Likumprojekts
Izdarīt Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku
civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā (Latvijas Vēstnesis, 2004, 65.nr.)
šādus grozījumus:
1. Aizstāt visā likumā vārdu "inspekcija"
(attiecīgā locījumā) ar vārdu "aģentūra" (attiecīgā locījumā).
2. 1.pantā:
izslēgt 3.punktā vārdu "rakstveida";
izteikt 8.punktu šādā redakcijā:
"8) cietusī persona fiziskā persona, kurai
ceļu satiksmes negadījumā nodarīts veselības kaitējums, izņemot ceļu satiksmes
negadījumā zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa vadītāju;";
izslēgt 9.punktu;
izteikt 11.punkta ''a'' apakšpunktu
šādā redakcijā:
"a) tās
valsts teritorija, kurā transportlīdzeklim piešķirts valsts reģistrācijas
numurs un izsniegta atbilstoša valsts reģistrācijas numura zīme (turp-
māk numura zīme) neatkarīgi no tā, vai šī numura zīme ir pastāvīga vai
pagaidu,";
izslēgt
11.punkta ''b'' un ''c'' apakšpunktā vārdu ''reģistrācijas'';
papildināt 11.punktu ar ''d'' apakšpunktu
šādā redakcijā:
"d) ja
transportlīdzeklis ir bez numura zīmes vai ja tam ir numura zīme, kas neatbilst
šim transportlīdzeklim, un transportlīdzeklis ir iesaistīts ceļu satiksmes
negadījumā tās valsts teritorija, kurā ceļu satiksmes negadījums noticis;";
aizstāt 15.punktā vārdus ''negadījumu
izraisījušā'' ar vārdiem ''negadījumā zaudējumu nodarījušā''.
3. Izteikt 5.pantu šādā redakcijā:
"5.pants.
Standartlīgums
(1) Standartlīgums
ir apdrošināšanas līgums, kas tiek noslēgts attiecībā uz:
1) Latvijas Republikā reģistrētu vai atsavinātu transportlīdzekli;
2) citā valstī atsavinātu vai no uzskaites
noņemtu transportlīdzekli, lai to izvestu no attiecīgās valsts un reģistrētu
Latvijas Republikā;
3) transportlīdzekli, kurš aprīkots ar
speciālām Ceļu satiksmes drošības direkcijas vai
Valsts tehniskās uzraudzības aģentūras izsniegtajām tranzīta numura
zīmēm un paredzēts izvešanai no Latvijas Republikas;
4) transportlīdzekli,
kurš aprīkots ar speciālām Ceļu satiksmes drošības direkcijas izsniegtajām
izmēģinājuma numura zīmēm un paredzēts transportlīdzekļa izmēģinājuma
braucieniem.
(2) Lai noslēgtu standartlīgumu jauniem un
Latvijas Republikā un citās valstīs agrāk nereģistrētiem transportlīdzekļiem,
tie vispirms ir jāreģistrē Latvijas Republikā.
(3) Standartlīgums, pamatojoties
uz apdrošināšanas prēmiju, kas noteikta apdrošināšanas līguma slēgšanas brīdī,
ir spēkā Eiropas Ekonomikas zonas valstīs un citās valstīs, kas pievienojušās 2002.gada 30.maija daudzpusējam nolīgumam
starp Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstu un citu asociēto valstu nacionālajiem
apdrošināšanas birojiem."
4. Izteikt 6.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Robežapdrošināšanas līgums ir
apdrošināšanas līgums, kas tiek noslēgts attiecībā uz transportlīdzekli, kurš
reģistrēts valstī, kas nav Eiropas Ekonomikas zonas valsts, ja tā vadītājs
nevar uzrādīt Latvijas Republikas teritorijā spēkā esošu transportlīdzekļu
īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas līgumu."
5. Izteikt 9.pantu šādā redakcijā:
"9.pants.
Apdrošināšanas līguma termiņš un spēkā
stāšanās
(1) Standartlīgumu slēdz uz trijiem, sešiem, deviņiem
vai 12 mēnešiem, izņemot gadījumu, kad:
1) transportlīdzeklis reģistrēts uz
laiku. Šādā gadījumā standartlīgumu var
slēgt arī līdz transportlīdzekļa reģistrācijas apliecībā norādītajam derīguma termiņam, nepārsniedzot
12 mēnešus;
2) transportlīdzeklis noņemts no
uzskaites Latvijas Republikā un tam dota atļauja piedalīties ceļu satiksmē.
Šādā gadījumā standartlīgumu var slēgt arī uz transportlīdzekļa reģistrācijas
apliecībā norādīto termiņu (atļaujai piedalīties ceļu satiksmē);
3) transportlīdzeklis citā valstī atsavināts
vai noņemts no uzskaites, lai to izvestu no attiecīgās valsts un reģistrētu
Latvijas Republikā. Šādā gadījumā standartlīgumu slēdz uz 30 dienām;
4) transportlīdzeklim izsniegta tranzīta
numura karte. Šādā gadījumā standartlīgumu slēdz uz tranzīta numura kartē
norādīto derīguma termiņu;
5) transportlīdzeklim
izsniegta izmēģinājuma numura karte. Šādā gadījumā standartlīgumu slēdz uz izmēģinājuma
numura kartē norādīto derīguma termiņu, nepārsniedzot 12 mēnešus;
6) tirdzniecības
uzņēmums (komersants), kam izsniegta tirdzniecības numura karte,
standartlīgumu slēdz attiecībā uz jauniem un Latvijas Republikā agrāk
nereģistrētiem transportlīdzekļiem. Šādā gadījumā standartlīgumu slēdz uz 12
mēnešiem.
(2) Robežapdrošināšanas līgumu slēdz uz
laiku no viena mēneša līdz
12 mēnešiem.
(3) Starptautisko apdrošināšanas līgumu
(Zaļo karti) slēdz uz laiku no
15 dienām līdz 12 mēnešiem.
(4) Apdrošināšanas līgums stājas spēkā ar tā
noslēgšanas brīdi, ja
apdrošināšanas polisē nav noteikts citādi. Ja līgums stājas spēkā līdz pulksten
12.00, tad, aprēķinot līguma termiņa beigas, līguma spēkā stāšanās diena
ieskaitāma, bet, ja līgums noslēgts
pulksten 12.00 vai vēlāk, nav ieskaitāma."
6. Papildināt likumu ar 9.1 pantu
šādā redakcijā:
"9.1 pants.
Apdrošināšanas līguma noslēgšanai nepieciešamie dokumenti
Apdrošināšanas
līgumu slēdz, pamatojoties uz personas datiem, kas norādīti personu
apliecinošā dokumentā vai transportlīdzekļa vadītāja apliecībā (fiziskai
personai) vai reģistrācijas apliecībā (juridiskai personai), un transportlīdzekļa
reģistrācijas datiem, kas norādīti transportlīdzekļa reģistrācijas apliecībā,
izņemot:
1) gadījumu, kad transportlīdzeklis atsavināts
Latvijas Republikā, un šā likuma
9.panta pirmās daļas 3.punktā minēto gadījumu. Šādā gadījumā apdrošināšanas
līgumu slēdz, pamatojoties uz datiem, kas norādīti transportlīdzekļu mazumtirdzniecībai reģistrēta komersanta izsniegtā rēķinā-uzziņā
un citos dokumentos, kas nepārprotami apliecina transportlīdzekļa īpašnieka
īpašumtiesības. Apdrošināšanas polisē norāda dokumenta, uz kura pamata ir
slēgts apdrošināšanas līgums, veidu, datumu un numuru (ja tāds ir);
2) šā likuma 9.panta pirmās daļas 4.punktā
minēto gadījumu. Šādā gadījumā apdrošināšanas līgumu slēdz, pamatojoties uz
datiem, kas norādīti tranzīta numura
kartē;
3) šā likuma 9.panta pirmās daļas 5.punktā minēto
gadījumu. Šādā gadījumā apdrošināšanas līgumu slēdz, pamatojoties uz datiem,
kas norādīti izmēģinājuma numura kartē;
4) šā likuma 9.panta pirmās daļas 6.punktā minēto
gadījumu. Šādā gadījumā apdrošināšanas līgumu slēdz, pamatojoties uz datiem,
kas norādīti tirdzniecības numura
kartē."
7. 10.pantā:
izteikt sesto daļu šādā redakcijā:
"(6) Ja transportlīdzeklis tiek
pārreģistrēts (ja mainās transportlīdzekļa reģistrācijas apliecībā norādītais
īpašnieks vai transportlīdzekļa identifikācijas numurs) vai tam tiek i
zsniegta
tranzīta numura karte vai apliecinājums
par transportlīdzekļa norakstīšanu un apdrošināšanas polisē norādītais
transportlīdzekļa īpašnieks nav iesniedzis pieteikumu par apdrošināšanas
līguma izbeigšanu, apdrošināšanas līgums izbeidzas ar brīdi, kad transportlīdzeklis
pārreģistrēts vai transportlīdzeklim izsniegta tranzīta numura karte vai apliecinājums par transportlīdzekļa norakstīšanu.";
papildināt pantu ar septīto daļu šādā redakcijā:
"(7) Šā panta sestās daļas nosacījumi neattiecas
uz:
1) līzinga gadījumiem, ja transportlīdzeklis tiek
pārreģistrēts un transportlīdzekļa reģistrācijas apliecībā iepriekš norādītais
transportlīdzekļa turētājs kļūst par transportlīdzekļa īpašnieku;
2) standartlīgumiem, kas noslēgti, pamatojoties uz datiem, kas minēti šā likuma
9.1 panta 1.punktā."
8. Izteikt 13.pantu šādā redakcijā:
''13.pants.
Apdrošināšanas prēmijas apmēra noteikšana
(1) Noslēdzot apdrošināšanas līgumu,
apdrošināšanas prēmijas apmērs transportlīdzekļa īpašniekam tiek noteikts, izvērtējot
iepriekšējo apdrošināšanas līgumu darbības laikā izmaksāto apdrošināšanas
atlīdzību skaitu, normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā konstatēto gadījumu
skaitu, kad transportlīdzeklis vadīts, izdarot administratīvus pārkāpumus, par
kuriem reģistrē pārkāpumu uzskaites punktus, un noziedzīgus nodarījumus pret
satiksmes drošību, kā arī izvērtējot citus risku ietekmējošus faktorus.
(2) Slēdzot apdrošināšanas līgumu, apdrošināšanas
prēmijas apmēra noteikšanai līzinga ņēmējs tiek pielīdzināts transportlīdzekļa
īpašniekam.''
9. Izslēgt 14.panta trešās daļas otrajā teikumā vārdus
''valsts reģistrācijas''.
