Saeimas
Prezidijam
Agrārās, vides un reģionālās
politikas komisija lūdz iekļaut Saeimas nākamās kārtējās sēdes darba kārtībā
trešajam lasījumam sagatavoto likumprojektu Grozījumi Vides aizsardzības
likumā (Reģ. nr. 328/Lp9).
Pielikumā: apkopoto priekšlikumu
tabula likumprojekta
trešajam lasījumam uz
. lpp.
Ar cieņu,
komisijas priekšsēdētāja
Anna Seile
Iesniedz Agrārās, vides un
reģionālās politikas komisija Likumprojekts
trešajam lasījumam
(Reģ. nr. 328/Lp9)
Spēkā esošā redakcija |
Otrā lasījuma redakcija |
Nr. p.k |
Iesniegtie priekšlikumi ( 12 ) |
Komisijas atzinums |
Komisijas atbalstītā redakcija |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
Grozījumi Vides aizsardzības likumā |
|
|
|
Grozījumi
Vides aizsardzības likumā |
|
Izdarīt
Vides aizsardzības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 2006, 24.nr.) šādus grozījumus: |
|
|
|
Izdarīt
Vides aizsardzības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 2006, 24.nr.) šādus grozījumus: |
1.pants. Likumā lietotie
termini Likumā ir lietoti šādi termini: 1) dabas resursi dabas sastāvdaļas, to skaitā gaiss,
ūdeņi, flora, fauna, augsne, zemes dzīles; 2) ekoinovācija jaunu zinātnisko, tehnisko, sociālo vai
citu ideju ieviešana vides tehnoloģiju jomā, kā arī izstrādņu un tehnoloģiju
īstenošana tirgū pieprasītā un konkurētspējīgā produktā vai pakalpojumā, kas
uzlabo vides kvalitāti; 3) emisija cilvēku darbības izraisīta tieša vai netieša
ķīmisko vielu, ķīmisko produktu (preparātu), smaku, organismu vai
mikroorganismu, vibrācijas, siltuma, nejonizējošā starojuma, trokšņa vai cita
veida piesārņojuma izplūde vidē; 4) ilgtspējīga attīstība sabiedrības labklājības, vides
un ekonomikas integrēta un līdzsvarota attīstība, kas apmierina iedzīvotāju
pašreizējās sociālās un ekonomiskās vajadzības un nodrošina vides
aizsardzības prasību ievērošanu, neapdraudot nākamo paaudžu vajadzību
apmierināšanas iespējas, kā arī nodrošina bioloģiskās daudzveidības
saglabāšanu; 5) izglītība ilgtspējīgai attīstībai izglītība, kura
sekmē katra indivīda iespējas apgūt zināšanas, vērtības un prasmes, kas
nepieciešamas līdzdalībai lēmumu pieņemšanā par individuālām vai kolektīvām
darbībām vietējā un pasaules līmenī, lai uzlabotu dzīves kvalitāti patlaban,
neradot draudus nākamo paaudžu vajadzībām; |
|
|
|
|
|
6) kaitējums augsnei vai zemes dzīlēm jebkāda
pārveidošana vai piesārņojums, kuru izraisa ķīmisko vielu, ķīmisko produktu
(preparātu), organismu vai mikroorganismu tieša vai netieša ievadīšana augsnē
vai zemes dzīlēs un kurš būtiski nelabvēlīgi ietekmē cilvēku veselību vai
vidi; |
1. 1.pantā: izteikt 6.punktu šādā redakcijā: 6) kaitējums augsnei vai zemes dzīlēm jebkāda pārveidošana vai
piesārņojums, ko izraisa ķīmisko vielu, ķīmisko produktu (preparātu),
organismu vai mikroorganismu tieša vai netieša ievadīšana augsnē vai zemes
dzīlēs un kas rada risku cilvēku veselībai vai būtiski nelabvēlīgi ietekmē
cilvēku veselību vai vidi;; |
|
|
|
1. 1.pantā: izteikt 6.punktu šādā redakcijā: 6) kaitējums augsnei vai zemes dzīlēm jebkāda pārveidošana vai
piesārņojums, ko izraisa ķīmisko vielu, ķīmisko produktu (preparātu), organismu
vai mikroorganismu tieša vai netieša ievadīšana augsnē vai zemes dzīlēs un
kas rada risku cilvēku veselībai vai būtiski nelabvēlīgi ietekmē cilvēku
veselību vai vidi;; |
7) kaitējums īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem
jebkādi postījumi, kuriem ir būtiska nelabvēlīga ietekme uz īpaši
aizsargājamām dabas teritorijām vai mikroliegumiem, īpaši aizsargājamo sugu
vai biotopu labvēlīga aizsardzības statusa sasniegšanu vai uzturēšanu.
Kaitējums īpaši aizsargājamām sugām un biotopiem neietver iepriekš identificētu
nelabvēlīgu ietekmi, kas radusies operatora profesionālās darbības dēļ, ja šo
darbību nepārprotami atļāvusi attiecīgā iestāde saskaņā ar dabas aizsardzības
jomu reglamentējošiem normatīvajiem aktiem; 8) kaitējums ūdeņiem jebkāds kaitējums, kuram ir
būtisk
a nelabvēlīga ietekme uz konkrēta ūdensobjekta ekoloģisko vai ķīmisko
kvalitāti, kvantitatīvo stāvokli vai ekoloģisko potenciālu, izņemot
nelabvēlīgu ietekmi, uz ko attiecas Ūdens apsaimniekošanas likuma 14.pants; |
|
|
|
|
|
9) kaitējums videi novērtējamas nelabvēlīgas dabas
resursu izmaiņas vai izmērāma ar dabas resursu saistīto funkciju
pasliktināšanās, kas var rasties tieši vai netieši. Ar dabas resursu saistītā
funkcija ir labums, ko sabiedrība vai vide gūst no attiecīgā dabas resursa; |
|
|
|
|
|
|
papildināt
pantu ar 9.1 un 9.2 punktu šādā redakcijā: |
|
|
|
papildināt
pantu ar 9.1 un 9.2 punktu šādā redakcijā: |
|
91) kaitīgas vielas vielas, kas
minētas 1973.gada 2.novembra Starptautiskās konvencijas par piesārņojuma
novēršanu no kuģiem un tās 1978.gada Protokola to jaunākajā redakcijā
(turpmāk MARPOL konvencija) I pielikumā
(nafta) un II pielikumā (neiepakotas bīstamas šķidras vielas); |
|
|
Redakc. preciz. |
91) kaitīgas vielas vielas, kuras
minētas 1973.gada 2.novembra Starptautiskās konvencijas par piesārņojuma
novēršanu no kuģiem un tās 1978.gada Protokola to jaunākajā redakcijā
(turpmāk MARPOL konvencija) I pielikumā
(nafta) un II pielikumā (neiepakotas bīstamas šķidras vielas); |
|
92) kuģis jebkura veida jūras
kuģis, kas kuģo jūras vidē (neatkarīgi no tā karoga), kā arī kuģis ar
zemūdens spārniem, kuģis uz gaisa spilvena, zemūdens kuģis atbilstoši MARPOL
konvencijā sniegtajai definīcijai;; |
|
|
|
92) kuģis jebkura veida jūras
kuģis, kas kuģo jūras vidē (neatkarīgi no tā karoga), kā arī kuģis ar zemūdens
spārniem, kuģis uz gaisa spilvena, zemūdens kuģis atbilstoši MARPOL
konvencijā sniegtajai definīcijai;; |
10) neatliekami pasākumi visi nepieciešamie un
praktiski iespējamie pasākumi situācijas pārvaldīšanai, vidē nonākušo
piesārņojošo vielu norobežošanai un savākšanai un citu kaitējumu izraisošu
faktoru novēršanai, lai ierobežotu vai nepieļautu turpmāku kaitējumu videi un
nelabvēlīgu ietekmi uz cilvēku veselību vai ar dabas resursu saistīto
funkciju pasliktināšanos; |
|
|
|
|
|
|
papildināt pantu ar 10.1 punktu
šādā redakcijā: 101) noplūde no kuģa jebkādā veidā
izdarīta izvadīšana no kuģa ūdeņos atbilstoši MARPOL konvencijā sniegtajai
definīcijai;. |
|
|
|
papildināt pantu ar 10.1 punktu
šādā redakcijā: 101) noplūde no kuģa jebkādā veidā
izdarīta izvadīšana no kuģa ūdeņos atbilstoši MARPOL konvencijā sniegtajai
definīcijai;. |
11) operators
privātpersona, atvasināta publiska persona, tiešās vai pastarpinātās
pārvaldes iestāde, kura veic profesionālu darbību vai ir atbildīga par šādas
darbības veikšanu vai kurai ir noteicošā ekonomiskā ietekme uz profesionālās
darbības tehnisko izpildījumu, vai kura ir saņēmusi atļauju attiecīgās
profesionālās darbības veikšanai vai pieteikusi attiecīgās darbības veikšanu; 12) pamatstāvoklis tāds stāvoklis sabiedrības vai cita resursa labā dabas
resursam vai ar dabas resursu saistītajai funkcijai nodarītā kaitējuma laikā,
kāds šis stāvoklis būtu bijis, ja kaitējums videi nebūtu nodarīts.
