Likumprojekts
Grozījumi Krimināllikumā
Izdarīt
Krimināllikumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs,
1998, 15.nr.; 2000, 12., 13.nr.; 2001, 15.nr.; 2002, 11., 16., 22., 23.nr.;
2003, 10., 15.nr.; 2004, 2., 3., 4., 6., 11., 12., 13.nr.; 2005, 2., 11., 12.,
13., 20., 21.nr.; 2006, 1., 7., 22.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 98.panta trešo daļu šādā
redakcijā:
"(3) Par šā panta pirmajā daļā norādīto
noteikumu pārkāpšanu, ja tā izraisījusi smagas sekas vai ja to izdarījusi
organizēta grupa,
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku no četriem
līdz desmit gadiem, konfiscējot mantu vai bez mantas konfiskācijas, un ar
policijas kontroli uz laiku līdz trim gadiem vai bez tās."
2. Papildināt 99.pantu ar ceturto daļu šādā
redakcijā:
"(4) Par šā panta pirmajā daļā norādīto
noteikumu pārkāpšanu vai šā panta trešajā daļā paredzētajām darbībām, ja to
izdarījusi organizēta grupa,
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku no trim
līdz septiņiem gadiem, konfiscējot mantu, un ar policijas kontroli uz laiku līdz
trim gadiem."
3.
Izteikt 109.panta trešo daļu šādā redakcijā:
"(3)
Par patvaļīgu koku ciršanu, iznīcināšanu vai bojāšanu, ja ar šīm darbībām
radīts būtisks kaitējums vai ja tās izdarījusi organizēta grupa,
soda ar
brīvības atņemšanu uz laiku līdz desmit gadiem vai ar arestu, vai ar naudas
sodu līdz simt piecdesmit minimālajām mēnešalgām, konfiscējot mantu vai bez
mantas konfiskācijas, un ar policijas kontroli uz laiku līdz trim gadiem vai
bez tās."
4.
Papildināt 118.panta dispozīciju ar 5.punktu šādā redakcijā:
"5)
ja to izdarījusi organizēta grupa, ''.
5.
Papildināt 125.pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4)
Par tīša smaga miesas bojājuma nodarīšanu, ja to izdarījusi organizēta grupa,
soda ar
brīvības atņemšanu uz laiku no desmit līdz piecpadsmit gadiem, konfiscējot
mantu, un ar policijas kontroli uz laiku līdz trim gadiem."
6.
Papildināt 148.pantu ar piekto daļu šādā redakcijā:
"(5)
Par šā panta pirmajā, trešajā vai ceturtajā daļā paredzētajām darbībām, ja tās
izdarījusi organizēta grupa,
soda ar
brīvības atņemšanu uz laiku no trim līdz septiņiem gadiem, konfiscējot mantu,
un ar policijas kontroli uz laiku līdz trim gadiem."
7.
Papildināt 149.pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4)
Par tādām pašām darbībām, ja tās izdarījusi organizēta grupa,
soda ar
brīvības atņemšanu uz laiku no trim līdz septiņiem gadiem, konfiscējot mantu,
un ar policijas kontroli uz laiku līdz trim gadiem.''
8.
Izteikt 152.panta trešo daļu šādā redakcijā:
"(3)
Par nelikumīgu brīvības atņemšanu, ja tā izraisījusi smagas sekas vai ja to
izdarījusi organizēta grupa,
soda ar
brīvības atņemšanu uz laiku līdz desmit gadiem, konfiscējot mantu vai bez
mantas konfiskācijas, un ar policijas kontroli uz laiku līdz trim gadiem vai
bez tās."
9.
Izteikt 153.panta trešo daļu šādā redakcijā:
"(3)
Par personas nolaupīšanu, ja tā izraisījusi smagas sekas vai to izdarījusi
organizēta grupa,
soda ar
brīvības atņemšanu uz laiku no pieciem līdz piecpadsmit gadiem, konfiscējot
mantu, un ar policijas kontroli uz laiku līdz trim gadiem vai bez tās."
10.