10. Izteikt 15.panta pirmās daļas 1. un 2.punktu
šādā redakcijā:
"1) personai nodarīto zaudējumu
atlīdzināšanai līdz 5000000 eiro ekvivalentu latos saskaņā ar Latvijas Bankas
noteikto valūtas maiņas kursu dienā, kad pieņemts lēmums par apdrošināšanas
atlīdzības izmaksu, neatkarīgi no cietušo personu skaita;
2) mantai nodarīto zaudējumu atlīdzināšanai
līdz 1000000 eiro ekvivalentu latos saskaņā ar Latvijas Bankas noteikto valūtas maiņas
kursu dienā, kad pieņemts lēmums par apdrošināšanas atlīdzības izmaksu,
neatkarīgi no trešo personu skaita."
11. 17.pantā:
izteikt trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Apdrošinātājs katrā Eiropas Ekonomikas
zonas valstī pilnvaro pārstāvjus, kas šīs valsts valodā kārto Eiropas
Ekonomikas zonas valstīs pastāvīgi dzīvojošo personu prasības pret
apdrošinātājiem sakarā ar apdrošināšanas gadījumiem, kuri notikuši Eiropas Ekonomikas zonas valstīs, kas nav cietušās personas
pastāvīgā dzīvesvieta, un kuros zaudējumu nodarījis transportlīdzeklis
ar Latvijas Republikas numura zīmi, un pieņem lēmumus par apdrošināšanas atlīdzības
izmaksu vai atteikumu izmaksāt apdrošināšanas atlīdzību, kā arī nodrošina
apdrošināšanas atlīdzības izmaksu. Apdrošinātāja pārstāvis ir attiecīgajā
Eiropas Ekonomikas zonas valstī pastāvīgi dzīvojoša fiziskā persona vai reģistrēta
komercsabiedrība. Apdrošinātājs paziņo
Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam apdrošinātāja pārstāvju nosaukumu un juridisko adresi.";
izteikt sesto daļu šādā redakcijā:
"(6) Apdrošinātājs pēc apdrošinājuma ņēmēja
pieprasījuma izsniedz:
1) saskaņotā paziņojuma veidlapas, noslēdzot
apdrošināšanas līgumu vai uzrādot ar šo apdrošinātāju noslēgtu apdrošināšanas
līgumu;
2) transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesiskās
atbildības obligātās apdrošināšanas vizuālo informāciju (uzlīmi), noslēdzot
apdrošināšanas līgumu."
12. Izteikt 21.panta otro daļu šādā
redakcijā:
"(2) Nesaņemtos ienākumus veido:
1)
cietušajai personai, kura uzskatāma par darba ņēmēju ceļu satiksmes negadījuma brīdī,
Darba likumā noteiktajā kārtībā aprēķinātā cietušās personas vidējā izpeļņa,
no kuras atskaitīta pēc veselības kaitējuma nodarīšanas cietušajai personai
piešķirtā slimības nauda un slimības pabalsti;
2) cietušajai personai, kura
uzskatāma par pašnodarbināto personu ceļu satiksmes negadījuma brīdī,
summa, kuru aprēķina kā starpību starp iepriekšējā (pirms ceļu satiksmes
negadījuma) kalendāra gadā ar nodokli apliekamiem darba ienākumiem un darba
ienākumiem, kas saņemti tajā kalendāra gadā, kad personai ir bijusi pārejoša
darbnespēja, un no kuras atskaitīti pēc veselības kaitējuma nodarīšanas
cietušajai personai piešķirtie slimības pabalsti."
13. 31.pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
''(1) Apdrošinātāji, kas ir apdrošinājuši ceļu
satiksmes negadījumos iesaistīto transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesisko
atbildību, vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs, ņemot vērā ceļu satiksmes negadījuma apstākļus, izvērtē un
nosaka katras ceļu satiksmes negadījumā iesaistītās personas atbildību par
nodarītajiem zaudējumiem.'';
izteikt trešo daļu šādā redakcijā:
''(3) Ja ceļu satiksmes negadījumā zaudējumu nodarījušā
transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesisko atbildību apdrošinājusi
Eiropas Ekonomikas zonas valstī sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku
civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas veikšanai licencēta
apdrošināšanas sabiedrība un ceļu
satiksmes negadījums, kurā cietusi
Latvijas Republikā pastāvīgi dzīvojoša persona, noticis Eiropas
Ekonomikas zonas valstī, zaudējumu atlīdzina attiecīgās
valsts pilnvarots pārstāvis Latvijas Republikā vai Transportlīdzekļu
apdrošinātāju birojs.
Personai ir arī tiesības vērsties tieši pie apdrošinātāja, kurš apdrošinājis
zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesisko atbildību, kā arī tiesības iesniegt prasību Latvijas
Republikas tiesā pret šo apdrošinātāju vai pret tā pilnvaroto pārstāvi.'';
aizstāt piektajā
daļā vārdus ''negadījumu
izraisījušas'' ar vārdiem ''negadījumā zaudējumu nodarījušas'';
aizstāt sestajā daļā vārdus ''negadījumu izraisījusi''
ar vārdiem ''negadījumā zaudējumu nodarījusi'';
izteikt astoto daļu šādā redakcijā:
''(8) Ja ceļu satiksmes negadījumā cietis gājējs,
velosipēdists vai cits ceļu satiksmes dalībnieks, kas neizmanto
transportlīdzekli un kura darbībā nav
konstatēti Ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumi, un ja ceļu satiksmes
negadījumā iesaistītā transportlīdzekļa vadītāja vaina nav pierādāma,
apdrošināšanas atlīdzību izmaksā Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs.'';
aizstāt devītajā daļā vārdus ''negadījumu
izraisījušā'' ar vārdiem ''negadījumā zaudējumu nodarījušā'';
aizstāt desmitajā daļā vārdus ''negadījumu
izraisījušā'' ar vārdiem ''negadījumā zaudējumu nodarījušā'';
papildināt pantu ar vienpadsmito daļu šādā
redakcijā:
''(11) Apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu
apdrošinātāju birojs nav tiesīgs atteikt apdrošināšanas atlīdzību vai to
būtiski samazināt, ja cietusī persona (transportlīdzekļa pasažieris) ir
veicinājusi zaudējuma rašanos."
14. Izteikt
32.pantu šādā redakcijā:
"32.pants.
Līzingā nodotu transportlīdzekļu
nodarīti zaudējumi
Zaudējumu atlīdzību atbilstoši šim likumam
izmaksā arī gadījumā, ja transportlīdzeklis,
kas pieder vienam īpašniekam, ceļu satiksmes negadījumā nodarījis bojājumus šī paša īpašnieka citai
personai līzingā nodotam objektam un ja līzinga objektam, kuram ir paredzēta
īpašnieka reģistrācija Ceļu satiksmes drošības direkcijas
Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā vai Valsts tehniskās
uzraudzības aģentūras Traktortehnikas un tās vadītāju informatīvajā sistēmā, ir norādīts līzinga objekta īpašnieks un
līzinga objekta turētājs."
15. 33.pantā:
aizstāt pirmajā daļā vārdus ''negadījumu ir
izraisījušas'' ar vārdiem ''negadījumā
zaudējumu nodarījušas'' un vārdus ''negadījumu
izraisījušās'' ar vārdiem ''negadījumā zaudējumu nodarījušās'';
aizstāt otrajā daļā vārdus ''negadījumu
izraisījusī'' ar vārdiem ''negadījumā zaudējumu nodarījusī''.
16. 35.pantā:
izteikt 1.punktu šādā redakcijā:
"1) zaudējumus, kuri radušies, lietojot transportlīdzekli,
bet par kuru nodarīšanu atbildība saskaņā ar Civillikuma 2347.pantu neiestājas. Tie ir zaudējumi, kuri radušies
trešajai personai nepārvaramas varas dēļ, ar šīs personas nodomu vai rupjas
neuzmanības dēļ;";
izteikt
2.punkta otro teikumu šādā redakcijā:
"Ja ceļu satiksmes negadījumā vismaz
vienai cietušajai personai ir nodarīti smagi vai vidēji smagi miesas bojājumi,
tiek atlīdzināti šā likuma 25.pantā minētie zaudējumi visām ceļu satiksmes
negadījumā iesaistītajām personām.";
izteikt 3.punktu šādā redakcijā:
"3) mantai nodarītos zaudējumus, kas radušies ceļu satiksmes
negadījumā zaudējumu nodarījušā
transportlīdzekļa īpašniekam un tiesīgajam lietotājam, un personai nodarītos zaudējumus, kas radušies ceļu satiksmes
negadījumā zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa vadītājam. Šajā punktā
minētos zaudējumus atlīdzina šā likuma 31.panta piektajā un septītajā daļā
minētajos gadījumos;";
aizstāt 6.punktā
vārdus ''negadījumu izraisījušajam'' ar vārdiem ''negadījumā zaudējumu nodarījušajam'';
izteikt 11.punktu šādā redakcijā:
"11) zaudējumus, kuri nodarīti
trešās personas mantai, ko ceļu
satiksmes negadījumā zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieks
vai tiesīgais lietotājs pieņēmis kravu komercpārvadāšanai;";
papildināt pantu ar 12.punktu šādā redakcijā:
"12) zaudējumus
sakarā ar transportlīdzekļa bojājumu vai bojāeju, kas nodarīti ceļu satiksmes
negadījumā, par kuru bija jāpaziņo Valsts policijai (tie ir ceļu satiksmes
negadījumi, kuros cietuši cilvēki vai nodarīti bojājumi trešās personas
mantai, vai transportlīdzekļiem radušies bojājumi, kuru dēļ tie nevar
pārvietoties), bet tas nav izdarīts, un līdz ar to apdrošinātājam vai Transportlīdzekļu
apdrošinātāju birojam nav iespējams īstenot šā likuma 31.panta pirmajā daļā
noteiktās prasības."
17. Izteikt 36.pantu šādā redakcijā:
"36.pants. Paziņošana par
apdrošināšanas gadījuma iestāšanos
(1) Ceļu satiksmes
negadījumā iesaistītajām personām ir šādi pienākumi:
1) veikt visus
iespējamos pasākumus, lai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā fiksētu ceļu
satiksmes negadījuma apstākļus, kā arī novērstu vai samazinātu turpmākos
zaudējumus;
2) saglabāt un uzrādīt
bojāto mantu tādā stāvoklī, kādā tā bija pēc ceļu satiksmes negadījuma, līdz
laikam, kamēr šajā likumā noteiktajā kārtībā ir fiksēti mantai nodarītie zaudējumi
vai ir saņemts atteikums veikt bojātās mantas apskati;
3) sniegt informāciju
par ceļu satiksmes negadījuma apstākļiem apdrošinātājam vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam pēc to pieprasījuma.
