Izdarīt Notariāta likumā
(Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1993, 26./27.nr.;
Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1996, 15.nr.; 2002,
23.nr.; 2003, 14.nr.; 2004, 23.nr.; Latvijas Vēstnesis, 2002, 84.nr.) šādus
grozījumus:
1. Izslēgt
9.panta 5.punkta ''c'' apakšpunktā vārdus "pagasttiesas vai".
2. Izteikt
10.pantu šādā redakcijā:
"10.
Par zvērinātiem notāriem nevar būt personas:
1) kuras neatbilst šā likuma 9.panta prasībām;
2) kuras tiesa atzinusi par maksātnespējīgiem
parādniekiem;
3) kuras
kriminālprocesā par tīša noziedzīga nodarījuma izdarīšanu atzītas par aizdomās
turētajiem vai apsūdzētajiem;
4) pret
kurām kriminālprocess par tīša noziedzīga nodarījuma izdarīšanu izbeigts uz
nereabilitējoša pamata;
5) kuras
sodītas par tīša noziedzīga nodarījuma izdarīšanu neatkarīgi no sodāmības
dzēšanas vai noņemšanas;
6) kurām
atņemtas tiesības ieņemt zvērināta notāra amatu ar tiesas spriedumu kriminālprocesā;
7) kuras
agrāk izdarījušas tīšu noziedzīgu nodarījumu, bet no soda izciešanas
atbrīvotas;
8) kuras izslēgtas
no zvērinātu advokātu vai viņu palīgu skaita, atlaistas no prokurora amata vai
atceltas no zvērināta tiesu izpildītāja, viņa palīga amata, zvērināta notāra, viņa
palīga amata vai tiesneša amata;
9) pār kurām
nodibināta aizgādnība;
10) kuras darbojas
par zvērinātu advokātu vai viņa palīgu un zvērinātu tiesu izpildītāju vai viņa
palīgu."
3. Izteikt
11.2 panta 2.punktu šādā redakcijā:
"2)
Latvijas Zvērinātu notāru padomei uzrāda atsauksmes par savu profesionālo
darbību un morālajām īpašībām."
4. Izteikt
11.1 panta piekto daļu šādā redakcijā:
"Izvēloties
atbilstošāko zvērināta notāra amata pretendentu (turpmāk pretendents), ņem
vērā zvērināta notāra eksāmenā iegūto vērtējumu un Latvijas zvērinātu notāru
padomes pamatoto atzinumu."
5. Izslēgt
12.pantā vārdus "zvērināta notāra amata".
6. Izteikt
otro nodaļu šādā redakcijā:
"Otrā nodaļa
Zvērinātu notāru eksāmeni
un kvalifikācijas pārbaudes
16. Pretendentam, kurš atbilst šā likuma 9.panta 1., 2., 3.,
4. un 5.punkta prasībām un kuram nepastāv šā likuma 10.panta 2., 3., 4.,
5., 6., 7., 8. un 9.punktā noteiktie ierobežojumi, ir tiesības kārtot zvērinātu
notāru eksāmenu (turpmāk eksāmens).
17. Zvērināts notārs atbilstoši šajā likumā noteiktajām
prasībām kārto šādas zvērinātu notāru kvalifikācijas pārbaudes (turpmāk
kvalifikācijas pārbaude):
1) regulāro kvalifikācijas
pārbaudi ne retāk kā reizi piecos gados, skaitot no amatā iecelšanas dienas vai
iepriekšējās regulārās kvalifikācijas pārbaudes;
2) ārkārtas kvalifikācijas
pārbaudi ja zvērinātam notāram gada laikā no disciplinārsoda piemērošanas ir
atkārtoti piemērots disciplinārsods.
Ņemot vērā zvērināta notāra pamatotu
iesniegumu, tieslietu ministrs var pieņemt lēmumu par regulārās kvalifikācijas
pārbaudes kārtošanas termiņa pagarināšanu uz laiku līdz nākamajai regulārajai
kvalifikācijas pārbaudei, bet ne ilgāk par sešiem mēnešiem.
18. Eksāmenā un kvalifikācijas pārbaudē vērtē zvērināta
notāra darbībā nepieciešamās teorētiskās zināšanas, tai skaitā par normatīvajiem
aktiem, kā arī prasmi piemērot šīs zināšanas praksē, lai veiktu zvērināta
notāra amata pienākumus, ieskaitot aktu sastādīšanu un zvērināta notāra
lietvedības vešanu. Eksāmenā un ārkārtas kvalifikācijas pārbaudē vērtē arī
pretendenta un zvērināta notāra sociālo kompetenci un sociālo intelektu.
19. Eksāmenu un regulāro kvalifikācijas pārbaudi organizē
un nodrošina Latvijas Zvērinātu notāru padome ne retāk kā reizi gadā. Ārkārtas
kvalifikācijas pārbaudi rīko divu mēnešu laikā pēc atkārtotā disciplinārsoda
piemērošanas.
Lēmumu par eksāmena un
kvalifikācijas pārbaudes rīkošanu un tās norises dienu pieņem tieslietu
ministrs pēc savas iniciatīvas vai pēc Latvijas Zvērinātu notāru padomes
priekšlikuma.
20. Kvalifikācijas pārbaudes kārtošanai nepieciešamie
izdevumi daļēji tiek segti no valsts budžeta Ministru kabineta noteiktajā
kārtībā un apjomā. Eksāmena kārtošana notiek par maksu. Maksas apmēru un
maksāšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
Eksāmena un kvalifikācijas
pārbaudes kārtību, jomas, kurās tiek pārbaudītas pretendenta un zvērināta
notāra zināšanas un prasmes, un to vērtēšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
21. Eksāmena un kvalifikācijas pārbaudes programmu un
jautājumus apstiprina tieslietu ministrs pēc Latvijas Zvērinātu notāru padomes
priekšlikuma.
