Likumprojekts
Attīstības plānošanas sistēmas likums
I nodaļa
Vispārīgie noteikumi
1.pants.
Likumā lietotie termini
Likumā ir lietoti šādi termini:
1) valsts
attīstības plānošanas sistēma
sistēma, kas aptver politikas
plānošanu un teritorijas plānošanu un nodrošina Saeimas, Ministru kabineta un
visu valsts pārvaldes institūciju pieņemto lēmumu sasaisti un savstarpējo
saskaņotību;
2) politika
principu, mērķu un to sasniegšanai nepieciešamās rīcības kopums, ko izstrādā
un īsteno valsts pārvaldes institūcijas, lai sasniegtu politiski noteiktas
prioritātes un nodrošinātu sabiedrības attīstību;
3) plānošanas
dokumenti politisko vadlīniju dokumenti, politikas plānošanas dokumenti, teritorijas
plānojumi un institūcijas vadības dokumenti;
4) politisko
vadlīniju dokumenti dokumenti, kas nosaka attiecīgā pārvaldes līmeņa politiskās
prioritātes, sasniedzamos mērķus un rezultātus;
5) politikas
plānošanas dokumenti dokumenti,
kas nosaka attiecīgajai politikai izvirzītos mērķus un sasniedzamos
rezultātus, izvērtē to iespējamo ietekmi uz sabiedrību, identificē problēmas un
to risinājumus, kā arī plāno turpmāko rīcību politikas ieviešanai un tās izvērtēšanai.
Politikas plānošanas dokumentus izstrādā, lai plānotu sabiedrības,
tautsaimniecības un teritoriju attīstību valsts, reģionālā un vietējā līmenī;
6) institūcijas
vadības dokumenti dokumenti, kas nodrošina institūcijas darbības un budžeta
plānošanu un izstrādāto politikas plānošanas dokumentu pēctecīgu īstenošanu;
7) politikas joma pārvaldes darbības joma, kas atrodas
noteiktas valsts pārvaldes institūcijas vai institūciju kompetencē, un to veido
nozares un apakšnozares;
8) reģionālās
un vietējās valsts pārvaldes institūcijas šā likuma izpratnē ir plānošanas reģioni, rajonu pašvaldības un
vietējās pašvaldības;
9) valsts pārvaldes institūcijas
šā likuma izpratnē ir valsts tiešās pārvaldes iestādes, valsts pārvaldes iestādes, kas nav Ministru kabineta padotībā,
kā arī plānošanas reģioni, rajonu un vietējās pašvaldības.
2.pants.
Likuma mērķis
Likuma mērķis ir nodrošināt priekšnosacījumus valsts
ilgtspējīgai, stabilai un prognozējamai izaugsmei un iedzīvotāju dzīves
kvalitātes uzlabošanai, nosakot valsts attīstības plānošanas sistēmu, tās
darbības principus un mehānismus.
3.pants.
Likuma darbības joma
(1) Likums attiecas uz valsts attīstības plānošanu
Saeimā, Ministru kabinetā un visās valsts pārvaldes institūcijās.
(2) Likums attiecas uz politisko vadlīniju
dokumentiem tiktāl, ciktāl tajos noteikti mērķi un doti uzdevumi valsts
pārvaldes institūciju turpmākai rīcībai.
4.pants.
Plānošanas ierosināšana
(1) Politikas izstrādi uzsāk, ja politika attiecīgajā
jomā, nozarē vai apakšnozarē nav noteikta, ir beidzies līdzšinējās politikas īstenošanas
termiņš vai līdzšinējo politiku ir nepieciešams būtiski mainīt. Politiku izstrādā politikas plānošanas
dokumentu veidā.
(2) Valsts pārvaldes institūcija atbilstoši savai
kompetencei uzsāk plānošanas dokumentu izstrādi pēc savas iniciatīvas, saskaņā
ar hierarhiski augstākas institūcijas uzdevumu vai pēc pilsoniskās sabiedrības
organizāciju vai citu personu priekšlikuma, ja tas nepieciešams attiecīgās
politikas jomas, nozares, apakšnozares vai teritorijas attīstībai. Plānošanas
dokumentu izstrādā arī tad, ja tā izstrāde paredzēta normatīvajos aktos.
(3) Saeimas komisijas var ierosināt Ministru kabinetam
izstrādāt politikas plānošanas dokumentu kādā politikas jomā, nozarē vai
apakšnozarē.
II nodaļa
Valsts attīstības plānošanas
principi
5.pants.
Ilgtspējīgas attīstības princips
Valsts attīstības plānošana ir vērsta uz to, lai esošajām
un nākamajām paaudzēm nodrošinātu līdzsvarotu attīstību, racionāli izmantojot resursus,
kā arī saglabājot un attīstot dabas un kultūras mantojumu un kvalitatīvu vidi.
6.pants.
Saskaņotības princips
(1) Valsts attīstību plāno un plānoto politiku
īsteno, savstarpēji saskaņojot valsts, plānošanas reģionu, pašvaldību,
sabiedrības un privātās intereses.
(2) Plānojot valsts attīstību, ņem vērā spēkā
esošajos plānošanas dokumentos un tiesību aktos noteiktos mērķus, prioritātes
un rīcību. Plānošanas dokumentus izstrādā, ievērojot pēctecību un nodrošinot,
lai plānošanas dokumenti nedublētos.
7.pants.
Sadarbības princips
Izstrādājot un īstenojot plānošanas dokumentus, Saeima
un valsts pārvaldes institūcijas savstarpēji sadarbojas sniedz informāciju,
izpilda ar plānošanas dokumentiem dotos uzdevumus un informē par izvirzīto
mērķu un rezultātu sasniegšanu. Atbildīgā institūcija nodrošina iespēju
pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām
ieinteresētajām personām iesaistīties plānošanas dokumenta izstrādē.
8.pants.
Finansiālo iespēju princips
Valsts attīstību plāno, izvērtējot esošos resursus,
prioritātes, izmaksu efektīvākos risinājumus un nākotnes finansiālās iespējas izvirzīto
mērķu sasniegšanai.
9.pants.
Uzraudzības un novērtēšanas princips
Plānošanā un plānotās politikas īstenošanā tiek
nodrošināts politikas ietekmes izvērtējums, kā arī uzraudzība un pārskatu
sniegšana par īstenoto politiku un sasniegtajiem rezultātiem.
10.pants.
Subsidiaritātes princips
Plānojot izvērtē, kura valsts pārvaldes institūcija var
efektīvāk īstenot konkrēto politiku, ievērojot veicamo uzdevumu apjomu un
būtību, ekonomijas apsvērumus, kā arī nodrošinot pakalpojumu sniegšanu pēc
iespējas pieejamāku iedzīvotājiem.
III nodaļa
Plānošanas dokumenti un to
iedalījums
11.pants.
Starptautiski ierosinātie un nacionālie plānošanas dokumenti
(1) Starptautiski ierosināto politikas plānošanas
dokumentu izstrāde izriet no Latvijas Republikas dalības starptautiskajās
organizācijās vai starptautiskajiem tiesību aktiem.
(2) Starptautiski ierosinātos politikas plānošanas
dokumentus izstrādā atbilstoši šajā likumā noteiktajiem politikas plānošanas
dokumentu veidiem un to struktūrai, ja attiecīgajā starptautiskajā tiesību aktā
nav noteikts citādi.
(3) Nacionālos plānošanas dokumentus izstrādā pēc
Latvijas Republikas institūciju iniciatīvas. Šo dokumentu ietekme var būt
attiecināma uz visu Latvijas Republikas teritoriju vai noteiktu tās daļu, kā
arī uz visām vai atsevišķām valsts pārvaldes institūcijām.
(4) Nacionālos plānošanas dokumentus iedala valsts,
reģionālā un vietējā līmeņa plānošanas dokumentos.
12.pants.
