Likumprojekts
Grozījumi likumā "Par
interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā"
Izdarīt likumā "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 11.nr.; 2003, 6., 12.nr.; 2006, 2., 26.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 3.panta 3.punktu šādā redakcijā:
"3) valsts amatpersonu ienākumu un mantiskā stāvokļa deklarēšanu un deklarētās informācijas pārbaudes mehānismu."
2. Izteikt IV nodaļas nosaukumu un 23. un 24.pantu šādā redakcijā:
"IV nodaļa. Valsts amatpersonu ienākumu un mantiskā
stāvokļa deklarēšana
23.pants. Valsts amatpersonu ienākumu un mantiskā stāvokļa deklarēšanas kārtība
(1) Valsts amatpersona, kura kalendāra gadā ilgāk
par trijiem mēnešiem pildījusi valsts amatpersonas pienākumus, par attiecīgo
gadu iesniedz mantiskā stāvokļa deklarāciju Fizisko personu mantiskā stāvokļa
deklarēšanas likumā noteiktajā kārtībā.
(2) Valsts amatpersonas ienākumus deklarē likumā "Par
iedzīvotāju ienākuma nodokli" noteiktajā kārtībā.
24.pants. Publiskojamā
informācija par valsts amatpersonas ienākumiem un mantisko stāvokli
(1) Valsts
amatpersonu iesniegtajās mantiskā stāvokļa deklarācijās iekļautās ziņas ir
publiski pieejamas un publiskojamas saskaņā ar šo likumu.
(2) Publiskā
pieejamība šā likuma izpratnē ir jebkuras personas tiesības saņemt informāciju
par valsts amatpersonas mantiskā stāvokļa deklarācijā iekļautajām ziņām par
valsts amatpersonu, tās ienākumiem un mantisko stāvokli.
(3) Par valsts amatpersonu, tās ienākumiem un mantisko stāvokli ir publiskojama šāda informācija:
1) valsts amatpersonas vārds un uzvārds;
2) valsts amatpersonas radinieku vārds, uzvārds un radniecība;
3) valsts amatpersonas amats un valsts vai pašvaldības institūcija, kurā tā ieņem valsts amatpersonas amatu, norādot amata nosaukumu un valsts vai pašvaldības institūcijas nosaukumu;
4) citi amati, ko valsts amatpersona ieņem papildus valsts amatpersonas amatam, norādot amata nosaukumu un tās institūcijas nosaukumu, kurā amatpersona ieņem amatu;
5) informācija, ka valsts amatpersona ir individuālais komersants vai tai pieder zemnieku vai zvejnieku saimniecība, norādot zemnieku vai zvejnieku saimniecības nosaukumu un individuālā komersanta firmas nosaukumu;
6) par
valdījumā, lietošanā, īpašumā un kopīpašumā esošo nekustamo īpašumu, tai skaitā
tādu, kurš vēl nav reģistrēts Zemesgrāmatu likumā noteiktajā kārtībā, kā arī
par nepabeigtajiem būvobjektiem, norādot nekustamā īpašuma veidu un
informāciju par to, vai šis īpašums ir valdījumā, lietošanā, īpašumā vai
kopīpašumā;
7) par
īpašumā esošajiem transportlīdzekļiem vai tiem transportlīdzekļiem, kurus
valsts amatpersona iegādājusies uz līzinga līguma pamata, kā arī par kopīpašumā
esošajiem transportlīdzekļiem, norādot transportlīdzekļa veidu, marku un modeli,
reģistrācijas datumu un informāciju par to, vai šis transportlīdzeklis ir
īpašumā, kopīpašumā vai valdījumā;
8) par piederošajām kapitāla daļām vai līdzdalības
daļām komercsabiedrībās, norādot kapitāla daļu vai līdzdalības daļu skaitu un summu
nominālvērtībā un komercsabiedrības nosaukumu;
9) par piederošajām līdzdalības daļām
kooperatīvajās sabiedrībās, norādot līdzdalības daļu skaitu un summu
nominālvērtībā, un kooperatīvās sabiedrības nosaukumu;
