23.05.2007.
9/8 -
Saeimas
Prezidijam
Tautsaimniecības
komisija iesniedz otrajam lasījumam sagatavoto likumprojektu "Grozījumi Dzelzceļa likumā (Nr.319/Lp9) (Steidzams).
Pielikumā: apkopoto priekšlikumu tabula likumprojekta otrajam lasījumam uz .... lpp.
Ar cieņu,
komisijas
priekšsēdētājs
Guntis Blumbergs
Iesniedz Tautsaimniecības komisija
Likumprojekts (steidzams) otrajam
lasījumam
( reģ.
Nr. 319 / Lp 9 )
Spēkā esošā redakcija |
Pirmā lasījuma redakcija |
Nr. |
Priekšlikumi ( 17
) |
Komisijas atzinums |
Komisijas atbalstītā redakcija |
Dzelzceļa likums |
Grozījumi Dzelzceļa likumā |
|
|
|
Grozījumi Dzelzceļa likumā |
|
Izdarīt Dzelzceļa likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
Kabineta Ziņotājs, 1998, 9.nr.; 1999, 5., 23.nr.; 2001, 1.nr.; 2003, 6., 10.,
23.nr.; 2004, 8.nr.; 2005, 21.nr.; 2006, 1.nr.) šādus grozījumus: |
|
|
|
Izdarīt
Dzelzceļa likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs,
1998, 9.nr.; 1999, 5., 23.nr.; 2001, 1.nr.; 2003, 6., 10., 23.nr.; 2004,
8.nr.; 2005, 21.nr.; 2006, 1.nr.) šādus grozījumus: |
I nodaļa. Vispārīgie noteikumi 1.pants. Likumā lietotie
termini Likumā ir lietoti šādi termini: 1) drošības sertifikāts - dokuments, kas pārvadātājam dod
tiesības piekļūt dzelzceļa infrastruktūrai; 2) dzelzceļa ekspluatācija - darbība, kas nodrošina dzelzceļa
funkcionēšanu, arī dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu, uzturēšanu,
attīstību un ritošā sastāva lietošanu; 3) dzelzceļa infrastruktūras attīstība - pasākumu komplekss,
kuru saskaņā ar transporta attīstības nacionālo programmu realizē, lai
būtiski palielinātu dzelzceļa pārvadājumu ātrumu, uzlabotu drošību, kvalitāti
un citas dzelzceļa tehniskās iespējas; 4) dzelzceļa infrastruktūras jauda - dzelzceļa infrastruktūras
tehniskā iespēja nodrošināt noteikta veida, biežuma, regularitātes un apjoma
dzelzceļa pārvadājumu veikšanu; 5) dzelzceļa infrastruktūras izmantošana - pakalpojums, ko
dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs uz līguma pamata sniedz citām
personām, piešķirot tiesības izmantot dzelzceļa infrastruktūru; 6) dzelzceļa infrastruktūras uzturēšana - pasākumu komplekss,
ko nepārtraukti veic dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs, lai nodrošinātu
dzelzceļa infrastruktūras objektu izmantošanas atbilstību Dzelzceļa tehniskās
ekspluatācijas noteikumiem; 7) dzelzceļa pārvadājumi - pakalpojumi, kuri tiek sniegti uz
pasažieru vai kravu pārvadājuma līguma pamata iekšzemes vai starptautiskajā
satiksmē pa dzelzceļu; |
|
|
|
|
|
8) dzelzceļa pārvadājumu pasūtījums - pasažieru un kravu
dzelzceļa pārvadājumi un ar tiem saistītie citi pakalpojumi, par kuriem
pilnīgi vai daļēji tiek samaksāts ar valsts vai pašvaldības līdzekļiem; 9) dzelzceļa speciālists - persona, kuras darbs ir tieši
saistīts ar dzelzceļa satiksmi, kurai ir speciāla izglītība vai kura ir
speciāli apmācīta un kurai, lai tā būtu tiesīga strādāt attiecīgajā
profesijā, noteiktā kārtībā izsniegts kvalifikāciju apliecinošs dokuments
(dzelzceļa speciālista apliecība vai profesionālās kompetences sertifikāts); 10) Dzelzceļa tehniskās ekspluatācijas noteikumi - Ministru
kabineta izdoti noteikumi, kas reglamentē dzelzceļa tehniskās ekspluatācijas
pamatprasības; 11) dzelzceļa zemes nodalījuma josla - zemes platība, kas ir
dzelzceļa infrastruktūras sastāvdaļa un kas paredzēta dzelzceļa
infrastruktūras objektu izvietošanai, lai nodrošinātu dzelzceļa
infrastruktūras attīstību un drošu ekspluatāciju, kā arī pasargātu cilvēkus
un vidi no dzelzceļa kaitīgās ietekmes; 12) dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs - komercsabiedrība
vai institūcija, kas pārvalda dzelzceļa infrastruktūru (dzelzceļa
infrastruktūras uzturēšana, attīstība), plāno, organizē un uzrauga vilcienu
un cita ritošā sastāva kustību pa tā pārvaldījumā esošās dzelzceļa
infrastruktūras sliežu ceļiem, kā arī atbild par infrastruktūras kontroles un
drošības sistēmu vadību; 13) maršruts - iepriekš izraudzīts ritošā sastāva kustības
ceļš starp diviem kustības galapunktiem noteiktā laika periodā; |
|
|
|
|
|
14) pārvadātājs - komercsabiedrība, kas saņēmusi pārvadātāja
licenci dzelzceļa (pasažieru vai kravu) pārvadājumu veikšanai starp stacijām
un šim nolūkam nodrošina vilci, vai arī komercsabiedrība, kas saņēmusi
pārvadātāja licenci un sniedz tikai vilces pakalpojumus starp stacijām; 15) tiesības piekļūt dzelzceļa infrastruktūrai - pārvadātāja
tiesības izmantot publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūru pēc drošības
sertifikāta saņemšanas un līguma noslēgšanas ar dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāju; 16) ritošais
sastāvs - lokomotīves, vagoni, motorvilcieni, motorvagoni, vadāmi
pašgājējvagoni, ceļu remonta mašīnas, celtņi, citas mašīnas un mehānismi,
kuri savu tehnisko īpašību dēļ spēj pārvietoties vai pārvietojas pa sliedēm; 17) vilces līdzekļi - lokomotīves, motorvagoni un tamlīdzīgs
ritošais sastāvs, ar kura palīdzību pirmavota enerģija (elektriskā, mehāniskā
vai šķidruma plūsmas enerģija) tiek pārvērsta vilcienu kustības mehāniskajā
enerģijā; 18) vilciens - saformēti un sakabināti vagoni vai cits
ritošais sastāvs ar vienu vai vairākiem vilces līdzekļiem, kam piešķirts
vilciena numurs un kas aprīkots ar īpašām signālierīcēm; 19) tarifs - likmju sistēma, pēc kuras nosaka maksu par
dzelzceļa pārvadājumiem vai par citiem dzelzceļa sniegtajiem pakalpojumiem; 20) drošības apliecība - dokuments, kas apliecina konkrētās
komercsabiedrības spēju darboties attiecīgajā komercdarbības sfērā dzelzceļa
nozarē, ievērojot drošības prasības; 21) zemes klātne - grunts būvju komplekss, kuru iegūst,
apstrādājot zemes virsmu, un kurš paredzēts virsbūves novietošanai, sliežu
ceļu noturības nodrošināšanai un to aizsardzībai pret atmosfēras ūdeņiem un
gruntsūdeņiem. |
|
|
|
|
|
|
1. Papildināt 1.pantu ar 22.punktu šādā redakcijā: "22) drošības
pārvaldījuma sistēma dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja un
pārvadātāja ieviesto organizatorisko pasākumu kopums, lai garantētu savu
darbību drošu vadību." |
|
|
Redakc. preciz. |
1. Papildināt 1.pantu ar
22.punktu šādā redakcijā: 22) drošības pārvaldījuma sistēma organizatorisko pasākumu kopums,
ko ieviesis dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs un pārvadātājs, lai
garantētu savu darbību drošu vadību. |
5.pants. Dzelzceļa
infrastruktūras iedalījums, izmantošana un piederība (1) Dzelzceļa infrastruktūra atkarībā no tās izmantošanas iedalāma
šādi: 1) publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūra. Tā ir atklāta kravu
un pasažieru pārvadājumiem vai tehnoloģisko procesu nodrošināšanai, ievērojot
vienlīdzības principu, un tā ir reģistrēta dzelzceļa infrastruktūras reģistrā
kā publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūra. Publiskās lietošanas
