Likumprojekts
Izdarīt
likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" (Latvijas Republikas
Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1993, 22./23.nr.; Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 2., 23.nr.; 1995, 8., 14.nr.;
1996, 9.nr.; 1997, 3., 21.nr.; 1998, 1.nr.; 1999, 24.nr.; 2000, 5.nr.; 2001,
1., 24.nr.; 2002, 6.nr.; 2003, 15.nr.; 2004, 2.nr.; 2005, 2., 8., 24.nr.; 2006,
14., 22.nr.; 2007, 3.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt 3.pantu ar
ceturto daļu šādā redakcijā:
"4. Atbilstoši
šā panta trešās daļas 7.1 punktam nerezidenta ienākums no
Latvijā esoša nekustamā īpašuma ietver arī ienākumu no kapitāla daļu, akciju
vai cita līdzdalības veida atsavināšanas Latvijā vai ārvalstī izveidotā
kapitālsabiedrībā, personālsabiedrībā, nodibinājumā, fondā vai trastā, ja
vairāk nekā 50 % no šādas sabiedrības, nodibinājuma, fonda vai trasta aktīvu
vērtības tieši vai netieši veido Latvijā esošs nekustamais īpašums."
2. 8.pantā:
papildināt
trešo daļu ar 10.1 punktu šādā redakcijā:
"101)
ienākumi no nekustamā īpašuma atsavināšanas, ja šā likuma 9.pantā nav noteikts
citādi;";
papildināt
pantu ar sesto un septīto daļu šādā redakcijā:
"6. Ienākumu
no nekustamā īpašuma atsavināšanas atbilstoši šā panta trešās daļas 10.1 punktam
nosaka kā
starpību starp atsavināšanas cenu un tā iegādes vērtību. Ja nekustamais īpašums
iegūts uz dāvinājuma līguma pamata vai mantojuma ceļā, par tā iegādes vērtību
uzskata attiecīgi mantojuma masā ietilpstošā konkrētā īpašuma vērtību vai
dāvinājuma līgumā norādītā konkrētā īpašuma vērtību. Nekustamā īpašuma iegādes vērtībā
tiek iekļauti arī izdevumi, kas saistīti ar tā iegūšanu, valsts nodeva par darījuma noformēšanu, valsts nodeva lietā
par apstiprināšanu mantojuma tiesībās vai lietā par pēdējās gribas rīkojuma
akta vai mantojuma līguma stāšanos likumīgā spēkā, valsts nodeva par īpašumtiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā,
komisijas nauda un citi atbilstoši izdevumi, kuri nav saistīti ar
īpašuma apsaimniekošanu.
7. Šā
panta trešās daļas 10.1 punktā noteiktais ienākums no nekustamā
īpašuma atsavināšanas ietver arī ienākumu no kapitāla daļu, akciju vai cita
līdzdalības veida atsavināšanas Latvijā vai ārvalstī izveidotā
kapitālsabiedrībā, personālsabiedrībā, nodibinājumā, fondā vai trastā, ja
vairāk nekā 50 % no šādas sabiedrības, nodibinājuma, fonda vai trasta
aktīvu vērtības tieši vai netieši veido Latvijā esošs nekustamais īpašums. Šo
ienākumu nosaka kā starpību starp atbilstošo kapitāla daļu, akciju vai cita
līdzdalības veida daļu nominālvērtību un nekustamā īpašuma iegūšanas vērtību un
iekļauj tā taksācijas gada apliekamajā ienākumā, kad tiek atsavinātas
attiecīgās daļas vai akcijas, neatkarīgi no tā, vai atlīdzība ir saņemta naudā."
3. 9.panta
pirmajā daļā:
aizstāt 19.punkta
ievaddaļā vārdu "pārdošanas" ar vārdu "atsavināšanas";
izteikt 19.punkta "b"
apakšpunktu šādā redakcijā:
"b) fiziskās personas īpašumā esoša augoša meža atsavināšanas izciršanai un tajā iegūto kokmateriālu atsavināšanas, ja mežs ir bijis šīs personas īpašumā mazāk par
36 mēnešiem,";
izslēgt 19.punkta "c"
apakšpunktu;
papildināt panta pirmo
daļu ar 19.1 punktu šādā redakcijā:
"191) ienākums
no tāda nekustamā īpašuma atsavināšanas, kas personas īpašumā ir ilgāk par 36 mēnešiem
un ir personas deklarētā dzīvesvieta;".
4. Papildināt likumu ar 11.6 pantu
šādā redakcijā:
"11.6 pants.
