I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
Rāznas nacionālā parka likuma Pārejas noteikumu 5. un 6.punkts paredz,
ka līdz nacionālā parka administrācijas izveidošanai normatīvajos aktos
noteiktās funkcijas veic Valsts vides dienesta Rēzeknes reģionālā vides
pārvalde, izņemot Meža likuma 39.panta pirmajā daļā minēto apliecinājumu un
medības regulējošos normatīvajos aktos minēto administratīvo aktu izdošanu un
Valsts meža dienests līdz 2007.gada 1.jūlijam izdod Meža likuma 39.panta
pirmajā daļā minētos apliecinājumus un medības regulējošos normatīvajos aktos
minētos administratīvos aktus.
Iepriekš minētās normas attiecībā uz apliecinājumu un medības
regulējošos normatīvajos aktos minēto administratīvo aktu izdošanu ir
noteiktas saskaņā ar Meža likumu un Medību likumu.
Veicot apliecinājumu izsniegšanas tiesiskā
regulējuma analīzi, tika konstatēts, ka Meža likuma 39.panta otrā daļa
neatbilst Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10.panta ceturtajai daļai, ar kuru
noteikts, ka valsts pārvaldei, īstenojot valsts pārvaldes funkcijas, nav savu
interešu. Īstenojot Meža likuma 39.panta otrajā daļā noteikto, īpaši
aizsargājamo dabas teritoriju administrācija (turpmāk Administrācija) gan
apsaimnieko savas pārraudzības teritorijā valstij piederošo un piekrītošo
meža zemi, gan izsniedz sev apliecinājumus. No minētajiem apsvērumiem izriet,
ka Administrācijai, īstenojot valsts pārvaldes funkcijas ir savas intereses.
Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10.panta desmitā daļa nosaka, ka
valsts pārvaldi organizē pēc iespējas efektīvi. Īstenojot Meža likuma
39.panta otrajā daļā noteikto, tiesiskajā reglamentējumā attiecībā uz
apliecinājumu izsniegšanu ir panākts pilnīgi pretējs efekts, jo
apliecinājumus atsevišķiem meža īpašniekiem un tiesiskajiem valdītājiem
izsniedz Administrācijas, kuras pašas nodrošina nepieciešamo pārbaužu
veikšanu pirms apliecinājuma izsniegšanas. Savukārt saskaņā ar Meža likuma
29.panta pirmajā daļā noteikto, pārskatu par veiktajām darbībām meža
īpašnieki vai tiesiskie valdītāji iesniedz Valsts meža dienestā, kas veic šo
pārskatu pārbaudi.
Īstenojot Meža likuma 39.panta otrajā daļā noteikto, nav nodrošināta
efektīvas valsts pārvaldības principa ievērošana un valsts pārvaldes
organizēšana pēc iespējas ērti un pieejami privātpersonai, kā to nosaka
Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10.panta astotā un desmitā daļa. Prakse,
liecina, ka meža īpašniekiem (valdītājiem) ir neizpratne par to, kādēļ
apliecinājums jāsaņem Administrācijā, bet pārskats jāiesniedz Valsts meža
dienestā. Līdz ar to no meža īpašnieku puses rodas neapmierinātība par
sniegtā pakalpojuma kvalitāti un efektivitāti.
Šobrīd informācija Meža valsts reģistram par Valsts meža dienesta
struktūrvienību izsniegtajiem apliecinājumiem tiek pievienota nekavējoties,
bet par Administrāciju izsniegtajiem apliecinājumiem informāciju Meža valsts
reģistrā aktualizē tikai pēc nepieciešamo datu saņemšanas no Administrācijas.
Administrācijām un Valsts meža dienestam nav vienotas datu bāzes, kurā tiek
uzturēta informācija par izsniegtajiem apliecinājumiem un iesniegtajiem
pārskatiem. Tādējādi ir apgrūtināta Ministru kabineta 2004.gada 16.novembra
noteikumu Nr.945 Valsts meža dienesta
nolikums 3.8., 3.11. un 3.18.apakšpunktā noteikto Valsts meža
dienesta uzdevumu (Meža valsts reģistra uzturēšana, sabiedrības informēšana
par meža resursu stāvokli un izmantošanu un mežā un meža zemēs notiekošās
saimnieciskās darbības kontrolēšana) izpildes nodrošināšana.
