Likumprojekts
Izdarīt Slīteres nacionālā parka likumā (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2000, 9.nr.) šādu grozījumu:
Izslēgt 15.pantu.
Likums stājas spēkā
2008.gada 1.janvārī.
Zemkopības ministra vietā
vides ministrs
R.Vējonis
Likumprojekta Grozījums
Slīteres nacionālā parka likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|||||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Slīteres nacionālā parka likuma 15.pants nosaka, ka nacionālā parka
administrācija ir atbildīga par meža resursu izmantošanas apliecinājumu
izsniegšanu normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. Minētā norma ir noteikta atbilstoši Meža likuma 39.panta otrajā
daļai. Veicot apliecinājumu izsniegšanas tiesiskā regulējuma
analīzi, tika konstatēts, ka Meža likuma 39.panta otrā daļa neatbilst Valsts
pārvaldes iekārtas likuma 10.panta ceturtajai daļai, ar kuru noteikts, ka
valsts pārvaldei, īstenojot valsts pārvaldes funkcijas, nav savu interešu.
Īstenojot Meža likuma 39.panta otrajā daļā noteikto, īpaši aizsargājamo dabas
teritoriju administrācija (turpmāk Administrācija) gan apsaimnieko savas
pārraudzības teritorijā valstij piederošo un piekrītošo meža zemi, gan
izsniedz sev apliecinājumus. No minētajiem apsvērumiem izriet, ka
Administrācijai, īstenojot valsts pārvaldes funkcijas ir savas intereses. Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10.panta desmitā daļa nosaka, ka
valsts pārvaldi organizē pēc iespējas efektīvi. Īstenojot Meža likuma
39.panta otrajā daļā noteikto, tiesiskajā reglamentējumā attiecībā uz
apliecinājumu izsniegšanu ir panākts pilnīgi pretējs efekts, jo
apliecinājumus atsevišķiem meža īpašniekiem un tiesiskajiem valdītājiem
izsniedz Administrācijas, kuras pašas nodrošina nepieciešamo pārbaužu
veikšanu pirms apliecinājuma izsniegšanas, bet saskaņā ar Meža likuma
29.panta pirmajā daļā noteikto. Savukārt pārskatu par veiktajām darbībām meža
īpašnieki vai tiesiskie valdītāji iesniedz Valsts meža dienestā, kas veic šo
pārskatu pārbaudi. Īstenojot Meža likuma 39. panta otrajā daļā noteikto, nav nodrošināta
efektīvas valsts pārvaldības principa ievērošana un valsts pārvaldes
organizēšana pēc iespējas ērti un pieejami privātpersonai, kā to nosaka
Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10.panta astotā un desmitā daļa. Prakse
liecina, ka meža īpašniekiem (valdītājiem) ir neizpratne par to, kādēļ
apliecinājums jāsaņem Administrācijā, bet pārskats jāiesniedz Valsts meža
dienestā. Līdz ar to no meža īpašnieku puses rodas neapmierinātība par
sniegtā pakalpojuma kvalitāti un efektivitāti. Šobrīd informācija Meža valsts reģistram
(informācijas sistēma, kurā apkopo un glabā informāciju par mežiem un tajos
notiekošo saimniecisko darbību) par Valsts meža dienesta struktūrvienību
izsniegtajiem apliecinājumiem tiek pievienota nekavējoties, bet par
Administrāciju izsniegtajiem apliecinājumiem informāciju Meža valsts reģistrā
aktualizē tikai pēc nepieciešamo datu saņemšanas no Administrācijas.
