Grozījumi likumā „Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā”

Likumprojekts

 

Grozījumi likumā "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā"

 

Izdarīt likumā "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 11.nr.; 2003, 6., 12.nr.; 2006, 2., 26.nr.) šādus grozījumus:

 

1. Izteikt 3.panta 3.punktu šādā redakcijā:

 

"3) valsts amatpersonu ienākumu un mantiskā stāvokļa deklarēšanu un deklarētās informācijas pārbaudes mehānismu."

 

2. Izteikt IV nodaļas nosaukumu un 23. un 24.pantu šādā redakcijā:

 

"IV nodaļa. Valsts amatpersonu ienākumu un mantiskā stāvokļa deklarē­šana

 

23.pants. Valsts amatpersonu ienākumu un mantiskā stāvokļa deklarēšanas kārtība

(1) Valsts amatpersona, kura kalendāra gadā ilgāk par trijiem mēnešiem pildījusi valsts amatpersonas pienākumus, par attiecīgo gadu iesniedz mantiskā stāvokļa deklarāciju Fizisko personu mantiskā stāvokļa deklarēšanas likumā noteiktajā kārtībā.

(2) Valsts amatpersonas ienākumus deklarē likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" noteiktajā kārtībā.

 

24.pants. Publiskojamā informācija par valsts amatpersonas ienākumiem un mantisko stāvokli

(1) Valsts amatpersonu iesniegtajās mantiskā stāvokļa deklarācijās iekļautās ziņas ir publiski pieejamas un publiskojamas saskaņā ar šo likumu.

(2) Publiskā pieejamība šā likuma izpratnē ir jebkuras personas tiesības saņemt informāciju par valsts amatpersonas mantiskā stāvokļa deklarācijā iekļautajām ziņām par valsts amatpersonu, tās ienākumiem un mantisko stāvokli.

(3) Par valsts amatpersonu, tās ienākumiem un mantisko stāvokli ir publiskojama šāda informācija:

1) valsts amatpersonas vārds un uzvārds;

2) valsts amatpersonas radinieku vārds, uzvārds un radniecība;

3) valsts amatpersonas amats un valsts vai pašvaldības institūcija, kurā tā ieņem valsts amatpersonas amatu, norādot amata nosaukumu un valsts vai pašvaldības institūcijas nosaukumu;

4) citi amati, ko valsts amatpersona ieņem papildus valsts amatpersonas amatam, norādot amata nosaukumu un tās institūcijas nosaukumu, kurā amatpersona ieņem amatu;

5) informācija, ka valsts amatpersona ir individuālais komersants vai tai pieder zemnieku vai zvejnieku saimniecība, norādot zemnieku vai zvejnieku saimniecības nosaukumu un individuālā komersanta firmas nosaukumu;

6) par valdījumā, lietošanā, īpašumā un kopīpašumā esošo nekustamo īpašumu, tai skaitā tādu, kurš vēl nav reģistrēts Zemesgrāmatu likumā noteiktajā kārtībā, kā arī par nepabeigtajiem būvobjektiem, norādot nekustamā īpašuma veidu un informāciju par to, vai šis īpašums ir valdījumā, lietošanā, īpašumā vai kopīpašumā;

7) par īpašumā esošajiem transportlīdzekļiem vai tiem transport­līdzekļiem, kurus valsts amatpersona iegādājusies uz līzinga līguma pamata, kā arī par kopīpašumā esošajiem transportlīdzekļiem, norādot transportlīdzekļa veidu, marku un modeli, reģistrācijas datumu un informāciju par to, vai šis transportlīdzeklis ir īpašumā, kopīpašumā vai valdījumā;

8) par piederošajām kapitāla daļām vai līdzdalības daļām komerc­sabiedrībās, norādot kapitāla daļu vai līdzdalības daļu skaitu un summu nominālvērtībā un komercsabiedrības nosaukumu;

9) par piederošajām līdzdalības daļām kooperatīvajās sabiedrībās, norādot līdzdalības daļu skaitu un summu nominālvērtībā, un kooperatīvās sabiedrības nosaukumu;

10) par piederošajiem vērtspapīriem vai finanšu instrumentiem, norādot vērtspapīra vai finanšu instrumenta veidu, skaitu un summu nominālvērtībā un emitenta nosaukumu;

