Likumprojekts
Grozījumi Autortiesību likumā
Izdarīt Autortiesību likumā (Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2000, 11.nr.; 2003, 8.nr.; 2004, 10.nr.)
šādus grozījumus:
1. Izteikt Autortiesību likuma 35.pantu šādā
redakcijā:
"35.pants.
Atlīdzība par darbu reprogrāfisko reproducēšanu
(1) Bez autora piekrišanas, bet maksājot
taisnīgu atlīdzību autoram un izdevējam, ir atļauts publicētus darbus, izņemot
notis, reprogrāfiski reproducēt personiskai lietošanai bez tieša vai netieša
komerciāla nolūka.
(2) Atlīdzību par reprogrāfisko reproducēšanu
maksā personas, kuru valdījumā ir reprogrāfiskai reproducēšanai paredzētās
iekārtas un kuras nodrošina šādas reproducēšanas pieejamību trešajām personām
par maksu vai bez tās.
(3) Par reprogrāfisko reproducēšanu
maksājamās atlīdzības lielumu, tās iekasēšanas, atmaksāšanas un izmaksāšanas
kārtību pēc vienošanās ar šā panta otrajā daļā minētajām personām vai ar šādu
personu apvienību nosaka mantisko tiesību kolektīvā pārvaldījuma organizācija, kurā
apvienojušies autortiesību subjekti.
(4) Ministru
kabinets izveido komisiju, kas pārstāv valsts pārvaldi un vienojas ar mantisko
tiesību kolektīvā pārvaldījuma organizāciju par attiecīgās atlīdzības noteikšanas
kritērijiem un lielumu. Komisijas sastāvā iekļauj Kultūras ministrijas,
Izglītības un zinātnes ministrijas, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu
ministrijas, Tieslietu ministrijas un Finanšu ministrijas pārstāvjus. Komisijas
panākto vienošanos apstiprina Ministru kabinets.
(5) Atlīdzību iekasē, sadala un autoriem un
izdevējiem izmaksā viena mantisko tiesību kolektīvā pārvaldījuma organizācija,
kas saņēmusi Kultūras ministrijas atļauju atbilstoši šā
likuma 67.pantam. Iekasēto atlīdzību starp autoriem un izdevējiem sadala, pamatojoties
uz vienošanos starp autoriem un izdevējiem."
2. Izslēgt 63.panta piektās daļas 5.punktā un
astotajā daļā vārdus "vai dienesta".
Kultūras ministre
H.Demakova
Grozījumi Autortiesību likumā
anotācija
I.
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Eiropas Parlamenta un Padomes
2001.gada 22.maija Direktīvas 2001/29/EK par dažu autortiesību un
blakustiesību aspektu saskaņošanu informācijas sabiedrībā 2.pantā teikts, ka autoriem attiecībā uz
saviem darbiem ir izņēmuma tiesības atļaut vai aizliegt tiešu vai netiešu,
īslaicīgu vai pastāvīgu reproducēšanu ar jebkādiem līdzekļiem un jebkādā
formā, pilnībā vai daļēji. Savukārt šīs direktīvas 5.pants paredz izņēmumus un
ierobežojumus no iepriekšminētajām izņēmuma tiesībām. Atbilstoši 5. panta
otrās daļas a) apakšpunktam dalībvalstis var paredzēt šādus izņēmumus vai
ierobežojumus, ja reproducēšana tiek veikta uz papīra vai cita līdzīga
materiāla, izmantojot jebkuru fotografēšanas metodi vai citu procesu ar
līdzīgu iedarbību, ar noteikumu, ka tiesību subjekti (piemēram, autori un
izdevēji) saņem taisnīgu atlīdzību, ņemot vērā, ka šis nosacījums netiek
attiecināts uz nošu rakstiem. Saskaņā ar direktīvas 5.panta otrās daļas b)
apakšpunktu dalībvalstis var paredzēt izņēmumus, ja reproducēšana tiek veikta
uz jebkura materiāla, ko personiskai lietošanai veic privātpersona ar mērķi,
kurš ne tieši, ne netieši nav komerciāls, ar nosacījumu, ka tiesību subjekti
saņem taisnīgu atlīdzību. Autortiesību likums nosaka, ka reprogrāfiskā
reproducēšana ir darba faksimileksemplāru izgatavošana ar jebkura līdzekļa
palīdzību fotokopēšanas ceļā, izņemot iespiešanu. Autortiesību likuma Pārejas noteikumu 3.punktā ir
teikts, 35.panta noteikumi stājas spēkā 2001.gada 1.janvārī. Tātad no šī
brīža autoriem un izdevējiem ir tiesības saņemt atlīdzību par publicētu darbu
reprogrāfisku reproducēšanu. 2006.gada 30.maijā ar Ministru kabineta rīkojumu
Nr.399 tika apstiprināta Koncepcija par reprogrāfisko reproducēšanu un
atbalstīts viens no Koncepcijā piedāvātajiem risinājumiem: veikt grozījumus
Autortiesību likuma 35.pantā. Likumprojekts izstrādāts pamatojoties uz šo
koncepciju. |
|