Administrācijām un Valsts meža dienestam nav vienotas datu bāzes, kurā tiek
uzturēta informācija par izsniegtajiem apliecinājumiem un iesniegtajiem
pārskatiem. Tādējādi ir apgrūtināta Ministru kabineta 2004.gada 16.novembra
noteikumu Nr.945 Valsts meža
dienesta nolikums 3.8., 3.11. un 3.18.apakšpunktā noteikto Valsts
meža dienesta uzdevumu (Meža valsts reģistra uzturēšana, sabiedrības
informēšana par meža resursu stāvokli un izmantošanu un mežā un meža zemēs
notiekošās saimnieciskās darbības kontrolēšana) izpildes nodrošināšana |
||||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts tiek virzīts izskatīšanai
vienotā paketē ar likumprojektu Grozījumi Meža likumā, paredzot sakārtot
normatīvo bāzi attiecībā uz Meža likuma 39.panta pirmajā daļā minēto
apliecinājumu izsniegšanu un apliecinājumi būtu saņemami vienā valsts
pārvaldes iestādē Valsts meža dienestā, kā rezultātā tiks novērsta
situācija, ka par vienām un tām pašām funkcijām atbildīgas divas valsts
institūcijas un līdz ar to novērsta valsts institūciju funkciju dublēšanās,
uzlabota apliecinājumu izsniegšanas efektivitāte un īstenots deklarācijā par
Ministru kabineta iecerēto darbību noteiktais attiecībā uz valsts pārvaldes
sniegto pakalpojumu kvalitātes uzlabošanu un lēmuma pieņemšanas procedūras
vienkāršošanu. Līdz ar to pilnībā tiks atrisinātas šis sadaļas 1.punktā
minētās problēmas. Lai apliecinājumu izsniegšanas kārtība nemainītos gada
vidū, likumprojektā paredzēts, ka likums stājas spēkā ar 2008.gada 1.janvāri. |
||||||||||||
3. Cita informācija |
Likumprojekti Grozījumi Meža likumā,
Grozījumi Rāznas nacionālā parka likumā, Grozījums Slīteres nacionālā
parka likumā un Grozījumi Medību likumā ir savstarpēji saistīti, tāpēc tie
izskatāmi vienotā paketē |
||||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Projekts šo jomu neskar |
||||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Tiek vienkāršota Meža likuma
39.pantā noteikto apliecinājumu saņemšanas procedūra. Pēc likumprojektu
paketes pieņemšanas tie meža īpašnieki vai tiesiskie valdītāji, kuru meža
īpašums vai tiesiskais valdījums atrodas Slīteres nacionālajā parkā, apliecinājumu varēs
saņemt Valsts meža dienestā |
||||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Projekts šo jomu neskar |
||||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojektam nebūs negatīva ietekme uz
vidi, jo Slīteres nacionālā parka aizsardzību un izmantošanu nosaka Slīteres
nacionālā parka likums un Ministru kabineta 2001.gada 13.marta noteikumi
Nr.116 Slīteres nacionālā parka individuālie aizsardzības un izmantošanas
noteikumi. Savukārt Meža likuma 39.panta pirmajā daļā
noteikto apliecinājumu izsniegšanas saskaņošanas kārtība tiks iekļauta uz
Meža likuma 39.panta sestās daļas pamata izdotajos Ministru kabineta
15.04.2003. noteikumos Nr.169 Meža valsts reģistra un informācijas aprites
noteikumi. Noteikumu V. nodaļā Apliecinājumu izsniegšanas kārtība un
iesniegumā iekļaujamā informācija paredzēts noteikt, ka gadījumos, kad meža
īpašums vai tiesiskais valdījums atrodas Gaujas, Slīteres, Rāznas vai Ķemeru
nacionālajā parkā vai arī Teiču, Krustkalnu, Grīņu vai Moricsalas dabas
rezervātā, attiecīgā Valsts meža dienesta mežniecība saņemtos iesniegumus
apliecinājuma saņemšanai un iesniegumam pievienotos materiālus nosūta
attiecīgās teritorijas administrācijai. Administrācija 15 dienu laikā izvērtē
attiecīgās darbības atbilstību teritorijas aizsardzību un izmantošanu
regulējošajiem normatīvajiem aktiem, kā arī aizsargājamās teritorijas
izveidošanas un aizsardzības mērķiem un uzdevumiem, un nosūta attiecīgai
Valsts meža dienesta mežniecībai atzinumu par i
esniegumu apliecinājuma
saņemšanai. Mežniecība ir tiesīga izsniegt apliecinājumu tikai tajos
gadījumos, ja administrācijas atzinums ir pozitīvs. Papildus, ne retāk, kā
reizi mēnesī, mežniecība nosūta attiecīgās teritorijas administrācijai
informāciju par iepriekšējā mēnesī saņemtajiem iesniegumiem un izsniegtajiem
apliecinājumiem. Informāciju iesniedz elektroniskā veidā. Informācijas
struktūru un norādāmo informāciju Valsts meža dienests saskaņo ar Vides
ministriju |
||||||||||||
5. Cita informācija |
Projekts šo jomu neskar |
||||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts
budžetu un pašvaldību budžetiem (tūkst.