Pretendenta un zvērināta notāra
zināšanas un prasmes pārbauda eksāmenu komisija. Eksāmenu komisijas sastāvu
apstiprina tieslietu ministrs pēc savas iniciatīvas vai pēc Latvijas Zvērinātu
notāru padomes priekšlikuma. Eksāmenu komisijas sastāvā iekļauj Tieslietu
ministrijas pārstāvjus, zemesgrāmatu nodaļu tiesnešus, apgabaltiesu tiesnešus,
augstskolu akadēmiskā personāla pārstāvjus un zvērinātus notārus. Eksāmenu
komisijas sastāvā iekļauj arī personāla atlases speciālistu.
Personāla atlases speciālists
vērtē pretendenta un zvērināta notāra sociālo kompetenci un sociālo intelektu.
22. Lēmumu par eksāmena vai kvalifikācijas pārbaudes
rezultātiem pieņem eksāmenu komisija.
Eksāmenu komisijas lēmumu par
eksāmena rezultātiem mēneša laikā no eksāmena kārtošanas dienas pretendents var
apstrīdēt, iesniedzot attiecīgu iesniegumu tieslietu ministram. Tieslietu
ministra lēmumu pretendents mēneša laikā var pārsūdzēt Administratīvajā rajona
tiesā. Administratīvās rajona tiesas lēmums nav pārsūdzams.
Pretendents, kurš nenokārto
eksāmenu, ir tiesīgs to kārtot atkārtoti ne ātrāk kā pēc sešiem mēnešiem,
skaitot no eksāmena kārtošanas dienas.
Pretendentam ir tiesības
pieteikties uz zvērināta notāra amatu ne vēlāk kā triju gadu laikā pēc eksāmena
nokārtošanas.
23. Eksāmenu komisijas lēmumu par kvalifikācijas
pārbaudes rezultātiem iesniedz apstiprināšanai tieslietu ministram. Tieslietu
ministrs eksāmenu komisijas lēmumu apstiprina septiņu dienu laikā no lēmuma saņemšanas
dienas. Eksāmenu komisijas lēmums stājas spēkā ar dienu, kad tieslietu ministrs
to ir apstiprinājis. Konstatējot kvalifikācijas pārbaudes kārtības pārkāpumus,
tieslietu ministrs neapstiprina eksāmenu komisijas lēmumu, bet nekavējoties
pieņem lēmumu par jaunas kvalifikācijas pārbaudes rīkošanu un tās norises
dienu, kas nevar būt vēlāk kā mēneša laikā.
Zvērināts notārs, kurš nenokārto regulāro
kvalifikācijas pārbaudi, kārto atkārtotu regulāro kvalifikācijas pārbaudi ne
vēlāk kā sešu mēnešu laikā, skaitot no regulārās kvalifikācijas pārbaudes
rezultātu apstiprināšanas dienas, bet, ja šajā laikā tieslietu ministrs
nepieņem lēmumu par regulārās kvalifikācijas pārbaudes rīkošanu, nākamajā
regulārās kvalifikācijas pārbaudes rīkošanas reizē.
Ja zvērināts notārs nav nokārtojis
ārkārtas kvalifikācijas pārbaudi vai atkārtotu regulāro kvalifikācijas
pārbaudi, tieslietu ministrs zvērinātu notāru atceļ no amata."
7. Izteikt
27.1 pantu šādā redakcijā:
"27.1 Zvērinātam
notāram ir pienākums nekavējoties paziņot Latvijas Zvērinātu notāru padomei par
apdrošināšanas līguma noslēgšanu, kā arī par visiem grozījumiem noslēgtajā
apdrošināšanas līgumā, par apdrošināšanas gadījuma iestāšanos, līguma darbības
apturēšanu vai izbeigšanu."
8. Izteikt
28.pantu šādā redakcijā:
"28. Latvijas Zvērinātu notāru padome raugās, lai
apdrošināšanas līgums būtu spēkā nepārtraukti, kā arī uzrauga apdrošināšanas
maksājumu savlaicīgu izdarīšanu. Zvērinātam notāram ir pienākums septiņu dienu
laikā pēc termiņa, kurā izdarāms apdrošināšanas prēmijas maksājums, iesniegt
Latvijas Zvērinātu notāru padomei maksājuma uzdevuma kopiju.
Ja apdrošināšanas līguma darbība
ir apturēta vai līgums neatbilst šā likuma vai Ministru kabineta
apstiprinātajiem obligātajiem līguma noteikumiem, vai līgums izbeigts,
zvērināts notārs atstādināms vai atceļams no amata."
9. Izslēgt
31. un 32.pantu.
10. Izteikt
35.pantu šādā redakcijā:
"35. Zvērināta notāra darba
laiks ir astoņas stundas dienā ne mazāk kā piecas dienas nedēļā. Zvērināts
notārs nodrošina savas prakses vietas pieejamību visu darba laiku.
Zvērināts notārs personīgi pieņem
klientus savā prakses vietā ne mazāk kā piecas stundas darba dienā.
Pēc vienošanās ar klientu
zvērināts notārs var izpildīt amata pienākumus arī ārpus darba laika."
11. Izteikt
43.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"Sākot
pildīt amata pienākumus, zvērināts notārs saņem zvērināta notāra amata
apliecību un amata zīmi. Zvērinātu notāru amata apliecības un amata zīmes
paraugus, to izsniegšanas un anulēšanas kārtību nosaka Ministru kabinets."
12. Izteikt
45.pantu šādā redakcijā:
"45. Zvērinātam notāram jāved:
1) reģistri visu viņa taisīto
aktu un apliecinājumu ierakstīšanai;
2) notariālo aktu grāmata;
3) glabājumu grāmata;
4) vekseļu protesta aktu grāmata;
5) to personu alfabētiskais
rādītājs, kuru vārdā izpildīta notariālā darbība.
Šā panta pirmās daļas 1.punktā
paredzētais reģistrs un 5.punktā paredzētais alfabētiskais rādītājs tiek
vests elektroniskā veidā.
