I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
Šobrīd Meža likuma 39.panta pirmā daļa
nosaka darbības, kuru veikšanai meža īpašniekam vai tiesiskajam valdītājam no
Valsts meža dienesta jāsaņem apliecinājums dokuments, kas apliecina
konkrētas plānotās darbības likumību un ir uzskatāms par šīs darbības atļauju.
Ar 39.panta otro daļu ir noteikti īpaši nosacījumi apliecinājuma saņemšanai, ja
meža īpašums vai tiesiskais valdījums atrodas Gaujas, Slīteres, Rāznas vai
Ķemeru nacionālajā parkā vai Teiču, Krustkalnu, Grīņu vai Moricsalas dabas
rezervātā. Minētajās teritorijās apliecinājumu saņem no šo teritoriju
administrācijas.
Veicot apliecinājumu izsniegšanas tiesiskā
regulējuma analīzi, tika konstatēts, ka Meža likuma 39.panta otrā daļa
neatbilst Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10.panta ceturtajai daļai, ar kuru
noteikts, ka valsts pārvaldei, īstenojot valsts pārvaldes funkcijas, nav savu
interešu. Īstenojot Meža likuma 39.panta otrajā daļā noteikto, īpaši
aizsargājamo dabas teritoriju administrācija (turpmāk Administrācija) gan
apsaimnieko savas pārraudzības teritorijā valstij piederošo un piekrītošo
meža zemi, gan izsniedz sev apliecinājumus. No minētajiem apsvērumiem izriet,
ka Administrācijai, īstenojot valsts pārvaldes funkcijas, ir savas intereses.
Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10.panta desmitā daļa nosaka, ka
valsts pārvaldi organizē pēc iespējas efektīvi. Īstenojot Meža likuma
39.panta otrajā daļā noteikto, tiesiskajā reglamentējumā attiecībā uz
apliecinājumu izsniegšanu ir panākts pilnīgi pretējs efekts, jo
apliecinājumus atsevišķiem meža īpašniekiem un tiesiskajiem valdītājiem
izsniedz Administrācijas, kuras pašas nodrošina nepieciešamo pārbaužu
veikšanu pirms apliecinājuma izsniegšanas, Savukārt saskaņā ar Meža likuma
29.panta pirmajā daļā noteikto, pārskatu par veiktajām darbībām meža
īpašnieki vai tiesiskie valdītāji iesniedz Valsts meža dienestā, kas, veic šo
pārskatu pārbaudi.
Īstenojot Meža likuma 39.panta otrajā daļā noteikto, nav nodrošināta
efektīvas valsts pārvaldības principa ievērošana un valsts pārvaldes
organizēšana pēc iespējas ērti un pieejami privātpersonai, kā to nosaka
Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10.panta astotā un desmitā daļa. Prakse
liecina, ka meža īpašniekiem (valdītājiem) ir neizpratne par to, kādēļ
apliecinājums jāsaņem Administrācijā, bet pārskats jāiesniedz Valsts meža
dienestā. Līdz ar to no meža īpašnieku puses rodas neapmierinātība par
sniegtā pakalpojuma kvalitāti un efektivitāti.
Šobrīd informācija Meža valsts reģistram (informācijas
sistēma, kurā apkopo un glabā informāciju par mežiem un tajos notiekošo
saimniecisko darbību) par Valsts meža dienesta struktūrvienību izsniegtajiem
apliecinājumiem tiek pievienota nekavējoties, bet par Administrāciju izsniegtajiem
apliecinājumiem informāciju Meža valsts reģistrā aktualizē tikai pēc
nepieciešamo datu saņemšanas no Administrācijas. Administrācijām un Valsts
meža dienestam nav vienotas datu bāzes, kurā tiek uzturēta informācija par
izsniegtajiem apliecinājumiem un iesniegtajiem pārskatiem. Tādējādi ir
apgrūtināta Ministru kabineta 2004.gada 16.novembra noteikumu Nr.945 Valsts meža dienesta nolikums 3.8.,
3.11. un 3.18.apakšpunktā noteikto Valsts meža dienesta uzdevumu (Meža valsts
reģistra uzturēšana, sabiedrības informēšana par meža resursu stāvokli un
izmantošanu un mežā un meža zemēs notiekošās saimnieciskās darbības
kontrolēšana) izpildes nodrošināšana
|
2. Normatīvā akta projekta būtība
|
Likumprojekts paredz izslēgt 39.panta otro
un trešo daļu, kā rezultātā Meža likuma 39.panta pirmajā daļā minētos
apliecinājumus meža īpašniekiem (valdītājiem) izsniedz viena valsts pārvaldes
iestāde - Valsts meža dienests. Līdz ar to tiks atrisinātas visas šīs sadaļas 1.punktā minētās problēmas - tiks novērsta situācija, ka par vienām un tām pašām funkcijām
atbildīgas divas valsts institūcijas. Tiks novērsta valsts institūciju
funkciju dublēšanās, uzlabota sniegtā pakalpojuma efektivitāte un īstenots
deklarācijā par Ministru kabineta iecerēto darbību noteiktais attiecībā uz valsts
pārvaldes sniegto pakalpojumu kvalitātes uzlabošanu un lēmuma pieņemšanas
procedūras vienkāršošanu.