Valsts, reģionālā un vietējā līmeņa plānošanas dokumenti
(1) Valsts līmeņa plānošanas dokumentus pieņem
Saeima vai Ministru kabinets, un tie attiecas uz visu Latvijas Republikas
teritoriju un tās iedzīvotājiem vai daļu Latvijas Republikas teritorijas un tās
iedzīvotājiem. Valsts līmeņa politikas plānošanas dokumentus izstrādā
atbilstoši institūciju kompetencē esošajām politikas jomām, nozarēm un apakšnozarēm.
(2) Reģionālā līmeņa plānošanas dokumentus apstiprina
reģionālās valsts pārvaldes institūcijas, ja likumā nav noteikts citādi, un tie
attiecas uz konkrēto reģionu un tā iedzīvotājiem. Reģionālā līmeņa plānošanas
dokumentus izstrādā attiecībā uz reģionālo valsts pārvaldes institūciju
kompetencē esošajiem jautājumiem.
(3) Vietējā līmeņa plānošanas dokumentus apstiprina
vietējās pašvaldības, un tie attiecas uz attiecīgās pašvaldības teritoriju un
tās iedzīvotājiem.
13.pants.
Politisko vadlīniju dokumenti
(1) Politisko vadlīniju dokuments valsts līmenī ir
Deklarācija par Ministru kabineta iecerēto darbību, kuru izstrādā visam
Ministru kabineta pilnvaru termiņam.
(2) Deklarācijas par Ministru kabineta iecerēto
darbību izpildi nodrošina Rīcības plāns Deklarācijas par Ministru kabineta
iecerēto darbību īstenošanai.
(3) Politisko vadlīniju dokumentus reģionālā un
vietējā līmenī izstrādā attiecīgā līmeņa pārstāvniecību veidojošās politiskās
organizācijas, ja tās atzīst to par nepieciešamu.
14.pants.
Nozaru un starpnozaru politikas plānošanas dokumenti
(1) Nozares (apakšnozares) politikas plānošanas
dokumentā noteiktā rīcība attiecināma uz vienas nozares (apakšnozares) attīstību,
un tā ietver uzdevumus, kas vērsti uz attiecīgās nozares (apakšnozares)
attīstību. Nozares (apakšnozares) politikas plānošanas dokumentā iekļauj
uzdevumus attiecīgās nozares (apakšnozares) valsts pārvaldes institūcijām.
Uzdevumus citām valsts pārvaldes institūcijām var iekļaut iestāžu sadarbības
ietvaros kā līdzdalību uzdevumu izpildē.
(2) Starpnozaru politikas plānošanas dokumentā
noteiktā rīcība attiecināma uz divām vai vairākām politikas jomām un nozarēm (apakšnozarēm),
un tā ietver uzdevumus visās šajās politikas jomās, nozarēs vai apakšnozarēs. Valsts
līmenī Ministru kabinets, bet reģionālā vai vietējā līmenī attiecīgā pārstāvniecības
institūcija nosaka par politikas plānošanas dokumenta īstenošanu atbildīgo
institūciju. Atbildīgā institūcija šā uzdevuma izpildes nodrošināšanai ir
tiesīga pieprasīt informāciju no citām iesaistītajām institūcijām.
(3) Nozaru un starpnozaru politikas plānošanas
dokumentus var izstrādāt valsts, reģionālā un vietējā līmenī.
15.pants.
Citi ar lēmumu pieņemšanu saistīti dokumenti
16.pants. Valsts
attīstības mērķu pārstāvība Eiropas Savienībā un citās starptautiskajās
organizācijās
(4) Dokumentus, ar kuru starpniecību tiek nodrošināta
valsts pārstāvība Eiropas Savienībā un citās starptautiskajās organizācijās,
izstrādā, ņemot vērā spēkā esošos plānošanas dokumentus un normatīvos aktus.
17.pants.
Plānošanas dokumentu struktūra, saskaņošanas, apstiprināšanas un pārskatu
sniegšanas kārtība
(1) Politikas plānošanas dokumentu, institūciju
vadības dokumentu un informatīvo ziņojumu struktūru, aktualizācijas un pārskatu
sniegšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
(2) Valsts līmeņa politikas plānošanas dokumentu,
institūciju vadības dokumentu un informatīvo ziņojumu saskaņošanas un
apstiprināšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
(3) Reģionālā un vietējā līmeņa politikas
plānošanas dokumentu, reģionālo un vietējo valsts pārvaldes institūciju vadības
dokumentu un teritorijas plānojumu izstrādes nepieciešamību, saskaņošanas un
apstiprināšanas kārtību nosaka likums "Par pašvaldībām", Reģionālās
attīstības likums un Teritorijas plānošanas likums.
IV nodaļa
Nacionālo plānošanas dokumentu laika
ietvars
18.pants.
Attīstības plānošana laikā
Attīstību plāno ilgtermiņā (līdz 25 gadiem), vidējā termiņā (līdz septiņiem gadiem) un īstermiņā (līdz diviem gadiem).
19.pants.
Ilgtermiņa plānošana
(1) Latvijas Republikā ir viens valsts līmeņa
ilgtermiņa politikas plānošanas dokuments Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģija, kuru uz
25 gadiem apstiprina Saeima. Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģija iezīmē
iecerēto valsts ilgtermiņa attīstību. Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģijas
izstrādi organizē un nodrošina Ministru kabinets, un tā ietver valsts ilgtermiņa
attīstības prioritātes un nacionālo plānojumu. Nacionālā plānojuma saturu un
izstrādes kārtību nosaka Teritorijas plānošanas likums.
(2) Kad jaunievēlētā Saeima uzsākusi pienākumu
pildīšanu, Ministru kabinets triju mēnešu laikā sagatavo un iesniedz Saeimā
informatīvo ziņojumu par Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģijas ieviešanas
gaitu. Izvērtējot šo informatīvo ziņojumu, jaunievēlētā Saeima lemj par nepieciešamību
aktualizēt Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģiju, norādot aktualizācijas
virzienus un, ja nepieciešams, uzdod Ministru kabinetam noteiktā termiņā
iesniegt Saeimā attiecīgi aktualizētu Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģiju.
(3) Reģionālā un vietējā līmeņa ilgtermiņa teritorijas
plānojumus un politikas plānošanas dokumentus nosaka Reģionālās attīstības
likums un Teritorijas plānošanas likums. Ilgtermiņa plānošanas dokumentus
valsts aizsardzības politikas jomā nosaka Nacionālo bruņoto spēku likums un
Nacionālās drošības likums.
20.pants.
Vidēja termiņa plānošana
(1) Vidēja termiņa
valsts līmeņa politikas plānošanas dokumenti ir nacionālais attīstības plāns,
pamatnostādnes un programma.
(2) Vidēja termiņa politikas plānošanas
dokumentos detalizētāk nosaka uzdevumus ilgtermiņa politikas plānošanas
dokumentos izvirzīto mērķu sasniegšanai, kā arī piedāvā risinājumus tajos
identificētajām problēmām.
(3) Nacionālais attīstības plāns nosaka
savstarpēji koordinētas valsts attīstības prioritātes valsts stratēģisko mērķu
īstenošanai.
(4) Pamatnostādnes ir politikas plānošanas dokuments,
kurā ietverti politikas pamatprincipi, attīstības mērķi, rezultāti un
prioritātes kādā noteiktā politikas jomā, nozarē vai apakšnozarē.
(5) Programma ir politikas plānošanas dokuments,
kas nosaka rīcības virzienus, galvenos uzdevumus un sasniedzamos rezultātus noteiktas
politikas jomas, nozares vai apakšnozares attīstībai un ko izstrādā iepriekš apstiprinātu
pamatnostādņu īstenošanai.
(6) Reģionālā un vietējā līmeņa vidēja termiņa politikas
plānošanas dokumentus nosaka Reģionālās attīstības likums.
21.pants.