Šā panta pirmās daļas 1.punktā
paredzētais reģistrs, vedot to elektroniskā veidā, ik mēnesi tiek izdrukāts un
saglabāts papīra formā. Gada beigās ar papīra formā saglabāto reģistru rīkojas
šā likuma 47. un 53.pantā noteiktajā kārtībā. Elektroniskajam reģistram un tā
papīra formā izdrukātajai versijai ir vienāds juridiskais spēks.
Zvērināts notārs izmanto šā
likuma 45.1 pantā noteikto reģistru."
13. Papildināt
likumu ar 45.1 pantu šādā redakcijā:
"45.1 Latvijas
Zvērinātu notāru padomē Ministru kabineta noteiktajā kārtībā tiek vests to
personu reģistrs, kurām atsauktas pilnvaras."
14. Izteikt
53.panta pirmās daļas pirmo teikumu šādā redakcijā:
"Aktu grāmata iesienama un
apliecināma šā likuma 47.pantā noteiktajā kārtībā."
15. Izteikt
57.pantu šādā redakcijā:
"57. Šā
likuma 45.1 pantā paredzētajā reģistrā jāatzīmē pilnvarnieka un
pilnvarotāja uzvārds un vārds, ziņas par atsaukto pilnvarojumu, zvērināts
notārs, kas publicējis sludinājumu, oficiālais laikraksts, kurā ievietots
sludinājums par pilnvarojuma atsaukšanu, minot laikraksta nosaukumu, gadu,
dienu, mēnesi un numuru."
16. Izteikt
64.pantu šādā redakcijā:
"64. Noteikumus par zvērinātu notāru reģistru un grāmatu
formu un to vešanas kārtību un par mantojuma reģistra un mantojuma lietu vešanu
izdod Ministru kabinets."
17. Papildināt
75.pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:
"Taisot aktus un
apliecinājumus, saskaņā ar kuriem zvērinātam notāram jāpārbauda personu
identitāte, zvērināts notārs akta vai
apliecinājuma izdarīšanas dienā pārbauda personas datus Iedzīvotāju reģistrā
un Nederīgo dokumentu reģistrā un izdara par to atzīmi aktā vai
apliecinājumā."
18. 76.pantā:
papildināt
pirmās daļas pirmo teikumu aiz vārdiem "pēc pases" ar vārdiem "vai
personas apliecības";
izteikt
pirmās daļas otro teikumu šādā redakcijā:
"Ja minētā persona nevar
šādu dokumentu uzrādīt, zvērināts notārs noskaidro tās identitāti pēc citiem
ticamiem dokumentiem, ja nepieciešams, papildinot trūkstošās ziņas pēc divu
liecinieku liecībām."
19. 80.pantā:
izteikt
3.punktu šādā redakcijā:
"3) Latvijas
Zvērinātu notāru padomei atbilstoši šā likuma 230.pantā noteiktajai
kompetencei;";
papildināt pirmo daļu ar 4.punktu
šādā redakcijā:
"4) šajā likumā
noteiktajos gadījumos.";
aizstāt
trešajā daļā vārdus "ierosināta krimināllieta" ar vārdiem "uzsākts
kriminālprocess".
20. Izteikt
83.panta trešo daļu šādā redakcijā:
"Ja pārstāvības tiesības
izriet no ieraksta Komercreģistrā vai citā publiskā reģistrā, zvērināts notārs
tās pārbauda, salīdzinot ar ziņām reģistrā ne ātrāk kā 15 dienas pirms
notariālā akta taisīšanas vai arī reģistra izrakstā, kuru ne ātrāk kā 15 dienas
pirms notariālā akta taisīšanas apliecinājusi attiecīgā reģistra iestāde.
Ārvalstu reģistriem piemērojams 30 dienu termiņš. Zvērināts notārs aktā norāda
datumu, kad pārbaudījis ziņas, vai izraksta apliecināšanas datumu."
21. Izteikt
87.2 pantu šādā redakcijā:
"87.2 Zvērināts notārs
paskaidro akta dalībniekiem par darījumam nepieciešamajām tiesu vai iestāžu
atļaujām un apstiprinājumiem un par likumiskajām pirmpirkuma tiesībām, kas
norādāms aktā.
Apliecinot tiesisku darījumu,
kura priekšmets ir zemesgrāmatā ierakstītas vai ierakstāmas tiesības, zvērināts
notārs akta taisīšanas dienā pārbauda datus zemesgrāmatā."
22. Izteikt 87.3 pantu šādā redakcijā:
"87.3 Zvērināts notārs nedrīkst
taisīt notariālos aktus, kuri aizliegti ar likumu vai kuru saturs ir
acīmredzamā pretrunā ar likumiem, kas aizsargā pārvaldes kārtību, sabiedrības
tikumību vai personas godu.
Ja zvērinātam notāram rodas
šaubas par darījuma atsevišķu noteikumu spēku, viņam tas jādara zināms
notariālā akta dalībniekiem un par to jānorāda notariālajā aktā.
Ja zvērinātam notāram rodas
šaubas par darījuma atbilstību likumam vai dalībnieku patiesajai gribai, viņam
šīs šaubas jāapspriež ar darījuma dalībniekiem. Ja darījuma dalībnieki tomēr
pastāv uz akta taisīšanu, zvērinātam notāram aktā jāieraksta gan savi
paskaidrojumi, gan darījuma dalībnieku šajā sakarā sniegtie paskaidrojumi."
23. Izslēgt
115.panta otro daļu.
24. Izteikt
116.pantu šādā redakcijā:
"116. Dokumenti, uz kuriem apliecināts tikai parakstu īstums,
atzīstami par privātiem dokumentiem, un tas atzīmējams apliecinājumā.
Parakstu īstumu nedrīkst
apliecināt uz dokumentiem, kuru saturs ir acīmredzamā pretrunā ar likumiem, kas
aizsargā pārvaldes kārtību, sabiedrības
tikumību vai personas godu.
Ja dokumentu iesnieguši
apliecinājuma dalībnieki, tad zvērināts notārs iepazīstas ar dokumenta saturu
tikai tiktāl, ciktāl tas nepieciešams šā panta otrajā daļā minēto apstākļu
konstatēšanai. Par dokumenta saturu zvērināts notārs neatbild, un tas
atzīmējams apliecinājumā.