Veicot medību atļauju un mednieku sezonas
karšu izsniegšanas tiesiskā reglamentējuma analīzi, tika konstatēts, ka
Medību likuma 22.panta pirmajā daļā
ir noteikts, ka Valsts meža dienests atbilstoši limitam izsniedz
medību atļaujas medību tiesību lietotājiem un mednieka sezonas kartes
medniekiem, savukārt 22.panta otrajā daļā ir noteikti īpaši nosacījumi Administrācijām,
proti, ja medību platības ietilpst nacionālā parka vai dabas rezervāta
teritorijā, attiecīgā administrācija izsniedz medību atļaujas medību tiesību
lietotājiem un mednieka sezonas kartes medniekiem. Bieži vien viena medību
iecirkņa teritorija atrodas gan aizsargājamā teritorijā, gan ārpus tās. Līdz
ar to tika konstatēts, ka īstenojot iepriekš minētās Medību likuma normas, šis
pakalpojums ir neefektīvs, jo medību tiesību lietotājiem, lai saņemtu medību
atļaujas medīšanai vienā medību iecirknī, jāvēršas divās valsts pārvaldes
iestādēs. Situāciju sarežģī arī tas, ka nav iespējams noteikt, cik medību
atļaujas izsniegs īpaši aizsargājamo teritoriju administrācija un cik Valsts
meža dienests.
No Medību likuma 22.panta pirmās un otrās daļas
izriet, ka par vienām un tām pašām funkcijām atbildīgas divas valsts pārvaldes
iestādes. Līdz ar to notiek valsts institūciju funkciju dublēšanās, kas ir
pretrunā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma mērķa par demokrātisku,
tiesisku, efektīvu, atklātu un sabiedrībai pieejamu valsts pārvaldi
īstenošanu, kā arī ar deklarācijas par Ministru kabineta iecerēto darbību
attiecībā uz valsts pārvaldes sniegto pakalpojumu kvalitātes uzlabošanu un
lēmuma pieņemšanas procedūras vienkāršošanu
|
2. Normatīvā akta projekta būtība
|
Likumprojekts tiek virzīts izskatīšanai
vienotā paketē ar likumprojektu Grozījumi Meža likumā , likumprojektu
Grozījumi Medību likumā, paredzot sakārtot normatīvo bāzi attiecībā uz Meža
likuma 39.panta pirmajā daļā minēto apliecinājumu izsniegšanu un Medību
likumā minēto medību atļauju un mednieku sezonas karšu izsniegšanu. Tādējādi
nodrošinot, ka pēc likumprojektu pieņemšanas un spēkā stāšanās iepriekš
minētie administratīvie akti būtu saņemami vienā iestādē Valsts meža
dienestā. Tā rezultātā tiks novērsta situācija, ka par vienām un tām pašām
funkcijām atbildīgas divas valsts pārvaldes iestādes un novērsta valsts
institūciju funkciju dublēšanās, kā arī uzlabota sniegtā pakalpojuma
efektivitāte. Tiks īstenots deklarācijā par Ministru kabineta iecerēto
darbību noteiktais attiecībā uz valsts pārvaldes sniegto pakalpojumu
kvalitātes uzlabošanu un lēmuma pieņemšanas procedūras vienkāršošanu. Līdz ar
to pilnībā tiks atrisinātas šīs sadaļas 1.punktā minētās problēmas
|
3. Cita informācija
|
Likumprojekti Grozījumi Meža likumā,
Grozījumi Medību likumā, Grozījums Rāznas nacionālā parka likumā un
Grozījums Slīteres nacionālā parka likumā ir savstarpēji saistīti, tāpēc tie
izskatāmi vienotā paketē.
Likumprojektu paketes virzība ir steidzama,
lai Rāznas nacionālā parka administrācijai, kura savu darbību uzsāk ar
2007.gada 1.jūliju, nebūtu jāpārņem no Valsts meža dienesta funkcija
apliecinājumu izsniegšana
|
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi
|
Projekts šo jomu neskar
|
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu
|
Tiek vienkāršota Meža likuma
39.pantā noteikto apliecinājumu saņemšanas procedūra. Pēc likumprojektu
paketes pieņemšanas tie meža īpašnieki vai tiesiskie valdītāji, kuru meža
īpašums vai tiesiskais valdījums atrodas Rāznas nacionālajā parkā, apliecinājumu varēs
turpināt saņemt Valsts meža dienestā
|
3. Sociālo seku izvērtējums
|
Projekts šo jomu neskar
|
4. Ietekme uz vidi
|
Likumprojektam nav negatīva ietekme uz
vidi, jo saimniecisko darbību Rāznas nacionālā parka teritorijā regulē Rāznas
nacionālā parka likums un tam pakārtotie Ministru kabineta noteikumi.