Papildināt 154.pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:
"(3)
Par šā panta pirmajā daļā paredzētajām darbībām, ja tās izdarījusi organizēta
grupa,
soda ar
brīvības atņemšanu uz laiku no desmit līdz piecpadsmit gadiem, konfiscējot
mantu, un ar policijas kontroli uz laiku līdz trim gadiem."
11.
Izteikt 154.1 panta trešās daļas sankciju šādā redakcijā:
"soda
ar brīvības atņemšanu uz laiku no desmit līdz piecpadsmit gadiem, konfiscējot
mantu, un ar policijas kontroli uz laiku līdz trim gadiem vai bez tās."
12.
Papildināt 164.pantu ar piekto daļu šādā redakcijā:
"(5)
Par šajā pantā paredzētajām darbībām, ja tās izdarījusi organizēta grupa,
soda ar
brīvības atņemšanu uz laiku no pieciem līdz piecpadsmit gadiem, konfiscējot
mantu, un ar policijas kontroli uz laiku līdz trim gadiem."
13.
Izteikt 165.panta trešo daļu šādā redakcijā:
"(3)
Par tādām pašām darbībām, ja tās izdarījusi organizēta grupa vai ja tās
izdarītas attiecībā uz mazgadīgām personām,
soda ar
brīvības atņemšanu uz laiku no pieciem līdz piecpadsmit gadiem, konfiscējot
mantu, un ar policijas kontroli uz laiku līdz trim gadiem."
14.
Izteikt 165.1 panta trešās daļas sankciju šādā redakcijā:
"soda
ar brīvības atņemšanu uz laiku no astoņiem līdz piecpadsmit gadiem, konfiscējot
mantu, un ar policijas kontroli uz laiku līdz trim gadiem."
15.
Papildināt 166.pantu ar piekto daļu šādā redakcijā:
"(5)
Par šā panta trešajā vai ceturtajā daļā paredzētajām darbībām, ja tās
izdarījusi organizēta grupa,
soda ar
brīvības atņemšanu uz laiku no pieciem līdz piecpadsmit gadiem, konfiscējot
mantu, un ar policijas kontroli uz laiku līdz trim gadiem."
16.
Izteikt 177.panta trešo daļu šādā redakcijā:
"(3)
Par krāpšanu, ja tā izdarīta lielā apmērā vai ja to izdarījusi organizēta grupa,
vai ja tā izdarīta, iegūstot narkotiskās, psihotropās, stipri iedarbīgās,
indīgās vai radioaktīvās vielas, sprāgstvielas, šaujamieročus vai munīciju,
soda ar
brīvības atņemšanu uz laiku no pieciem līdz trīspadsmit gadiem vai ar naudas
sodu līdz simt piecdesmit minimālajām mēnešalgām, konfiscējot mantu vai bez
mantas konfiskācijas, un ar policijas kontroli uz laiku līdz trim gadiem vai
bez tās."
17.
Izteikt 177.1 panta trešo daļu šādā redakcijā:
"(3)
Par datorkrāpšanu, ja tā izdarīta lielā apmērā vai ja to izdarījusi organizēta
grupa,
soda ar
brīvības atņemšanu uz laiku no pieciem līdz piecpadsmit gadiem vai ar naudas
sodu līdz divsimt minimālajām mēnešalgām, konfiscējot mantu vai bez mantas
konfiskācijas, un ar policijas kontroli uz laiku līdz trim gadiem vai bez
tās."
18.
Izteikt 187.panta otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Par tādām pašām
darbībām, ja to rezultātā iestājusies cilvēka nāve vai ja tās izraisījušas
avāriju, katastrofu vai citas smagas sekas, vai ja tās izdarījusi organizēta
grupa,
soda ar brīvības
a
tņemšanu uz laiku no pieciem līdz piecpadsmit gadiem, konfiscējot mantu vai
bez mantas konfiskācijas, un ar policijas kontroli uz laiku līdz trim gadiem
vai bez tās."
19.
Izteikt 190.panta ceturtās daļas sankciju šādā redakcijā:
"soda
ar brīvības atņemšanu uz laiku no astoņiem līdz piecpadsmit gadiem, konfiscējot
mantu, un ar policijas kontroli uz laiku līdz trim gadiem."
20.
