Pamatojoties uz Saeimas Kārtības ruļļa 51.pantu,
Juridiskā komisija lūdz izdarīt grozījumu 2007.gada 4.aprīļa Saeimas sēdes
darba kārtībā un izskatīt jautājumu par Juridiskās komisijas iesniegtā likumprojekta
Valsts prezidenta ievēlēšanas likums nodošanu komisijām.
Juridiskā komisija lūdz minēto likumprojektu nodot tikai Juridiskajai
komisijai, nosakot, ka tā ir atbildīgā komisija.
Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 86.pantu, Juridiskā
komisija lūdz minēto likumprojektu izskatīt pirmajā lasījumā bez atkārtotas
izskatīšanas komisijā.
Pielikumā: likumprojekts uz 3.lpp. un anotācija uz 1.lpp.
Ar cieņu,
Juridiskās
komisijas priekšsēdētājs M.Segliņš
Likumprojekts
1.pants. Par Valsts prezidentu var ievēlēt Latvijas pilsoni, kurš vēlēšanu dienā ir
sasniedzis 40 gadu vecumu un kuram nav citas valsts pilsonības, ja uz viņu
neattiecas kāds no šā likuma 2.pantā minētajiem ierobežojumiem.
2.pants. Valsts prezidenta amatā nevar ievēlēt personu, kura:
1) likumā paredzētajā
kārtībā atzīta par rīcības nespējīgu;
2) izcieš sodu brīvības atņemšanas vietās;
3) ir sodīta par tīšu
noziedzīgu nodarījumu, izņemot personu, kura ir reabilitēta vai kurai sodāmība
dzēsta vai noņemta;
4) Krimināllikumā paredzētā
nodarījuma izdarīšanas laikā atradusies nepieskaitāmības stāvoklī, ierobežotas
pieskaitāmības stāvoklī vai arī pēc noziedzīga nodarījuma izdarīšanas saslimusi
ar psihiskiem traucējumiem, kas tai atņēmusi iespēju saprast savu rīcību vai to
vadīt, un kurai sakarā ar to piemērots medicīniska rakstura piespiedu līdzeklis
vai arī lieta izbeigta bez šāda piespiedu līdzekļa piemērošanas;
5) ir vai ir bijusi PSRS,
Latvijas PSR vai ārvalstu valsts drošības dienestu, izlūkdienestu vai
pretizlūkošanas dienestu štata darbinieks;
6) pēc 1991.gada 13.janvāra
darbojusies PSKP (LKP), Latvijas PSR Darbaļaužu internacionālajā frontē, Darba
kolektīvu apvienotajā padomē, Kara un darba veterānu organizācijā, Vislatvijas
Sabiedrības glābšanas komitejā vai tās reģionālajās komitejās;
7) ir sodīta ar aizliegumu
kandidēt Saeimas, Eiropas Parlamenta, pilsētas domes, novada domes un pagasta
padomes vēlēšanās, izņemot personu, kura ir reabilitēta vai kurai sodāmība dzēsta
vai noņemta.
3.pants. Par Valsts prezidentu var ievēlēt Latvijas pilsoni ar nevainojamu
reputāciju.
4.pants. Kandidatūras Valsts prezidenta amatam
iesniedzamas Saeimas Prezidijam rakstveidā ne agrāk kā piecdesmit dienas un ne
vēlāk kā četrdesmit piecas dienas pirms esošā Valsts prezidenta pilnvaru laika
beigām.