Īstermiņa politikas plānošana
Īstermiņa politikas plānošanas dokuments ir plāns, kas
ietver konkrētu pasākumu kopumu iepriekš atbalstītu pamatnostādņu vai
programmas īstenošanai vai konkrēta uzdevuma izpildei.
V nodaļa
Plānošanas dokumentu hierarhija
un sistēmas koordinācija
22.pants.
Plānošanas dokumentu hierarhija
(1) Hierarhiski augstākais ilgtermiņa plānošanas
dokuments ir Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģija. Reģionālā un vietējā
līmeņa ilgtermiņa politikas plānošanas dokumenti un teritoriju plānojumi ir
hierarhiski pakārtoti Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģijai.
(2) Hierarhiski augstākais vidēja termiņa politikas
plānošanas dokuments ir nacionālais attīstības plāns, kas pakārtots Latvijas
ilgtspējīgas attīstības stratēģijai.
(3) Vidēja termiņa plānošanas dokumentus hierarhiski
pakārto Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģijai, nacionālajam attīstības
plānam un reģionālā un vietējā līmeņa teritoriju plānojumiem, savstarpēji
saskaņojot valsts, reģionālā un vietējā līmeņa vidēja termiņa plānošanas
dokumentus.
(4) Īstermiņa politikas plānošanas dokumentus un
koncepcijas hierarhiski pakārto ilgtermiņa un vidēja termiņa plānošanas
dokumentiem.
(5) Starptautiski ierosinātos politikas plānošanas
dokumentus iekļauj nacionālo plānošanas dokumentu hierarhijā atbilstoši izvēlētajam
un šajā likumā noteiktajam politikas plānošanas dokumenta veidam.
(6) Izstrādājot zemāka līmeņa politikas plānošanas
dokumentus un teritoriju plānojumus, ņem vērā hierarhiski augstāka līmeņa politikas
plānošanas dokumentus, teritoriju plānojumus un attiecīgā pārvaldes līmeņa
politisko vadlīniju dokumentus. Izstrādājot augstāka līmeņa plānošanas
dokumentus, izvērtē un, ja iespējams, ņem vērā zemāka līmeņa plānošanas
dokumentos ietvertos mērķus, prioritātes un iecerētās darbības. Reģionālā un
vietējā līmeņa plānošanas dokumentu satura attiecības ar nacionālā līmeņa
plānošanas dokumentiem nosaka atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likumam.
(7) Ja izstrādājamā politikas plānošanas dokumenta
mērķi, prioritātes un iecerētās darbības atšķiras no spēkā esošu hierarhiski
zemāku politikas plānošanas dokumentu mērķiem, prioritātēm un iecerētajām
darbībām, politikas plānošanas dokumentā vai tiesību aktā, ar ko tas
apstiprināts, iekļauj uzdevumu atbilstoši aktualizēt vai atzīt par spēku
zaudējušiem saistītos attiecīgos zemāka līmeņa politikas plānošanas dokumentus.
(8) Mainoties politisko vadlīniju dokumentos
izvirzītajiem mērķiem, izvērtē un, ja nepieciešams, aktualizē arī spēkā esošos attiecīgā
līmeņa politikas plānošanas dokumentus.
(9) Politikas plānošanas dokumentus un katras
institūcijas politikas plānošanas dokumentu hierarhisko sistēmu publicē politikas
plānošanas dokumentu datu bāzē un attiecīgi reģionālā un vietējā līmeņa
plānošanas dokumentu datu bāzē internetā Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.
(10) Institūcijas vadības dokumenti neiekļaujas plānošanas
dokumentu hierarhijā, bet tos aktualizē normatīvajos aktos noteiktajos
gadījumos un kārtībā, ja attiecīgā institūcija to atzīst par nepieciešamu vai
ja tās kompetencē esošajos politikas plānošanas dokumentos izdarītas izmaiņas.
23.pants.
Sistēmas uzraudzība un koordinācija
(1) Valsts attīstības plānošanas sistēmas koordinētu
darbību un uzraudzību nodrošina Nacionālās attīstības padome. Nacionālās
attīstības padomes sastāvu un kompetenci nosaka Ministru kabinets.
(2) Katra ministrija, īpašu uzdevumu ministra
sekretariāts un Valsts kanceleja nodrošina to kompetencē esošo plānošanas
dokumentu atbilstību citiem plānošanas dokumentiem, tai skaitā Dek
larācijai par
Ministru kabineta iecerēto darbību.
(3) Valsts kanceleja izvērtē valsts līmeņa plānošanas
dokumentu atbilstību normatīvajos aktos noteiktajām prasībām un koordinē Rīcības
plāna Deklarācijas par Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai izstrādi
un izpildes kontroli.
(4) Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu
ministrija nodrošina valsts, reģionālā un vietējā līmeņa plānošanas dokumentu
savstarpējo saskaņotību un atbilstību Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģijai
un nacionālajam attīstības plānam.
(5) Reģionālā līmeņa valsts pārvaldes institūcijas
nodrošina vietējā un reģionālā līmeņa plānošanas dokumentu savstarpēju
saskaņotību un atbilstību Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģijai un nacionālajam
attīstības plānam.
(6) Lai nodrošinātu pieņemto lēmumu pēctecību, visus valsts
līmeņa politikas plānošanas dokumentus pēc to apstiprināšanas Ministru kabinetā
nosūta Saeimai zināšanai. Reģionālās un vietējās valsts pārvaldes institūcijas pieņemtos
plānošanas dokumentus nosūta Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu
ministrijai, kas nodrošina to ievietošanu reģionālā un vietējā līmeņa plānošanas
dokumentu datu bāzē internetā.
VI nodaļa
Politikas plānošanas elementi
24.pants.
Politikas plānošana un īstenošana
(1) Politikas plānošana ir uz mērķi un rezultātu vērsts
pasākumu kopums, kas nosaka politikas īstenošanai un uzraudzībai nepieciešamās
darbības Saeimā, Ministru kabinetā un visās valsts pārvaldes institūcijās. Politiku izstrādā vienā vai vairākās politikas
jomās, nozarēs vai apakšnozarēs. Politikas jomas un to iedalījumu pa
nozarēm un apakšnozarēm nosaka Ministru kabinets.
(2) Politiku plāno pirms
likumdošanas procesa. Izstrādājot normatīvo aktu projektus, ņem vērā politikas
plānošanas dokumentos ietvertos mērķus un apstiprinātos risinājumus.
(3) Politikas plānošanā ir šādi posmi:
1) situācijas analīze;
2) problēmu un iespējamo risinājumu noteikšana;
3) ietekmes sākotnējais izvērtējums;
4) politikas plānošanas dokumenta saskaņošana un
apstiprināšana;
5) lēmuma pieņemšana par finanšu resursu piešķiršanu;
6) politikas īstenošana un uzraudzība;
7) politikas sasniegto rezultātu ietekmes izvērtējums.
25.pants.
Konsultācijas un sabiedrības līdzdalība
(1) Par politikas izstrādi atbildīgā
institūcija visā politikas plānošanas procesā konsultējas ar pilsoniskās
sabiedrības un sociālo partneru organizāciju pārstāvjiem, iesaistot tos
plānošanas dokumenta izstrādes darba grupās, nosūtot plānošanas dokumentu
projektus viedokļa sniegšanai.
(2) Konsultāciju, sabiedrības iesaistīšanas un sabiedriskās
apspriešanas organizēšanas kārtību un kritērijus nosaka Ministru kabinets.
(3) Kārtību, kādā notiek konsultācijas un tiek
nodrošināta sabiedrības līdzdalība reģionālā un vietējā līmeņa plānošanas
dokumentu izstrādē, nosaka Reģionālās attīstības likums un Teritorijas
plānošanas likums.
26.pants.
