Likumprojekts
Grozījumi Biedrību un nodibinājumu likumā
Izdarīt Biedrību un
nodibinājumu likumā (Latvijas Vēstnesis, 2003, 161.nr.; 2004, 159.nr.; 2006, 160.nr.)
šādus grozījumus:
1. 6.pantā:
izteikt nosaukumu un pirmo
daļu šādā redakcijā:
"6.pants. Biedrības
un nodibinājuma nosaukums un simbolika
(1) Biedrības un nodibinājuma nosaukums un
simbolika nedrīkst būt pretrunā ar normatīvajiem aktiem un labiem tikumiem, piemēram,
tajā nedrīkst ietvert militāra formējuma vai tādas organizācijas vai grupas nosaukumu
vai simboliku, kura atzīta par noziedzīgu vai antikonstitucionālu, tā nedrīkst
radīt pozitīvu attieksmi pret vardarbību.";
izteikt septīto daļu šādā redakcijā:
"(7) Biedrība vai nodibinājums, kura
tiesības ir aizskartas, prettiesīgi izmantojot tā nosaukumu vai simboliku, var
no aizskārēja prasīt, lai tas izbeidz izmantot nosaukumu vai simboliku, kā arī
lai atlīdzina biedrībai vai nodibinājumam ar tā nosaukuma vai simbolikas
prettiesīgu izmantošanu nodarītos zaudējumus."
2. Izteikt
7.pantu šādā redakcijā:
"7.pants. Biedrības un nodibinājuma
tiesības iegūt mantu un finanšu līdzekļus
(1) Biedrībai un nodibinājumam ir tiesības
papilddarbības veidā veikt saimniecisko darbību, kas saistīta ar sava īpašuma
uzturēšanu vai izmantošanu, kā arī veikt citu saimniecisko darbību, kas nav
komerciāla rakstura darbība, lai sasniegtu biedrības un nodibinājuma mērķus.
(2) Biedrības un nodibinājuma iegūto mantu un
finanšu līdzekļus drīkst izmantot vienīgi statūtos noteiktā mērķa sasniegšanai.
Peļņu, kas gūta no biedrības un nodibinājuma veiktās saimnieciskās darbības,
nedrīkst sadalīt starp biedrības biedriem vai nodibinājuma dibinātājiem."
3. 17.pantā:
papildināt piekto daļu ar
4.punktu šādā redakcijā:
"4) kompetentām valsts iestādēm ir pamats uzskatīt, ka biedrības vai nodibinājuma reģistrēšana rada draudus valsts vai sabiedriskajai drošībai, un tās sniegušas attiecīgu pamatotu atzinumu.";
papildināt pantu ar desmito daļu šādā redakcijā:
"(10) Ja lēmums par atteikumu pieņemts, pamatojoties uz šā panta piektās daļas 4.punktu, tiesa atbildētāja pusē var pieaicināt arī tās iestādes pārstāvi, kura sniegusi šā panta piektās daļas 4.punktā minēto atzinumu. Tiesa lietas izskatīšanā var pieaicināt Ģenerālprokuratūras pārstāvi atzinuma sniegšanai."
4. Izslēgt 32.panta trešo daļu.
5. Papildināt 57.panta otro daļu ar 3.punktu šādā redakcijā:
"3) apdraud valsts vai sabiedrisko drošību."
6. Papildināt 105.panta trešo daļu ar 3.punktu šādā redakcijā:
"3) apdraud valsts vai sabiedrisko drošību."