(2) Ceļu satiksmes negadījumā
iesaistītajam transportlīdzekļa vadītājam ir pienākums nekavējoties (tiklīdz
tas ir iespējams) paziņot par apdrošināšanas gadījuma iestāšanos apdrošinātājam
vai Transportlīdzekļu
apdrošinātāju birojam šādā veidā:
1) ja transportlīdzekļa
īpašnieks ir persona, kura pretendē saņemt apdrošināšanas atlīdzību, tas iesniedz
apdrošinātājam, kas apdrošinājis zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa
īpašnieka civiltiesisko atbildību, vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju
birojam, ja apdrošināšanas atlīdzība izmaksājama no Garantijas fonda,
pieteikumu par apdrošināšanas gadījumu (pievienojot aizpildītu saskaņoto
paziņojumu, ja ceļu satiksmes negadījuma apstākļi fiksēti, izmantojot saskaņotā
paziņojuma veidlapas);
2) ja transportlīdzekļa
īpašnieks ir persona, kura nepretendē saņemt apdrošināšanas atlīdzību, tas iesniedz
apdrošinātājam, ar kuru noslēgts civiltiesiskās atbildības obligātās
apdrošināšanas līgums, vai, ja tāda nav, Transportlīdzekļu apdrošinātāju
birojam aizpildītu saskaņoto paziņojumu, ja ceļu satiksmes negadījuma apstākļi
fiksēti, izmantojot saskaņotā paziņojuma veidlapas, vai rakstveidā informē par
ceļu satiksmes negadījumu, ja ceļu satiksmes negadījuma apstākļus fiksējusi
Valsts policija.
(3) Ja
transportlīdzekļa vadītājs nav paziņojis par apdrošināšanas gadījuma
iestāšanos, pienākums paziņot atbilstoši šā panta otrajai daļai ir transportlīdzekļa
īpašniekam vai līzinga ņēmējam transportlīdzekļa līzinga gadījumā.
(4) Persona,
kura pretendē saņemt apdrošināšanas atlīdzību par mantai nodarītajiem
zaudējumiem (izņemot transportlīdzeklim nodarītos zaudējumus) vai personai
nodarītajiem zaudējumiem, iesniedz pieteikumu par apdrošināšanas gadījumu
apdrošinātājam, kas apdrošinājis zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa
īpašnieka civiltiesisko atbildību, vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju
birojam, ja apdrošināšanas atlīdzība izmaksājama no Garantijas fonda.
(5) Ja
apdrošinātājs, kas apdrošinājis zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa
īpašnieka civiltiesisko atbildību, nav zināms vai ja tāda nav, šajā pantā
minētajām personām ir pienākums vērsties Transportlīdzekļu apdrošinātāju
birojā vai pie jebkura apdrošinātāja. Attiecīgais apdrošinātājs, sazinoties ar
Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroju,
noskaidro, kam jāpaziņo par apdrošināšanas gadījumu vai jāiesniedz pieteikums
par apdrošināšanas gadījumu, un par to informē attiecīgo personu.
(6) Apdrošinātājs
vai Transportlīdzekļu
apdrošinātāju birojs piecu dienu laikā
(skaitot no dienas, kad apdrošinātājam vai Transportlīdzekļu
apdrošinātāju birojam paziņots par
apdrošināšanas gadījumu saskaņā ar šā panta otrās daļas 2.punktu):
1) veic ceļu
satiksmes negadījumā zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa apskati;
2) ir tiesīgs
neveikt ceļu satiksmes negadījumā zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa
apskati, par to rakstveidā informējot personu, kura paziņojusi par
apdrošināšanas gadījumu.
(7) Apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs var atteikties izmaksāt apdrošināšanas
atlīdzību, ja trešā persona ar ļaunu nolūku vai
rupjas neuzmanības dēļ nav izpildījusi kādu no šā likuma 36.panta pirmajā daļā
noteiktajiem pienākumiem."
18. Izteikt 37.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Zaudējumu
nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesiskās atbildības apdrošinātāja
vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja
(ja apdrošināšanas atlīdzība izmaksājama no Garantijas fonda) norīkots eksperts
nekavējoties, bet ne vēlāk kā triju dienu laikā (skaitot no dienas, kad persona, kura pretendē saņemt apdrošināšanas
atlīdzību, paziņojusi par apdrošināšanas gadījumu apdrošinātājam vai Transportlīdzekļu
apdrošinātāju birojam) veic personas, kura pretendē saņemt apdrošināšanas
atlīdzību, bojātās mantas apskati."
19. 38.pantā:
izteikt otrās daļas 1. un 2.punktu šādā redakcijā:
"1) dokumentus un citā veidā fiksētu informāciju (ja tāda
ir), kas apliecina faktus par
apdrošināšanas gadījumu, zaudējumus un to apmēru;
2) tiesu, prokuratūru un izmeklēšanas iestāžu vai
to amatpersonu sagatavotos dokumentus un pieņemtos lēmumus saistībā ar ceļu satiksmes negadījumu,
kurā zaudējumi nodarīti trešajai
personai (ja tādi ir).";
izslēgt otrās daļas 3.punktu.
20. 39.pantā:
aizstāt pirmajā daļā vārdus ''negadījumu
izraisījušās'' ar vārdiem ''negadījumā zaudējumu nodarījušās'' un vārdus ''(vai
ir zināms ceļu satiksmes negadījuma izraisītājs'' ar vārdiem ''(vai ir zināma
ceļu satiksmes negadījumā zaudējumu nodarījusī persona)'';
aizstāt otrajā daļā vārdus ''negadījumu
izraisījušās'' ar vārdiem ''negadījumā zaudējumu nodarījušās''.
21. 41.pantā:
izteikt
pirmās daļas 1.punkta ievaddaļu šādā redakcijā:
"1) transportlīdzekļa
vadītāju, kas ceļu satiksmes negadījumā
nodarījis zaudējumus trešajai personai, ja tas:";
izteikt pirmās
daļas 1.punkta ''d'' apakšpunktu šādā
redakcijā:
"d) nav iesniedzis aizpildītu saskaņoto paziņojumu šajā likumā noteiktajā kārtībā
vai nav sniedzis informāciju par ceļu satiksmes negadījuma apstākļiem
apdrošinātājam pēc tā pieprasījuma;";
izteikt pirmās daļas 2.punkta
ievaddaļu šādā redakcijā:
"2) ceļu satiksmes
negadījumā zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieku vai līzinga ņēmēju
transportlīdzekļa līzinga gadījumā, ja:";
izteikt pirmās daļas 2.punkta ''b'' apakšpunktu šādā redakcijā:
"b) transportlīdzekļa vadītājs, kas ceļu satiksmes negadījumā nodarījis zaudējumus trešajai
personai, nav iesniedzis
aizpildītu saskaņoto paziņojumu šajā likumā noteiktajā kārtībā vai nav sniedzis
informāciju par ceļu satiksmes negadījuma apstākļiem apdrošinātājam pēc tā
pieprasījuma, un zaudējumu piedziņa no transportlīdzekļa vadītāja nav
iespējama,";
izteikt
pirmās daļas 3. un 4.punktu šādā redakcijā:
"3) ceļa īpašnieku (pārvaldītāju), ja tā vietā apdrošinātājs atlīdzinājis ceļu satiksmes negadījumā
nodarītos zaudējumus;
4) personu, kura zaudējumu nodarījusi ar ļaunu nolūku;";
izteikt
otrās daļas 1. un 2.punktu šādā redakcijā:
"1) ceļu satiksmes negadījumā zaudējumu
nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieku vai līzinga ņēmēju transportlīdzekļa līzinga gadījumā, ja tas nav apdrošinājis īpašnieka civiltiesisko
atbildību, vai pret šī transportlīdzekļa tiesīgo lietotāju;
2) transportlīdzekļa vadītāju, ja transportlīdzeklis iegūts ar
prettiesiskām darbībām;".
22. 44.pantā:
izteikt otrās daļas 6.punktu šādā redakcijā:
"6) nodrošina šā likuma 50. un 50.1 pantā minētās
informācijas sniegšanu;";
aizstāt trešās daļas 2.punktā vārdus ''negadījumu
izraisījušā'' ar vārdiem ''negadījumā zaudējumu nodarījušā''.
23. Aizstāt 47.pantā vārdu "četri"
ar vārdu "divi".
24. Izteikt
50.pantu šādā redakcijā:
"50.pants. Informācijas sniegšana ceļu satiksmes negadījumā iesaistītajām
personām
(1) Ceļu satiksmes negadījumā
iesaistītajām personām ir tiesības pieprasīt un saņemt no Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja šādu informāciju:
1) ceļu satiksmes negadījumā
zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa, ja
tam ir Latvijas Republikas numura zīme, īpašnieka civiltiesiskās
atbildības apdrošinātāja nosaukumu un adresi;
2) ceļu satiksmes negadījumā
zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa,
ja tam ir Latvijas Republikas numura zīme, īpašnieka civiltiesiskās
atbildības apdrošināšanas polises, kas
spēkā ceļu satiksmes negadījuma brīdī, numuru;
3) apdrošinātāja vai tā
pārstāvja nosaukumu un adresi, ja ceļu satiksmes negadījumā zaudējumu nodarījis
transportlīdzeklis, kuram ir Eiropas Ekonomikas zonas valsts numura zīme, vai
transportlīdzeklis, kuram ir trešās valsts numura zīme un ārvalsts
apdrošinātāja izsniegta civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas polise.
(2) Lai īstenotu savas
likumiskās, rakstveidā pamatotās tiesības, trešā persona ir tiesīga pieprasīt
un saņemt informāciju par ceļu satiksmes negadījumā zaudējumu nodarījušā
transportlīdzekļa, ja tam ir Latvijas
Republikas numura zīme, īpašnieku vai tiesīgo lietotāju vārdu, uzvārdu
un adresi (fiziskai personai), nosaukumu un adresi (juridiskai personai).
(3) Šā panta pirmajā un
otrajā daļā minēto informāciju ceļu satiksmes negadījumā iesaistītā persona ir
tiesīga pieprasīt desmit gadu laikā no ceļu satiksmes negadījuma dienas."
25. Papildināt
likumu ar 50.1 pantu šādā redakcijā:
"50.1 pants.