Savukārt Meža likuma 39.panta pirmajā daļā
noteikto apliecinājumu izsniegšanas saskaņošanas kārtība tiks iekļauta uz
Meža likuma 39.panta sestās daļas pamata izdotajos Ministru kabineta
15.04.2003. noteikumos Nr.169 Meža valsts reģistra un informācijas aprites
noteikumi. Noteikumu V. nodaļā Apliecinājumu izsniegšanas kārtība un
iesniegumā iekļaujamā informācija paredzēts noteikt, ka gadījumos, kad meža
īpašums vai tiesiskais valdījums atrodas Gaujas, Slīteres, Rāznas vai Ķemeru
nacionālajā parkā vai arī Teiču, Krustkalnu, Grīņu vai Moricsalas dabas
rezervātā, attiecīgā Valsts meža dienesta mežniecība saņemtos iesniegumus
apliecinājuma saņemšanai un iesniegumam pievienotos materiālus nosūta
attiecīgās teritorijas administrācijai. Administrācija 15 dienu laikā izvērtē
attiecīgās darbības atbilstību teritorijas aizsardzību un izmantošanu
regulējošajiem normatīvajiem aktiem, kā arī aizsargājamās teritorijas
izveidošanas un aizsardzības mērķiem un uzdevumiem, un nosūta attiecīgai
Valsts meža dienesta mežniecībai atzinumu par iesniegumu apliecinājuma
saņemšanai. Mežniecība ir tiesīga izsniegt apliecinājumu tikai tajos
gadījumos, ja administrācijas atzinums ir pozitīvs. Papildus, ne retāk, kā
reizi mēnesī, mežniecība nosūta attiecīgās teritorijas administrācijai
informāciju par iepriekšējā mēnesī saņemtajiem iesniegumiem un izsniegtajiem
apliecinājumiem. Informāciju iesniedz elektroniskā veidā. Informācijas
struktūru un norādāmo informāciju Valsts meža dienests saskaņo ar Vides
ministriju
|
5. Cita informācija
|
Projekts šo jomu neskar
|
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts
budžetu un pašvaldību budžetiem
(tūkst.
Ls)
|
Rādītāji
|
Kārtējais gads
|
Trīs nākamie gadi
|
Vidēji piecu gadu laikā
pēc kārtējā gada
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos
|
Projekts šo jomu neskar
|
2. Izmaiņas budžeta izdevumos
|
Projekts šo jomu neskar
|
3. Finansiālā ietekme
|
Projekts šo jomu neskar
|
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi
papildu izdevumu finansēšanai
|
Projekts šo jomu neskar
|
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma
aprēķins
|
Projekts šo jomu neskar
|
6. Cita informācija
|
Projekts šo jomu neskar
|
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā
esošo tiesību normu sistēmu
|
1. Kādi normatīvie akti likumi un
Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to
projekti.
Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem
(arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to
izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts
šos noteikumus izstrādāt
|
Likumprojekts ir saistīts ar vienotā paketē
virzītajiem likumprojektiem Grozījumi Meža likumā un Grozījumi Medību
likumā. Likumprojekti ir
sagatavoti un tiek virzīti apstiprināšanai vienlaicīgi
|
2. Cita informācija
|
Projekts šo jomu neskar
|
V. Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību
|
Projekts šo jomu neskar
|
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām
|
Projekts šo jomu neskar
|
3. Saistības, kas izriet no Latvijai
saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem
|
Projekts šo jomu neskar
|
4. Atbilstības izvērtējums
1.tabula
|
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie
akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas,
juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu,
nosaukumu un publikāciju
|
Projekts šo jomu neskar
|
2.tabula
|
Latvijas normatīvā akta
projekta norma
|
Eiropas Savienības
normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.
|
Atbilstības pakāpe
|
Komentāri
|
|
Projekts šo jomu neskar.
|
Projekts šo jomu neskar.
|
Projekts šo jomu neskar
|
5. Cita informācija
|
Projekts šo jomu neskar.
|
Projekts šo jomu neskar.
|
Projekts šo jomu neskar
|
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir
notikušas konsultācijas
|
Konsultācijas nav notikušas
|
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija
(atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to
interesēs, neatbalsta)
|
Konsultācijas nav
notikušas
|
3. Kādi
sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas
viedoklis
|
Sabiedrības
informēšanas pasākumi nav veikti
|
4. Konsultācijas
ar starptautiskajiem konsultantiem
|
Konsultācijas nav
notikušas
|
5. Cita
informācija
|
Projekts šo jomu neskar
|
VII. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde
|
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas
valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas
|
Likuma izpildei
nav nepieciešams radīt jaunas valsts institūcijas vai paplašināt esošo
institūciju funkcijas.
Likuma normu
ievērošanu un izpildi nodrošinās Valsts meža dienests un citas normatīvajos
aktos pilnvarotas institūcijas atbilstoši savai kompetencei
|
2. Kā sabiedrība tiks informēta par
normatīvā akta ieviešanu
|
Likumprojekts tiks ievietots, Ministru
kabineta mājaslapā, laikrakstā ''Latvijas Vēstnesis'', Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājā, Normatīvo aktu informācijas sistēmā
(NAIS)
|
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas
tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo
|
Administratīvā procesa likumā un Valsts
meža dienesta likumā noteiktajā kārtībā.
Valsts meža dienesta teritoriālo struktūrvienību
vadītāju pieņemtie lēmumi un izdotie rīkojumi apstrīdami Valsts meža dienesta
ģenerāldirektoram. Ģenerāldirektora pieņemtie lēmumi un izdotie rīkojumi
pārsūdzami tiesā
|
4. Cita informācija
|
Projekts šo jomu neskar
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|