Grozījumi Valsts
un pašvaldību mantas atsavināšanas likumā
Izdarīt Valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 23.nr.; 2004, 2.nr.; 2005, 15.nr.; 2006, 1., 14.nr.; 2007, 56.nr.) šādus grozījumus:
1. 1.pantā:
izslēgt 11.punktu;
papildināt pantu ar 11.1
un 11.2 punktu šādā redakcijā:
"111) zemes starpgabals
pilsētā valstij vai pašvaldībai piederošs zemesgabals, kura platība
pilsētā ir mazāka par pašvaldības apstiprinātajos apbūves noteikumos paredzēto minimālo
apbūves gabala platību vai kura konfigurācija nepieļauj attiecīgā zemesgabala
izmantošanu apbūvei, vai kuram nav iespējams nodrošināt pieslēgumu
koplietošanas ielai;
112) zemes
starpgabals lauku apvidos valstij
vai pašvaldībai piederošs zemesgabals, kura platība lauku apvidos ir mazāka par
pašvaldības saistošajos noteikumos paredzēto minimālo zemesgabala platību vai
kura konfigurācija nepieļauj attiecīgā zemesgabala izmantošanu atbilstoši
apstiprinātajam teritorijas plānojumam, vai kuram nav iespējams nodrošināt
pieslēgumu koplietošanas ielai (ceļam);".
2. 4.pantā:
izslēgt ceturtās daļas 1. un
2.punktā vārdu "visa";
izteikt ceturtās daļas 8.punktu šādā
redakcijā:
"8) persona,
kurai Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu
izmantošanas pabeigšanas likumā noteiktajā kārtībā ir izbeigtas zemes
lietošanas tiesības un ar kuru pašvaldība ir noslēgusi zemes nomas līgumu, ja tā
vēlas nopirkt zemi, kas bijusi personas lietošanā un par ko ir noslēgts zemes
nomas līgums."
3. 5.pantā:
papildināt otro daļu ar otro teikumu
šādā redakcijā:
"Ja atsavināšanas
ierosinājums ir saņemts par zemes starpgabalu, kas nav ierakstīts zemesgrāmatā,
lēmumu par atļauju atsavināt zemes starpgabalu attiecīgi Ministru kabinets vai
pašvaldības dome (padome) pieņem sešu mēnešu laikā no zemes starpgabala
ierakstīšanas zemesgrāmatā.";
izteikt piekto daļu šādā
redakcijā:
"(5) Lēmumā
par nekustamā īpašuma atsavināšanu tiek noteikts arī atsavināšanas veids un, ja
nepieciešams, nekustamā īpašuma turpmākās izmantošanas nosacījumi un
atsavināšanas tiesību aprobežojumi."
4. Papildināt 17.pantu ar
trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Solīšana notiek tikai
pa izsoles noteikumos noteikto soli."
5. 31.pantā:
izteikt otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Ja nosolītājs
noteiktajā laikā nav samaksājis nosolīto cenu, institūcija, kas organizē
nekustamā īpašuma atsavināšanu (9.pants), par to informē pircēju, kurš ir
nosolījis nākamo augstāko cenu.";
papildināt pantu ar trešo daļu šādā
redakcijā:
"(3) Pircējam, kurš ir
nosolījis nākamo augstāko cenu, ir tiesības divu nedēļu laikā no paziņojuma
saņemšanas dienas paziņot izsoles rīkotājam par nekustamā īpašuma pirkšanu par
paša nosolīto augstāko cenu."