11) par skaidras vai bezskaidras naudas uzkrājumiem, ja to kopējā vērtība pārsniedz 100 minimālās mēnešalgas nacionālajā valūtā vai to ekvivalentu ārvalstu valūtā, norādot uzkrājuma veidu un uzkrājuma summu attiecīgajās valūtas vienībās. Bezskaidrās naudas uzkrājumiem norāda turētāja vai norēķinu kartes izdevēja nosaukumu;

12) par pārskata periodā gūtajiem visu veidu ienākumiem, norādot ienākuma veidu un summu, kā arī ienākumu avotu, norādot tā identifikācijas datus, – juridiskajai personai norāda nosaukumu, fiziskajai personai norāda vārdu un uzvārdu;

13) par veiktajiem darījumiem, izņemot darījumus, kurus valsts amatpersona veikusi saimnieciskās darbības ietvaros likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" izpratnē, ja kopumā veikto darījumu vērtība pārsniedz 100 minimālās mēnešalgas nacionālajā valūtā vai to ekvivalentu ārvalstu valūtā, kur katrs atsevišķs darījums sasniedz 50 minimālās mēnešalgas nacionālajā valūtā vai to ekvivalentu ārvalstu valūtā, norādot darījuma veidu un summu un darījuma puses, – juridiskajai personai norāda nosaukumu, fiziskajai personai norāda vārdu un uzvārdu;

14) par saņemtajiem aizņēmumiem un neatmaksātajām aizņēmuma summām, ja to kopējā vērtība pārsniedz 100 minimālās mēnešalgas nacionālajā valūtā vai to ekvivalentu ārvalstu valūtā, norādot kopsummu un katra atsevišķa darījuma vērtību, kura pārsniedz 50 minimālās mēnešalgas nacionālajā valūtā vai to ekvivalentu ārvalstu valūtā, un norādot darījuma veidu un summu un darījuma puses, – juridiskajai personai norāda nosaukumu, fiziskajai personai norāda vārdu un uzvārdu;

15) par saņemtajiem aizdevumiem un neatmaksātajām aizdevuma summām, ja to kopējā vērtība pārsniedz 100 minimālās mēnešalgas nacionālajā valūtā vai to ekvivalentu ārvalstu valūtā, norādot kopsummu un katra atsevišķa darījuma vērtību, kura pārsniedz 50 minimālās mēnešalgas nacionālajā valūtā vai to ekvivalentu ārvalstu valūtā, un norādot darījuma veidu un summu un darījuma puses, – juridiskajai personai norāda nosaukumu, fiziskajai personai norāda vārdu un uzvārdu;

16) informāciju par citu pēc valsts amatpersonas ieskatiem vērtīgu mantu, ja atsevišķās īpašumā vai kopīpašumā esošās mantas vērtība pārsniedz 100 minimālās mēnešalgas nacionālajā valūtā, kuru valsts amatpersona deklarējusi saskaņā ar Fiziskās personas mantiskā stāvokļa deklarēšanas likuma 5.panta pirmās daļas 12.punktu, norādot mantas veidu un vērtību.

(4) Šā panta trešajā daļā minētās informācijas publiskošanas kārtību nosaka Ministru kabinets.

(5) Publiskojamo informāciju par Valsts prezidentu, Saeimas deputātiem, Ministru prezidentu, Ministru prezidenta biedru, ministriem, īpašu uzdevumu ministriem, valsts ministriem, parlamentārajiem sekretāriem un republikas pilsētu domju deputātiem ne vēlāk kā mēneša laikā, bet par pārējām valsts amatpersonām ne vēlāk kā triju mēnešu laikā no tās saņemšanas Valsts ieņēmumu dienests publicē elektroniskā veidā Valsts ieņēmumu dienesta mājas lapā internetā.

(6) Šā panta noteikumi par informācijas publiskošanu neattiecas uz valsts drošības iestādēs un Informācijas analīzes dienestā strādājošajām valsts amatpersonām."

