Grozījumi
Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likumā
Izdarīt Jūrlietu
pārvaldes un jūras drošības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
Kabineta Ziņotājs, 2002, 23.nr.; 2003, 23.nr.; 2004, 23.nr.; 2005, 24.nr.;
2006, 14.nr.) šādus grozījumus:
1. Izslēgt
50.panta piekto daļu.
2. Aizstāt
51.panta astotajā daļā vārdus "Vides aizsardzības un reģionālās attīstības
ministrijas izstrādātās" ar vārdiem "Ministru kabineta apstiprinātās".
3. Papildināt
52.panta pirmo daļu aiz vārda "naftas" ar vārdu "bīstamo".
4. Papildināt
54.pantu ar piekto, sesto, septīto, astoto un devīto daļu šādā redakcijā:
"(5) Ja
neatbilstība jūrlietas reglamentējošo normatīvo aktu prasībām vai kāda
informācija rada aizdomas, ka kuģis, kas labprātīgi atrodas Latvijas ostā vai
ārzonas terminālā, ir iesaistījies vai iesaistās naftas, bīstamu vai citu
kaitīgu vielu noplūdē Latvijas ūdeņos, ostās, starptautiskai kuģošanai
izmantotajos jūras šaurumos, ievērojot tranzīta režīmu, kā noteikts 1982.gada ANO Jūras tiesību konvencijas
III daļas 2.nodaļā, tiktāl, ciktāl šādi jūras šaurumi ir kādas dalībvalsts
jurisdikcijā un atklātā jūrā, Krasta apsardze, Valsts vides dienests vai cita
kompetenta institūcija nodrošina atbilstošas pārbaudes veikšanu saskaņā ar
normatīvajiem aktiem, kas reglamentē šādu pārbaužu veikšanu, ņemot vērā
attiecīgas Starptautiskās jūras organizācijas pamatnostādnes.
(6) Ja
šā panta piektajā daļā minētajā pārbaudē tiek atklāti fakti, kas varētu norādīt
uz šā likuma 51.panta trešajā daļā noteikto prasību pārkāpumu, Valsts vides
dienests par to informē attiecīgās Eiropas Savienības dalībvalsts
(turpmāk dalībvalsts) kompetentās iestādes un karoga valsts iestādes.
(7) Ja naftas, bīstamo vai citu kaitīgo vielu iespējamā noplūde notiek Latvijas
teritoriālajos ūdeņos, Latvijas ekskluzīvajā ekonomiskajā zonā vai līdzvērtīgā
zonā, kas izveidota saskaņā ar starptautiskajām tiesībām, starptautiskai
kuģošanai izmantotajos jūras šaurumos, ievērojot tranzīta režīmu, kā noteikts
1982.gada ANO Konvencijas par jūras tiesībām III daļas 2.nodaļā,
tiktāl, ciktāl šādi jūras šaurumi ir kādas dalībvalsts jurisdikcijā un atklātā
jūrā, un ja kuģis, kuru tur aizdomās par šo noplūdi, nepiestāj dalībvalsts
ostā, kurai ir informācija par iespējamo noplūdi, piemēro šādus nosacījumus:
1) ja nākamā osta,
kurā kuģis piestāj, ir kādā citā dalībvalstī, Valsts vides dienests,
sadarbojoties ar attiecīgās dalībvalsts kompetento institūciju, veic pārbaudes,
kas minētas šā panta piektajā daļā, un lemj par atbilstīgiem pasākumiem
saskaņā ar normatīvajiem aktiem attiecībā uz šādu noplūdi;
2) ja
nākamā osta, kurā kuģis piestāj, ir tādas valsts osta, kas nav dalībvalsts,
Valsts vides dienests veic nepieciešamos pasākumus, lai nodrošinātu, ka nākamā
osta, kurā kuģis piestāj, ir informēta par iespējamo noplūdi, un lūdz nākamās
ostas valsts kompetento institūciju veikt atbilstīgus pasākumus saskaņā ar
normatīvajiem aktiem attiecībā uz šādu noplūdi.
(8) Ja kuģis, kas
atrodas Latvijas ostā, kuģo Latvijas teritoriālajos ūdeņos vai starptautiskai
kuģošanai izmantotajos jūras šaurumos, ievērojot tranzīta režīmu, kā noteikts 1982.gada ANO Jūras tiesību konvencijas
III daļas 2.nodaļā, tiktāl, ciktāl šādi jūras šaurumi ir kādas dalībvalsts
jurisdikcijā, un tam ir bijusi noplūde, Krasta apsardze sadarbībā ar Valsts
vides dienestu atbilstoši normatīvajiem aktiem uzsāk pārkāpuma izmeklēšanu, ja
nepieciešams, aizturot kuģi līdz apstākļu noskaidrošanai un garantijas
saņemšanai no kuģa īpašnieka, aģenta vai apdrošinātāja par piemēroto soda naudu
samaksu un videi nodarīto zaudējumu atlīdzināšanu.
