Grozījums
Krimināllikumā
Izdarīt Krimināllikumā (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 15.nr.; 2000, 12.,
13.nr.; 2001, 15.nr.; 2002, 11., 16., 22., 23.nr.; 2003, 10., 15.nr.; 2004, 2.,
3., 4., 6., 11., 12., 13.nr.; 2005, 2., 11., 12., 13., 20., 21.nr.; 2006, 1., 7.,
22.nr.; Latvijas Vēstnesis, 2006, 207.nr.) šādu grozījumu:
Izteikt 145.pantu šādā redakcijā:
"145.pants. Nelikumīgas darbības ar fiziskās personas datiem
(1) Par nelikumīgām darbībām ar
fiziskās personas datiem, tas ir, par jebkurām nelikumīgām darbībām ar fiziskās
personas datiem, ieskaitot datu vākšanu, reģistrēšanu, ievadīšanu, glabāšanu,
sakārtošanu, pārveidošanu, izmantošanu, nodošanu, pārraidīšanu un izpaušanu,
bloķēšanu vai dzēšanu, ja tās izdarītas atkārtoti gada laikā,
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku
līdz diviem gadiem vai ar arestu, vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu
līdz simt minimālajām mēnešalgām.
(2) Par nelikumīgām darbībām ar
fiziskās personas datiem, ja tās izdarījis sistēmas pārzinis vai personu datu
operators atriebības, mantkārīgā vai šantāžas nolūkā vai ja ar to radīts
būtisks kaitējums,
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz četriem gadiem vai
ar arestu, vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz simt divdesmit
minimālajām mēnešalgām.
(3) Par sistēmas pārziņa, datu apstrādes operatora vai
datu subjekta ietekmēšanu, pielietojot vardarbību vai draudus vai ļaunprātīgi
izmantojot uzticību, vai ar viltu nolūkā veikt nelikumīgas darbības ar fiziskās
personas datiem
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz pieciem gadiem vai
ar arestu, vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz divsimt minimālajām
mēnešalgām."
Pārejas noteikums
Tiesu un pirmstiesas izmeklēšanas iestāžu lietvedībā
esošajās krimināllietās par noziedzīgiem nodarījumiem, kas izdarīti līdz šā
likuma spēkā stāšanās dienai un kvalificēti pēc Krimināllikuma 145.panta,
nodarījuma kvalifikācija atstājama negrozīta.
Tieslietu ministrs
G.Bērziņš
Likumprojekta
Grozījums Krimināllikumā
anotācija
Kādēļ normatīvais akts ir
vajadzīgs
|
||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Eiropas Parlaments un Padome 1995.gada 24.oktobrī
pieņēma direktīvu 95/46/EK par personu aizsardzību attiecībā uz personas datu
apstrādi un šādu datu brīvu apriti (turpmāk - Direktīva), kurā noteikti
personas datu apstrādes nosacījumi. Saskaņā ar Direktīvas 24.pantu,
dalībvalstīm ir jāparedz atbilstošus pasākumus, lai nodrošinātu šīs
direktīvas noteikumu ieviešanu pilnībā, un īpaši jānosaka sankcijas, kas
jāuzliek gadījumā, ja tiek pārkāpti saskaņā ar šo direktīvu pieņemtie
noteikumi. Minētā direktīva ir adresēta visām Eiropas Savienības dalībvalstīm
un tajā ietvertās prasības ir jāievieš Eiropas Savienības dalībvalstīm
nacionālajās tiesībās. Personas datu aizsardzības prasības, kas ietvertas
iepriekš minētajā direktīvā, ir ieviestas Latvijas Republikas nacionālajās
tiesībās, pieņemot Fizisko personu datu aizsardzības likumu, kura mērķis ir
aizsargāt fizisko personu pamattiesības un brīvības, īpaši privātās dzīves
neaizskaramību, attiecībā uz personas datu apstrādi. Patreiz par pārkāpumiem personas datu apstrādes jomā ir
noteikta administratīvā atbildība (Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa
204.7, 204.8, 204.9, 204.10 pants).