Tieslietu ministrs
G.Bērziņš
Likumprojekta
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||||||||||||
1. Pašreizējās situācijas
raksturojums |
Biedrību un nodibinājumu likuma (turpmāk Likums) 6.panta pirmā daļa
noteic biedrības un nodibinājuma nosaukuma veidošanas pamatprasības, 6.panta
septītā daļa paredz tiesiskās sekas par biedrības vai nodibinājuma nosaukuma
prettiesīgu izmantošanu. Likuma 7.pantā ietvertais regulējums par biedrību un nodibinājumu
tiesībām veikt saimniecisko darbību šobrīd neaizliedz veikt darbību, kas
vērsta uz komerciāliem mērķiem. Likuma 17.panta piektā daļa noteic, ka lēmumu par atteikumu izdarīt
ierakstu par biedrības vai nodibinājuma ierakstīšanu biedrību un nodibinājumu
reģistrā Uzņēmumu reģistra amatpersona pieņem, ja: 1) statūtos noteiktais mērķis ir pretrunā ar Satversmi, likumiem vai
Latvijai saistošiem starptautiskajiem līgumiem; 2) pārkāpta šajā likumā noteiktā biedrības vai nodibinājuma dibināšanas
kārtība; 3) pēc tam, kad pieņemts lēmums par ieraksta izdarīšanas atlikšanu,
noteiktajā termiņā nav novērsti trūkumi biedrības vai nodibinājuma statūtos
vai nosaukumā. Šā brīža likuma
redakcija neļauj Uzņēmumu reģistra amatpersonai atteikt biedrības vai
nodibinājuma reģistrāciju, pamatojoties uz valsts drošības iestādes atzinumu,
saskaņā ar kuru biedrības vai
nodibinājuma dibināšana apdraud valsts drošību
un ir pretrunā ar Latvijas Republikai saistošajiem normatīvajiem aktiem. Reģistrējot tādas
biedrības vai nodibinājumus, kuri var nodarīt kaitējumu Latvijas valsts interesēm,
tiek radīts papildus risks, jo biedrība vai nodibinājums: -
iegūst principiālu leģitimitātes atzīšanu no Latvijas valsts
institūciju puses, kas var radīt negatīvu ietekmi uz valsti, t.sk.
starptautiskā mērogā; -
var izmantot visas normatīvajos aktos paredzētās tiesības un
iespējas, piemēram, pēc reģistrācijas vieglāk piesaistīt biedrus (biedrību
gadījumā) un finanšu līdzekļus, lai sasniegtu mērķus, kas ir pretrunā ar
Satversmi, likumiem vai Latvijai saistošiem starptautiskajiem līgumiem. Saskaņā ar likuma 32.panta trešo daļu biedrībām
nav tiesību piedzīt no biedra neiemaksāto biedra naudu. Biedrības darbību var izbeigt, pamatojoties uz tiesas
nolēmumu Likuma 57.panta pirmajā daļā noteiktajos gadījumos. Pieteikumu tiesā
atbilstoši Likuma 57.panta otrajai daļai ir tiesīgs iesniegt prokurors vai
Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālā iestāde, ja biedrība pēc rakstveida
brīdinājuma saņemšanas nav novērsusi pārkāpumus vai gada laikā pēc
brīdinājuma saņemšanas atkārtoti izdara pārkāpumu. Uz šāda pat pamata saskaņā
ar Likuma 105.panta trešo daļu tiesā iesniedz pieteikumu par nodibinājuma
darbības izbeigšanu. |
|||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Ar
likumprojektu tiek grozīta Likuma 6.panta pirmā un septītā daļa, attiecinot
normā ietvertos pienākumus un tiesības par biedrības nosaukuma veidošanu un
prettiesīgu izmantošanu arī uz biedrības un nodibinājuma simboliku. Likumprojekts
noteic, ka biedrības un nodibinājumi, veicot saimniecisko darbību, kurai nav
komerciāla rakstura, tiesīgas iegūt gan mantu, gan finanšu līdzekļus, kas var
tikt izmantoti tikai statūtos noteiktā mērķa sasniegšanai. Likuma
17.panta piektā daļa tiek papildināta ar 4.punktu, paredzot vēl vienu
tiesisko pamatu, kad biedrības vai nodibinājuma reģistrācija nav pieļaujama
ja saņemts kompetentas valsts iestādes atzinums par to, ka biedrības vai
nodibinājuma reģistrēšana var radīt draudus valsts vai sabiedriskajai
drošībai. Reģistra iestādes atteikums pārsūdzams tiesā un šajā gadījumā
atbildētāja pusē var tikt pieaicināts arī tās iestādes pārstāvis, kura
sniegusi atzinumu. Likumprojekts
paredz izslēgt likuma 32.panta trešo daļu, atstājot jautājuma risināšanu par
biedrības un tās biedru savstarpējām tiesībām biedrības statūtos. Papildinot Likuma
57.panta otro daļu un 105.panta trešo daļu, paredzēts, ka biedrības vai
nodibinājuma darbību var izbeigt ar tiesas nolēmumu, prokuroram iesniedzot
tiesā pieteikumu, ja biedrība vai nodibinājums apdraud valsts vai sabiedrisko
drošību. |
|||||||||||
3. Cita informācija |
Saskaņā ar
2005.gada 6.jūlija tieslietu ministres rīkojumu Nr.1-1/288 tika izveidota
darba grupa ar uzdevumu sagatavot ziņojumu par nepieciešamajiem grozījumiem
Biedrību un nodibinājumu likumā, nosakot Uzņēmumu reģistra kompetenci
attiecībā uz tādu biedrību reģistrēšanu, kuru dibinātāju darbība ir saistīta
ar antikonstitucionālām darbībām. Darba grupā tika iekļauti pārstāvji no
Drošības policijas, Satversmes aizsardzības biroja, Tieslietu ministrijas,