dzelzceļa infrastruktūras statuss tiek piešķirts ar Ministru kabineta
rīkojumu; |
|
|
|
|
|
2) privātās lietošanas dzelzceļa infrastruktūra. Tās sliežu ceļus kravu
pārvadājumiem vai komercsabiedrības tehnoloģisko procesu nodrošināšanai
izmanto īpašnieks vai citas personas īpašnieka uzdevumā vai ar īpašnieka
atļauju, un tā ir reģistrēta dzelzceļa infrastruktūras reģistrā kā privātās
lietošanas dzelzceļa infrastruktūra. |
2. 5.pantā: izslēgt pirmās daļas 2.punktā vārdu "kravu"; |
|
|
|
2. 5.pantā: izslēgt pirmās daļas 2.punktā
vārdu kravu; |
(2) Dzelzceļa infrastruktūra kā lietu kopība vai atsevišķi
infrastruktūras objekti var piederēt valstij, pašvaldībai, citai juridiskajai
vai fiziskajai personai. |
|
|
|
|
|
|
papildināt pantu ar 2.1 daļu šādā redakcijā: "(21) Dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs
nosaka pārvaldāmās dzelzceļa infrastruktūras lietošanas kārtību atbilstoši
dzelzceļa jomu reglamentējošo normatīvo aktu prasībām un dzelzceļa
infrastruktūras aprīkojumam un īpatnībām."; |
|
|
|
papildināt pantu ar 2.1 daļu
šādā redakcijā: (21) Dzelzceļa
infrastruktūras pārvaldītājs nosaka pārvaldāmās dzelzceļa infrastruktūras
lietošanas kārtību atbilstoši dzelzceļa jomu reglamentējošo normatīvo aktu
prasībām un dzelzceļa infrastruktūras aprīkojumam un īpatnībām.; |
(3) Privātās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras īpašniekam
aizliegts ļaunprātīgi izmantot savas dzelzceļa infrastruktūras atrašanās
vietu, lai kavētu pārvadātāju nokļūšanu citiem īpašniekiem piederošā
dzelzceļa infrastruktūrā. Ja kādu privātās lietošanas dzelzceļa
infrastruktūru izmanto piekļūšanai citiem īpašniekiem piederošai dzelzceļa
infrastruktūrai, tā lietošanas nosacījumu ziņā pielīdzināma publiskās
lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai. Ja īpašnieks šādu infrastruktūru
neuztur atbilstoši tehniskās ekspluatācijas noteikumu prasībām, pēc
ieinteresētās personas lūguma tiesa ar savu nolēmumu var iecelt par tās
pārvaldītāju citu dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāju. |
aizstāt trešajā daļā vārdus "lietošanas
nosacījumu ziņā" ar vārdiem "lietošanas un slēgšanas nosacījumu ziņā". |
|
|
|
aizstāt trešajā daļā vārdus lietošanas nosacījumu ziņā ar vārdiem
lietošanas un slēgšanas
nosacījumu ziņā. |
12.pants. Publiskās lietošanas
dzelzceļa infrastruktūras izmantošanas maksas aprēķināšanas metodika un
maksas noteikšana pārvadātājiem (1) Metodiku maksas aprēķināšanai par publiskās lietošanas dzelzceļa
infrastruktūras izmantošanu pārvadājumiem nosaka Sabiedrisko pakalpojumu
regulēšanas komisija pēc konsultēšanās ar publiskās lietošanas dzelzceļa
infrastruktūras pārvaldītājiem. (2) Izstrādājot metodiku maksas aprēķināšanai par publiskās
lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu pārvadājumiem, ievērojami
šādi pamatkritēriji: 1) transporta tirgus apstākļi, dzelzceļa infrastruktūras optimālās
izmantošanas prasības, sliežu ceļa posma caurlaides spēja, dzelzceļa
infrastruktūras izmantošanas pakalpojumu kvalitātes uzlabošana, konkurences
veicināšana starp transporta veidiem; 2) pārvadājumu pakalpojumu raksturs, laiks, biežums un ātrums; 3) attiecīgās infrastruktūras tehniskās un fiziskās īpatnības; 4) ritošā sastāva tehniskie rādītāji, arī ātrums, kopējā masa un
slodze uz vienu asi; 5) vilces līdzekļu lietotās enerģijas veids; 6) vilciena kategorija, svars, garums; 7) dzelzceļa infrastruktūras nolietojuma pakāpe; 8) operāciju apjoms stacijās; 9) dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja sniegtie pakalpojumi un
izmaksas; 10) papildizmaksas, kas saistītas ar dzelzceļa infrastruktūras
pārvaldītāja darbību un infrastruktūras pārvaldi; 11) dzelzceļa infrastruktūras uzturēšanas un attīstības izdevumi; 12) vilcienu kustības organizēšanas un nodrošināšanas izdevumi; |
|
|
|
|
|
13) infrastruktūras objektu apsargāšanas izdevumi; 14) vides aizsardzības prasības dzelzceļa infrastruktūrai un
ritošajam sastāvam, ko izmanto pārvadātājs. (3) Nosakot maksu par dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu, nedrīkst
pieļaut šķērssubsīdijas pasažieru pārvadājumiem pa dzelzceļu no ieņēmumiem,
ko veido dzelzceļa kravu pārvadātāju maksa par infrastruktūras izmantošanu. (4) Dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs ir tiesīgs noteikt
paaugstinātu maksu par dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu noteiktos tās
posmos laikā, kad šī infrastruktūra ir pārslogota. (5) Dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs ir tiesīgs maksai par dzelzceļa
infrastruktūras izmantošanu piemērot ekonomiski pamatotas atlaides. Dzelzceļa
infrastruktūras pārvaldītājs ierobežotu laikposmu maksai par dzelzceļa
infrastruktūras izmantošanu var piemērot atlaides, kas veicina attiecīgās
infrastruktūras jaudas optimālu izmantošanu. Atlaides var attiecināt uz
noteiktiem dzelzceļa infrastruktūras posmiem, nosakot līdzīgas atlaides
līdzīgiem pakalpojumiem. (6) Dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājam ir tiesības noteikt
finansiāla un cita veida līgumsankcijas, lai veicinātu optimālu
infrastruktūras izmantošanu. (7) Nosakot maksu par publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras
izmantošanu pārvadājumiem, jāņem vērā šīs infrastruktūras uzturēšanai
paredzētie valsts budžeta līdzekļi. (8) Maksu par dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu iekasē dzelzceļa
infrastruktūras pārvaldītājs. |
|
|
|
|
|
(9) Valsts publiskās
lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs saņemto maksu par valsts
publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu iemaksā dzelzceļa
infrastruktūras fondā. (10) Maksu par dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu nedrīkst
noteikt: 1) institūcija (komercsabiedrība), kura sniedz arī dzelzceļa
pārvadājumu pakalpojumus; 2) publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs, kurš
ietilpst vienā koncernā ar dzelzceļa pārvadājumu pakalpojumu sniedzēju. (11) Dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājam un pārvadātājam var
kompensēt tās vides aizsardzības, negadījumu un infrastruktūras izmaksas,
kuras nesedz konkurējošie transporta veidi. Katrā konkrētā gadījumā Ministru
kabinets pieņem lēmumu par kompensācijas piešķiršanu, tās apmēru un
izmaksāšanas kārtību. (12) Pārvadātājam ir tiesības saņemt kompensāciju par zaudējumiem,
kas tam radušies dzelzceļa infrastruktūras darbības traucējumu dēļ. (13) Publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja un
pārvadātāju strīdus par publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras
izmantošanas maksas iekasēšanu izskata un abām pusēm saistošus lēmumus pieņem
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija, informējot par to Valsts
