Latvijas Republikas
9.Saeimas Prezidijam
2007.gada 10.maijā
Nr._____________
Saskaņā ar Saeimas kārtības ruļļa 79.pantu iesniedzam likumprojektu "Par kompensācijām īrniekiem, kuri lietojuši dzīvojamās telpas denacionalizētā vai likumīgajam īpašniekam atdotā dzīvojamā mājā līdz īpašuma tiesību atjaunošanai bijušajiem īpašniekiem vai viņu mantiniekiem.
Pielikumā:
1. Likumprojekts (uz 2 lp.).
2. Anotācija (uz 3 lp.).
9. Saeimas deputāti:
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
Likumprojekts
Likums Par kompensācijām īrniekiem, kuri
lietojuši dzīvojamās telpas denacionalizētā vai likumīgajam īpašniekam atdotā
dzīvojamā mājā līdz īpašuma tiesību atjaunošanai bijušajiem īpašniekiem vai
viņu mantiniekiem
1.pants. Likuma mērķis
Šis likums nosaka
kārtību, kādā īrniekiem, kuri
lietojuši dzīvojamās telpas denacionalizētā vai likumīgajam īpašniekam atdotā
dzīvojamā mājā līdz īpašuma tiesību atjaunošanai bijušajiem īpašniekiem vai
viņu mantiniekiem (turpmāk īrnieki),
kompensējams nevienlīdzīgs stāvoklis salīdzinājumā ar personām, kuras ieguvušas
tiesības piedalīties valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizācijā, kā arī
īrnieku tiesību aizsardzību īres līguma izbeigšanas un izlikšanas gadījumā.
2.pants. Likuma subjekts
Par īrnieku šā likuma
izpratnē atzīstama persona, kas lietojusi dzīvojamās telpas denacionalizētā vai likumīgajam īpašniekam
atdotā dzīvojamā mājā līdz īpašuma tiesību atjaunošanai bijušajiem īpašniekiem
vai viņu mantiniekiem, ja šī persona uz šā likuma
spēkā stāšanās brīdi turpina lietot minētās telpas vai ir izlikta no dzīvojamās
telpas likuma Par dzīvojamo
telpu īri 28.2 panta pirmajā daļā, 28.3 panta
pirmajā daļā un 28.4 panta otrajā daļā paredzētajos gadījumos.
3.pants.
Īrnieka statusa piešķiršana
Īrnieka statusu piešķir vietējā pašvaldība, kuras teritorijā atrodas dzīvojamā telpa, kuru lietojusi attiecīga persona.
Pieprasot statusu, persona uzrāda personu apliecinošu dokumentu un iesniedz šādus dokumentus:
1) iesniegumu;
2) dzīvojamās telpas īres līgumu, pašvaldības izziņu par reģistrāciju dzīvesvietā (pierakstu) vai tiesas spriedumu par juridiskā fakta konstatēšanu;
3) tiesas spriedumu par izlikšanu, ja persona ir izlikta no
dzīvojamās telpas.
Pašvaldība
pieņem lēmumu par īrnieka statusa piešķiršanu triju mēnešu laikā no visu
dokumentu iesniegšanas.
4.pants. Kompensācijas aprēķināšana
Vietējā pašvaldība triju mēnešu laikā no statusa
piešķiršanas dienas aprēķina īrniekam izmaksājamās kompensācijas apmēru.
Īrnieks iesniedz kompensācijas aprēķināšanai nepieciešamos dokumentus.
Kompensācijas apmēru veido:
1)
īrētās dzīvojamās telpas tirgus vērtība īrnieka statusa piešķiršanas brīdī;
2) starpība starp pašvaldībai piederošo dzīvojamo telpu īres maksu un faktisko īres
maksu vai likuma Par dzīvojamo telpu īri pārejas noteikumu 4.punktā minēto
īres maksu, ja faktiskā īres maksa to pārsniedz.
Ja īrniekam piešķirta palīdzība, kas tika
sniegta saskaņā ar likumu Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā, kompensācijas apmērs proporcionāli samazināms.
5.pants. Kompensācija
izmaksa
Kompensācija
izmaksājama Ministru kabineta noteiktajā kārtībā no valsts budžeta vienādās
daļās katru mēnesi desmit gadu laikā no kompensācijas aprēķināšanas brīža.
Ja
īrnieks iegūst īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, pēc viņa pieprasījuma
kompensācija izmaksājama avansā, pārskaitot to uz nekustamā īpašuma
atsavinātāja kontu kredītiestādē.
Pēc
kompensācijas izmaksas īrnieks zaudē savu statusu.
6.pants. Pašvaldības
kompetence īrnieku tiesību aizsardzības jomā
Pēc
īrnieka statusa piešķiršanas vietējā pašvaldība pārņem viņa no dzīvojamās
telpas īres attiecībām izrietošās tiesības un pienākumus attiecībā uz īres
maksas apmēra noteikšanu un īres maksas samaksu, kā arī iegūst tiesības
pārstāvēt īrnieku tiesā.