Ja dokumentu sastādījis zvērināts
notārs, viņam ir arī šā likuma 87.1 pantā noteiktie pienākumi."
25. Aizstāt
139.7 pantā vārdu "krimināllietās" ar vārdu "kriminālprocesos".
26. Izteikt
143.pantu šādā redakcijā:
"143. Glabājumā saņemto naudu zvērināts notārs iemaksā
kredītiestādē, kas ir tiesīga sniegt finanšu pakalpojumus Latvijas Republikā."
27. Aizstāt
147.panta 5.punktā vārdu "trīs" ar vārdu "divus".
28. Papildināt
151.panta pirmo teikumu aiz vārdiem "paredzētajos gadījumos" ar
vārdiem "un gadījumos".
29. 152.pantā:
aizstāt
vārdu "materiālā" ar vārdu "civiltiesiskā";
aizstāt
vārdu "materiāli" ar vārdu "civiltiesiski".
30. Papildināt
154.pantu ar otro un trešo daļu šādā redakcijā:
"Tieslietu
ministrs var atbrīvot no amata zvērināta notāra palīgu:
1) pēc
paša lūguma;
2) kuru
tiesa atzinusi par maksātnespējīgu parādnieku;
3) pret
kuru kriminālprocess par tīša noziedzīga nodarījuma izdarīšanu izbeigts uz
nereabilitējoša pamata;
4) kurš
sodīts par tīša noziedzīga nodarījuma izdarīšanu neatkarīgi no sodāmības
dzēšanas vai noņemšanas;
5) kurš
agrāk izdarījis tīšu noziedzīgu nodarījumu, bet no soda izciešanas atbrīvots;
6) pār
kuru nodibināta aizgādnība;
7) ja
zvērināta notāra palīgs izbeidz darba tiesiskās attiecības ar zvērinātu notāru,
pēc kura priekšlikuma viņš ir apstiprināts amatā.
Zvērinātam
notāram, kurš izbeidz darba tiesiskās attiecības ar zvērināta notāra palīgu, ir
pienākums ne vēlāk kā vienu nedēļu pirms darba tiesisko attiecību izbeigšanas
par to rakstveidā paziņot tieslietu ministram. Ja darba tiesiskās attiecības ar zvērināta notāra palīgu
tiek izbeigtas nekavējoties, zvērināts notārs par to rakstveidā paziņo
tieslietu ministram darba tiesisko attiecību izbeigšanas dienā."
31. Izteikt
163.pantu šādā redakcijā:
"163. Par katru amata darbību (65. un 66.pants) zvērināti
notāri neatkarīgi no valsts nodevām ņem atlīdzību."
32. Papildināt
165.panta pirmo daļu pēc vārda "taksi" ar vārdiem "un tās
noteikšanas kārtību".
33. Izteikt
174.pantu šādā redakcijā:
"174. Atvaļinājumu
zvērinātam notāram piešķir tieslietu ministrs. Zvērināts notārs iesniegumu par
ikgadējā atvaļinājuma piešķiršanu, kas saskaņots ar Latvijas Zvērinātu notāru
padomi, iesniedz tieslietu ministram ne vēlāk kā divas nedēļas pirms
atvaļinājuma sākuma. Zvērinātam notāram ikgadējo atvaļinājumu kārtējā gadā var piešķirt pa
daļām.
Darbnespējas
gadījumos iesniegums iesniedzams tieslietu ministram triju dienu laikā no
darbnespējas sākuma, ja darbnespēja ir paredzama ilgāka par trijām dienām.
Iesniegumu par darbnespēju var iesniegt zvērināts notārs, viņa palīgs vai
Latvijas Zvērinātu notāru padome.
Sevišķi steidzamos gadījumos
zvērināts notārs var izlietot ārkārtas atvaļinājumu, kas nav ilgāks par trijām
dienām, iepriekš neizprasot tieslietu ministra atļauju, taču tad zvērinātam
notāram, tiklīdz iespējams, jāpaziņo, kādēļ un cik ilgi viņš nav pildījis savus
pienākumus. Šādos gadījumos, ja zvērinātam notāram ir palīgs, zvērināta notāra
pienākumus izpilda zvērināta notāra palīgs."
34. Aizstāt
192.pantā vārdus "pagājis gads" ar vārdiem "pagājuši divi gadi".
35. Papildināt
206.pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:
"Ja apgabaltiesas
priekšsēdētājs, iepazīstoties ar sūdzību, konstatē savu tiešu vai netiešu
ieinteresētību lietas iznākumā vai citus apstākļus, kas rada pamatotas šaubas
par viņa objektivitāti, viņš nodod šo sūdzību izskatīšanai citam šīs
apgabaltiesas tiesnesim, bet, ja tas nav iespējams, citas apgabaltiesas
priekšsēdētājam."
36. Izteikt 211.pantu šādā redakcijā:
"211. Tieslietu
ministrs atceļ no amata zvērinātu notāru:
1) kurš
noteiktā laikā nav noslēdzis apdrošināšanas līgumu vai nav iemaksājis kārtējo
apdrošināšanas maksājumu;
2) kurš
noteiktā laikā (13.pants) pēc iecelšanas vai pārcelšanas nav sācis pildīt amata
pienākumus;
3) kurš bez
atļaujas iestājies darbā valsts un pašvaldību institūcijā vai uzņēmumā vai
privātā dienestā (15.pants);
4) kuru tiesa
atzinusi par maksātnespējīgu parādnieku;
5) pret
kuru kriminālprocess par tīša noziedzīga nodarījuma izdarīšanu izbeigts uz
nereabilitējoša pamata;
6) kurš
sodīts par tīša noziedzīga nodarījuma izdarīšanu neatkarīgi no sodāmības
dzēšanas vai noņemšanas;
7) kurš agrāk izdarījis tīšu noziedzīgu nodarījumu, bet no soda
izciešanas atbrīvots;
8) pār kuru
nodibināta aizgādnība;
9) kurš nav
izturējis zvērināta notāra kvalifikācijas pārbaudi;
10) kurš
šajā likumā noteiktajā termiņā nav kārtojis kvalifikācijas pārbaudi."
