Likumprojekts "Grozījumi Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības l

Likumprojekts

 

Grozījumi Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likumā

 

Izdarīt Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 23.nr.; 2003, 23.nr.; 2004, 23.nr.; 2005, 24.nr.; 2006, 14.nr.) šādus grozījumus:

 

1. Izslēgt 50.panta piekto daļu.

 

2. Aizstāt 51.panta astotajā daļā vārdus "Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas izstrādātās" ar vārdiem "Ministru kabineta apstiprinātās".

 

3. Papildināt 52.panta pirmo daļu aiz vārda "naftas" ar vārdu "bīstamo".

 

4. Papildināt 54.pantu ar piekto, sesto, septīto, astoto un devīto daļu šādā redakcijā:

 

"(5) Ja neatbilstība jūrlietas reglamentējošo normatīvo aktu prasībām vai kāda informācija rada aizdomas, ka kuģis, kas labprātīgi atrodas Latvijas ostā vai ārzonas terminālā, ir iesaistījies vai iesaistās naftas, bīstamu vai citu kaitīgu vielu noplūdē Latvijas ūdeņos, ostās, starptautiskai kuģošanai izmantotajos jūras šaurumos, ievērojot tranzīta režīmu, kā noteikts 1982.gada ANO Jūras tiesību konvencijas III daļas 2.nodaļā, tiktāl, ciktāl šādi jūras šaurumi ir kādas dalīb­valsts jurisdikcijā un atklātā jūrā, Krasta apsardze, Valsts vides dienests vai cita kompetenta institūcija nodrošina atbilstošas pārbaudes veikšanu saskaņā ar normatīvajiem aktiem, kas reglamentē šādu pārbaužu veikšanu, ņemot vērā attiecīgas Starptautiskās jūras organizācijas pamatnostādnes.

(6) Ja šā panta piektajā daļā minētajā pārbaudē tiek atklāti fakti, kas varētu norādīt uz šā likuma 51.panta trešajā daļā noteikto prasību pārkāpumu, Valsts vides dienests par to informē attiecīgās Eiropas Savienības dalībvalsts (turpmāk – dalībvalsts) kompetentās iestādes un karoga valsts iestādes.

(7) Ja naftas, bīstamo vai citu kaitīgo vielu iespējamā noplūde notiek Latvijas teritoriālajos ūdeņos, Latvijas ekskluzīvajā ekonomiskajā zonā vai līdzvērtīgā zonā, kas izveidota saskaņā ar starptautiskajām tiesībām, starptau­tiskai kuģošanai izmantotajos jūras šaurumos, ievērojot tranzīta režīmu, kā noteikts 1982.gada ANO Konvencijas par jūras tiesībām III daļas 2.nodaļā, tiktāl, ciktāl šādi jūras šaurumi ir kādas dalībvalsts jurisdikcijā un atklātā jūrā, un ja kuģis, kuru tur aizdomās par šo noplūdi, nepiestāj dalībvalsts ostā, kurai ir informācija par iespējamo noplūdi, piemēro šādus nosacījumus:


1) ja nākamā osta, kurā kuģis piestāj, ir kādā citā dalībvalstī, Valsts vides dienests, sadarbojoties ar attiecīgās dalībvalsts kompetento institūciju, veic pārbaudes, kas minētas šā panta piektajā daļā, un lemj par atbilstīgiem pasā­kumiem saskaņā ar normatīvajiem aktiem attiecībā uz šādu noplūdi;

2) ja nākamā osta, kurā kuģis piestāj, ir tādas valsts osta, kas nav dalīb­valsts, Valsts vides dienests veic nepieciešamos pasākumus, lai nodrošinātu, ka nākamā osta, kurā kuģis piestāj, ir informēta par iespējamo noplūdi, un lūdz nākamās ostas valsts kompetento institūciju veikt atbilstīgus pasākumus saskaņā ar normatīvajiem aktiem attiecībā uz šādu noplūdi.

(8) Ja kuģis, kas atrodas Latvijas ostā, kuģo Latvijas teritoriālajos ūdeņos vai starptautiskai kuģošanai izmantotajos jūras šaurumos, ievērojot tranzīta režīmu, kā noteikts 1982.gada ANO Jūras tiesību konvencijas III daļas 2.nodaļā, tiktāl, ciktāl šādi jūras šaurumi ir kādas dalībvalsts jurisdikcijā, un tam ir bijusi noplūde, Krasta apsardze sadarbībā ar Valsts vides dienestu atbilstoši norma­tīvajiem aktiem uzsāk pārkāpuma izmeklēšanu, ja nepieciešams, aizturot kuģi līdz apstākļu noskaidrošanai un garantijas saņemšanai no kuģa īpašnieka, aģenta vai apdrošinātāja par piemēroto soda naudu samaksu un videi nodarīto zaudējumu atlīdzināšanu.