Izteikt 190.1 panta trešās daļas sankciju šādā redakcijā:
"soda
ar brīvības atņemšanu uz laiku no astoņiem līdz piecpadsmit gadiem, konfiscējot
mantu, un ar policijas kontroli uz laiku līdz trim gadiem."
21.
Izteikt 192.panta otrās daļas sankciju šādā redakcijā:
"soda
ar brīvības atņemšanu uz laiku no pieciem līdz piecpadsmit gadiem, konfiscējot
mantu, un ar policijas kontroli uz laiku līdz trim gadiem vai bez tās."
22.
Izteikt 193.panta ceturtās daļas sankciju šādā redakcijā:
"soda
ar brīvības atņemšanu uz laiku no pieciem līdz piecpadsmit gadiem, konfiscējot
mantu, un ar policijas kontroli uz laiku līdz trim gadiem vai bez tās."
23.
Papildināt 193.1 pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:
"(3)
Par šā panta pirmajā vai otrajā daļā paredzētajām darbībām, ja tās izdarījusi
organizēta grupa,
soda ar
brīvības atņemšanu uz laiku no pieciem līdz desmit gadiem, konfiscējot mantu,
un ar policijas kontroli uz laiku līdz trim gadiem."
24.
Izteikt 195.panta trešās daļas sankciju šādā redakcijā:
"soda
ar brīvības atņemšanu uz laiku no pieciem līdz divpadsmit gadiem, konfiscējot
mantu, un ar policijas kontroli uz laiku līdz trim gadiem vai bez tās."
25.
Papildināt 218.pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:
"(3)
Par šā panta otrajā daļā paredzētajām darbībām, ja tās izdarījusi organizēta
grupa,
soda ar
brīvības atņemšanu uz laiku no pieciem līdz piecpadsmit gadiem, konfiscējot
mantu, atņemot tiesības veikt uzņēmējdarbību uz laiku no diviem līdz pieciem
gadiem, un ar policijas kontroli uz laiku līdz trim gadiem."
26.
Papildināt 221.pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Par
šajā pantā minēto noteikumu pārkāpšanu, ja to izdarījusi organizēta grupa,
soda ar
brīvības atņemšanu uz laiku no trim līdz septiņiem gadiem, konfiscējot mantu,
un ar policijas kontroli uz laiku līdz trim gadiem."
27.
Papildināt 233.pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:
"(3)
Par šā panta otrajā daļā paredzētajām darbībām, ja tās izdarījusi organizēta
grupa,
soda ar
brīvības atņemšanu uz laiku no pieciem līdz piecpadsmit gadiem, konfiscējot
mantu, atņemot tiesības veikt zināma veida uzņēmējdarbību uz laiku no diviem
līdz pieciem gadiem, un ar policijas kontroli uz laiku līdz trim gadiem."
28.
Izteikt 243.panta trešās daļas sankciju šādā redakcijā:
"soda
ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz astoņiem gadiem vai ar naudas sodu līdz
divsimt minimālajām mēnešalgām, konfiscējot mantu vai bez mantas konfiskācijas,
un ar policijas kontroli uz laiku līdz trim gadiem vai bez tās."
29.
Izteikt 269.panta otrās daļas sankciju šādā redakcijā:
"soda
ar brīvības atņemšanu uz laiku no pieciem līdz trīspadsmit gadiem, konfiscējot
mantu vai bez mantas konfiskācijas, un ar policijas kontroli uz laiku līdz trim
gadiem vai bez tās."
30.
Izteikt 285.panta trešās daļas sankciju šādā redakcijā:
"soda
ar brīvības atņemšanu uz laiku no pieciem līdz desmit gadiem, konfiscējot
mantu, un ar policijas kontroli uz laiku līdz trim gadiem vai bez tās."
31.
Izteikt 294.1 panta trešās daļas sankciju šādā redakcijā:
"soda
ar brīvības atņemšanu uz laiku no pieciem līdz divpadsmit gadiem, konfiscējot
mantu, un ar policijas kontroli uz laiku līdz trim gadiem."
32.