Pamatstāvokli nosaka, pamatojoties uz pieejamo informāciju; 13) preventīvi pasākumi pasākumi, kas veicami, lai novērstu tiešus
kaitējuma draudus videi un nepieļautu vai samazinātu iespējamo kaitējumu tai; 14) profesionāla darbība saimnieciska darbība, arī komercdarbība,
neatkarīgi no tā, vai darbība dod vai nedod peļņu; 15) sanācijas pasākumi pasākumi, kas veicami, lai novērstu
kaitējumu, atjaunotu vai attīrītu, atveseļotu vai aizstātu dabas resursus,
kuriem nodarīts kaitējums, un ar dabas resursiem saistītās funkcijas, kuras
pasliktinājušās, arī pasākumi kaitējuma samazināšanai, novēršanai un pagaidu
pasākumi, vai līdzvērtīgu alternatīvu nodrošināšana dabas resursiem vai ar
šiem resursiem saistītajām funkcijām; 16) tieši kaitējuma draudi pietiekama varbūtība, ka kaitējums videi
radīsies tuvākajā laikā; 17) vide dabas, antropogēno un sociālo faktoru kopums; |
|
|
|
|
|
18) vides aizsardzība pasākumu kopums vides kvalitātes
saglabāšanai un dabas resursu ilgtspējīgas izmantošanas nodrošināšanai; 19) vides informācija informācija par: a) vides, tai skaitā gaisa un atmosfēras, ūdeņu, augsnes, zemes
dzīļu, ainavas, dabas, arī mitrāju, piekrastes un jūras teritoriju,
bioloģiskās daudzveidības un tās komponentu, arī ģenētiski modificētu
organismu, stāvokli un šo vides sastāvdaļu savstarpējo mijiedarbību, b) vidi ietekmējošiem faktoriem (piemēram, par ķīmisko vielu,
enerģijas, smaku, trokšņa, starojuma vai atkritumu emisiju un cita veida
piesārņojuma novadīšanu vidē), c) pasākumiem, arī politikas plānošanas dokumentiem un citiem
plāniem, programmām, nolīgumiem vides jomā, normatīvajiem aktiem un darbībām,
kuras ietekmē vai var ietekmēt vides sastāvdaļas un vidi ietekmējošos
faktorus vai kuru mērķis ir aizsargāt vidi, kā arī par izmaksu un ieguvumu
analīzi un citām ekonomiskajām analīzēm un pieņēmumiem, ko izmanto saistībā
ar minētajiem pasākumiem un darbībām, d) pārskatiem un ziņojumiem par vides aizsardzību, arī par vides
normatīvo aktu ieviešanu, e) cilvēku veselības un drošības stāvokli, dzīves apstākļiem un
kultūras objektiem un būvēm tādā mērā, kādā tos ietekmē vai var ietekmēt
vides stāvoklis, vidi ietekmējošie faktori v
ai minētie pasākumi; |
|
|
|
|
|
20) vides informācijas sistēma integrēta starpnozaru valsts informācijas
sistēma, kurā tiek apkopoti, uzkrāti un apstrādāti vides dati un informācija,
nodrošināta vides datu pieejamība un aprite vides stāvokļa un tendenču
novērtēšanai, perspektīvas analīzei, vides un ilgtspējīgas attīstības
politikas izstrādei un līdzšinējo politisko, ekonomisko, administratīvo
pasākumu lietderības un efektivitātes novērtēšanai; 21) vides izglītība
izglītība, kuras ietvaros tiek iegūtas zināšanas un izpratne par vidi un
vides aizsardzības problēmām, izkoptas vides aizsardzības problēmu
risināšanai nepieciešamās prasmes un iemaņas, kā arī attīstīta atbildīga
attieksme un motivācija pamatotu lēmumu pieņemšanai; 22) vides monitorings sistemātiski, regulāri un mērķtiecīgi
vides stāvokļa, sugu un biotopu, kā arī piesārņojuma emisiju novērojumi,
mērījumi un analīze; 23) vides normatīvie akti normatīvie akti, kas attiecas uz vidi vai
palīdz sasniegt valsts vides politikas mērķus saglabāt, aizsargāt un
uzlabot vides kvalitāti, ilgtspējīgi izmantot dabas resursus un nodrošināt
kvalitatīvu dzīves vidi; 24) vides tehnoloģijas visās tautsaimniecības jomās lietojamo
iekārtu un veicamo pasākumu kopums, kas nodrošina dabas resursu efektīvu un
lietderīgu izmantošanu tīrāka ražošanas procesa ieviešanā, samazinot
izejvielu un enerģijas patēriņu, emisiju un atkritumu apjomu; 25) vides zinātne
zinātnes nozare, kas pēta vides sastāvdaļu savstarpējo mijiedarbību un to
mijiedarbību ar cilvēka veidoto vidi, kā arī cilvēka saimnieciskās darbības
ietekmi uz vidi un tās sastāvdaļām. |
|
|
|
|
|
2.pants.
Likuma mērķis un piemērojamība (1) Likuma mērķis ir nodrošināt vides
kvalitātes saglabāšanu un atjaunošanu, kā arī dabas resursu ilgtspējīgu
izmantošanu. (2) Šā likuma nosacījumi piemērojami arī
attiecībā uz Latvijas kontinentālo šelfu un ekskluzīvo ekonomisko zonu. |
|
|
|
|
|
|
2. Papildināt 2.pantu ar trešo daļu šādā
redakcijā: (3) Šā likuma VI1 nodaļas
nosacījumus saskaņā ar starptautiskajām tiesībām piemēro attiecībā uz bīstamu
un citu kaitīgu vielu noplūdi: |
|
|
|
2. Papildināt 2.pantu ar trešo daļu šādā
redakcijā: (3) Šā likuma VI1 nodaļas
nosacījumus saskaņā ar starptautiskajām tiesībām piemēro attiecībā uz bīstamu
un citu kaitīgu vielu noplūdi: |
|
1) Latvijas iekšējos ūdeņos; |
|
|
|
1) Latvijas iekšējos ūdeņos; |
|
2) Latvijas teritoriālajos ūdeņos; |
|
|
|
2) Latvijas teritoriālajos ūdeņos; |
|
3) Latvijas ekskluzīvajā ekonomiskajā
zonā vai līdzvērtīgā zonā, kas izveidota saskaņā ar starptautiskajām tiesībām;
|
|
|
|
3) Latvijas ekskluzīvajā ekonomiskajā
zonā vai līdzvērtīgā zonā, kas izveidota saskaņā ar starptautiskajām
tiesībām; |
|
4) starptautiskā kuģošanā izmantojamos
jūras šaurumos, ievērojot tranzīta režīmu, atbilstoši Apvienoto Nāciju
Organizācijas 1982.gada 10.decembra Jūras tiesību konvencijas III daļas
2.nodaļai tiktāl, ciktāl attiecīgais jūras šaurums ir kādas Eiropas
Savienības dalībvalsts jurisdikcijā; |
|
|
|
4) starptautiskajā kuģošanā
izmantojamos jūras šaurumos, ievērojot tranzīta režīmu, atbilstoši Apvienoto
Nāciju Organizācijas 1982.gada 10.decembra Jūras tiesību konvencijas III
daļas 2.nodaļai tiktāl, ciktāl attiecīgais jūras šaurums ir kādas Eiropas
Savienības dalībvalsts jurisdikcijā; |
|
5) atklātā jūrā; |
|
|
|
5) atklātā jūrā; |
|
6) no kuģiem, kas kuģo ar Latvijas
Republikas karogu, jebkurā vietā, kur atrodas kuģis, izņemot šā likuma 35.1 panta otrajā un trešajā daļā minētos izņēmumus. |
|
|
|
6) no kuģiem, kas kuģo ar Latvijas
Republikas karogu, jebkurā vietā, kur atrodas kuģis, izņemot šā likuma 35.1 panta otrajā un trešajā daļā minētos izņēmumus. |
20.pants.