dzelzceļa administrāciju. |
|
|
|
|
|
|
3. Papildināt likumu ar 12.1 pantu šādā redakcijā: "12.1 pants.
Dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja sniedzamie pakalpojumi (1) Dzelzceļa infrastruktūras izmantošanas pamatpakalpojumu
pakete ietver: 1) infrastruktūras jaudas pieprasījumu iesniegumu izskatīšanu; 2) tiesības izmantot piešķirto infrastruktūras jaudu; 3) ekspluatācijā esošo pārmiju un sliežu ceļu lietošanu; 4) vilcienu kustības vadību, kas ietver vilcienu kustības
organizēšanu un koordināciju, signalizācijas sistēmas, sakarus, vilcienu
kustības koordināciju, kā arī informācijas nodrošināšanu par vilcienu
kustību; 5) nodrošināšanu ar informāciju, kas ir nepieciešama, lai
ieviestu vai nodrošinātu pakalpojumus, kam iedalīta dzelzceļa infrastruktūras
jauda. |
1 |
Juridiskais birojs Likumprojekta
3.pantā (par likuma papildināšanu ar 12.1 pantu): Papildināt pantu ar jaunu pirmo daļu šādā redakcijā,
attiecīgi mainot līdzšinējo daļu numerāciju: (1) Dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs sniedz
dzelzceļa infrastruktūras
izmantošanas pamatpakalpojumus, kā arī citus pakalpojumus, kas
saistīti ar piekļuvi dzelzceļa infrastruktūrai.; |
Atbalstīts. Redakc. preciz. |
3. Papildināt likumu ar 12.1 pantu
šādā redakcijā: 12.1 pants. Dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja
pakalpojumi (1) Dzelzceļa
infrastruktūras pārvaldītājs sniedz dzelzceļa infrastruktūras izmantošanas
pamatpakalpojumus, kā arī citus ar piekļuvi dzelzceļa infrastruktūrai
saistītus pakalpojumus. (2) Dzelzceļa
infrastruktūras izmantošanas pamatpakalpojumi ietver: 1) infrastruktūras jaudas
pieprasījumu izskatīšanu; 2) tiesības izmantot
piešķirto infrastruktūras jaudu; 3) ekspluatācijā esošo
pārmiju un sliežu ceļu lietošanu; 4) vilcienu kustības
vadību, kas ietver vilcienu kustības organizēšanu un koordināciju,
signalizācijas sistēmas, sakarus, vilcienu kustības koordināciju, kā arī
informēšanu par vilcienu kustību; 5) nodrošināšanu ar
informāciju, kas nepieciešama, lai ieviestu vai sniegtu pakalpojumus, kam
iedalīta dzelzceļa infrastruktūras jauda. |
|
(2) Piekļuve dzelzceļa infrastruktūrai ietver tiesības piekļūt
šādam dzelzceļa infrastruktūras aprīkojumam un pakalpojumiem: 1) elektroapgādes iekārtu izmantošanai vilces strāvas ieguvei,
kur tā ir pieejama; 2) degvielas uzpildes aprīkojumam; 3) pasažieru stacijām, to ēkām un aprīkojumam; 4) kravas pagalmiem; 5) šķirošanas parkiem; 6) vilcienu formēšanas iekārtām; 7) speciālās nozīmes pievedceļiem; 8) apkopes un citām tehniskajām iekārtām. |
|
|
|
(3) Piekļuve dzelzceļa
infrastruktūrai ietver tiesības piekļūt šādam dzelzceļa infrastruktūras
aprīkojumam un pakalpojumiem: 1) elektroapgādes iekārtu
izmantošanai vilces strāvas ieguvei, kur tā ir pieejama; 2) degvielas uzpildes
aprīkojumam; 3) pasažieru
stacijām, to ēkām un aprīkojumam; 4) kravas
pagalmiem; 5) šķirošanas
parkiem; 6) vilcienu
formēšanas iekārtām; 7) speciālās
nozīmes pievedceļiem; 8) apkopes un citām
tehniskajām iekārtām. |
|
(3) Papildu pakalpojumi var ietvert: |
2 |
Juridiskais birojs Izteikt 12.1 panta līdzšinējās trešās
daļas ievaddaļas tekstu šādā redakcijā: Dzelzceļa infrastruktūras
pārvaldītājs var sniegt arī papildus pakalpojums, kas var ietvert: |
Atbalstīts. Redakc. preciz. |
(4)
Dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs var sniegt arī šādus papildu
pakalpojumus: |
|
1) vilces strāvu; 2) pasažieru vilcienu iesildīšanu; 3) degvielas piegādi, manevru darbus un pakalpojumus, ko sniedz
ar šā panta otrajā daļā minēto aprīkojumu; 4) pasūtījuma līgumus par bīstamo kravu pārvadājumu kontroli un
par nestandarta vilcienu vadīšanas
palīdzību; 5) ritošā sastāva tehnisko pārbaudi; 6) piekļuvi telekomunikāciju tīklam; 7) papildu informācijas
nodrošināšanu." |
|
|
Redakc. preciz. |
1) vilces strāvas
piegādi; 2) pasažieru vilcienu
iesildīšanu; 3) degvielas piegādi,
manevru darbu veikšanu un ar šā panta otrajā daļā minēto aprīkojumu sniegtu
pakalpojumu nodrošināšanu; 4) pasūtījuma līgumu
slēgšanu par bīstamo kravu pārvadājumu kontroli un par palīdzību nestandarta vilcienu vadīšanā; 5) ritošā
sastāva tehniskās pārbaudes veikšanu; 6) piekļuvi
telekomunikāciju tīklam; 7) papildu
informācijas nodrošināšanu; |
|
|
3 |
Juridiskais birojs Papildināt 12.1 panta līdzšinējo trešo
daļu ar 8.punktu šādā redakcijā: kā arī citus pakalpojumus.; |
Atbalstīts. |
8)
kā arī citus pakalpojumus. |
33.pants. Dzelzceļa tehniskās ekspluatācijas kontroles un uzraudzības
institūcija (1) Dzelzceļa tehniskās ekspluatācijas kontroli un uzraudzību Latvijā
veic Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija. (2) Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija atrodas Satiksmes
ministrijas padotībā, kura tiek īstenota pārraudzības formā. (3) Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas galvenās funkcijas ir: 1) kontrolēt dzelzceļa ekspluatācijas un tās drošības jautājumos
pieņemtajos likumos un citos normatīvajos aktos noteikto prasību izpildi; 2) kontrolēt civilās aizsardzības pasākumu (to skaitā preventīvo,
reaģēšanas un seku likvidēšanas pasākumu) veikšanu dzelzceļa ekspluatācijā; |
|
|
|
|
|
3) izmeklēt vilcienu un manevru darba avārijas un pārkāpumu gadījumus
un piedalīties uz dzelzceļa notikušo nelaimes gadījumu izmeklēšanā; |
4. 33.pantā: izteikt trešās daļas 3.punktu šādā redakcijā: "3) izmeklēt dzelzceļa satiksmes negadījumus;"; |
|
|
|
4. Izteikt 33.panta trešās
daļas 3.punktu šādā redakcijā: 3) izmeklēt dzelzceļa
satiksmes negadījumus;. |
4) kontrolēt ritošā sastāva avāriju seku novēršanas darbu
organizēšanu un veikšanu; 5) kontrolēt jaunu vai rekonstruētu dzelzceļa infrastruktūras objektu
nodošanu ekspluatācijā un pārbaudīt to atbilstību Dzelzceļa tehniskās
ekspluatācijas noteikumu un darba aizsardzības noteikumu prasībām; 6) saskaņā ar normatīvajiem aktiem izsniegt pārvadātājiem drošības