Informācijas sniegšana transportlīdzekļa īpašniekam
Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs 15 dienu laikā pēc transportlīdzekļa īpašnieka
vai līzinga ņēmēja transportlīdzekļa līzinga gadījumā pieprasījuma par attiecīgā
transportlīdzekļa īpašnieka vai līzinga ņēmēja civiltiesiskās atbildības obligātās
apdrošināšanas vēsturi (pieprasījumā norāda transportlīdzekļa numura zīmi un
transportlīdzekļa īpašnieka datus vārds, uzvārds, personas kods (fiziskajai
personai), nosaukums un reģistrācijas numurs (juridiskajai personai)) sniedz
šādu informāciju:
1) noslēgtie apdrošināšanas
līgumi (par laikposmu ne mazāku kā pēdējie pieci gadi) apdrošināšanas
polises sērija un numurs, apdrošināšanas līguma veids, apdrošināšanas līguma
izdošanas datums, spēkā stāšanās datums un laiks, darbības beigu datums, apdrošinātājs,
ar kuru noslēgts apdrošināšanas līgums;
2) saskaņā
ar šā panta 1.punktā norādītajiem līgumiem iesniegto pieteikumu skaits par
apdrošināšanas gadījumiem, norādot ceļu satiksmes negadījuma datumu un to, ir
vai nav veikta apdrošināšanas atlīdzība saskaņā ar pieteikumiem."
26. 51.pantā:
izteikt trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) No Garantijas fonda līdzekļiem sedz:
1) izdevumus par ekspertīzi vai citām
prasības nokārtošanai nepieciešamajām darbībām, ja saskaņā ar šo likumu
Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs pieņem lēmumu par apdrošināšanas
atlīdzību, un izdevumus, kas radušies, veicot no Garantijas fonda izmaksāto
apdrošināšanas atlīdzību atgūšanu regresa kārtībā;
2) šajā likumā noteikto kompensāciju
apdrošinātājam par apdrošināšanas prēmijas maksājuma samazinājumu;
3) izdevumus, kas radušies, nodrošinot
Garantijas fonda līdzekļu glabāšanu un ieguldīšanu.";
izteikt piekto daļu šādā redakcijā:
"(5) No Garantijas fonda līdzekļiem izmaksā
zaudējumu atlīdzību vienā no šādiem
gadījumiem:
1) ja starp apdrošinātāju un Transportlīdzekļu
apdrošinātāju biroju rodas strīds par apdrošināšanas atlīdzības izmaksas
pienākumu;
2) ja starp apdrošinātājiem rodas strīds par apdrošināšanas atlīdzības izmaksas
pienākumu, kad zaudējumus trešajai personai nodarījušas vairākas
personas, to skaitā transportlīdzekļu vadītāji, un triju mēnešu laikā no
pieteikuma par apdrošināšanas gadījumu iesniegšanas brīža nav iespējams
noteikt katra transportlīdzekļa vadītāja atbildības pakāpi.";
papildināt sesto daļu ar 6.punktu šādā redakcijā:
"6) ieņēmumi no Garantijas fonda līdzekļu
glabāšanas un ieguldīšanas."
27. Papildināt likumu ar 51.1 pantu
šādā redakcijā:
"51.1 pants.
Garantijas fonda līdzekļu glabāšana un ieguldīšana
(1) Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs Garantijas fonda līdzekļus glabā
Latvijā, Eiropas Savienības dalībvalstīs, Eiropas Ekonomikas zonas valstīs
(turpmāk dalībvalsts) reģistrētā kredītiestādē.
(2) Garantijas fonda
līdzekļu ieguldījumus un to pārvaldi, noslēdzot līgumu ar Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroju par Garantijas fonda līdzekļu
pārvaldi, drīkst veikt:
1) kredītiestāde, kura ir tiesīga sniegt
ieguldījumu pakalpojumus un ieguldījumu blakuspakalpojumus Latvijā;
2) ieguldījumu brokeru sabiedrība, kura
ir tiesīga sniegt ieguldījumu pakalpojumus Latvijā;
3) ieguldījumu pārvaldes sabiedrība, kura
ir tiesīga sniegt pārvaldes pakalpojumus Latvijā (arī individuāli pārvaldīt
ieguldītāju finanšu instrumentus).
(3) Garantijas fonda
līdzekļu ieguldījumi veicami atbilstoši šajā pantā noteiktajai kārtībai,
īstenojot tādu ieguldījumu politiku, kas nodrošina šajā likumā noteikto ar
Garantijas fonda līdzekļiem veicamo maksājumu saistību izpildi un ieguldījumu
likviditāti.
(4) Garantijas fonda
līdzekļus drīkst ieguldīt:
1) dalībvalsts
valsts un pašvaldību emitētajos vai garantētajos vērtspapīros vai naudas tirgus
instrumentos;
2) termiņnoguldījumos
kredītiestādē, kura saņēmusi licenci kredītiestādes darbībai dalībvalstī un
kurai ir tiesības sniegt finanšu pakalpojumus dalībvalstī;
3) ieguldījumu
fondos vai tiem pielīdzināmos kopīgo ieguldījumu uzņēmumos (turpmāk
ieguldījumu fonds), ja ieguldījumu fonds ir reģistrēts dalībvalstī, kā arī
Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas dalībvalstī un tā
ieguldītāji ir tiesīgi bez ierobežojumiem atsavināt savas ieguldījumu
apliecības;
4) Ekonomiskās
sadarbības un attīstības organizācijas dalībvalstu valsts emitētajos vai
garantētajos vērtspapīros vai naudas tirgus instrumentos, ja attiecīgās valsts
ilgtermiņa kredītreitings ārvalstu valūtā, pēc starptautisko reitinga aģentūru
vērtējuma, ir investīciju kategorijā;
5) akcijās un
citos kapitāla vērtspapīros, ja tie ir iekļauti dalībvalstī reģistrētas fondu
biržas (regulēta tirgus) oficiālajā vai tam pielīdzināmā sarakstā (turpmāk
oficiālais saraksts), kā arī Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas
dalībvalstu reģistrētas fondu biržas Starptautiskās fondu biržas pilntiesīgas
biedres (locekles) oficiālajā sarakstā vai tiek tirgoti citos regulētos un
atklāti pieejamos finanšu instrumentu tirgos;
6) komercsabiedrību
parāda vērtspapīros, ja tie ir iekļauti dalībvalstī reģistrētas fondu biržas
(regulēta tirgus) oficiālajā sarakstā, kā arī Ekonomiskās sadarbības un
attīstības organizācijas dalībvalstu reģistrētu fondu biržu Starptautiskās
fondu biržas pilntiesīgas biedres (locekles) fondu biržu (regulētu tirgu) oficiālajos
sarakstos vai tiek tirgoti citos regulētos un atklāti pieejamos finanšu
instrumentu tirgos;
7) komercsabiedrību
kapitāla un parāda vērtspapīros, ja tie nav iekļauti fondu biržas (regulēta
tirgus) oficiālajā sarakstā, bet attiecīgo vērtspapīru emisijas noteikumos ir
paredzēts, ka vērtspapīri dalībvalsts oficiālajā sarakstā vai Ekonomiskās
sadarbības un attīstības organizācijas dalībvalstu reģistrētu fondu biržu
Starptautiskās fondu biržas pilntiesīgas biedres (locekles) fondu biržu
(regulētu tirgu) oficiālajos sarakstos tiks iekļauti gada laikā no dienas,
kad uzsākta parakstīšanās, lai veiktu darījumus ar vērtspapīriem;
8) nekustamajā
īpašumā, kas ir reģistrēts dalībvalstīs, ja tam ir vērtējums, kas apliecina, ka
ieguldījums atbilst nekustamā īpašuma vērtībai.
(5) Garantijas
fonda līdzekļi ieguldāmi, ievērojot šādus ieguldījumu ierobežojumus uz
Garantijas fonda līdzekļu ieguldījuma veikšanas brīdi:
1) ieguldījumi
vienas valsts vai pašvaldības emitētajos vai garantētajos vērtspapīros vai
naudas tirgus instrumentos nedrīkst pārsniegt 25 procentus no Garantijas fonda
līdzekļiem;
2) ieguldījumi
vienas komercsabiedrības emitētajos parāda vērtspapīros nedrīkst pārsniegt 10
procentus no Garantijas fonda līdzekļiem un 10 procentus no viena emitenta
emitēto parāda vērtspapīru kopējā apjoma;
3) ieguldījumi
vienas komercsabiedrības emitētajos kapitāla vērtspapīros nedrīkst pārsniegt 10
procentus no Garantijas fonda līdzekļiem un 10 procentus no attiecīgā emitenta
pamatkapitāla un balsstiesīgo akciju skaita;
4) noguldījumi
vienā kredītiestādē nedrīkst pārsniegt 20 procentus no Garantijas fonda
līdzekļiem, bet kopējās prasības pret vienu kredītiestādi nedrīkst pārsniegt 25
procentus no Garantijas fonda līdzekļiem, izņemot prasības pēc pieprasījuma
pret līdzekļu turētāju;
5) ieguldījumi
vienā ieguldījumu fondā nedrīkst pārsniegt 10 procentus no Garantijas fonda
līdzekļiem;
6) ieguldījumi vienā
nedalītā nekustamajā īpašumā nedrīkst pārsniegt 10 procentus no Garantijas
fonda līdzekļiem, bet kopējie ieguldījumi nekustamajā īpašumā nedrīkst
pārsniegt 25 procentus no Garantijas fonda līdzekļiem;
7) ieguldījumi
vienā koncernā esošu komercsabiedrību emitētajos finanšu instrumentos nedrīkst
pārsniegt 25 procentus no Garantijas fonda līdzekļiem;
8) Garantijas
fonda līdzekļus nedrīkst izmantot aizņēmumam un aizliegts piešķirt aizdevumos,
kā arī izsniegt garantijās."
28. Papildināt 53.panta trešo daļu aiz vārdiem "rīcībā
esošo informāciju par ceļu satiksmes negadījumu un" ar vārdiem "bez
maksas".
29. Izteikt 57.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Ceļu satiksmes negadījumu
novēršanas pasākumu veikšanai apdrošinātāji katru ceturksni ieskaita
Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja
kontā divus procentus no parakstīto apdrošināšanas
prēmiju summas, kas norādīta
apdrošināšanas polisē apdrošināšanas līguma noslēgšanas brīdī, atskaitot šā
likuma 10.pantā minētajos gadījumos apdrošinājuma ņēmējam atmaksāto prēmijas
daļu. Šā likuma 14.panta otrajā
un trešajā daļā minētajos gadījumos parakstītā apdrošināšanas prēmija ir
apdrošināšanas līguma noslēgšanas brīdī aprēķinātā prēmija, no kuras ir
atskaitīts apdrošināšanas prēmijas
maksājuma samazinājums, kuru apdrošinātājam kompensē Transportlīdzekļu
apdrošinātāju birojs no Garantijas
fonda."