Eksperti, kuri atbilstoši
Izpildu komitejai, kas darbojas saskaņā ar 1990.gada 13.jūnija konvencijas,
ar kuru īsteno Beniluksa Ekonomikas savienības valstu valdību, Vācijas
Federatīvās Republikas valdības un Francijas Republikas valdības 1985.gada
14.jūniju Šengenas Līgumu par pakāpenisku kontroles atcelšanu pie kopīgām
robežām (turpmāk Šengenas konvencija), 132.pantu, 1998.gada 16.septembra
lēmumā Šengenas izvērtēšanas un īstenošanas pastāvīgai komitejai piešķirtajām
pilnvarām, veic Latvijas kā kandidātvalsts, kam jānodrošina Šengenas
Konvencijas stāšanās spēkā, novērtēšanu (t.i., vai Latvija ir izpildījusi
visus priekšnoteikumus, kas vajadzīgi, lai nodrošinātu Šengenas Konvencijas
spēkā stāšanos), ir norādījuši, ka nepieciešams izvērtēt, vai noteiktās soda
sankcijas par pārkāpumiem personas datu aizsardzības jomā ir
pietiekamas. Pamatojoties uz Tiesu
administrācijas Tiesu statistikas nodaļas, kas apkopo no tiesām iegūto
informāciju par Latvijas tiesās notiesātajām personām, sniegtajiem
statistikas datiem, no 1999.gada pēc Krimināllikuma 145.panta nav notiesāta
neviena persona. |
|
2. Normatīvā akta projekta
būtība |
Likumprojekta mērķis ir precizēt Krimināllikuma
145.pantu, izsakot jaunā redakcijā, nosakot kriminālatbildību par nelikumīgām
darbībām ar fiziskās personas datiem, lai veicinātu personas datu aizsardzību
un atturētu personas veikt jebkādas nelikumīgas darbības ar fiziskās personas
datiem. Fizisko personu datu aizsardzības likuma izpratnē nelikumīgas
darbības ar personas datiem ir nelikumīga personas datu apstrāde. Veicot
nelikumīgu personas datu apstrādi, kā arī nepielietojot personas datu
apstrādē atbilstošus tehniskos un organizatoriskos līdzekļus, lai aizsargātu
personas datus un novērstu to nelikumīgu apstrādi, tiek pārkāptas
cilvēktiesības (Satversmes 96.pants, Eiropas Cilvēka tiesību un pamatbrīvību
aizsardzības konvencijas 8.pants, kā arī Starptautiskā pakta par pilsoņu un
politiskajām tiesībām 17.pants). Grozījumu rezultātā tiesību norma ar līdzīgu būtību, bet
ar plašāku saturu, aizstās šobrīd spēkā esošo Krimināllikuma 145.pantu. Citās Eiropas Savienības dalībvalstīs ir noteikta
kriminālatbildība par nelikumīgu personas datu apstrādi (piemēram, Čehijā
(brīvības atņemšana uz laiku līdz 3 gadiem vai naudas sods), Vācijā (brīvības
atņemšana uz laiku līdz 3 gadiem vai naudas sods)). |
|
3. Cita informācija |
Citas informācijas nav |
|
|
||
II. Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības attīstību |
||
1. Ietekme uz makroekonomisko
vidi |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
|
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības
vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
|
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
|
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
|
5. Cita informācija |
Citas
informācijas nav |
|
III. Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu
un pašvaldību budžetiem |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi
|
Vidēji trīs gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
|
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
||||
3. Finansiālā ietekme |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
||||
4. Prognozējamie kompensējošie
pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
||||
5.
Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
||||
6.
Cita informācija |
Citas
informācijas nav |
||||
IV. Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1.
Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod
un vai ir sagatavoti to projekti. |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
2.
Cita informācija |
Citas
informācijas nav |
V. Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
||||
1.
Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts atbilst Eiropas
Parlamenta un Eiropas Padomes 1995.gada 24.oktobra Direktīvai Nr.95/46/EK par
personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu
apriti.
|
|||
2.
Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts atbilst Latvijas saistībām, kas izriet no
Latvijas dalības Eiropas Padomē un Apvienoto Nāciju Organizācijā. |
|||
3.
Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts
atbilst Eiropas Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas
8.panta, kā arī Starptautiskā pakta par pilsoņu un politiskajām tiesībām
17.panta prasībām. |
|||
4. Atbilstības izvērtējums 1. tabula |
||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju. |
Eiropas Parlamenta un Eiropas
Padomes 1995.gada 24.oktobra Direktīva Nr.95/46/EK par personu aizsardzību
attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti.
|
|||
2. tabula |
||||
Latvijas
normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr. ) |
Eiropas
Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/neatbilst) |
||
Likumprojekta
1.pants. |
Direktīvas Nr.95/46/EK 24.pants |
Atbilst |
||
5.
Cita informācija |
Citas informācijas nav
|
|||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu
|
|
1. Ar
kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas ar nevalstiskām organizācijām ir notikušas,
likumprojektu Grozījums Krimināllikumā 2006. gada 6. decembrī izskatot
Tieslietu ministrijas pastāvīgajā Krimināllikuma darba grupā, kurā ar
padomdevēja tiesībām piedalījās Rīgas apgabaltiesas priekšsēdētāja p.i.
J. Stukāns, Ģenerālprokuratūras Darbības analīzes un vadības
departamenta Metodikas nodaļas prokurore E. Jurkjāne, Latvijas Zvērinātu
advokātu padomes loceklis A. Niedre, Latvijas Universitātes
Krimināltiesisko zinātņu katedras profesors U. Krastiņš, Rīgas
apgabaltiesas tiesnese D. Treija un Latvijas Policijas akadēmijas
Krimināltiesību katedras docents D. Mežulis.
|
2.
Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās
iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas
nav notikušas |
3.
Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas
viedoklis |
Sabiedrības
informēšanas pasākumi nav veikti |
4.
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav
notikušas
|
5.
Cita informācija |
Citas informācijas nav |
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde
|
|
1. Kā
tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses -
vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta
ieviešanu |
Pēc
pieņemšanas Saeimā likums tiks publicēts oficiālajā laikrakstā Latvijas
Vēstnesis, Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājā,
Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS). Informācija tiks ievietota Datu
valsts inspekcijas interneta mājas lapā www.dvi.gov.lv. |
3. Kā
indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Ikviens indivīds savas
aizskartās tiesības var aizstāvēt saskaņā ar Kriminālprocesa likuma normām. |
4. Cita informācija |
Citas
informācijas nav |
Tieslietu
ministrs G.
Bērziņš
09.03.2007.
09:28
1073
T. Krūmiņa, 7223131
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
M. Bičevskis |
I. Nikuļceva |
L. Popova |
S. Plūmiņa |