sertifikātus; 7) noteiktā kārtībā izsniegt drošības apliecības; 8) saskaņā ar normatīvajiem aktiem izsniegt profesionālās kompetences
sertifikātus reglamentētajās sfērās. (4) Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija savas kompetences ietvaros
ir tiesīga: 1) pārbaudīt Dzelzceļa tehniskās ekspluatācijas noteikumu ievērošanu
neatkarīgi no tā, kam pieder pārbaudāmais objekts; 2) uz laiku pārtraukt vilcienu satiksmi, samazināt kustības ātrumu un
aizliegt tehnisko līdzekļu ekspluatāciju, ja ir apdraudēta cilvēku dzīvība
vai veselība, satiksmes drošība vai vide; 3) līdz pilnīgai trūkumu novēršanai aizliegt lietot ritošo sastāvu un
sliežu ceļu, ja to lietošana var apdraudēt vai apdraud cilvēku dzīvību vai
veselību, satiksmes drošību vai vidi; 4) dot saistošus norādījumus par Dzelzceļa tehniskās ekspluatācijas
noteikumu ievērošanu visām juridiskajām un fiziskajām personām, kas darbojas
dzelzceļa sistēmā; |
|
|
|
|
|
5) pārbaudīt atsevišķu kategoriju dzelzceļa speciālistu atbilstību
kvalifikācijas prasībām. |
izteikt ceturtās daļas 5.punktu šādā redakcijā: "5) pārbaudīt komersanta komisijas locekļu un tādu atbildīgo personu, kas
veic komersanta dzelzceļa speciālistu zināšanu pārbaudi, atbilstību
kvalifikācijas prasībām." |
|
|
|
izteikt ceturtās daļas 5.punktu šādā redakcijā: "5) pārbaudīt komersanta komisijas locekļu un tādu
atbildīgo personu, kas veic komersanta dzelzceļa speciālistu zināšanu
pārbaudi, atbilstību kvalifikācijas prasībām." |
(5) Valsts dzelzceļa tehnisko inspekciju finansē no valsts
pamatbudžeta. Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas funkciju izpildes
nodrošināšanai finanšu līdzekļus no Dzelzceļa infrastruktūras fonda ieskaita
valsts pamatbudžeta ieņēmumos. |
|
|
|
|
|
33.1 pants. Smagu dzelzceļa
avāriju izmeklēšanas institūcija (1) Smagas
dzelzceļa avārijas gadījumā izmeklēšanas darbības organizē, veic un kontrolē
smagu dzelzceļa avāriju izmeklēšanas institūcija. (2) Smagu
dzelzceļa avāriju izmeklēšanas institūcija organizatoriski, juridiski un savu
lēmumu pieņemšanā ir neatkarīga no dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja,
pārvadātāja un dzelzceļa tehniskās ekspluatācijas kontroles un uzraudzības
institūcijas, kā arī no institūcijas, kas atbild par dzelzceļa
infrastruktūras maksas noteikšanu un iekasēšanu, dzelzceļa infrastruktūras
jaudas iedalīšanu vai valsts pārvaldes realizēšanu dzelzceļa transporta jomā,
un no personām, kuru intereses var būt pretrunā ar izmeklēšanas institūcijas
uzdevumiem. (3) Iestādi, kas
pilda šā panta pirmajā daļā minētās funkcijas, nosaka Ministru kabinets. |
|
4 |
Satiksmes
ministrijas parlamentārais sekretārs V.Aizbalts Izteikt likuma 33.1 pantu
šādā redakcijā: 33.1pants.
Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs (1) Smagas dzelzceļa avārijas gadījumā izmeklēšanas darbības organizē,
veic un kontrolē Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas
birojs. (2) Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs
organizatoriski, juridiski un savu lēmumu pieņemšanā ir neatkarīgs no
dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja, pārvadātāja un dzelzceļa tehniskās ekspluatācijas
kontroles un uzraudzības institūcijas, kā arī no institūcijas, kas atbild par
dzelzceļa infrastruktūras maksas noteikšanu un iekasēšanu, dzelzceļa infrastruktūras jaudas iedalīšanu vai valsts |
Daļēji
atbalstīts. Iekļauts pr. Nr.5 |
|
|
|
|
pārvaldes realizēšanu dzelzceļa transporta jomā, un no personām, kuru
intereses var būt pretrunā ar Transporta nelaimes gadījumu un incidentu
izmeklēšanas biroja uzdevumiem. (3) Veicot dzelzceļa avāriju izmeklēšanu, Transporta nelaimes
gadījumu un incidentu izmeklēšanas biroja izmeklētājiem ir tiesības: 1) brīvi piekļūt dzelzceļa avārijas vietai, tajā iesaistītajam
ritošajam sastāvam, attiecīgajai dzelzceļa infrastruktūrai, kustības vadības
un signalizācijas iekārtām; 2) nekavējoties uzsākt tiešo pierādījumu, ritošā sastāva vraku un
atlūzu, dzelzceļa infrastruktūras iekārtu vai to komponentu savākšanu
pārbaudēm vai analīzēm; |
|
|
|
|
|
3) piekļūt ritošā sastāva datu reģistrēšanas ierīču, balss sakaru
ierakstīšanas ierīču, signalizācijas un kustības vadības sistēmas darbības
reģistrācijas iekārtu saturam un to izmantot; |
|
|
|
|
|
4) iepazīties ar upuru mirstīgo atlieku un cietušo apskates
rezultātiem; 5) iepazīties ar dzelzceļa avārijā iesaistīto dzelzceļa speciālistu
un citu liecinieku nopratināšanas un aptaujas rezultātiem un liecībām; 6) izjautāt avārijā iesaistītos dzelzceļa speciālistus un citus
lieciniekus; 7) piekļūt Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas, dzelzceļa
infrastruktūras pārvaldītāja un avārijā iesaistītā pārvadātāja būtiskai
informācijai vai dokumentācijai; 8) noteikt, kad ritošo sastāvu, tā detaļas vai atlūzas, vrakus, kravu
un citus pierādījumus var aizvākt no notikuma vietas, kā arī iznīcināt
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojam ir arī
citas tiesības, kas nepieciešamas efektīvai izmeklēšanas mērķa sasniegšanai
pēc iespējas īsākā laika posmā.. |
|
|
|
|
5 |
Atbildīgā
komisija Izteikt likuma 33.1 pantu
šādā redakcijā: 33.1pants.
Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs (1) Smagas dzelzceļa avārijas gadījumā izmeklēšanas darbības
organizē, veic un kontrolē Transporta nelaimes gadījumu un incidentu
izmeklēšanas birojs Satiksmes ministrijas pārraudzībā esoša tiešās
valsts pārvaldes iestāde. (2) Transporta nelaimes gadījumu un incidentu
izmeklēšanas birojs organizatoriski, juridiski un savu lēmumu pieņemšanā ir
neatkarīgs no dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja, pārvadātāja un dzelzceļa tehniskās ekspluatācijas
kontroles un uzraudzības institūcijas, kā arī no institūcijas, kas atbild par
dzelzceļa infrastruktūras maksas noteikšanu un iekasēšanu, dzelzceļa infrastruktūras jaudas iedalīšanu vai valsts |
Atbalstīts |
5. Izteikt 33.1 pantu
šādā redakcijā: 33.1 pants.
Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs (1) Smagas
dzelzceļa avārijas gadījumā izmeklēšanas darbības organizē, veic un kontrolē
Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs Satiksmes
ministrijas pārraudzībā esoša tiešās valsts pārvaldes iestāde. (2) Transporta nelaimes
gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs organizatoriski, juridiski un savu
lēmumu pieņemšanā ir neatkarīgs no dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja,
pārvadātāja un dzelzceļa tehniskās ekspluatācijas kontroles un uzraudzības
institūcijas, kā arī no institūcijas, kas atbild par dzelzceļa
infrastruktūras maksas noteikšanu un iekasēšanu, dzelzceļa infrastruktūras
jaudas iedalīšanu vai valsts |
|
|
|
pārvaldes realizēšanu dzelzceļa transporta jomā, un no personām, kuru
intereses var būt pretrunā ar Transporta nelaimes gadījumu un incidentu
izmeklēšanas biroja uzdevumiem. (3) Veicot dzelzceļa avāriju
izmeklēšanu, Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas biroja
izmeklētājiem ir tiesības: 1) brīvi piekļūt dzelzceļa
avārijas vietai, avārijā iesaistītajam ritošajam sastāvam, attiecīgajai
dzelzceļa infrastruktūrai, kustības vadības un signalizācijas iekārtām; 2) nekavējoties uzsākt tiešo pierādījumu, ritošā sastāva vraku un
atlūzu, dzelzceļa infrastruktūras iekārtu vai to komponentu savākšanu
pārbaudei vai analīzēm; |
|
pārvaldes realizēšanu dzelzceļa transporta
jomā, un no personām, kuru intereses var būt pretrunā ar Transporta nelaimes
gadījumu un incidentu izmeklēšanas biroja uzdevumiem. (3) Veicot dzelzceļa avāriju
izmeklēšanu, Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas biroja
izmeklētājiem ir tiesības: 1) brīvi piekļūt dzelzceļa
avārijas vietai, avārijā iesaistītajam ritošajam sastāvam, attiecīgajai
dzelzceļa infrastruktūrai, kustības vadības un signalizācijas iekārtām; 2) nekavējoties uzsākt tiešo
pierādījumu, ritošā sastāva vraku un atlūzu, dzelzceļa infrastruktūras
iekārtu vai to komponentu savākšanu pārbaudei vai analīzēm; |
|
|
|
3) piekļūt ritošā sastāva datu reģistrēšanas ierīču, balss sakaru
ierakstīšanas ierīču, signalizācijas un kustības vadības sistēmas darbības
reģistrācijas iekārtu saturam un to izmantot; |
|
3) piekļūt ritošā sastāva datu
reģistrēšanas ierīču, balss sakaru ierakstīšanas ierīču, signalizācijas un
kustības vadības sistēmas darbības reģistrācijas iekārtu saturam un to
izmantot; |
|
|
|
4) iepazīties ar upuru mirstīgo atlieku un cietušo apskates
rezultātiem; 5) iepazīties ar dzelzceļa avārijā iesaistīto dzelzceļa
speciālistu, citu avārijā iesaistīto personu, kā arī liecinieku
nopratināšanas un aptaujas rezultātiem un liecībām; 6) izjautāt avārijā iesaistītos dzelzceļa
speciālistus, citas avārijā iesaistītās personas, kā arī lieciniekus; 7) piekļūt Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas, dzelzceļa
infrastruktūras pārvaldītāja un avārijā iesaistītā pārvadātāja informācijai vai dokumentācijai; 8) noteikt, kad ritošo sastāvu, tā detaļas vai atlūzas, vrakus, kravu
un citus pierādījumus var aizvākt no notikuma vietas, kā arī iznīcināt
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. 9) savas kompetences ietvaros veikt citos normatīvajos aktos
noteiktās darbības. |
|
4) iepazīties ar upuru
mirstīgo atlieku un cietušo apskates rezultātiem; 5) iepazīties ar
dzelzceļa avārijā iesaistīto dzelzceļa speciālistu, citu avārijā iesaistīto
personu, kā arī liecinieku nopratināšanas un aptaujas rezultātiem un
liecībām; 6) izjautāt avārijā
iesaistītos dzelzceļa speciālistus, citas avārijā iesaistītās personas, kā
arī lieciniekus; 7) piekļūt Valsts
dzelzceļa tehniskās inspekcijas, dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja un
avārijā iesaistītā pārvadātāja informācijai vai dokumentācijai; 8) noteikt, kad ritošo
sastāvu, tā detaļas vai atlūzas, vrakus, kravu un citus pierādījumus var
aizvākt no notikuma vietas, kā arī iznīcināt normatīvajos aktos noteiktajā
kārtībā, 9) savas kompetences ietvaros
veikt citos normatīvajos aktos noteiktās darbības. |
VI nodaļa. Pārvadātāja
licence, drošības sertifikāts un drošības apliecība 34.pants. Pārvadātāja licence (1) Speciālu atļauju dzelzceļa pārvadājumu veikšanai (turpmāk
-pārvadātāja licence) tiesīgas saņemt komercsabiedrības, kuras var nodrošināt
dzelzceļa pārvadājumu veikšanai nepieciešamos pamatnosacījumus, kā arī
attiecīgo dzelzceļa speciālistu līdzdalību. (2) Pārvadātāja licence apliecina pārvadātāja tiesības nodarboties ar
tajā norādīto komercdarbības veidu. Pārvadātāja licence, kas izsniegta
dzelzceļa pārvadājumu veikšanai, nedod tiesības piekļūt dzelzceļa
infrastruktūrai. (3) Pārvadātāja licence, nediskriminējot un ievērojot vienlīdzības
principu, piešķirama komercsabiedrībai, kura iesniegusi iesniegumu
pārvadātāja licences saņemšanai (turpmāk - pretendents) un kurai ir
nevainojama reputācija un stabils finansiālais stāvoklis, šajā nolūkā
pārbaudot tās: 1) finanšu resursu pietiekamību; 2) darbības un vadības plānus; 3) līdzšinējo darbību, profesionālo atbilstību un pieredzi. (4) Pretendentam jāpierāda sava profesionālā atbilstība, norādot uz
to, ka: 1) darbiniekiem ir nepieciešamās zināšanas un pieredze, lai garantētu
pārvadātāja licencē norādītās darbības drošu vadību; 2) ir atbilstoši sagatavoti un kvalificēti dzelzceļa speciālisti,
kuri var garantēt sniedzamo pakalpojumu drošumu un kvalitāti augstā līmenī; 3) izmantojamais ritošais sastāvs, it īpaši vilces līdzekļi, ir
drošs. (5) Pretendenta reputācija atbilst labas reputācijas prasībām, ja: 1) šis pretendents ar likumīgā spēkā stājušos spriedumu nav atzīts
par maksātnespējīgu; |
|
|
|
|
|
2) tā vadošie darbinieki nav sodīti par noziedzīga nodarījuma
izdarīšanu; 3) pretendents vai tā vadošie darbinieki gada laikā nav atkārtoti
administratīvi sodīti par darba, darba aizsardzības, nodokļu, muitas,
komercdarbības un citu tā darbībā ievērojamo normatīvo aktu pārkāpumiem; 4) (izslēgts ar 04.03.2004. likumu). (6) Kārtību, kādā izsniedzama un anulējama pārvadātāja licence,
nosaka Ministru kabinets. Ministru kabinets var izvirzīt papildu nosacījumus
pārvadātāja licences piešķiršanai. |
|
|
|
|
|
(7) Valsts dzelzceļa administrācija izsniedz pārvadātāja licenci
dzelzceļa kravu pārvadājumu veikšanai un Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas
komisija izsniedz pārvadātāja licenci dzelzceļa pasažieru pārvadājumu
veikšanai, ja ir izpildītas šajā likumā noteiktās prasības un samaksāta
valsts nodeva. Valsts nodevas apmēru nosaka Ministru kabinets. Par pārvadātāja
licences izsniegšanu saņemtā nodeva tiek ieskaitīta valsts budžetā. |
5. Papildināt 34.panta septīto daļu ar ceturto teikumu šādā
redakcijā: "Citās Eiropas Savienības dalībvalstīs izsniegtās pārvadātāja
licences ir derīgas Latvijā bez papildu valsts nodevas par licenci." |
6 |
Juridiskais birojs Izslēgt likumprojekta
5.pantu; |
Atbalstīts |
|
(8) Pārvadātāja licenci izsniedz uz pieciem gadiem. Ja licences
saņēmējs pilda saistības, kas paredzētas šajā likumā, un atbilst licencē
norādītajiem nosacījumiem, licenci pēc tās derīguma termiņa izbeigšanās
pagarina, to pārreģistrējot. (9) (Izslēgta ar 23.11.2000. likumu) |
|
|
|
|
|
|
|
7 |
Juridiskais
birojs Papildināt 34.pantu ar desmito daļu
šādā redakcijā: (10) Latvijā ir
derīga arī citas Eiropas Savienības dalībvalsts attiecīgo iestāžu izsniegta
licence. |
Atbalstīts. |
6.