5.pants. Deputātu iesniegumam par Valsts prezidenta amata kandidatūru pievienojami
šādi dokumenti:
1) kandidāta parakstīta
deklarācija, ka viņš atbilst šā likuma 1.panta prasībām un uz viņu neattiecas
šā likuma 2.pantā minētie ierobežojumi;
2) kandidāta parakstītas ziņas:
a) kandidāta vārds, uzvārds, dzimšanas gads,
dzimums, ja vēlas, arī tautība, ģimenes stāvoklis,
b) personas kods,
c) dzīvesvieta (pilsēta vai rajons un apdzīvota
vieta),
d) darbavietas un amati (arī amati sabiedriskajās
organizācijās, biedrībās, politiskajās, reliģiskajās organizācijās un
arodbiedrībās) vai ja darbavietas nav nodarbošanās, statuss,
e) kādas izglītības iestādes beidzis un kurā gadā,
kāda izglītības pakāpe iegūta un kādā specialitātē,
f) pašnovērtējums par latviešu valodas prasmi,
g) ir vai nav sadarbojies ar PSRS, Latvijas PSR
vai ārvalstu valsts drošības dienestiem, izlūkdienestiem vai pretizlūkošanas
dienestiem kā šo dienestu ārštata darbinieks, aģents, rezidents vai
konspiratīvā dzīvokļa turētājs,
h) kandidāta īpašumā vai valdījumā (arī sakarā ar
nodibināto aizbildnību vai aizgādnību) esošie nekustamie īpašumi (to veids un
atrašanās vietas), kandidātam piederošie valsts institūcijās reģistrējamie transportlīdzekļi
(sauszemes, gaisa un ūdens transporta līdzekļi to veids, izlaides un
reģistrācijas gads), nekustamie īpašumi (to veids un atrašanās vietas), kurus
kandidāts iznomā citām personām vai nomā no citām personām, kandidāta
parādsaistību summa, ja parādsaistību vērtība katrā gadījumā atsevišķi vai kopā
pārsniedz 20 valdības noteiktās minimālās mēnešalgas, kandidāta izsniegto
aizdevumu summa, ja aizdevumu vērtība katrā gadījumā atsevišķi vai kopā
pārsniedz 20 valdības noteiktās minimālās mēnešalgas, kandidātam piederošas
kapitāla daļas (akcijas, pajas), norādot kapitāla daļu skaitu un summu, kandidāta
skaidrās naudas uzkrājumi, ja to summa pārsniedz 500 latus, bezskaidrās naudas
uzkrājumi un bezskaidrās naudas norēķinu karšu kontu atlikumi, ja to summa
pārsniedz 500 latus (norādot katra bezskaidrās naudas uzkrājumu turētāja vai
bezskaidrās naudas norēķinu kartes izdevēja nosaukumu), kandidātam piederošie
vērtspapīri sadalījumā pa to veidiem [norādot to veidu, skaitu, summu
(nominālvērtībā) un juridiskās personas vērtspapīru emitenta nosaukumu,
privatizācijas un kompensācijas sertifikātiem norādot tikai to skaitu].
6.pants. Valsts prezidenta kārtējām vēlēšanām
Saeimas Prezidijs sasauc Saeimas sēdi ne agrāk kā četrdesmit dienas un ne vēlāk
kā trīsdesmit dienas pirms esošā Valsts prezidenta pilnvaru laika beigām.
7. pants. Saeimas Mandātu, ētikas un iesniegumu
komisija pārbauda vai kandidatūras atbilst likuma noteikumiem. Par kandidatūru
noraidīšanu lemj Saeima.
8. pants.
Kandidātus vēlēšanu zīmē ieraksta to pieteikšanas secībā. Valsts
prezidentu ievēl aizklāti balsojot, ar vēlēšanu zīmēm Saeimas kārtības rullī
noteiktajā kārtībā. Deputāti vēlēšanu aploksni pašrocīgi iemet vēlēšanu kastē,
kas atrodas Saeimas sēžu zālē.
9. pants. Ja Valsts prezidenta vēlēšanu pēdējā kārtā
neviens kandidāts nav ieguvis ievēlēšanai nepieciešamo balsu skaitu, tiek
rīkotas jaunas vēlēšanas. Kandidatūras jaunām Valsts prezidenta vēlēšanām
izvirza ne vēlāk kā piecas dienas pēc pēdējās vēlēšanu kārtas.