Likumprojekts nosaka, ka atlīdzību par reprogrāfisko reproducēšanu maksā personas, kuru valdījumā ir reprogrāfiskai reproducēšanai paredzētas iekārtas un kuras nodrošina šādas reproducēšanas pieejamību trešajām personām par maksu vai bez tās. Par maksājamās atlīdzības lielumu mantisko tiesību kolektīvā pārvaldījuma organizācija vienojas ar personu, kuras valdījumā ir minētās iekārtas. No valsts pārvaldes puses par attiecīgās atlīdzības lielumu ar mantisko tiesību kolektīvā pārvaldījuma organizāciju vienojas tiešās pārvaldes iestāde, kuru pilnvarojis Ministru kabinets. Atlīdzību iekasēs, sadalīs un autoriem un izdevējiem izmaksās viena mantisko tiesību kolektīvā pārvaldījuma organizācija, kas saņems Kultūras ministrijas atļauju. |
Atbilstoši Autortiesību likuma 2.panta sestajai
daļai autortiesības tiesiskā režīma ziņā pielīdzināmas tiesībām uz kustamu
mantu Civillikuma izpratnē. Tādējādi jebkādi darījumi ar autortiesību
objektiem (t.sk. atlīdzības maksāšana par autoru darbu reprogrāfisko
reproducēšanu) ir civiltiesiski darījumi. Samaksu par civiltiesisku darījumu nosaka pusēm
vienojoties, savukārt, neatrisinot civiltiesiskus strīdus sarunu ceļā, puses
parasti vēršas tiesā. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme
attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
5. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību
budžetiem |
|||||
|
Tūkst. Ls |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads (2007.) |
Trīs nākamie gadi (2008. 2010.) |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos Netiek
plānotas izmaiņas valsts un pašvaldību budžeta ieņēmumos. |
559,61 |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos
|
559,61 |
287,50 |
287,50 |
287,50 |
287,50 |
3. Finansiālā ietekme
|
0 |
-287,50 |
-287,50 |
-287,50 |
-287,50 |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu
izdevumu finansēšanai
|
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
5. Detalizēts finansiālā
pamatojuma aprēķins
Atbilstoši 2006.gada 30.maija Ministru kabineta rīkojuma Nr.30 Par
Koncepciju par reprogrāfisko reproducēšanu 5.punktam atlīdzības segšanai par
laikposmu no 2001.gada līdz 2006.gadam nepieciešami 1678822 LVL, kas
izmaksājami trīs gadu laikā, respektīvi, 559607,33 LVL gadā. |
|
|
|
|
|
Papildus nepieciešams finansējums atlīdzības maksāšanai par 2008.gadu un nākamajiem gadiem (par pamatu ņemti dati no LR valsts institūciju lapas www.gov.lv un Kultūras ministrijas 2002.gada pētījuma Darbu reprogrāfiskā reproducēšana Latvijā rezultāti). Valsts budžeta
iestādes. Papildus nepieciešams finansējums 403 valsts iestādēm, to skaitā 33 augstākās izglītības iestādēm, 83 profesionālās izglītības iestādēm un 4 vispārējās izglītības iestādēm. (Ja 2002.gadā 110 iestādes 4 mēnešos reprogrāfiski reproducējot radīja 379608 kopijas, tad, ņemot vērā šos rādītājus un situāciju uz 2006.gadu, 403 iestādes 12 mēnešos reprogrāfiski reproducējot būs radījušas 4172237 kopijas.) Pieņemot, ka autoratlīdzība ir 0.01 LVL* par vienu kopiju, tad atlīdzība
par 4172237 kopijām gadā būtu 41722,37 LVL Pašvaldības budžeta iestādes. Papildus nepieciešams finansējums 530 pašvaldību iestādēm, kuru pārziņā ir 861 publiskās bibliotēkas un 983 vispārējās izglītības iestāde. (Ja 2002.gadā 110 iestādes 4 mēnešos reprogrāfiski reproducējot radīja 379 608 kopijas, tad, ņemot vērā šos rādītājus un situāciju uz 2006.gadu, 530 iestādes kopā ar to pārziņā esošajām iestādēm 12 mēnešos reprogrāfiski reproducējot būs radījušas 24577893 kopijas.) Pieņemot, ka autoratlīdzība ir 0.01 LVL* par vienu kopiju, tad atlīdzība
par 24577893 kopijām gadā būtu 245778,93 LVL. * Minētais autoratlīdzības apmērs izmantots, pamatojoties uz vienošanos ar mantisko tiesību kolektīvā pārvaldījuma organizāciju, kas tika panākta 2006.gada 24.marta starpinstitūciju sanāksmē, kurā tika izvērtēti iespējamie risinājumi par atlīdzības apmēru 2001.- 2006.gadam. |
|
|
|
|
|
6. Cita informācija
|