6. 42.pantā:
papildināt pirmo daļu ar otro
teikumu šādā redakcijā:
"Ministru kabinets lēmumā
par valsts nekustamā īpašuma nodošanu bez atlīdzības pašvaldības īpašumā var
noteikt, kādas valsts pārvaldes funkcijas veikšanai nekustamais īpašums tiek
nodots, kā arī paredzēt nosacījumu, ka gadījumā, ja nodotais nekustamais
īpašums vairs netiek izmantots valsts pārvaldes funkciju veikšanai, pašvaldība
šo nekustamo īpašumu bez atlīdzības nodod valstij.";
papildināt otro daļu ar otro
teikumu šādā redakcijā:
"Pašvaldības dome (padome)
lēmumā par pašvaldības nekustamā īpašuma nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā
var noteikt, kādas valsts pārvaldes funkcijas veikšanai nekustamais īpašums
tiek nodots, kā arī paredzēt nosacījumu ja nodotais nekustamais
īpašums vairs netiek izmantots valsts pārvaldes funkciju veikšanai, valsts šo
īpašumu bez atlīdzības nodod pašvaldībai."
7. 44.pantā:
izslēgt sesto daļu;
papildināt pantu ar septīto daļu
šādā redakcijā:
"(7) Valstij
vai pašvaldībai piederošu zemesgabalu, kas iznomāts šā likuma 4.panta ceturtās
daļas 8.punktā minētajai personai, nevar atsavināt citām personām nomas līguma
darbības laikā."
8. Papildināt likumu ar 44.1 pantu
šādā redakcijā:
"44.1 pants. (1)
Institūcija, kas organizē nekustamā īpašuma atsavināšanu (9.pants), mēneša
laikā pēc nosacītās cenas apstiprināšanas nosūta personai, kurai ir apbūvēta
zemesgabala pirmpirkuma tiesības, atsavināšanas paziņojumu. Paziņojumā norāda:
1) zemesgabala adresi un kadastra
apzīmējumu;
2)
zemesgabala kopējo platību;
3)
zemesgabala cenu;
4) maksāšanas
līdzekļus;
5) nosacījumi
samaksai par zemesgabala pirkumu;
6)
dokumentus un ziņas, kas jāiesniedz atsavināšanu veicošajai institūcijai, lai
noslēgtu zemesgabala pirkuma līgumu.
(2) Atsavināšanas
paziņojumā valsts akciju sabiedrība "Valsts nekustamie īpašumi" vai
pašvaldības dome (padome) lūdz personai, kurai ir pirmpirkuma tiesības, četru
mēnešu laikā pēc paziņojuma saņemšanas dienas:
1) sniegt
atbildi, norādot vēlamo samaksas termiņu norēķiniem par zemesgabalu;
2) samaksāt
visu pirkuma maksu vai nomaksas pirkuma līguma gadījumā avansu 10 procentu
apmērā no pirkuma maksas.
(3) Ja pirmpirkuma tiesīgā
persona sniedz atbildi un lūdz noslēgt pirkuma līgumu pēc šā panta otrajā daļā
noteiktā termiņa, valsts akciju sabiedrība "Valsts nekustamie īpašumi"
vai pašvaldības dome (padome) organizē attiecīgā zemesgabala novērtēšanu tikai
pēc tam, kad pirmpirkuma tiesīgā persona iemaksājusi avansu 10 procentu
apmērā no iepriekšējā atsavināšanas paziņojumā norādītās pirkuma maksas. Pēc
nosacītās cenas apstiprināšanas atsavināšanu veicošā institūcija nosūta
pirmpirkuma tiesīgajai personai jaunu atsavināšanas paziņojumu.
(4) Ja pirmpirkuma tiesīgā
persona pēc atkārtotā atsavināšanas paziņojuma saņemšanas nenoslēdz pirkuma
līgumu, no iemaksātā avansa tiek ieturēti izdevumi par zemesgabala novērtēšanu."
