Likumprojekts
Grozījumi
Krājaizdevu sabiedrību likumā
Izdarīt Krājaizdevu
sabiedrību likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs,
2001, 10.nr.; 2004, 2.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt 1.pantā vārdus "Latvijas iedzīvotāju" ar vārdu "indivīdu".
2. Izslēgt 2.panta sesto daļu.
3. 12.pantā:
izslēgt
pirmās daļas 1.punktu;
aizstāt
pirmās daļas 3.punktā vārdu "un" ar vārdu "vai";
aizstāt pirmās daļas 5.punktā vārdu "uzņēmējdarbību" ar vārdu "komercdarbību".
4. Izslēgt
19.panta otrajā daļā vārdus "atbilstoši kopsapulces (pilnvaroto sapulces)
apstiprinātajiem noguldījumu pieņemšanas noteikumiem".
5. 20.pantā:
izslēgt
sestajā daļā vārdus "Latvijas Republikā reģistrētās";
izslēgt
desmitajā un vienpadsmitajā daļā vārdus "valdes priekšsēdētājam, revīzijas
komisijas priekšsēdētājam".
6.
Aizstāt 23.panta otrajā daļā skaitli "50000" ar skaitli "100000".
7. Papildināt
VI nodaļu ar 27.1 pantu šādā redakcijā:
"27.1 pants. Parādnieku
reģistra izveidošana un funkcionēšana
(1) Lai
nodrošinātu Parādnieku reģistra izveidošanu un funkcionēšanu, krājaizdevu
sabiedrība sniedz Latvijas Bankai saskaņā ar tās apstiprinātajiem noteikumiem
un normatīvajiem norādījumiem ziņas par saviem parādniekiem un viņu saistību
izpildes gaitu.
(2) Latvijas
Bankai ir tiesības tās apstiprinātajos noteikumos un normatīvajos norādījumos
noteiktajā kārtībā sniegt šā panta pirmajā daļā minētās ziņas bankām, to meitas
sabiedrībām, kuras sniedz ar kredītrisku saistītus finanšu pakalpojumus,
krājaizdevu sabiedrībām, apdrošinātājiem un Finanšu un kapitāla tirgus
komisijai.
(3) Krājaizdevu sabiedrībām, apdrošinātājiem, bankām un to meitas sabiedrībām, kuras sniedz ar kredītrisku saistītus finanšu pakalpojumus, ir tiesības tieši vai ar īpaši šim mērķim izveidotas institūcijas starpniecību savstarpēji apmainīties ar ziņām par parādniekiem un viņu saistību izpildes gaitu."
Finanšu ministra vietā
veselības ministrs
V.Veldre
anotācija
1.1. I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs
|
|||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
1) Viens no likuma mērķiem ir veicināt Latvijas iedzīvotāju līdzdarbošanos tautsaimniecībā. 2) Krājaizdevu sabiedrības savas darbības nodrošināšanai nedrīkst atvērt kontus ārvalsts finanšu iestādēs vai bankās. 3) Likuma 12. pantā iekļauts
diskriminējošs ierobežojums,
kas nosaka, ka par krājaizdevu sabiedrības amatpersonu var būt tikai
iekšzemes nodokļu maksātājs. 4) Pašreiz likums nosaka, ka krājaizdevu sabiedrība, kuras aktīvi pārskata gada beigās pārsniedz 50 000 latu, gada pārskatu pārbauda zvērināts revidents vai zvērinātu revidentu komercsabiedrība. Likumā noteiktais aktīvu apjoma slieksnis ir noteikts neadekvāti zems, kā rezultātā krājaizdevu sabiedrībām rodas nesamērīgi izdevumi par revidentu pakalpojumiem. 5) Latvijas Banka saskaņā ar Kredītiestāžu likumu uztur Parādnieku reģistra datu bāzi, kura dalībnieki pašlaik ir apdrošinātāji, bankas un banku meitas sabiedrības, kuras sniedz ar kredītrisku saistītus finanšu pakalpojumus. Kopējā apspriedē starp minētā reģistra dalībnieku, Latvijas Bankas, Finanšu un kapitāla tirgus komisijas un Latvijas Kooperatīvo krājaizdevu sabiedrību savienības pārstāvjiem tika apspriesta iespēja paplašināt līdzšinējo dalībnieku loku ar krājaizdevu sabiedrībām, lai arī tām kā regulētiem finanšu tirgus dalībniekiem nodrošinātu iespēju pirms kredīta izsniegšanas pārliecināties par klienta kredītvēsturi. |
||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
1) Saskaņā ar Eiropas Savienības normatīvajiem
aktiem ikvienam tās dalībvalsts pilsonim ir tiesības būt par biedru
krājaizdevu sabiedrībā, tāpēc pašreiz spēkā esošais diskriminējošais
ierobežojums Krājaizdevu sabiedrību likumā būtu izslēdzams. 2) Tāpat likumā nav pieļaujams diskriminējošs
ierobežo-jums, kas liedz krājaizdevu sabiedrībām atvērt kontus ārvalsts
finanšu iestādēs vai bankās. 3) Likumprojekts paredz atcelt 12. pantā
noteikto ierobežojumu, ka par krājaizdevu sabiedrības amatpersonu var būt
tikai iekšzemes nodokļu maksātājs. Tāpat 12. pantā tiek paredzēti atsevišķi
redakcionāli labojumi un terminoloģija saskaņota ar Komerclikumā lietoto. 4) Nolūkā samazināt krājaizdevu sabiedrības
izdevumus par revidentu pakalpojumiem, likumprojekts paredz zvērinātu
revidentu vai zvērinātu revidentu komercsabiedrības pakalpojumus izmantot
tikai tām krājaizdevu sabiedrībām, kuru aktīvi
pārskata gada beigās pārsniedz 100 000 latu. 5) Likumprojekts paredz Latvijas Bankas uzturēto
Parādnieku reģistru papildināt ar jaunu dalībnieku loku krājaizdevu