Īpaši noteikumi ienākuma noteikšanai no saimnieciskajā darbībā izmantota
nekustamā īpašuma atsavināšanas vai pārklasificēšanas par personiskajām
vajadzībām izmantojamu lietu
1. Ja nekustamais īpašums
atsavināšanas dienā tiek izmantots kā saimnieciskās darbības pamatlīdzeklis,
ieņēmumus no nekustamā īpašuma atsavināšanas ņem vērā, nosakot saimnieciskās
darbības ienākumu.
2. Ja saimnieciskajā darbībā
izmantots nekustamais īpašums tiek pārklasificēts par tādu personiskajām
vajadzībām izmantojamu ķermenisku lietu (turpmāk pārklasificēts), kas atbilst
9.panta pirmās daļas 19.1 punktam, un pārdots 36 mēnešu
laikā no pārklasificēšanas, nekustamā īpašuma pārdošanas apliekamo ienākumu nekustamā
īpašuma pārdošanas gadā palielina par nodokļa aprēķināšanai norakstītā
nolietojuma summu visā laikā, kad pamatlīdzeklis lietots saimnieciskajā
darbībā.
3. Taksācijas gadā, kurā
nekustamais īpašums tiek pārklasificēts, maksātājs Valsts ieņēmumu dienesta
teritoriālajā iestādē reizē ar gada ienākumu deklarāciju iesniedz informāciju
par pārklasificēto pamatlīdzekli un nodokļa aprēķināšanai norakstītā
nolietojuma summu visā laikā, kad pamatlīdzeklis lietots saimnieciskajā
darbībā.
4. Ja nekustamais īpašums
saimnieciskajā darbībā ir ticis izmantots daļēji, apliekamo ienākumu saskaņā ar
šā panta pirmās vai otrās daļas noteikumiem nosaka proporcionāli saimnieciskajā
darbībā izmantotās nekustamā īpašuma daļas īpatsvaram.
5. Šā panta noteikumi piemērojami
arī, lai noteiktu nerezidentu ienākumu no Latvijas Republikā esoša nekustamā
īpašuma izmantošanas atbilstoši šā likuma 3.panta trešās daļas 7.punktam."
5. Papildināt 17.pantu ar 11.3
daļu šādā redakcijā:
"11.3 Šā panta vienpadsmitās daļas 2.punkta noteikumus kredītiestāde nepiemēro
ienākumam no noguldījumiem. Paziņojumu par fiziskās personas taksācijas gada
ienākumu no noguldījumiem, ja tie pārsniedz taksācijas gadam noteikto
neapliekamā minimuma apmēru, kredītiestāde iesniedz Valsts ieņēmumu dienesta
teritoriālajā iestādē līdz taksācijas gadam sekojošā gada 1.februārim."
6. Aizstāt 32.panta pirmajā
daļā skaitli un vārdus "un 11.1 daļā" ar skaitļiem un vārdiem "11.1 un 11.3
daļā".
7.
Papildināt pārejas noteikumus ar 37.punktu šādā redakcijā:
"37. Nekustamajiem
īpašumiem, ko fiziskā persona iegādājusies (ieguvusi) līdz 2007.gada 30.jūnijam,
piemēro likuma noteikumus, kas bija spēkā nekustamā īpašuma iegādes dienā,
ņemot vērā arī likuma 9.panta pirmās daļas 19.punkta "a" apakšpunkta
nosacījumus, kas bija spēkā līdz 2007.gada 30.jūnijam."
Likums stājas
spēkā 2007.gada 1.jūlijā.
Finanšu ministrs
O.Spurdziņš
Grozījumi likumā
Par iedzīvotāju ienākuma nodokli
I.