Izteikt 295.panta trešās daļas sankciju šādā redakcijā:
"soda
ar brīvības atņemšanu uz laiku no pieciem līdz divpadsmit gadiem, konfiscējot
mantu, un ar policijas kontroli uz laiku līdz trim gadiem."
33.
Izteikt 311.panta sankciju šādā redakcijā:
"soda
ar brīvības atņemšanu uz laiku no trim līdz astoņiem gadiem, konfiscējot mantu,
un ar policijas kontroli uz laiku līdz trim gadiem."
34.
Izteikt 314.panta trešās daļas sankciju šādā redakcijā:
"soda
ar brīvības atņemšanu uz laiku no pieciem līdz desmit gadiem, konfiscējot
mantu, un ar policijas kontroli uz laiku līdz trim gadiem."
35.
Papildināt 323.pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:
"(3)
Par tādām pašām darbībām, ja tās izdarījusi organizēta grupa,
soda ar
brīvības atņemšanu uz laiku no pieciem līdz piecpadsmit gadiem, konfiscējot
mantu, un ar policijas kontroli uz laiku līdz trim gadiem."
Iekšlietu ministrs
I.Godmanis
I.
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas
raksturojums |
Latvijas
Krimināllikuma 21.pantā noteiktais termins organizēta grupa tiek uzskatīts
kā organizētās noziedzības grupējumu izdarīto noziedzīgo nodarījumu
kvalificējoša pazīme. Atbilstoši Krimināllikuma 21.pantā noteiktajam -
atbildība par organizētā grupā izdarītu noziedzīgu nodarījumu iestājas
tikai Krimināllikuma sevišķajā daļā paredzētajos gadījumos, kas ir tikai
aptuveni 20 Krimināllikuma panti. Kriminālatbildība par organizētā grupā
izdarītu noziedzīgu nodarījumu nav paredzēta par tādiem organizētai
noziedzībai raksturīgiem noziegumiem, kā slepkavība, krāpšana, personu
nolaupīšana, kukuļdošana, izvairīšanās no nodokļu nomaksas u.c..
Krimināllikuma pantos paredzētās pazīmes personu grupa vai personu grupa
pēc iepriekšējas vienošanās nedod iespēju aizdomās turētās personas
identificēt kā organizētas grupas dalībniekus un izmantot Kriminālprocesa
likumā paredzētās papildus iespējas tieši organizētās noziedzības grupu
izdarīto noziegumu atklāšanai. Nav vienotas
sistēmas attiecībā uz papildsodu policijas kontrole, tajos Krimināllikuma
sevišķās daļas pantos, kuros ir minēta organizēta grupa. Policijas
kontrole ir paredzēta par zādzību, laupīšanu, izspiešanu, bandītismu,
savukārt, par narkotisko vielu izplatīšanu, cilvēku tirdzniecību, kontrabandu
u.c., kas ir nemazāk bīstami noziedzīgi nodarījumi, šāds papildsods nav
paredzēts. Līdzīga situācija ir ar sodu mantas konfiskācija tas nav
paredzēts vairākos pantos, kuros ir iekļauta pazīme organizēta grupa,
tādējādi, ierobežojot iespējas cīnīties ar organizēto noziedzību
visefektīvākajā veidā (atsavinot tās īpašumus). |
|
Likumprojekts
paredz iekļaut kvalificējošo pazīmi organizēta grupa tajos Krimināllikuma
pantos, kas paredz atbildību par organizētajai noziedzībai raksturīgiem
noziedzīgiem nodarījumiem. Krimināllikuma panti noteikti, pamatojoties uz
Valsts policijas Galvenās kriminālpolicijas pārvaldes Organizētās noziedzības
apkarošanas pārvaldes darba pieredzi, kas pastāvīgi praksē saskaras ar tādiem
pēc būtības organizētā grupā izdarītiem noziedzīgiem nodarījumiem, kā
slepkavības, smagu miesas bojājumu nodarīšana, patvaļīga koku ciršana un
bojāšana u.c., bet par kuriem attiecīgajos Krimināllikuma pantos pazīme
organizēta grupa nav paredzēta. Nosakot Krimināllikuma pantus ir ņemta vērā
arī Eiropola, kā Eiropas vadošās institūcijas cīņā ar organizēto noziedzību
darba pieredze, kā arī Eiropas Padomes Multidisciplinārās darba grupas cīņai
ar organizēto noziedzību pieredze. Likumprojekts
paplašinās iespējas saukt pie kriminālatbildības tieši par organizētā grupā
izdarītu noziegumu, tādējādi saistot šo personu un grupas atbalstītājus ar
organizētu grupu un ļaujot izmantot Kriminālprocesa likumā paredzētās
papildus iespējas organizētās noziedzības izdarīto noziegumu atklāšanā. Organizētā grupa ir īpašs noziedzīgs grupējums, kura darbība ir
atkarīga no dalībnieku savstarpējās sadarbības, turklāt, šādiem grupējumiem
ir tendence darboties ilgstoši un atsākt savu noziedzīgo darbību pat pēc
brīvības atņemšanas soda izciešanas. Sodu mantas konfiskācija un policijas
