Likumprojekts
Grozījumi Patērētāju tiesību aizsardzības likumā
Izdarīt Patērētāju tiesību aizsardzības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1999, 9.nr.; 2002, 1.nr.; 2003, 11.nr.; 2004, 11.nr.; 2005, 24.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 1.panta 2.punktu šādā redakcijā:
"2) pakalpojums personas saimnieciskās vai profesionālās darbības ietvaros par atlīdzību vai bez tās izpildīts patērētāja pasūtījums, tai skaitā patērētāja kreditēšana, vai tāda ar patērētāju noslēgta līguma pildīšana, saskaņā ar kuru tiek iznomāta kāda lieta, izgatavota jauna lieta, uzlabota vai pārveidota esoša lieta vai tās īpašības vai veikts darbs, vai gūts nematerializēts darba rezultāts;".
2. 8.pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Saskaņā ar patērētāja kreditēšanas līgumu persona, kas nodarbojas ar patērētāja kreditēšanu, piešķir vai apsola piešķirt patērētājam kredītu, tai skaitā kredītu nekustamā īpašuma iegādei. Kredīts noformējams kā atlikts maksājums, aizdevums vai cita finansiāla vienošanās.";
papildināt pantu ar piekto, sesto, septīto un astoto daļu šādā redakcijā:
"(5) Persona, kas nodarbojas ar patērētāja kreditēšanu:
1) pirms kredīta izsniegšanas patērētājam pieprasa Valsts ieņēmumu dienesta izziņu par patērētāja ienākumiem vai satura ziņā līdzvērtīgu citas valsts nodokļu administrācijas izziņu. Patērētājs ir tiesīgs iesniegt papildus citus dokumentus, kas var kalpot par pierādījumu patērētāja spējai pildīt līgumā noteiktās saistības;
2) pirms kredīta izsniegšanas patērētājam, dokumentējot veiktos pasākumus, izvērtē patērētāja spēju atmaksāt kredītu, ņemot vērā šīs daļas 1.punktā minētos dokumentus;
3) nodrošina visu ar kredīta izsniegšanu saistīto dokumentu glabāšanu vienu gadu pēc patērētāja kreditēšanas līgumā noteikto saistību izpildes.
(6) Patērētājs kreditēšanas līgumā minēto
pakalpojumu vai preci saņem tikai pēc sākotnējās iemaksas veikšanas. Tā nav
mazāka par 10 procentiem no kreditēšanas līgumā minētās pakalpojuma vai preces
cenas.
(7) Šā
panta piektās un sestās daļas noteikumi attiecināmi uz patērētāja kreditēšanas
līgumu, kurā pakalpojuma vai preces cena ir vienāda vai lielāka par 100
minimālajām mēnešalgām.
(8) Valsts ieņēmumu dienesta izsniedzamās izziņas par kredīta ņēmēja ienākumiem saturu, kā arī izziņas pieprasīšanas un izsniegšanas kārtību nosaka Ministru kabinets."
3. Papildināt pārejas noteikumus ar 11. un 12.punktu šādā redakcijā:
"11. Likuma 8.panta piektā daļa stājas spēkā 2007.gada 10.jūlijā.
12. Ministru kabinets līdz 2007.gada 3.jūlijam izdod šā likuma 8.panta astotajā daļā minētos noteikumus."
Likums stājas spēkā 2007.gada 1.jūlijā.
Finanšu ministrs
O.Spurdziņš
Likumprojekta Grozījumi Patērētāju tiesību aizsardzības likumā anotācija
1.
