Likumprojekts "Grozījums Krimināllikumā"

Likumprojekts

Grozījums Krimināllikumā

 

Izdarīt Krimināllikumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 15.nr.; 2000, 12., 13.nr.; 2001, 15.nr.; 2002, 11., 16., 22., 23.nr.; 2003, 10., 15.nr.; 2004, 2., 3., 4., 6., 11., 12., 13.nr.; 2005, 2., 11., 12., 13., 20., 21.nr.; 2006, 1., 7., 22.nr.; 2007, 3.nr.) šādu grozījumu:

 

Papildināt likumu ar 162.1 pantu šādā redakcijā:

 

"162.1 pants. Pamudināšana iesaistīties seksuālās darbībās

 

(1) Par sešpadsmit gadu vecumu nesasniegušas personas pamudināšanu iesaistīties seksuālās darbībās vai šādas personas pamudināšanu tikties ar mērķi izdarīt seksuālas darbības vai stāties dzimumattiecībās neatkarīgi no veida, kādā pamudinājums izteikts, ja to izdarījusi pilngadīga persona, –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz diviem gadiem vai ar arestu, vai ar piespiedu darbu.

(2) Par tādām pašām darbībām, ja tās izdarītas ar mazgadīgo, –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz pieciem gadiem."

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bērnu un ģimenes lietu ministra vietā –

satiksmes ministrs

A.Šlesers

 

 

Likumprojekta „Grozījums Krimināllikumā”

anotācija

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

 

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

 

 

 

Bērnu tiesību aizsardzības likuma 51.panta pirmā daļa paredz, ka par vardarbību pret bērnu, par bērna pamudināšanu vai piespiešanu piedalīties seksuālās darbībās, par bērna izmantošanu vai iesaistīšanu prostitūcijā vainīgās personas saucamas pie likumā noteiktās atbildības. Bērna pamudināšana piedalīties seksuālās darbībās var norisināties arī ar interneta vai mobilo tālruņu palīdzību, jo bērni īpaši aktīvi izmanto elektronisko sakaru tehnoloģijas. Līdz ar to rodas arī nepieciešamība veidot normatīvos aktus, kas efektīvi darbotos elektroniskajā vidē.

Interneta vide nevar tikt uzskatīta par kaut ko atrautu no vispārējā sabiedrības attīstības procesa un tās regulējumam iespēju robežās jāatbilst līdzīgu darbību regulējumam reālajā vidē. Tai skaitā jānodrošina, ka darbības, kas tiek uzskatītas par pretlikumīgām un sodāmām ārpus elektroniskās vides (piemēram, seksuālas darbības ar bērnu), būtu sodāmas arī tad, ja izdarītas interneta vidē vai ar mobilo tālruņu starpniecību.

Krimināllikuma 162.pantā paredzēta kriminālatbildība par netiklu darbību izdarīšanu ar nepilngadīgo pret viņa gribu. Netiklu darbību skaitā Krimināllikuma komentāros tiek minētas arī intelektuālās darbības (t.sk. ciniskas sarunas par seksuālām tēmām ar nepilngadīgajiem), tomēr praksē šis pants netiek piemērots attiecībā uz seksuālu pavedināšanu, ja tā notikusi, piemēram, izmantojot elektronisku saraksti. To apliecina arī laikraksta „Diena” veiktais eksperiments portālā „draugiem.lv”, kur, laikrakstam „Diena” uzdodoties par 14 gadu vecu meiteni, laikraksta redzeslokā nonāca vairāki pilngadīgi vīrieši, kas piedāvāja nepilngadīgajai iesaistīties seksuālās darbībās un pat sarunāja ar viņu tikšanos klātienē, tomēr, pēc vēršanās tiesībaizsardzības institūcijās, laikraksts saņēma informāciju, ka par nodomu iesaistīt nepilngadīgo seksuālās darbības vien sodīt un aizturēt personu nevar, t.i., normatīvajos aktos nav noteikta atbildība par pamudināšanu piedalīties seksuālās darbībās. Arī krimināltiesību eksperti ir norādījuši, ka Krimināllikumā trūkst precīza netiklu darbību definējuma un jāizdara vairāki labojumi Krimināllikumā, lai precīzāk definētu terminus, jo tie ir pārāk brīvi interpretējami un līdz ar to grūti piemērojami. 