Ministru prezidents
A.Kalvītis
Likumprojekta
"Grozījumi Valsts un
pašvaldību mantas atsavināšanas likumā"
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts
ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Saskaņā ar Valsts un pašvaldību īpašuma
privatizācijas un privatizācijas sertifikātu pabeigšanas likumu privatizāciju
un atsavināšanu veicošās institūcijas pieņem lēmumus par to, ka tiek izbeigta
apbūvētu zemesgabalu privatizācija vai atsavināšana, izmantojot kā maksāšanas
līdzekli īpašuma kompensācijas sertifikātus, un ka to turpmāka atsavināšana
var notikt Valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas likumā noteiktajā
kārtībā. Turpinās arī to atsavināšanas iesniegumu izskatīšana,
kas tiek iesniegti pēc 2006.gada 31.augusta. Zeme, par kuras atsavināšanu
ierosinājumi ir iesniegti pēc 2006.gada 31.augusta, var tikt atsavināta tikai
saskaņā ar Valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas likumu. Ņemot vērā minēto, Valsts un pašvaldību mantas
atsavināšanas likumu ir nepieciešams papildināt ar normām, kas noteiktu
termiņus un kārtību, kādā notiek apbūvētu zemesgabalu atsavināšana, ja
apbūvētu valsts vai pašvaldību zemesgabalu atsavināšanas kārtību vairs
nenosaka normatīvie akti, kas regulēja zemes reformas un privatizācijas
pabeigšanas procesu. Valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas likuma
42.panta spēkā esošā redakcija paredz, ka valsts nekustamo īpašumu var bez
atlīdzības nodot pašvaldību īpašumā, taču nenosaka kritērijus, kādos
gadījumos šāda nodošana būtu lietderīga un pieļaujama. Lai novērstu gadījumus, kad valsts nodevusi
pašvaldībai īpašumā bez atlīdzības nekustamo īpašumu, kuru pašvaldība pēc noteikta
laika neizmanto tās funkciju veikšanai un pārdod izsolē, nepieciešams Valsts
un pašvaldību mantas atsavināšanas likumu papildināt ar normu, kas noteiktu, ka
Ministru kabinetam ir tiesības lēmumā par nekustamā īpašuma nodošanu
pašvaldības īpašumā paredzēt, kādas funkcijas īstenošanai nekustamais īpašums
ir izmantojams, kā arī noteikt atsavināšanas ti
esību aprobežojumu, paredzot,
ka gadījumā, ja tas vairs netiek izmantots norādītajam mērķim, nekustamais
īpašums jāatdod valstij. Lai novērstu praksē radušās neskaidrības un
pārpratumus, Valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas likumā ir nepieciešams
precizēt zemes īpašnieka vai kopīpašnieka tiesības ierosināt valstij
(pašvaldībai) piederošas ēkas (būves) atsavināšanu, kas atrodas uz viņam
piederošas zemes. Vienlaikus nepieciešami atsevišķi precizējumi izsoles
organizācijas kārtībā un labojumi zemes starpgabala definīcijā |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Grozījumi likumā paredz precizēt zemes starpgabala
definīciju, svītrojot no tā attiecībā uz lauku zemēm ierobežojumu, ka
starpgabals nevar būt lielāks par 0,5 ha, jo starpgabalu lielumu katrā
administratīvajā teritorijā gan pilsētā, gan laukos nosaka katra
pašvaldība, pieņemot saistošos noteikumus. No likuma svītrota iepriekšējā zemes starpgabala definīcija (1.panta
11.punkts) un izveidotas divas jaunas definīcijas par zemes starpgabalu
pilsētā (1.panta 11.1 punkts) un lauku apvidos (1.panta 11.2 punkts).