I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs
|
||||||||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Kopš 2002. gada beigām
mājsaimniecībām izsniegto kredītu apjoms pieaug par apmēram 80% gadā. To
nosaka mājsaimniecību ienākumu un nodarbinātības pieaugums, optimistiskais
nākotnes redzējums, konkurence banku sektorā, ārvalstu finansējuma pieejamība,
zemās procentu likmes, kā arī būvniecības pieaugums. Straujāko pieaugumu
uzrāda hipotēku kredīti, sasniedzot lielāko īpatsvaru banku aktīvos starp
visiem kredītu veidiem. Joprojām turpina augt arī patēriņa kredīti. Pašlaik persona sniedzot informāciju kredīta saņemšanai norāda savus
reālos ienākumus, taču bieži vien par šiem ienākumiem nav samaksāti nodokļi,
tie ir t.s. aplokšņu algas. Tā rezultātā tiek kropļota ekonomika. |
|||||||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Lai
kontrolētu kreditēšanas pieaugumu, noteikt prasību komercbankām, līzinga
pakalpojumu un citiem kreditēšanas pakalpojumu sniedzējiem klienta
maksātspēju noteikt un izsniegt aizdevumus, tikai pamatojoties uz tā
legālajiem ienākumiem. Likuma grozījums paredz, ka kredīta devējs izsniedz aizdevumus,
tikai ja ir saņemta Valsts ieņēmumu dienesta vai citas valsts nodokļu
administrācijas izziņa par kredīta ņēmēja ienākumiem. Tāpat, lai veicinātu
patērētāju saprātīgu lēmumu pieņemšanu kredītu nepieciešamībā, likumprojekts
paredz patērētāja līdzfinansējumu 10% apmērā no pakalpojuma vai preces cenas. |
|||||||||||||||
3. Cita informācija |
Grozījumi Patērētāju tiesību aizsardzības likumā ir viens no
pasākumiem inflācijas stabilizācijai un mazināšanai. |
|||||||||||||||
2.
II. Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību
|
||||||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Grozījumi ir viens no pasākumiem inflācijas mazināšanai,
kuras rezultātā varētu palēnināt straujo tautsaimniecības pieaugumu,
nodrošinot ekonomikas ilgtermiņa attīstību, vidējā termiņā inflācijai atgriežoties
tautsaimniecības attīstībai ilgtspējīgā līmenī. |
|||||||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Grozījumu rezultātā varētu mazināties kreditēšanas apjoma pieaugums. |
|||||||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Nākotnē grozījumi varētu pozitīvi ietekmēt vidējo labklājības
līmeni valstī. |
|||||||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||||
3.
III. Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
|
||||||||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||||||||
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||||
3. Finansiālā ietekme |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||||
4.
IV. Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
|
||||||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi)
papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir
paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos
satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Nepieciešams papildus izdot Ministru kabineta noteikumus.
Vienlaikus ar šo likumprojektu ir sagatavoti un tiek virzīti grozījumi
Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā. |
|||||||||||||||
5.
V. Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts
|
||||||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas
atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
|
|||||||||||||||
2.tabula |
||||||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||
5. Cita informācija |
|
|||||||||||||||
6.
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu
|
||||||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas ir notikušas ar Latvijas Komercbanku asociāciju. |
|||||||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās
iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Latvijas Komercbanku asociācija konceptuāli atbalsta likumprojektu. |
|||||||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
|||||||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
|||||||||||||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts ir izstrādāts, lai ieviestu pasākumu plānu inflācijas
novēršanai. Plānu izstrādāja darba grupa, kuras sastāvā bija pārstāvji no
Latvijas Bankas, Latvijas Komercbanku asociācijas un Darba devēju
konfederācijas. |
|||||||||||||||
7.
VII. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde
|
||||||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta prasību izpildi ne-banku sektorā nodrošinās Valsts
ieņēmumu dienests un Finanšu un kapitāla tirgus komisija banku sektorā esošo
funkciju ietvaros. |
|||||||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts pēc tā pieņemšanas tiks publicēts laikrakstā "Latvijas
Vēstnesis" un ievietots Finanšu ministrijas mājas lapā, kur ar likumu
varēs iepazīties visas ieinteresētās personas. |
|||||||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Normatīvais akts indivīda tiesības aizstāvēt savas tiesības neierobežo. |
|||||||||||||||
4. Cita informācija |
Grozījumi ir viens no pasākumiem inflācijas stabilizācijai un
mazināšanai. |
|||||||||||||||
Finanšu ministrs O.
Spurdziņš
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītājs |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
I. Krūmane |
E. Strazdiņa |
M. Radeiko |
G. Cerbulis |
23.03.2007 10:07,
785 vārdi
G.Cerbulis 67774817
guntis.cerbulis@fktk.lv