Papildināt 34.pantu ar desmito daļu šādā redakcijā: (10) Latvijā ir derīga arī
citas Eiropas Savienības dalībvalsts attiecīgo iestāžu izsniegta licence. |
35.pants. Drošības sertifikāts (1) Lai iegūtu tiesības piekļūt publiskās lietošanas dzelzceļa
infrastruktūrai un garantētu drošu pakalpojumu sniegšanu attiecīgajos
infrastruktūras posmos, pārvadātājam pirms pārvadājumu uzsākšanas jāsaņem
drošības sertifikāts, kuru, pamatojoties uz attiecīgā publiskās lietošanas
dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja atzinumu, izsniedz Valsts dzelzceļa
tehniskā inspekcija. (2) Drošības sertifikātu izsniedz pārvadātājiem, kas atbilst
noteiktajām prasībām tehniskās ekspluatācijas jomā un izpilda drošības
prasības attiecībā uz personālu, ritošo sastāvu un komercsabiedrības iekšējo
struktūru. (3) Kārtību, kādā izsniedz, aptur vai anulē drošības sertifikātus, kā
arī attiecīgos kritērijus nosaka Ministru kabinets. |
6. Izteikt 35.pantu šādā redakcijā: "35.pants. Drošības
sertifikāts (1) Lai iegūtu tiesības piekļūt publiskās lietošanas dzelzceļa
infrastruktūrai un garantētu drošu pakalpojumu sniegšanu attiecīgajos
infrastruktūras posmos, pārvadātājam pirms pārvadājumu uzsākšanas jāsaņem
drošības sertifikāts, kurš sastāv no A daļas un B daļas. (2) Drošības sertifikāta A daļu Valsts dzelzceļa tehniskā
inspekcija vai Eiropas Savienības dalībvalsts attiecīgā iestāde izsniedz
pārvadātājam, kas ir izveidojis un uztur drošības pārvaldījuma sistēmu. (3) Drošības sertifikāta B daļu Valsts dzelzceļa tehniskā
inspekcija izsniedz pārvadātājiem, kas atbilst Latvijā noteiktajām prasībām tehniskās ekspluatācijas jomā un
drošības prasībām attiecībā uz personālu, ritošo sastāvu un komercsabiedrības
iekšējo struktūru. (4) Kārtību, kādā izsniedz,
aptur vai anulē drošības sertifikāta A daļu un B daļu, kā arī
izsniegšanas, apturēšanas un anulēšanas kritērijus nosaka Ministru
kabinets." |
|
|
|
7. Izteikt 35.pantu šādā redakcijā: "35.pants. Drošības
sertifikāts (1) Lai iegūtu tiesības piekļūt publiskās lietošanas dzelzceļa
infrastruktūrai un garantētu drošu pakalpojumu sniegšanu attiecīgajos
infrastruktūras posmos, pārvadātājam pirms pārvadājumu uzsākšanas jāsaņem
drošības sertifikāts, kurš sastāv no A daļas un B daļas. (2) Drošības sertifikāta A daļu Valsts dzelzceļa tehniskā
inspekcija vai Eiropas Savienības dalībvalsts attiecīgā iestāde izsniedz
pārvadātājam, kas ir izveidojis un uztur drošības pārvaldījuma sistēmu. (3) Drošības sertifikāta B daļu Valsts dzelzceļa tehniskā
inspekcija izsniedz pārvadātājiem, kas atbilst Latvijā noteiktajām prasībām tehniskās ekspluatācijas jomā un
drošības prasībām attiecībā uz personālu, ritošo sastāvu un komercsabiedrības
iekšējo struktūru. (4) Kārtību, kādā izsniedz,
aptur vai anulē drošības sertifikāta A daļu un B daļu, kā arī
izsniegšanas, apturēšanas un anulēšanas kritērijus nosaka Ministru
kabinets." |
40.pants.
Dzelzceļa satiksmes negadījumu izmeklēšana
(1) Dzelzceļa satiksmes negadījums ir dzelzceļa satiksmē noticis
nelaimes gadījums, kurā iesaistīts vismaz viens no dzelzceļa transporta
līdzekļiem un kura rezultātā gājis bojā cilvēks vai viņam nodarīti miesas
bojājumi, vai nodarīti zaudējumi juridiskajai vai fiziskajai personai vai
videi. |
|
|
|
|
|
(11) Smaga
dzelzceļa avārija ir dzelzceļa satiksmes negadījums, kurā vilcienu sadursmes
rezultātā vai sakarā ar vilciena noiešanu no sliedēm gājis bojā vismaz viens
cilvēks vai nodarīti vidēji miesas bojājumi vismaz pieciem cilvēkiem, vai
nodarīts liels kaitējums ritošajam sastāvam, dzelzceļa infrastruktūrai vai
videi, kā arī citi līdzīgi dzelzceļa satiksmes negadījumi, kuriem ir
acīmredzami nelabvēlīga ietekme uz dzelzceļa drošības regulēšanu vai drošības
pārvaldību. Par lielu kaitējumu u
zskatāmi tādi zaudējumi, kurus smagu
dzelzceļa avāriju izmeklēšanas institūcija uzreiz novērtējusi kopumā kā
ekvivalentu vismaz 2 miljoniem eiro, ievērojot Latvijas Bankas noteikto
oficiālo ārvalstu valūtas apmaiņas kursu. |
|
8 |
Satiksmes
ministrijas parlamentārais sekretārs V.Aizbalts
Izteikt 40.panta 1.1 daļas otro teikumu šādā redakcijā: Par lielu kaitējumu uzskatāmi tādi zaudējumi,
kurus Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs uzreiz
novērtējis kopumā kā ekvivalentu vismaz 2 miljoniem eiro, ievērojot Latvijas
Bankas noteikto oficiālo ārvalstu valūtas apmaiņas kursu.. |
Daļēji atbalstīts Iekļauts priekšl. Nr.9 |
|
|
|
9 |
Atbildīgā
komisija Aizstāt 40.panta 1.1 daļas
otrajā teikumā vārdus smagu dzelzceļa avāriju izmeklēšanas institūcija
uzreiz novērtējusi ar vārdiem Transporta nelaimes gadījumu un incidentu
izmeklēšanas birojs uzreiz novērtējis. |
Atbalstīts |
8. Aizstāt
40.panta 1.1 daļas otrajā teikumā vārdus smagu dzelzceļa avāriju
izmeklēšanas institūcija uzreiz novērtējusi ar vārdiem Transporta nelaimes
gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs uzreiz novērtējis. |
(2) Latvijas teritorijā notikušu dzelzceļa satiksmes negadījumu
izmeklēšanas kārtību nosaka Ministru kabinets. (3) Dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājam ir tiesības prasīt, lai pārvadātājs viņa rīcībā nodod resursus, kas nepieciešami pēc iespējas ātrākai normālas satiksmes atjaunošanai pēc dzelzceļa satiksmes negadījuma. Ministru kabinets nosaka resursu nodošanas un to vērtības atlīdzināšanas kārtību. |
|
|
|
|
|
43.pants. Eiropas dzelzceļa sistēmu
savstarpēja izmantojamība (1) Būvējot jaunu Eiropas ātrgaitas dzelzceļa sistēmas
infrastruktūru, nodrošina vilcienu kustības ātrumu, kas nav mazāks par 250
kilometriem stundā. Pielāgojot esošu dzelzceļa infrastruktūru ātrgaitas
satiksmei, to aprīko atbilstoši vilcienu kustības ātrumam - aptuveni 200
kilometru stundā. |
|
|
|
|
|
(2) Būvējot jaunu, Eiropas standarta platumam atbilstošu parastā
dzelzceļa infrastruktūru, piemēro Eiropas standartus un savstarpējās
izmantojamības tehniskās specifikācijas, lai nodrošinātu šīs infrastruktūras
iekļaušanos Eiropas parasto dzelzceļu sistēmā. Būvējot jaunu vai modernizējot
esošu (1520 mm platuma) parastā dzelzceļa infrastruktūru, Eiropas standartus
un savstarpējās izmantojamības tehniskās specifikācijas piemēro, ievērojot
specifiku, kāda ir dzelzceļa infrastruktūrai ar sliežu ceļa platumu 1520
milimetri. |
7. 43.pantā: papildināt otro daļu ar trešo teikumu šādā redakcijā: "Ministru kabinets izdod noteikumus par katras savstarpējās
izmantojamības tehniskās specifikācijas piemērošanas kārtību."; |
10 |
Juridiskais birojs Papildināt likumprojekta
7.panta pirmo daļu (par 43.panta otrās daļas papildināšanu ar trešo teikumu)
aiz vārda katras ar vārdiem dzelzceļa infrastruktūru |
Daļēji atbalstīts Iekļauts priekšl. Nr.11 |
|
|
|
11 |
Atbildīgā komisija Papildināt 43.panta otro