(9) Valsts vides
dienests šā panta septītajā un astotajā daļā minētajos gadījumos nekavējoties
informē Latvijas Jūras administrāciju."
5. Papildināt
pārejas noteikumus ar 13.punktu šādā redakcijā:
"13. Ministru
kabinets līdz 2007.gada 1.decembrim izdod šā likuma 51.panta astotajā daļā
minētos noteikumus."
6. Papildināt
informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām ar 3.punktu šādā
redakcijā:
"3)
Eiropas
Parlamenta un Padomes 2005.gada 7.septembra Direktīvas 2005/35/EK par kuģu
radīto piesārņojumu un par sankciju ieviešanu par pārkāpumiem."
Vides ministrs
R.Vējonis
Likumprojekta
Grozījumi Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais
akts ir vajadzīgs |
|
1.
Pašreizējās situācijas raksturojums |
Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības
likums nosaka valsts pārvaldes institucionālo sistēmu jūrlietās un nodrošina
jūras drošības un aizsardzības jomā pieņemto Latvijai saistošo starptautisko
līgumu prasību un standartu īstenošanu un ievērošanu, lai novērstu vides
piesārņošanu no kuģiem un padarītu efektīvāku jūras satiksmi. Taču
likumprojektā nav noteikti nosacījumi, kurus piemēro naftas,
bīstamo un piesārņojošo vielu iespējamās noplūdes gadījumos saskaņā
ar starptautiskajām tiesībām noteiktajās teritorijās, kā arī nav noteikts, ka
kompetentās institūcijas uzsāk pārkāpuma izmeklēšanu, nepieciešamības
gadījumā aizturot kuģi, līdz apstākļu noskaidrošanai un garantijas saņemšanai
par piemēroto sodanaudu apmaksu un videi nodarīto zaudējumu atlīdzināšanu. Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības
likums satur spēkā neesošu Vides
aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nosaukumu un ietver
deleģējumus ministram izdot trešajām personām saistošus noteikumus. |
2.
Normatīvā akta projekta būtība |
Eiropas Parlamenta un Padomes 2005.gada
7.septembra Direktīvā 2005/35/EK par kuģu radīto piesārņojumu
un par sankciju
ieviešanu par pārkāpumiem paredzētas stingrākās normas un piemērošanas joma,
lai uzlabotu kuģošanas drošību un sekmētu jūras vides aizsardzību no kuģu
radītā piesārņojuma. Likumprojekts paredz šo normu un piemērošanas jomu ieviešanu. Likumprojekts nosaka
nosacījumus, kurus saskaņā ar direktīvas 3.pantu Piemērošanas joma, piemēro naftas,
bīstamo un piesārņojošo vielu iespējamās noplūdes gadījumos saskaņā
ar starptautiskajām tiesībām noteiktajās teritorijās - Latvijas
teritoriālajos ūdeņos, Latvijas ekskluzīvā ekonomiskajā zonā vai līdzvērtīgā
zonā, kas izveidota saskaņā ar starptautiskajām tiesībām, starptautiskai
kuģošanai izmantotajos jūras šaurumos, ievērojot tranzīta režīmu, kā noteikts
1982. gada ANO Jūras tiesību konvencijas III daļas 2.nodaļā, tiktāl, ciktāl
šādi jūras šaurumi ir kādas dalībvalsts jurisdikcijā un atklātā jūrā, ja
kuģis, kuru tur aizdomās par šo noplūdi, nepiestāj dalībvalsts ostā, kurai ir
informācija par iespējamo noplūdi. Likumprojektā noteikts, ka kompetentās
institūcijas uzsāk pārkāpuma izmeklēšanu, nepieciešamības gadījumā aizturot
kuģi, līdz apstākļu noskaidrošanai un garantijas saņemšanai par piemēroto
sodanaudu apmaksu un videi nodarīto zaudējumu atlīdzināšanu. Papildus tam precizēts Vides
ministrijas nosaukums un izslēgta iespēja ministram izdot trešajām personām
saistošus normatīvus aktus, izslēdzot 50. panta piekto daļu (jo šāda kārtība
nav nepieciešama), bet 51. panta astotajā daļā aizstājot ministra izdotus
noteikumus ar deleģējumu Ministru kabinetam. |
3. Cita informācija |
Nav. |
II. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1.
Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
2.
Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
3.
Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
4.
Ietekme uz vidi |
Likumprojektā ietvertās prasības
uzlabos jūras vides aizsardzību no piesārņojuma. |
5.
Cita informācija |
Nav. |
III. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un
pašvaldību budžetiem |
|||||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu
laikā pēc kārtējā gada |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
1.
Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Projekts
šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
|
|||
2.
Izmaiņas budžeta izdevumos |
Projekts
šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
||||
3.
Finansiālā ietekme |
Projekts
šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
||||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Projekts
šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
||||
5.
Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Projekts
šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
Projekts
šo jomu neskar |
||||
6.
Cita informācija |
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
||||
IV. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību
normu sistēmu |
|
1.
Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod
un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā
uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura
punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Papildus jāizdod: 1) Grozījumi Krimināllikumā; 2) Grozījumi Vides aizsardzības likumā; 3) Grozījumi Administratīvo pārkāpumu
kodeksā. Minētie likumprojekti ir sagatavoti un
tiek virzīti vienotā paketē ar šo likumprojektu. Papildus jāizdod arī Ministru kabineta
noteikumi par tipveida prasībām, kuras jāievēro, sagatavojot darbības plānu
neparedzētiem naftas, bīstamo un citu kaitīgo vielu iespējamās
noplūdes piesārņojuma gadījumiem jūrā. Ministru kabineta noteikumus paredzēts
izstrādāt līdz 2007.gada 1.decembrim. Noteikumu sākotnējais projekts ir jau
izstrādāts. |
2.
Cita informācija |
Nav. |
V. Kādām Latvijas Starptautiskajām
saistībām atbilst normatīvais
akts |
|
1.
Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts ir izstrādāts atbilstoši
Eiropas Parlamenta un Padomes 2005.gada 7.septembra Direktīvai 2005/35/EK par
kuģu radīto piesārņojumu un par sankciju ieviešanu par pārkāpumiem un tajā
noteiktās normas ar šo likumprojektu tiks pārņemtas daļēji. Pilnībā direktīvā
noteiktās normas tiks pārņemtas kopā ar: 1)
Grozījumiem Krimināllikumā; 2)
Grozījumiem Vides aizsardzības likumā; 3)
Grozījumiem Administratīvo pārkāpumu kodeksā. Minētie likumprojekti ir sagatavoti un
tiek virzīti vienotā paketē ar šo likumprojektu. |
2.
Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts atbilst Marpol konvencijai un starptautiskajām
jūras tiesībām. Likumprojekts atbilst 1982.gada ANO
Konvencijai par jūras tiesībām (III daļas 2.nodaļa). Likumprojekts atbilst arī Baltijas
jūras reģiona jūras vides aizsardzības komisijas rekomendāciju 10/7, 14/7,
19/8, 19/12, 19/13, 21/2, 22/3, 23/1 prasībām un Baltijas jūras reģiona jūras
vides aizsardzības konvencijas prasībām kuģu radīto atkritumu pieņemšanas
jomā. |
3.
Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
4.
Atbilstības izvērtējums 1. tabula |
|||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram Eiropas Tiesas
spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas, atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Eiropas Parlamenta un Padomes 2005.gada
7.septembra Direktīva 2005/35/EK par kuģu radīto piesārņojumu un par sankciju
ieviešanu par pārkāpumiem. Atsauce uz publikāciju - L 255 Eiropas Savienības
Oficiālais Vēstnesis 30.9.2005, lpp. 0011-0021. |
||
2. tabula |
|||
Latvijas normatīvā
akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības
normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe
(atbilst / neatbilst) |
Komentāri |
4. pants |
3.panta 1.daļa, 6.panta 1.daļa un 7.panta 2.daļa |
Atbilst |
|
5.
Cita informācija |
|
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
1.
Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas
nav veiktas. |
2.
Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās
iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas
nav veiktas. |
3.Kādi
sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kādas ir sabiedriskās domas
viedoklis |
Sabiedrības
informēšanas pasākumi nav veikti. |
4.
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas
nav veiktas. |
5.
Cita informācija |
Likumprojekts
izskatīts starpministriju darba grupā, kurā piedalījās Vides ministrijas un
Satiksmes ministrijas, šo ministriju padoto institūciju, kā arī Tieslietu un
Iekšlietu ministriju pārstāvji. |
VII. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību
puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas |
Likumprojekta
izpildes kontroli veiks esošo valsts institūciju funkciju ietvaros. |
2.
Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Publikācija
laikrakstā Latvijas Vēstnesis, ievietos Vides ministrijas interneta mājas lapā |
3.
Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds
var aizstāvēt savas tiesības vispārējā administratīvā procesa noteiktajā
kārtībā. |
4.
Cita informācija |
Nav. |
Vides
ministrs R.Vējonis
Ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta
direktora p.i. |
Par kontroli atbildīgā
amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
R.Vējonis |
G.Puķītis |
U.Lapiņš |
V.Puriņš |
Dz.Hadoņina |
12.03.2007 11:55
1152
7026556,
Dzidra.Hadonina@vidm.gov.lv