 

3. Izslēgt 25. un 26.pantu.

 

4. Izteikt 27. un 28.pantu šādā redakcijā:

 

"27.pants. Pārbaudes kārtība

(1) Valsts amatpersonu izdarītos šā likuma pārkāpumus, kā arī saskaņā ar šo likumu obligāti pārbaudāmos faktus izskata un pārbauda kārtībā, kas noteikta šajā likumā un citos normatīvajos aktos, kuri regulē administratīvo procesu vai kriminālprocesu.

(2) Valsts amatpersonu un institūciju tiesības un pienākumus šā likuma prasību izpildē un kontrolē nosaka šis likums un citi attiecīgo iestāžu darbību regulējošie speciālie normatīvie akti.

(3) Valsts ieņēmumu dienests, Satversmes aizsardzības birojs un Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs pārbauda valsts amatpersonu darbības atbilstību šā likuma prasībām, ievērojot šā likuma 28.pantā noteikto kompetenci.

 

28.pants. Deklarāciju, valsts amatpersonu sniegtās informācijas un faktu pārbaude

(1) Valsts ieņēmumu dienestam ir pienākums pārbaudīt, vai:

1) valsts vai pašvaldības institūcijas vadītājs Ministru kabineta noteiktajā termiņā un kārtībā ir iesniedzis valsts amatpersonu sarakstus;

2) valsts vai pašvaldības institūcijas vadītāja iesniegtie valsts amatpersonu saraksti ir sastādīti pareizi un pilnīgi;

3) valsts amatpersonas mantiskā stāvokļa deklarācijā norādītās ziņas ir patiesas;

4) valsts amatpersonas iesniegtajā mantiskā stāvokļa deklarācijā norādītā informācija nesatur ziņas, kas liecina par to, ka valsts amatpersona ir ieguvusi vai izmantojusi mantu, tai skaitā finanšu līdzekļus, kas pārsniedz šīs valsts amatpersonas norādītos un saskaņā ar šo likumu atļautos ienākumu avotus.

(2) Satversmes aizsardzības birojam ir pienākums pārbaudīt:

1) vai Informācijas analīzes dienesta un valsts drošības iestāžu vadītāji Ministru kabineta noteiktajā termiņā un kārtībā ir iesnieguši valsts amatpersonu sarakstus;

2) vai Informācijas analīzes dienesta un valsts drošības iestāžu vadītāju iesniegtie valsts amatpersonu saraksti ir sastādīti pareizi un pilnīgi;

3) faktus, kas liecina, ka Informācijas analīzes dienestā vai valsts drošības iestādē strādājoša valsts amatpersona ir ieguvusi vai izmantojusi mantu, tai skaitā finanšu līdzekļus, kas pārsniedz šīs amatpersonas norādītos un saskaņā ar šo likumu atļautos ienākumu avotus;

4) faktus, kas liecina par šajā likumā noteikto ierobežojumu un aizliegumu pārkāpumiem Informācijas analīzes dienesta un valsts drošības iestāžu valsts amatpersonu darbībā.

(3) Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam ir pienākums pārbaudīt, vai valsts amatpersonu ikgadējā mantiskā stāvokļa deklarācijas nesatur ziņas, kas liecina par šajā likumā noteikto ierobežojumu un aizliegumu pārkāpumiem. Minētā pienākuma izpildei Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs pieprasa informāciju no Valsts ieņēmumu dienesta.

(4) Valsts ieņēmumu dienests pēc attiecīga pieprasījuma saņemšanas Satversmes aizsardzības birojam nosūta valsts drošības iestādēs strādājošo valsts amatpersonu ikgadējā mantiskā stāvokļa deklarāciju kopijas.

(5) Ja nepieciešams, deklarācijas vai valsts amatpersonas sniegtās informācijas pārbaudes gaitā Valsts ieņēmumu dienestam, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam vai Satversmes aizsardzības birojam ir tiesības pieprasīt un saņemt informāciju un dokumentus no attiecīgās valsts amatpersonas, valsts vai pašvaldības institūcijām, komersantiem, biedrībām un nodibinājumiem, politiskajām partijām un to apvienībām, reliģiskajām organizācijām vai citām institūcijām, kā arī citām personām.