10) par piederošajiem vērtspapīriem vai finanšu instrumentiem, norādot vērtspapīra vai finanšu instrumenta veidu, skaitu un summu nominālvērtībā un emitenta nosaukumu;
11) par skaidras vai bezskaidras naudas uzkrājumiem, ja to kopējā vērtība pārsniedz 100 minimālās mēnešalgas nacionālajā valūtā vai to ekvivalentu ārvalstu valūtā, norādot uzkrājuma veidu un uzkrājuma summu attiecīgajās valūtas vienībās. Bezskaidrās naudas uzkrājumiem norāda turētāja vai norēķinu kartes izdevēja nosaukumu;
12) par pārskata periodā gūtajiem visu veidu ienākumiem, norādot ienākuma veidu un summu, kā arī ienākumu avotu, norādot tā identifikācijas datus, juridiskajai personai norāda nosaukumu, fiziskajai personai norāda vārdu un uzvārdu;
13) par veiktajiem darījumiem, izņemot darījumus, kurus valsts amatpersona veikusi saimnieciskās darbības ietvaros likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" izpratnē, ja kopumā veikto darījumu vērtība pārsniedz 100 minimālās mēnešalgas nacionālajā valūtā vai to ekvivalentu ārvalstu valūtā, kur katrs atsevišķs darījums sasniedz 50 minimālās mēnešalgas nacionālajā valūtā vai to ekvivalentu ārvalstu valūtā, norādot darījuma veidu un summu un darījuma puses, juridiskajai personai norāda nosaukumu, fiziskajai personai norāda vārdu un uzvārdu;
14) par saņemtajiem aizņēmumiem un neatmaksātajām aizņēmuma summām, ja to kopējā vērtība pārsniedz 100 minimālās mēnešalgas nacionālajā valūtā vai to ekvivalentu ārvalstu valūtā, norādot kopsummu un katra atsevišķa darījuma vērtību, kura pārsniedz 50 minimālās mēnešalgas nacionālajā valūtā vai to ekvivalentu ārvalstu valūtā, un norādot darījuma veidu un summu un darījuma puses, juridiskajai personai norāda nosaukumu, fiziskajai personai norāda vārdu un uzvārdu;
15) par saņemtajiem aizdevumiem un neatmaksātajām aizdevuma summām, ja to kopējā vērtība pārsniedz 100 minimālās mēnešalgas nacionālajā valūtā vai to ekvivalentu ārvalstu valūtā, norādot kopsummu un katra atsevišķa darījuma vērtību, kura pārsniedz 50 minimālās mēnešalgas nacionālajā valūtā vai to ekvivalentu ārvalstu valūtā, un norādot darījuma veidu un summu un darījuma puses, juridiskajai personai norāda nosaukumu, fiziskajai personai norāda vārdu un uzvārdu;
16) informāciju par citu pēc valsts amatpersonas ieskatiem vērtīgu mantu, ja atsevišķās īpašumā vai kopīpašumā esošās mantas vērtība pārsniedz 100 minimālās mēnešalgas nacionālajā valūtā, kuru valsts amatpersona deklarējusi saskaņā ar Fiziskās personas mantiskā stāvokļa deklarēšanas likuma 5.panta pirmās daļas 12.punktu, norādot mantas veidu un vērtību.
(4) Šā panta trešajā daļā minētās informācijas publiskošanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
(5) Publiskojamo informāciju par Valsts prezidentu, Saeimas deputātiem, Ministru prezidentu, Ministru prezidenta biedru, ministriem, īpašu uzdevumu ministriem, valsts ministriem, parlamentārajiem sekretāriem un republikas pilsētu domju deputātiem ne vēlāk kā mēneša laikā, bet par pārējām valsts amatpersonām ne vēlāk kā triju mēnešu laikā no tās saņemšanas Valsts ieņēmumu dienests publicē elektroniskā veidā Valsts ieņēmumu dienesta mājas lapā internetā.
(6) Šā panta noteikumi par informācijas publiskošanu neattiecas uz valsts drošības iestādēs un Informācijas analīzes dienestā strādājošajām valsts amatpersonām."