Valsts vides inspektori (1) Vides valsts kontroli veic Valsts
vides dienesta un īpaši aizsargājamo dabas teritoriju administrāciju valsts
vides inspektori. |
|
1 |
Deputāts K.Šadurskis Izteikt 20. panta pirmo daļu šādā redakcijā: 1) Vides valsts kontroli veic Valsts vides dienesta un īpaši
aizsargājamo dabas teritoriju administrāciju amatpersonas un to valsts
vides inspektori. |
neatbalstīt |
|
(2) Valsts vides inspektoram ir apliecība, žetons un formas
tērps. Apliecības, žetona un formas tērpa paraugu apstiprina Ministru
kabinets. (3) Valsts vides inspektoru lēmumus, kas
saistīti ar vides valsts kontroli, var apstrīdēt, iesniedzot attiecīgu
iesniegumu Valsts vides dienesta ģenerāldirektoram. Valsts vides dienesta
ģenerāldirektora lēmumu var pārsūdzēt tiesā. |
|
|
|
|
|
|
3. Papildināt 20.pantu ar ceturto daļu šādā
redakcijā: (4) Valsts vides dienesta inspektoram
ir tiesības noteikt, ka lēmums, kas saistīts ar vides valsts kontroli, stājas
spēkā un izpildāms nekavējoties, ja kavēšanās var radīt būtiskas negatīvas
izmaiņas vidē. |
|
|
|
3. Papildināt 20.pantu ar ceturto daļu šādā
redakcijā: (4) Valsts vides dienesta inspektoram
ir tiesības noteikt, ka lēmums, kas saistīts ar vides valsts kontroli, stājas
spēkā un izpildāms nekavējoties, ja kavēšanās var radīt būtiskas negatīvas
izmaiņas vidē. |
21.pants.
Valsts vides inspektoru tiesības un sociālās garantijas (1) Veicot vides valsts kontroli, valsts
vides inspektoram ir tiesības: 1) iebraukt vai ieiet un netraucēti pārbaudīt
jebkuru teritoriju, iekārtu vai citu objektu neatkarīgi no īpašuma
piederības, ja tas nepieciešams vides aizsardzības prasību ievērošanas
kontrolei, veicot plānotas pārbaudes, vai ja ir pamatotas aizdomas par vides
normatīvo aktu pārkāpumiem. Valsts drošībai un aizsardzībai paredzētajos
objektos un teritorijās, arī ieslodzījuma vietās, valsts vides inspektoram ir
tiesības iekļūt attiecīgajos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā; 2) ņemt paraugus un veikt kontrolmērījumus; 3) apturēt kuģus un citus peldošus līdzekļus
un likt tiem iebraukt ostā vai piestāt krastā; |
|
2 |
Deputāts K.Šadurskis Papildināt 21. panta pirmo daļu aiz vārdiem valsts vides
inspektoram ar vārdiem un Valsts vides dienesta pilnvarotai amatpersonai. |
neatbalstīt |
|
4) apturēt mehāniskos transportlīdzekļus
ārpus autoceļiem Baltijas jūras un Rīgas jūras līča piekrastes krasta kāpu
aizsargjoslā un pludmalē, virszemes ūdensobjektu aizsargjoslā vai īpaši
aizsargājamā dabas teritorijā; |
4. 21.pantā: papildināt pirmās daļas 4.punktu ar tekstu
šādā redakcijā: kā arī likt transportlīdzekļa vadītājam izbeigt
un novērst pārkāpumu.; |
3 |
Juridiskais birojs Izteikt likumprojekta 4.pantu šādā redakcijā: 21.pantā: papildināt pirmās daļas 4.punktu ar tekstu šādā redakcijā: kā arī likt transportlīdzekļa vadītājam novērst vai izbeigt
pārkāpumu. . |
atbalstīt |
4. 21.pantā: papildināt pirmās daļas 4.punktu ar vārdiem
šādā redakcijā: kā arī likt transportlīdzekļa vadītājam novērst vai izbeigt
pārkāpumu; |
|
|
4 |
Deputāts K.Šadurskis papildināt likumprojektu ar
jaunu pantu šādā redakcijā: Papildināt likuma 21. panta pirmo daļu ar jaunu punktu šādā
redakcijā: 41) uzdot nekavējoties pārtraukt rīcību, kas piesārņo
vai piegružo augsni, mežu, ūdeni, vai gaisu, un uzdot piesārņotājam vai
piegružotājam pašam nekavējoties iespējami novērst izraisītās sekas, ja šāda
rīcība konstatēta Baltijas jūras un Rīgas jūras
līča piekrastes krasta kāpu aizsargjoslā un pludmalē, virszemes ūdensobjektu
aizsargjoslā vai īpaši aizsargājamā dabas teritorijā; |
neatbalstīt |
|
5) pieprasīt un bez maksas saņemt no
privātpersonām, valsts un pašvaldību iestādēm vides valsts kontroles
veikšanai nepieciešamo informāciju, kas ir privātpersonas vai iestādes
rīcībā, dabas resursu uzskaites dokumentus un citus dokumentus, lai
kontrolētu dabas resursu ieguves, lietošanas, vides piesārņošanas apjomus,
iepakojuma plūsmu, atkritumu apsaimniekošanu, būvniecību un citas vidi
ietekmējošas darbības; 6) uz laiku apturēt vai aizliegt veikt
darbību, ar kuru tiek pārkāpti vides normatīvie akti, kura rada negatīvas
izmaiņas vidē vai kura apdraud cilvēku veselību vai dzīvību; 7) savas kompetences ietvaros izdot
administratīvos aktus, kas nepieciešami vides normatīvo aktu prasību
izpildei, likumā Par piesārņojumu noteikto vides kvalitātes normatīvu
sasniegšanai un racionālai dabas resursu izmantošanai; 8) Administratīvo pārkāpumu kodeksā
noteiktajos gadījumos sastādīt protokolus par administratīvajiem pārkāpumiem,
izskatīt administratīvo pārkāpumu lietas un uzlikt administratīvos sodus; |
|
|
|
|
|
|
|
5 |
Deputāts K.Šadurskis papildināt likumprojektu ar jaunu pantu šādā redakcijā: Papildināt likuma 21. panta pirmo daļu ar jaunu punktu šādā
redakcijā: 81) veikt pārbaudi, fotografēt, izdarīt audioierakstus
un videoierakstus jebkurā vietā, kā arī pieprasīt rakstveida vai mutvārdu
paskaidrojumu no jebkuras juridiskās vai fiziskās personas kompetences
ietvaros. |
neatbalstīt |
|
9) citas normatīvajos aktos noteiktās
tiesības. (2) Ja tiek pārkāptas normatīvo aktu
prasības attiecībā uz mehānisko transportlīdzekļu pārvietošanos, arī
stāvēšanu vai apstāšanos, ārpus autoceļiem Baltijas jūras un Rīgas jūras līča
piekrastes krasta kāpu aizsargjoslā un pludmalē vai īpaši aizsargājamā dabas
teritorijā un transportlīdzekļa vadītājs neatrodas pārkāpuma izdarīšanas
vietā, valsts vides inspektoram ir tiesības sastādīt protokolupaziņojumu par
uzlikto naudas sodu. Administratīvā pārkāpuma protokolāpaziņojumā ietveramo
informāciju, protokolapaziņojuma noformēšanas kārtību, paziņojumā par
nesamaksāto naudas sodu ietveramo informāciju un paziņojuma par nesamaksāto
naudas sodu nosūtīšanas kārtību, kā arī naudas soda iekasēšanas un kontroles
kārtību nosaka Ministru kabinets. |
|
|
|
|
|
(3) Valsts apdrošina valsts vides
inspektoru dzīvību un veselību. Apdrošināšanas summa nedrīkst pārsniegt
valsts vides inspektora 24 mēnešalgu apmēru. |
izslēgt
trešās daļas otro teikumu. |
|
|
|
izslēgt
trešās daļas otro teikumu. |
22.pants.
Vietējās pašvaldības kontrole vides jomā (1) Vietējā pašvaldība atbilstoši likumā Par
pašvaldībām vai vides normatīvajos aktos noteiktajai pašvaldības atbildībai
veic kontroli vides jomā. (2) Pašvaldības vides kontroles
amatpersonām ir šā likuma 21.panta pirmās daļas 1., 2., 5. un 9.punktā
minētās tiesības. |
|
|
|
|
|
|
5. Papildināt 22.pantu ar trešo daļu šādā
redakcijā: (3) Ja tiek pārkāptas normatīvo aktu
prasības attiecībā uz mehānisko transportlīdzekļu stāvēšanu vai apstāšanos
ārpus autoceļiem Baltijas jūras un Rīgas jūras līča piekrastes krasta kāpu
aizsargjoslā un pludmalē vai īpaši aizsargājamā dabas teritorijā un
transportlīdzekļa vadītājs neatrodas pārkāpuma izdarīšanas vietā, pašvaldības
vides kontroles amatpersonām un pilnvarotajām amatpersonām ir tiesības
rīkoties saskaņā ar šā likuma 21.panta otrajā daļā noteikto administratīvo
sodu piemērošanas kārtību. |
|
|
|
5. Papildināt 22.pantu ar trešo daļu šādā
redakcijā: (3) Ja tiek pārkāptas normatīvo aktu
prasības attiecībā uz mehānisko transportlīdzekļu stāvēšanu vai apstāšanos
ārpus autoceļiem Baltijas jūras un Rīgas jūras līča piekrastes krasta kāpu
aizsargjoslā un pludmalē vai īpaši aizsargājamā dabas teritorijā un
transportlīdzekļa vadītājs neatrodas pārkāpuma izdarīšanas vietā, pašvaldības
vides kontroles amatpersonām un pilnvarotajām amatpersonām ir tiesības
rīkoties saskaņā ar šā likuma 21.panta otrajā daļā noteikto administratīvo
sodu piemērošanas kārtību. |
23.pants.