Likumprojekts paredz noteikt pārejas
periodu, paredzot, ka Gaujas, Slīteres vai Ķemeru nacionālā parka vai arī
Teiču, Krustkalnu, Grīņu vai Moricsalas dabas rezervāta teritorijā
apliecinājumi saņemami no šo teritoriju administrācijas līdz 2007.gada
31.decembrim. Pārejas periods noteikts, lai apliecinājumu saņemšanas kārtība
netiktu mainīta gada vidū, jo apliecinājuma derīguma termiņš ir kārtējā gada
31.decembris.
Savukārt Rāznas nacionālā parka teritorijā
šobrīd apliecinājumus izsniedz Valsts meža dienests, ko nosaka Rāznas
nacionālā parka likuma pārejas noteikumu 6.punkts, kas nosaka, ka līdz
2007.gada 1.jūlijam Meža likuma 39.panta pirmajā daļā noteiktos
apliecinājumus izsniedz Valsts meža dienests. Tā kā nav lietderīgi Rāznas
nacionālā parka administrācijai iegādāties tehnisko nodrošinājumu un ar
1.jūliju uzsākt tādu funkciju veikšanu, kas plānotas nodot atpakaļ Valsts
meža dienestam, svarīgi, lai likumprojekti Grozījumi Meža likumā un
Grozījums Rāznas nacionālā parka likumā stātos spēkā līdz šī gada 1.jūlijam
|
3. Cita informācija
|
Likumprojekti Grozījumi Meža likumā,
Grozījumi Medību likumā, Grozījums Rāznas nacionālā parka likumā un
Grozījums Slīteres nacionālā parka likumā ir savstarpēji saistīti, tāpēc
tie izskatāmi vienotā paketē
|
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi
|
Projekts šo jomu neskar
|
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu
|
Tiek vienkāršota Meža likuma
39.pantā noteikto apliecinājumu saņemšanas procedūra. Pēc likumprojekta
pieņemšanas arī tie meža īpašnieki vai tiesiskie valdītāji, kuru meža īpašums
vai tiesiskais valdījums atrodas Gaujas,
Slīteres, Rāznas vai Ķemeru nacionālajā parkā vai Teiču, Krustkalnu, Grīņu
vai Moricsalas dabas rezervātā, apliecinājumu varēs saņemt Valsts meža
dienestā
|
3. Sociālo seku izvērtējums
|
Projekts šo jomu neskar
|
4. Ietekme uz vidi
|
Likumprojektam nav negatīva ietekme uz
vidi, jo saimniecisko darbību īpaši aizsargājamās dabas teritorijās regulē
attiecīgo teritoriju individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi.
Savukārt Meža likuma 39.panta pirmajā daļā
noteikto apliecinājumu izsniegšanas saskaņošanas kārtība tiks iekļauta uz
Meža likuma 39.panta sestās daļas pamata izdotajos Ministru kabineta
15.04.2003. noteikumos Nr.169 Meža valsts reģistra un informācijas aprites
noteikumi. Noteikumu V. nodaļā Apliecinājumu izsniegšanas kārtība un
iesniegumā iekļaujamā informācija paredzēts noteikt, ka gadījumos, kad meža
īpašums vai tiesiskais valdījums atrodas Gaujas, Slīteres, Rāznas vai Ķemeru
nacionālajā parkā vai arī Teiču, Krustkalnu, Grīņu vai Moricsalas dabas
rezervātā, attiecīgā Valsts meža dienesta mežniecība saņemtos iesniegumus
apliecinājuma saņemšanai un iesniegumam pievienotos materiālus nosūta
attiecīgās teritorijas administrācijai. Administrācija 15 dienu laikā izvērtē
attiecīgās darbības atbilstību teritorijas aizsardzību un izmantošanu
regulējošajiem normatīvajiem aktiem, kā arī aizsargājamās teritorijas
izveidošanas un aizsardzības mērķiem un uzdevumiem, un nosūta attiecīgai
Valsts meža dienesta mežniecībai atzinumu par iesniegumu apliecinājuma
saņemšanai. Mežniecība ir tiesīga izsniegt apliecinājumu tikai tajos
gadījumos, ja administrācijas atzinums ir pozitīvs. Papildus, ne retāk, kā
reizi mēnesī, mežniecība nosūta attiecīgās teritorijas administrācijai
informāciju par iepriekšējā mēnesī saņemtajiem iesniegumiem un izsniegtajiem
apliecinājumiem. Informāciju iesniedz elektroniskā veidā. Informācijas
struktūru un norādāmo informāciju Valsts meža dienests saskaņo ar Vides
ministriju
|
5. Cita informācija
|
Projekts šo jomu neskar
|
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts
budžetu un pašvaldību budžetiem
(tūkst.