Pašvaldība
izdod saistošos noteikumus par kārtību, kādā īrnieks apmaksa īres maksas daļu.
Pārējo daļu apmaksa pašvaldība no sava budžeta. Valsts Ministru kabineta
noteiktajā kārtībā sedz ne mazāk kā pusi no pašvaldību izmaksām, kas paredzētas
īres maksas dzēšanai.
7.pants.
Valsts nodrošinātā juridiskā palīdzība
Īrniekam ir tiesības Valsts nodrošinātās juridiskās
palīdzības likumā noteiktajā kārtībā saņemt bezmaksas juridisko palīdzību
civillietās, kas saistītās ar dzīvojamās telpas īres tiesiskajām attiecībām.
Likums stājas spēkā 2008.gada 1.janvārī
9. Saeimas deputāti:
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
ANOTĀCIJA
likumprojektam
Par
kompensācijām īrniekiem, kuri lietojuši dzīvojamās telpas denacionalizētā vai
likumīgajam īpašniekam atdotā dzīvojamā mājā līdz īpašuma tiesību atjaunošanai
bijušajiem īpašniekiem vai viņu mantiniekiem
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
||||||||||
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Latvijā lai kā no 1992. līdz 2002.gadam denacionalizēja 10 321 dzīvojamo
māju ar 78 046 dzīvokļiem (kopumā tie veido 3,6 miljonus kvadrātmetru) jeb 8%
no valsts kopējā mājokļu skaita. Denacionalizētajos namos
dzīvo aptuveni 3% no Latvijas iedzīvotājiem. Šie iedzīvotāji nevarēja iegūt
savā īpašumā mājokli privatizācijas kārtībā. Kopš šī
gada 1.janvāra ir atcelti arī īres maksas griesti. Tā rezultātā īres maksa
denacionalizētajos namos vidēji ir uzlēkusi līdz pat 1,503 latiem par kvadrātmetru
un lielai daļai ģimeņu tas nav pa kabatai. |
|
|||||||||
2. Normatīvā
akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz
kompensēt īrniekiem, kuri
lietojuši dzīvojamās telpas denacionalizētā vai likumīgajam īpašniekam atdotā
dzīvojamā mājā līdz īpašuma tiesību atjaunošanai bijušajiem īpašniekiem vai
viņu mantiniekiem, nevienlīdzīgu stāvokli
salīdzinājumā ar personām, kuras ieguvušas tiesības piedalīties valsts un
pašvaldību dzīvojamo māju privatizācijā, kā arī nosaka īrnieku tiesību
aizsardzību īres līguma izbeigšanas un izlikšanas gadījumā |
|
|||||||||
3. Cita
informācija |
Nav |
|
|||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības attīstību |
|
||||||||||
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Nav ietekmes |
|
|||||||||
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Nav ietekmes |
|
|||||||||
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Likumprojekts veicinās sociālo stabilitāti, jo rada priekšnoteikumus
īrnieku tiesību aizsardzībai. |
|
|||||||||
4. Ietekme uz
vidi |
Nav ietekmes |
|
|||||||||
5. Cita
informācija |
- |
|
|||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību
budžetiem |
|||||||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||||
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
- |
- |
- |
- |
- |
||||||
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos |
- |
- |
- |
- |
- |
||||||
3. Finansiālā ietekme |
- |
- |
- |
- |
- |
||||||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
- |
- |
- |
- |
- |
||||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
Detalizēto aprēķinu
veikšanai ir nepieciešama papildus informācija |
||||||||||
6. Cita
informācija |
- |
||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||||||
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod |
Jāizdod Ministru kabineta noteikumi par kompensācijas izmaksas kārtību un
kārtību, kādā valsts sedz pašvaldību
izmaksām, kas paredzētas īres maksas dzēšanai |
|
|||||||||
2. Cita
informācija |
- |
|
|||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
||||||||||
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||
2. Saistības
pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|
|||||||||
3. Saistības,
kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|
|||||||||
4. Atbilstības
izvērtējums 1.tabula |
|
||||||||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
- |
|
|||||||||
2.tabula |
|
||||||||||
Latvijas
normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības
normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
|||||||
5. Cita
informācija |
- |
|
|||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām
nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Notikušas konsultācijas ar
Latvijas māju īrnieku asociāciju (LMIA) |
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nevalstiskā organizācija
atbalsta likumprojektu |
3. Kādi
sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas
viedoklis |
- |
4.
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
- |
5. Cita
informācija |
- |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai
tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
- |
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Saskaņā ar likumu Par likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta un
Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās
kārtību un spēkā esamību normatīvais akts tiks publicēts oficiālajā preses
izdevumā Latvijas Vēstnesis un Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
Kabineta Ziņotājs. |
3. Kā indivīds
var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības |
4. Cita
informācija |
- |