Latvijā ir rehabilitēti no seksuālās vardarbības cietuši bērni:

2004.gadā – 65 bērni

2005.gadā – 96 bērni

Kā zināms šī statistika neļauj spriest par patieso no seksuālās vardarbības cietušo bērnu skaitu Latvijā, jo uzrāda tikai tos gadījumus, kad fakts par seksuālo vardarbību pret bērnu ir kļuvis zināms un bērns saņēmis sociālās rehabilitācijas pakalpojumus.

Pašreiz spēkā esošie normatīvie akti neparedz iespēju tiesībaizsardzības institūcijām aizturēt un saukt pie atbildības pilngadīgu personu pirms tā īstenojusi savu nodomu un izdarījusi seksuālās darbības vai stājusies dzimumattiecībās ar nepilngadīgo.

2. Normatīvā akta projekta būtība

 

 

Likumprojekts, pamatojoties uz Bērnu tiesību aizsardzības likuma 51.panta pirmo daļu, precizē Krimināllikumu un skaidri paredz kriminālatbildību par nepilngadīgā pamudināšanu iesaistīties seksuālās darbībās vai nepilngadīgā pamudināšanu tikties ar mērķi izdarīt seksuālas darbības vai stāties dzimumattiecībās, neatkarīgi no veida, kādā pamudinājums izteikts, ja to izdarījusi pilngadīga persona.

3. Cita informācija

Kriminālatbildība par nepilngadīgā pamudināšanu iesaistīties seksuālās darbībās, ja to izdarījusi pilngadīga persona, paredzēta ASV, Lielbritānijā, Kanādā, Austrālijā, arī Zviedrija drīzumā gatavojas paredzēt kriminālatbildību par nepilngadīgo seksuālu pavedināšanu internetā.


II. Kāda var būt normatīvā akta

ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

 

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Sociālo seku izvērtējums

 

Likumprojektam būs pozitīvas sociālās sekas, jo tas ļaus tiesībaizsardzības institūcijām preventatīvi aizturēt un saukt pie atbildības pedofilus pirms tie izdarījuši vēl smagākus seksuālus noziedzīgus nodarījumus pret nepilngadīgo.

4. Ietekme uz vidi

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

5. Cita informācija

 

Nav.

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

 

 

tūkst.latu

Rādītāji

Kārtējais gads

Trīs nākamie gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

2008

2009

2010

1. Izmaiņas budžeta

ieņēmumos

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

3.Finansiālā ietekme

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

6. Cita informācija

Nav.

 IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

 

2. Cita informācija 

 Nav.

  V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem  

ANO Konvencijas par bērna tiesībām 19.panta pirmā daļa nosaka dalībvalstu pienākumu veikt visus nepieciešamos pasākumus, lai aizsargātu bērnu pret jebkuras personas seksuālu ļaunprātību.

  4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju  

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar 

 2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

  

 

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar 

 

5. Cita informācija  

 Nav.

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas  

Konsultācijas nav notikušas.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums
to interesēs, neatbalsta)  

Konsultācijas nav notikušas.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis 

Masu medijos ir sniegta informācija par šo likumprojektu, ko sagatavojusi Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija. 

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem 

Konsultācijas nav notikušas.

5. Cita informācija 

Nav.

 VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radīt as jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas  

Jaunas valsts institūcijas radītas netiks, esošo institūciju funkcijas netiks paplašinātas, visas darbības tiks veiktas esošo tiesībsargājošo institūciju kompetences ietvaros.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu 

Saskaņā ar likumu “Par likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību” normatīvais akts tiks publicēts oficiālajā laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”. Informācija par normatīvā akta ieviešanu tiks publicēta arī izdevumā „Latvijas Republikas Saeimas un Ministru kabineta Ziņotājs”, kā arī ievietota informācijas sistēmā NAIS.

 

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo  

Indivīds varēs aizstāvēt savas tiesības Kriminālprocesa likuma noteiktajā kartībā.

4. Cita informācija  

 Nav.

 

 

Bērnu un ģimenes lietu ministrs                                                               A.Baštiks    

 

 

Valsts sekretāre

Juridiskā un Eiropas lietu departamenta direktors

Par kontroli atbildīgā amatpersona

 

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

I.Zalpētere

S.Rāgs

M.Dzērve

A.Reinfelde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13.04.2007. 15:29

1146

A.Reinfelde

7359143, andra.reinfelde@bti.gov.lv

E.Drobiševska                                                                            

7356494, evita.drobisevska@bm.gov.lv