Sabiedriskā kontrole vides jomā (1) Valsts vides dienests var iesaistīt
vides kontrolē sabiedriskos vides inspektorus Valsts vides dienesta
pilnvarotas personas. (2) Sabiedriskā vides inspektora statusu
piešķir un anulē Valsts vides dienests Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.
Sabiedriskajiem vides inspektoriem izvirzāmos kritērijus un prasības nosaka
Ministru kabinets. Sabiedriskā vides inspektora apliecības paraugu nosaka
Ministru kabinets. (3) Sabiedriskajiem vides inspektoriem
ir tiesības: 1) veikt pārbaudes kopā ar valsts vides
inspektoru; 2) sastādīt pārbaudes aktu, konstatējot
faktisko situāciju, un nosūtīt to Valsts vides dienestam; |
|
|
|
|
|
3) normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos
veikt pārbaudes bez valsts vides inspektora klātbūtnes, sastādīt
administratīvo protokolu un nosūtīt to izskatīšanai attiecīgajai
kompetentajai iestādei. |
6. Izteikt 23.panta trešās daļas 3.punktu
šādā redakcijā: 3) veikt pārbaudes bez valsts vides
inspektora klātbūtnes, sastādīt administratīvā pārkāpuma protokolu un nosūtīt
to izskatīšanai Valsts vides dienestam šādos gadījumos: a) ar atkritumiem tiek piegružota
publiski pieejama teritorija (teritorija, kas bez ierobežojumiem pieejama
sabiedrībai neatkarīgi no tā, kā īpašumā tā atrodas), b) mehāniskais transportlīdzeklis
pārvietojas, arī stāv vai apstājas, ārpus autoceļiem Baltijas jūras un Rīgas
jūras līča piekrastes krasta kāpu aizsargjoslā un pludmalē vai īpaši
aizsargājamā dabas teritorijā, c) ugunskuri tiek kurināti ārpus šim
nolūkam iekārtotām vietām un tiek bojāta dabiskā zemsedze Baltijas jūras un
Rīgas jūras līča piekrastes krasta kāpu aizsargjoslā, d) normatīvajos aktos paredzētajos
citos gadījumos. |
|
|
Redakc. preciz. |
6. Izteikt 23.panta trešās daļas 3.punktu
šādā redakcijā: 3) veikt pārbaudes bez valsts vides
inspektora klātbūtnes, sastādīt administratīvā pārkāpuma protokolu un nosūtīt
to izskatīšanai Valsts vides dienestam šādos gadījumos: a) ar atkritumiem tiek piegružota
publiski pieejama teritorija (teritorija, kas bez ierobežojumiem pieejama
sabiedrībai neatkarīgi no tā, kā īpašumā atrodas), b) mehāniskais transportlīdzeklis pārvietojas,
arī stāv vai apstājas ārpus autoceļiem Baltijas jūras un Rīgas jūras līča
piekrastes krasta kāpu aizsargjoslā un pludmalē vai īpaši aizsargājamā dabas
teritorijā, c) ugunskuri tiek kurināti ārpus šim
nolūkam iekārtotām vietām un tādējādi tiek bojāta dabiskā zemsedze Baltijas
jūras un Rīgas jūras līča piekrastes krasta kāpu aizsargjoslā, d) normatīvajos aktos paredzētajos
citos gadījumos. |
VI
nodaļa. Atbildība par videi nodarīto kaitējumu
|
|
|
|
|
|
25.pants.
Atbildības pamatnosacījumi (1) Operators ir atbildīgs par savas
profesionālās darbības ietvaros nodarīto kaitējumu videi vai tiešiem
kaitējuma draudiem, ko izraisījusi viņa tīša vai aiz neuzmanības veikta
darbība vai bezdarbība, ar kuru ir pārkāptas vides normatīvo aktu prasības. |
|
|
<
![endif]> |
|
|
(2) Operatora
saukšana pie administratīvās atbildības vai kriminālatbildības par vides
normatīvo aktu pārkāpumu neatbrīvo operatoru no pienākuma segt izmaksas, ko
radījis viņa nodarītais kaitējums videi vai tieši kaitējuma draudi. |
7. 25.pantā: izteikt otro daļu šādā redakcijā: (2) Operatora, kā arī šā panta trešajā
daļā minētās personas saukšana pie administratīvās atbildības vai
kriminālatbildības par vides normatīvo aktu pārkāpumu neatbrīvo to no
pienākuma segt izmaksas, ko radījis tā nodarītais kaitējums videi vai tieši
kaitējuma draudi.; |
|
|
|
7. 25.pantā: izteikt otro daļu šādā redakcijā: (2) Operatora, kā arī šā panta trešajā
daļā minētās personas saukšana pie administratīvās atbildības vai
kriminālatbildības par vides normatīvo aktu pārkāpumu neatbrīvo to no
pienākuma segt izmaksas, ko radījis tā nodarītais kaitējums videi vai tieši
kaitējuma draudi.; |
(3) Persona, kas nav uzskatāma par
operatoru, ir atbildīga par kaitējumu videi vai tiešiem kaitējuma draudiem,
ko izraisījusi tās tīša vai aiz neuzmanības veikta darbība vai bezdarbība, ar
kuru ir pārkāptas vides normatīvo aktu prasības, un šai personai ir pienākums
segt izmaksas, ko radījis tās nodarītais kaitējums videi vai tieši kaitējuma
draudi, to skaitā preventīvo, neatliekamo un sanācijas pasākumu izmaksas. |
papildināt trešo daļu pēc vārdiem personai
ir pienākums ar vārdiem novērst kaitējumu vai tiešus kaitējuma draudus un. |
|
|
|
papildināt trešo daļu pēc vārdiem personai
ir pienākums ar vārdiem novērst kaitējumu vai tiešus kaitējuma draudus un. |
(4) Operators ir atbildīgs par kaitējumu
videi vai tiešiem kaitējuma draudiem neatkarīgi no vainas, ja kaitējums videi
vai tieši kaitējuma draudi radušies, veicot šādas profesionālās darbības: 1) likumā Par piesārņojumu noteiktās A vai
B kategorijas piesārņojošās darbības; 2) darbības, kuru veikšanai nepieciešama
atkritumu apsaimniekošanas atļauja; 3) ūdens ieguvi un uzkrāšanu, kuras veikšanai
nepieciešama ūdens resursu lietošanas atļauja; 4) degvielas uzpildes stacijas vai naftas
bāzes ekspluatāciju; 5) ķīmisko vielu un ķīmisko produktu
(preparātu) apriti reglamentējošos normatīvajos aktos noteikto bīstamo
ķīmisko vielu vai produktu (preparātu), augu aizsardzības līdzekļu vai
biocīdu ražošanu, izmantošanu, pārstrādi, iepakošanu, izplatīšanu vidē vai pārvadāšanu
ražotnes teritorijā; 6) ķīmisko vielu vai ķīmisko produktu
(preparātu) transportēšanu pa cauruļvadiem; 7) bīstamo vai piesārņojošo kravu pārvadāšanu
pa sauszemes, iekšzemes ūdeņu, jūras vai gaisa ceļiem; 8) ģenētiski modificētu organismu, arī ģenētiski
modificētu mikroorganismu, ierobežotu izmantošanu, apzinātu izplatīšanu vidē,
izplatīšanu tirgū, arī pārvadāšanu; 9) Eiropas Savienības regulās noteiktos
atkritumu pārrobežu pārvadājumus, kuru veikšanai nepieciešama atļauja. |
|
6 |
Vides ministrs R.Vējonis Papildināt 25.panta ceturto
daļu ar 10.apakšpunktu šādā redakcijā: 10) ieguves rūpniecības atkritumu apsaimniekošanu.. |
atbalstīt |
papildināt ceturto daļu ar 10.apakšpunktu
šādā redakcijā: 10) ieguves rūpniecības atkritumu
apsaimniekošanu. |
(5) Uz kaitējumu videi vai tiešiem
kaitējuma draudiem, ko radījis difūzais piesārņojums (piesārņojums gaisā,
ūdeņos vai augsnē, kas netiek organizēti uztverts un izvadīts no stacionāriem
piesārņojuma avotiem), šīs nodaļas nosacījumi attiecas tikai tad, ja var
konstatēt cēloņsakarību starp kaitējumu vai tiešiem kaitējuma draudiem un
operatora darbību. |
|
|
|
|
|
29.pants.