3. Izslēgt 25. un 26.pantu.
4. Izteikt 27. un 28.pantu šādā redakcijā:
"27.pants. Pārbaudes kārtība
(1) Valsts amatpersonu izdarītos šā likuma pārkāpumus, kā arī saskaņā ar šo likumu obligāti pārbaudāmos faktus izskata un pārbauda kārtībā, kas noteikta šajā likumā un citos normatīvajos aktos, kuri regulē administratīvo procesu vai kriminālprocesu.
(2) Valsts amatpersonu un institūciju tiesības un pienākumus šā likuma prasību izpildē un kontrolē nosaka šis likums un citi attiecīgo iestāžu darbību regulējošie speciālie normatīvie akti.
(3) Valsts ieņēmumu dienests, Satversmes aizsardzības birojs un Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs pārbauda valsts amatpersonu darbības atbilstību šā likuma prasībām, ievērojot šā likuma 28.pantā noteikto kompetenci.
28.pants. Deklarāciju, valsts
amatpersonu sniegtās informācijas un faktu pārbaude
(1)
Valsts ieņēmumu dienestam ir pienākums pārbaudīt, vai:
1) valsts vai pašvaldības institūcijas vadītājs Ministru kabineta noteiktajā termiņā un kārtībā ir iesniedzis valsts amatpersonu sarakstus;
2) valsts vai pašvaldības institūcijas vadītāja
iesniegtie valsts amatpersonu saraksti ir sastādīti pareizi un pilnīgi;
3) valsts amatpersonas mantiskā stāvokļa deklarācijā norādītās ziņas ir patiesas;
4) valsts amatpersonas iesniegtajā mantiskā stāvokļa deklarācijā norādītā informācija nesatur ziņas, kas liecina par to, ka valsts amatpersona ir ieguvusi vai izmantojusi mantu, tai skaitā finanšu līdzekļus, kas pārsniedz šīs valsts amatpersonas norādītos un saskaņā ar šo likumu atļautos ienākumu avotus.
(2) Satversmes aizsardzības birojam ir pienākums pārbaudīt:
1) vai Informācijas analīzes dienesta un valsts drošības iestāžu vadītāji Ministru kabineta noteiktajā termiņā un kārtībā ir iesnieguši valsts amatpersonu sarakstus;
2) vai Informācijas analīzes dienesta un valsts drošības iestāžu vadītāju iesniegtie valsts amatpersonu saraksti ir sastādīti pareizi un pilnīgi;
3) faktus, kas liecina, ka Informācijas analīzes dienestā vai valsts drošības iestādē strādājoša valsts amatpersona ir ieguvusi vai izmantojusi mantu, tai skaitā finanšu līdzekļus, kas pārsniedz šīs amatpersonas norādītos un saskaņā ar šo likumu atļautos ienākumu avotus;
4) faktus, kas liecina par šajā likumā noteikto ierobežojumu un aizliegumu pārkāpumiem Informācijas analīzes dienesta un valsts drošības iestāžu valsts amatpersonu darbībā.
(3) Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam ir pienākums pārbaudīt, vai valsts amatpersonu ikgadējā mantiskā stāvokļa deklarācijas nesatur ziņas, kas liecina par šajā likumā noteikto ierobežojumu un aizliegumu pārkāpumiem. Minētā pienākuma izpildei Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs pieprasa informāciju no Valsts ieņēmumu dienesta.
(4) Valsts ieņēmumu dienests pēc attiecīga pieprasījuma saņemšanas Satversmes aizsardzības birojam nosūta valsts drošības iestādēs strādājošo valsts amatpersonu ikgadējā mantiskā stāvokļa deklarāciju kopijas.
(5) Ja nepieciešams, deklarācijas vai valsts amatpersonas sniegtās informācijas pārbaudes gaitā Valsts ieņēmumu dienestam, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam vai Satversmes aizsardzības birojam ir tiesības pieprasīt un saņemt informāciju un dokumentus no attiecīgās valsts amatpersonas, valsts vai pašvaldības institūcijām, komersantiem, biedrībām un nodibinājumiem, politiskajām partijām un to apvienībām, reliģiskajām organizācijām vai citām institūcijām, kā arī citām personām.