Ārlietu ministrijas, biedrības Latvijas Pilsoniskā alianse un Valsts
cilvēktiesību biroja. Pamatojoties uz darba
grupas sagatavoto ziņojumu par nepieciešamību veikt grozījumus Biedrību un
nodibinājumu likumā saistībā ar tādu biedrību reģistrēšanu, kuru dibinātāju
darbība ir saistīta ar antikonstitucionālām darbībām, tieslietu ministre
2006.gada 8.februārī izdeva rīkojumu Nr. 1-1/58 par darba grupas izveidi
grozījumu izstrādei Biedrību un nodibinājumu likumā. |
|||||||||||
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
|||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo
procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
|||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
|||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
|||||||||||
5. Cita informācija |
Nav |
|||||||||||
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts
šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||
3. Finansiālā ietekme |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu
izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
|
|||||||||||
6. Cita informācija |
Nav |
|||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru
kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem,
kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas
mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos
noteikumus izstrādāt |
Papildus normatīvie akti nav jāizdod. |
|||||||||||
2. Cita informācija |
Nav |
|||||||||||
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas
Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
|||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
|||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
|||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums |
||||||||||||
1.tabula |
||||||||||||
Attiecīgie Eiropas
Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas
spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
|
|||||||||||
2.tabula |
||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|||||||||
|
|
|
|
|||||||||
5. Cita informācija |
Nav |
|||||||||||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, |
||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas
ir notikušas |
Viens no darba
grupas likumprojekta izstrādei dalībniekiem bija biedrība Latvijas
Pilsoniskā alianse. |
|||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija
(atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to
interesēs, neatbalsta) |
Latvijas
Darba devēju konfederācija izteica iebildumu par likumprojektu, norādot, ka
tas papildināms ar normu, kas paredz izslēgt Likuma 32.panta trešo daļu,
proti, atcelt aizliegumu biedrībām piedzīt no biedra neiemaksāto biedra
naudu. Iebildums ņemts vērā un likumprojekts
attiecīgi papildināts. |
|||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un
kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav
veikti. Normatīvā akta projekts tiks izsludināts Valsts sekretāru sanāksmē un
ievietots Ministru kabineta mājas lapā www.mk.gov.lv |
|||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas |
|||||||||||
5. Cita informācija |
Likumprojekta izstrādes gaitā
tika pētīta ārvalstu prakse un tiesiskais regulējums attiecībā uz
ierobežojumiem biedrību un nodibinājumu reģistrācijai, kuru darbība saistīta
ar antikonstitucionālām darbībām. Tāpat, izvērtējot starptautiskos dokumentus un
tiesu praksi, tika analizēts, kā likumprojekts ir samērojams ar
konstitucionālajām tiesībām biedroties. |
|||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde |
|
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai
tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Normatīvā akta projekts neparedz veidot jaunas valsts
institūcijas. Normatīvajā aktā paredzētos uzdevumus veiks LR Uzņēmumu
reģistrs. |
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis.
Informācija par normatīvā akta ieviešanu tiks ievietota Uzņēmumu reģistra
mājas lapā www.ur.gov.lv. |
3. Kā indivīds
var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds
Uzņēmumu reģistra valsts notāru lēmumus un faktisko rīcību varēs apstrīdēt
Administratīvā procesa likumā un likumā Par Latvijas Republikas Uzņēmumu
reģistru noteiktajā kārtībā Uzņēmumu reģistra galvenajam valsts notāram.
Savukārt Uzņēmumu reģistra galvenā valsts notāra lēmumus un rīcību varēs pārsūdzēt tiesā. |
4. Cita
informācija |
Nav |
Tieslietu ministrs |
G.Bērziņš |
|
|
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
|
|
|
M.Bičevskis |
I.Nikuļceva |
L.Popova |
S.Mertena |
18.04.2007. 13:10
1314
I.Garā
7036795, inta.gara@tm.gov.lv