3) Speciālās izglītības programmas mērķus un uzdevumus, obligāto
saturu, īstenošanas plānu un prasības attiecībā uz iepriekš iegūto izglītību
nosaka atbilstoši valsts vispārējās izglītības standartam saskaņā ar
izglītojamo speciālajām vajadzībām. |
55.pants. Mācību sasniegumu vērtēšana
speciālajā izglītībā (1) Speciālās izglītības programmu apguve
tiek vērtēta atbilstoši attiecīgās pakāpes valsts vispārējās izglītības
standartam. (2) Individuālos sasniegumus
speciālās programmas apguvē pedagogs novērtē apraksta veidā. |
5. Izteikt 55.panta tekstu šādā redakcijā: (1) Izglītojamā ar speciālām vajadzībām mācību
sasniegumus vērtē atbilstoši speciālās izglītības programmas prasībām un
saskaņā ar izglītojamā ar speciālām vajadzībām veselības stāvokli, spējām un
attīstību. (2) Speciālās izglītības
programmas apguvi izglītojamiem ar vidēji smagiem un smagiem garīgās
attīstības traucējumiem vērtē aprakstošā veidā. |
10. |
Juridiskais birojs Ierosinām
izteikt likuma 55.panta pirmo daļu (likumprojekta 5.pants) šādā redakcijā: (1) Izglītojamā ar
speciālām vajadzībām mācību sasniegumus vērtē atbilstoši speciālās izglītības
programmas prasībām un ņemot vērā izglītojamā veselības stāvokli, spējas un
attīstību. |
Atbalstīts Redakcionāli
precizēts |
6. Izteikt 55.panta tekstu šādā redakcijā:
(1) Sasniegumus, ko mācībās guvis izglītojamais ar speciālām
vajadzībām, vērtē atbilstoši speciālās izglītības programmas prasībām un
ņemot vērā izglītojamā veselības stāvokli, spējas un attīstību. (2) Speciālās izglītības programmas
apguvi izglītojamiem ar vidēji smagiem un smagiem garīgās attīstības
traucējumiem vērtē aprakstošā veidā. |