Turpmāk neatkarīgi no platības pašvaldība varēs noteikt zemesgabalam starpgabala
statusu zemesgabala konfigurācijas
dēļ, kā arī tad, ja tam nebūs iespējams nodrošināt pieslēgumu koplietošanas ielai (ceļam). Likuma 4.panta ceturtās daļas 1. un 2.punktā ir
precizētas zemes īpašnieka vai kopīpašnieka tiesības ierosināt valstij
(pašvaldībai) piederošas ēkas (būves) vai tās daļas atsavināšanu, kas atrodas
uz viņam piederošas zemes. Precizēts likuma 4.panta ceturtās daļas 8.punkts,
saskaņojot to ar Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas
sertifikātu pabeigšanas likumā noteikto kārtību par zemes lietošanas tiesību
izbeigšanu un nomas līgumu noslēgšanu. Grozījumi likumā paredz atsevišķus precizējumus
izsoles organizācijas kārtībā: tiek norādīts, ka solīšana notiek tikai pa
izsoles noteikumos noteikto soli (17.panta trešā daļa). Tiek precizēts, kuram
no pārsolītajiem pircējiem, gadījumā, ja nosolītājs noteiktajā laikā nav
samaksājis nosolīto cenu, ir tiesības iegūt nosolīto nekustamo īpašumu par
paša nosolīto augstāko cenu (31.panta otrā un trešā daļa). Likumprojekts nosaka, ka, nododot valsts nekustamo
īpašumu pašvaldību īpašumā, Ministru kabinetam ir tiesības lēmumā par
nekustamā īpašuma nodošanu pašvaldības īpašumā paredzēt, kādas funkcijas
īstenošanai nekustamais īpašums ir izmantojams, kā arī noteikt atsavināšanas
tiesību aprobežojumu, paredzot, ka gadījumā, ja tas vairs netiek izmantots
norādītajam mērķim, nekustamais īpašums jāatdod valstij. Tāda pati kārtība
tiek noteikta arī attiecībā uz gadījumiem, kad pašvaldības nodod nekustamo
īpašumu bez atlīdzības valsts īpašumā (5.panta piektā daļa un 42.panta pirmā
un otrā daļa). Izstrādātais likumprojekts
nosaka termiņus un kārtību, kādā notiek
apbūvētu zemesgabalu (44.1 pants)
un neapbūvētu zemes starpgabalu (5.panta otrā daļa) zemesgabalu
atsavināšana |
3. Cita informācija |
Nav |
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
|||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
|||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
|||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
|||||
5.
Cita informācija |
Nav |
|||||
III. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz |
||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
|
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
|
3. Finansiālā ietekme |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
|
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi
papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
|
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Nav |
|||||
6. Cita informācija |
Nav |
|||||
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru
kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī
tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to
izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts
šos noteikumus izstrādāt |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||
2. Cita informācija |
Nav |
||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
|||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai
saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un
citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās
doktrīnas atzinums), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
|
||||
2.tabula |
|||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma
(attiecīgā panta, punkta numurs) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā
panta numurs |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
||
|
|
|
|
||
|
|||||
5. Cita informācija |
|
||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, |
|||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām
konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas
nav notikušas |
||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija
(atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to
interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas
nav notikušas |
||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir
veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Nav
veikti |
||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem
konsultantiem |
Konsultācijas
nav notikušas |
||||
5. Cita informācija |
Nav |
||||
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
|||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no
valsts un (vai) pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekta
īstenošanai netiek radītas jaunas valsts institūcijas un netiks paplašinātas
esošo institūciju funkcijas |
||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā
akta ieviešanu |
Likums
pēc pieņemšanas tiks publicēts likumā "Par likumu un citu Saeimas,
Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas,
publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību" noteiktajā
kārtībā |
||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja
normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds
lēmumus varēs apstrīdēt likumā noteiktajā kārtībā |
||||
4. Cita informācija |
Nav |
||||
Ministru prezidents A.Kalvītis
Ministru prezidents |
Valsts kancelejas
direktore |
Valsts kancelejas
direktora vietniece tiesību aktu lietās |
Par kontroli atbildīgā
amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
A.Kalvītis |
G.Veismane |
E.Ektermane |
Dz.Galvenieks |
J.Dzanuškāns |
16.05.2007.
1177
L.Osīte 7024680, fakss 7024644
Lelde.Osite@vni.lv
VNĪ tiesību aktu speciāliste