Politikas ietekmes izvērtēšana
(1) Politikas ietekmes izvērtēšana ir
metožu un procedūru kopums, ko izmanto, lai noteiktu politikas vai piedāvāto
risinājumu variantu iespējamo ietekmi uz tautsaimniecību, komercdarbības vidi, teritoriju,
sociālo un dabas vidi, administratīvo šķēršļu apjomu, valsts un pašvaldību
budžetiem, spēkā esošo tiesību normu sistēmu un Latvijas starptautiskajām
saistībām.
(2) Politikas ietekmi izvērtē par attiecīgās
politikas izstrādi atbildīgā institūcija. Ietekmes izvērtējumu var pasūtīt
neatkarīgām pētniecības institūcijām, tai skaitā augstskolām un pilsoniskās
sabiedrības un sociālo partneru organizācijām. Valsts institūciju veiktie vai
pasūtītie pētījumi ir publiski pieejami. Tos ievieto pētījumu un publikāciju
datu bāzē internetā Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.
(3) Politikas ietekmes izvērtējumu, izņemot stratēģisko
ietekmes uz vidi novērtējumu, veic Ministru kabineta noteiktajā kārtībā. Stratēģisko ietekmes uz vidi novērtējumu veic normatīvajos
aktos par stratēģisko ietekmes uz vidi novērtējumu noteiktajā kārtībā.
(4) Saeimā pieņemta likuma ietekmes izvērtējumu,
ja nepieciešams, aktualizē Saeimas kārtības rullī noteiktajā kārtībā.
27.pants.
Rezultāti un rezultatīvie rādītāji
(1) Rezultāti ir plānošanas dokumentu īstenošanas
gaitā sasniedzamās izmaiņas sabiedrībā un tautsaimniecībā, kas atbilst
apstiprinātās politikas mērķim un uzdevumiem. Rezultātus iedala makroietekmes
rezultātos, politikas rezultātos un darbības rezultātos.
(2) Makroietekmes rezultāti ir kompleksas
pārmaiņas sabiedrībā un tautsaimniecībā. Tās veidojas daudzu faktoru un ārējās
vides ietekmē, un attiecīgā politika ir tikai viens no šiem faktoriem.
(3) Politikas rezultāti ir pārmaiņas sabiedrībā un
attiecīgajā politikas jomā, nozarē vai apakšnozarē. Tās veidojas vairāku
faktoru un ārējās vides ietekmē, un attiecīgā politika ir viens no būtiskiem
faktoriem.
(4) Darbības rezultāti ir plānošanas dokumentu
īstenošanas pasākumu tiešais galaprodukts, kas tiek radīts, izmantojot
piešķirtos finanšu resursus, un par kuru sasniegšanu ir atbildīga attiecīgā
institūcija.
(5) Rezultātu mērīšanai izmanto rezultatīvos rādītājus.
Tie ir skaitliski, rezultātu sasniegšanas pakāpi izsakoši lielumi.
(6) Rezultatīvos rādītājus nosaka politikas
plānošanas dokumentos, institūciju vadības dokumentos un pārvaldes līgumos. Tos
izmanto politikas ieviešanas, institūciju darbības un budžeta izpildes
novērtēšanā un gada publisko pārskatu sagatavošanā.
(7) Rezultātu un rezultatīvo rādītāju sistēmu, tās
darbības, piemērošanas un izmantošanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
VII nodaļa
Politikas ieviešana un
finansēšana
28.pants.
Valsts līmeņa politikas īstenošanas un finansēšanas plānošana
(1) Politikas īstenošanu finansē no likumā par valsts
budžetu kārtējam gadam piešķirtajiem finanšu resursiem un citiem finanšu
avotiem.
(2) Apstiprinātajos
politikas plānošanas dokumentos un tiesību aktos plānotie pasākumi, kuru
īstenošanai nepieciešams papildu finansējums, ir jaunās politikas iniciatīvas,
ko iekļauj institūcijas darbības stratēģijā (30.pants).
(3) Sagatavojot valsts budžeta projektu kārtējam
gadam, visu institūciju iesniegtās jaunās politikas iniciatīvas apkopo un izvērtē
vienlaikus atbilstoši Ministru kabineta noteiktajai kārtībai un kritērijiem un
vidēja termiņa makroekonomiskās attīstības un fiskālās politikas ietvaram.
29.pants.
Institūcijas vadības dokumenti
(1) Institūcijas vadības dokumenti ir institūcijas
darbības stratēģija un institūcijas gada darba plāns. Institūcijas vadības
dokumentus izstrādā visas valsts pārvaldes institūcijas.
(2) Institūcijas darbības stratēģija ir vidēja termiņa
plānošanas dokuments, ko izmanto institūcijas attīstības, darbības (tai skaitā
pakalpojumu sniegšanas) un budžeta plānošanai, darbības novērtēšanai un budžeta
izpildes uzraudzībai.
(3) Ņemot vērā institūcijas darbības stratēģiju,
tiek izstrādāts attiecīgās institūcijas gada darba plāns.
VIII nodaļa
Plānošanas dokumentu spēks
30.pants.
Plānošanas dokumentu saistošais spēks
(1) Plānošanas dokumentu saistošais spēks ir
valsts pārvaldes institūciju pienākums veikt sistemātisku un konsekventu
darbību plānošanas dokumentā paredzēto pasākumu īstenošanai, izvirzīto mērķu un
rezultātu sasniegšanai un noteikto uzdevumu izpildei, kā arī pienākums sniegt
pārskatu par minēto darbību izpildi.
(2) Plānošanas dokumenti, kas pieņemti Saeimā, ir
saistoši visām valsts pārvaldes institūcijām.
(3) Plānošanas dokumenti, kas apstiprināti
Ministru kabinetā, ir saistoši visām valsts tiešās pārvaldes iestādēm. Tos savā
darbībā, kā arī izstrādājot to kompetencē esošos plānošanas dokumentus, ņem
vērā arī citas valsts pārvaldes institūcijas.
(4) Reģionālo un vietējo valsts pārvaldes institūciju
apstiprinātie plānošanas dokumenti ir saistoši attiecīgajām reģionālajām un
vietējām valsts pārvaldes institūcijām un to padotībā esošām iestādēm.
(5) Īstermiņa politikas plānošanas dokumenti un
padotības institūciju darbības stratēģijas, ko apstiprinājis ministrs, ir
saistoši attiecīgajai ministrijai un attiecīgajam ministram padotībā esošām
valsts tiešās pārvaldes iestādēm.
31.pants.
Plānošanas dokumentu stāšanās spēkā
(1) Plānošanas dokuments stājas spēkā laikā un
kārtībā, kas noteikta tiesību aktā, ar kuru tas apstiprināts. Tiesību aktā, ar
kuru apstiprināts plānošanas dokuments, var noteikt citu attiecīgā plānošanas
dokumenta spēkā stāšanās laiku.
(2) Ja plānošanas dokumentam norādīts konkrēts
darbības laiks, tas stājas spēkā noteiktā darbības laika pirmajā dienā.
32.pants.
Spēka zaudēšana
(1) Plānošanas dokuments zaudē saistošo spēku, ja:
1) beidzies tajā norādītais darbības termiņš;
2) izpildīti tajā noteiktie uzdevumi;
3) pieņemts jauns atbilstošs plānošanas dokuments;
4) politisko vadlīniju maiņas vai sabiedrības
attīstības rezultātā plānošanas dokumentā izvirzīto mērķu un uzdevumu izpilde
vairs nav nepieciešama.
(2) Šā panta pirmās daļas 2., 3. un 4.punktā
noteiktajos gadījumos valsts pārvaldes institūcija, kas apstiprinājusi
attiecīgo plānošanas dokumentu, pieņem lēmumu par šā plānošanas dokumenta
atzīšanu par spēku zaudējušu.
Pārejas noteikumi
1. Ministru kabinets sagatavo un līdz 2009.gada
1.janvārim iesniedz Saeimā grozījumus nepieciešamajos likumos, lai tos
saskaņotu ar Attīstības plānošanas sistēmas likuma normām.