10. pants. (1) Valsts prezidenta jaunām vēlēšanām Saeimas Prezidijs sasauc Saeimas sēdi ne agrāk kā desmit dienas un ne vēlāk kā piecpadsmit dienas pēc pēdējās vēlēšanu kārtas.
(2) Ja arī jaunu vēlēšanu pēdējā kārtā neviens kandidāts nav ieguvis
ievēlēšanai nepieciešamo balsu skaitu, vēlēšanas atkārto pēc analoģijas
piemērojot šajā pantā noteikto kandidātu pieteikšanas un vēlēšanu rīkošanas
kārtību.
11. pants. Saeimas Prezidijs nosaka dienu, kad ievēlētais
Valsts prezidents dod svinīgo solījumu.
12. pants. (1) Valsts prezidenta ārkārtas vēlēšanas notiek,
ja esošais Valsts prezidents:
1) atsakās no amata,
3) ir atlaists.
(2) Ja tiek rīkotas Valsts prezidenta ārkārtas vēlēšanas, kandidatūru iesniegšanas termiņu un Valsts prezidenta vēlēšanu dienu nosaka Saeimas Prezidijs.
13. pants. (1) Ja Saeimas pilnvaru termiņa izbeigšanās dēļ
nav iespējams ievērot šajā likumā noteiktos kandidātu pieteikšanas un Valsts
prezidenta vēlēšanu termiņus, Valsts prezidentu ievēl jaunievēlētā Saeima.
(2) Šajā gadījumā kandidatūras Valsts prezidenta amatam iesniedzamas Saeimas Prezidijam rakstveidā ne agrāk kā desmit dienas un ne vēlāk kā piecpadsmit dienas pēc jaunievēlētās Saeimas pilnvaru pirmās dienas. Valsts prezidenta vēlēšanām Saeimas Prezidijs sasauc Saeimas sēdi ne agrāk kā divdesmit dienas un ne vēlāk kā trīsdesmit dienas pēc jaunievēlētās Saeimas pilnvaru pirmās dienas.
14. pants. Ja ievēlētais Valsts prezidents atsakās dot svinīgo solījumu Saeimas Prezidija noteiktajā dienā, tiek rīkojamas jaunas Valsts prezidenta vēlēšanas.
anotācija
1. Kādēļ likums ir vajadzīgs? |
Valsts prezidenta ievēlēšanas likums vajadzīgs,
lai Latvijas Valsts prezidents varētu tikt ievēlēts savlaicīgi un atbilstoši
iepriekš paredzamai un ar likumu apstiprinātai vēlēšanu kārtībai. Šāds likums
nepieciešams, lai noteiktu detalizētu Valsts prezidenta vēlēšanu kārtību un
ar to saistītos procedūras jautājumus. |
2. Kāda
var būt likuma ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību? |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
3. Kāda
var būt likuma ietekme uz valsts budžetu? |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
4. Kāda
var būt likuma ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu? |
Likumprojekts ir saistīts ar likumprojektu Grozījumi Latvijas Republikas
Satversmē, kas paredz grozījumus 40.pantā, ar kuru tiek izslēgta norma par
to, ka Valsts Prezidents dod svinīgu solījumu tuvākā Saeimas sēdē
(likumprojekts iesniegts izskatīšanai Saeimā). |
5. Kāda ir
likumprojekta atbilstība Latvijas starptautiskajām saistībām? |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
6. Kādas
konsultācijas notikušas, sagatavojot likumprojektu? |
Likumprojekta apspriešanas gaitā piedalījās Saeimas Juridiskā biroja vadītājs un Valsts prezidenta
padomniece likumdošanas jautājumos. |
7. Kā tiks
nodrošināta likuma izpilde? |
Likuma
izpilde tiks nodrošināta pastāvošo institūciju kompetences ietvaros. Jaunu institūciju dibināšana nav
nepieciešama. |