37. 213.pantā:
papildināt pantu ar 4. un 5.punktu
šādā redakcijā:
"4) konstatēts, ka apdrošināšanas līgumā nav
ietverti Ministru kabineta apstiprinātie obligātie nosacījumi;
5) viņš šajā likumā noteiktajā termiņā nav
nokārtojis regulāro kvalifikācijas pārbaudi un nav pagarināts regulārās
kvalifikācijas pārbaudes kārtošanas termiņš.";
papildināt pantu ar otro daļu
šādā redakcijā:
"Tieslietu ministra lēmuma
par zvērināta notāra atstādināšanu pārsūdzēšana neaptur šā lēmuma izpildi."
38. Izteikt
230.panta 9.punktu šādā redakcijā:
"9) Ministru kabineta
noteiktajā kārtībā reizi pusgadā sniedz tieslietu ministram pārskatu par
zvērinātu notāru veiktajām darbībām;".
39. Aizstāt
308.pantā vārdu "pagasttiesu" ar vārdu "bāriņtiesu".
40. Izteikt 319.pantu šādā redakcijā:
"319. Mantojuma
apliecību paraugus apstiprina Ministru kabinets."
41. Papildināt pārejas
noteikumus ar 9., 10., 11., 12., 13., 14. un 15.punktu šādā redakcijā:
"9. Zvērināti notāri
līdz 2007.gada 31.decembrim pēc zvērinātu notāru apmācību programmas apgūšanas
kārto atestāciju, kas uzskatāma par pirmo kvalifikācijas pārbaudi. Atestācijas
gaitā vērtē:
1) zvērināta notāra darbībā
nepieciešamās teorētiskās zināšanas, tai skaitā par normatīvajiem aktiem;
2) prasmi piemērot šīs
zināšanas praksē, lai veiktu zvērināta notāra amata pienākumus, ieskaitot aktu
sastādīšanu un zvērināta notāra lietvedības vešanu;
3) zvērināta notāra sociālo
kompetenci un sociālo intelektu.
10. Latvijas Zvērinātu
notāru padome organizē zvērinātu notāru apmācības un pārbaudi atbilstoši
tieslietu ministra saskaņotajai zvērinātu notāru apmācību programmai.
11. Atestācijas kārtību
nosaka Ministru kabinets.
12. Zvērinātiem notāriem,
kuri sekmīgi nokārtojuši eksāmenu atbilstoši Ministru kabineta 2005.gada 12.aprīļa
noteikumiem Nr.247 "Noteikumi par zvērinātu notāru eksāmena nokārtošanai
nepieciešamo minimālo zināšanu apjomu un maksu par zvērinātu notāru eksāmenu",
atestācijā tiek vērtēta tikai sociālā kompetence un sociālais intelekts.
13. Lēmumu par atestācijas
rezultātiem pieņem tieslietu ministra apstiprināta eksāmenu komisija, kuras
sastāvā iekļauj Tieslietu ministrijas pārstāvjus, zemesgrāmatu nodaļu tiesnešus,
apgabaltiesu tiesnešus, augstskolu akadēmiskā personāla pārstāvjus un zvērinātus
notārus. Eksāmenu komisijas sastāvā iekļauj arī personāla atlases speciālistu.
14. Eksāmenu komisija lēmumu
par atestācijas rezultātiem iesniedz apstiprināšanai tieslietu ministram.
Tieslietu ministrs eksāmenu komisijas lēmumu apstiprina septiņu dienu laikā no
lēmuma saņemšanas dienas. Eksāmenu komisijas lēmums stājas spēkā ar dienu, kad
tieslietu ministrs to ir apstiprinājis. Konstatējot atestācijas pārbaudes kārtības
pārkāpumus, tieslietu ministrs neapstiprina eksāmenu komisijas lēmumu, bet
nekavējoties pieņem lēmumu par jaunas atestācijas rīkošanu un tās norises
dienu, kas nevar būt vēlāk kā mēneša laikā.
15. Zvērināts notārs,
kurš nenokārto atestāciju, sešu mēnešu laikā kārto ārkārtas kvalifikācijas
pārbaudi."