daļu ar trešo teikumu šādā redakcijā: Ministru kabinets izdod
noteikumus par katras dzelzceļa savstarpējās izmantojamības tehniskās
specifikācijas piemērošanas kārtību.. |
Atbalstīts |
9. 43.pantā: papildināt otro daļu ar trešo teikumu šādā redakcijā: Ministru kabinets izdod noteikumus par katras dzelzceļa savstarpējās
izmantojamības tehniskās specifikācijas piemērošanas kārtību.. |
(3) Ministru kabinets pieņem lēmumu par iekļaušanos Eiropas
ātrgaitas vai parasto dzelzceļu sistēmā un izdod noteikumus par Eiropas
dzelzceļa sistēmu savstarpēju izmantojamību. |
svītrot trešajā daļā vārdus "pieņem lēmumu par iekļaušanos
Eiropas ātrgaitas vai parasto dzelzceļu sistēmā un". |
|
|
Redakc. preciz. |
izslēgt trešajā daļā vārdus "pieņem
lēmumu par iekļaušanos Eiropas ātrgaitas vai parasto dzelzceļu sistēmā
un". |
(4) Valsts dzelzceļa administrācija, papildinot un publicējot
dzelzceļa infrastruktūras un ritošā sastāva reģistra ierakstus, norāda katras
iekļautās apakšsistēmas vai tās daļas atbilstību piemērojamo savietojamības
tehnisko specifikāciju noteiktajām prasībām. (5) Lēmumu par Eiropas ātrgaitas un parasto dzelzceļu sistēmu
apakšsistēmu nodošanu ekspluatācijā pieņem Valsts dzelzceļa tehniskā
inspekcija. |
|
|
|
|
|
Pārejas noteikumi 1. Šā likuma 10., 30., 31., 32., 33. un 34.pants piemērojams ar
1999.gada 1.jūliju. 2. Prasība par pārvadātāja licences saņemšanu (34.pants) līdz
1999.gada 1.septembrim neattiecas uz uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām), kas
saskaņā ar statūtiem līdz šā likuma pieņemšanas dienai faktiski uzsākuši
dzelzceļa pārvadājumus. 3. Līdz Ministru kabineta noteikumu izdošanai šā likuma izpildē
piemērojami spēkā esošie normatīvie akti, ciktāl tie nav pretrunā ar šo
likumu. 4. Līdz 1999.gada 1.jūlijam Ministru kabinets izveido Dzelzceļa
tehnisko inspekciju. 5. Publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanas maksas
aprēķināšanas metodiku līdz tās noteikšanai saskaņā ar šo likumu (12.pants)
apstiprina satiksmes ministrs. 6. Ministru kabinets līdz 2003.gada 1.decembrim nosaka kārtību,
kādā organizējami un koordinējami valsts vai pašvaldības dzelzceļa pasažieru pārvadājumu
pasūtījumi, kā arī kārtību, kādā saskaņojami un slēdzami dzelzceļa pasažieru
pārvadājumu pasūtījumu līgumi. 7. Lai novērstu šķērssubsīdijas dzelzceļa transportā, 2004.gadā
no valsts pamatbudžeta dzelzceļa pasažieru pārvadātājiem kompensētā dzelzceļa
infrastruktūras izmantošanas maksa nedrīkst būt mazāka kā 2003.gadā dzelzceļa
infrastruktūras fondam paredzētie atskaitījumi no akcīzes nodokļa naftas
produktiem par dzelzceļa pārvadājumos izlietoto dīzeļdegvielu. 8. Šā likuma 13.panta trešā daļa un 27.panta ceturtā daļa
stājas spēkā 2004.gada 1.maijā. 9. Ministru kabinets sešu mēnešu laikā pēc šā likuma stāšanās spēkā
izdod šā likuma 7.panta otrajā daļā, 16.panta otrajā daļā, 35.1 panta otrajā
daļā, 39.panta trešajā daļā un 40.panta trešajā daļā paredzētos noteikumus. |
|
|
|
|
|
10. Ministru kabinets divu mēnešu laikā pēc tam, kad pieņemts lēmums
par iekļaušanos Eiropas ātrgaitas vai parasto dzelzceļu sistēmā, izdod
noteikumus par kārtību, kādā tiek nodrošināta ātrgaitas un parasto dzelzceļu
sistēmu savietojamība, un to, kāda informācija par Eiropas dzelzceļa sistēmām
iekļaujama reģistrā, kā arī šīs informācijas aktualizēšanas un publicēšanas
kārtību. |
8. Pārejas noteikumos: svītrot 10.punktu; |
|
|
Redakc. preciz. |
10. Pārejas noteikumos: izslēgt 10.punktu; |
11. Līdz attiecīgo Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai,
bet ne ilgāk kā līdz 2004.gada 1.jūnijam ir piemērojami Ministru kabineta
1998.gada 20.oktobra noteikumi nr.410 "Metodika stratēģiskās un
reģionālās nozīmes dzelzceļa infrastruktūras iedalījumam kategorijās",
ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu. 12. Līdz attiecīgo Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai,
bet ne ilgāk kā līdz 2005.gada 1.janvārim ir piemērojami šādi Ministru
kabineta noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu: 1) Ministru kabineta 1999.gada 23.marta noteikumi nr.111
"Dzelzceļa administrācijas nolikums"; 2) Ministru kabineta 1999.gada 15.jūnija noteikumi nr.211
"Dzelzceļa tehniskās inspekcijas nolikums". |
|
|
|
|
|
13. Ar terminu "komercsabiedrība" šajā likumā tiek
saprasts arī uzņēmums vai uzņēmējsabiedrība, bet ar terminu
"komercdarbība" - arī uzņēmējdarbība likuma "Par
uzņēmējdarbību" izpratnē. |
|
12 |
Atbildīgā
komisija Aizstāt pārejas noteikumu 13.punktā vārdus
Ar terminu komercsabiedrība ar vārdiem Ar terminiem komercsabiedrība un
komersants. |
Atbalstīts |
aizstāt 13.punktā vārdus Ar terminu
komercsabiedrība ar vārdiem Ar terminiem komercsabiedrība un
komersants; |
14. Ministru kabinets sešu mēnešu laikā pēc šā likuma stāšanās spēkā
izdod šā likuma 19.panta piektajā daļā paredzētos noteikumus. 15. Ministru kabinets līdz 2006.gada 1.janvārim izdod šā likuma
27.panta divpadsmitajā daļā, 28.pantā, 31.panta pirmās daļas 13.punktā, 36.1
panta trešajā un ceturtajā daļā un 37.panta otrajā daļā paredzētos noteikumus. |
|
|
|
|
|
16. Līdz šā likuma 27.panta divpadsmitajā daļā, 31.panta pirmās daļas
13.punktā un 37.panta otrajā daļā minēto Ministru kabineta noteikumu spēkā
stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2006.gada 1.janvārim piemērojami
attiecīgi šādi Satiksmes ministrijas noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar šo
likumu: 1) Satiksmes ministrijas 2004.gada 4.augusta noteikumi Nr.21
"Publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadalīšanas
kārtība"; 2) Satiksmes ministrijas 2001.gada 13.septembra noteikumi Nr.25
"Dzelzceļa ritošā sastāva valsts reģistrācijas kārtība"; 3) Satiksmes ministrijas 2005.gada 6.janvāra noteikumi Nr.1
"Noteikumi par vilces līdzekļa vadītāja (mašīnista) instruktora, vilces
līdzekļa vadītāja (mašīnista), vilces līdzekļa vadītāja (mašīnista) palīga
kompetences sertifikāta izsniegšanu, tā derīguma termiņa pagarināšanu un
anulēšanu"; 4) Satiksmes ministrijas 2005.gada 6.janvāra noteikumi Nr.2
"Noteikumi par dzelzceļa speciālista profesionālo kvalifikāciju". 17. Ministru kabinets līdz 2006.gada 1.jūlijam izdod šā likuma
25.1 panta ceturtajā daļā paredzētos noteikumus. |
|
|
|
|
|
18. Šā likuma 33.1 pants un 40.panta 1.1 daļa
stājas spēkā 2006.gada 30.aprīlī. |
|
13 |
Satiksmes
ministrijas parlamentārais sekretārs V.Aizbalts izslēgt pārejas noteikumu 18.punktu. |
Atbalstīts |
izslēgt 18.punktu; |
|
papildināt pārejas noteikumus ar 19.punktu šādā redakcijā: "19. Līdz šā likuma 35.panta ceturtajā daļā minēto Ministru
kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2008.gada
1.janvārim piemērojami Ministru kabineta 2004.gada 12.oktobra noteikumi