30. Izteikt
58.panta pirmo un otro daļu šādā redakcijā:
"(1) Apdrošinātāju, Transportlīdzekļu
apdrošinātāju biroja, Ceļu satiksmes
drošības direkcijas, Valsts tehniskās uzraudzības aģentūras, Iekšlietu ministrijas
un citu institūciju informācijas sistēmas un reģistri veido sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās
atbildības obligātās apdrošināšanas informācijas sistēmu strukturizētu
informācijas tehnoloģiju un datu bāzu kopumu (turpmāk informācijas sistēma).
(2) Informācijas sistēmā tiek uzkrāti un
apstrādāti dati, kas nepieciešami sauszemes
transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas
darbības nodrošināšanai."
31. 59.pantā:
izteikt
nosaukumu šādā redakcijā:
''59.pants. Apdrošinātāja
un Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja tiesības un
pienākumi, apstrādājot datus informācijas sistēmā'';
izteikt
pirmo, otro un trešo daļu šādā redakcijā:
''(1) Pirms
apdrošināšanas līguma slēgšanas apdrošinātājam ir tiesības saņemt no informācijas
sistēmas datus, kas nepieciešami apdrošināšanas līguma noslēgšanai un
apdrošināšanas prēmijas apmēra noteikšanai, tai skaitā datus par iepriekšējo apdrošināšanas līgumu darbības
laikā veikto apdrošināšanas atlīdzības izmaksu skaitu, normatīvajos aktos
noteiktajā kārtībā konstatēto to gadījumu skaitu, kad transportlīdzeklis
vadīts, izdarot administratīvus pārkāpumus, par kuriem reģistrē pārkāpumu
uzskaites punktus, un noziedzīgus nodarījumus pret satiksmes drošību.
(2) Noslēdzot
apdrošināšanas līgumu, apdrošinātājam ir pienākums nodot informācijas sistēmai
datus par noslēgto apdrošināšanas līgumu.
(3) Apdrošinātājam
vai Transportlīdzekļu
apdrošinātāju birojam ir tiesības
saņemt no informācijas sistēmas datus, kas nepieciešami apdrošināšanas
gadījuma administrēšanai, un pienākums nodot informācijas sistēmai datus par:
1) pieteikto
apdrošināšanas gadījumu;
2) pieņemto
lēmumu par apdrošināšanas atlīdzību.'';
izteikt piekto daļu
šādā redakcijā:
''(5) Iegūstot
fizisko personu datus un tos apstrādājot, apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs ievēro Fizisko personu datu
aizsardzības likumā noteiktās prasības.'';
papildināt pantu ar
sesto daļu šādā redakcijā:
''(6) Pēc datu nodošanas
informācijas sistēmai labojumus tajos ir tiesīgs izdarīt tikai tas
apdrošinātājs, kas tos nodevis, vai
Transportlīdzekļu apdrošinātāju
birojs.''
32. Papildināt pārejas noteikumus ar
13., 14., 15. un 16.punktu šādā redakcijā:
"13. Šā likuma 15.panta pirmās
daļas 1. un 2.punkts stājas spēkā 2012.gada 1.jūnijā.
14. Puse no šā likuma 15.panta pirmās
daļas 1. un 2.punktā noteiktā apdrošinātāja atbildības limita stājas spēkā 2009.gada
1.decembrī.
15. Līdz 2009.gada 30.novembrim ir spēkā
šādi apdrošinātāja atbildības limiti:
1) personai nodarīto zaudējumu
atlīdzināšanai līdz 350000 eiro ekvivalentu latos saskaņā
ar Latvijas Bankas noteikto valūtas maiņas kursu dienā, kad pieņemts lēmums par
apdrošināšanas atlīdzības izmaksu, katrai cietušajai personai, bet nepārsniedzot 2500000 eiro ekvivalentu latos saskaņā ar Latvijas Bankas noteikto valūtas maiņas
kursu dienā, kad pieņemts lēmums par apdrošināšanas atlīdzības izmaksu, par ceļu satiksmes negadījumu;
2) mantai nodarīto
zaudējumu atlīdzināšanai līdz 100000 eiro ekvivalentu latos saskaņā ar Latvijas Bankas noteikto valūtas maiņas
kursu dienā, kad pieņemts lēmums par apdrošināšanas atlīdzības izmaksu,
neatkarīgi no trešo personu skaita.
16. Šā likuma 17.panta sestās daļas
1.punkts stājas spēkā 2008.gada 1.jūnijā. Līdz 2008.gada 31.maijam
apdrošinātājs izsniedz saskaņotā paziņojuma veidlapu apdrošinājuma ņēmējam,
noslēdzot standartlīgumu, kā arī pēc apdrošinājuma ņēmēja pieprasījuma, ja tas
uzrāda ar šo apdrošinātāju noslēgtu apdrošināšanas līgumu."
33. Izteikt informatīvo atsauci uz
Eiropas Savienības direktīvām šādā redakcijā:
"Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības
direktīvām
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no:
1) Eiropas Padomes 1972.gada 24.aprīļa Direktīvas 72/166/EEK par dalībvalstu tiesību aktu tuvināšanu
attiecībā uz civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu saistībā ar mehānisko
transportlīdzekļu izmantošanu un attiecībā uz kontroli saistībā ar pienākumu apdrošināt
šādu atbildību;
2) Eiropas
Padomes 1983.gada 30.decembra Otrās direktīvas 84/5/EEK par
dalībvalstu tiesību aktu tuvināšanu attiecībā uz transportlīdzekļu īpašnieku
civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu;
3) Eiropas
Padomes 1990.gada 14.maija Trešās direktīvas 90/232/EEK par dalībvalstu tiesību
aktu tuvināšanu attiecībā uz transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās
atbildības obligāto apdrošināšanu;
4) Eiropas
Padomes 1992.gada 18.jūnija Direktīvas 92/49/EEK par normatīvo un
administratīvo aktu koordinēšanu attiecībā uz tiešo apdrošināšanu, kas nav
dzīvības apdrošināšana, ar kuru groza Direktīvu 73/239/EEK un Direktīvu
88/357/EEK (Trešā nedzīvības apdrošināšanas direktīva);
5) Eiropas Parlamenta un Padomes
2000.gada 16.maija Direktīvas 2000/26/EK par dalībvalstu tiesību aktu
tuvināšanu attiecībā uz transportlīdzekļu lietošanas civiltiesiskās atbildības
apdrošināšanu, ar kuru tiek grozītas Padomes Direktīvas 73/239/EEK un
88/357/EEK (Ceturtā direktīva par mehānisko transportlīdzekļu apdrošināšanu);
6) Eiropas Parlamenta un Padomes
2005.gada 11.maija Direktīvas 2005/14/EK, ar ko groza Padomes Direktīvas
72/166/EEK, 84/5/EEK, 88/357/EEK un 90/232/EEK un Eiropas Parlamenta un Padomes
Direktīvu 2000/26/EK attiecībā uz civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu
saistībā ar mehānisko transportlīdzekļu lietošanu."
Likums stājas spēkā 2007.gada 1.jūnijā.
Finanšu ministrs
O.Spurdziņš
Likumprojekta
Grozījumi Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības
obligātās apdrošināšanas likumā anotācija
I. Kādēļ tiesību akta grozījumi ir vajadzīgi |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
Šobrīd sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas jomu regulē 2004.gada 27.aprīļa Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likums (turpmāk Likums), kas spēkā no 2004.gada 1.maija. Likumā ir ietvertas šādu Eiropas Savienības (turpmāk - ES) direktīvu prasības: Eiropas Padomes 1972. gada 24. aprīļa direktīva 72/166/EEK par dalībvalstu tiesību aktu tuvināšanu attiecībā uz civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu saistībā ar mehānisko transportlīdzekļu izmantošanu un attiecībā uz kontroli saistībā ar pienākumu apdrošināt šādu atbildību, Eiropas Padomes 1983. gada 30. decembra Otrā Direktīva 84/5/EEK par dalībvalstu tiesību aktu tuvināšanu attiecībā uz transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu, Eiropas Padomes 1990. gada 14. maija Trešā Direktīva 90/232/EEK par dalībvalstu tiesību aktu tuvināšanu attiecībā uz transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligāto apdrošināšanu, Eiropas Padomes 1992. gada 18. jūnija Direktīva 92/49/EEK par normatīvo un administratīvo aktu koordinēšanu attiecībā uz tiešo apdrošināšanu, kas nav dzīvības apdrošināšana, ar kuru groza Direktīvu 73/239/EEK un Direktīvu 88/357/EEK (Trešā nedzīvības apdrošināšanas direktīva) un Eiropas Parlamenta un Padomes 2000. gada 16. maija Direktīva 2000/26/EK par dalībvalstu tiesību aktu tuvināšanu attiecībā uz transportlīdzekļu lietošanas civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu, ar kuru tiek grozītas Padomes Direktīva 73/239/EEK un 88/357/EEK (Ceturtā direktīva par mehānisko transportlīdzekļu apdrošināšanu). 2005.