2. Ministru kabinets šajā likumā paredzētos
noteikumus izdod līdz 2009.gada 1.jūlijam.
3. Visas valsts pārvaldes institūcijas līdz
2010.gada 1.janvārim nodrošina to kompetencē esošo plānošanas dokumentu
atbilstību šim likumam.
4. Reģionālās un vietējās valsts pārvaldes
institūcijas izstrādā institūcijas vadības dokumentus, sākot ar 2011.gadu.
5. Šā likuma 16.panta piektās daļas, 22.panta devītās
daļas, 25.panta otrās daļas, 26.panta otrās daļas un 27.panta septītās daļas nosacījumi
piemērojami ar dienu, kad stāsies spēkā attiecīgie Ministru kabineta normatīvie
akti.
Likums stājas spēkā 2008.gada 1.janvārī.
Ministru prezidents
A.Kalvītis
Likumprojekta "Attīstības plānošanas sistēmas likums"
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Politikas plānošanas sistēmas attīstības pamatnostādnes ir apstiprinātas ar Ministru kabineta 2006.gada 18.septembra rīkojumu Nr.705. Minētā rīkojuma 3.punkts uzdod Valsts kancelejai sadarbībā ar Finanšu ministriju, Ekonomikas ministriju, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministriju un Tieslietu ministriju izstrādāt un līdz 2006.gada 31.decembrim iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā likumprojektu "Attīstības plānošanas sistēmas likums". Deklarācijas par Aigara Kalvīša vadītā Ministru
kabineta iecerēto darbību sadaļā "Valsts attīstības kompleksa plānošana" dots uzdevums sakārtot
valsts attīstības plānošanas sistēmu, nodrošinot valsts, reģionu un vietējā
pārvaldes līmenī izstrādāto nozaru un teritoriju attīstības plānošanas
dokumentu atbilstību un saskaņotību ar visas valsts attīstības mērķiem,
prioritātēm un darbības virzieniem, kā arī panākt dokumentu izstrādes
īstenošanas atbildību un uzraudzības jautājumu sakārtošanu vienotā sistēmā.
Likumprojekts izstrādāts, lai izpildītu doto uzdevumu.
Likums nepieciešams, lai novērstu līdzšinējās politikas plānošanas sistēmas darbībā identificētos trūkumus un nodrošinātu efektīvu tās darbību nākamajā periodā, tostarp Nacionālā attīstības plāna noteikto valsts vidēja termiņa prioritāšu īstenošanu. Dažādos publiskās pārvaldes līmeņos ir parādījušās iniciatīvas, kas vērstas uz valsts attīstības plānošanu vidējā termiņā un ilgtermiņā, taču ne vienmēr tās ir savstarpēji koordinētas un iekļaujas nepārprotamā to īstenošanas shēmā. 2005.gada beigās Valsts kanceleja pasūtīja neatkarīgu Politikas plānošanas pamatnostādņu ieviešanas novērtējumu. Tajā tika identificētas vairākas problēmas, kuras jārisina, lai nodrošinātu efektīvāku politikas plānošanu valstī. Lielākā daļa identificēto problēmu saistītas ar plānošanas dokumentu kvalitāti nepietiekams ietekmes izvērtējums, nenotiek konsultācijas un sabiedriskā apspriešana, dokumentu sagatavošanas posmā netiek izmantoti pētījumi, netiek ievērotas Ministru kabineta 2002.gada 12.marta noteikumos Nr.111 "Ministru kabineta kārtības rullis" minētās minimālās satura prasības. Būtiskākās risināmās
problēmas 1. Plānošanas dokumentu integrācija vienotā sistēmā: - nepastāv skaidri noteikta dažādu nacionālas nozīmes ilgtermiņa, vidēja un īstermiņa plānošanas dokumentu hierarhija un sasaiste; - nav izstrādāta un pieejama katras politikas jomas plānošanas dokumentu hierarhija, kā arī nav identificēta starpnozaru plānošanas dokumentu savstarpējā saistība; - nav tieši definēta sasaiste starp politikas plānošanas procesu nacionālajā, reģionālajā un vietējā pārvaldes līmenī; - pastāv grūtības ar dažādu starptautisko organizāciju (piemēram, ES, ANO) iniciatīvu sasaisti ar nacionālo plānošanas sistēmu; - nepieciešams uzlabot informatīvo sasaisti starp politikas plānošanas dokumentiem un no tiem izrietošajiem tiesību aktu projektiem. 2. Politikas plānošanas un budžeta veidošanas sasaiste: - nepastāv skaidrs un objektīvs politikas plānošanas dokumentos noteikto prioritāšu izvērtēšanas un finansēšanas mehānisms; - valsts pārvaldē pastāv problēmas ar savstarpēji saistītu mērķu, rezultātu un rezultatīvo rādītāju noteikšanu; - nav izveidots sasaistes mehānisms starp politikas un darbības rezultātu un to rezultatīvo rādītāju sasniegšanu un budžeta piešķiršanu politiku turpmākai īstenošanai. 3. Plānošanas procesa kvalitātes uzlabošana: - nepietiekami tiek izvērtēta plānošanas dokumentu izstrādes nepieciešamība, tās pamatojums un saistība ar citiem plānošanas dokumentiem; - politikas plānošanas procesā nepietiekami tiek iesaistīta Saeima, plānošanas reģioni un vietējās pašvaldības, kā arī nevalstiskās organizācijas un sociālie partneri; - plānošanas procesā netiek pietiekami plaši izmantoti Eiropas Savienības iniciatīvā "Labāks regulējums" (Better Regulation) ieteiktie instrumenti: ietekmes (ex-ante un ex-post) novērtējums, konsultēšanās ar sabiedrību, analīze par esošās likumdošanas vienkāršošanu. 4. Īstenošanas, pārskatu sniegšanas un kontroles mehānisms: - pārskatu sniegšana par plānošanas dokumentos noteikto risinājumu īstenošanu nereti notiek formāli un nepietiekamā kvalitātē; - nepieciešams noteikt politikas plānošanas dokumentu saistošo spēku, kārtību, kādā politikas plānošanas dokumenti zaudē aktualitāti un spēku, kā arī veidu, kādā notiek to aktualizācija. Spēkā esošais normatīvais
regulējums Pašreiz politikas plānošanas sistēmas normatīvais regulējums ir noteikts Ministru kabineta 2002.gada 12.marta noteikumos Nr.111 "Ministru kabineta kārtības rullis", Reģionālās attīstības likumā un Teritorijas plānošanas likumā. Valsts un reģionālā līmeņa plānošanas sistēma ir veidota dažāda līmeņa normatīvajos aktos, kas nav savstarpēji saskaņoti. Lai būtu iespējams izstrādājamo normatīvo regulējumu attiecināt arī uz pašvaldībām un valsts pārvaldes iestādēm, kas nav Ministru kabineta padotībā (tā sauktās "neatkarīgās iestādes"), regulējumam izvēlēta likuma juridiskā forma. Darba grupā tika apspriesta iespēja apvienot valsts līmeņa plānošanas normatīvo regulējumu ar telpiskās attīstības plānošanas regulējumu (Teritorijas plānošanas likums) un reģionālās un vietējās politikas plānošanas regulējumu (Reģionālās attīstības likums), taču šāda iespēja atzīta par nelietderīgu, jo spēkā esošie likumi regulē specifiskas jomas, tie darbojas un tiek ievēroti, tāpēc vairāku likumu kodificēšana varētu radīt neizpratni gan reģionālajās un vietējās valsts pārvaldes iestādēs, gan sabiedrībā, kā arī nepieciešamību atkārtoti izdot visus pakārtotos normatīvos aktus.