Ls)
|
Rādītāji
|
Kārtējais gads
|
Trīs nākamie gadi
|
Vidēji piecu gadu laikā
pēc kārtējā gada
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos
|
Projekts šo jomu neskar
|
2. Izmaiņas budžeta izdevumos
|
Projekts šo jomu neskar
|
3. Finansiālā
ietekme
|
Projekts šo jomu neskar
|
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi
papildu izdevumu finansēšanai
|
Projekts šo jomu neskar
|
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins
|
Projekts šo jomu neskar
|
6. Cita informācija
|
Projekts šo jomu neskar
|
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā
esošo tiesību normu sistēmu
|
1. Kādi normatīvie akti likumi un
Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to
projekti.
Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem
(arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to
izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts
šos noteikumus izstrādāt
|
Vienlaicīgi nepieciešams izdarīt grozījumus Rāznas nacionālā parka
likumā un Slīteres nacionālā parka likumā. Likumprojekti ir sagatavoti un
tiek virzīti apstiprināšanai vienlaicīgi.
Pēc likumprojektu paketes pieņemšanas būs nepieciešams izdarīt
grozījumus šādos Ministru kabineta noteikumos:
1. Ministru kabineta 13.03.2001. noteikumos Nr.116 Slīteres nacionālā parka individuālie
aizsardzības un izmantošanas noteikumi,
2. Ministru kabineta 26.09.2006. noteikumos Nr.796 Noteikumi par atklāta projektu iesniegumu
konkursa aktivitāšu Lauksaimniecībā neizmantoto zemju apmežošana, Atbalsts
mazvērtīgo mežaudžu vai koku sugu nomaiņai, lai paaugstinātu bioloģisko
daudzveidību un ekoloģisko vērtību, Mežsaimniecības ražošanas potenciāla
atjaunošana ugunsgrēku un/vai dabas katastrofu radīto postījumu vietās,
attiecīgu profilaktisko pasākumu ieviešana (apakšaktivitāte Mežsaimniecības
ražošanas potenciāla atjaunošana ugunsgrēku un/vai dabas katastrofu radīto
postījumu vietās) vadlīnijām,
3. Ministru kabineta 09.01.2007. noteikumos Nr.46 Noteikumi par valsts nodevu par
mežsaimnieciskām darbībām, mednieku un medību vadītāju eksāmeniem un medījamo
dzīvnieku nodarīto zaudējumu aprēķinu
4. Ministru kabineta 15.04.2003. noteikumos Nr.169 Meža valsts reģistra
un informācijas aprites noteikumi.
Normatīvie akti tiks iesniegti
apstiprināšanai Ministru kabinetā divu mēnešu laikā no likumprojekta
pieņemšanas
|
2. Cita informācija
|
Projekts šo jomu neskar
|
V. Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību
|
Projekts šo jomu neskar
|
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām
|
Projekts šo jomu neskar
|
3. Saistības, kas izriet no Latvijai
saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem
|
Projekts šo jomu neskar
|
4. Atbilstības izvērtējums
1.tabula
|
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti
un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās
doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju
|
Projekts šo jomu neskar
|
2.tabula
|
Latvijas normatīvā akta
projekta norma
|
Eiropas Savienības
normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.
|
Atbilstības pakāpe
|
Komentāri
|
|
Projekts šo jomu neskar
|
Projekts šo jomu neskar
|
Projekts šo jomu neskar
|
5. Cita informācija
|
Projekts šo jomu neskar
|
Projekts šo jomu neskar
|
Projekts šo jomu neskar
|
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir
notikušas konsultācijas
|
Konsultācijas nav notikušas
|
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju
pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts
formulējums to interesēs, neatbalsta)
|
Konsultācijas nav
notikušas
|
3. Kādi
sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas
viedoklis
|
Sabiedrības
informēšanas pasākumi nav veikti
|
4. Konsultācijas
ar starptautiskajiem konsultantiem
|
Konsultācijas nav
notikušas
|
5. Cita
informācija
|
Projekts šo jomu neskar
|
VII. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas
vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas
|
Likuma izpildei nav nepieciešams radīt
jaunas valsts institūcijas vai paplašināt esošo institūciju funkcijas.
Likuma normu ievērošanu un izpildi
nodrošinās Valsts meža dienests un citas normatīvajos aktos pilnvarotas
institūcijas atbilstoši savai kompetencei
|
2. Kā sabiedrība tiks informēta par
normatīvā akta ieviešanu
|
Likumprojekts tiks ievietots, Ministru
kabineta mājas lapā, laikrakstā ''Latvijas Vēstnesis'', Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājā, kā arī Normatīvo aktu informācijas
sistēmā (NAIS)
|
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas
tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo
|
Administratīvā procesa likumā un Valsts
meža dienesta likumā noteiktajā kārtībā.
Valsts meža dienesta teritoriālo struktūrvienību
vadītāju pieņemtie lēmumi un izdotie rīkojumi apstrīdami Valsts meža dienesta
ģenerāldirektoram. Ģenerāldirektora pieņemtie lēmumi un izdotie rīkojumi
pārsūdzami tiesā
|
4. Cita informācija
|
Projekts šo jomu neskar
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|