(6) Ja pārbaudes gaitā atklāts pārkāpums, kura izskatīšana nav pārbaudi veikušās institūcijas vai valsts amatpersonas kompetencē, vai fakts, kura izvērtēšana nav pārbaudi veikušās institūcijas vai amatpersonas kompetencē, vai tiek saņemta informācija par šādu faktu esību, attiecīgā institūcija vai amatpersona informē institūciju vai valsts amatpersonu, kuras kompetencē ir pārkāpuma turpmāka izskatīšana vai fakta pārbaude."
Likums stājas spēkā 2008.gada 1.janvārī.
Finanšu ministrs
O.Spurdziņš
Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu
darbībā
anotācija
Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs
|
|
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
2005.gada 29.septembrī Ministru kabinets pieņēma rīkojumu nr.624 Par
koncepciju Par fizisko personu ienākumu gūšanas kontroles pilnveidošanu,
paredzot ieviest jaunu kontroles mehānismu fizisko personu ienākumu gūšanas
kontroles uzlabošanai. Savukārt, izstrādāt normatīvo aktu bāzi minētā
pasākuma īstenošanai, uzdeva ar Ministru prezidenta 2005.gada 12.oktobra
rīkojumu Nr.424 Par darba grupu tiesību aktu projektu izstrādei
izveidotajai darba grupai. Likumā Par interešu konflikta novēršanu valsts
amatpersonu darbībā nepieciešami grozījumi, jo paredzēts mainīt tajā
noteikto valsts amatpersonu deklarāciju iesniegšanas kārtību, kura turpmāk
tiks noteikta ar Fizisko personu mantiskā stāvokļa deklarēšanas likumu un
likumu Par iedzīvotāju ienākuma nodokli. |
|
Likumprojekts nosaka, ka valsts amatpersonas turpmāk
ienākumus deklarēs saskaņā ar likumu Par iedzīvotāju ienākuma nodokli, bet
mantisko stāvokli saskaņā ar Fizisko personu mantiskā stāvokļa deklarēšanas
likumu. Vienlaikus likumprojektā precizētas par
valsts amatpersonu ienākumiem un mantisko stāvokli publiskojamās ziņas. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
II. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz |
|
1. 1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
2. 2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
|
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
|
4.
Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|||||
|
(tūkst.
latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu
laikā pēc kārtējā gada |
||
|
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2008-2012 |
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||
2.
Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||
3.
Finansiālā ietekme |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||
5. Cita
informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru
kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā
likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī
termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Ar likumprojektu vienotā paketē paredzēts iesniegt Ministru kabinetā
šādus likumprojektus: 1)
Fizisko
personu mantiskā stāvokļa deklarēšanas likums; 2)
Grozījums
likumā Par iedzīvotāju ienākuma nodokli; 3)
Grozījums
likumā Par nodokļiem un nodevām; 4)
Grozījumi
Kredītiestāžu likumā; 5)
Grozījumi Latvijas Administratīvo
pārkāpumu kodeksā. |
2. Cita
informācija |
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
|
||||
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
1.tabula |
|||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un
citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās
doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
2.tabula |
|||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma
(attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un
attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
||
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, |
|
Darba grupā,
kas izstrādāja likumprojektu, piedalījās Nodokļu maksātāju interešu
aizsardzības fonda pārstāvis. |
|
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti
tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
Nodokļu
maksātāju interešu aizsardzības fonds atbalsta likumprojektu. |
Sabiedrības
informēšanas pasākumi nav veikti. |
|
Konsultācijas
nav notikušas. |
|
5. Cita informācija |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses - vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Lai
īstenotu likumprojektu nav nepieciešams radīt jaunas valsts institūcijas. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums tiks publicēts laikrakstā
Latvijas Vēstnesis. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Normatīvo
aktu noteiktajā kārtībā |
4. Cita informācija |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
Valsts
sekretāre |
Juridiskā
departamenta direktore |
Par
kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
|
|
|
|
I.Krūmane |
E.Strazdiņa |
M.Radeiko |
I.Sīle |
2007.02.20. 14:31
715
I.Sīle, 7095492
A.Vilks, 7356157