|
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts ir vērsts uz vienkāršas, pārskatāmas, saprotamas, taču
galvenokārt efektīvas plānošanas sistēmas izveidošanu, kas sekmētu valsts
attīstību vidējā termiņā un ilgtermiņā. Likumprojekts precizē Latvijā esošos
politikas plānošanas dokumentu veidus, nosaka to hierarhiju, savstarpējās
attiecības, lietojumu, politikas plānošanas sasaisti ar valsts budžeta veidošanas
procesu, reģionālās un vietējās Likumprojekts Latvijas tiesību sistēmā normatīvā līmenī nostiprina esošo attīstības plānošanas sistēmu un tās būtiskākos elementus, tos modificējot vai papildinot, lai atrisinātu praksē radušās grūtības vai neskaidrības. Likumprojektā noteikts plānošanas dokumentu iedalījums pēc to veidiem un pēc to darbības laika, izdalot starptautiski iniciētos un nacionālos plānošanas dokumentus, kā arī nacionālos plānošanas dokumentus iedalot valsts, reģionālā un vietējā līmeņa plānošanas dokumentos. Papildus šim iedalījumam definēti nozaru un starpnozaru plānošanas dokumenti, kā arī citi lēmumu pieņemšanas dokumenti (koncepcija, informatīvais ziņojums) un dokumenti, kas nodrošina valsts attīstības mērķu pārstāvību Eiropas Savienībā un citās starptautiskajās organizācijās. Likumprojektā noteikts, ka attīstību plāno ilgtermiņā (līdz 25 gadiem), vidējā termiņā (līdz septiņiem gadiem) un īstermiņā (līdz diviem gadiem). Latvijā ir viens valsts līmeņa ilgtermiņa politikas plānošanas dokuments Latvijas ilgtspējīgas attīstības vadlīnijas, kas ietver valsts ilgtermiņa attīstības prioritātes un nacionālo plānojumu. Reģionālās attīstības likumā noteiktie reģionālā un vietējā līmeņa ilgtermiņa plānošanas dokumenti ir teritoriju plānojumi un attīstības programmas. Vidēja termiņa plānošanas dokumenti ir nacionālais attīstības plāns, pamatnostādnes un programmas. Īstermiņa politikas plānošanas dokuments ir plāns. Likumprojekts normatīvi nosaka par sistēmas koordināciju atbildīgās institūcijas Nacionālo attīstības padomi, Valsts kanceleju un Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministriju. Likumprojektā norādīti politikas plānošanas procesa posmi, kā arī politikas ietekmes izvērtēšanas, rezultātu un rezultatīvo rādītāju noteikšanas kārtība un politikas finansēšanas pamats. Likumprojekts nosaka dažādu valsts pārvaldes līmeņu plānošanas dokumentu savstarpējās attiecības, to saskaņotību un hierarhiju, kā arī starptautiski iniciēto dokumentu integrāciju nacionālo plānošanas dokumentu sistēmā. Hierarhiski augstākais ilgtermiņa plānošanas dokuments ir Latvijas ilgtspējīgas attīstības vadlīnijas, kurām pakārtoti reģionālā un vietējā līmeņa ilgtermiņa plānošanas dokumenti. Hierarhiski augstākais vidēja termiņa politikas plānošanas dokuments ir nacionālais attīstības plāns, kam pakārtoti citi plānošanas dokumenti. Starptautiski iniciētos politikas plānošanas dokumentus iekļauj nacionālo plānošanas dokumentu hierarhijā atbilstoši noteiktajiem nacionālo plānošanas dokumentu veidiem. Politikas plānošanas dokumentus un katras institūcijas politikas plānošanas dokumentu hierarhisko sistēmu publicē politikas plānošanas dokumentu datu bāzē un attiecīgi reģionālā un vietējā pārvaldes līmeņa plānošanas dokumentu datu bāzē internetā. Likumprojekts nostiprina un definē plānošanas pamatprincipus ilgtspējīgas attīstības principu, saskaņotības principu, līdzdalības principu, kas attiecināms gan uz valsts pārvaldes institūcijām, gan pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām, sadarbības principu, finansiālo iespēju principu, uzraudzības un novērtēšanas principu un subsidiaritātes principu. Likumprojekts nosaka Ministru kabineta un Saeimas sadarbības mehānismu plānošanas procesā. Likumprojektā paredzēts, ka Saeimas komisijas var ierosināt Ministru kabinetam izstrādāt politikas plānošanas dokumentu kādā politikas jomā, un visi valsts līmeņa politikas plānošanas dokumenti pēc to apstiprināšanas Ministru kabinetā nosūtāmi Saeimai zināšanai. Saeima apstiprina Latvijas ilgtspējīgas attīstības vadlīnijas, kā arī Saeimai iesniedz informatīvo ziņojumu par Latvijas ilgtspējīgas attīstības vadlīniju ieviešanas gaitu. Plānošanas dokumenti, kas pieņemti Saeimā, ir saistoši visām valsts pārvaldes institūcijām. Likumprojekts nosaka politisko vadlīniju dokumentu vietu un lomu plānošanas procesā, paredzot iespēju izstrādāt politisko vadlīniju dokumentus arī reģionālā un vietējā līmenī. Izstrādājot zemāka līmeņa politikas plānošanas dokumentus un teritoriju attīstības plānošanas dokumentus, ņem vērā hierarhiski augstāka līmeņa politikas plānošanas dokumentus, teritoriju attīstības plānošanas dokumentus un attiecīgā pārvaldes līmeņa politisko vadlīniju dokumentus. Mainoties politisko vadlīniju dokumentos izvirzītajiem mērķiem, aktualizējami arī spēkā esošie attiecīgā līmeņa politikas plānošanas dokumenti. Likumprojekts nosaka plānošanas dokumentu juridisko spēku, plānošanas dokumentu aktualizācijas un spēka zaudēšanas kārtību. Plānošanas dokumentu saistošais spēks ir valsts pārvaldes institūciju pienākums veikt sistemātisku un konsekventu darbību plānošanas dokumentā paredzēto pasākumu īstenošanai, izvirzīto mērķu un rezultātu sasniegšanai un noteikto uzdevumu izpildei, kā arī pienākums sniegt pārskatu par minēto darbību izpildi. Plānošanas dokuments zaudē saistošo spēku, ja beidzies tajā norādītais darbības termiņš, izpildīti tajā noteiktie uzdevumi, pieņemts jauns atbilstošs plānošanas dokuments, politisko vadlīniju maiņas vai sabiedrības attīstības rezultātā plānošanas dokumentā izvirzīto mērķu un uzdevumu izpilde vairs nav nepieciešama. Ja izstrādājamā politikas plānošanas dokumenta mērķi, prioritātes un iecerētās darbības atšķiras no spēkā esošu hierarhiski zemāku politikas plānošanas dokumentu mērķiem, prioritātēm un iecerētajām darbībām, politikas plānošanas dokumentā vai tiesību aktā, ar ko tas apstiprināts, iekļauj uzdevumu atbilstoši aktualizēt vai atzīt par spēku zaudējušiem saistītos attiecīgos zemāka līmeņa politikas plānošanas dokumentus. Likumprojekts vērsts uz pēctecības nodrošināšanu plānošanas procesā, akcentējot plānošanas procesa nozīmi tieši pirms likumdošanas procesa uzsākšanas. Likumprojektā lietots jēdziens "pilsoniskās sabiedrības organizācijas", kas šobrīd Latvijas Republikā spēkā esošajos normatīvajos aktos nav definēts. Tomēr Attīstības plānošanas sistēmas likums nav uzskatāms par atbilstošu norādītā jēdziena normatīvajai definīcijai. Šāds jēdziens lietots gan Pilsoniskās sabiedrības stiprināšanas politikas pamatnostādnēs 2005.2014.gadam, gan aptuveni 43 citos normatīvajos aktos. Likumprojektā iecerēts šo jēdzienu lietot visplašākajā nozīmē, aptverot gan formālus, gan neformālus sabiedriskus veidojumus. 2007.gada 12.februārī Ministru kabinetā apstiprināts Nacionālās attīstības padomes nolikums, izveidojot nacionālo attīstības padomi. Ievērojot minēto, likumprojekta 23.panta pirmajā daļā noteikts, ka valsts attīstības plānošanas sistēmas koordinētu darbību un uzraudzību nodrošina Nacionālās attīstības padome. Nacionālās attīstības padomes sastāvu un kompetenci nosaka Ministru kabinets. |