kontrole noteikšana visos pantos, kas paredz atbildību par organizētā grupā
izdarītu noziedzīgu nodarījumu, efektivizēs organizētās noziedzības
apkarošanu, ierobežojot tās finansiālās iespējas, kā arī ļaus kontrolēt
organizēto grupu dalībniekus pēc to atbrīvošanas no ieslodzījumu vietas un
novērst jaunu smagu un sevišķi smagu noziegumu izdarīšanu. Likumprojekts
novērsīs situāciju, kad par organizētā grupā izdarītu noziedzīgu nodarījumu vienā
gadījumā ir tiesības piemērot policijas kontroli un mantas konfiskāciju,
bet citā nē. Šīs izmaiņas tiek izdarītas pantos, kuros agrāk nav bijusi
paredzēta mantas konfiskācija un policijas kontrole. Nosakot šos sodus,
kā obligātus tajās pantu daļās, kur vienīgā kvalificējošā pazīme ir
organizēta grupa, bet ja ir arī citas kvalificējošas pazīmes (piem., smagas
sekas), tad kā izvēles. |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
|
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. 1. Ietekme
uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
2. 2.
Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
|
Likumprojekts perspektīvā samazinās
noziedzības ietekmi uz sociālo vidi, kā arī kalpos kā preventīvs līdzeklis
noziedzīgo nodarījumu novēršanā. |
|
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtē-jais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
|
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2008-2012 |
1.
Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
|||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
|||
3. Finansiālā ietekme |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
|||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu
izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
|||
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz
Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura
punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Papildus normatīvie akti nav
jāizdod. |
2. Cita informācija |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
||||
1. Saistības pret
Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
|||
2. Saistības pret citām
starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||
3. Saistības, kas izriet no
Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem
līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||
1.tabula |
||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie
akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas,
juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu,
nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||
2.tabula |
||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
|
|
|
|
|
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
Konsultācijas nav notikušas. |
|
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums |
Konsultācijas nav
notikušas. |
Sabiedrības informēšanas pasākumi netika veikti. |
|
Konsultācijas nav notikušas. |
|
5. Cita informācija |
2006.gada 6.aprīlī Tieslietu ministrijas pastāvīgajā
Krimināllikuma darba grupā konceptuāli atbalstīts viedoklis par
nepieciešamību paplašināt to Krimināllikuma pantu skaitu, kuros iekļaujama
pazīme organizēta grupa. |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai
tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Lai īstenotu paredzētos
grozījumus Krimināllikumā, nav nepieciešams radīt jaunas valsts institūcijas.
Krimināllikuma pantus piemēros Kriminālprocesa likumā noteiktie procesa
virzītāji un tiesa. Policijas kontroli
atbilstoši tās kompetencei īstenos Valsts policija. |
2. Kā sabiedrība tiks
informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Tiesību akts tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un ievietots
datu bāzē NAIS. |
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas
tiesības var aizstāvēt Kriminālprocesa likuma noteiktajā kārtībā. |
4. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
Iekšlietu
ministrs I.Godmanis
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktors |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
A.Straume |
M.Rāzna |
T.Stragova |
D.Vēbers |
14.02.2007. 15:00
1052
D.Vēbers,7075242,