gada 11. jūnijā spēkā stājās Eiropas Parlamenta un
Padomes 2005.gada 11.maija.direktīva 2005/14/EK ar ko groza Padomes
Direktīvas 72/166/EEK, 84/5/EEK, 88/357/EEK un 90/232/EEK un Eiropas
Parlamenta un Padomes Direktīvu 2000/26/EK attiecībā uz civiltiesiskās
atbildības apdrošināšanu saistībā ar mehānisko transportlīdzekļu lietošanu (Direktīva 2005/14/EK),
kuras prasības dalībvalstīm jāievieš līdz 2007. gada 11. jūnijam. Lai ieviestu Direktīvas 2005/14/EK prasības, ir nepieciešams izdarīt grozījumus Likumā. Kopš Likuma spēkā stāšanās ir pagājis aptuveni pusotrs gads un tas ir pietiekami ilgs laika sprīdis, lai spētu novērtēt, kā Likums darbojas praksē un kādas izmaiņas būtu nepieciešamas Likumā. Piemēram, nepieciešams caurskatīt normas par saskaņoto paziņojumu, apdrošināšanas gadījuma pieteikšanas kārtību, garantijas fonda līdzekļu administrēšanu u.c. |
2. Tiesību akta projekta būtība
|
Likumprojekts Grozījumi Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā (turpmāk Likumprojekts) paredz izdarīt izmaiņas Likumā, kas: 1)
saistītas ar Eiropas
Parlamenta un Padomes 2005.gada 11.maija direktīvas 2005/14/EK, ar ko
groza Padomes Direktīvas 72/166/EEK, 84/5/EEK, 88/357/EEK un 90/232/EEK un
Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2000/26/EK attiecībā uz
civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu saistībā ar mehānisko
transportlīdzekļu lietošanu (turpmāk - Direktīva 2005/14/EK), prasību ieviešanu; 2) nav saistītas ar Direktīvas 2005/14/EK prasību ieviešanu, bet kuras būtu nepieciešamas, izmantojot situāciju, kad tiek grozīts Likums saistībā ar Direktīvu 2005/14/EK, piemēram, grozījumi, kas attiecas uz garantijas fonda līdzekļu glabāšanu un ieguldīšanu. Likumprojekts nosaka: - aizstāt visā Likumā vārdu inspekcija (attiecīgā locījumā) ar vārdu aģentūra, lai precizētu valsts aģentūras Valsts tehniskās uzraudzības aģentūra nosaukumu; - izslēgt 1. panta 3. punktā vārdu rakstveida
pirms vārda vienošanās, jo pieļauj nākotnē atteikties no līguma
rakstiskas formas, ja to atļauj citi normatīvie akti; - izteikt 1. panta 8. punktu jaunā redakcijā, lai izvairītos no pārpratumiem, t.i., lai par cietušajām personām Likuma izpratnē neuzskatītu ceļu satiksmes negadījumos (turpmāk - CSNg) zaudējumus nodarījušā transportlīdzekļa īpašniekus vai tiesīgos lietotājus, izņemot Likuma 31. panta piektajā un septītajā daļā minētajos gadījumos; turklāt Eiropas Padomes 1972. gada 24. aprīļa direktīvas 72/166/EEK par dalībvalstu tiesību aktu tuvināšanu attiecībā uz civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu saistībā ar mehānisko transportlīdzekļu izmantošanu un attiecībā uz kontroli saistībā ar pienākumu apdrošināt šādu atbildību 3. panta 1. punktā minētā apdrošināšana ietver atbildību par transportlīdzekļa lietošanas rezultātā radītiem miesas bojājumiem visiem pasažieriem, izņemot vadītāju; - izslēgt 1. panta 9. punktu, svītrojot līzinga termina skaidrojumu; - izteikt 1. panta 11. punkta a) apakšpunktu jaunā redakcijā un papildināt 1.panta 11.punktu ar d) apakšpunktu, lai izvairītos no Eiropas Padomes 1972. gada 24. aprīļa direktīvas 72/166/EEK par dalībvalstu tiesību aktu tuvināšanu attiecībā uz civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu saistībā ar mehānisko transportlīdzekļu izmantošanu un attiecībā uz kontroli saistībā ar pienākumu apdrošināt šādu atbildību, noteikumu iespējamas nepareizas interpretācijas un lai atvieglotu apdrošināšanas seguma iegūšanu transportlīdzekļiem ar pagaidu numura zīmēm, teritorijas, kur transportlīdzeklis parasti atrodas, definīcijai būtu jāatsaucas uz tās valsts teritoriju, kuras numura zīme ir transportlīdzeklim, neatkarīgi no tā, vai šī numura zīme ir pastāvīga vai pagaidu zīme, tādējādi īstenojot Direktīvas 2005/14/EK prasības; - izslēgt 11.punkta ''b'' un ''c'' apakšpunktā vārdu
''reģistrācijas''; - aizstāt 15.punktā vārdus negadījumu izraisījušā ar vārdiem negadījumā zaudējumu nodarījušā, lai precizētu terminoloģiju atbilstoši Likuma būtībai, kā arī Likums paredz, ka apdrošinātāji un Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs izvērtē un nosaka CSNg iesaistīto personu atbildību par nodarītajiem zaudējumiem saskaņā ar Likuma 31.panta pirmo daļu, un saskaņā ar Latvijas Republikā spēkā esošajiem tiesību aktiem policija nenosaka CSNg izraisītāju, bet gan konstatē ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumus; - izteikt 5.pantu jaunā redakcijā, lai ieviestu Direktīvas 2005/14/EK prasības par apdrošināšanas seguma nodrošināšanu transportlīdzekļiem, kas ievesti no vienas dalībvalsts otrā, kā arī par to, ka polisei tās darbības laikā ir jābūt spēkā Eiropas Ekonomikas zonā un citās valstīs, kas pievienojušās 2002.gada 30.maija daudzpusējam nolīgumam starp Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstu un citu asociēto valstu nacionālajiem apdrošināšanas birojiem, piemēram, Šveices Konfederācija, Andora; - izteikt 6.panta pirmo daļu jaunā redakcijā, jo Eiropas Padomes 1972. gada 24. aprīļa direktīvas 72/166/EEK par dalībvalstu tiesību aktu tuvināšanu attiecībā uz civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu saistībā ar mehānisko transportlīdzekļu izmantošanu un attiecībā uz kontroli saistībā ar pienākumu apdrošināt šādu atbildību 3.panta 1.punkts paredz katrai dalībvalstij nodrošināt to, ka transportlīdzekļi, kas parasti atrodas tās teritorijā, ir apdrošināti; - izteikt 9.pantu jaunā redakcijā, lai paredzētu iespēju slēgt standartlīgumu arī līdz transportlīdzekļa reģistrācijas apliecībā norādītajam derīguma termiņam, ja transportlīdzeklis reģistrēts uz laiku, lai transportlīdzekļu īpašniekam/ tiesīgajam lietotājam (īpašnieka vārdā) pastāvētu iespēja slēgt līgumu arī uz reģistrācijas apliecībā norādīto termiņu, ja transportlīdzeklis noņemts no uzskaites Latvijā un tam dota atļauja piedalīties ceļu satiksmē, kā arī lai nodrošinātu apdrošināšanas segumu transportlīdzekļiem, kas tiek vesti no vienas dalībvalsts uz otru (tādējādi īstenojot arī Direktīvas 2005/14/EK prasības), un iekļautu citas normas; - iekļaut jaunu 9.1 pantu, lai būtu skaidrība, uz kādu dokumentu pamata katrā konkrētajā gadījumā tiek slēgti apdrošināšanas līgumi, kā arī norādīt personu datus saturošo dokumentu veidus, vienlaikus arī īstenojot Direktīvas 2005/14/EK prasības par to, lai nodrošinātu apdrošināšanas segumu transportlīdzekļiem, kas tiek ievesti no vienas dalībvalsts otrā; - izteikt 10.panta sesto daļu jaunā redakcijā, lai precizētu, kas domāts ar transportlīdzekļu pārreģistrāciju, saskaņā ar MK 27.04.2004 noteikumiem Nr. 446 Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumi transportlīdzekļa noņemšana no uzskaites ir transportlīdzekļa reģistrācija, kuru veic, lai varētu transportlīdzekli arī norakstīt; - papildināt 10.pantu ar jaunu septīto daļu, lai paredzētu izņēmuma gadījumus, kad līgums netiek izbeigts transportlīdzekļa pārreģistrācijas brīdī; - izteikt 13.pantu jaunā redakcijā, lai apdrošināšanas prēmijas apmērs tiktu noteikts, izvērtējot iepriekšējo apdrošināšanas līgumu darbības laikā veikto apdrošināšanas atlīdzības izmaksu skaitu, normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā konstatēto to gadījumu skaitu, kad transportlīdzeklis vadīts, izdarot administratīvus pārkāpumus, par kuriem reģistrē pārkāpumu uzskaites punktus, un noziedzīgus nodarījumus pret satiksmes drošību, kā arī izvērtējot citus risku ietekmējošus faktorus; - izslēgt 14.panta trešās daļas otrajā teikumā vārdus ''valsts reģistrācijas''; - izteikt 15.panta pirmās daļas 1. un 2.punktu jaunā
redakcijā atbilstoši Direktīvas 2005/14/EK prasībām
par apdrošinātāja atbildības limitiem; - izteikt 17.panta trešo daļu jaunā redakcijā, lai precizētu un noteiktu, ka atlīdzību prasību administrēšanas pārstāvji atbild par to prasību kārtošanu, kas rodas pēc negadījumiem, kas notikuši jebkurā Eiropas Ekonomikas zonas valstī, kas nav cietušās personas pastāvīgās dzīvesvietas dalībvalsts, tādējādi precizējot šo normu atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2000. gada 16. maija Direktīvas 2000/26/EK par dalībvalstu tiesību aktu tuvināšanu attiecībā uz transportlīdzekļu lietošanas civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu, ar kuru tiek grozītas Padomes Direktīvas 73/239/EEK un 88/357/EEK (Ceturtā direktīva par mehānisko transportlīdzekļu apdrošināšanu) prasībām; - izteikt 17.panta sesto daļu jaunā redakcijā, lai apdrošinājuma ņēmējiem pastāvētu iespēja saņemt saskaņotā paziņojuma veidlapas ne tikai līguma noslēgšanas brīdī; - izteikt 21.panta otro daļu jaunā
redakcijā, atsevišķi izdalot darba ņēmējus un pašnodarbinātās personas; - izteikt 31.panta pirmo daļu jaunā redakcijā (redakcionāls grozījums), lai noteiktu, ka jāizvērtē CSNg apstākļi, kas ietver gan informāciju no saskaņotajiem paziņojumiem, gan informāciju no Ceļu policijas dokumentiem; - izteikt 31.panta trešo daļu jaunā redakcijā, lai ietvertu Direktīvas 2005/14/EK prasības par to, ka trešā persona (cietusī puse) var sākt tiesvedību pret civiltiesiskās atbildības apdrošinātāju tajā valstī, kurā tām ir domicils (atbilstoši Padomes 2000.gada 22.decembra Regulai (EK) Nr.44/2001 par jurisdikciju un spriedumu atzīšanu un izpildi civillietās un komerclietās); - aizstāt 31.panta piektajā daļā vārdus ''negadījumu izraisījušas'' ar vārdiem ''negadījumā zaudējumu nodarījušas''; - aizstāt 31.panta
sestajā daļā vārdus ''negadījumu izraisījusi'' ar vārdiem ''negadījumā