|
3. Cita informācija |
Likumprojektu izstrādājusi darba grupa, kas izveidota ar Ministru prezidenta 2006.gada 5.oktobra rīkojumu Nr.467 |
|
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Tiesību akta projekts normatīvā līmenī nostiprina makroietekmes izvērtēšanas nepieciešamību jaunajām politikām un tiesību aktu projektiem, līdz ar to radot pamatu makrolīmeņa ietekmes rādītāju sistēmas izveidei, novērtēšanai un politikas plānošanai šo rādītāju uzlabošanai |
|
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Tiesību akta projekts likuma līmenī nostiprina prasību veikt administratīvā sloga novērtēšanu jaunajām politikām un tiesību aktu projektiem, līdz ar to veicinot administratīvo procedūru vienkāršošanas un administratīvo izmaksu samazināšanas iniciatīvu sekmīgāku īstenošanu, tajā skaitā attiecinot šīs prasības arī uz pašvaldību īstenotajām politikām |
|
3. Sociālo seku izvērtējums |
Tiesību akta projekts
likuma līmenī nostiprina prasību veikt ietekmes izvērtējumu, līdz ar to
paplašinot šo prasību attiecībā uz pašvaldību līmenī īstenotajām politikām un
uzlabojot sabiedrības informētību un iespējas ietekmēt politikas procesu
sociālo jautājumu risināšanā |
|
4. Ietekme uz vidi |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
|
5. Cita informācija |
Nav |
|
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz (tūkst. latu) |
||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||
1 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
6 |
|
|
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likumprojekts šo jomu neskar |
610.1 |
1170.8 |
870.8 |
885.2 |
|
3. Finansiālā ietekme |
Likumprojekts šo jomu neskar |
-610.1 |
-1170.8 |
-870.8 |
-885.2 |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
|
|
|
||
Pētījumu un publikāciju datu
bāzes pilnveidošana (vienreizējs
pasākums, Valsts kanceleja): 1. Visu valsts iestāžu pasūtīto pētījumu ievadīšana, skanēšana,
dokumentu vienveidīga noformēšana (*.pdf formātā) 8000 latu. 2. Anotēšana, pētījumu ekspertīze, papildināšana, recenzēšana, kvalitatīvais
novērtējums 17500 latu. 3. Datu bāzes administrācijas rīku izstrāde, klasifikatoru un kodifikatoru
ieviešana 11200 latu. 4. Serveru klāstera un tai atbilstošas programmatūras un licenču
iegāde 9000 latu. 5. Sistēmas administratoru un lietotāju apmācības 1250 latu. 6. Datu bāzes programmatūras prasību specifikācijas un funkcionālo
prasību izstrāde 13750 latu. 7. Specifiski datu bāzes funkcionalitātes uzlabojumi 17000 latu. Kopā: 77700 latu |
|
77.7 0 0 |
25.9 |
||
Politikas ieviešanas izvērtējums
(likumprojekta 26.pants, Valsts kanceleja): 1. Politikas plānošanas
dokumentu skaits (vidēji gada laikā), kam nepieciešams veikt ietekmes
novērtējumu 37 dokumenti.[1]
2. Vidējās viena politikas plānošanas dokumenta ieviešanas
novērtējuma izmaksas, slēdzot līgumus ar ārējiem pakalpojumu sniedzējiem 5000
latu.[2] Kopā: 185000 latu |
|
185.0 185.0
185.0 |
185.0 |
||
Stratēģiskās plānošanas sistēmas izveide un
ieviešanas metodiskā vadība reģionālās un vietējās valsts pārvaldes
institūcijās (RAPLM) 1. Divu eksperta pakalpojumi koncepcijas
izstrādei 46872 lati (1953 lati x 12 mēneši x 2 eksperti) vienreizējs
pasākums 2008.gadā 2. Preces un
pakalpojumi (darba grupu organizēšana) 500 latu (50 latu viena darba grupa
x 10 darba grupas) vienreizējs pasākums 2008.gadā 3. Apmācību un
semināru organizēšana (telpu īre, kafijas pauzes) 9600 latu (12 semināri
gadā x 400 latu vienam semināram) 4. Divu ekspertu
pakalpojumi koncepcijas ieviešanas metodiskajai vadībai, t.i. metodiskā
materiāla izstrādei un apmācībām vietējās pašvaldībās un plānošanas reģionos
72000 latu (1500 latu mēnesī x 12 mēneši x 2 eksperti) Kopā: |
0 |
46.9 0.5 4.8 4.8 36.0 36.0 47.4 40.8 40.8 |
43.0 |
||
Reģionālā un vietējā līmeņa plānošanas dokumentu
datu bāzes izveide un uzturēšana (RAPLM) 1. Datu bāzes
izveides sagatavošana (vienreizējs pasākums 2008.gadā), tai skaitā: 1.1. plānošanas
dokumentu izvērtēšana 85000 latu 1.2. eksperti
190000 latu, tai skaitā: 1.2.1. datu bāzes
struktūras izstrāde 70000 latu 1.2.2. datu bāzes
datu apmaiņas ar ārējām datu bāzēm izstrāde 70000 latu 1.2.3. tehniskās
specifiskās sagatavošana 50000 latu 1.3. konkursa
nolikuma izstrāde
20000 latu 1.4. konkursa
rezultātu par datu bāzes izveidi un uzturēšanu izvērtēšana 5000 latu 2. datu bāzes
izveide un uzturēšana, tai skaitā: datu bāzes izveide
2009.gadā 700000 latu 2.1.apmācības
2009.gadā 50000 latu 2.2. sākotnējo datu
ielāde 2009.gadā (t.sk. pašvaldību teritoriālplānojumi un detālplānojumi)
195000 latu 2.3. sākotnējo datu
ielāde 2010.gadā (t.sk. pašvaldību teritoriālplānojumi un detālplānojumi)
305000 latu 2.4. Sistēmas
uzturēšana un aktualizēšana 2010.gadā 340000 latu 3. Sistēmas
uzturēšana un aktualizēšana pēc 2010.gada (pastāvīgs pasākums)
vidēji gadā 633300 latu Kopā: |
|
300.0 945.0
645.0 300.0 945.0 645.0 |
631.32 |
||
6. Cita informācija |
Jautājumu par valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu likuma normu ieviešanai 2008.gadā un turpmākajos gados izskatīt Ministru kabinetā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu budžeta prioritāšu pieteikumiem, sagatavojot kārtējā gada valsts budžeta projektu |
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.
Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
1. Grozījumi
likumā "Saeimas kārtības rullis", paredzot Saeimā pieņemta likuma
ietekmes izvērtējuma aktualizācijas kārtību. 2.
Grozījumi Reģionālās attīstības likumā, precizējot reģionālā un vietējā
līmeņa attīstības programmu struktūru, saskaņošanas, apstiprināšanas un
pārskatu sniegšanas kārtību, konsultāciju kārtību, kā arī ietverot regulējumu
reģionālo un vietējo valsts pārvaldes institūciju darbības stratēģiju izstrādes
nodrošināšanai. 3.
Grozījumi Teritorijas plānošanas likumā, paredzot teritoriju plānojumu, tai
skaitā nacionālā plānojuma struktūru, saskaņošanas, apstiprināšanas un
pārskatu sniegšanas kārtību, kā arī nacionālā plānojuma saturu un izstrādes
kārtību, konsultāciju un sabiedrības līdzdalības nodrošināšanas kārtību. 4.
Grozījumi likumā "Par pašvaldībām", ietverot regulējumu reģionālo
un vietējo valsts pārvaldes institūciju darbības stratēģiju izstrādes
nodrošināšanai. 5.