Rīcība gadījumā, kad kaitējumam videi ir pārrobežu ietekme (1) Ja kaitējums videi ietekmē vai var
ietekmēt citas valsts teritoriju, Valsts vides dienests, informējot Ārlietu
ministriju un Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestu, sniedz citas valsts
kompetentajai iestādei informāciju par šā kaitējuma raksturu, apjomu,
izplatību, veiktajiem un nepieciešamajiem neatliekamajiem vai sanācijas
pasākumiem. |
8. Izteikt 29.panta pirmo daļu šādā
redakcijā: (1) Ja
kaitējums videi ietekmē vai var ietekmēt citas valsts teritoriju, Valsts
vides dienests, informējot Ārlietu ministriju un Valsts ugunsdzēsības un
glābšanas dienestu, sadarbojas ar citas valsts kompetento iestādi, arī
sniedzot tai atbilstošu informāciju par šā kaitējuma raksturu, apjomu, izplatību,
veiktajiem un nepieciešamajiem preventīvajiem, neatliekamajiem vai sanācijas
pasākumiem, lai nodrošinātu, ka preventīvie, neatliekamie un, ja
nepieciešams, sanācijas pasākumi tiktu veikti. |
|
|
Redakc. preciz. |
8. Izteikt 29.panta pirmo daļu šādā redakcijā: (1) Ja
kaitējums videi ietekmē vai var ietekmēt citas valsts teritoriju, Valsts
vides dienests, informējot Ārlietu ministriju un Valsts ugunsdzēsības un
glābšanas dienestu, sadarbojas ar citas valsts kompetento iestādi, arī
sniedzot tai attiecīgo informāciju par šā kaitējuma raksturu, apjomu,
izplatību, veiktajiem un nepieciešamajiem preventīvajiem, neatliekamajiem vai
sanācijas pasākumiem, lai nodrošinātu, ka preventīvie, neatliekamie un, ja
nepieciešams, sanācijas pasākumi tiktu veikti. |
(2) Ja citā valstī izraisītais kaitējums
videi ietekmē vai var ietekmēt Latvijas teritoriju, Valsts vides dienests
sadarbībā ar šīs valsts kompetento iestādi nosaka nepieciešamos neatliekamos
vai sanācijas pasākumus un paziņo par tiem attiecīgajām Latvijas vietējām pašvaldībām. (3) Ja operators, kurš veic profesionālo
darbību citas valsts teritorijā, labprātīgi neveic nepieciešamos neatliekamos
vai sanācijas pasākumus, Valsts vides dienests ir tiesīgs vienojoties ar
operatoru vai tiesvedības ceļā prasīt šo pasākumu izmaksu
atlīdzināšanu. |
|
|
|
|
|
31.pants.
Kaitējuma videi atlīdzināšana (1) Operators, kura profesionālā darbība
izraisījusi kaitējumu videi vai tiešus kaitējuma draudus, sedz preventīvo,
neatliekamo un sanācijas pasākumu izmaksas. |
|
|
|
|
|
(2) Ja kaitējumu videi vai tiešus
kaitējuma draudus konstatē pēc attiecīgās darbības pabeigšanas vai iekārtas
slēgšanas, preventīvo, neatliekamo un sanācijas pasākumu izmaksas sedz
pēdējais operators. |
9. 31.pantā: izslēgt otro daļu; |
|
|
|
9. 31.pantā: izslēgt otro daļu; |
(3) Ja operatoru, kura profesionālā
darbība izraisījusi kaitējumu videi vai tiešus kaitējuma draudus, Valsts
vides dienests konstatē pirms preventīvo, neatliekamo un sanācijas pasākumu
veikšanas un Valsts vides dienests ir nodrošinājis šo pasākumu veikšanu saskaņā
ar šā likuma 27.panta trešās daļas 5.punktu vai 28.panta ceturtās daļas
4.punktu, minēto pasākumu izmaksas sedz operators (privātpersona, atvasināta
publiska persona vai pastarpinātās pārvaldes iestāde) Administratīvā procesa
likumā noteiktajā kārtībā. |
izslēgt trešajā daļā vārdus Administratīvā
procesa likumā noteiktajā kārtībā un papildināt daļu ar otro teikumu šādā
redakcijā: Lēmums izpildāms Administratīvā procesa
likumā noteiktajā kārtībā.; |
|
|
Redakc. preciz. |
izslēgt trešajā daļā vārdus Administratīvā
procesa likumā noteiktajā kārtībā; papildināt trešo daļu ar teikumu šādā
redakcijā: Lēmums izpildāms Administratīvā procesa
likumā noteiktajā kārtībā.; |
(4) Ja operatoru, kura profesionālā
darbība izraisījusi kaitējumu videi vai tiešus kaitējuma draudus, Valsts
vides dienests konstatē pēc preventīvo, neatliekamo un sanācijas pasākumu
veikšanas, Valsts vides dienests Civilprocesa likumā noteiktajā kārtībā
piedzen no operatora naudas summu šā panta pirmajā daļā minēto izmaksu
segšanai. Valsts vides dienests ir atbrīvots no valsts nodevas samaksas
prasībās par līdzekļu piedziņu šā panta pirmajā daļā minēto izmaksu segšanai. |
|
|
|
|
|
(5) Šā panta pirmajā daļā minētās izmaksas ietver izmaksas,
ko pamato nepieciešamība nodrošināt pareizu un efektīvu šīs nodaļas
nosacījumu īstenošanu, to skaitā izmaksas par kaitējuma videi, tiešu
kaitējuma draudu un rīcības alternatīvu novērtēšanu, administratīvās
izmaksas, tiesu izdevumus un izpildes izmaksas, datu vākšanas un monitoringa
izmaksas, kā arī citas izmaksas, kas saistītas ar kaitējumu videi vai tiešiem
kaitējuma draudiem. (6) Ja operators pierāda, ka kaitējumu
videi vai tiešus kaitējuma draudus izraisījusi trešā persona, lai gan tika
veikti pienācīgi drošības pasākumi, kurus operatoram bija pienākums nodrošināt,
vai kaitējumu videi vai tiešus kaitējuma draudus radījusi tāda publisko
tiesību subjekta saistoša lēmuma ievērošana, kurš neattiecas uz paša
operatora izraisītu emisiju vai negadījumu, operators: 1) ir tiesīgs atgūt viņa segtās preventīvo un
neatliekamo pasākumu izmaksas; 2) nesedz sanācijas pasākumu izmaksas un ir
tiesīgs atgūt viņa segtās izmaksas. (7) Ja operators pierāda, ka kaitējumu
videi vai tiešus kaitējuma draudus izraisījusi trešā persona, lai gan tika
veikti pienācīgi drošības pasākumi, kurus operatoram bija pienākums
nodrošināt, operators ir tiesīgs Civilprocesa likumā noteiktajā kārtībā
prasīt, lai trešā persona, kas izrais
ījusi kaitējumu videi vai tiešus
kaitējuma draudus, atlīdzina veikto preventīvo, neatliekamo un sanācijas
pasākumu izmaksas. (8) Ja operators pierāda, ka kaitējumu
videi vai tiešus kaitējuma draudus radījusi tāda publisko tiesību subjekta