Nr.853 "Dzelzceļa pārvadājumu
drošības sertifikātu izsniegšanas, apturēšanas un anulēšanas kārtība",
ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu." |
14 |
Juridiskais birojs Likumprojekta 8.panta
otrajā daļā (par pārejas noteikumu papildināšanu ar 19.punktu): Iesakām izvērtēt
vai atbilstoši vēl piemērojamajiem (līdz 2008.gada 1.janvārim) Ministru
kabineta 2004.gada 12.oktobra noteikumiem Nr.854 Tāpat likumprojektā netiek noteikts vai izsniedzot
jaunā parauga sertifikātus būs iespējams izmantot tos sertifikātus, kas
izdoti līdz šim un kuru derīguma termiņš vēl nav beidzies. (priekšlikums turpinās
nākošajā lpp.) |
Daļēji atbalstīts Iekļauts priekšl. Nr.16 |
|
|
|
|
Mūsuprāt, atbilstošākais
variants būtu noteikt: 1) ka likuma 35.panta jaunā redakcija
stājas spēkā XX datumā, bet līdz šim datumam Ministru kabinets izdod likuma
35.pantam (jaunajā redakcijā) atbilstošus noteikumus; 2) kā arī paredzēt, ka līdz šim (līdz
likuma 35.panta grozījumu spēkā stāšanās dienai) izdotie sertifikāti ir derīgi
vai arī noteikt saprātīgu laika termiņu kādā tie var tikt apmainīti pret
jaunā parauga sertifikātiem; |
|
|
|
|
15 |
Juridiskais birojs Papildināt
pārejas noteikumus ar 20.punktu šādā redakcijā 20. Ministru kabinets
līdz 2007.gada __._______ izdod šā likuma 43.panta trešajā daļā minētos
noteikumus par Eiropas dzelzceļa sistēmu savstarpēju izmantojamību. Līdz
attiecīgo noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2007.gada
__._______ ir piemērojami Ministru kabineta 2006.gada 19.decembra noteikumi Nr.1025
Noteikumi par Eiropas dzelzceļa sistēmu savstarpēju izmantojamību, ciktāl
tie nav pretrunā ar šo likumu.. |
Daļēji atbalstīts. Iekļauts priekšl. Nr. 16 |
|
|
|
16 |
Atbildīgā
komisija Papildināt pārejas noteikumus ar 19., 20., 21. un
22.punktu šādā redakcijā: "19. Šā likuma grozījums par 35.panta
izteikšanu jaunā redakcijā stājas spēkā 2008.gada 1.janvārī. Ministru
kabinets līdz 2008.gada 1.janvārim izdod šā likuma 35.panta ceturtajā daļā
(jaunajā redakcijā) minētos noteikumus. |
Atbalstīts |
papildināt pārejas
noteikumus ar 19., 20., 21. un 22.punktu šādā redakcijā: "19. Šā likuma
grozījums par 35.panta izteikšanu jaunā redakcijā stājas spēkā 2008.gada
1.janvārī. Ministru kabinets līdz 2008.gada 1.janvārim izdod šā likuma
35.panta ceturtajā daļā (jaunajā redakcijā) minētos noteikumus. |
|
|
|
20. Drošības sertifikāti, kuri izdoti līdz šā
likuma pārejas noteikumu 19.punktā minētā grozījuma spēkā stāšanās dienai, ir
derīgi līdz tajos norādītā termiņa beigām. 21. Ministru kabinets līdz 2007.gada 1.novembrim
izdod šā likuma 43.panta trešajā daļā minētos noteikumus par Eiropas
dzelzceļa sistēmu savstarpēju izmantojamību. Līdz attiecīgo noteikumu spēkā
stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2007.gada 1.novembrim ir piemērojami
Ministru kabineta 2006.gada 19.decembra noteikumi Nr.1025 Noteikumi par
Eiropas dzelzceļa sistēmu savstarpēju izmantojamību, ciktāl tie nav pretrunā ar
šo likumu. |
|
20. Drošības sertifikāti, kuri izdoti līdz šā
likuma pārejas noteikumu 19.punktā minētā grozījuma spēkā stāšanās dienai, ir
derīgi līdz tajos norādītā termiņa beigām. 21. Ministru kabinets līdz 2007.gada 1.novembrim
izdod šā likuma 43.panta trešajā daļā minētos noteikumus par Eiropas
dzelzceļa sistēmu savstarpēju izmantojamību. Līdz attiecīgo noteikumu spēkā
stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2007.gada 1.novembrim ir piemērojami
Ministru kabineta 2006.gada 19.decembra noteikumi Nr.1025 Noteikumi par
Eiropas dzelzceļa sistēmu savstarpēju izmantojamību, ciktāl tie nav pretrunā ar
šo likumu. |
|
|
|
22. Šā likuma grozījumi par 33.1panta
izteikšanu jaunā redakcijā un grozījumi šā likuma 40.panta 11daļā
stājas spēkā 2007.gada 1.jūlijā. |
|
22. Šā likuma grozījumi par
33.1panta izteikšanu jaunā redakcijā un grozījumi šā likuma
40.panta 11daļā stājas spēkā 2007.gada 1.jūlijā. |
Informatīva atsauce uz Eiropas
Savienības direktīvām Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no: 1) Padomes 1991.gada 29.jūlija direktīvas 91/440/EEK par Kopienas dzelzceļa
attīstību; 2) Padomes 1995.gada 19.jūnija direktīvas 95/18/EK par dzelzceļa pārvadājumu
uzņēmumu licencēšanu; 3) Padomes 1996.gada 23.jūlija direktīvas 96/48/EK par Eiropas ātrgaitas dzelzceļu
sistēmas savstarpēju izmantojamību; 4) Eiropas Parlamenta un Padomes 2001.gada 26.februāra direktīvas 2001/12/EK, ar ko groza Padomes direktīvu
91/440/EEK par Kopienas dzelzceļa
attīstību; 5) Eiropas Parlamenta un Padomes 2001.gada 26.februāra direktīvas 2001/13/EK, ar ko groza Padomes direktīvu
95/18/EK par dzelzceļa pārvadājumu
uzņēmumu licencēšanu; 6) Eiropas Parlamenta un Padomes 2001.gada 26.februāra direktīvas 2001/14/EK par dzelzceļa infrastruktūras
jaudas iedalīšanu un maksas iekasēšanu par dzelzceļa infrastruktūras
lietošanu un drošības sertifikāciju; 7) Eiropas Parlamenta un Padomes 2001.gada 19.marta direktīvas 2001/16/EK par Eiropas parasto dzelzceļu
sistēmas savstarpēju izmantojamību; 8) Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada 29.aprīļa direktīvas 2004/49/EK par drošību Kopienas
dzelzceļos un par Padomes direktīvas 95/18/EK par dzelzceļa pārvadājumu
uzņēmumu licencēšanu un direktīvas 2001/14/EK par dzelzceļa infrastruktūras
jaudas sadali un maksas iekasēšanu par dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu
un drošības sertifikāciju (Dzelzceļu drošības direktīva) grozījumiem. |
|
|
|
|
|
|
9. Papildināt informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības
direktīvām ar 9. un 10.punktu šādā redakcijā: "9) Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada 29.aprīļa
direktīvas 2004/50/EK, ar ko groza Padomes direktīvu 96/48/EK par Eiropas
ātrgaitas dzelzceļu sistēmas savstarpēju izmantojamību un Eiropas Parlamenta
un Padomes direktīvu 2001/16/EK par Eiropas parasto dzelzceļu sistēmas
savstarpēju izmantojamību; |
|
|
|
11. Papildināt informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības
direktīvām ar 9. un 10.punktu šādā redakcijā: "9) Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada
29.aprīļa direktīvas 2004/50/EK, ar ko groza Padomes direktīvu 96/48/EK par
Eiropas ātrgaitas dzelzceļu sistēmas savstarpēju izmantojamību un Eiropas
Parlamenta un Padomes direktīvu 2001/16/EK par Eiropas parasto dzelzceļu
sistēmas savstarpēju izmantojamību; |
|
10) Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada 29.aprīļa direktīvas
2004/51/EK, kas groza Padomes direktīvu 91/440/EEK par Kopienas dzelzceļa
attīstību." |
|
|
|
10) Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada 29.aprīļa direktīvas
2004/51/EK, kas groza Padomes direktīvu 91/440/EEK par Kopienas dzelzceļa attīstību." |