Grozījumi Nacionālās drošības likumā, pēc iespējas saskaņojot tajā ietverto
regulējumu ar Attīstības plānošanas sistēmas likuma regulējumu. 6.
Grozījumi Nacionālo bruņoto spēku likumā, pēc iespējas saskaņojot tajā
ietverto regulējumu ar Attīstības plānošanas sistēmas likuma regulējumu. 7. Grozījumi
Ministru kabineta 2002.gada 12.marta noteikumos Nr.111 "Ministru
kabineta kārtības rullis", nosakot politikas plānošanas dokumentu,
koncepcijas un informatīvā ziņojuma struktūru, saskaņošanas, apstiprināšanas,
aktualizācij
as un pārskatu sniegšanas kārtību, nosakot institūcijas darbības
stratēģijas struktūru, saskaņošanas un apstiprināšanas kārtību, kā arī
nosakot politikas jomas, nozares un apakšnozares un novēršot attiecīgo normu
dublēšanos ar Attīstības plānošanas sistēmas likumu. 8.
Izstrādājami Ministru kabineta noteikumi, kas reglamentē konsultāciju un
sabiedrības iesaistīšanas kārtību un kritērijus (likumprojekta 25.panta otrā
daļa). 9. Aktualizējama Ministru kabineta 2001.gada 18.septembra
instrukcija Nr.4 "Kārtība, kādā aizpildāma normatīvā akta projekta
anotācija, kas nosaka politikas ietekmes izvērtējuma veikšanas kārtību"
(likumprojekta 26.panta trešā daļa). 10.
Izstrādājami Ministru kabineta noteikumi, kas nosaka rezultātu un rezultatīvo
rādītāju sistēmu, tās darbības un izmantošanas kārtību (likumprojekta
27.panta septītā daļa). 11.
Aktualizējami Ministru kabineta 2007.gada 20.marta noteikumi Nr.198 "Noteikumi par maksimāli pieļaujamā valsts
budžeta izdevumu kopapjoma un maksimāli pieļaujamā valsts budžeta izdevumu
kopējā apjoma katrai ministrijai un citām centrālajām valsts iestādēm
noteikšanas metodiku vidējam termiņam" (likumprojekta 28.panta
trešā daļa). 12.
Izstrādājama Ministru kabineta instrukcija, kas nosaka kārtību, kādā
politikas plānošanas dokumenti un institūciju politikas plānošanas dokumentu
hierarhiskā sistēma publicējama politikas plānošanas dokumentu datu bāzē
internetā (likumprojekta 22.panta devītā daļa). 13.
Izstrādājama Ministru kabineta instrukcija, kas nosaka kārtību, kādā
ievietojami internetā valsts institūciju veiktie vai pasūtītie pētījumi
(likumprojekta 26.panta otrā daļa). 14. Aktualizējami Ministru kabineta 2005.gada 16.augusta noteikumi Nr.596 "Latvijas Republikas nacionālo pozīciju Eiropas Savienības jautājumos izstrādes, apstiprināšanas un pārstāvēšanas kārtība" (likumprojekta 16.panta piektā daļa). 15.
Aktualizējami Ministru kabineta 2005.gada 20.decembra noteikumi Nr.989 "Kārtība, kādā tiek sagatavots un
apstiprināts Latvijas Republikas nostājas projekts un nodrošināta Latvijas
Republikas pārstāvība Eiropas Kopienu Tiesā" (likumprojekta
16.panta piektā daļa). 16. Izstrādājami Ministru kabineta noteikumi, kas nosaka pozīciju izstrādes, saskaņošanas, apstiprināšanas un aktualizācijas kārtību (likumprojekta 16.panta piektā daļa) |
2. Cita informācija |
Minētie likumu, noteikumu un
instrukciju projekti nav izstrādāti. Tie tiks izstrādāti atbilstoši likuma
pārejas noteikumiem līdz 2009.gada 1.janvārim un 1.jūlijam. |
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Tiesību akta projekts veicina Eiropas Savienības Labāka regulējuma iniciatīvas (Better Regulation) nostiprināšanu Latvijas valsts pārvaldes institūcijās, veicinot tādus galvenos tās elementus kā politikas ietekmes izvērtēšana, konsultācijas ar sabiedrību, administratīvā sloga samazināšana un regulējuma vienkāršošana, nostiprinot šos principus likumdošanas līmenī un paplašinot iniciatīvas instrumentu ietekmi arī uz pašvaldību kompetenci. Lai gan Labāka regulējuma iniciatīva (Better Regulation) Eiropas Savienībā netiek ieviesta direktīvu līmenī, tā ir viena no būtiskajām Eiropas Savienības iniciatīvām Lisabonas procesa ietvaros, kas vērsta uz Eiropas Savienības normatīvās vides uzlabošanu un administratīvā sloga mazināšanu. Iniciatīva tika uzsākta, izveidojot Mandelkerna grupu Eiropas Savienības regulatīvās vides novērtēšanai. 2001.gada 13.novembrī grupa sagatavoja galaziņojumu, kas kļuva par Labāka regulējuma procesa aizsākumu. 2002.gada 5.jūnijā (5.6.2002 COM(2002) 278 final) EK apstiprināja Rīcības plānu regulatīvās vides vienkāršošanai, uzsverot normatīvā regulējuma ietekmes novērtēšanas nepieciešamību gan Eiropas Savienības, gan dalībvalstu līmenī. 2005.gada 15.jūnijā (SEC(2005) 791) EK apstiprināja "Komisijas ietekmes novērtēšanas vadlīnijas" (aktualizētas 2006.gada 15.martā). Labāka regulējuma iniciatīva ietver šādus galvenos darbības virzienus:
Eiropas
Savienības iniciatīva "Better Regulation" pagaidām nav
nostiprināta Eiropas Savienības direktīvās, tāpēc likumprojekta atbilstību tai nav iespējams izvērtēt |
|
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
|
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
|
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
|
2.tabula |
||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta numurs) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta numurs |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|||
5. Cita informācija |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
|||||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, |
||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Latvijas Teritoriālplānotāju asociācija Iepriekšējas
konsultācijas ir notikušas ar Latvijas Pašvaldību savienību, konsultācijas
turpināsies saskaņošanas procesā |
|||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Atbalsta, daļēji iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi |
|||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti |
|||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas par likumprojektu nav notikušas. Likumprojekta sagatavošanā izmantoti Sigmas, Pasaules Bankas, ANO ANAP starptautisko projektu ietvaros sniegtie novērtējumi un konsultācijas, kā arī Eiropas Savienības labākas pārvaldības iniciatīvas ietvaros sagatavotie novērtējuma ziņojumi, semināri un citi pieredzes apmaiņas pasākumi. |
|||||
5. Cita informācija |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
|||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||
1.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību
puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas |
Valsts attīstības plānošanas sistēmas uzraudzībai izveidojama Nacionālās attīstības padome. Normatīvā akta izpildi nodrošinās arī Valsts kanceleja, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija, kā arī citas valsts pārvaldes iestādes, turpinot līdzšinējo darbību |
|||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts pēc pieņemšanas tiks publicēts laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" un periodiskajā izdevumā "Latvijas Republikas Saeimas un Ministru kabineta Ziņotājs". Likums tiks iekļauts Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS), kā arī tiks sniegta informācija presei |
|||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt Latvijas Republikas Satversmē, Satversmes tiesas likumā un citos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā |
4. Cita informācija |
Nav |
Ministru prezidents A.Kalvītis
Ministru prezidents |
Valsts kancelejas direktore |
Valsts kancelejas direktora vietniece valsts pārvaldes attīstības un politikas koordinācijas lietās |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
A.Kalvītis |
G.Veismane |
B.Pētersone |
Dz.Galvenieks |
I.Bite-Perceva
|
23.04.2007
3282
Bite-Perceva 7082904
inga.bite@mk.gov.lv