Kādēļ normatīvais akts
ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Iedzīvotāju ienākuma
nodokli šobrīd piemēro vienīgi ienākumam no tāda nekustamā īpašuma
pārdošanas, kas bijis personas īpašumā mazāk par 12 mēnešiem. Tādējādi ir
izveidojušies labvēlīgi apstākļi spekulācijām nekustamā īpašuma jomā (vairumā
gadījumu par banku izsniegtiem kredītlīdzekļiem), negatīvi ietekmējot
ekonomisko stabilitāti un veicinot inflācijas pieaugumu. Lai novērstu minēto
situāciju, nepieciešami grozījumi likumā Par iedzīvotāju ienākuma nodokli,
nosakot stingrākus kritērijus nodokļa atvieglojumam attiecībā uz ienākumu no
nekustamā īpašuma pārdošanas, tādējādi samazinot no nodokļa atbrīvoto objektu
skaitu. Pašreiz arī Valsts ieņēmumu dienesta rīcībā nav
pietiekamas informācijas par fizisko personu gūtajiem ienākumiem no
noguldījumiem, kas nav apliekami ar nodokli. |
|
Likumprojekts Grozījums likumā Par iedzīvotāju ienākuma nodokli
(turpmāk likumprojekts) paredz, ka ar iedzīvotāju ienākuma nodokli tiks
aplikts ienākums no tāda nekustamā īpašuma pārdošanas, kas ir bijis personas īpašumā
mazāk par 36 mēnešiem un netiek izmantots par personas pamata dzīvesvietu. Likumprojekts arī
paredz noteikt, kā aprēķināms nerezidenta ienākums no Latvijā esoša nekustamā
īpašuma atsavināšanas, ieguldot to kapitālsabiedrības pamatkapitālā. Likumprojekts paredz,
ka nekustamā īpašuma pārdošanai tiek pielīdzināta arī nekustamā īpašuma ieguldīšana kapitālsabiedrības
pamatkapitālā, ja attiecīgās
kapitālsabiedrības daļas vai akcijas pārdod. Likumprojektā ir
iekļauta norma par apliekamā ienākuma noteikšanu, ja nekustamo īpašumu, kas
izmantots saimnieciskajā darbībā, pārklasificē par personiskajām vajadzībām
izmantojamo lietu, t.i., par īpašumu, kas tiek izmantots par personas
deklarēto pamata dzīvesvietu un
pārdod to 36 mēnešu laikā no pārkvalificēšanas. Šajā gadījumā nodokļa
maksātāja apliekamo ienākumu palielina par nodokļa aprēķināšanai norakstītā
nolietojuma summu visā laikā, kad pamatlīdzeklis lietots saimnieciskajā
darbībā. Likumprojektā iekļauta norma, kas paredz, ka
kredītiestāde vienreiz gadā informē Valsts ieņēmumu dienestu par fizisko
personu gūtajiem ienākumiem no noguldījumiem, ja tie pārsniedz taksācijas
gadam noteikto neapliekamā minimuma apmēru. |
Nav. |
|
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. 1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Uz makroekonomisko vidi
ir sagaidāma pozitīva ietekme, ņemot vērā, ka tiks veicināta inflācijas
samazināšanās. |
2. 2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
|
|
Likumprojekts šo jomu neskar. |
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
Nav. |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
|
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2008-2012 |
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
+16 220 |
+15 675 |
+15 129 |
+15 211 |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|||
3. Finansiālā ietekme |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
+16 220 |
+15 675 |
+15 129 |
+15 211 |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi
papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Aprēķinot budžeta ieņēmumu izmaiņas izmantoti Zemesgrāmatas dati par
kopējo nekustamo īpašumu darījumiem 2006.un 2007.gadā. Budžeta pieaugumu
prognoze veikta piesardzīgi, ņemot vērā apstākli, ka Zemesgrāmatas dati
varētu neuzrādīt patieso nekustamā īpašuma tirgus vērtību. Prognozes aprēķini
veikti pieņemot, ka nekustamo īpašumu darījumu vērtību pieaugums tuvāko 5
gadu laikā varētu samazināties un stabilizēties līdz 5% , vidējais pieauguma
temps 5 gadu laikā prognozēts 11,6%. |
||||
6. Cita informācija |
Nav. |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie
akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir
sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī
tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to
izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts
šos noteikumus izstrādāt |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
2. Cita informācija |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
|
1. Saistības pret Eiropas
Savienību |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
|
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
1.tabula |
||||
Attiecīgie Eiropas
Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas
spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||
2.tabula |
||||
Latvijas
normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas
Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
Nav. |
||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Sabiedrības
informēšanas pasākumi nav veikti. |
|
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
5. Cita informācija |
Nav. |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas
valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Lai īstenotu paredzēto grozījumu
likumā Par iedzīvotāju ienākuma nodokli, nav nepieciešams radīt jaunas
valsts institūcijas. |
2. Kā sabiedrība tiks
informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums tiks publicēts
laikrakstā Latvijas Vēstnesis. |
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds
savas tiesības var aizstāvēt likumā Par nodokļiem un nodevām un
Administratīvā procesa likumā noteiktā kārtībā. |
4. Cita informācija |
Nav. |
Valsts sekretāre |
Juridiskā departamenta
direktore |
Par kontroli atbildīgā
amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
|
|
|
I.Krūmane |
E.Strazdiņa |
M.Radeiko |
A.Orehova |