(9) Valsts vides dienests šā panta septītajā un astotajā daļā minētajos gadījumos nekavējoties informē Latvijas Jūras administrāciju."

 

5. Papildināt pārejas noteikumus ar 13.punktu šādā redakcijā:

 

"13. Ministru kabinets līdz 2007.gada 1.decembrim izdod šā likuma 51.panta astotajā daļā minētos noteikumus."

 

6. Papildināt informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām ar 3.punktu šādā redakcijā:

 

"3) Eiropas Parlamenta un Padomes 2005.gada 7.septembra Direktīvas 2005/35/EK par kuģu radīto piesārņojumu un par sankciju ieviešanu par pārkāpumiem."

 

 

 

 

 

 

 

 

Vides ministrs

R.Vējonis


Likumprojekta

Grozījumi Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likumā

anotācija

 

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

 

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likums nosaka valsts pārvaldes institucionālo sistēmu jūrlietās un nodrošina jūras drošības un aizsardzības jomā pieņemto Latvijai saistošo starptautisko līgumu prasību un standartu īstenošanu un ievērošanu, lai novērstu vides piesārņošanu no kuģiem un padarītu efektīvāku jūras satiksmi. Taču likumprojektā nav noteikti nosacījumi, kurus piemēro naftas, bīstamo un piesārņojošo vielu iespējamās noplūdes gadījumos saskaņā ar starptautiskajām tiesībām noteiktajās teritorijās, kā arī nav noteikts, ka kompetentās institūcijas uzsāk pārkāpuma izmeklēšanu, nepieciešamības gadījumā aizturot kuģi, līdz apstākļu noskaidrošanai un garantijas saņemšanai par piemēroto sodanaudu apmaksu un videi nodarīto zaudējumu atlīdzināšanu.

Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likums  satur spēkā neesošu Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nosaukumu un ietver deleģējumus ministram izdot trešajām personām saistošus noteikumus.

2. Normatīvā akta projekta būtība

Eiropas Parlamenta un Padomes 2005.gada 7.septembra Direktīvā 2005/35/EK par kuģu radīto piesārņojumu un par sankciju ieviešanu par pārkāpumiem paredzētas stingrākās normas un piemērošanas joma, lai uzlabotu kuģošanas drošību un sekmētu jūras vides aizsardzību no kuģu radītā piesārņojuma. Likumprojekts paredz šo normu un piemērošanas jomu ieviešanu. Likumprojekts nosaka nosacījumus, kurus saskaņā ar direktīvas 3.pantu „Piemērošanas joma”, piemēro naftas, bīstamo un piesārņojošo vielu iespējamās noplūdes gadījumos saskaņā ar starptautiskajām tiesībām noteiktajās teritorijās - Latvijas teritoriālajos ūdeņos, Latvijas ekskluzīvā ekonomiskajā zonā vai līdzvērtīgā zonā, kas izveidota saskaņā ar starptautiskajām tiesībām, starptautiskai kuģošanai izmantotajos jūras šaurumos, ievērojot tranzīta režīmu, kā noteikts 1982. gada ANO Jūras tiesību konvencijas III daļas 2.nodaļā, tiktāl, ciktāl šādi jūras šaurumi ir kādas dalībvalsts jurisdikcijā un atklātā jūrā, ja kuģis, kuru tur aizdomās par šo noplūdi, nepiestāj dalībvalsts ostā, kurai ir informācija par iespējamo noplūdi.

Likumprojektā noteikts, ka kompetentās institūcijas uzsāk pārkāpuma izmeklēšanu, nepieciešamības gadījumā aizturot kuģi, līdz apstākļu noskaidrošanai un garantijas saņemšanai par piemēroto sodanaudu apmaksu un videi nodarīto zaudējumu atlīdzināšanu.

Papildus tam precizēts Vides ministrijas nosaukums un izslēgta iespēja ministram izdot trešajām personām saistošus normatīvus aktus, izslēdzot 50. panta piekto daļu (jo šāda kārtība nav nepieciešama), bet 51. panta astotajā daļā aizstājot ministra izdotus noteikumus ar deleģējumu Ministru kabinetam.

 3. Cita informācija

 

Nav.

 

 

 

 

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības

 un tautsaimniecības attīstību

 

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Sociālo seku izvērtējums

Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Ietekme uz vidi

Likumprojektā ietvertās prasības uzlabos jūras vides aizsardzību no piesārņojuma.

5. Cita informācija

 

Nav.