zaudējumu nodarījusi''; -
izteikt 31.panta astoto daļu jaunā redakcijā
atbilstoši Direktīvas 2005/14/EK prasībām par to,
ka gājējiem un citiem CSNg dalībniekiem, kas neizmanto transportlīdzekli,
būtu tiesības saņemt apdrošināšanas atlīdzību; - aizstāt 31.panta devītajā daļā vārdus ''negadījumu izraisījušā'' ar vārdiem ''negadījumā zaudējumu nodarījušā''; - aizstāt 31.panta desmitajā daļā vārdus ''negadījumu izraisījušā'' ar vārdiem ''negadījumā zaudējumu nodarījušā''; - papildināt 31.pantu ar vienpadsmito
daļu, lai ieviestu Direktīvas 2005/14/EK
prasības, nodrošinot to, ka jebkuri tiesību aktu noteikumi vai
apdrošināšanas polises līguma klauzulas, saskaņā ar kurām apdrošināšanas
segums neattiecas uz pasažieriem, ja viņš zināja vai viņam būtu vajadzējis
zināt, ka transportlīdzekļa vadītājs negadījuma brīdī bijis alkohola vai
citas apreibinošas vielas reibumā, tiktu uzskatītas par spēkā neesošām attiecībā
uz šāda pasažiera prasījumiem; - izteikt
32.pantu jaunā redakcijā, jo CSNg rezultātā var tikt bojāti arī citi līzingā
nodoti objekti; - aizstāt 33.panta pirmajā daļā vārdus negadījumu ir izraisījušas ar vārdiem negadījumā zaudējumu nodarījušas un vārdus negadījumu izraisījušās ar vārdiem negadījumā zaudējumu nodarījušās; - aizstāt 33.panta otrajā daļā vārdus negadījumu izraisījusī ar vārdiem negadījumā zaudējumu nodarījusī. - izteikt 35.panta 1.punktu jaunā redakcijā, lai paredzētu arī Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam iespēju, līdzīgi kā apdrošinātājiem, neatlīdzināt zaudējumus, ja to nodarīšanā vainojama pati trešā persona, nepārvarama vara; - izteikt 35.panta 2.punkta otro teikumu jaunā redakcijā, lai izteiktu precīzāk tiesību normu un izvairītos no iespējamiem pārpratumiem nākotnē. Līdz ar to nepieciešams norādīt, ka apdrošināšanas atlīdzību var saņemt visas CSNg iesaistītās personas, ja kādai CSNg iesaistītajai personai ir nodarīti smagi vai vidēji smagi miesas bojājumi, tādējādi nodrošinot Direktīvas 2005/14/EK prasību ieviešanu; - izteikt 35.panta 3.punktu jaunā redakcijā, jo
civiltiesiskā atbildība ietver atbildību par transportlīdzekļa lietošanas
rezultātā radītiem miesas bojājumiem visiem pasažieriem, izņemot vadītāju,
atbilstoši Eiropas Padomes
1990. gada 14. maija Trešās Direktīvas 90/232/EEK par dalībvalstu
tiesību aktu tuvināšanu attiecībā uz transportlīdzekļu īpašnieku
civiltiesiskās atbildības obligāto apdrošināšanu prasībām; - aizstāt 35.panta 6.punktā vārdus negadījumu izraisījušajam ar vārdiem negadījumā
zaudējumu nodarījušajam. - izteikt 35.panta 11.punktu jaunā redakcijā, jo kravu pārvadājumus par atlīdzību, kā arī pārvadātāja atbildību regulē 1956.gada 19.maija Konvencija par kravu starptautisko autopārvadājuma līgumu (CMR), kurai Latvija ir pievienojusies 1993. gadā.; - papildināt 35.pantu ar 12.punktu, lai izslēgtu iespēju, ka par CSNg, par kuriem ir jāziņo policijai saskaņā ar normatīvajiem aktiem, netiek ziņots; - izteikt 36.pantu jaunā redakcijā, lai uzskatāmi noteiktu CSNg iesaistīto personu pienākumus, atsevišķi izdalot CSNg iesaistīto transportlīdzekļu vadītāju pienākumus, kā arī atsevišķi nosakot, kā rīkoties personām, kuras pretendē saņemt apdrošināšanas atlīdzību, nobeigumā precīzi atrunājot zaudējumus nodarījušā transportlīdzekļa apskates kārtību; - izteikt 37.panta pirmo daļu jaunā redakcijā, lai tie atbilstu ierosinātajiem grozījumiem 36.pantā; - izteikt 38.panta otrās daļas 1. un 2.punktu jaunā redakcijā, lai personas, kuras pretendē saņemt apdrošināšanas atlīdzību, papildus dokumentiem varētu iesniegt arī cita veida informāciju, kas apliecina faktus par apdrošināšanas gadījumu, zaudējumu un to apmēru; - izslēgt 38.panta otrās daļas 3.punktu, lai personām, kuras pretendē saņemt apdrošināšanas atlīdzību, nebūtu jāiesniedz Valsts policijas izziņa, jo Likuma 53.panta trešajā daļā ir noteikts, ka apdrošinātājam un Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam ir tiesības saņemt no Valsts policijas izziņu par CSNg; - aizstāt 39.panta pirmajā daļā vārdus negadījumu izraisījušās ar vārdiem negadījumā zaudējumu nodarījušās un vārdus iekavās (vai ir zināms ceļu satiksmes negadījuma izraisītājs ar vārdiem iekavās (vai ir zināma ceļu satiksmes negadījumā zaudējumu nodarījusī persona); - aizstāt 39.panta otrajā daļā vārdus negadījumu izraisījušās ar vārdiem negadījumā zaudējumu nodarījušās; - izteikt 41.panta pirmās daļas 1.punkta ievaddaļu un tā d) apakšpunktu, 2.punkta ievaddaļu un tā b) apakšpunktu, 3. un 4.punktu un otrās daļas 1. un 2.punktu jaunā redakcijā, jo ierosināti grozījumi Likuma 36.pantā un attiecīgi arī šeit veikti precizējumi, kā arī ir ierosināti papildus grozījumi svītrot terminu rupja neuzmanība; - izteikt 44.panta otrās daļas 6.punktu jaunā redakcijā, jo Likums tiek papildināts ar 50.1pantu; - aizstāt 44.panta trešās daļas 2.punktā vārdus negadījumu izraisījušā ar vārdiem negadījumā zaudējumu nodarījušā; - aizstāt 47.pantā vārdu četri ar vārdu divi, jo prakse liecina par to, ka nav nepieciešami kopā pieci Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja valdes locekļi, lai īstenotu Likumā paredzētās Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja funkcijas; - izteikt 50.pantu jaunā redakcijā atbilstoši Direktīvas 2005/14/EK prasībām par informācijas centra funkcijām, lai
atvieglotu cietušajiem, viņu apdrošinātājiem vai pārstāvjiem, kā arī citām
CSNg iesaistītajām personām savlaicīgu piekļūšanu pamatdatiem, kas
nepieciešami prasījumu kārtošanai; - iekļaut jaunu 50.1pantu
atbilstoši Direktīvas 2005/14/EK prasībām par apdrošinājuma
ņēmēja tiesībām pieprasīt ziņojumu par savu apdrošināšanas vēsturi par pēdējiem 5 gadiem; - izteikt 51.panta trešo daļu jaunā redakcijā, lai paredzētu no Garantijas fonda (GF) segt arī izdevumus, kas radušies, veicot no GF izmaksāto apdrošināšanas atlīdzību atgūšanu regresa kārtībā, kā arī izdevumus, kas radušies, nodrošinot GF līdzekļu glabāšanu; - izteikt 51.panta piekto daļu jaunā redakcijā, lai noregulētu zaudējumu atlīdzību no GF, ja starp apdrošinātājiem rodas strīds par apdrošināšanas atlīdzības izmaksas pienākumu, kad zaudējumus trešajai personai nodarījušas vairākas personas, to skaitā transportlīdzekļu vadītāji, un trīs mēnešu laikā no pieteikuma par apdrošināšanas gadījumu iesniegšanas brīža nav iespējams noteikt katra transportlīdzekļa vadītāja atbildības pakāpi; - papildināt 51.panta sesto daļu ar 6.punktu, lai iekļautu jaunu tiesību normu par GF līdzekļu ieguldīšanu un glabāšanu; - papildināt ar jaunu 51.1pantu, lai iekļautu jaunas tiesību normas par GF līdzekļu ieguldīšanu un glabāšanu, kā arī par institūcijām, kas drīkst veikt GF līdzekļu pārvaldi; - papildināt 53.panta trešo daļu ar vārdiem bez samaksas pirms vārdiem izziņu par ceļu satiksmes negadījumu, jo tiek svītrots Likuma 38.panta otrās daļas 3.punkts; - izteikt jaunā redakcijā 57.panta pirmo daļu, lai precizētu, kas ir parakstītā apdrošināšanas prēmija, no kuras veicami atskaitījumi, jo par to praksē ir dažāda izpratne; - izteikt 58.panta pirmo un otro daļu jaunā redakcijā. Tā kā tiek izdarītas izmaiņas Likuma 59.pantā, nepieciešams precizēt arī Likuma 58.pantu; - izteikt 59.panta nosaukumu un 59.panta pirmo, otro, trešo un piekto daļu jaunā redakcijā, vienlaikus papildinot ar jaunu sesto daļu, lai noteiktu apdrošinātāja un Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja tiesības civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas informācijas sistēmā. Likuma 59.pants spēkā esošajā redakcijā nosaka tikai apdrošinātāju tiesības un pienākumus, neparedzot Transportlīdzekļu apdrošinātāja biroja tiesības un pienākumus atlīdzību lietu administrēšanā. Vienlaikus tiek paredzēts, ka pirms apdrošināšanas līguma slēgšanas apdrošinātājam ir tiesības saņemt no informācijas sistēmas datus, kas nepieciešami apdrošināšanas līguma noslēgšanai un apdrošināšanas prēmijas apmēra noteikšanai, tai skaitā datus par iepriekšējo apdrošināšanas līgumu darbības laikā veikto apdrošināšanas atlīdzības izmaksu skaitu, normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā konstatēto to gadījumu skaitu, kad transportlīdzeklis vadīts, izdarot administratīvus pārkāpumus, par kuriem reģistrē pārkāpumu uzskaites punktus, un noziedzīgus nodarījumus pret satiksmes drošību; - papildināt pārejas noteikumus ar 13.punktu, jo Latvijai ir nepieciešams ieviest pārejas periodu paaugstināto apdrošinātāja atbildības limitu ieviešanai; - papildināt pārejas noteikumus ar 14.punktu, lai noteiktu, ka Likuma 17.panta sestās daļas 1.punkts stājas spēkā ar 2008.gada 1.jūniju un ka līdz 2008.gada 31.maijam apdrošinātājs izsniedz saskaņotā paziņojuma veidlapas apdrošinājuma ņēmējam, noslēdzot standartlīgumu, kā arī pēc apdrošinājuma ņēmēja pieprasījuma, ja tas uzrāda ar šo apdrošinātāju noslēgtu apdrošināšanas līgumu,; - izteikt informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām jaunā redakcijā, lai ietvertu atsauci uz Direktīvas 2005/14/EK prasībām. Noteikt, ka grozījumi Likumā stājas spēkā ar 2007.gada 1.jūniju, jo Direktīva 2005/14/EK dalībvalstīm jāievieš vēlāk ais līdz 2007.gada 11.jūnijam. |
II. Kāda