Ls) |
|||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Trīs nākamie gadi |
Vidēji piecu gadu laikā
pēc kārtējā gada |
||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Projekts šo jomu neskar |
||||||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Projekts šo jomu neskar |
||||||||||||
3. Finansiālā ietekme |
Projekts šo jomu neskar |
||||||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi
papildu izdevumu finansēšanai |
Projekts šo jomu neskar |
||||||||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Projekts šo jomu neskar |
||||||||||||
6. Cita informācija |
Projekts šo jomu neskar |
||||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā
esošo tiesību normu sistēmu |
|||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti likumi un
Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to
projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem
(arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to
izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts
šos noteikumus izstrādāt |
Likumprojekts ir saistīts ar vienotā paketē
virzīto likumprojektu Grozījums Meža likumā. Likumprojekti ir sagatavoti un tiek virzīti
apstiprināšanai vienlaicīgi. Pēc likumprojektu pieņemšanas būs
nepieciešams izdarīt grozījumus Ministru kabineta 2001.gada 13.marta noteikumos
Nr.116 Slīteres nacionālā parka individuālie aizsardzības un izmantošanas
noteikumi. Noteikumu projekts tiks iesniegts apstiprināšanai Ministru kabinetā
divu mēnešu laikā no likumprojekta pieņemšanas |
||||||||||||
2. Cita informācija |
Projekts šo jomu neskar |
||||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Projekts šo jomu neskar |
||||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Projekts šo jomu neskar |
||||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai
saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Projekts šo jomu neskar |
||||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie
akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas,
juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu,
nosaukumu un publikāciju |
Projekts šo jomu neskar |
||||||||||||
2.tabula |
|||||||||||||
Latvijas normatīvā akta
projekta norma |
Eiropas Savienības
normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe |
Komentāri |
||||||||||
|
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
||||||||||
5. Cita informācija |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
Projekts šo jomu neskar |
||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir
notikušas konsultācijas |
Konsultācijas nav notikušas |
||||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju
pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts
formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas nav
notikušas |
||||||||||||
3. Kādi
sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas
viedoklis |
Sabiedrības
informēšanas pasākumi nav veikti |
||||||||||||
4. Konsultācijas
ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav
notikušas |
||||||||||||
5. Cita
informācija |
Projekts šo jomu neskar |
||||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||||||||||
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas
valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likuma izpildei
nav nepieciešams radīt jaunas valsts institūcijas vai paplašināt esošo
institūciju funkcijas. Likuma normu
ievērošanu un izpildi nodrošinās Valsts meža dienests un citas normatīvajos
aktos pilnvarotas institūcijas atbilstoši savai kompetencei |
||||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par
normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts tiks ievietots, Ministru
kabineta mājaslapā, laikrakstā ''Latvijas Vēstnesis'', Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājā, kā arī Normatīvo aktu informācijas
sistēmā (NAIS) |
||||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas
tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Administratīvā procesa likumā un Valsts
meža dienesta likumā noteiktajā kārtībā. Valsts meža dienesta teritoriālo
struktūrvienību vadītāju pieņemtie lēmumi un izdotie rīkojumi apstrīdami
Valsts meža dienesta ģenerāldirektoram. Ģenerāldirektora pieņemtie lēmumi un
izdotie rīkojumi pārsūdzami tiesā |
||||||||||||
4. Cita informācija |
Projekts šo jomu neskar |
||||||||||||
Zemkopības ministrs M.Roze
Valsts sekretāre |
Juridiskā departamenta
direktore |
Par kontroli atbildīgā
amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
D.Lucaua |
S.Grigaļūna |
I.Smilga |
L.Pamovska |
24.05.2007. 11:07
1392
L.Pamovska
67027285, Lelda.Pamovska@zm.gov.lv