Likumprojekts
Grozījumi
Iedzīvotāju reģistra likumā
Izdarīt Iedzīvotāju reģistra likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 19.nr.; 2002, 7., 21.nr.; 2005, 22.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt visā likumā skaitli un vārdu "16 gadi" (attiecīgā locījumā) ar skaitli un vārdu "18 gadi" (attiecīgā locījumā).
2. Papildināt likumu ar 17.1 pantu šādā redakcijā:
"17.1
pants. Par informācijas saņemšanu no Reģistra maksājama valsts nodeva. Ministru
kabinets nosaka valsts nodevas apmēru, samaksas kārtību, kā arī atvieglojumus
valsts nodevas maksāšanā un atbrīvojumus no valsts nodevas maksāšanas."
3. Izslēgt 18.panta trešo daļu.
4. Pārejas noteikumā:
uzskatīt līdzšinējo pārejas noteikumu tekstu par
pārejas noteikumu 1.punktu;
papildināt pārejas noteikumus ar 2. un 3.punktu šādā redakcijā:
"2. Ministru
kabinets līdz 2008.gada 1.janvārim izdod šā likuma 17.1 pantā minētos noteikumus.
3. Līdz šā likuma 17.1 pantā minēto noteikumu spēkā
stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2008.gada 1.janvārim piemērojami Ministru
kabineta 1999.gada 23.marta noteikumi Nr.119 "Noteikumi par valsts nodevu
par informācijas saņemšanu no Iedzīvotāju reģistra", ciktāl tie nav
pretrunā ar šo likumu."
Iekšlietu ministrs
I.Godmanis
Likumprojekta Grozījumi Iedzīvotāju reģistra likumā anotācija
I.
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|||||||||||
1. Pašreizējā
situācija |
Saskaņā ar Iedzīvotāju
reģistra likuma tiesību normām ziņas par sevi un saviem nepilngadīgajiem
bērniem, kas jaunāki par 16 gadiem, sniedz viņu likumiskais pārstāvis.
Saskaņā ar Bērnu tiesību aizsardzības likuma 3.panta pirmo daļu bērns ir
persona, kas nav sasniegusi 18 gadu vecumu, izņemot tās personas, kuras
saskaņā ar likumu izsludinātas par pilngadīgām vai stājušās laulībā pirms 18
gadu vecuma sasniegšanas. Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 21.panta
pirmās daļas 1. punktu administratīvi procesuālā rīcībspēja ir: pilngadīgai
rīcībspējīgai fiziskajai personai. Saskaņā ar Civillikuma 219.pantu - nepilngadība abu dzimumu
personām turpinās tik ilgi, kamēr tās sasniedz astoņpadsmit gadu vecumu. Saskaņā ar likuma Par nodokļiem un nodevām
11.panta otrās daļas 7.punktu valsts nodevas ir maksājamas par informācijas
sniegšanu no Iedzīvotāju reģistra. Iedzīvotāju reģistra likuma 18.panta
pirmajā un trešajā daļā noteikts, ka persona ir tiesīga reizi kalendāra gadā
bez maksas pieprasīt un saņemt Reģistra informāciju par sevi un saviem
bērniem, kas jaunāki par 16 gadiem, par katru nākamo šāda veida pieprasījumu
no personas iekasējama valsts nodeva Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.
