Rīgā,
2007.gada 29.martā
Nr.9/3
Juridiskā komisija lūdz iekļaut Saeimas nākamās kārtējās sēdes darba kārtībā Juridiskās komisijas izstrādāto alternatīvo likumprojektu Grozījumi Latvijas Republikas Satversmē izskatīšanai pirmajā lasījumā, kas ir alternatīvs likumprojektam Grozījumi Latvijas Republikas Satversmē (Nr.272/Lp9).
Pielikumā:
Juridiskās komisijas izstrādātais alternatīvais likumprojekts un anotācija.
Ar
cieņu,
Juridiskās
komisijas priekšsēdētājs M.Segliņš
Iesniedz Juridiskā komisija
Likumprojekts
Grozījumi
Latvijas
Republikas Satversmē
Izdarīt
Latvijas Republikas Satversmē šādus grozījumus:
1. Izteikt
40.pantu šādā redakcijā:
40. Valsts
Prezidents, uzņemoties amata pienākumus, Saeimas sēdē dod šādu svinīgu
solījumu: Es zvēru, ka viss mans darbs būs veltīts Latvijas tautas labumam. Es
darīšu visu, kas stāvēs manos spēkos, lai sekmētu Latvijas valsts un tās
iedzīvotāju labklājību. Es turēšu svētus un ievērošu Latvijas Satversmi un
valsts likumus. Pret visiem es izturēšos taisni un savus pienākumus izpildīšu
pēc labākās apziņas.
2. Izslēgt likuma
81.pantu.
anotācija
1. Kādēļ likums ir vajadzīgs? |
Latvijas Republikas Satversmes 40.pants paredz,
ka tuvākā Saeimas sēdē pēc ievēlēšanas Valsts Prezidents, uzņemoties amata
pienākumus, dod svinīgu solījumu. Ar grozījumu Latvijas Republikas Satversmes 40.pantā tiek precizēts
panta pirmais teikums - līdz solījuma tekstam. Šis grozījums nepieciešams, jo
Latvijas Republikas Satversmes 40.pantā ir ietverts vienīgais aprobežojums
savlaicīgai Valsts prezidenta ievēlēšanai, kas līdz šim ir radījis
sarežģījumus, lai prezidentu ievēlētu savlaicīgāk. Likumprojekta 2.pants paredz Satversmes 81.panta
izslēgšanu. Satversmes 81.pants paredz, ka laikā starp Saeimas sesijām
ministru kabinetam ir tiesība, ja neatliekama vajadzība to prasa, izdot
noteikumus, kuriem ir likuma spēks. Valdība savas tiesības izdot noteikumus
ar likuma spēku kopš Satversmes darbības atjaunošanas ir izmantojusi ļoti
plaši. Tā kā šā panta pielietošana ne vienmēr ir bijusi veiksmīga un līdz ar
to arī diskutabla, ar likumprojektu tiek piedāvāts izslēgt Satversmes
81.pantu. |
2. Kāda
var būt likuma ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību? |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
3. Kāda
var būt likuma ietekme uz valsts budžetu? |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
4. Kāda
var būt likuma ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu? |
Sakarā ar grozījumu izdarīšanu Latvijas Republikas Satversmes 40.pantā
nepieciešams attiecīgas tiesību normas par Valsts prezidenta svinīgā solījuma
došanu iestrādāt arī likumprojektā Valsts prezidenta ievēlēšanas likums
(likumprojekts ir izstrādāts un tiek
virzīts izskatīšanai Saeimā). Saistībā ar Satversmes 81.panta izslēgšanu, būs nepieciešami grozījumi
citos normatīvajos aktos, kuros ir atsauce uz Satversmes 81.pantu. |
5. Kāda ir
likumprojekta atbilstība Latvijas starptautiskajām saistībām? |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
6. Kādas
konsultācijas notikušas, sagatavojot likumprojektu? |
Likumprojekta apspriešanas gaitā piedalījās Saeimas Juridiskā biroja, Tieslietu ministrijas un Pašvaldību
Savienības pārstāvji. |
7. Kā tiks
nodrošināta likuma izpilde? |
Likuma
izpilde tiks nodrošināta pastāvošo institūciju kompetences ietvaros. Jaunu institūciju dibināšana nav
nepieciešama. |