Tieslietu ministrs
G.Bērziņš
Likumprojekta Grozījumi
Notariāta likumā
anotācija
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Pašreiz Notariāta likumā
tieslietu ministram ir deleģēts izdot vairākus iekšējos normatīvos aktus, bet
tā kā zvērināti notāri ir tiesu sistēmai piederīgas personas, kuras pastāv
pie apgabaltiesām un pilda viņiem likumā noteiktos pienākumus, kā arī
zvērināts notārs amata darbībā pakļauts vienīgi likumam un pilda savus
pienākumus kā neatkarīgs, neitrāls fizisko un juridisko personu civilo
tiesību un likumisko interešu nodrošinātājs, un zvērināti notāri nav pakļauti
tieslietu ministram, tieslietu ministrs nevar izdot zvērinātiem notāriem
saistošus iekšējos normatīvos aktus un nav tiesīgs izdot arī ārējos
normatīvos aktus, līdz ar to likumprojektā Grozījumi Notariāta likumā
(turpmāk - Likumprojekts) paredzēts, ka pašreiz tieslietu ministra izdoto
iekšējo normatīvo aktu vietā tiek izdoti Ministru kabineta noteikumi, kas būs
saistoši zvērinātiem notāriem. Notariāta likums ir pretrunā ar Kriminālprocesa likumu (saskaņā ar Kriminālprocesa likuma spēkā stāšanos ir mainījusies terminoloģija vairākiem kriminālprocesuāliem termiņiem, kas neatbilst šobrīd spēkā esošajai Notariāta likuma redakcijai) un likumu Par apdrošināšanas līgumu (Notariāta likuma 31. un 32. pants nosaka, ka apdrošināšanas iestāde ir tiesīga pieprasīt no zvērināta notāra atlīdzību par zaudējumiem, ja tie radušies, zvērinātam notāram tīši, ar nodomu pārkāpjot amata pienākumus vai pieļaujot rupju neuzmanību. Apdrošināšanas iestāde uz profesionālās darbības rezultātā iespējamā zaudējuma riska apdrošināšanas līguma pamata nesedz prasījumus, kuri neizriet no zvērināta notāra amata darbības. Turklāt likums Par apdrošināšanas līgumu neparedz tīšu darbību rezultātā izdarīta zaudējuma apdrošināšanas iespējamību.), līdz ar to Likumprojekts paredz attiecīgi precizēt Notariāta likuma normas. Notariāta likuma
230. panta pirmās daļas 4. punkts paredz, ka Latvijas Zvērinātu
notāru padome nodrošina zvērinātu notāru profesionālo izaugsmi, līdz ar ko
Latvijas Zvērinātu notāru padomei ir izvēles tiesības noteikt kārtību kādā
tiek nodrošināta zvērinātu notāru profesionālā izaugsme. Tomēr likums
neparedz mehānismu, kas ļautu izvērtēt zvērinātu notāru profesionālo
sagatavotību, līdz ar to ir nepieciešams paredzēt zvērinātu notāru regulāro kvalifikācijas
pārbaudi. Regulārā kvalifikācijas pārbaude ir nepieciešama, lai nodrošinātu
zvērinātu notāru profesionālo izaugsmi un motivētu zvērinātus notārus
pašizglītoties, tādā veidā paaugstinot zvērinātu notāru sniegtās juridiskās
palīdzības kvalitāti. Jautājums par zvērinātu
notāru eksāmenu un kvalifikācijas pārbaudi tiks iekļauts likuma II nodaļā. Pašlaik zvērinātiem notāriem
nav paredzēts pienākums akta vai apliecinājuma taisīšanas dienā ielūkoties
Iedzīvotāju reģistrā un Nederīgo dokumentu reģistrā, kā arī nav paredzēts informēt
darījuma dalībniekus, ja tiek taisīts notariāls akts par nekustamā īpašuma
atsavināšanu, par zemesgrāmatu ierakstiem šim īpašumam, no likuma vai
zemesgrāmatu ierakstiem izrietošām pirmpirkuma tiesībām, darījumam
nepieciešamajām atļaujām un apstiprinājumiem. Saskaņā ar Bāriņtiesu likumu, kas stājās spēkā 2007. gada 1. janvārī,
līdz 2007. gada 31. janvārim pagasttiesas pārdēvē par bāriņtiesām
(Līdz 2007. gada 31. janvārim pagasttiesām, kuras nav pārdēvētas
par bāriņtiesām, ir saistoši Bāriņtiesu likuma un citu normatīvo aktu
noteikumi, kas attiecināmi uz bāriņtiesām.). Tādējādi nepieciešams grozīt
Notariāta likuma attiecīgas normas, vārdu pagasttiesa aizstājot ar vārdu
bāriņtiesa. |
2. Normatīvā
akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz, ka pašreiz tieslietu ministra izdoto iekšējo
normatīvo aktu vietā tiek izdoti Ministru kabineta noteikumi. Ministru
kabinets noteiks eksāmena un kvalifikācijas pārbaudes kārtību, jomas, kurās
tiek pārbaudītas pretendenta un zvērināta notāra zināšanas un prasmes, un to
vērtēšanas kārtību, kas būs par pamatu eksāmena un kvalifikācijas pārbaudes
programmas un jautājumu izstrādei, kas savukārt regulāri tiek mainīti,
gatavojoties katrai eksāmena un kvalifikācijas pārbaudei. Līdz ar to
saglabājama tieslietu ministra kompetence apstiprināt eksāmena un
kvalifikācijas pārbaudes programmu un jautājumus. Turklāt tieslietu ministrs
apstiprina arī eksāmenu komisijas sastāvu. Savukārt tas, kādu institūciju
pārstāvji ir iekļaujami komisijas sastāvā, ir noteikts Notariāta likumā.
Tādējādi tieslietu ministra kompetencē ir vienīgi apstiprināt komisijas
sastāvu, par pamatu ņemot ārējā normatīvajā aktā noteikto. Tāpat Likumprojekts paredz novērst pretrunas starp Notariāta likumu un
Kriminālprocesa likumu, likumu Par apdrošināšanas līgumu. Jaunā redakcijā ir izteikta II nodaļa Zvērinātu notāru eksāmeni un kvalifikācijas
pārbaudes, kurā noteikts, ka ik pēc pieciem gadiem Latvijas Zvērinātu
notāru padome organizē un nodrošina regulāro kvalifikācijas pārbaudi, kurai
tiek pakļauti visi zvērināti notāri. Likumprojektā noteikts, ka eksāmenu
komisijas sastāvā iekļauj personāla atlases speciālistu (kods pēc profesiju
klasifikatora 2412 09), kurš piedalās eksāmenu komisijas sastāvā, tikai
vērtējot pretendenta un zvērināta notāra sociālo kompetenci un sociālo
intelektu (komunikācijas un organizatoriskās spējas, personālvadības spējas,
konfliktu identificēšanas un risināšanas spējas u.c. ar sociālo intelektu un
sociālo kompetenci saistīti jautājumi). Likumprojektā paredzēts, ka zvērināti notāri līdz 2007. gada