 

 

 

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz

valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

 

 

 

 

(tūkst. latu)

 

Rādītāji

 

 

Kārtējais

gads

 

 

Nākamie trīs gadi

 

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1

2

3

4

5

6

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

 

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

3. Finansiālā ietekme

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

6. Cita informācija

Nav

Nav

Nav

Nav

Nav

 

 

 

 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz

spēkā esošo tiesību normu sistēmu

 

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

 

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt

Papildus jāizdod:

1) Grozījumi Krimināllikumā;

2) Grozījumi Vides aizsardzības likumā;

3) Grozījumi Administratīvo pārkāpumu kodeksā.

Minētie likumprojekti ir sagatavoti un tiek virzīti vienotā paketē ar šo likumprojektu.

 

Papildus jāizdod arī Ministru kabineta noteikumi par tipveida prasībām, kuras jāievēro, sagatavojot darbības plānu neparedzētiem naftas, bīstamo un citu kaitīgo vielu iespējamās noplūdes piesārņojuma gadījumiem jūrā. Ministru kabineta noteikumus paredzēts izstrādāt līdz 2007.gada 1.decembrim. Noteikumu sākotnējais projekts ir jau izstrādāts.

2. Cita informācija

 

Nav.

 

 

 

V. Kādām Latvijas Starptautiskajām saistībām

atbilst normatīvais akts

 

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Likumprojekts ir izstrādāts atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2005.gada 7.septembra Direktīvai 2005/35/EK par kuģu radīto piesārņojumu un par sankciju ieviešanu par pārkāpumiem un tajā noteiktās normas ar šo likumprojektu tiks pārņemtas daļēji. Pilnībā direktīvā noteiktās normas tiks pārņemtas kopā ar:

1) Grozījumiem Krimināllikumā;

2) Grozījumiem Vides aizsardzības likumā;

3) Grozījumiem Administratīvo pārkāpumu kodeksā.

Minētie likumprojekti ir sagatavoti un tiek virzīti vienotā paketē ar šo likumprojektu.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Likumprojekts atbilst Marpol konvencijai un starptautiskajām jūras tiesībām.

Likumprojekts atbilst 1982.gada ANO Konvencijai par jūras tiesībām (III daļas 2.nodaļa).

Likumprojekts atbilst arī Baltijas jūras reģiona jūras vides aizsardzības komisijas rekomendāciju 10/7, 14/7, 19/8, 19/12, 19/13, 21/2, 22/3, 23/1 prasībām un Baltijas jūras reģiona jūras vides aizsardzības konvencijas prasībām kuģu radīto atkritumu pieņemšanas jomā.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

 

4. Atbilstības izvērtējums

1. tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas, atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

Eiropas Parlamenta un Padomes 2005.gada 7.septembra Direktīva 2005/35/EK par kuģu radīto piesārņojumu un par sankciju ieviešanu par pārkāpumiem. Atsauce uz publikāciju - L 255 Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis 30.9.2005, lpp. 0011-0021.

 

2. tabula

 

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

 

 

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

 

Atbilstības pakāpe (atbilst / neatbilst)

 

Komentāri

4. pants

 

 

 

3.panta 1.daļa, 6.panta 1.daļa un 7.panta 2.daļa

 

Atbilst

 

 

 

 

5. Cita informācija

 

 

 

 

 

 

 

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas,

 sagatavojot normatīvā akta projektu

 

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Konsultācijas nav veiktas.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Konsultācijas nav veiktas.

3.Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kādas ir sabiedriskās domas viedoklis

Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Konsultācijas nav veiktas.

5. Cita informācija

 

Likumprojekts izskatīts starpministriju darba grupā, kurā piedalījās Vides ministrijas un Satiksmes ministrijas, šo ministriju padoto institūciju, kā arī Tieslietu un Iekšlietu ministriju pārstāvji.

 

 

 

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

 

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Likumprojekta izpildes kontroli veiks esošo valsts institūciju funkciju ietvaros.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Publikācija laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”, ievietos Vides ministrijas   interneta mājas lapā

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Indivīds var aizstāvēt savas tiesības vispārējā administratīvā procesa noteiktajā kārtībā.

4. Cita informācija

 

Nav.

 

 

Vides ministrs                                                                           R.Vējonis

 

 

 

 

 

Ministrs

Valsts sekretārs

Juridiskā departamenta direktora p.i.

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

 

 

 

R.Vējonis

G.Puķītis

U.Lapiņš

V.Puriņš

Dz.Hadoņina

 

 

12.03.2007 11:55

1152

Dz.Hadoņina

7026556, Dzidra.Hadonina@vidm.gov.lv