saistoša lēmuma ievērošana, kurš neattiecas uz paša operatora izraisītu
emisiju vai negadījumu, viņš ir tiesīgs prasīt veikto preventīvo, neatliekamo
un sanācijas pasākumu izmaksu atlīdzināšanu saskaņā ar Valsts pārvaldes
iestāžu nodarīto zaudējumu atlīdzināšanas likumu. |
|
|
|
|
|
(9) Operators nesedz sanācijas pasākumu
izmaksas, ja pierāda, ka kaitējums videi nav radies viņa tīšas vai aiz
neuzmanības veiktas darbības vai bezdarbības dēļ un kaitējumu videi
izraisījusi: 1) emisija vai darbība, kas ir tieši atļauta
un pilnībā atbilst šā likuma 25.panta ceturtajā daļā minēto darbību veikšanai
izsniegtās atļaujas vai cita administratīvā akta nosacījumiem; 2) emisija, darbība vai kāda produkta
lietošana darbībai, ja to ietekme uz vidi saskaņā ar zinātnes un tehnikas
atziņām netika uzskatīta par kaitīgu laikā, kad notika emisija vai konkrētā
darbība. |
izslēgt devītās daļas 1.punktā
vārdus vai cita administratīvā akta; |
|
|
|
izslēgt devītās daļas 1.punktā
vārdus vai cita administratīvā akta; |
(10) Šā panta devītā daļa neattiecas uz
ģenētiski modificētu organismu, arī ģenētiski modificētu mikroorganismu,
ierobežotu izmantošanu, apzinātu izplatīšanu vidē, izplatīšanu tirgū, arī
pārvadāšanu. (11) Lēmumu par tāda operatora
konstatēšanu, kura profesionālā darbība izraisījusi kaitējumu videi vai
tiešus kaitējuma draudus, vai par trešās personas konstatēšanu un preventīvo
pasākumu vai neatliekamo un sanācijas pasākumu veikšanu Valsts vides dienests
var pieņemt vai prasības pieteikumu tiesā var iesniegt piecu gadu laikā no
dienas, kad šie pasākumi pabeigti, vai no dienas, kad operators vai trešā
persona ir konstatēta, atkarībā no tā, kurš no šiem notikumiem ir vēlāks. |
|
|
|
|
|
(12) Ieņēmumus no maksājumiem par videi
nodarīta kaitējuma novērtēšanu, novēršanu, preventīvo vai sanācijas pasākumu
veikšanu, arī šā panta pirmajā daļā minētās izmaksas, ieskaita valsts
pamatbudžetā. |
izteikt divpadsmito daļu šādā redakcijā: (12) Ieņēmumus no maksājumiem par videi
nodarītā kaitējuma novērtēšanu, preventīvo, neatliekamo vai sanācijas
pasākumu veikšanu, arī šā panta pirmajā daļā minētās izmaksas, ieskaita
valsts pamatbudžetā, bet izmaksas,
kas radušās pašvaldībai, ieskaita šīs pašvaldības budžetā.; |
|
|
|
izteikt divpadsmito daļu šādā redakcijā: (12) Ieņēmumus no maksājumiem par
videi nodarītā kaitējuma novērtēšanu, preventīvo, neatliekamo vai sanācijas
pasākumu veikšanu, arī šā panta pirmajā daļā minētās izmaksas ieskaita valsts
pamatbudžetā, bet izmaksas, kas
radušās pašvaldībai, ieskaita šīs pašvaldības budžetā.; |
(13) Kārtību, kādā novērtējams kaitējums
videi un aprēķināmas šā panta pirmajā daļā minētās izmaksas, nosaka Ministru
kabinets. |
|
|
|
|
|
|
papildināt pantu ar četrpadsmito daļu šādā
redakcijā: (14) Īpaši aizsargājamām dabas
teritorijām dabas pieminekļiem, kurus izveidojis Ministru kabinets vai
pašvaldība, kaitējumu novērtē, ņemot vērā bojājuma vai dabas pieminekļa
iznīcināšanas pakāpi. Kārtību, kādā novērtējams kaitējums dabas pieminekļiem,
nosaka Ministru kabinets. |
|
|
Redakc. preciz. |
papildināt pantu ar četrpadsmito daļu šādā
redakcijā: (14) Īpaši aizsargājamām dabas
teritorijām dabas pieminekļiem, kurus par tādiem noteicis Ministru kabinets
vai pašvaldība, kaitējumu novērtē, ņemot vērā dabas pieminekļa bojājuma vai
iznīcināšanas pakāpi. Kārtību, kādā novērtējams dabas pieminekļiem nodarītais
kaitējums, nosaka Ministru kabinets. |
35.pants.
Nepārvarama vara un citi izņēmumi (1) Šīs nodaļas nosacījumi neattiecas uz
gadījumiem, kad kaitējums videi vai tieši kaitējuma draudi radušies
ārkārtējas, neizbēgamas, laikus neparedzamas un nenovēršamas dabas parādības
dēļ vai bruņota konflikta, karadarbības, pilsoņu kara vai sacelšanās dēļ
(turpmāk nepārvarama vara). (2) Šīs nodaļas nosacījumi neattiecas uz
darbībām, kuru galvenais mērķis ir valsts aizsardzība vai starptautiskā
drošība, kā arī uz darbībām, kuru vienīgais mērķis ir aizsardzība pret dabas
katastrofu. (3) Nepārvaramas varas gadījumā
operators nekavējoties rakstveidā informē Valsts vides dienestu par kaitējumu
videi vai tiešiem kaitējuma draudiem, ja iespējams, norādot veiktos un
plānotos pasākumus, lai novērstu, ierobežotu vai samazinātu kaitējumu videi
vai tiešus kaitējuma draudus, kā arī nekavējoties veic visus neatliekamos
pasākumus. (4) Pēc nepārvaramas varas seku
likvidēšanas operators sniedz Valsts vides dienestam informāciju par
kaitējumu videi, tā apjomu un veiktajiem pasākumiem tā ierobežošanai vai
novēršanai, kā arī pašreizējās situācijas novērtējumu. |
|
|
|
|
|
|
10. Papildināt 35.pantu ar piekto daļu šādā
redakcijā: (5) Šīs nodaļas nosacījumi neattiecas uz gadījumu,
emisiju vai avāriju, kas izraisījusi kaitējumu videi, ja ir pagājuši vairāk
nekā 30 gadi. |
7 |
Juridiskais birojs Izteikt likumprojekta 10.pantu šādā redakcijā: papildināt 35.pantu ar piekto daļu šādā redakcijā: (5) Šīs nodaļas nosacījumi neattiecas uz emisiju, avāriju, vai
kādu citu gadījumu, kas izraisījis kaitējumu videi, ja kopš kaitējuma
videi izraisīšanas ir pagājuši vairāk nekā 30 gadi. . |
atbalstīt Redakc. preciz. |
10. Papildināt 35.pantu ar piekto daļu šādā
redakcijā: (5) Šīs nodaļas nosacījumi neattiecas uz emisiju, avāriju vai kādu
citu gadījumu, kas izraisījis kaitējumu videi, ja kopš šā kaitējuma izraisīšanas
ir pagājuši vairāk nekā 30 gadi. |
|
11. Papildināt likumu ar VI1
nodaļu šādā redakcijā: VI1
nodaļa. Atbildība par ūdeņu piesārņošanu |
|
|
|
11. Papildināt likumu ar VI1
nodaļu šādā redakcijā: VI1
nodaļa. Atbildība par ūdeņu piesārņošanu |
|
35.1
pants. Atbildības piemērošana par ūdeņu piesārņošanu |
|
|
|
35.1 pants.