(6) Ja pārbaudes gaitā atklāts pārkāpums, kura izskatīšana nav pārbaudi veikušās institūcijas vai valsts amatpersonas kompetencē, vai fakts, kura izvērtēšana nav pārbaudi veikušās institūcijas vai amatpersonas kompetencē, vai tiek saņemta informācija par šādu faktu esību, attiecīgā institūcija vai amatpersona informē institūciju vai valsts amatpersonu, kuras kompetencē ir pārkāpuma turpmāka izskatīšana vai fakta pārbaude."

 

Likums stājas spēkā 2008.gada 1.janvārī.

 

 

 

 

 

 

 

Finanšu ministrs

O.Spurdziņš


Likumprojekta

“Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā”

anotācija

 

Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

 

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

2005.gada 29.septembrī Ministru kabinets pieņēma rīkojumu nr.624 “Par koncepciju “Par fizisko personu ienākumu gūšanas kontroles pilnveidošanu”, paredzot ieviest jaunu kontroles mehānismu fizisko personu ienākumu gūšanas kontroles uzlabošanai. Savukārt, izstrādāt normatīvo aktu bāzi minētā pasākuma īstenošanai, uzdeva ar Ministru prezidenta 2005.gada 12.oktobra rīkojumu Nr.424 “Par darba grupu tiesību aktu projektu izstrādei” izveidotajai darba grupai. 

Likumā “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” nepieciešami grozījumi, jo paredzēts mainīt tajā noteikto valsts amatpersonu deklarāciju iesniegšanas kārtību, kura turpmāk tiks noteikta ar Fizisko personu mantiskā stāvokļa deklarēšanas likumu un likumu „Par iedzīvotāju ienākuma nodokli”.

2. Normatīvā akta projekta būtība

 

Likumprojekts nosaka, ka valsts amatpersonas turpmāk ienākumus deklarēs saskaņā ar likumu „Par iedzīvotāju ienākuma nodokli”, bet mantisko stāvokli – saskaņā ar Fizisko personu mantiskā stāvokļa deklarēšanas likumu.

Vienlaikus likumprojektā precizētas par valsts amatpersonu ienākumiem un mantisko stāvokli publiskojamās ziņas.

3. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar.

 



II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

 

1. 1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

      Likumprojekts šo jomu neskar.

 

2. 2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

 

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

3. Sociālo seku izvērtējums

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

4. Ietekme uz vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

5. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

 

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
 valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtē­jais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

 

 

2007

2008

2009

2010

2008-2012

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

 

Likumprojekts šo jomu neskar.

Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

 

Likumprojekts šo jomu neskar.

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Finansiālā ietekme

 

Likumprojekts šo jomu neskar.

Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

 

Likumprojekts šo jomu neskar.

Likumprojekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar

 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

 

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteiku­miem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

Ar likumprojektu vienotā paketē paredzēts iesniegt Ministru kabinetā šādus likumprojektus:

1)      „Fizisko personu mantiskā stāvokļa deklarēšanas likums”;

2)      „Grozījums likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli””;

3)      „Grozījums likumā “Par nodokļiem un nodevām””;

4)      „Grozījumi Kredītiestāžu likumā”;

5)      „Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā”.

2. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

 

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saisto­šajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

 

 

 

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

5. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Darba grupā, kas izstrādāja likumprojektu, piedalījās Nodokļu maksātāju interešu aizsardzības fonda pārstāvis.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums
to interesēs, neatbalsta)

 

Nodokļu maksātāju interešu aizsardzības fonds atbalsta likumprojektu.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

 

Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti.

 

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

 

Konsultācijas nav notikušas.

5. Cita informācija

 

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpil­de no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

 

Lai īstenotu likumprojektu nav nepieciešams radīt jaunas valsts institūcijas.

 

2. Kā sabiedrība tiks informēta par norma­tīvā akta ieviešanu

 

      Likums tiks publicēts laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”. 

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Normatīvo aktu noteiktajā kārtībā

4. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

 

 

 

Finanšu ministrs                                                                   O.Spurdziņš

 

 

Valsts sekretāre

Juridiskā departamenta direktore

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I.Krūmane

E.Strazdiņa

M.Radeiko

I.Sīle

 

 

 

 

2007.02.20. 14:31

715

I.Sīle, 7095492

Ilva.Sile@fm.gov.lv

 

 

A.Vilks, 7356157

Alvis.Vilks@knab.gov.lv