31. decembrim kārto atestāciju, kas uzskatāma par pirmo kvalifikācijas
pārbaudi, pēc kuras turpmāk tiks rīkotas regulārās kvalifikācijas pārbaudes
Likumprojektā paredzētajā kārtībā. Likumprojektā noteikta atšķirīga
zvērināta notāra kvalifikācijas pārbaudes un zvērināta notāra eksāmenu
rezultātu apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtība. Pretendents eksāmena
nenokārtošanas gadījumā nevar kļūt par zvērinātu notāru. Eksāmenu komisijas
lēmums ir uzskatāms par administratīvo aktu, ko var pārsūdzēt Administratīvā
procesa likumā paredzētajā kārtībā. Ievērojot to, ka pretendents, kurš
nenokārto eksāmenu, ir tiesīgs to apstrīdēt tieslietu ministram, kurš vērtēs
tikai eksāmena procedūru, nevis pretendenta saņemto novērtējumu, uzskatāms,
ka nav nepieciešams, lai pēc tieslietu ministra vērtējuma visas trīs tiesu
instances vēlreiz vērtētu eksāmena procedūru, līdz ar to šajā gadījumā
nosakāms, ka Administratīvās rajona tiesas lēmums nav pārsūdzams. Attiecībā uz zvērinātiem
notāriem eksāmenu komisijas lēmums par kvalifikācijas pārbaudes nenokārtošanu
nav uzskatāms par administratīvo aktu, kas ir pārsūdzams Administratīvā
procesa likumā paredzētajā kārtībā. Kvalifikācijas pārbaudes nenokārtošanas
gadījumā zvērinātam notāram ir pienākums ne vēlāk kā sešu mēnešu laikā kārtot
atkārtotu kvalifikācijas pārbaudi. Atkārtotas kvalifikācijas nenokārtošanas
gadījumā pieņemams tieslietu ministra lēmums par zvērināta notāra atcelšanu
no amata. Ņemot vērā to, ka šādā gadījumā sekas ietekmē zvērināta notāra
atrašanos amatā, tieslietu ministra lēmumu par zvērināta notāra atcelšanu no
amata zvērināts notārs var pārsūdzēt Administratīvā procesa likumā
paredzētajā kārtībā visās trijās tiesu instancēs. Tāpat Likumprojektā ir papildināts to
gadījumu uzskaitījums, kad tieslietu ministrs var atbrīvot zvērināta notāra
palīgu no amata. Likumprojekts paredz papildus pienākumus zvērinātam notāram, taisot
notariālos aktus un apliecinājumus. Likumprojektā paredzēts aizstāt vārdu pagasttiesa ar vārdu
bāriņtiesa. |
3. Cita
informācija |
Nav. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Regulārās kvalifikācijas pārbaudes nodrošinās zvērinātu notāru profesionālo
izaugsmi un motivēs zvērinātus notārus pašizglītoties, tādā veidā paaugstinot
zvērinātu notāru sniegtās juridiskās palīdzības kvalitāti un prestižu. Līdz
ar to sabiedrība varēs saņemt kvalitatīvāku zvērinātu notāru sniegto
juridisko palīdzību, kā rezultātā attiecīgi palielināsies sabiedrības
uzticība zvērinātu notāru sniegtajai juridiskajai palīdzībai. |
4. Ietekme uz
vidi |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
5. Cita
informācija |
Nav. |
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie
trīs gadi
|
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
6 |
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos |
Likum-projekts šo jomu neskar |
2,0 |
2,0 |
2,0 |
2,0 |
3. Finansiālā ietekme |
Likum-projekts šo jomu neskar |
-2,0 |
-2,0 |
-2,0 |
-2,0 |
4.Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likum-projekts šo jomu
neskar |
Likum-projekts šo jomu
neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
Kvalifikācijas pārbaudēm nepieciešamās izmaksas 2008. un turpmākajiem
gadiem Ls 2 000 Atlīdzība komisijas locekļiem: 8 cilv.
eksāmenu komisijas sastāvs Ls 5/h
atlīdzība vienam komisijas loceklim 8 h darba
dienas garums 116 zvērinātu
notāru, kuri kārto kvalifikācijas pārbaudes, skaits Atlīdzība
vienam komisijas loceklim dienā: 8 h x Ls 5 = Ls
40 Atlīdzība 8
komisijas locekļiem dienā: Ls 40 x 8 cilv.
= Ls 320 Dienā
atestāciju iziet vidēji 20 zvērināti notāri. 116/20 ≈
6 dienas atestācijai Ls 320 x 6
dienas = Ls 1 920 Mazvērtīgais
inventārs (kancelejas preces): Ls 10 x 8 cilv.
= Ls 80 KOPĀ:
Ls 1 920 + Ls 80 = Ls 2 000 |
||||
6. Cita
informācija |
Likumprojekta
īstenošanu 2007. gadā nodrošināt piešķirto valsts budžeta līdzekļu
ietvaros un Tieslietu ministrijas priekšlikumu par papildu valsts budžeta
līdzekļu piešķiršanu turpmākajos gados skatīt Ministru kabinetā vienlaicīgi
ar visu ministriju budžeta prioritāšu pieteikumiem kārtējā gada valsts
budžeta likumprojekta sagatavošanas un izskatīšanas procesā |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā
esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus
jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir
paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos
satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Likumprojekts paredz Ministru kabinetam izdot: 1.
noteikumus
Zvērinātu notāru eksāmena un kvalifikācijas pārbaudes kārtība, jomas, kurās
tiek pārbaudītas pretendenta un zvērināta notāra zināšanas un prasmes, un to
vērtēšanas kārtība noteikumu projekts nav sagatavots un ir paredzēts to
izstrādāt trīs mēnešu laikā saskaņā ar Ministru kabineta 2002. gada
12. marta noteikumu Nr. 111 Ministru kabineta kārtības rullis
219. punktu; 2.
noteikumus
Noteikumi par zvērinātu notāru eksāmena maksas apmēru un maksāšanas kārtību
noteikumu projekts nav sagatavots un ir paredzēts to izstrādāt trīs mēnešu
laikā saskaņā ar Ministru kabineta 2002. gada 12. marta noteikumu
Nr. 111 Ministru kabineta kārtības rullis 219. punktu; 3.
noteikumus
Zvērinātu notāru amata apliecību un amata zīmes paraugi, to izsniegšanas un
anulēšanas kārtība - noteikumu projekts nav sagatavots un ir paredzēts to
izstrādāt trīs mēnešu laikā saskaņā ar Ministru kabineta 2002. gada
12. marta noteikumu Nr. 111 Ministru kabineta kārtības rullis
219. punktu; 4.