Iedzīvotāju reģistra 19.pants paredz, ka fiziskās un juridiskās personas var
saņemt Iedzīvotāju reģistra informāciju par citu personu uz motivēta
iesnieguma pamata. Ministru kabineta 2006.gada 1.augusta noteikumos Nr.639
"Noteikumi par Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes sniegto maksas
pakalpojumu cenrādi" iekļautie maksas pakalpojumi paredz informācijas
sniegšanu no Iedzīvotāju reģistra arī citos Iedzīvotāju reģistra likuma
18.panta trešajā daļā neminētos gadījumos. Patreiz ne likumā Par nodokļiem
un nodevām, ne Iedzīvotāju reģistra likumā nav dots deleģējums Ministru
kabinetam izdot noteikumus, kas noteiktu valsts nodevas apmēru, samaksas
kārtību, atvieglojumus un atbrīvojumus ziņu sniegšanai no Iedzīvotāju
reģistra visos gadījumos. |
||||||||||
2. Normatīvā akta
projekta būtība |
Grozījumi
Iedzīvotāju reģistra likumā sagatavoti, lai tehniski precizētu likumu,
saskaņotu likumā lietoto terminoloģiju attiecībā uz nepilngadīgas personas
jēdzienu ar Bērnu tiesību aizsardzības likumu, Administratīvā procesa likumu
un Civillikumu. Ministru kabineta 2006.gada 1.augusta
sēdē (protokols Nr.40 53§) Iekšlietu ministrijai tika uzdots sagatavot un
iesniegt Ministru kabinetā izskatīšanai Ministru kabineta noteikumu projektu
"Grozījumi Ministru kabineta 1999.gada 23.marta noteikumos Nr.119
"Noteikumi par valsts nodevu par informācijas saņemšanu no Iedzīvotāju
reģistra"", Ministru kabineta 2006.gada 1.augusta noteikumos Nr.
639 "Noteikumi par Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes sniegto
maksas pakalpojumu cenrādi" iekļautos maksas pakalpojumus paredzot kā
valsts nodevas objektus, ja pakalpojums atbilst valsts nodevas objektam, kā
arī Ministru kabineta noteikumu projektu Grozījumi Ministru kabineta
2006.gada 1.augusta noteikumos Nr.639 Noteikumi par Pilsonības un migrācijas
lietu pārvaldes maksas pakalpojumu cenrādi. Lai izpildītu minēto Ministru kabineta
doto uzdevumu, nepieciešams veikt grozījumus Iedzīvotāju reģistra likumā, lai
deleģētu Ministru kabinetu pieņemt noteikumus par valsts nodevas apmēru,
samaksas kārtību, atvieglojumiem un atbrīvojumiem par ziņu sniegšanu no
Iedzīvotāju reģistra. |
||||||||||
3. Cita informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|||||||||||
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
5. Cita informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžeta un pašvaldības budžetiem |
|||||||||||
|
(tūkst.latu) |
||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||||
1 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011-2015 |
||||||
1.Izmaiņas budžeta
ieņēmumos |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
3. Finansu ietekme |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
6. Cita informācija |
Pilsonības un migrācijas
lietu pārvaldes budžetā plānotie ieņēmumi no informācijas izsniegšanas no
Iedzīvotāju reģistra, kas pašlaik tiek iekasēti saskaņā ar Ministru kabineta
2006.gada 1.augusta noteikumiem Nr.639 Noteikumi par Pilsonības un
migrācijas lietu pārvaldes sniegto maksas pakalpojumu cenrādi, pēc likuma un
attiecīgo Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās kā valsts nodeva tiks
ieskaitīti valsts pamatbudžetā. Savukārt, Pilsonības un migrācijas lietu
pārvaldes budžetā par plānoto iekasējamo ieņēmumu summu būs jāsamazina pašu
ieņēmumu apjoms un jāpalielina dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem apjoms.
Attiecīgās izmaiņas būs jāparedz arī attiecīgā gada valsts budžeta likuma
pielikumā Valsts pamatbudžetā iemaksājamās valsts nodevas un citi maksājumi
no valsts institūciju sniegtajiem pakalpojumiem un veiktās darbības.