Atbildības piemērošana par ūdeņu piesārņošanu |
|
(1) Atbildību par šā likuma 2.panta
trešās daļas 1., 2., 3., 4. un 5.punktā minēto ūdeņu piesārņošanu piemēro, ja
notikusi bīstamu vai citu kaitīgu vielu noplūde no kuģiem (neatkarīgi no to
karoga), izņemot karakuģus, jūras kara palīgkuģus vai citus kuģus, kas pieder
kādai valstij vai ko kāda valsts noplūdes brīdī ekspluatē un izmanto tikai
nekomerciāliem mērķiem. |
|
|
Redakc. preciz. |
(1) Atbildību par šā likuma 2.panta
trešās daļas 1., 2., 3., 4. un 5.punktā minēto ūdeņu piesārņošanu piemēro, ja
notikusi bīstamu vai citu kaitīgu vielu noplūde no kuģiem (neatkarīgi no kuģu
karoga), izņemot karakuģus, jūras kara palīgkuģus vai citus kuģus, kas pieder
kādai valstij vai ko kāda valsts noplūdes brīdī ekspluatē un izmanto tikai
nekomerciāliem mērķiem. |
|
(2) Bīstamu vai citu kaitīgu vielu
noplūdi neuzskata par pārkāpumu, ja tā atbilst MARPOL konvencijas I pielikuma
15., 34., 4.1. vai 4.3.noteikuma vai II pielikuma 1.3., 3.1.1. vai
3.1.3.noteikuma nosacījumiem. |
|
|
|
(2) Bīstamu vai citu kaitīgu vielu
noplūdi neuzskata par pārkāpumu, ja tā atbilst MARPOL konvencijas I pielikuma
15., 34., 4.1. vai 4.3.noteikuma vai II pielikuma 1.3., 3.1.1. vai
3.1.3.noteikuma nosacījumiem. |
|
(3) Bīstamu vai citu kaitīgu vielu
noplūdi šā likuma 2.panta trešās daļas 3., 4. un 5.punktā minētajās
teritorijās neuzskata par pārkāpumu, par kuru ir atbildīgs kuģa īpašnieks,
kapteinis vai apkalpe, kas rīkojas pēc kapteiņa pavēles, ja noplūde atbilst
MARPOL konvencijas I pielikuma 4.2.noteikuma un II pielikuma 3.1.2.noteikuma
nosacījumiem. |
|
|
|
(3) Bīstamu vai citu kaitīgu vielu
noplūdi šā likuma 2.panta trešās daļas 3., 4. un 5.punktā minētajās
teritorijās neuzskata par pārkāpumu, par kuru ir atbildīgs kuģa īpašnieks,
kapteinis vai apkalpe, kas rīkojas pēc kapteiņa pavēles, ja noplūde atbilst
MARPOL konvencijas I pielikuma 4.2.noteikuma un II pielikuma 3.1.2.noteikuma
nosacījumiem. |
|
|
|
|
|
|
|
35.2
pants. Pārkāpumi un sankcijas |
|
|
|
35.2
pants. Pārkāpumi un sankcijas |
|
(1) Par bīstamu vai citu kaitīgu vielu
noplūdi vai citāda veida ūdeņu piesārņošanu no kuģiem personas sauc pie
atbildības normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. |
|
|
|
(1) Par bīstamu vai citu kaitīgu vielu
noplūdi vai citāda veida ūdeņu piesārņošanu no kuģiem personas sauc pie
atbildības normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. |
|
(2) Uz kuģa apkalpes locekļiem
neattiecas šā panta pirmās daļas nosacījumi par pārkāpumiem, kas izdarīti
starptautiskā kuģošanā izmantojamos jūras šaurumos, ekskluzīvajās
ekonomiskajās zonās un atklātā jūrā, ja tiek izpildīti MARPOL konvencijas I
pielikuma 4.2.noteikuma vai II pielikuma 3.1.2.noteikuma nosacījumi. |
|
|
|
(2) Uz kuģa apkalpes locekļiem
neattiecas šā panta pirmās daļas nosacījumi par pārkāpumiem, kas izdarīti
starptautiskajā kuģošanā izmantojamos jūras šaurumos, ekskluzīvajās
ekonomiskajās zonās un atklātā jūrā, ja tiek izpildīti MARPOL konvencijas I
pielikuma 4.2.noteikuma vai II pielikuma 3.1.2.noteikuma nosacījumi. |
|
(3) Personas saukšana pie atbildības
par bīstamu vai kaitīgu vielu noplūdi no kuģiem neatbrīvo un neierobežo šīs
personas civiltiesisko atbildību par citām personām un videi nodarīto
zaudējumu un kaitējuma atlīdzināšanu. |
|
|
Redakc. preciz. |
(3) Personas saukšana pie atbildības
par bīstamu vai kaitīgu vielu noplūdi no kuģiem neatbrīvo šo personu no
civiltiesiskās atbildības un neierobežo tās civiltiesisko atbildību par citām
personām un videi nodarīto zaudējumu un kaitējuma atlīdzināšanu. |
38.pants.
Ekoetiķete (ekomarķējums) un tās piešķiršana (1) Lai veicinātu videi draudzīgu
produktu ražošanu un izplatīšanu, attiecīgajiem produktiem, kuri atbilst
Eiropas Komisijas noteiktajiem kritērijiem, piešķir Eiropas Savienības
ekoetiķeti (ekomarķējumu) saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2000.gada
17.jūlija regulu (EK) Nr.1980/2000 par pārskatīto Kopienas ekoetiķetes piešķiršanas
programmu. (2) Latvijas Vides, ģeoloģijas un
meteoroloģijas aģentūra koordinē Eiropas Savienības ekoetiķetes
(ekomarķējuma) piešķiršanas programmu Latvijā, informē ražotājus par
attiecīgajām prasībām, popularizē Eiropas Savienības ekoetiķeti
(ekomarķējumu), kā arī sniedz nepieciešamo informāciju Eiropas Komisijai. |
12. Aizstāt 38.panta otrajā daļā vārdus
Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas aģentūra ar vārdiem Vides
pārraudzības valsts birojs. |
|
|
|
12. Aizstāt 38.panta otrajā daļā vārdus
Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas aģentūra ar vārdiem Vides
pārraudzības valsts birojs. |
Pārejas
noteikumi 1. Ar šā likuma spēkā stāšanos spēku
zaudē likums Par vides aizsardzību (Latvijas Republikas Augstākās Padomes
un Valdības Ziņotājs, 1991, 33./34.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
Kabineta Ziņotājs, 1997, 13.nr.; 2000, 15.nr.; 2002, 3., 22.nr.; 2003,
12.nr.; 2004, 9.nr.; 2005, 6.nr.; 2006, 15.nr.). 2. Šā likuma 25., 26., 27., 28., 29.,
30., 31., 32., 34. un 35.pants stājas spēkā 2007.gada 30.aprīlī. 3. Ja piesārņojums radies pirms 2007.gada
30.aprīļa, piesārņoto un potenciāli piesārņoto vietu izpēti un sanāciju veic
saskaņā ar likumu Par piesārņojumu. 4. Kaitējumu videi, kas radies pirms
2007.gada 30.aprīļa, nosaka un kompensē šādā kārtībā: 1) privātpersonām, kas nodarījušas kaitējumu
videi, ir pienākums: a) pēc iespējas likvidēt vai samazināt videi
nodarītā kaitējuma sekas, lai novērstu negatīvo ietekmi uz vidi un vides
ilgtspējīgas attīstības apdraudējumu, b) kompensēt izdevumus, kas nepieciešami, lai
atjaunotu ietekmētās vides vērtības vai radītu līdzvērtīgas vides vērtības,
ja videi nodarīto kaitējumu nav iespējams novērst; 2) Valsts vides dienesta reģionālās vides
pārvaldes vai Jūras un iekšējo ūdeņu pārvaldes direktors vai īpaši
aizsargājamās dabas teritorijas administrācijas direktors ar rīkojumu izveido
komisiju, lai noteiktu zaudējumus, ko radījis kaitējums videi (turpmāk
komisija). Zaudējumus, ko radījis kaitējums videi, saskaņā ar vides
normatīvajiem aktiem nosaka komisija, pamatojoties uz pārbaudes aktu; 3) Valsts vides dienesta reģionālās vides
pārvaldes vai Jūras un iekšējo ūdeņu pārvaldes direktors vai īpaši
aizsargājamās dabas teritorijas administrācijas direktors divu mēnešu laikā
pēc veiktās pārbaudes, pamatojoties uz komisijas izdarītajiem aprēķiniem,
izdod administratīvo aktu par videi nodarītā kaitējuma novēršanu un zaudējumu
kompensēšanu (turpmāk akts). Aktu dara zināmu personai, kas nodarījusi
kaitējumu videi. Aktā uzrāda kopējos zaudējumus un nosaka atjaunošanas darbu
uzsākšanas termiņu, šo darbu veikšanas kārtību un termiņu, līdz kuram veicami
minētie darbi. Ja videi nodarīto kaitējumu nav iespējams novērst, komisija
nosaka termiņu, līdz kuram aprēķinātā zaudējumu summa jāiemaksā valsts
pamatbudžetā; |
|
|
|
|
|
4) kopējos zaudējumus, ko radījis kaitējums
videi, nosaka, pamatojoties uz darbu apjomu un izmaksām, kas nepieciešamas,
lai atjaunotu ietekmētās vides vērtības vai radītu līdzvērtīgas vides
vērtības, ja videi nodarīto kaitējumu nav iespējams novērst, kā arī
pamatojoties uz zaudējumu summām, kas saskaņā ar vides normatīvajiem aktiem
aprēķinātas par vidē palikušo un sekundāro piesārņojumu; 5) ja videi nodarītā kaitējuma sekas
iespējams novērst tikai daļēji, personai, kura nodarījusi kaitējumu videi, ir
pienākums atlikušo zaudējumu summu aktā noteiktajā termiņā iemaksāt valsts