Jautājumu par valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu 2007.gadā reprogrāfiskai reproducēšanai, kas nepieciešami atlīdzības izmaksai par 2007.gadu, izskatīt Ministru kabinetā vienlaikus ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem priekšlikumiem, grozījumiem, likumā Par valsts budžetu 2007.gadam. Jautājumu par reprogrāfiskajai reproducēšanai piešķiramo finansējumu, kas nepieciešami atlīdzības segšanai 2008.gadā un turpmākajiem gadiem izskatīt Ministru kabinetā vienlaikus ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu vidējā termiņa prioritāšu pieteikumiem, sagatavojot un izskatot likumprojektu par valsts budžetu kārtējam gadam. |
IV. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti likumi un Ministru
kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz
Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus,
kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Nav jāizdod papildu normatīvie akti. |
2. Cita informācija |
Likumprojekta 1.punkta (Autortiesību likuma 35.panta ceturtās daļas)
īstenošanai plānots izdot Ministru kabineta rīkojumu. |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā
akta projekts atbilst Eiropas
Parlamenta un Padomes 2001.gada 22.maija Direktīvas 2001/29/EK par dažu
autortiesību un blakustiesību aspektu saskaņošanu informācijas sabiedrībā
2.pantam un 5.pantam. Direktīvas 2.pantā paredzēts, ka autoriem attiecībā uz
saviem darbiem ir izņēmuma tiesības atļaut vai aizliegt tiešu vai netiešu,
īslaicīgu vai pastāvīgu reproducēšanu ar jebkādiem līdzekļiem un jebkādā
formā, pilnībā vai daļēji. Direktīvas 5.pants paredz dalībvalstīm tiesības
noteikt izņēmumus un ierobežojumus no iepriekšminētajām izņēmuma tiesībām ar
noteikumu, ka tiesību subjekti (piemēram, autori un izdevēji) saņem taisnīgu
atlīdzību. Minētās
direktīvas normas jau tika pārņemtas ar Autortiesību likuma 2004.gada
22.aprīļa grozījumiem. Likumprojektā precizēts to ieviešanas mehānisms. |
|
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts atbilst arī 1886.gada 9. septembra Bernes konvencijas par literatūras un mākslas darbu aizsardzību 9.pantam. Šis pants nosaka, ka aizsargājamo literāro un mākslas darbu autoriem ir izņēmuma tiesības atļaut reproducēt šos darbus jebkurā veidā un formā, tomēr valstu likumdošanas akti var atļaut šādu darbu reproducēšanu noteiktos īpašos gadījumos, ievērojot noteikumu, ka reproducēšana netraucēs normālu darba izmantošanu un nepamatoti neierobežos autora likumīgās tiesības. |
|
1.tabula |
||
Attiecīgie EK normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
Eiropas Parlamenta un Padomes 2001. gada 22. maija
Direktīva 2001/29/EK par dažu autortiesību un blakustiesību aspektu
saskaņošanu informācijas sabiedrībā, publicēta
Oficiālajā Vēstnesī, Īpašajā izdevumā 2004, 17/1. |
|
|
|
|
2.tabula |
Latvijas normatīvā akta projekta norma
(attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ neatbilst) |
Komentāri |
Likumprojekta 1.punkts |
Direktīvas 2001/29/EK 5.panta otrās daļas a) un b) apakšpunkts |
Atbilst |
|
5. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
Konsultācijas ar
nevalstiskajām organizācijām nav notikušas. |
|
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
- |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
|
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas. |
|
5.Cita informācija |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts
institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta prasību izpildīšanai netiks radītas jaunas valsts
institūcijas. |
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrība tiks informēta, publicējot likumu Latvijas
Republikas oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis.
|
3. Kā indivīds
var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Likumprojekts tiešā veidā neierobežos indivīda tiesības. Indivīdam ir
iespējas savas aizskartās tiesības aizstāvēt tiesā Civilprocesa likumā
noteiktajā kārtībā. |
4. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Kultūras ministre H.Demakova
Valsts sekretāre |
Juridiskās nodaļas vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
____.____.2007 |
____.____.2007 |
____.____.2007 |
____.____.2007 |
S. Zvidriņa |
I.Millersone |
I.Bērziņa |
G.Jēkabsons |
2007.02.14. 14:07
1547
Ilona Pētersone
Ilona.Pētersone@km.gov.lv
7356625