var būt tiesību akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Tiesību akta projekts paredz sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas sfēras sakārtošanu atbilstoši ES prasībām, kas attiecas uz brīvu pakalpojumu kustību. |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Tiesību akta projekts paredz apdrošinātāju atbildības limitu paaugstināšanu, tādējādi nodrošinot CSNg cietušajām personām pilnīgāku zaudējumu kompensāciju. Ja apdrošinātāju atbildības limitu straujais pieaugums neizsauks apdrošināšanas atlīdzību apmēra ievērojamu palielināšanos un ekonomiskā situācija Latvijā strauji nemainīsies, tad sākuma periodā nav paredzama apdrošināšanas prēmiju apmēra palielināšanās. |
4. Ietekme uz vidi |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Piezīmes |
||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
3. Finansiālā ietekme |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
4.Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||
Kādi normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā tiesību aktu projektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Nepieciešams izdarīt grozījumus Ministru kabineta 2005.gada 22.marta noteikumos Nr.195 Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas garantijas fonda izveidošanas, uzkrāšanas un administrēšanas kārtība. Ministru kabineta noteikumu grozījumu projekts vēl nav izstrādāts. |
|
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts |
||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Tiesību akta projekts atbilst šādām Eiropas Savienības direktīvām: Eiropas Padomes 1972. gada 24. aprīļa direktīvai 72/166/EEK par dalībvalstu tiesību aktu tuvināšanu attiecībā uz civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu saistībā ar mehānisko transportlīdzekļu izmantošanu un attiecībā uz kontroli saistībā ar pienākumu apdrošināt šādu atbildību, Eiropas Padomes 1983. gada 30. decembra Otrajai Direktīvai 84/5/EEK par dalībvalstu tiesību aktu tuvināšanu attiecībā uz transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu, Eiropas Padomes 1990. gada 14. maija Trešajai Direktīvai 90/232/EEK par dalībvalstu tiesību aktu tuvināšanu attiecībā uz transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligāto apdrošināšanu, Eiropas Padomes 1992. gada 18. jūnija Direktīvai 92/49/EEK par normatīvo un administratīvo aktu koordinēšanu attiecībā uz tiešo apdrošināšanu, kas nav dzīvības apdrošināšana, ar kuru groza Direktīvu 73/239/EEK un Direktīvu 88/357/EEK (Trešā nedzīvības apdrošināšanas direktīva), Eiropas Parlamenta un Padomes 2000. gada 16. maija Direktīvai 2000/26/EK par dalībvalstu tiesību aktu tuvināšanu attiecībā uz transportlīdzekļu lietošanas civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu, ar kuru tiek grozītas Padomes Direktīvas 73/239/EEK un 88/357/EEK (Ceturtā direktīva par mehānisko transportlīdzekļu apdrošināšanu) un 2005/14/EK prasībām, kā arī 1956. gada 19. maija Konvencijai par kravu starptautisko autopārvadājuma līgumu (CMR), kurai Latvija ir pievienojusies 1993. gadā. Atbilst šādu Komisijas lēmumu prasībām: Komisijas 2003. gada 28.jūlija lēmums 2003/564/EK, par to, kā Padomes Direktīvu 72/166/EEK piemērot attiecībā uz transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas kontroli; Komisijas 2005.gada 29.novembra lēmums 2005/849/EK, par Padomes Direktīvas 72/166/EEK piemērošanu attiecībā uz civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu saistībā ar mehānisko transportlīdzekļu izmantošanu. |
|
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Tiesību akta projekts atbilst ANO Eiropas Ekonomiskās komisijas Sauszemes transporta apakškomisijas Rekomendācijas Nr. 5 un 1999. gada 3. jūnija Zaļās kartes sistēmas Biroju Padomes konstitūcijas prasībām. |
|
3. Atbilstības izvērtējuma tabula |
|
Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
1) Eiropas Padomes 1972. gada 24. aprīļa direktīva 72/166/EEK par dalībvalstu tiesību aktu tuvināšanu attiecībā uz civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu saistībā ar mehānisko transportlīdzekļu izmantošanu un attiecībā uz kontroli saistībā ar pienākumu apdrošināt šādu atbildību, Official Journal L 103/1 02/05/1972; 2) Komisijas 2003. gada 28.jūlija lēmums
2003/564/EK, par to, kā Padomes Direktīvu 72/166/EEK piemērot attiecībā uz
transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas
kontroli, Official Journal
L
192: 3) Komisijas 2005.gada 29.novembra lēmums 2005/849/EK, par Padomes Direktīvas 72/166/EEK piemērošanu attiecībā uz civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu saistībā ar mehānisko transportlīdzekļu izmantošanu, Official Journal L315/16; 4) Eiropas Padomes 1983. gada 30. decembra Otrā Direktīva 84/5/EEK par dalībvalstu tiesību aktu tuvināšanu attiecībā uz transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu, Official Journal L-8/17 11/01/1984; 5) Eiropas Padomes 1990. gada 14. maija Trešā Direktīva 90/232/EEK par dalībvalstu tiesību aktu tuvināšanu attiecībā uz transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligāto apdrošināšanu, Official Journal L 129/33 19/05/1990; 6) Eiropas Padomes 1992. gada 18. jūnija Direktīva 92/49/EEK par normatīvo un administratīvo aktu koordinēšanu attiecībā uz tiešo apdrošināšanu, kas nav dzīvības apdrošināšana, ar kuru groza Direktīvu 73/239/EEK un Direktīvu 88/357/EEK (Trešā nedzīvības apdrošināšanas direktīva), Official Journal L 228 11/08/1992; 7) Eiropas Parlamenta un Padomes 2000. gada 16. maija Direktīva 2000/26/EK par dalībvalstu tiesību aktu tuvināšanu attiecībā uz transportlīdzekļu lietošanas civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu, ar kuru tiek grozītas Padomes Direktīvas 73/239/EEK un 88/357/EEK (Ceturtā direktīva par mehānisko transportlīdzekļu apdrošināšanu), Official Journal L 181, 20/07/2000; 8) Piektā Parlamenta un Padomes 2005. gada 11. maija direktīva Nr. 2005/14/EK, ar ko groza Padomes Direktīvas 72/166/EEK, 84/5/EEK, 88/357/EEK un 90/232/EEK un Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2000/26/EK attiecībā uz civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu saistībā ar mehānisko transportlīdzekļu lietošanu. |
Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|
1. panta 11.punkta a)apakšpunkts |
2005/14/EK 1. panta 1. punkta a)apakšpunkts |
Atbilst |
|
|
1.panta 11.punkta d) apakšpunkts |
2005/14/EK 1.panta 1.punkta b)apakšpunkts |
Atbilst |
|
|
5.panta pirmās daļas 2.punkts |
2005/14/EK 4.panta 4.punkts |
Atbilst |
|
|
5.panta otrā daļa |
2005/14/EK 4.panta 4.punkts |
Atbilst |
|
|
5.panta trešā daļa |
2005/14/EK 4.panta 3.punkts |
Atbilst |
|
|
6.panta pirmā daļa |
72/166/EEK 3.panta 1.punkts |
Atbilst |
|
|
15.panta pirmās daļas 1. un 2.punkts |
2005/14/EK 2.pants |
Atbilst |
|
|
17.panta trešā daļa |
2000/26/EK 4.panta 1.punkts |
Atbilst |
|
|
31.panta trešā daļa |
2005/14/EK 4.panta 4.punkts, 5.panta 1.punkts |
Atbilst |
|
|
31.panta astotā daļa |
2005/14/EK 4.panta 2.punkts |
Atbilst |
|
|
31.panta vienpadsmitā daļa |
2005/14/EK 4.panta 1.punkts |
Atbilst |
|
|
35.panta 2.punkta otrais teikums |
2005/14/EK 2.pants |
Atbilst |
|
|
35.panta 3.punkts |
90/232/EEK 1.pants |
Atbilst |
|
|
44.panta otrās daļas 6.punkts |
2005/14/EK 4.panta 4.punkts |
Atbilst |
|
|
50.pants |
2005/14/EK 4.panta 5.punkts, 5.panta 4.punkts |
Atbilst |
|
|
50.1 pants |
2005/14/EK 4.panta 4.punkts |
Atbilst |
|
|
Pārejas noteikumi |
|
|
|
|
13.punkts |
2005/14/EK 2.pants |
Atbilst |
|
|
Grozījumi stājas spēkā 2007.gada 1.jūnijā |
2005/14/EK 6.pants |
Atbilst |
|
|
4. Cita informācija |
Direktīvas 2005/14/EK 4. panta 4. punkts, ar kuru direktīva 90/232/EEK tiek papildināta ar jaunu 4. e pantu, izriet no spēkā esošā Likuma 39.panta. |
|||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu |
||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Notikušas konsultācijas ar biedrību Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs un tās biedriem. |
|||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Tiesību akta projekta izstrādē tika izvērtēti un ņemti vērā: 1) biedrības Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs un tās biedru iesniegtie priekšlikumi; 2) biedrības Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs konsultatīvās padomes locekļu iesniegtie priekšlikumi, papildinājumi un iebildumi. Biedrība Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs un tās biedri, kā arī biedrības Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs konsultatīvā padome atbalsta tiesību akta projekta tālāku virzību. |
|||
3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Biedrība Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs: 1) piedalījās Eiropas Komisijas 2006.gada 28.septembrī rīkotajā sanāksmē par Direktīvas 2005/14/EK prasību ieviešanu; 2) piedalījās Zaļās kartes sistēmas Biroju padomes rīkotajās Ģenerālajās asamblejās, kurās skatīti jautājumi par Direktīvas 2005/14/EK prasību ieviešanu; 3) konsultējās ar Zaļās kartes sistēmas birojiem par atsevišķiem jautājumiem saistībā ar Direktīvas 2005/14/EK prasību ieviešanu. |
|||
4. Cita informācija |
- |
|||
VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Netiek radītas jaunas valsts institūcijas. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Tiesību akts tiks publicēts Latvijas Vēstnesī. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Ja indivīda tiesības tiks aizskartas ar tiesību aktu, viņš savas tiesības varēs aizstāvēt tiesā. |
4. Cita informācija |
- |
Finanšu ministrs O.Spurdziņš
Finanšu ministrs |
Valsts sekretāre |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
O.Spurdziņš |
I.Krūmane |
E.Strazdiņa |
M.Radeiko |
D.Aleksandrova |
03.05.2007. 11:15
3837
D.Aleksandrova
7083859, Dana.Aleksandrova@fm.gov.lv