noteikumus
Kārtība, kādā ved to personu reģistru, kurām atsauktas pilnvaras - noteikumu
projekts nav sagatavots un ir paredzēts to izstrādāt trīs mēnešu laikā
saskaņā ar Ministru kabineta 2002. gada 12. marta noteikumu Nr. 111
Ministru kabineta kārtības rullis 219. punktu; 5.
noteikumus
Noteikumi par zvērinātu notāru amata atlīdzības taksēm un to noteikšanas
kārtību - noteikumu projekts nav sagatavots un ir paredzēts to izstrādāt
līdz 2007. gada 1. decembrim (saskaņā ar Ministru kabineta
2006.gada 27. jūnija sēdes protokolu Nr. 34, 53§); 6.
noteikumus
Zvērinātu notāru atestācijas kārtība - noteikumu projekts nav sagatavots un
ir paredzēts to izstrādāt trīs mēnešu laikā saskaņā ar Ministru kabineta
2002. gada 12. marta noteikumu Nr. 111 Ministru kabineta kārtības
rullis 219. punktu; 7.
noteikumus
Noteikumi par zvērinātu notāru kvalifikācijas pārbaudes izdevumu segšanas
kārtību un izdevumu apjomu - noteikumu projekts nav sagatavots un ir
paredzēts to izstrādāt trīs mēnešu laikā saskaņā ar Ministru kabineta 2002.
gada 12. marta noteikumu Nr. 111 Ministru kabineta kārtības
rullis 219. punktu; 8.
noteikumus
Noteikumi par zvērinātu notāru reģistru un grāmatu formu un to vešanas
kārtību - noteikumu projekts nav sagatavots un ir paredzēts to izstrādāt trīs
mēnešu laikā saskaņā ar Ministru kabineta 2002. gada 12. marta noteikumu
Nr. 111 Ministru kabineta kārtības rullis 219. punktu; 9.
noteikumus
Noteikumi par mantojuma reģistra un mantojuma lietu vešanu - noteikumu
projekts nav sagatavots un ir paredzēts to izstrādāt trīs mēnešu laikā
saskaņā ar Ministru kabineta 2002. gada 12. marta noteikumu Nr. 111
Ministru kabineta kārtības rullis 219. punktu; 10.
noteikumus
Kārtība, kādā Latvijas Zvērinātu notāru padome sniedz pārskatu par zvērinātu
notāru veiktajām darbībām noteikumu projekts nav sagatavots un ir
paredzēts to izstrādāt trīs mēnešu laikā saskaņā ar Ministru kabineta 2002.
gada 12. marta noteikumu Nr. 111 Ministru kabineta kārtības
rullis 219. punktu; 11.
noteikumus
Noteikumi par mantojuma apliecību paraugiem - noteikumu projekts nav sagatavots
un ir paredzēts to izstrādāt trīs mēnešu laikā saskaņā ar Ministru kabineta
2002. gada 12. marta noteikumu Nr. 111 Ministru kabineta kārtības
rullis 219. punktu. Līdz attiecīgu Ministru kabineta noteikumu
spēkā stāšanās dienai ir spēkā: 1. Ministru kabineta 2005. gada 6. septembra noteikumi Nr. 690
Zvērinātu notāru eksāmena kārtība; 2. Ministru kabineta 2005. gada
12. aprīļa noteikumi Nr. 247 Noteikumi par zvērinātu notāru
eksāmena nokārtošanai nepieciešamo minimālo zināšanu apjomu un maksu par
zvērinātu notāru eksāmenu; 3. Ministru kabineta 2006. gada
27. jūnija noteikumi Nr. 534 Noteikumi par zvērinātu notāru amata
atlīdzības taksēm; 4. Ministru kabineta 2005. gada 20. decembra noteikumi Nr. 988
Noteikumi par zvērinātu notāru reģistru un grāmatu formu un to vešanas
kārtību; 5. Ministru kabineta 2005. gada 27. decembra noteikumi Nr. 1009
Noteikumi par mantojuma reģistra un mantojuma lietu vešanu; 6. Ministru kabineta 2005. gada 6. decembra noteikumi Nr. 917
Kārtība, kādā Latvijas Zvērinātu notāru padome sniedz pārskatu par zvērinātu
notāru veiktajām darbībām; 7. Ministru kabineta 2005. gada
27. septembra noteikumi Nr. 740 Noteikumi par mantojuma apliecību
paraugiem. |
2. Cita
informācija |
Nav. |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts |
|
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
2. Saistības
pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
3. Saistības,
kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot
normatīvā akta projektu |
|
1. Ar kurām
nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Latvijas Zvērinātu notāru padomi. |
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Atbalsta. |
3. Kādi
sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas
viedoklis |
Sabiedrības informēšanas
pasākumi nav veikti. |
4.
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
5. Cita
informācija |
Nav. |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai
tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Normatīvā akta izpildei nav nepieciešama jaunu institūciju veidošana, bet
tiek paplašinātas Latvijas Zvērinātu notāru padomes funkcijas. |
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums tiks publicēts Latvijas Republikas Saeimas un Ministru kabineta
Ziņotājā, Latvijas Vēstnesī. Kā arī Tieslietu ministrijas interneta mājas
lapā www.tm.gov.lv tiks ievietota
informācija par likumprojektu tā izstrādes gaitā. |
3. Kā indivīds
var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Administratīvā
procesa likumā paredzētajā kārtībā. |
4. Cita
informācija |
Nav. |
Tieslietu
ministrs G. Bērziņš
13.03.2007.
16:00
2208
K. Veidenbauma
7036942,
Kristine.Veidenbauma@tm.gov.lv
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgās amatpersonas p.i. |
|
|
|
|
|
|
|
|
M. Bičevskis |
I. Nikuļceva |
L. Popova |
K. Veidenbauma |