Pamatojoties uz Saeimas Kārtības ruļļa 51.pantu,
Juridiskā komisija lūdz izdarīt grozījumu 2007.gada 4.aprīļa Saeimas sēdes
darba kārtībā un izskatīt jautājumu par Juridiskās komisijas iesniegtā likumprojekta
Grozījums likumā Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību
nodošanu komisijām.
Juridiskā komisija lūdz minēto likumprojektu nodot tikai Juridiskajai
komisijai, nosakot, ka tā ir atbildīgā komisija.
Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 86.pantu, Juridiskā
komisija lūdz minēto likumprojektu izskatīt pirmajā lasījumā bez atkārtotas
izskatīšanas komisijā.
Pielikumā: likumprojekts uz 1.lpp. un anotācija uz 5.lpp.
Ar cieņu,
Juridiskās
komisijas priekšsēdētājs M.Segliņš
Likumprojekts
Grozījums
likumā Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību
Izdarīt likumā Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un
piemērošanas kārtību (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 1998, 23.nr.; 1999, 7., 23.nr.; 2000, 14.nr.; 2002, 12., 23.nr.;
2003, 2.nr.; 2007, 33.nr.) šādu grozījumu:
papildināt likumu ar 20.1pantu šādā redakcijā:
201.pants. Atbildība par
Krimināllikuma 190.1 (attiecībā uz spirtu vai citiem alkoholiskiem
dzērieniem), 221.1, 221.2pantā
paredzēto noziegumu, kas izdarīts lielā apmērā, iestājas, ja alkoholiskā
dzēriena daudzums sasniedz 20 litrus absolūtā spirta.
Likumprojekta
Grozījumi
likumā par Krimināllikuma spēkā stāšanās
un
piemērošanas kārtību
anotācija
I Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas
raksturojums |
Saeimā 2007.gada
8.martā otrajā lasījumā ir atbalstīti priekšlikumi likumprojektam Grozījumi
Krimināllikumā, lai pilnveidotu esošo tiesisko regulējumu ar mērķi samazināt
nelikumīgu alkoholisko dzērienu apriti un saukt pie likumā noteiktās
atbildības personas, kuras izgatavo, glabā, pārvieto vai realizē šādus
alkoholiskos dzērienus. Tieslietu ministrijas darba grupa, kas tika izveidota, lai izstrādātu grozījumus
normatīvajos aktos atbilstoši 2007.gada 23.janvāra Ministru kabineta sēdē
apstiprinātā informatīvā ziņojuma
priekšlikumiem, ir izstrādājusi grozījumus normatīvajos aktos,
lai definētu terminu nelikumīgi
alkoholiskie dzērieni un iesniegusi attiecīgus priekšlikumus likumprojektam
Grozījumi Krimināllikumā (Reģ. Nr. 128/Lp9), lai paredzētu bargāk sodīt
personas, kuras nelikumīgus alkoholiskos dzērienus realizē, izgatavo, glabā
vai pārvieto lielos apmērus. Saskaņā ar pašreizējo
regulējumu kvalificējošās pazīmes lieli apmēri skaidrojums ir sniegts
likuma Par Krimināllikuma spēkā stāšanās laiku un piemērošanas kārtību
20.pantā, nosakot, ka atbildība par Krimināllikumā paredzēto noziegumu, kas
izdarīts lielā apmērā, iestājas, ja nozieguma priekšmeta kopējā vērtība
nodarījuma izdarīšanas brīdī nav bijusi mazāka par piecdesmit tai laikā
Latvijas Republikā noteikto minimālo mēnešalgu kopsummu (t.i. 15.03.2007 6
tūkst. LVL). Attiecībā uz nelikumīgiem alkoholiskiem dzērieniem šādu
mērvienību piemērot nebūs efektīvi neatkarīgi no tā, vai priekšmeta kopējā
vērtība tiks noteikta pēc preču muitas vai preču tirgus vērtības. Piemēram,
ja litrs degvīna, kas satur 40% spirta, mazumtirdzniecībā vidēji maksā 5 LVL
(iesk. PVN), vienību izteiksmē tas nozīmē 1200 litrus 40% degvīna. Nosakot
šim daudzumam absolūtā spirta daudzumu, 1200 litri 40% degvīna satur 480
litrus absolūtā spirta. Darba grupa secināja, ka lielo apmēru aprēķins pēc
nozieguma priekšmeta vērtības nebūs
pietiekoši efektīvs, tādēļ tika nolemts, ka lielie apmēri attiecībā
uz alkoholiskajiem dzērieniem jānosaka, vadoties no absolūtā spirta daudzuma
tajos. |
2. Tiesību
akta projekta būtība |
Normatīvā akta
izdošanas mērķis ir sniegt termina lieli apmēri skaidrojumu attiecībā uz
darbībām ar alkoholiskajiem dzērieniem, kuras atbilst Krimināllikuma 190.1(attiecībā
uz spirtu vai citiem alkoholiskiem dzērieniem), 221.1 un 221.2pantā minētajiem noziedzīgu
nodarījumu sastāviem. Atbildība par šajos pantos paredzēto noziegumu, kas
izdarīts lielā apmērā, iestājas, ja alkoholiskā dzēriena daudzums sasniedz 20
litrus absolūtā spirta. Piemēram, ja litrs degvīna satur 40% spirta, tad
personai par prettiesiskām darbībām ar alkoholiskajiem dzērieniem lielos
apmēros kriminālatbildība iestāsies, ja šī degvīna kopējais daudzums sasniegs
50 litrus. Mērvienība 20 litri absolūtā spirta ir adekvāta izdarītā
nodarījuma smagumam un tā
sabiedriskai bīstamībai. |
3. Cita
informācija |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
II Kāda
var būt tiesību akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Tiesību
akta projekts šo jomu neskar. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo
procedūru vienkāršošanu |
Tiesību
akta projekts šo jomu neskar. |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Tiesību akta
projekts šo jomu neskar. |
4. Ietekme
uz vidi |
Tiesību
akta projekts šo jomu neskar. |
III Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts
budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji
|
Kārtējais gads 2005 |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc
kārtējā gada |
||
1
|
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos. |
Tiesību akta projekts šo jomu
neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu
neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu
neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu
neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu
neskar. |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos. |
Tiesību akta projekts šo jomu
neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu
neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu
neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu
neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu
neskar. |
3. Finansiālā ietekme. |
Tiesību akta projekts šo jomu
neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu
neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu
neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu
neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu
neskar. |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai. |
Tiesību akta projekts šo jomu
neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu
neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu
neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu
neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu
neskar. |
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins.
|
Tiesību akta projekts šo jomu
neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu
neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu
neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu
neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu
neskar. |
6. Cita informācija.
|
|
IV Kāda
var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
Kādi
normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti projekti. Attiecībā
uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos
punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Saeimā ir iesniegti
priekšlikumi likumprojektam Grozījumi Krimināllikumā, kas atbalstīti
2.lasījumā 2007.gada 8.martā. Ir sagatavoti priekšlikumi
likumprojektam Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā, kuru
mērķis ir novērst esošo tiesību normu
kolīzijas, kā arī paplašināt Valsts
policijas iestāžu un Valsts ieņēmumu
dienesta pilnvaras, lai varētu samazināt
nelikumīgu alkoholisko dzērienu apriti un sodīt tajā iesaistītās
personas. |
V Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts |
||||
1.
Saistības pret Eiropas Savienību |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||
2.
Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Tiesību
akta projekts šo jomu neskar. |
|||
3. Saistības, kas izriet no
Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||
|
1.tabula |
|||
Attiecīgie Eiropas
Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas
spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||
|
2.tabula |
|||
Latvijas normatīvā akta
projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais
akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe
(atbilst/ |
Komentāri |
|
Tiesību akta projekts šo jomu
neskar.
|
Tiesību akta projekts tiešā veidā neskar. |
Tiesību akta projekts tiešā
veidā neskar. |
Tiesību akta projekts neskar. |
|
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
||||
VI Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot tiesību aktu projektu |
|
1. Ar kurām
nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Tieslietu
ministrijas izveidotajā darba grupā, lai izstrādātu grozījumus Latvijas
Republikas normatīvajos aktos, kas paredzētu efektīvāk vērsties pret
personām, kura nodarbojas ar nelegālā alkohola tirdzniecību, piedalās
Latvijas Universitātes Krimināltiesisko zinātņu katedras profesors Uldis
Krastiņš. |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīciju
(atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to
interesēs neatbalsta) |
Latvijas
Universitātes Krimināltiesisko zinātņu katedras profesors Uldis Krastiņš -
atbalsta izstrādāto priekšlikumu. |
Nav veikti pasākumi. |
|
Nav notikušas konsultācijas. |
|
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
VII Kā
tiks nodrošināta tiesību akta izpilde |
|
1. Kā tiks
nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses vai tiek radītas jaunas
valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likuma izpilde notiks pastāvošās institucionālās
sistēmas ietvaros. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā
akta ieviešanu |
Tiesību akts tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un būs
ievietots normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS). |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Tiesību akta projekts tiešā veidā šo
jomu neskar. |
Tiesību akta projekts tiešā veidā šo jomu neskar. |