pamatbudžetā; 6) Valsts vides dienesta reģionālās vides
pārvaldes vai Jūras un iekšējo ūdeņu pārvaldes direktora vai īpaši
aizsargājamās dabas teritorijas administrācijas direktora izdoto aktu mēneša
laikā no tā spēkā stāšanās dienas var apstrīdēt Vides pārraudzības valsts
birojā. Vides pārraudzības valsts biroja lēmumu var pārsūdzēt Administratīvā
procesa likumā noteiktajā kārtībā. 5. Ministru kabinets: 1) līdz 2008.gada 1.decembrim apstiprina
Vides politikas pamatnostādnes; |
|
|
|
|
|
2) līdz 2007.gada 1.decembrim apstiprina
Vides monitoringa programmas pamatnostādnes; |
13. Pārejas noteikumos: aizstāt 5.punkta 2.apakšpunktā skaitļus un
vārdus 2007.gada 1.decembrim ar skaitļiem un vārdiem 2008.gada 1.martam; |
|
|
|
13. Pārejas noteikumos: aizstāt 5.punkta 2.apakšpunktā skaitļus un
vārdus 2007.gada 1.decembrim ar skaitļiem un vārdiem 2008.gada 1.martam; |
3) līdz 2007.gada 1.martam izdod šā likuma
14.panta pirmajā daļā, 24.panta otrajā daļā un 41.panta pirmajā daļā minētos
noteikumus; |
|
|
|
|
|
4) līdz 2007.gada 1.decembrim izdod šā likuma
15.panta pirmajā daļā, 17.panta otrajā daļā, 20.panta otrajā daļā, 21.panta
otrajā daļā, 23.panta otrajā daļā, 39.panta trešajā un ceturtajā daļā minētos
noteikumus. |
izteikt 5.punkta 4.apakšpunktu šādā redakcijā: 4) līdz 2007.gada 1.decembrim izdod šā
likuma 15.panta pirmajā daļā, 17.panta otrajā daļā, 20.panta otrajā
daļā, 21.panta otrajā daļā, 23.panta otrajā daļā, 31.panta četrpadsmitajā
daļā, 39.panta trešajā un ceturtajā daļā minētos noteikumus.; |
8 |
Vides ministrs R.Vējonis Izteikt pārejas noteikumu
5.punkta 4.apakšpunktu šādā redakcijā: 4) līdz 2007.gada 1.decembrim
izdod šā likuma 20.panta otrajā daļā, 21.panta otrajā daļā, 23.panta otrajā
daļā, 39.panta trešajā un ceturtajā daļā minētos noteikumus;. |
atbalstīt |
izteikt 5.punkta 4.apakšpunktu šādā
redakcijā: 4) līdz 2007.gada 1.decembrim
izdod šā likuma 20.panta otrajā daļā, 21.panta otrajā daļā, 23.panta otrajā
daļā, 39.panta trešajā un ceturtajā daļā minētos noteikumus;; |
|
|
9 |
Vides ministrs R.Vējonis Papildināt pārejas noteikumu
5.punktu ar 5.apakšpunktu šādā redakcijā: 5) līdz 2008.gada 1.martam izdod šā likuma 15.panta pirmajā daļā,
17.panta otrajā daļā, 31.panta četrpadsmitajā daļā minētos noteikumus.. |
atbalstīt |
papildināt 5.punktu ar 5.apakšpunktu šādā
redakcijā: 5) līdz 2008.gada 1.martam izdod šā likuma
15.panta pirmajā daļā, 17.panta otrajā daļā un 31.panta četrpadsmitajā daļā
minētos noteikumus.; |
6. Līdz jaunu Ministru kabineta noteikumu
spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2007.gada 1.decembrim piemēro
šādus Ministru kabineta noteikumus, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu: 1) Ministru kabineta 2003.gada 8.aprīļa
noteikumi Nr.162 Noteikumi par vides monitoringu un piesārņojošo vielu
reģistru; 2) Ministru kabineta 2005.gada 24.maija
noteikumi Nr.357 Dabas pieminekļiem nodarītā kaitējuma dēļ radīto zaudējumu
aprēķināšanas kārtība; 3) Ministru kabineta 2004.gada 20.aprīļa
noteikumi Nr.320 Kārtība, kādā izveido un uztur vides pārvaldības un audita
sistēmas reģistru un reģistrē tajā organizācijas; 4) Ministru kabineta 2004.gada 3.augusta
noteikumi Nr.689 Noteikumi par testēšanas un kalibrēšanas laboratoriju,
sertificēšanas un inspicēšanas institūciju un vides verificētāju akreditāciju
un uzraudzību; 5) Ministru kabineta 2006.gada 7.marta
noteikumi Nr.187 Kārtība, kādā noformējams administratīvā pārkāpuma
protokolspaziņojums par transportlīdzekļu pārvietošanās noteikumu pārkāpšanu
ārpus autoceļiem Baltijas jūras un Rīgas jūras līča piekrastes krasta kāpu
aizsargjoslā, pludmalē vai īpaši aizsargājamā dabas teritorijā. |
aizstāt 6.punktā skaitļus un
vārdus 2007.gada 1.decembrim ar skaitļiem un vārdiem 2008.gada 1.martam; |
|
|
|
aizstāt 6.punktā skaitļus un
vārdus 2007.gada 1.decembrim ar skaitļiem un vārdiem 2008.gada 1.martam; |
7. Līdz jaunu Ministru kabineta
noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2008.gada 1.decembrim
piemēro Ministru kabineta 2004.gada 20.aprīļa noteikumus Nr.333 Noteikumi
par ģenētiski modificēto organismu ierobežotu izmantošanu un apzinātu
izplatīšanu vidē un tirgū, kā arī par monitoringa kārtību, ciktāl tie nav
pretrunā ar šo likumu. 8. Šā likuma 26.panta pirmās daļas 4.punkts
stājas spēkā vienlaikus ar 1996.gada 3.maija Starptautiskās konvencijas par
atbildību un kaitējuma kompensēšanu saistībā ar bīstamu un kaitīgu vielu
pārvadāšanu pa jūru spēkā stāšanos. 9. Šā likuma 21.panta trešā daļa stājas spēkā
2007.gada 1.janvārī. |
|
|
|
|
|
|
papildināt pārejas noteikumus ar 10.punktu
šādā redakcijā: 10. Šā likuma 21.panta trešā daļa un
38.panta otrā daļa stājas spēkā 2008.gada 1.janvārī. |
10 |
Juridiskais birojs Izteikt likuma pārejas noteikumu 10.punktu šādā redakcijā: 10. Grozījumi šā likuma 21.panta trešajā daļā par apdrošināšanas
summas lieluma izslēgšanu un 38.panta otrajā daļā par Vides
pārraudzības valsts biroja kompetenci stājas spēkā 2008.gada 1.janvārī.. |
atbalstīt Redakc. preciz. |
papildināt pārejas noteikumus ar 10. un
11.punktu šādā redakcijā: 10. Grozījumi šā likuma 21.panta trešajā
daļā par apdrošināšanas summas lieluma izslēgšanu un 38.panta otrajā daļā par
Vides pārraudzības valsts biroja kompetenci stājas spēkā 2008.gada 1.janvārī. |
|
|
11 |
Vides ministrs R.Vējonis Papildināt pārejas noteikumus
ar 11.punktu šādā redakcijā: 11. Šā likuma 25.panta ceturtās daļas 10.punkts stājas spēkā
2008.gada 1.maijā. |
atbalstīt |
11.
Šā likuma 25.panta ceturtās daļas 10.punkts stājas spēkā 2008.gada 1.maijā. |
Informatīva
atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet
no: 1) Eiropas Parlamenta un Padomes
2004.gada 21.aprīļa direktīvas 2004/35/EK par atbildību vides jomā attiecībā uz videi
nodarītā kaitējuma novēršanu un atlīdzināšanu; 2) Eiropas Parlamenta un Padomes
2003.gada 26.maija direktīvas 2003/35/EK, ar ko paredz sabiedrības līdzdalību dažu ar vidi
saistītu plānu un programmu izstrādē un ar ko attiecībā uz sabiedrības
līdzdalību un iespēju griezties tiesās groza Padomes direktīvas 85/337/EEK un 96/61/EK; 3) Eiropas Parlamenta un Padomes
2003.gada 28.janvāra direktīvas 2003/4/EK par vides informācijas pieejamību sabiedrībai un
par Padomes direktīvas 90/313/EEK atcelšanu; 4) Eiropas Parlamenta un Padomes
2000.gada 23.oktobra direktīvas 2000/60/EK, ar ko izveido sistēmu Kopienas rīcībai ūdens
resursu politikas jomā. |
|
|
|
|
|
|
14. Papildināt informatīvo atsauci uz
Eiropas Savienības direktīvām ar 5.punktu šādā redakcijā: |
|
|
Redakc. preciz. |
14. Papildināt informatīvo atsauci uz
Eiropas Savienības direktīvām ar 5. un 6.punktu šādā redakcijā: |
|
5) Eiropas Parlamenta un Padomes
2005.gada 7.septembra direktīvas 2005/35/EK par kuģu radīto piesārņojumu un
par sankciju ieviešanu par pārkāpumiem. |
|
|
|
5) Eiropas Parlamenta un Padomes
2005.gada 7.septembra direktīvas 2005/35/EK par kuģu radīto piesārņojumu un
par sankciju ieviešanu par pārkāpumiem; |
|
|
12 |
Vides ministrs R.Vējonis Papildināt atsauci uz Eiropas
Savienības direktīvām ar 6. punktu šādā redakcijā: 6) Eiropas Parlamenta un Padomes 2006.gada 15.marta Direktīvas
2006/21/EK par ieguves atkritumu apsaimniekošanu un par grozījumiem Direktīvā
2004/35/EK.. |
atbalstīt |
6) Eiropas Parlamenta un Padomes
2006.gada 15.marta direktīvas 2006/21/EK par ieguves atkritumu
apsaimniekošanu un par grozījumiem direktīvā 2004/35/EK. |