sabiedrībām, kurām tiks uzlikts pienākums sniegt Latvijas Bankai informāciju
par saviem parādniekiem un nodrošināta iespēja iepazīties ar klientu
kredītvēsturi. Tāpat likumprojekts nodrošinās Latvijas Bankas uzturētā
Parādnieku reģistra dalībnieku tiesības saņemt no šī reģistra informāciju, kā
arī savstarpēji apmainīties ar informāciju par saviem parādniekiem. |
||||||||||
3. Cita informācija |
Nav
|
||||||||||
|
|||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības
un tautsaimniecības attīstību |
|||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar
|
||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
1) Krājaizdevu sabiedrībām nebūs jāsaņem atļauja
juridiskās adreses vai nosaukuma maiņai.
2) Krājaizdevu sabiedrībām kā regulētiem finanšu
tirgus dalībniekiem būs nodrošināta iespēja pirms kredīta izsniegšanas
iepazīties ar klienta kredītvēsturi.
|
||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||||
5. Cita informācija |
Nav |
||||||||||
|
|||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts
budžetu un pašvaldību budžetiem (tūkst. latu) |
|||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||||
1.
Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar
|
||||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||||
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||||
6. Cita informācija |
Nav |
||||||||||
|
|||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un
Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to
projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī
tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to
izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts
šos noteikumus izstrādāt |
Saistībā
ar Parādnieku reģistra dalībnieku loka paplašināšanos ir sagatavoti grozījumi
Kredītiestāžu likumā un Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likumā |
||||||||||
2. Cita informācija |
Nav |
||||||||||
|
|||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst
normatīvais akts |
|||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||||
2. Saistības pret citām
starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai
saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un
citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās
doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
||||||||||
2.tabula |
|||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ neatbilst) |
Komentāri |
||||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
||||||||
1.2. |
|||||||||||
1.3. VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta
projektu
|
|||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām
organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas
notikušas ar Latvijas Kooperatīvo krājaizdevu sabiedrību savienību, Latvijas
Komercbanku asociāciju, Latvijas Apdrošinātāju asociāciju |
||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās
iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Atbalsta |
||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis |
Šādi pasākumi netika veikti |
||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Šādi pasākumi netika veikti. |
||||||||||
5. Cita informācija |
Konsultācijas ir notikušas ar Latvijas Banku |
||||||||||
|
|||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde
|
|||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā
akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas
valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta izpildi attiecībā uz Parādnieku
reģistru nodrošinās Latvijas Banka. Normatīvā akta pārējo prasību izpildi nodrošinās
Finanšu un kapitāla tirgus komisija esošo funkciju ietvaros. |
||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par
normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts "Grozījumi Krājaizdevu
sabiedrību likumā" pēc tā pieņemšanas tiks publicēts laikrakstā
"Latvijas Vēstnesis" un ievietots Finanšu un kapitāla
tirgus komisijas interneta mājas lapā www.fktk.lv, kur ar likumu varēs
iepazīties visas ieinteresētās personas. |
||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas
tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Normatīvais akts indivīda tiesības aizstāvēt
savas tiesības neierobežo. |
||||||||||
4. Cita informācija |
Nav |
||||||||||
Finanšu ministrs |
Valsts sekretāres vietnieks |
Juridiskā
departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
O. Spurdziņš |
I. Gaugers |
E. Strazdiņa |
M. Radeiko |
G.
Cerbulis
|
12.03.2007.
12:07
983 vārdi
G. Cerbulis
777 4817, guntis.cerbulis@fktk.lv