Aprēķini par plānotajiem ieņēmumiem un izdevumiem tiks atspoguļoti
Ministru kabineta noteikumu -Noteikumi
par valsts nodevu par informācijas sniegšanu no Iedzīvotāju reģistra projekta anotācijā. |
||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz
spēkā
esošo tiesību normu sistēmu |
|||||||||||
1. Kādi normatīvie
akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir
sagatavoti to projekti. Attiecībā uz
Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura
punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Nepieciešams izdarīt
grozījumus Ministru kabineta 2005.gada 25.oktobra noteikumos Nr.786
Iedzīvotāju reģistrā iekļauto ziņu aktualizēšanas kārtība, paredzot pienākumu
personām sniegt ziņas par saviem nepilngadīgajiem bērniem līdz 18 gadu
vecumam. Nepieciešams izdarīt
grozījumus Ministru kabineta 2006.gada 1.augusta noteikumos Nr. 639
Noteikumi par Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes sniegto maksas
pakalpojumu cenrādi, lai svītrotu no cenrāža pakalpojumus par informācijas
sniegšanu no Iedzīvotāju reģistra. Jāizdod jauni Ministru
kabineta noteikumi Noteikumi par valsts nodevu par informācijas sniegšanu no
Iedzīvotāju reģistra jo mainās Iedzīvotāju reģistra likumā paredzētais
deleģējums Ministru kabinetam noteikt valsts nodevas apmēru, samaksas
kārtību, atvieglojumus un atbrīvojumus par ziņu saņemšanu no Iedzīvotāju
reģistra. |
||||||||||
2. Cita informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
V. Kādam Latvijas starptautiskajām
saistībām
atbilst
normatīvais akts |
|||||||||||
1. Saistības pret
Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
2. Saistības pret
citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
3. Saistības, kas
izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
4. Atbilstības
izvērtējums 1.tabula |
|||||||||||
Attiecīgie Eiropas
Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas tiesas spriedumi,
vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
2.tabula |
|||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā
panta Nr. |
Atbilstības Pakāpe (atbilst/ neatbilst) |
Komentāri |
||||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
5. Cita informācija |
Citas informācijas nav |
||||||||||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, Sagatavojot
normatīvā akta projektu |
|||||||||||
1.Ar kurām
nevalstiskām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas |
||||||||||
2. Kādi ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas nav
notikušas |
||||||||||
3. Kādi sabiedrības
informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības
informēšanas pasākumi nav veikti |
||||||||||
4. Konsultācijas ar
starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav
notikušas |
||||||||||
5. Cita informācija |
Citas informācijas
nav. |
||||||||||
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldības puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas institūcijas
netiks radītas, kā arī netiks paplašinātas esošo institūciju funkcijas.
Normatīvā akta izpilde tiks nodrošināta saskaņā ar Ministru kabineta
2003.gada 17.jūnija noteikumos Nr.322 Iedzīvotāju reģistrā iekļauto ziņu izsniegšanas kārtība
noteikto - ziņas no Iedzīvotāju reģistra izsniedz Pilsonības un migrācijas
lietu pārvalde un pašvaldība, kurai ir nodrošināta tiešsaistes datu
pārraide ar Iedzīvotāju reģistru. Pašvaldība sniedz reģistrā iekļautās ziņas
par personas reģistrēto vai norādīto dzīvesvietu (adresi), ja dzīvesvieta
reģistrēta attiecīgās pašvaldības administratīvajā teritorijā. |
||||||||||
2. Kā sabiedrība
tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Laikraksts Latvijas Vēstnesis, Normatīvo aktu informācijas sistēma
(NAIS) un citi plašsaziņas līdzekļi un sistēmas. |
||||||||||
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Tiesiskajām attiecībām,
kas izriet no normatīvā akta, ir piemērojams vispārējais administratīvais
process. Saskaņā ar Ministru kabineta 2006.gada 3.oktobra noteikumu Nr.811
Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes nolikums 12.punktu pārvaldes
struktūrvienības amatpersonas lēmumu var apstrīdēt pārvaldes priekšniekam,
pārvaldes priekšnieka lēmumu var pārsūdzēt tiesā; pārvaldes priekšnieka
lēmumu (izņemot iepriekšminēto gadījumu) var apstrīdēt iekšlietu ministram.
Iekšlietu ministra lēmumu var pārsūdzēt tiesā. Pašvaldības
administrācijas izdoto administratīvo aktu apstrīdēšanas kārtību nosaka
pašvaldības nolikums. Pašvaldības domes (padomes) lēmumu var pārsūdzēt tiesā. |
||||||||||
4. Cita informācija |
Citas informācijas
nav |
||||||||||
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktors |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
A. Straume |
M.Rāzna |
T. Stragova |
J.Citskovskis |
|
|
|
|
26.02.2007. 16:30
1322
L.Dilba
7219466, lasma.dilba@pmlp.gov.lv